Turvavyöpakko, miten valvotaan?

http://www.hs.fi/uutiset/tuoreet/artikkeli/Turvavyöpakko laajenee linja-autoihin/1135218913505

Kyllä on taas näperrelty pikkuasioiden parissa ja päätetty kiskoa ihmiset remeleillä linja-autojen penkkeihin kiinni. Mitenkähän lain noudattamista aiotaan valvoa?

16

1007

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joo.

      Linja-autoihin tullaan rakentamaan samanlainen hätäjarru kuin junissa jo nykyään on ja tämä jarru kytketään turvavöihin tuleviin anturehin.

      Auto ei lähde liikkeelle ennenkuin jokainen vyö on kiinni ja yhdenkin vyön avaaminen ajon aikana aikaansaa hätäjarrutuksen.

      Tämä tarina on valitettavasti täyttä totta;)

    • Mää taas

      Tämä on taas ylireagointia ja seurausta Konginkankaan kolarista. Koska rekkoja ja rekkakuskeja ei saada kuriin, niin kiristetään muiden tiellä liikkuvien oloja.

      Kun kaikki matkustajat on kytketty tiukasti kiinnin linja-auton penkkeihin, niin yksikään ei pääse enää väistämään kun papaerirullat seuraavan kerran tulevat.

      • Konginkankaaseen

        EU-direktiivi, joka tulee vähitellen voimaan kaikissa EU-maissa. Eli periaate, että jos autossa on vyöt, niin niitä pitää myös käyttää. Mielenkiintoista nähdä, kunka taksiliitto lobbaa, jotta kuskit saisi vapautuksien tästä. Vyöstähän on haittaa, kun pitää ehtiä kumartua asiakkaan luotia väistäessään :)


    • valittaja

      et kai kuvittele, että sitä poliisin toimesta voidaankaan valvoa?
      Kyllä se on kuljettajan ja matkustajien vastuulla.
      Hiukkasen kun ajattelet, niin ehkä sinäkin tajuat, että on tilanteita, joissa siitä on jopa hyötyä.
      Ps. tämäkin säädös johtuu rakkaasta EU:sta.

      • ...niin sinäkin tajuat ehkä, että jalankulkijoiden kypäräpakko säästäisi vuosittain enemmän ihmishenkiä, kuin raskaan liikenteen turvavyöpakko.


      • ja jos olisi
        Kairakettu kirjoitti:

        ...niin sinäkin tajuat ehkä, että jalankulkijoiden kypäräpakko säästäisi vuosittain enemmän ihmishenkiä, kuin raskaan liikenteen turvavyöpakko.

        vielä vaikka haarniska päällä, niin vielä turvallisempaa.
        Mutta eihän näillä ole mitään tekemistä turvavyöpakon kanssa, neropatti!


      • vertaus
        Kairakettu kirjoitti:

        ...niin sinäkin tajuat ehkä, että jalankulkijoiden kypäräpakko säästäisi vuosittain enemmän ihmishenkiä, kuin raskaan liikenteen turvavyöpakko.

        osoittaa vain kirjoittajan asenteellisuutta.


      • asiaa tunteva
        vertaus kirjoitti:

        osoittaa vain kirjoittajan asenteellisuutta.

        No mitä vikaa sitten on jalankulkijoiden kypäräpakossa? Nyt uskallan väittää, että todellakin jalankulkijoiden kypäräpakko pelastaisi enemmän ihmishenkiä kuin raskaanliikenteen turvavyöpakko. Ihan kun järjellä aatellaan, niin yleensä jalankulkija kuolee juri päähän kohdistuneeseen iskuun (ellei nyt jää renkaiden ruhjomaksi), mutta yleensä päävammasta. Mitä tulee raskaanliikenteen kuolonuhreihin. Yleensä raskaanliikenteen kolareissa ohjaamot on niin kappaleina, että siinä ei olisi pelastanut edes airbagit tai nelipistevyöt.
        Tämä ei minulta ainakaan ole mitään asenteellisuutta, vaan ihan loogista päättelyä.
        Otetaan vielä toisenlainen katsanto: Montako jalankulkijaa kuolee liikenteessä ja montako raskaanliikenteenkuljettajaa? Aivan oikein, kyllä niitä jalankulkijoita valitettavasti kuolee enemmän.
        Eli nyt kaikki innolla ajamaan jalankulkijoiden kypäräpakkoa. Ollaan tässä asiassa edellkävijlitä koko maailmassa! (tiedossani ei ole yhtään maata, jossa moista lakia olisi säädetty).


