Brother js-23 ompelukone

....

Tuollainen olisi nyt tarjouksessa Anttilassa 99€. Olen köyhä opiskelija ja rahat tiukilla, mutta en mitään lelua haluaisi kuitenkaan hankkia. Olisiko kellään kokemuksia/ehdotuksia, jotka auttaisivat tekemään ostopäätöksen?

11

26933

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opus

Mulla ei ole kokemuksia kysesisestä koneesta...mutta: Yleensähän sanotaan että mitä enemmän ompelukone painaa, sen parempi, eli mitä vähemmän muoviosia, sen parempi. Noissa uusissa koneissa on nykyään harmittavan paljon muoviosia... :( Eli jos itse pitäis ostaa niukalla budjetilla niin yrittäisin löytää jonkun hyvän "vanhanajan" käytetyn uuden sijaan. Mutta, tämä onkin helpommin sanottu kuin tehty.
      Olisi tietty hyvä päästä kokeilemaan konetta eri tyyppisillä kankailla, mutta se taitaa olla vaikeeta tavaratalossa... en tiedä löytyykö sieltä "näytekappaletta"... Tässä mun mietteet asiasta, en tiedä auttaako ollenkaan mutta tulipahan kommentoitua ;)

• Lissu

Moi!

Olen tässä harkinnut uuden koneen hankkimista. Kävin yhden kauppiaan luona, joka tarjosi Berninan konetta "alimpaan mahdolliseen hintaan" 320€ - sama kone löyty netistä - toimitetaan kotiin Englannista viikossa kokonaishintaan 240€. Toinen pahempi oli kiertävä konekauppias, joka teki "tarjouksen": 300 ja vanha koneeni, niin oisin saanut Toyotan ompelukoneen joka on ollut heillä esittelykappaleena: sama löytyi netistä kotiinkuljetuksella 140€.

Että olkaahan varovaisia :)

• Anonyymi
        Lissu kirjoitti:

Moi!

Olen tässä harkinnut uuden koneen hankkimista. Kävin yhden kauppiaan luona, joka tarjosi Berninan konetta "alimpaan mahdolliseen hintaan" 320€ - sama kone löyty netistä - toimitetaan kotiin Englannista viikossa kokonaishintaan 240€. Toinen pahempi oli kiertävä konekauppias, joka teki "tarjouksen": 300 ja vanha koneeni, niin oisin saanut Toyotan ompelukoneen joka on ollut heillä esittelykappaleena: sama löytyi netistä kotiinkuljetuksella 140€.

Että olkaahan varovaisia :)

Kävin juuri ompkonehuollossa. Vein Brotherin huollettavaksi. Sanottiin ettei mielellään ota tuollaisii halpuskoneita joita saa sotkulla Lidlistä. Eli sanoi et alle 500 e maksavaa konetta ei pidä ostaa kun ovat leluja.
        Yt. JNu

• on...

En suosittele... Olen brother merkkistä konetta kokeillut enkä tykkännyt. Se oli kyllä aika lelu. Itse olen Husqvarnan onnellinen omistaja. Husqvarnan koneet on hyviä, mutta perusmallikin maksaa n.500€.

• Mummo

En suosittele näitä Brotherin koneita joita nykyään saa muutamalla eurolla. Ne ovat osittain digitalisia ja tekevät kyllä aika hyvän tikin, mutta sittenkin...
        Kannattaisi käväistä jonkun konekauppiaan juttusilla sillä heidän varastonsa pursuavat käytettyjä, hyvin huollettuja koneita ja niistä löytyy todella hyviä, vanhanajan kunnon koneita.

Kokemuksesta tiedän että käytetty kone on monesti paljon parempi kuin ihka uusi. Aloittelialle se on sopivasti "väljähtänyt", ei piittaa pienistä virheitä vaan sillä voi surutta lasketella vähän tottumattomampikin ompelija.
        Käytössäni on sekä nykyaikainen, kevyt Brother että vanha kunnon Singer. Kyllä minä farkut korjaan edelleen sillä vanhalla, mutta tilkkutyöt teen Brotherilla.

• Jaana.K.

Hei

Minäkin olen käytetyn ompelukoneen kannalla. Nämä muovikurppanat innostuvat pienestäkin "kaasun lisäyksestä" niin, että hyppäävät syliin.

Toisaalta taas niin uuden kuin käytetynkin koneen huonoja ominaisuuksia voi jonkin verran vähentää sillä, että kiinnittää kaiken huomion neulan sopivuuteen ommeltavalle materiaalille sekä neulan kuntoon.

Neulan kunto
      Neula tylsyy ommeltaessa. Neula tulisi vaihtaa 4t yhtämittaisen ompelun jälkeen, vaikka se ei olisikaan vahingoittunut, sillä se on kuitenkin tylsynyt.
      Jos neula tai sen kärki on vahingoittunut, se tulee vaihtaa heti.

