Rh negatiiviset odottajat???

birtas79

Löytyykö muita odottajia tai synnyttäneitä, joilla olisi veren rh negatiivinen, onko tullut mitään ongelmia? Itseäni tuo asia mietityttää kovasti, vaikka eihän siitä yleensä ensimmäisen raskauden aikana tule ongelmia, mutta on niitäkin tapauksia. Tai mullahan tämä ei varsinaisesti ole ensimmäinen raskaus kun on aijemmin ollut keskenmeno, mutta silloin sain sairaalassa piikin, jonka pitäisi tuhota mahdolliset veressä olevat vasta-aineet. Kertokaa omista kokemuksistanne ja ovatko teitä hoitaneet neuvolan/sairaalan henkilökunta muistaneet huomioida asian?

36

20802

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minullakin

      Rh-. Neuvolassa odotusaikana otettiin ehkä useammin verikokeet tuon vastaaineen takia. Ei ollut ongelmia ainakaan silloin, tosin ensimmäinen lapsi.
      Sairaalassa pojan rh oli pos. ja mulle annettiin se vasta-aine piikki.
      Olen usein itsekin miettinyt, miten kävisi mahdollisen toisen raskauden kanssa. Ei tullut sitä edes silloin sairaalassa kysyttyä.

      • tyhmä kysyy

        mitä toi tarkottaa toi rh negatiivinen...?=)


      • rhesustekijä
        tyhmä kysyy kirjoitti:

        mitä toi tarkottaa toi rh negatiivinen...?=)

        joka on joko negatiivinen tai positiivinen. Esim. veriryhmä on O rh- tai AB rh . Ongelmia voi tulla jos lapsella rh kun äidillä rh-, ja vasta yleensä toisessa raskaudessa, ekassa yleensä vain jokin toimenpide voi aiheuttaa ongelmia. Ennenvanhaan jouduttiin usein rh- äidin toisille rh lapsille tekemään verenvaihto, nykyisin noita vasta-aineen muodostumisia seurataan ja annetaan piikkejä ehkäisyyn. Googleta lisätietoa.


      • tiedosta..
        rhesustekijä kirjoitti:

        joka on joko negatiivinen tai positiivinen. Esim. veriryhmä on O rh- tai AB rh . Ongelmia voi tulla jos lapsella rh kun äidillä rh-, ja vasta yleensä toisessa raskaudessa, ekassa yleensä vain jokin toimenpide voi aiheuttaa ongelmia. Ennenvanhaan jouduttiin usein rh- äidin toisille rh lapsille tekemään verenvaihto, nykyisin noita vasta-aineen muodostumisia seurataan ja annetaan piikkejä ehkäisyyn. Googleta lisätietoa.

        sain sen kans just neuvolast tietää mitä tarkottaa ku kuulin testi tulokset.. itellä rh .


    • Aikku

      Minullakin rh- ja nyt neljäs raskaus menossa. rh poika syntyi 2002 jonka jälkeen sain anti-D piikin, 2/2005 km jonka jälkeen en saanut, ja 9/2005 km jolloin taas sain piikin. Nyt rv.13 0 menossa ja ensimmäiset vasta-aineet on jo tutkittu ja niitä ei onneksi ollut! Minuakin asia kovasti huolettaa mutta terkka sanoi että "pelko pois" hoito on hyvää jos jotain ilmenee!!

      Minun tädillä on kaksi lasta, hänellä myös rh-. Toinen vauva kun syntyi, oli vaavi keltainen pitkän aikaa, mutta sai siihen valohoitoa. Lääkäri oli sanonut sen johtuvan juuri rh- tekiästä, vaikkei raskauden aikana vasta-aineita veressä ollutkaan. On hyvin mahdollista että ongelmia tulee vasta syntymän jälkeenkin, ei pelkästään raskauden aikana, mutta luottavasin mielin eteenpäin eikös joo!

    • Piitu

      Minulla ollut 5 raskautta,joista 2 mennyt kesken.Neuvolassa otettu raskauksien aikana useampia verikokeita.Synnytyksien ja keskenmenojen jälkeen olen aina saanut pistoksen,joka estää vasta-aineiden muodostumisen veressä.Kaikki on sujunut hyvin ja keskenmenot eivät johtuneet rh- tekijästä.