      • tarkoitin
        asiaa tunteva kirjoitti:

        No mitä vikaa sitten on jalankulkijoiden kypäräpakossa? Nyt uskallan väittää, että todellakin jalankulkijoiden kypäräpakko pelastaisi enemmän ihmishenkiä kuin raskaanliikenteen turvavyöpakko. Ihan kun järjellä aatellaan, niin yleensä jalankulkija kuolee juri päähän kohdistuneeseen iskuun (ellei nyt jää renkaiden ruhjomaksi), mutta yleensä päävammasta. Mitä tulee raskaanliikenteen kuolonuhreihin. Yleensä raskaanliikenteen kolareissa ohjaamot on niin kappaleina, että siinä ei olisi pelastanut edes airbagit tai nelipistevyöt.
        Tämä ei minulta ainakaan ole mitään asenteellisuutta, vaan ihan loogista päättelyä.
        Otetaan vielä toisenlainen katsanto: Montako jalankulkijaa kuolee liikenteessä ja montako raskaanliikenteenkuljettajaa? Aivan oikein, kyllä niitä jalankulkijoita valitettavasti kuolee enemmän.
        Eli nyt kaikki innolla ajamaan jalankulkijoiden kypäräpakkoa. Ollaan tässä asiassa edellkävijlitä koko maailmassa! (tiedossani ei ole yhtään maata, jossa moista lakia olisi säädetty).

        Kairaketun asenteellisuutta. Jos yhtään hänen ajatuksenjuoksuaan oon tajunnut, jalankylkijoiden kypäräpakko on hänen mielestään typeryyttä.
        (Korjatkoon, jos olen väärässä)


      • Kallonkutistaja
        asiaa tunteva kirjoitti:

        No mitä vikaa sitten on jalankulkijoiden kypäräpakossa? Nyt uskallan väittää, että todellakin jalankulkijoiden kypäräpakko pelastaisi enemmän ihmishenkiä kuin raskaanliikenteen turvavyöpakko. Ihan kun järjellä aatellaan, niin yleensä jalankulkija kuolee juri päähän kohdistuneeseen iskuun (ellei nyt jää renkaiden ruhjomaksi), mutta yleensä päävammasta. Mitä tulee raskaanliikenteen kuolonuhreihin. Yleensä raskaanliikenteen kolareissa ohjaamot on niin kappaleina, että siinä ei olisi pelastanut edes airbagit tai nelipistevyöt.
        Tämä ei minulta ainakaan ole mitään asenteellisuutta, vaan ihan loogista päättelyä.
        Otetaan vielä toisenlainen katsanto: Montako jalankulkijaa kuolee liikenteessä ja montako raskaanliikenteenkuljettajaa? Aivan oikein, kyllä niitä jalankulkijoita valitettavasti kuolee enemmän.
        Eli nyt kaikki innolla ajamaan jalankulkijoiden kypäräpakkoa. Ollaan tässä asiassa edellkävijlitä koko maailmassa! (tiedossani ei ole yhtään maata, jossa moista lakia olisi säädetty).

        Ainakin yksi ero noissa on. Raskaanliikenteen autoissa turvavyöt ovat olleet pakollisena vakiovarusteena jo pitkään. Kyse on vain käyttöönotosta, joka on siis ilmaista. Aivan samoin olisi siis jalankukijoiden kohdalla, että kypärää ei saisi pitää kädessä vaan se pitäisi laittaa päähän. Nimittäin siinä tapauksessa, että sellaisen kypärän olisi hankkinut.

        Vaan voitaisiinhan sitä lähteä liikkeelle siitä, että kun useimmilla pyöräilijöillä on jo kypärät, niin niitä olisi sitten pakko käyttää myös jalan kulkiessa. Samoin moottoripyöräilijöiltä ja mopoilijoilta olisi hölmöä jättää se kypärä ohjaustangoon jalkauduttaessa.


