Musiikin vaikutus tekoihin

hämmästelijää

Wikipediasta lainattu:

Marilyn Mansonin musiikissa on vaikutteita industrial- ja glam rockista. Shokeeraavien sanoitusten takia sitä on Yhdysvalloissa syytetty itsemurhiin yllyttämisestä. Tästä nousi kohu esimerkiksi Columbine High Schoolin ampumavälikohtauksen yhteydessä vuonna 2001. Kaksi 16-vuotiasta poikaa tappoi 13 oppilasta ja opettajaa sekä haavoitti 24:ää henkilöä. Lopuksi pojat ampuivat itsensä.

Uhrit: http://www.anaja.com/columbine.jpg

Tapahtumasta syytettiin väkivaltaisia pelejä ja elokuvia tuottavia yhtiöitä sekä raskasta rockmusiikkia soittavia yhtyeitä ja artisteja, mutta syytteet tyrmättiin.

Brian Warnerin maalauksia on esillä eri puolilla maailmaa. Niiden on väitetty olleen innoittajina Ranskassa sattuneeseen tapaukseen, jossa 16-vuotias poika murhasi tyttöystävänsä.

Siispä kysymys kuuluu, onko Marilyn syyllinen?

13

1202

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peeeee

"When a dude's gettin bullied and shoots up his school
      And they blame it on Marilyn (on Marilyn).. and the heroin
      Where were the parents at? And look where it's at
      Middle America, now it's a tragedy
      Now it's so sad to see, an upper class ci-ty
      Havin this happenin (this happenin)..
      Then attack Eminem cause I rap this way (rap this way)."

• olisivat

vanhemmat olleet kotona huolehtimassa siitä että lapset ei kuuntelis noin huonoa musiikkia.

• only-me

Manson ei ole kuin osasyyllinen nuiden muiden tekijöiden ohella. Jenkeillä vaan tuntuu olevan joku pakonomainen tarve saada kaikkeen syylliset. Jos minulta kysyttäisiin, syyllisiä olisivat ehkä kuitenkin juuri nuo pelit ja elokuvat. Ei Manson eikä Brian Warner.

• raikas ja tehokas

niinku on monesti puhuttu kaikkialla, niin ei ketään voi olla niin vaikutteille altis, että tappaa yli kymmenen ihmistä, kun kuuntelee tietynlaista musiikkia tai tiettyä artistia.

siinä on oltava muut syyt, sillä esim marilyn mansoniakin on kuullut miljoonat ihmiset, mutta silti vaan yks niistä tekee tollasta.

siinä on oltava päässä jotain vialla, jos joku laulu tai elokuva tai peli saa aikaan tollasia tekoja.

niinkun tossa sanottiin, niin täytyy löytää syyllinen ja helppohan sitä on sitten vaan jotain laulajaa tai pelin valmistajaa tai elokuvan ohjaajaa syyttää, että media saa syntipukin ja kaikki on iloisia.

• Tiedossa on

Toi kävi oikeesti vuonna 1999 Coloradossa, Yhdysvalloissa Columbine High Schoolissa.

2 koulukiusattua tyyppiä eivät enää jaksaneet kokoaikaista kiusaamista. Pojilla oli oma nazihenkinen mafiansa joka harrasti mm. ampumista ja sotapelejä.
      Postimyynnistä ostamillaan (HUOM!) aseilla mm. haulikoilla, kivääreillä, puukoilla sekä räjähteillä varustettuina hyökkäsivät kouluun tappaen silmittömästi mm. kiusaajiaan ja ulkomaalaisperäisiä oppilaita. Lopulta toinen tekijöistä tappoi ensiksi kaverinsa ja sen jälkeen itsensä.

Tapahtumasta on tehty 2 elokuvaa: Elephant ja Zero
      Day, joista Elephantin olen nähnyt. Hyvä leffa oli ,tavallaan. Vähän sekava kylläkin.
      Michael Moore teki muistaakseni jopa Oscarin arvoisen dokumentin tuosta tapahtumasta. Dokumentin nimi on Bowling in Columbine.

• korjaajaa tarvitaan

"Michael Moore teki muistaakseni jopa Oscarin arvoisen dokumentin tuosta tapahtumasta. Dokumentin nimi on Bowling in Columbine."

toi mooren dokumentti kertoo vain yleisesti aseista yhdysvalloissa.

• äslslä
        korjaajaa tarvitaan kirjoitti:

"Michael Moore teki muistaakseni jopa Oscarin arvoisen dokumentin tuosta tapahtumasta. Dokumentin nimi on Bowling in Columbine."

toi mooren dokumentti kertoo vain yleisesti aseista yhdysvalloissa.

Se on tavallaan pääaiheena siinä. Netissäkin lukee että se nojautuu siihen

• että Marilyn Mansonin musiikki mukamas olisi vaikuttanut noihin tekoihin...Kyllä niillä pojilla on täytynyt olla mielenterveysongelma ennestään!

• varmaan

Mutta ainakin toinen heistä oli koulukiusattu.

Kiusattu tappoi mm. kiusaajansa ja hänen tyttöystävän.

• agugg.

No mielestäni Marilyn Manson ei ole tähän syyllinen. Hän on vain luonut itsensä mediaamme. Ei hän meihin mitenkään vaikuta, hän vain laulaa. Laulaa ja kehittää elävää taidetta. Hänellä on kyllä aika angstisia biisejä, ja itsekin olen hiukan vaipunut hänen teosten maailmaan. Mutta hän ei ole itse minua sinne kutsunut, Mansonin maailmaan menin ihan itse. Ja jokainen nuori ken tekee niin, on vastuullinen itsestään. Musiikki ja taideteokset eivät tunkeudu mieleemme väkisin.. Itse me sitä seikkailua haemme omille perseille.
      Turha on syyttää näkyviä persoonia.

• ihkuteini

Musiikin yms. syyttäminen on vain tapa ummistaa silmät nuorison huononevasta tilasta.
      Jokainen tekee loppu kädessä päätöksensä itse.. tuskin kukaan soittaa sitä ennen Mansonille ja kysyy "Hei mitä mieltä olet?"

• .............

sehän on ihan niiden poikien syytä... eihän sitä enään tarvi syyllisiä etsiä... eikö ne ole aika selvästi itse syyllisiä kun tappoivat ne muut.... ei siitä ketään muuta voi syyttää......

• fanittaja olen

Mies jota pelkäät.. yleensä syy johonkin on se mitä eniten pelätään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      84
      5247
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      28
      3498
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      40
      2854
    4. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      18
      2031
    5. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      58
      1830
    6. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      286
      1596
    7. Miksi pitäisit enemmän

Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1586
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      94
      1382
    9. Tämmönen höpsö

Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1366
    10. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      7
      1115
    Aihe