    • Hippiäinen76

      Minä olen rh-. Mitään ongelmia ei ole ollut koko raskauden aikana. Verta on otettu hiemna enemmän kuin normalisti otettaisiin (taidettiin ottaa kolmeen-neljään kertaan putkellinen verta). Neuvolassa snoivat heti alkuun, ettei ole syytä huoleen. Ensimmäisessä raskaudessa sillä ei yleensäkään ole mitään haittaa ja sitten synnytyksen jälkeen annetaankin piikki, jolloin ei seuraavassakaan raskaudesta pitäisi olla haittaa.
      Nyt rv 41 3.

      • birtas79

        vastauksista, mulla kun ei neuvolassa hoitaja oikein mitään kommentoinut kun kysyin asiasta, sanoi vain tuon et verikokeita otetaan vähintään kolme kertaa useammin, mutta mietyttänyt toi asia kun vielä ei ole otettu ensimmäisiäkään verikokeita, paitsi hemoglobiini sormen päästä. Ekaa kertaa verikokeisiin menossa vasta kolmen viikon raskausviikoilla 15 silloin.


    • Alida1

      Tiedättekö onko jotain vaikutusta silloin jos minä olen A rh-positiivinen ja mieheni on A rh-negatiivinen? Odottelemme esikoistamme ja tänään kuulin mieheni olevan rh-neg. Onko siis tämmöisessä tapauksessa samanlaisia vaikutuksia?

      • birtas79

        mitään, jos isä on rh negatiivinen ainostaan jos äiti on!


      • Alida1
        birtas79 kirjoitti:

        mitään, jos isä on rh negatiivinen ainostaan jos äiti on!

        Kiitos tiedosta... :) Huojensi mieltä. Ja oisihan tosiaan luullut neuvolassakin kyselleen miehen veriryhmää jos se jotenkin vaikuttaisi.


      • hanna
        Alida1 kirjoitti:

        Kiitos tiedosta... :) Huojensi mieltä. Ja oisihan tosiaan luullut neuvolassakin kyselleen miehen veriryhmää jos se jotenkin vaikuttaisi.

        onko kellään tietoo onko vaikutusta raskauden alkamiseen jos minä olen rh - ja isäntä a ilmeisesti.meillä yksi kesken meno 4vuotta sitten ja sen jälkeen ei ole tärpännyt? kummassakaan ei vikaa mutta voisko syynä olla tämä veriryhmä?? kiitos jo etu käteen


    • 3. raskaus

      Nykyisin RH- asian hallinta on niin rutiinia ja seuranta hyvää, että ei syytä huoleen. Toisin oli ennen. Itse olen 70-luvun alkupuolella syntynyt. Itselleni piti 3 kertaa jo kohtuun vaihtaa veri ja 2 kertaa sen jälkeen, kun äiti kehitti niin paljon vasta-ainetta. Synnyin keskosena (7kk, 20pv). Ei mitään ongelmaa ole jäänyt. Siis lapselle kohtuun vaihdettaessa veri laitetaan lapsen mahalaukkuun/vatsaonteloon ultran avulla, josta hän ottaa punasolut sitten kiertoon. Nykyisin kun on noi antiD-immu pistokset niin hyvin harvoin pitää verta enää vaihtaa kohtuun ja jos pitääkin, niin tekniikka on kehittynyt paljon (riskit hyvin pienet).
      Mikäli äiti on RH- niin kannattaa mainita siitä neuvolassa ja kun menee synnytykseen (jos ei tule muuten puheeksi). Kyllä he sen jälkeen tietää kuinka toimia. Toiseksi kannattaa "psyykata" itsensä siihen, että voi olla joitakin päiviä synnytyksen jälkeen, jolloin lapsi tarvitsee UV-valohoitoa bilirubiiniarvon laskemiseksi (ei kannata pettyä, jos lapsi viedään pois huoneesta tai ei pääse ihan heti kotiin). Lapsi on terve ja kunnossa kaikesta huolimatta, mutta voi tarvita erityishoitoa kuten UV-valoa (jolloin bilirubiini pilkkoontuu).