Älä ompele pistoakaan vääntyneellä neulalla. Jos neulasi on niin pehmeää metallia, että se vääntyy, vaihda ihmeessä neulamerkkiä!
      Vääntynyt neula voi rikkoa koneesi sisuskalut!
      Paras neula on valmistettu hiiliteräksestä, jolloin neula rapsahtaa poikki, kun siihen kohdistuu painetta. Katkennut neula on helppo huomata ja vaihtaa uuteen.

Katkenneen kärjen voi tunnistaa, kun vedät neulaa kevyesti herkässä ihon kohdassa, esim peukalonhangan kämmenselän puolella. Huultakin vasten sitä voi keveästi vetää. Jos kärjessä tuntuu säröä, kärki on rikki ja neula on vaihdettava.
      Neulaa vetämällä selviää myös, jos kärki on vääntynyt koukkuun. Tällaisella neulalla saa tuhoja aikaan. Se on vaihdettava välittömästi.

Ainakin Schmetz-merkkiset neulat napsahtavat poikki. Husqvarna-neulat ovat myös Schmetz-neuloja.

Käytä singer-merkkisiä neuloja pelkästään singer-koneissa. Niiden kannan kärki on erilainen kuin muissa neuloissa ja voi joutua väärään asentoon muun merkkisissä koneissa.

Neulan kiinnittäminen
      Kiinnitä neula niin, ettei se voi löystyä ja vallan irrota ompelun aikana. Jos neulan kiinnittäjäruuvissa on ura ruuvitaltalle (meisselille), kierrä sillä ruuvia vähän kireämmälle kuin käsivoimin kierretty ruuvi. Hienonhienoja ruuvinkierteitä kannattaa suojella aivan pohjaan asti kiertämiseltä, koska silloin kierteet voivat jauhautua olemattomiin. Eli pieni kiristys ruuvitaltalla on riittävä, mutta suositeltava.

Miksi tällainen möly vain koneen neulasta?
      Neula on ainoa ompelukoneen osa, joka konkreettisesti lävistää ommeltavan materiaalin. Jos neula on vioittunut, se voi tuhota lopputuloksen. Näin käy esim. jos ommellaan neulosta rikkinäisellä neulalla. Tulos paljastuu usein vasta ensimmäisen pesun jälkeen: ompeleen kohdalla on kaksi vierekkäistä reikäjonoa!

Koeompelulla voi sen estää. Voin kertoa koeompelustakin, jos se ketään kiinnostaa. Mutta pistän tälle viestille nyt kuitenkin pisteen.

Ystävällisin neulaterveisin
      Jaana.K.

• päääähän

http://keskustelu.suomi24.fi/servlets/search?start=0&advanced=1&all_words=ompelukone&some_words=&exclude_words=&exact_words=&conference=Askartelu ja k%E4sity%F6&poster=&sort=relevance&search_interval=fixed_interval&fixed_interval_time=0&sd=01&sm=01&sy=2006&ed=1&em=3&ey=2006&hpp=25
      on likki josta löytyy muutamia keskusteluja aiheesta. Kannattaa todellakin miettiä sitä käytettyä kunnollista kuin halpaa lelua vaihtoehtoa tarkkaan jos haluaa ommella koneellaan muutakin kuin puuvillaverhoijen päät.

• ostin

muutama kuukausi sitten Hobby Hall:ista Brother XL-2600 mekaanisen ompelukoneen. Olen aloitteleva ompelija, ja käyttö on suhteellisen vähäistä (verhoja ym. sisustustekstiilejä).
      Omiin tarpeisiini tuo kone on ollut ihan riittävä, ainoa mitä pidän huonona puolena on kiinteä puolakotelo ja se, että vain ylälangan kireyttä pystyy säätämään. Paksujakin kankaita olen tuolla koneella ommellut ja ihan hyvin kone siitä suoriutui kun varovasti ompeli.

Vertailukohteena mietin itsekin tuota Anttilan tarjouskonetta, mutta päädyin sitten tähän kun oli mielestäni vähän monipuolisempi eikä sekään hinnalla pilattu.

Mutta jos jostain saat edullisesti huolletun käytetyn esim. metallirunkoisen koneen, niin se varmasti olisi pitempi-ikäisempi sijoitus.

• VKV

Luin rivien välistä, että brother olisi muovia..pitääkö paikkansa...Onko kellään kokemusta Clas Olhsonin koneesta, näkyy olevan alu-runkoinen...

• suomeksi

Tuliko suomen kieliset ohjeet ,mulla oli vain saksaksi ja ruotsi.

• neulaton
        suomeksi kirjoitti:

Tuliko suomen kieliset ohjeet ,mulla oli vain saksaksi ja ruotsi.

Hei,
        Voisitteko kertoa nettikauppoja, mistä löytyy ompelukoneita? Kiinnostaisi tehdä pientä hintavertailua.

Kiitos etukäteen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      85
      4608
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      164
      3552
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3149
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      198
      1967
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      32
      1809
    6. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      46
      1783
    7. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      24
      1763
    8. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      57
      1704
    9. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      18
      1611
    10. Mukavaa perjantaita

Rakkaalle H naiselle...❤️
      Ikävä
      19