      • stycke
        asiaa tunteva kirjoitti:

        No mitä vikaa sitten on jalankulkijoiden kypäräpakossa? Nyt uskallan väittää, että todellakin jalankulkijoiden kypäräpakko pelastaisi enemmän ihmishenkiä kuin raskaanliikenteen turvavyöpakko. Ihan kun järjellä aatellaan, niin yleensä jalankulkija kuolee juri päähän kohdistuneeseen iskuun (ellei nyt jää renkaiden ruhjomaksi), mutta yleensä päävammasta. Mitä tulee raskaanliikenteen kuolonuhreihin. Yleensä raskaanliikenteen kolareissa ohjaamot on niin kappaleina, että siinä ei olisi pelastanut edes airbagit tai nelipistevyöt.
        Tämä ei minulta ainakaan ole mitään asenteellisuutta, vaan ihan loogista päättelyä.
        Otetaan vielä toisenlainen katsanto: Montako jalankulkijaa kuolee liikenteessä ja montako raskaanliikenteenkuljettajaa? Aivan oikein, kyllä niitä jalankulkijoita valitettavasti kuolee enemmän.
        Eli nyt kaikki innolla ajamaan jalankulkijoiden kypäräpakkoa. Ollaan tässä asiassa edellkävijlitä koko maailmassa! (tiedossani ei ole yhtään maata, jossa moista lakia olisi säädetty).

        Moni raskaan ajoneuvon onnettomuuksista on sellainen, missä auto kaatuu jostain syystä. Moni on kuollut tai loukkaantunut vakavasti lenneltyään ympäri ohjaamoa. Usein näissä tapauksissa ohjaamo itsessään on niin ehjä, että turvavyössä roikkunut kuljettaja olisi selvinnyt pienillä kolhuilla fyysisesti.

        Eräs tuttuni kaatoi yhdistelmän pellolle kolmisen vuotta sitten. Oli turvavöissä ja todettuaan tilanteen sammutti moottorin ja avasi sitten turvavyön...tumps. Putosi ohjaamon toiselle puolelle, tästä putoamisesta syntyivät onnettomuuden ainoat henkilövahingot, eli muutama mustelma. Se hantin puolen ovi on yllättävän kaukana.


    • tässäkin

      Pitäisihän tuo turvavöiden käyttö olla itsestäänselvyys ilman pakkoakin.

    • eunukki

      esitäpä sinä miljooniakilometrejätienpäälläbisneksiähoitanutliikenneasioidenerikoisasiantuntija joskus jotain konkreettista parannusehdotusta - sen sijaan että automaattisesti oot alasampumassa muiden tekemiä ehdotuksia.

      • eläkepappa

        Miten keskustella kun yksi terrorisoi?
        Jalankulkijan kypärästä puhuminen on aika liikuttava esimerkki!


      • sivusta seurailija
        eläkepappa kirjoitti:

        Miten keskustella kun yksi terrorisoi?
        Jalankulkijan kypärästä puhuminen on aika liikuttava esimerkki!

        Mitä vikaa siinä kypärässä sitten on? Hirveätä asenteellisuutta sinulta. Etkö halua, että ihmishenkiä pelastuu?
        Ei muuta kuin lisää holhoamista tähän yhteiskuntaa!


      • eläkepappa
        sivusta seurailija kirjoitti:

        Mitä vikaa siinä kypärässä sitten on? Hirveätä asenteellisuutta sinulta. Etkö halua, että ihmishenkiä pelastuu?
        Ei muuta kuin lisää holhoamista tähän yhteiskuntaa!

        Näillä palstoilla yleensä väitetään miten pikkumaiset poliisit,typerät lait ja huonot tiet estävät vapaata suomalaista miestä toteuttamasta kilpailuviettinsä luonnollisa vaatimuksia.
        Hauska kuulla välillä raikas poikkeava isovelivalvoo malliin uskova mielipide!


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      24
      1712
    2. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      77
      1371
    3. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

      Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      97
      1367
    4. Mitä harrastuksia kaivatullasi on?

      Mitä harrastuksia sinulla? Onko teillä yhteisiä harrastuksia?
      Ikävä
      65
      975
    5. Kysy jotain kaivatultasi

      Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      61
      862
    6. Kerro kaivatustasi.

      1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      47
      846
    7. Tiedän että käyt täällä

      Eräälle naiselle älä huoli en kerro kellekkään
      Ikävä
      64
      833
    8. Kannattaako suomalaisen nuoren lähteä Thaimaahan au pairiksi? Mitä olet mieltä?

      Chiang Mai Pohjois-Thaimaassa kutsuu neljä suomalaista au pairia elämänsä seikkailuun. Arki toisella puolella maailmaa t
      Thaimaa
      26
      780
    9. Mitäs jos hyökkään rakastuneesti kimppuusi

      Tuleeko painimatsi vai "painimatsi". Jää nähtäväksi 😂
      Ikävä
      62
      767
    10. Miksi mies kääntyy poispäin

      Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      120
      706
    Aihe