      • S

        Ei välttämättä nykyään huolehdita tuosta asiasta. Itse olen RH- ja neuvolassa tiedettiin ja lääkäri (joka myös tiesi veriryhmän) joka totesi keskeytyneen keskenmenon lähetti kotiin odottamaan keskenmenoa. Sitten seuraavana päivänä keskenmeno alkoi ja mieleeni tuli pöntöllä istuessani, että biologian tunneilla oli jotain tästä RH-jutusta. Katsoin netistä ja soitin naistentaudeille, josta sain ajan rokotukseen seuraavalle päivälle. Rokotus pitää saada 48 tunnin sisällä keskenmenosta, abortista tai synnytyksestä joka kerta RH-äidille. Jos en olisi itse huolehtinut olisi elimistööni päässyt tuota vasta-ainetta ja seuraavan mahdollisen raskauden aikana olisi tullut ongelmia. Muutenkin on vaikeuksia raskautumisessa.


      • ..............
        S kirjoitti:

        Ei välttämättä nykyään huolehdita tuosta asiasta. Itse olen RH- ja neuvolassa tiedettiin ja lääkäri (joka myös tiesi veriryhmän) joka totesi keskeytyneen keskenmenon lähetti kotiin odottamaan keskenmenoa. Sitten seuraavana päivänä keskenmeno alkoi ja mieleeni tuli pöntöllä istuessani, että biologian tunneilla oli jotain tästä RH-jutusta. Katsoin netistä ja soitin naistentaudeille, josta sain ajan rokotukseen seuraavalle päivälle. Rokotus pitää saada 48 tunnin sisällä keskenmenosta, abortista tai synnytyksestä joka kerta RH-äidille. Jos en olisi itse huolehtinut olisi elimistööni päässyt tuota vasta-ainetta ja seuraavan mahdollisen raskauden aikana olisi tullut ongelmia. Muutenkin on vaikeuksia raskautumisessa.

        Mulle sanottiin synnytysosastolla pari viikkoa sitten että rokote pitää saada 72h sisällä synnytyksestä.


    • 098765432

      Tiedättehän, että myös rh positiivisen äidin vauva voi immunisoitua? Jos lapsi ja äiti ovat eri rhesus tekijää. On olemassa myös ABO-immunisaatio, jolloin äiti on yleensä O-veriryhmässä ja lapsi on A, B tai AB, myös tällöin synnytyksessä saattavat äidin ja lapsen veret olla kosketuksissa ja lapsi immunisoituu. Verentekijöitä on useita, jotka voivat aiheuttaa immunisaation, esim. anti-D, anti-d, anti-c ja anti-k -verentekijät. Tuo piikki tehoaa (jos tehoaa) VAIN anti-D -verentekijään. Ja vauvan verentekijät periytyvät siis vanhemmilta (joko isältä tai äidiltä).

      Itse olen A- ja mieheni homotsyyttinen O (tämä tarkoittaa, että kaikki miehen jälkeläiset perivät suoraan hänen verentekijänsä). Minulla on takana yksi keskenmeno, jonka jälkeen sain piikin. Seuraavassa raskaudessa kävin 3 verikokeessa, joista viimeisessä (rv 36) vasta-aineet olivat nousseet ja vauva leikattiin kiireellisellä sektiolla 36 5. Taas sain piikin.

      Seuraavassa raskaudessa vasta-ainearvot olivat koholla heti alusta lähtien ja kävin verikokeissa kerran kuukaudessa, loppuraskaudesta kerran viikossa. Lisäksi loppuvaiheilla minulle tehtiin lapsivesipunktio sekä napanuorapunktio. Vauva leikattiin suunnitellusti 37 6, mutta hän oli immunisoitunut jo kohdussa ja vietti ensimmäisen viikon uv-valoissa vauvojen teho-osastolla. Vauvalle tehtiin 4 verensiirtoa 3 kuukauden aikana ja verikokeissa käytiin vauvan kanssa kerran viikossa, joskus useamminkin. n. puolivuotiaana vasta-aineet olivat poistuneet vauvan verestä ja verikokeet loppuivat, samoin verensiirrot.

      Nyt lapsi on tyytyväinen, terve ja kasvaa ja kehittyy normaalisti.

      Tällä ei siis ole tarkoitus pelotella ketään, vaan todeta, että immunisaatio on erittäin harvinaista ja sitä aiheuttavat monet tekijät, ei vain tuo äidin rh negatiivisuus, joten sitä ei kannata etukäteen panikoida. Onneksi neuvolasysteemi pelaa täällä Suomessa ja riskiäitejä seurataan tarkkaan.

      • Älä ny puhu potaskaa

        Lapsi ei kyllä immunisoidu mihinkään, vaan äiti. Rh-immunisaatiossa lapsen verta pääsee äidin verenkiertoon, jolloin voi muodostua vasta-aineita D-antigeenia vastaan. Rh pos-lapsella on D-antigeeni, jolloin seuraavassa raskaudessa seuraa asiasta ongelmia, kun äidin veren vasta-aineet "hyökkäävät" lapsen D-antigeenia vastaan, sillä nämä vasta-aineet kykenevät läpäisemään istukan. Rh positiivinen äiti ei voi immunisoitua D-antigeenille, koska hänellä sellainen jo on. Ja jos rh neg äiti immunisoituu, on se lopullista, eli vasta-aineet eivät häviä minnekään.

        Ja ABO-veriryhmistä, jos äiti on O hänellä on jo vasta-aineita kaikkia muita veriryhmiä vastaan, siksi O-veriryhmää olevalle henkilölle voidaan antaa vain O-punasoluja. Eli tässä tapauksessa ei tapahdu mitään immunisaatiota, koska vasta-aineet ovat ns. luonnollisia eli olemassa ilman altistusta. Nyt en muista tarkalleen, mutta veikkaisin, että luonnolliset vasta-aineet eivät läpäise istukkaa, minkä vuoksi niistä ei ole haittaa vauvalle. Muutenhan raskauksissa olisi vaikka kuinka paljon ongelmia.

        On totta, että on muitakin veriryhmätekijöitä, mutta anti-D on niistä tärkein, koska siihen immunisoituu herkästi ja se johtaa vastasyntyneen hemolyyttiseen anemiaan. Vauvan veriryhmä periytyy molemmilta vanhemmilta, ei vain toiselta. Ja btw, oikea sana on homoTSYGOOTTI.


      • 098765432
        Älä ny puhu potaskaa kirjoitti:

        Lapsi ei kyllä immunisoidu mihinkään, vaan äiti. Rh-immunisaatiossa lapsen verta pääsee äidin verenkiertoon, jolloin voi muodostua vasta-aineita D-antigeenia vastaan. Rh pos-lapsella on D-antigeeni, jolloin seuraavassa raskaudessa seuraa asiasta ongelmia, kun äidin veren vasta-aineet "hyökkäävät" lapsen D-antigeenia vastaan, sillä nämä vasta-aineet kykenevät läpäisemään istukan. Rh positiivinen äiti ei voi immunisoitua D-antigeenille, koska hänellä sellainen jo on. Ja jos rh neg äiti immunisoituu, on se lopullista, eli vasta-aineet eivät häviä minnekään.

        Ja ABO-veriryhmistä, jos äiti on O hänellä on jo vasta-aineita kaikkia muita veriryhmiä vastaan, siksi O-veriryhmää olevalle henkilölle voidaan antaa vain O-punasoluja. Eli tässä tapauksessa ei tapahdu mitään immunisaatiota, koska vasta-aineet ovat ns. luonnollisia eli olemassa ilman altistusta. Nyt en muista tarkalleen, mutta veikkaisin, että luonnolliset vasta-aineet eivät läpäise istukkaa, minkä vuoksi niistä ei ole haittaa vauvalle. Muutenhan raskauksissa olisi vaikka kuinka paljon ongelmia.

        On totta, että on muitakin veriryhmätekijöitä, mutta anti-D on niistä tärkein, koska siihen immunisoituu herkästi ja se johtaa vastasyntyneen hemolyyttiseen anemiaan. Vauvan veriryhmä periytyy molemmilta vanhemmilta, ei vain toiselta. Ja btw, oikea sana on homoTSYGOOTTI.

        Hyvänen aika ihminen! Kyllä mä tiedän, mistä puhun. VAUVA immunisoitui kohdussa. Äiti ei todellakaan ole se, joka immunisoituu. Olet joko tyhmä, tai sitten et ole kuunnellut oppitunneilla. Jos äiti olisi se, joka immunisoituu, ei lapselle tarvisi mitään verta siirrellä... Ja kyllä, ABO-immunisaatio on myös todellinen ja nimenomaan LAPSI immunisoituu synnytyksessä, jos äidin verta pääsee lapsen vereen sekoittumaan. Faktat kuntoon ja sitten vasta huutelemaan.


      • 098765432
        098765432 kirjoitti:

        Hyvänen aika ihminen! Kyllä mä tiedän, mistä puhun. VAUVA immunisoitui kohdussa. Äiti ei todellakaan ole se, joka immunisoituu. Olet joko tyhmä, tai sitten et ole kuunnellut oppitunneilla. Jos äiti olisi se, joka immunisoituu, ei lapselle tarvisi mitään verta siirrellä... Ja kyllä, ABO-immunisaatio on myös todellinen ja nimenomaan LAPSI immunisoituu synnytyksessä, jos äidin verta pääsee lapsen vereen sekoittumaan. Faktat kuntoon ja sitten vasta huutelemaan.

        Jatkaisin vielä, että mitä mielestäsi tuo rh MIINUS tarkoittaa? Se on nimenomaan sitä ANTIgeeniä, eli rh MIINUKSELLA ei ole d-verentekijää, rh POSITIIVISELLA on. Tarkista sanakirjasta, mitä ANTI tarkoittaa ;)


      • Edelleen-potaskaa
        098765432 kirjoitti:

        Hyvänen aika ihminen! Kyllä mä tiedän, mistä puhun. VAUVA immunisoitui kohdussa. Äiti ei todellakaan ole se, joka immunisoituu. Olet joko tyhmä, tai sitten et ole kuunnellut oppitunneilla. Jos äiti olisi se, joka immunisoituu, ei lapselle tarvisi mitään verta siirrellä... Ja kyllä, ABO-immunisaatio on myös todellinen ja nimenomaan LAPSI immunisoituu synnytyksessä, jos äidin verta pääsee lapsen vereen sekoittumaan. Faktat kuntoon ja sitten vasta huutelemaan.

        Kyllä se sinä oot, jolla ei faktat ole kunnossa.

        Se immunisoituu, joka kehittää vasta-aineita, eli äiti. Äiti kehittää niitä, koska lapsen verta pääsee synnytyksessä äidin verenkiertoon. Lapsi kärsii äidin immunisoitumisesta punasolujen tuhoutumisen muodossa, siksi verensiirrot.

        Mietipä nyt, kehittääkö vesirokko immuniteetin sua kohtaan, kun sen sairastat? Ei, vaan sinä kehität immuniteetin sitä vastaan. Periaate on oikeastaan ihan sama, vaikka raskauden tapauksessa onkin kyseessä epätoivottu asia ja sairaudessa positiivinen asia.

        Todistetta nyt vaikka täältä: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=seh00130
        "Jos _sikiön Rh-positiivisia verisoluja pääsee Rh-negatiivisen äidin vereen_, äidin Rh-punasolut tunnistavat sikiöperäiset solut ja äiti alkaa muodostaa anti-D-vasta-aineita, jotka tuhoavat sikiön punasoluja. "
        "Anti-D-suojaus ehkäisee lähes aina _äidin immunisoitumisen_ D-tekijää vastaan"

        ABO-immunsaatiota ei ole olemassakaan, ne vasta-aineet ovat synnynnäisiä. Ja kuten sanoin, niin muistaakseni ne vasta-aineet eivät läpäise istukkaa, muutenhan esim. O-veriryhmää olevalla äidillä olisi ongelmia mitä tahansa muuta veriryhmää olevan lapsen saannin kanssa.


    • ölas

      minä olen myös rh-, ja eka lapsi rh . synnytyksen jälkeen sain piikin reiteen ja se oli siinä. odotusaikana verikokeita otettiin muistaakseni kolme kertaa. lapsi oli 10 pisteen lapsi syntyessään, eikä tarvinut valohoitoa ollenkaan. nyt toinen raskaus, mutta vasta niin alussa että en ole saanut vielä verikokeista tuloksia. kait se on vieläkin se rh-, mutta joku kyllä joskus sanoi että sekin voi muuttua.

      • werrewfr

        Veriryhmä ja verentekijät eivät voi muuttua. Vain, jos verensiirrossa on saanut suuren määrän toisen veriryhmän verta.


      • Tepe
        werrewfr kirjoitti:

        Veriryhmä ja verentekijät eivät voi muuttua. Vain, jos verensiirrossa on saanut suuren määrän toisen veriryhmän verta.

        Ei pidä paikkaansa, veriryhmä ei muutu verensiirtojen johdosta. Veriryhmä voi muuttua vain jos saa luuytimen siirron. Silloinkaan ei veriryhmä muutu ihan puhtaasti toiseksi, vaan se on vähän monimutkaisempi asia.

        Verensiirroista voi sen sijaan kehittää vasta-aineita eri veriryhmiä, niin kuin vaikka Kell tai Duffy, vastaan.


      • b negatiivinen
        Tepe kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa, veriryhmä ei muutu verensiirtojen johdosta. Veriryhmä voi muuttua vain jos saa luuytimen siirron. Silloinkaan ei veriryhmä muutu ihan puhtaasti toiseksi, vaan se on vähän monimutkaisempi asia.

        Verensiirroista voi sen sijaan kehittää vasta-aineita eri veriryhmiä, niin kuin vaikka Kell tai Duffy, vastaan.

        Olen omin silmin nähnyt labravastauksia joissa veriryhmäni oli AB- ja nyt aikuisena B- eivät osanneet spr:ssä selittää mistä voi olla kyse.KOskaan en ole vera tahi muutakaan saanut.


    • ö

      Heips, minulla kans veriryhmä O-. Eka verikoe tämän asian tiimoilta otettiin rv26. Lähinnä on harmittanut se, etteivät neuvolassa osaa kertoa mitään tästä. Kysyin että onko edes mahdollista tulla positiivisveristä lasta kun isäkin on A- mutta ei kommentoinut tähän mitenkään, sanoi vaan että yleensä laittavat piikin varmuuden vuoksi. Minä taas olen muualta lukenut että piikki laitetaan jos lapsi on plusverinen..

      Nyt olen jäänyt miettimään sitä, että minullehan on tehty raskaudenkeskeytys kymmenen vuotta sitten enkä kyllä muista saaneeni mitään piikkiä silloin.. Pitääpi kysyä neuvolassa ensi kerralla. Nyt kuitenkin viikolla 29 ja hyvin porskuttaa joten ei varmaan ollut vasta-aineita kehossa ainakaan vielä?

    • Hei sori jos en oikeaan paikkaan laittanut mutta tarvitsen kipeästi vastauksia, eli siis ns. hedelmöityksestä kohta 3vko aikaa (juuri ovulaation aikaan) sen jälkeen turvotusta, rintojen arkuutta, viikon päästä yms "tietoa että olisi raskaana" raskaustesti nega..mutta sitten menkat (ei normaalit) alkoivat ruskeana tiputteluna ja vaihtuivat runsaisiin menkkoihin,nyt pahoinvointia ja edelleen tunne (että olen .raskaana)...voinko olla raskaana tietoja tarvitaan kipeesti? :// kaipaan oikeaa tietoa.en piikittelyä KIITOS! :

    • mamsukki

      Mulla kans rh- ja pelkästään verikokeita ovat ottaneet tietyn väliajoin. Mitään piikkejä en ole edes saanut. Ensimmäistä odotan ja tuli kyllä yllätyksenä kun lueskelin että toisen lapsen kohdalla tilanne voi olla jo hankalampi. Korostetusti VOI olla.. tai voi olla tietty olematta. Nyt olen rv40 0 ja ei mitään ongelmia ole ollut, tavallista odotusta!

      • ...............

        Se piikki saadaan synnytyksen jälkeen jos vauva rh .


    • 098765432

      "Äidin mahdollinen veriryhmäimmunisaatio on otettava huomioon ja äidin veriryhmä ja veriryhmävasta-aineet selvitettävä ja vastasyntyneelle tehtävä suora Coombsin koe ja sopivuuskoe ennen verien tilausta. Jos äidin ja lapsen välillä on ABO-epäsopivuus, saattaa vastasyntyneen seerumissa olla osoitettavissa anti-A- tai anti-B-vasta-aineita tai molempia. Kyseessä on tuolloin ABO-immunisaatio, jolloin yleensä äidin veriryhmä on O ja sikiön A tai B. Periaatteessa ABO-immunisaatio on mahdollinen kaikissa veriryhmäepäsopivuuksissa äidin ja lapsen välillä. ABO-immunisaatio on melko yleinen ja mahdollinen jo ensimmäisen raskauden aikana. Se ei ole ennakoitavissa, koska se ei tule esiin raskaana olevien naisten veriryhmävasta-aineseulonnassa."
      -Duodecim

      Verentekijät periytyvät jommalta kummalta vanhemmalta, eivät molemmilta...

    • hmm6

      Koskapa tätä ketjua varmaankin edelleen joku joskus lukee, niin kommentoin tuota Rh-tekijän muuttumista. Minulla kahdessa edellisessä raskaudessa oli veriryhmän rh-tekijä määriteltu negaksi ja sain molempien synnytysten jälkeen Rhophylac-piikin. Nyt kolmannen raskauden viimeisessä vasta-aineseulassa käytettiin jotakin tarkempaa tutkimusmenetelmää, jolla todettiinkin yllättäen heikko d-antigeeni eli olen sittenkin rh pos.

      Sinällään rh-tekijäni ei siis ole mitenkään muuttunut rh positiiviseksi, mutta tutkimusmenetelmä on kehittynyt ja "heikko positiivisuus" määritellään nyt positiiviseksi, kuten kuuluu, eikä enää negaksi. Muutosta voi siis tulla :).

    • rhhh

      Viimeiset vasta-aineet positiiviset. Synnytyksen jälkeen tulvahti huone täyteen lääkäreitä lasta tutkimaan kun oli anemisoitunut, tilanne korjaantui itsellään, monta kertaa päivässä seurattiin veriarvoja. Muut kaks raskautta ja synnytystä ilman ongelmia.

    • 0502

      Onko kokemuksia siitä, että arvot ovat jo alkuraskauden aikana koholla? Tuleeko lisätutkimuksia?

      • jepa

        Mua kiinnostaisi myös kuulla kokemuksia siitä, että arvot ovat koholla! Tosi vaikeaa löytää vertaistukea, eivätkä tiedä neuvolassa mitään... Mulla menossa rv 12 0 ja ekoissa verikokeissa vasta-aineet 16. Kuulemma tässä vaiheessa ei muuta kuin uusi verikoe kuukauden päästä.
        Ekassa raskaudessa rh-immunisaatio tapahtui ihan loppuvaiheessa, tiitterit silloin 64, synnytyksen käynnistys saman tien, viikon sinivalohoito ja yksi verensiirto. Sen jälkeen ei ongelmia.
        Nyt pelottaa tosiaan, miten tässä käy! Tietysti haluisin kuulla etenkin tarinoita, joissa vasta-aineet olleet alusta asti korkeat, mutta kaikki mennyt hyvin;)


      • johkulainen3
        jepa kirjoitti:

        Mua kiinnostaisi myös kuulla kokemuksia siitä, että arvot ovat koholla! Tosi vaikeaa löytää vertaistukea, eivätkä tiedä neuvolassa mitään... Mulla menossa rv 12 0 ja ekoissa verikokeissa vasta-aineet 16. Kuulemma tässä vaiheessa ei muuta kuin uusi verikoe kuukauden päästä.
        Ekassa raskaudessa rh-immunisaatio tapahtui ihan loppuvaiheessa, tiitterit silloin 64, synnytyksen käynnistys saman tien, viikon sinivalohoito ja yksi verensiirto. Sen jälkeen ei ongelmia.
        Nyt pelottaa tosiaan, miten tässä käy! Tietysti haluisin kuulla etenkin tarinoita, joissa vasta-aineet olleet alusta asti korkeat, mutta kaikki mennyt hyvin;)

        En yleensä näihin avoimien keskustelupalstojen juttuihin vastaile, koska täällä on aina joku tietävämpi ja parempi ihminen lyttäämässä vastauksia. Mutta siis, minulla on 2 lasta, joita ennen 1 keskenmeno. Olen rh-. joka raskauden jälkeen olen sen vasta-ainepiikin saanut. Toisessa raskaudessa vasta-ainetiitteri oli 1 aina rv 26 (muistaakseni) saakka, jonka jälkeen se nousi ensin 8:aan ja sitten 16:een. Lapsi syntyi kiireellisellä sektiolla 36 6, tosin se ei liittynyt mitenkään noihin vasta-aineisiin.

        Seuraavan raskauden alussa vasta-ainetiitteri olikin heti 16 ja kuukausittain kävin verikokeissa. Arvo nousi joka kerta ja verikokeissa käynnit tihenivät. Lopulta rv 35 eteenpäin kävin Taysissa useita kertoja tutkimuksissa (lapsivesipunktio, vauvan sydänäänten kuuntelu uä, jossa mitattiin vauvan aivoverisuonen virtausnopeutta). Lopulta rv 37 tuo virtaus oli niin nopea, että sektio tehtiin heti. Eli vauva oli siis anemisoitunut. viimeinen mitattu vasta-ainetiitteri oli 128. Lapsi vietti sinivalohoidossa 6 vuorokautta (lamppuja oli pahimmillaan 6 kpl), ensimmäinen verensiirto tehtiin silloin. Vauvasta otettiin verikoe vähintään kerran viikossa (useammin, jos hb oli kovassa laskussa) n. 6 kk, verensiirtoja tehtiin vielä 4. Puolivuotiaana lapsen hb oli stabiili, eikä verikokeita enää tarvittu. Sen jälkeen ei mitään kontrolleja ole enää ollut.

        Nyt lapsi on 1,5-vuotias ja täysin terve :)

        Raskaus oli muuten helppo, mutta tietty loppuajan epävarmuus vauvan terveydestä varjosti sitä. Huoli pienestä oli valtaisa synnytyksen jälkeen ja vauvan ensimmäinen puoli vuotta oli raskasta aikaa. Meidän lapsi reagoi huonoon oloonsa sillä, että se ei nukkunut. Koskaan. Saattoi nuupahtaa 20 minuutiksi ja sitten valvoa 9 tuntia putkeen. Ja vastasyntynyt, joka valvoo 9 tuntia ei ole onnellinen ja leppoisa vauva... Itse löysin vertaistukea samassa tilanteessa olevasta äidistä vauva-palstalta (en valitettavasti enää muista miltä), hänen lapsensa syntyi 3 viikkoa omani jälkeen ja on nyt ihan terve ja reipas poika :) Olemme tämän äidin kanssa vieläkin tekemisissä ja naureskelemme aina ajatukselle meidän immunisaatiovauvoista :D (tällä äidillä oli sekä c- että d-immunisaatiot ja tiitteri korkeampi kuin minulla. Heidän vauva oli kotisairaalassakin jonkin aikaa sairaalastapääsyn jälkeen, mutta hän saa itse kertoa sitä tarinaa, jos haluaa)

        Kovasti toivon teille jaksamista ja toivottavasti löydätte vertaistukea matkallenne! Onneksi Suomen sairaaloissa pidetään pienistä mahdollisimman hyvää huolta :)

        Tämä on siis minun henkilökohtainen kokemukseni, en ole sairaanhoidon ammattilainen, enkä millään jaksaisi alkaa vääntämään siitä onko tämä tarina totta tai kuinka paljon siinä on asiavirheitä.


    • Fanni85

      Hei vielläkö tää ketju elää?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      16
      1216
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1149
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      3
      1149
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe