Toinen parista kummiksi

juustolautanen yhdelle

Alkanut mietityttämään että jos kummiksi pyytää avoparista vain toisen, niin loukkaantuuko toinen?

Pyysin kesällä hyvän ystäväni lapseni kummiksi, mutta silloin ei tullut mieleenkän että joissakin "piireissä" on hyvä tapa pyytää aina molemmat. Tuo pariskunta on itse vielä lääketieteellisistä syistä lapseton, joten nyt mietin loukkasinko häntä?
Asia on vielä sellainen ettei näistä asioista puhuta tai kysytä suoraan.

Ois kiva kuulla muiden kertomuksia, ei valittuja vaikka puoliso pyydettiin, valittujen tai vaikka vanhempien jotka valitsivat toisen muttei molempia..ja miksi?

Minä tunnen ja luotan lapseni kummiin, mutten tunne enkä luota hänen puolisoon (vaikka ovatkin olleet yhdessä 10v)

86

26253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kummi22

      moi

      Minusta siinä ei ole mitään väärin jos ei halua toista avoparista kummiksi.. Se on minusta aika yleistä. Lapsi on kuitenkin teidän ja te päätätte ketkä ovat kummeja.
      Monet ottavat vain sen "alkuperäisen" ystävä tai sisaren, näin saa mahdollisimman monesta eri taloudesta.
      Ja kummiksihan yleensä valitaan juuri ne ihmiset keneen luottaa eniten.. ja jos tulevan kummin puoliso ei sitä ymmärrä niin sitten ei voi mitään.
      ja kysymykseesi puolison suhtautumiseen:
      Joku voi ottaa sen loukkauksena siihen ettei heihin luoteta parina vaan jätetään se vara että jos eroavat niin ei tule eri puraa esim.syttäreillä.
      Onnea vauvasta.

      • misito

        Itsekin pohdiskelin samoja asioita kummeja valittaessa, mutta jos ainoa käytäntö olisi ollut, että molemmat pitää kutsua kummeiksi olisi siinä tapauksessa molemmat diskattu kummiudesta.

        Siinä ei ole mitään noloa ja vanhemmat tekevät päätöksen. Älä murehdi. Kamalampaa on jos otat epätoivotun kummin. Lapsesikin luulee silloin, että kyseinen ihminen on hänelle ja perheellenne jotenkin erityinen vaikka on tullut siinä sivussa vain.


      • kaveri pariskunta

        sai lapsen ja pyysivät vain miestäni kummiksi. En saanut edes kutsua ristiäisiin. Lapsen äiti sanoi, että me erotaan kuitenkin joskus (?) Myöhemmin saimme oman laspen ja pyydettiin vai miestä kummiksi, mutta kutsuttiin myös perhe ristiäisiin. Vaimo loukkaantui niin ettei olla enää puheväleissä. Et silleen.


      • Ehkä hänellä
        kaveri pariskunta kirjoitti:

        sai lapsen ja pyysivät vain miestäni kummiksi. En saanut edes kutsua ristiäisiin. Lapsen äiti sanoi, että me erotaan kuitenkin joskus (?) Myöhemmin saimme oman laspen ja pyydettiin vai miestä kummiksi, mutta kutsuttiin myös perhe ristiäisiin. Vaimo loukkaantui niin ettei olla enää puheväleissä. Et silleen.

        oli syytäkin loukkaantua? Tuosta teidän toiminnastanne nimittäin saisi sellaisen kuvan että kyseessä olisi kosto.....

        Itse en pyytänyt lapseni kummiksi kuin kouluaikaisen parhaan ystäväni. Oli tapaillut avokkiaan 2 vuotta, mutta se on niin lyhyt aika alle 30-vuotiaan elämässä (varsinkin kun siitä ajasta asuneet alle vuoden yhdessä) ettei siitä voi mennä sanomaan vielä yhtään mitään, kestääkö vai onko kestämättä. Olivat sitten yhdessä 7 vuotta ja erosivat. Että oli se kai hyvä etten kummiksi pyytänyt...


      • veikkailla,
        Ehkä hänellä kirjoitti:

        oli syytäkin loukkaantua? Tuosta teidän toiminnastanne nimittäin saisi sellaisen kuvan että kyseessä olisi kosto.....

        Itse en pyytänyt lapseni kummiksi kuin kouluaikaisen parhaan ystäväni. Oli tapaillut avokkiaan 2 vuotta, mutta se on niin lyhyt aika alle 30-vuotiaan elämässä (varsinkin kun siitä ajasta asuneet alle vuoden yhdessä) ettei siitä voi mennä sanomaan vielä yhtään mitään, kestääkö vai onko kestämättä. Olivat sitten yhdessä 7 vuotta ja erosivat. Että oli se kai hyvä etten kummiksi pyytänyt...

        että kuinka kauan jonkun pari suhde kestää.
        Entäs jos ystäväsi olisi ehtinyt olla 6v miehensä kanssa yhdessä? Olisitko silloin pyytänyt kumpaakin kummiksi?
        Eihän sitä itsekään voi koskaan tietää, että kauanko liitto kestää, miten sitten joku muu?

        Oman lapseni kummit erosivat 20v yhteiselon jälkeen. Voi harmi kun tuli pyydettyä heitä kumpaakin silloin kummiksi..


      • kummipariskunnan
        veikkailla, kirjoitti:

        että kuinka kauan jonkun pari suhde kestää.
        Entäs jos ystäväsi olisi ehtinyt olla 6v miehensä kanssa yhdessä? Olisitko silloin pyytänyt kumpaakin kummiksi?
        Eihän sitä itsekään voi koskaan tietää, että kauanko liitto kestää, miten sitten joku muu?

        Oman lapseni kummit erosivat 20v yhteiselon jälkeen. Voi harmi kun tuli pyydettyä heitä kumpaakin silloin kummiksi..

        tunteneen ainakin 5 vuotta, ja naimissa pitää olla. Eli vakituinen suhde. N. 2 vuotta yhdessä ollut ei mielestäni ole vielä kovin vakavaa, koska silloin ihastus on vielä aika paljon kehissä. Ensi-ihastushan kestää noin vuoden. Sellainen suhde katkeaa kovin heppoisesti. Toinen vuosi menee opetellessa tuntemaan toista todella ja tottumisella arkeen. Kolmas alkaa olla jo siinä että tiedetään jatketaanko vai ei. Tilastojen mukaanhan parit päätyvät 5 vuodessa tilanteeseen, jossa harkitaan jatketaanko vai erotaanko. Eli viiden vuoden jälkeen uskoisi ettei pari ihan het'koht ole eroamassa. Ja vaikka ero tulisikin, niin lapsi on ehtinyt kasvaa sen verran että ymmärtää kun kerrotaan että nyt vain kävi niin että ainoastaan yksi kummi tulee juhliin tai kummit käyvät vuorotellen.

        Tärkeintä on kuitenkin se, miten tunnen toisen kummin ja pidänkö hänen persoonastaan, hänen moraalisista arvoistaan jne. Vaikka pari oli ollut yhdessä n.2 vuotta, en tiennyt oikeastaan mitään miehestä, enkä luottanut häneen. Hänessä oli jotain luihua alunperinkin. En halunnut sellaista lapseni kummiksi.

        Sinäkin olet varmasti kysynyt itseltäsi, miksi pyydät juuri heidät (pariskunnan joka erosi 20 vuoden jälkeen) kummiksi. Tuskin vain kohteliaisuudesta?


      • kummi monta kertaa
        veikkailla, kirjoitti:

        että kuinka kauan jonkun pari suhde kestää.
        Entäs jos ystäväsi olisi ehtinyt olla 6v miehensä kanssa yhdessä? Olisitko silloin pyytänyt kumpaakin kummiksi?
        Eihän sitä itsekään voi koskaan tietää, että kauanko liitto kestää, miten sitten joku muu?

        Oman lapseni kummit erosivat 20v yhteiselon jälkeen. Voi harmi kun tuli pyydettyä heitä kumpaakin silloin kummiksi..

        Voihan kummi pitää yhteyttä lapseen, vaikka eroaisikin. Ei kai se ero tarkoita kuin aviopuolisoa. Meillä entisen mieheni kanssa on useampi kummilapsi ja kyllä minä pidän yhteyttä kummilapsiini, vaikka jotkut heistä ovatkin exän sukulaislapsia. Ei meillä ole hyvät välit mihinkään kadonneet.


    • äitee +4

      lukea näitä juttuja yleensä joita jo valmiina niin saa aika hyvän kuvan asiasta. Joku loukkaantuu joku ei.

      Meillä tuo tilanne aiheutti sen että vastaavassa tilanteessa kummiksi tulo kesti kymmenkunta vuotta eli avioeroon asti. Tiedän että hän oli loukkaantunut koska häntä ei koskaan kysytty tuota ennen kummiksi, mutta mies oli ylitsepääsemätön este asialle ja heillä itsellään oli se periaate että aina pariskunnasta molemmat. Oltiin siis aika ahtaalla asian kanssa..

    • pasi

      Me on kans mietitty, että jos lapsi joskus tulee, niin pariskunnasta haluaisimme vain toisen kummiksi. En missään nimessä haluaisi hänen puolisoa kummiksi, kun en hänen kanssaan ole missään tekemisissäkään, ja hän on antanut ymmärtää, ettei edes tykkää lapsista.

    • Kummiudesta ylpeä

      Minut valittiin naapurin lapsen kummiksi jokin aika sitten. Olin jo tuolloin naimisissa ja olisimme mieheni kanssa halunneet olla molemmat kummeja kun jo naimisissakin ollaan. Olemme kuitenkin ihan samalla tavalla yhteyksissä naapuriin. Nyt tuntuu oudolta, kun tulee syntymäpäiviä, niin mieheni on ns. ulkopuolinen koko systeemissä. Jos valitsette toisen kummiksi, olisi hyvä ottaa asia puheeksi pariskunnan kanssa, ettei tule sellaista tunnetta ettei toinen kelpaa. Yksi hyvä syy minusta on, että haluaa esim. vain 2 kummia ja toinen kummi on jou muu läheinen.Ja nämä tietysti ovat meidän tuntemuksia. Jälkikäteen olen miettinyt jos tulee vastaavanlainen tilanne, kieltäydyn kummiudesta kokonaan.

      • ...

        Minusta on outoa, että tunnet miehesi ulkopuoliseksi kummilapsesi juhlissa. Jos naapurisi eivät häntä ole tunteneet tarpeeksi läheiseksi ihmiseksi olemaan lapsena kummi niin minusta päätös on aivan oikea, siis että vain sinä olet kummi. Jos häntä ei ole pyydetty kummiksi, koska lapselle on haluttu vain 2 kummia, niin minusta on erittäin luonnollistä että kummit eivät ole samasta perheestä, sillä jos jotain tapahtuu niin on suurempi vaara menettää molemmat kummit kun kummit ovat samasta perheestä.


    • miukum@uku

      Meillä tällainen tilanne... Haluaisin pyytää kummiksi parasta ystävääni, mutta en missään nimessä hänen miestään. Ensinäkin mies on minun exäni ja toiseksi muutenkin niin raskas ihminen, että hänen kanssaan ei halua olla tekemisissä. Olivat jo yhdessä minun ja mieheni kihlajaisissa ja muut vieraat meinasivat tämän miehen heittää pihalle. Olisihan tuo toki muutenkin outoa jos lapseni kummi olisi ex-mieheni. Nykyisellekkään tuo ei toki kävisi. Sekava tilanne, mutta pelkään että ystäväni loukkaantuu, mutta onneksi ystävyytemme kestää sen ,että taidan kysyä ihan suoraan tuosta asiasta.

      • jane

        asiasta kannattaa varmaan kysyä suoraan, kun ensin miettii miltä asia itsestä tuntuisi.


      • Miisa

        Sinulla kiva ongelma. No mutta joo...meille syntyi tyttö vauva ja pohdin itse samoja asioita,kuin moni täällä.Halusin ystäväni lapsen kummiksi,mutta en hänen aviomiestään.Tunnen kyllä molemmat ja ollaan tekemisissä.Mutta minusta kummi on tärkeä osa lapsen elämää.Ja en luota ystäväni mieheen,enkä pidä hänen elämäntyylistään jne. En välittänyt loukkaantuuko hän vai ei.Nyt lapsellani on aivan ihana kummitäti,joka rakastaa lastani,ku omaansa.
        Älkää missään nimessä ottako sellaista kummia,jota ette halua!


    • Jekita

      Itse kuulun niihin, joita ei pyydetty kummiksi vaikka puoliso pyydettiin. Meillä kävi niin, että mieheni veli pyysi kummiksi ainoastaan veljensä eikä minua. Täytyy myöntää, että loukkaannuin hieman. Ymmärtäisin asian paremmin, jos olisimme huonoissa väleissä tai minä ja puolisoni olisimme olleet vasta vähän aikaa yhdessä. Olemme kuitenkin olleet yhdessä yli kymmenen vuotta ja naimisissakin 2 vuotta.Mutta ehkä ajattelutapamme vain on erilainen, itse kyllä ottaisin pariskunnasta molemmat kummiksi.

      • Pasi

        Ajateltiin, että toinen loukkaantuu. Mutta kun hän on sanonutkin kun on jo kummi, että antaa miehensä hoitaa kummiasiat... Sekä ilmaissut ettei tykkää lapsista. En minä sellaista kummia halua, joka ei halua koskeakaan lapseen ja tulee vain pakosta syntymäpäiville jne...


      • Kummike
        Pasi kirjoitti:

        Ajateltiin, että toinen loukkaantuu. Mutta kun hän on sanonutkin kun on jo kummi, että antaa miehensä hoitaa kummiasiat... Sekä ilmaissut ettei tykkää lapsista. En minä sellaista kummia halua, joka ei halua koskeakaan lapseen ja tulee vain pakosta syntymäpäiville jne...

        Meillä minä en kuulu kirkkoon, mutta mies kuuluu, niin hänestä tuli sitten siskonpoikansa kummi ja minusta luonnollisesti ei. Minua se ei haittaa, koska tiedän, että minut olisi valittu kummiksi, jos se olisi ollut mahdollista. Kohtelen poikaa myös minun kummipoikanani ja olemme tietenkin molemmat aina juhlissa ym. Kun on itse aktiivisesti ja paljon läsnä lapsen elämässä, ei tunne itseään ulkopuoliseksi eikä sillä, kumman nimi on kummipapereissa, ole merkitystä.


      • höh
        Kummike kirjoitti:

        Meillä minä en kuulu kirkkoon, mutta mies kuuluu, niin hänestä tuli sitten siskonpoikansa kummi ja minusta luonnollisesti ei. Minua se ei haittaa, koska tiedän, että minut olisi valittu kummiksi, jos se olisi ollut mahdollista. Kohtelen poikaa myös minun kummipoikanani ja olemme tietenkin molemmat aina juhlissa ym. Kun on itse aktiivisesti ja paljon läsnä lapsen elämässä, ei tunne itseään ulkopuoliseksi eikä sillä, kumman nimi on kummipapereissa, ole merkitystä.

        No herrasjestas, jos puolisoa ei samantien kelpuuta kummiksi, niin kannattaa jättää pyytämättä, koska puolisonsa kanssahan sitä juhliinkin lähdetään. Spoiihan siihen kirjaseen vaikka sata kummia valitkaa puolisoineen ja niin monta paria , että mahtuu mukaan kunnon kummikin!
        Itsellä pojallani kummeja kuusi ja yksi heistä vain oikea kummi ja muut ei sitten ole kun nimeksi???


      • joan

        Mitä sitä turhaan pareja erottelemaan, vaikka eläisivätkin avoliitossa.


      • Miisa
        höh kirjoitti:

        No herrasjestas, jos puolisoa ei samantien kelpuuta kummiksi, niin kannattaa jättää pyytämättä, koska puolisonsa kanssahan sitä juhliinkin lähdetään. Spoiihan siihen kirjaseen vaikka sata kummia valitkaa puolisoineen ja niin monta paria , että mahtuu mukaan kunnon kummikin!
        Itsellä pojallani kummeja kuusi ja yksi heistä vain oikea kummi ja muut ei sitten ole kun nimeksi???

        Virallisia kummeja ei voi olla kovinkaan montaa.Ota selvää asioista ennenku kirjoitat tollaista.
        Joillekin kummius ja kummin valinta ovat tärkeitä asioita,eikä vain nimiä paperilla.


      • minä
        Kummike kirjoitti:

        Meillä minä en kuulu kirkkoon, mutta mies kuuluu, niin hänestä tuli sitten siskonpoikansa kummi ja minusta luonnollisesti ei. Minua se ei haittaa, koska tiedän, että minut olisi valittu kummiksi, jos se olisi ollut mahdollista. Kohtelen poikaa myös minun kummipoikanani ja olemme tietenkin molemmat aina juhlissa ym. Kun on itse aktiivisesti ja paljon läsnä lapsen elämässä, ei tunne itseään ulkopuoliseksi eikä sillä, kumman nimi on kummipapereissa, ole merkitystä.

        Kummius ei vaadi että kaikkien kummien pitäisi kuulua kirkkoon. Riittää, että 2 kummeista kuuluu kirkkoon vai oliko se niin, että riittää sylikummin kirkkoon kuuluminen. Joka tapuksessa mieheni, minä ja hänen sekkunsa olemme kummeja vaikka en kuulukaan kirkkoon.


    • kuinka kauan yhdessä?

      Itselleni kävi näin: mieheni sisko ei ottanut minua kummiksi. Olimme seurustelleet vasta vajaan vuoden, joten ajattelin sen johtuvan siitä. Miehen sisko varmaan ajatteli, että me erotaan kuitenkin, ja sitten tulee hankalia tilanteita syntymäpäivillä yms.

      No, loukkaannuin vain lyhyeksi aikaa, ja menin tietenkin ristiäisiin vieraaksi. Eniten loukkasi sellainen "harmiton" lipsahdus, että tämän perheen vanhempi lapsi kertoi minulle vähän ennen ristiäisiä, että minusta tulee kummi. Odotin siis vähän "kutsua", ja petyin sitten. Lapsi oli ehkä kuullut keskustelusta osan, tai sitten käsittänyt, että myös minut otetaan kummiksi.

      Noh, aikaa tapahtuneesta on vuosia, ja nyt olen naimisissa sen saman miehen kanssa, joten oikeastaan olisi kannattanut ottaa minut kummiksi! Olen kuitenkin se henkilö, joka ostaa perheessämme lahjat kummilapsille ja muistaa esim. nimipäivät, eikä mies.

      Tavallaan siis luottamuksesta kysymys. (Toivottavasti ei siitä, etteivätkö he tykänneet minusta henkilönä!)

      Itsellänikin voi olla tää kummiasia vielä joskus edessä. Haluaisin ystäväni pyytää, ja myöskin hänen avomiehensä. He ovat olleet vuosia yhdessä, mutta kerran jo "eronneet" ja palanneet yhteen. Joten aina on näitä riskejä sitten, että valittu kummi ei enää olekaan mitenkään tärkeä henkilö perheessä/suvussa.

      Minulla on oma kummi, joka seurusteli tätini kanssa ollessani vauva. He erosivat aika pian, ja olen nähnyt tätä kummiani vain muutaman kerran elämäni aikana. Rippijuhlissani kävi viimeksi, noin 10 vuotta sitten, ja silloinkin jouduttiin miettimään, että tuleeko "vaikeita" tilanteita, ja mitä mieltä tätini on jne...

    • ..tyhmät..

      ..ihmiset erotko!!!! Älkää erotko!!

    • Mats

      Meillä lapsen etu on ollut etusijalla kun olemme kutsuneet läheisä ystäviä kummeiksi.

      Sukulaisia emme ole edes kutsuneet koska meidän suvussa sukulaisen auttaminen ja tukeminen tulee täysin luonnostaan. Perhettä autetaan AINA!

      Kummeja miettiessämme olemme pyrkineet optmoimaan laajaa kokemuspohjaa, viisautta, osaamista, henkistä tasapainoa, aitoa halua tehdä ja olla kummilapsen kanssa jne. Olemme onnistuneet luomaan mahdollisemman taspainoisen ryhmän aikuisa johon lapsi (tulevaisuudessa nuori) voi tukeuta aiheessa kun aiheessa. Ja sehän on tärkein!

      Näin ollen meillä ei ole yhtään kummia samasta perheestä. Mutta se ei ole tuottanut mitään ongelmaa. Vaan... Käytännössä meillä on nykyään kahdeksan kummia lasta kohden vaikkakin vaan neljä virallista. Kummien puolisot ja avo-puolisot ovat täysin mukana.

      Tämän lisäksi meillä on liuta "virallisia hyviä kavereita" lapsille jotka toimivat kuten kummit mutta ilman virallista statusta.

      Kukaan ei ole loukkaantunut kun asioista ollaa juteltu sivistyneesti.

    • väliäkö hällä

      Jos joku loukkaantuu sellaisesta, että puoliso pyydetään kummiksi muttei häntä, niin eipä olisi sitten kummiksi passanutkaan!

    • Vasen varapakki

      Meillä rouvan vanha koulukaveri pyysi häntä kummiksi, vaikka ollaan oltu sata vuotta ydessä, naimisissa ja lapsikin on.

      Että käy näin... ihme juttuhan se, mutta sitten oli toinen joku 17 vuotias sälli kummina. Jokainen taplaa tavallaan ei kai siinä mitään.

      Pariskunnan tuntien ei silleen ihmetytä eikä loukkaavalta tunnu mitenkään. Rempseetä porukkaa ja homma toimii. Tyhmäähän sellanen on - ei siitä mihinkään pääse, mut - elämä on :)

    • pakana

      En ole kenenkään kummi, vaimoni kyllä on.
      Ei ongelmia puoleen eikä toiseen.

    • Iso-Valte

      Jos kummipariskunta on samaa sukupuolta, niin tulee molempia pyytää kummiksi. Ellei kirkkoon kuulumista kysellä, niin ollaan hiljaa vain. Kummien tehtävähän on huolehtia kristillisen kasvatuksen onnistumisesta. Tässä tapauksessa myös seksuaalisen tasa-arvon käsitteet tulevat olemaan luonnollinen osa ihmisluontoa ja ehkä esimerkki.

      • ESKO D.L. Takaisin

        Kirkko ja valtio on erotettava! Kummiudesta tulee tehdä virallinen systeemi. Esimerkiksi mahdollisessa tulevaisuuden lapsen huostaanottotilanteessa olisi sijaisvanhemmat eli kummit valmiina. Tämä voitaisiin kummeiksi haluaville ajoissa tehdä selväksi. Ei muuta kuin lakia selventämään ja lopettamaan leikkikummeilu.
        Eduskunta hoi!!!


    • kata

      mulla on mies ja nais kummi eikä ne oo mitenkää sukuu toisillee tms. ja kummatki on ihan naimisissa omien puolisoidensa kanssa (oli myös silloin kun mut kastettiiin).oikeestaan se on ihan yhtä yleistä että kummi"pari" tai että on kaks iha eri veriperimä kummii.. ei sillä oo mtn väliä!!

    • Ei kummi

      Mieheni lapsuuden ystävä pyysi vain miestäni kummiksi.Olimme jo tuolloin aviossa ja kyseinen ystävä on meidän lapsemme kummisetä.Eli kyseinen ystävä oli hoitanut jo muutaman vuoden kummiuttaan kun tapasi tulevan vaimonsa ja saivat lapsen.Tuntui suorastaan omituiselta kun vain miestäni pyydettiin kummiksi.Tuntui ettei minuun luotettu ja selityskin oli valmiina...eli halusivat vain läheiset kummeiksi.Selitys tyydytti minut siihen saakka kunnes heille syntyi toinen lapsi ja kas kummaa,toisen lapsen kummiksi pyydettiin PARISKUNTA(avopari),joten selitys alkoi ontua pahasti.
      Mutta olen minäkin "makiaa" saanut...tämä kyseinen pari erosi ja toinen kummi ei ole sen jälkeen yhteyttä pitänyt.Ja tällä makialla tarkoitan vain ja ainoastaan sitä että kannattaa harkita tarkasti,oli suunta sitten kielteinen tai myönteinen.
      Minä se meillä ostan kummilasten lahjat mutta kyseiselle lapselle ostaessa tulee aina se kumma tunne etten ole siihen hommaan velvollinen.
      Meillä on useita yhteisiä kummilapsia ja näitä "virkoja" jaettaessa ei meitä kumpaakaan ole uudestaan kyseenalaistettu.
      Yhteiset kummilapsemme ovat kaikki minulle yhtä rakkaita.Lahjatkin ostetaan tasapuolisuus huomioon ottaen.Olemmehan saaneet KUNNIAN olla juuri näiden lasten kummeja.Kiitos siitä!

      • Makiaa?

        Tunsit siis "makiaa" kun pienen lapsen vanhemmat erosivat, vai mitä oikein tarkoitit? Sekö oli mielestäsi hyvä "rangaistus" siitä, ettei sinua pyydetty kummiksi.

        No joka tapauksessa he tekivät täysin oikean ratkaisun jättäessään sinut kummien ulkopuolelle. Kusipäisyytesi ja pahantahtoisuutesi näkyvät varmasti ulospäin paljon paremmin, mitä olet itse uskonut.


      • Ei kummi
        Makiaa? kirjoitti:

        Tunsit siis "makiaa" kun pienen lapsen vanhemmat erosivat, vai mitä oikein tarkoitit? Sekö oli mielestäsi hyvä "rangaistus" siitä, ettei sinua pyydetty kummiksi.

        No joka tapauksessa he tekivät täysin oikean ratkaisun jättäessään sinut kummien ulkopuolelle. Kusipäisyytesi ja pahantahtoisuutesi näkyvät varmasti ulospäin paljon paremmin, mitä olet itse uskonut.

        Lapsen vanhemmat eivät eronneet vaan kummeiksi pyydetty avopari!
        Ja tästä eronneesta avoparista ei toinen osapuoli huomioi kummilastaan.
        Jos luit tarkkaan viestini niin tässähän oli kyse siitä että kyseiset vanhemmat halusivat vain läheisimmät kummeiksi ja sitten ottivatkin avoparin vastoin puheitaan.


      • Ei kummi
        Makiaa? kirjoitti:

        Tunsit siis "makiaa" kun pienen lapsen vanhemmat erosivat, vai mitä oikein tarkoitit? Sekö oli mielestäsi hyvä "rangaistus" siitä, ettei sinua pyydetty kummiksi.

        No joka tapauksessa he tekivät täysin oikean ratkaisun jättäessään sinut kummien ulkopuolelle. Kusipäisyytesi ja pahantahtoisuutesi näkyvät varmasti ulospäin paljon paremmin, mitä olet itse uskonut.

        Niin...ja tätä "makiaa" tunsin vain siksi että he olivat niin vakuuttavia kun selittivät miksi tahtovat vain toisen meistä kummiksi ja sitten ottivat avoparin joka erosi...ja toinen osapuoli lopetti kaikenlaisen yhteydenpidon kummilapseensa.
        Lapsen puolesta olen todella pahoillani koska itse olen sitä mieltä että kummilla on muitakin velvollisuuksia kuin ostaa synttäri/joululahja.
        Ja vaikka olenkin mielestäsi täysi kusipää niin valehtelua en siedä enkä tule sietämään.Asiat täytyy sanoa suoraan kiertelemättä sen enempää!


      • herää pälli
        Ei kummi kirjoitti:

        Niin...ja tätä "makiaa" tunsin vain siksi että he olivat niin vakuuttavia kun selittivät miksi tahtovat vain toisen meistä kummiksi ja sitten ottivat avoparin joka erosi...ja toinen osapuoli lopetti kaikenlaisen yhteydenpidon kummilapseensa.
        Lapsen puolesta olen todella pahoillani koska itse olen sitä mieltä että kummilla on muitakin velvollisuuksia kuin ostaa synttäri/joululahja.
        Ja vaikka olenkin mielestäsi täysi kusipää niin valehtelua en siedä enkä tule sietämään.Asiat täytyy sanoa suoraan kiertelemättä sen enempää!

        Kyllä on joittenki elämä tyhjänpäivästä, jos ei oo muuta valittamisen aihetta! -"Miksi vain toinen meistä pyydettiin kummiksi??" Mitä helevetin väliä, kukin tekee just niinku ite tahtoo...?! -"Tän kummi-lapsen lahjan osto ei kyl kuuluis ollenkaan mun velvollisuuksiin... Viittisköhän ees ostaa mitään...? Siitäs saisit lapsi, ois kyl kannattanu pyytää mutki kummiks...!" Ai nii, mut eihän se lapsi niitä kummeja valinnukaa..., no siitäs saisitte vanhemmat! Voi herran jestas...


      • kummi minäkin

        "yhteiset kummilapsemme ovat minulle kaikki yhtä rakkaita".... haloo.... ai et välitä tästä jolle vain miehesi on kummi? hyvä etteivät valinneet tollasta peetä, et pidä lapsesta, joka ei kuitenkaan itse valinnut sinua kummiksi vaan vanhemmat??? ihan oikein sulle, mietipä vähän..


      • 18

        MIEHESI LAPSUUDENYSTÄVÄ ei varmaankaan tuntenut sinua tarpeeksi läheiseksi. Tarviiko tuota nyt sen enempää selitellä. Kyse tuskin on siitä, että ketkä pysyvät yhdessä ja ketkä eivät tai kuinka kauan pari on ollut yhdessä. Ihmeellistä katkeruutta kyllä kommenttisi osoittaa.


      • läheinenkö
        Ei kummi kirjoitti:

        Lapsen vanhemmat eivät eronneet vaan kummeiksi pyydetty avopari!
        Ja tästä eronneesta avoparista ei toinen osapuoli huomioi kummilastaan.
        Jos luit tarkkaan viestini niin tässähän oli kyse siitä että kyseiset vanhemmat halusivat vain läheisimmät kummeiksi ja sitten ottivatkin avoparin vastoin puheitaan.

        Niin, ja läheinen ei välttämättä ole sukulainen. Läheinen ihminen on läheinen, se voi olla myös sukulainen, mutta se voi olla myös lapsuuden kaveri, työka eri, entinen opettaja, jne...


    • äitix2

      Harkitsimme jo ensimmäisen lapsen kohdalla molempien valintaa, mutta valitsimme vain toisen (sukulainen). Toisen kohdalla sitten valittiin molemmat. No, heille tuli ero ja kummi hävisi kuvioista. Me emme ole häntä kieltäneet pitämästä yhteyttä, mutta hän teki itse oman valintansa. Olemmekin harkinneet uuden kummin nimeämistä, koska lainmuutoksen ansiosta se on mahdollista.

      • Miks``näin

        Itselläni on kolme lasta ja otimme kullekkin lapselle kuusi kummia eli yhteensä niitä on 18,mutta kas kas näistä kummeista pitää yhteyttä kummilapsiinsa vain viisi joukossa on kummeja jotka eivät ole olleet nimeämisen jälkeen tekemisessä mitenkään,olen sen verran röyhkeä että olen jopa maininnut mutta ei ole auttanut.Mutta eihän tämä mitään nuorimmaiseni on 11-vuotta ja lasten oma mummo asuu seitsemän kilometrin päässä eikä ole edes huomioinut mitenkään lapsia ei edes tervehdi,kun odotin vanhinta joka täytti tänään 19-vuotta appivanhemmat patistivat abortiin ja välit meni kun en suostunut,mutta nyt tämä esikoiseni opiskelee ja valmistuu toukokuussa ja on opiskelun kanssa samaan aikaan käynyt töissä ja kuukausi sitten meni omaan vuokra kämppään ja harjoittellut itsenäistä asumista...et sillai.


      • Kiia

        Itse olen 4 pojan kummi, ex-mieheni heistä kolmen. Kaikki on hoidettu yhdessä riippumatta siitä onko nimi paperissa - eroon asti. Sen jälkeen olen yksin ylläpitänyt kummisuhteita poikiin - myös miehen suvun ja kaveripiirin kautta tulleisiin.

        Omilla lapsillani on kaikenlaisia kummeja: pariskuntia, parinpuolikkaita, yksineläjiä, uusissa suhteissa, kirkkoon kuulumattomia. Ei kummius ole kiinni sukulaisuudesta tai edes pitkästä ystävyydestä, saatikka siitä onko nimi kastetodistuksessa. Kuopuksellakin parhaat "kummit" ovat kirkkoon kuulumaton kummin puoliso, jota pappi ei hyväksynyt kummiksi ja lapsen itsensä "adoptoima" sukulainen, jonka kanssa hänellä synkkaa niin, että on päättänyt kutsua tämän viralliseksi kummiksi ennen konfirmaatiotaan.

        Tästäpä syntyykin uusi pulma: kuinka pahasti loukkaantuvat kasteessa saadut kummit, jotka käyvät synttäreillä ja tiputtavat paketin jouluna ovenkahvaan, jos eivät saa kutsua siunaamaan konfirmaatiossa?? Minä äitinä kestän loukkaantumiset, mutta tilanne on aika rankka teini-ikäiselle tenavalle.

        Oma kummini, hartaasti kummilasta kerjännyt äitini tuttava, on näyttäytynyt 5 kertaa sen jälkeen kun opin kävelemään - ja aikaa on kulunut jo 35v.


      • Hensku
        Kiia kirjoitti:

        Itse olen 4 pojan kummi, ex-mieheni heistä kolmen. Kaikki on hoidettu yhdessä riippumatta siitä onko nimi paperissa - eroon asti. Sen jälkeen olen yksin ylläpitänyt kummisuhteita poikiin - myös miehen suvun ja kaveripiirin kautta tulleisiin.

        Omilla lapsillani on kaikenlaisia kummeja: pariskuntia, parinpuolikkaita, yksineläjiä, uusissa suhteissa, kirkkoon kuulumattomia. Ei kummius ole kiinni sukulaisuudesta tai edes pitkästä ystävyydestä, saatikka siitä onko nimi kastetodistuksessa. Kuopuksellakin parhaat "kummit" ovat kirkkoon kuulumaton kummin puoliso, jota pappi ei hyväksynyt kummiksi ja lapsen itsensä "adoptoima" sukulainen, jonka kanssa hänellä synkkaa niin, että on päättänyt kutsua tämän viralliseksi kummiksi ennen konfirmaatiotaan.

        Tästäpä syntyykin uusi pulma: kuinka pahasti loukkaantuvat kasteessa saadut kummit, jotka käyvät synttäreillä ja tiputtavat paketin jouluna ovenkahvaan, jos eivät saa kutsua siunaamaan konfirmaatiossa?? Minä äitinä kestän loukkaantumiset, mutta tilanne on aika rankka teini-ikäiselle tenavalle.

        Oma kummini, hartaasti kummilasta kerjännyt äitini tuttava, on näyttäytynyt 5 kertaa sen jälkeen kun opin kävelemään - ja aikaa on kulunut jo 35v.

        Meillä on kolme lasta ja heille kun mietimme kummeja kävimme saman kysymyksen läpi joka kerta. Esim. esikoiselle valittiin avioparista vain nainen kummiksi kun hän on minun hyvä ystävä. Mies ei todellakaan loukkaantunut siitä. Meille on tärkeintä valita lapselle sellaiset kummit jotka pitäisi sitten yhetyttä häneen koko ajan. Jos edellä mainittu aviopari eroisi ja mieskin olisi kummi, niin tuskin mies pitäisi mitään yhteyttä kummilapseensa.
        Toisena hänelle mietittiin että otetaanko toisen kummin avopuolisokin kummiksi, mutta päädyimme että emme kun emme tunne häntä hyvin. Hänkään ei loukkaantunut yhtään asiasta ja oli kyllä ristiäisissä mukana. Nyt häneen on hyvin tutustuttu ja hän pääsi meidän nuorimmaiselle kummiksi.

        Nänä kummi asiat on todella vaikeita. Niitä joutuu harkitsemaan hyvin tarkkaan.


      • äitee +4
        Kiia kirjoitti:

        Itse olen 4 pojan kummi, ex-mieheni heistä kolmen. Kaikki on hoidettu yhdessä riippumatta siitä onko nimi paperissa - eroon asti. Sen jälkeen olen yksin ylläpitänyt kummisuhteita poikiin - myös miehen suvun ja kaveripiirin kautta tulleisiin.

        Omilla lapsillani on kaikenlaisia kummeja: pariskuntia, parinpuolikkaita, yksineläjiä, uusissa suhteissa, kirkkoon kuulumattomia. Ei kummius ole kiinni sukulaisuudesta tai edes pitkästä ystävyydestä, saatikka siitä onko nimi kastetodistuksessa. Kuopuksellakin parhaat "kummit" ovat kirkkoon kuulumaton kummin puoliso, jota pappi ei hyväksynyt kummiksi ja lapsen itsensä "adoptoima" sukulainen, jonka kanssa hänellä synkkaa niin, että on päättänyt kutsua tämän viralliseksi kummiksi ennen konfirmaatiotaan.

        Tästäpä syntyykin uusi pulma: kuinka pahasti loukkaantuvat kasteessa saadut kummit, jotka käyvät synttäreillä ja tiputtavat paketin jouluna ovenkahvaan, jos eivät saa kutsua siunaamaan konfirmaatiossa?? Minä äitinä kestän loukkaantumiset, mutta tilanne on aika rankka teini-ikäiselle tenavalle.

        Oma kummini, hartaasti kummilasta kerjännyt äitini tuttava, on näyttäytynyt 5 kertaa sen jälkeen kun opin kävelemään - ja aikaa on kulunut jo 35v.

        rippilasta kutsutaan siunaamaan kummien toimesta. Kirkkoon kuulumattoman siunaus on vähän hassu sillä onhan kyse uskonnollisesta rituaalista joka ei hänelle merkitse mitään? Toisaalta taas jos on uskova ohminen niin miksei voisi mennä asiaa toimittamaan?

        Meillä tulee sellainen tilanne ensi kesänä ettei lapsella ole kuin yksi kummi elossa. Itse on sitä mieltä että yksikin riittää, mutta todennäköisesti läheinen toinen aikuinen menee myös omasta halustaan.. Tuo vaihe on sellaista hulinaa, että siinä ei kukaan tiedä kenenkään touhuista yhtikäs mitään joten voihan sinne mennä kuka vaan! Useampikin sinne mahtuu..


    • ymmärrä

      yleensäkin miksi näissä kummiasioissa suututaan ja kahnataan niin paljon.olemme erilaisia eikä kaikkia voi miellyttää.itse suunnittelin,että haluaisin pyytää kummeiksi kolme sisarustani.heitä onkin jo monta!eli en pyydä heidän puolisoitaan.enkä loukkaannu,jos jostain syystä joku sisaruksistani ei halua kummiksi.harmittaisihan se.mutta olen itse kärsinyt kahnauksista-enkä halua että kukaan kärsii minun lapseni kummina ollessa tai siitä että suuttuisin ihme asioista.tai jos joku kieltäytyy.jokainen saa itse valita ja päättää.älä mieti turhia-kaikkia ei voi miellyttää kuitenkaan.kummallakin tavoin pyydetään,pareja ja vain toista.

    • Minä vaan...

      Meillä kummit seuraavasti:

      1.lapsi: minun veljeni,enoni ja enon vaimo (ovat jo eronneet).Enoni ei pidä yhteyttä ollenkaan.Enon ex-vaimo pitää viikottain yhteyttä.

      2.lapsi: Ex-mieheni sisko,serkkuni miehensä kanssa (he myös eronneet).Näistä ei pidä yhteyttä oikeastaan kukaan.Serkkuni lähettää lahjat jouluna ja syntpäivänä ei käy katsomassa.

      3.lapsi: Ex-mieheni sisko,serkku ja minun pikkuserkkuni.Ainoastaan pikkuserkkuni pitää aina välillä yhteyttä.

      4.lapsi: Serkkuni puolisoineen,toinen serkkuni ja "naapurin" setä. Näistä kaikki pitävät yhteyttä jonkin verran."Naapurin" setä eniten.

      Nyt odotan viidettä lasta ja olen tullut siihen tulokseen etten ainakaan sukulaista pyydä kummiksi kun ei tunnu pitävän yhteyttä ollenkaan.Ja kaveripariskunnasta vain naista pyydämme viralliseksi kummiksi (mies ei kuulu kirkkoon).

    • huoli pois

      Kyl kaikest voi loukkaantua! Ei sillä oo väliä ketä kummix pyydät. Oman pojan kummi on naapurin setä!

    • Ei siinä mitään väärää ole. En itsekään pyytäisi kun toista, varsinkin jos tilanne on sellainen etten tuntisi kun toisen avoparista, sittenhän se varsinkin on täysin järjellistä!!

      Omien lasten parastahan tässä vaan halutaan, eikö vaan..? :)

    • Susanna

      Kun vanhempi poikani syntyi, pyysimme lapsen isän siskoa kummiksi. Emme ollenkaan hänen pitkäaikaista poikaystävää. Ratkaisu oli hyvä, sillä pian he erosivatkin. Tosin tämä sisko ei oloe koskaan poikaani muistanut mitenkään, johtunee minun ja ex-miehen hyvin riitaisista väleistä. Mutta eihän lasta pidä siittä rankaista.
      Itse olen yksin siskoni tytön kummitäti, vaikka olin ollut nykyiseni kanssa jo 2v. Eihän me silloin asuttu yhdessä, mutta se ei vaikuttanut asiaan. Aluksi mieheni varmaan kummeksu asiaa, muttei nykyään. Mutta se muistaminen ja lapsen kanssa oleminen on minun tehtäväni yksin.
      Mielestäni sinun ei tarvitse pyytää molempia, te sen asian päätätte.

    • Olen veljeni esikoispojan kummi.avopuolisoani ei pyydetty kummiksi,ehkä siksi ettei oltu sanottu vielä toisillemme tahdon,mutta en ymmärrä,jos näin.Asiasta ei ole puhuttu,eikä varmasti koskaan puhuta.Mutta minua se vaivaa.Kummeus on kunniatehtävä,eikö puolisoani kunnioiteta!!!??

      • mikä lie miekkonen sängyssäsi

        Ei kaikenmaailman sahureita voi kummeiksi pyytää. Ensin vakiinnutettava suhde avioliitolla tai etsittävä liittoon sopivampi. Ei sitä mikä lie miekkonen olikaan sängyssäsi, voi kummiksi kutsua!


      • ihmettä...

        se tähän liittyy, kunnioitetaanko puolisoasi vai ei...?? Ja jos ei, ni so what??


      • kysmys
        mikä lie miekkonen sängyssäsi kirjoitti:

        Ei kaikenmaailman sahureita voi kummeiksi pyytää. Ensin vakiinnutettava suhde avioliitolla tai etsittävä liittoon sopivampi. Ei sitä mikä lie miekkonen olikaan sängyssäsi, voi kummiksi kutsua!

        ei ihmiset välttämättä edes mene naimisiin, monet avoliitot ovat paljon vankemmalla pohjalla kuin nuo "vakiinnetut" avioliitot.. olisi erittäin loukkaava jos esim. avoparista(joka ollut yhdessä 10v.) pyydetään kummiksi vain toinen, mutta avioparista(tuntenut esim.2v.) pyydettäisiin molemmat.. riippuu tietysti pareista, mutta jos ainut syy on tuo avo taikka aviopari asia, niin huh huh, sanon minä..


    • eSKo DL takaisin

      Kummihomma on muutettava siten, että on velvollisuus ottaa esim. orpoudessa tai huostaanottotilanteessa lapsi ns. parempaan kotiin. Sitten tulee kummiuteen jotain järkeä, eikä vain joulupukin kautta.

      • Suomipekka

        Mitä moisesta aiheesta stressaamaan.
        Laki kun ei huomioi vanhempien kuollessa, että kuka on kummi ja kuka ei. Kummin velvollisuus on vain kiikuttaa lahjoja lapselle (virallisesti uskollinen kasvatus mutta harvapa sitä tekee).
        Jos haluaa ottaa lapsen huomioon niin siihen ei kummina oloa tarvita.


    • sgsg

      henkisesti terveet eli vain heterot sopivia kummeiksi.

      • eSKo DL takaisin

        Nimenomaan. Koska kummeilu nykylainsäädännön mukaan on pelleilyä, niin vaatimus on, että kaikki kummit ovat homoja tai lesboja. Toivon silti, että eduskunta tekisi järkeenkäyvän säännön.


    • kehdannut

      pyytää vain toista. Joku roti se on näissäkin hommissa. En kyllä kehtaisi katsoa enää silmiin tätä puoliskoa pariskunnasta jota en kelpuuttanut kummiksi. Häpeän puolestasi

    • vain toista

      Ensimmäiselle lapselle tuli pyydettyä sisarukset puolisoineen kummeiksi, nyt 1,5 vuoden jälkeen heistä jo yksi eronnut ja toinen eroamassa, eivätkä nämä puolisot ole muutenkaan juuri lapseen yhteyttä pitäneet. Silloin ei kehdattu olla pyytämättä, nyt toiselle lapselle pyydettiin juuri ne kenet haluttiin, eli hyvää ystävääni joka jo 8 vuotta naimisissa. Ei kuitenkaan haluttu miesyä kummiksi, vaikka pidän hänestä paljon ja miehenikin on hänen kanssaan ystävystynyt. Kuitenkaan ei tämän miehen kanssa nähdä niin usein ja eikä heidänkään liittonsa aina niin vakaalla pohjalla. Mies ei ollut moksiskaan, olisi kuulemma kieltäytynyt kuitenkin.
      Elä siis pyydä ketään kummiksi ketä todella et halua ja usko täyttävän kummin tehtävää; eli tavata lasta. Lahjat ei ole pääasia. Katumaan tulet kuitenkin.

    • kun ei

      koskaan tiedä milloin ne eroaa, ja siinä menee kummeus piloille, jos kumpikaan ei halua toisiaan nähdäkään. Se lapsihan siitä kärsii.
      Tämä on yksi niitä helpon eroamisen hedelmiä.

      • rommaaniheimolaiset

        Jotta kummit riittäisivät tulevaisuudessa, pitäisi valita 10 lespoa ja 10 homomiestä tehtävää hoitamaan. 10 vuoden päästa olisi vielä pari jäljellä.


      • rommaani miekin
        rommaaniheimolaiset kirjoitti:

        Jotta kummit riittäisivät tulevaisuudessa, pitäisi valita 10 lespoa ja 10 homomiestä tehtävää hoitamaan. 10 vuoden päästa olisi vielä pari jäljellä.

        Vielä luotettavampaa on valita sodomisteja kummeiksi. Me rommaanitki ollaa hevosystävällistä väkkee. Jos teill valkolaisill on vaikeuksii, nii myö autetaa. Ottakaa yhteyttä meihin, vaikka meiä kuninkaa kautta.


    • susipariko kummeiksi?

      Ei helkkari sentään! Ei susiparia kastettavan lapsen kummeiksi. Ensiksi avioliittoon osoittamaan, että tähtäävät liitossaan yhteiseen ehtooseen.

    • Hyvä näin

      Me pyysimme avoparista vain toista kummiksi eli tarvitsimme kummisedän 14.v. sitten.Avoparista nainen ei ollut mieluinen kummallekkaan.Molemmat pyysimme kumminkin kastejuhlaan.Tämä avopari ei ole ollut yhdessä enää moneen vuoteen,mutta kummisetä on sukulainen ja pitää yhteyttä.

    • mitään kummaa

      ole. Avopuolisoni veli ja hänen vaimonsa saivat lapsen. Avopuolisoni pyydettiin kummiksi, minua ei(olemme olleet yhdessä 6 vuotta). Lisäksi kummeiksi pyydettiin avopuolisoni sisko, mutta ei hänen miestään ja he ovat naimisissa. Ja lapsen äidin sisko, mutta ei hänen aviomiestään. Ei siis mitenkään pakollista, että puolisoista molemmat ovat kummeja. Eikä kukaan kyllä loukkaantunut, vaikkei kummiksi päässytkään.

    • Magrat

      Voihan lapsella olla monta kummia.
      Mieheni sisko sai lapsen vuosi sitten ja hän pyysi kummeiksi sisarensa ja hänen miehensä sekä mieheni
      eli lapsella on kolme kummia.
      Minuakin olisi varmaan pyydetty mutten kuulu kirkkoon. Silti yhdessä toimimme kummeina pikku naperolle.
      Ota vaikka 12 kummia lapselle

    • miumau

      Esikoisella on kummina siskoni ja minun ja mieheni ystävä (nainen). Sisko oli tuolloin naimisissa, mutta molemmat aateltiin, että perinteisesti kaksi kummia. Toisella lapsella on toisena kummina oma ystäväni (on avioliitossa) ja toisena kummina mieheni ystävä (hänkin aviossa). Molempien puolisot olivat ristiäisissä ja tulevat syntymäpäiville. Perusteluina aviopuolison pyytämättä jättämiselle oli se että tavallaan kumpikin (siis minä ja mieheni) päätti toisen kummin. Tietysti toisen hyväksyessä ko. kummin.

    • juustolautanen yhdelle

      veljeni otti kummallekin lapselleen kummeiksi 2 "hyvää ystävää". Molemmat kummit osoittautuivat vaan hänen nuoruuden dokukavereiksi, joita ei ole näkynyt enään aikuistumisen jälkeen. Toinen kummeista jopa kerran sanoi veljelleni tämän tiedustellessa lasten tapaamista: " MÄ EN oo niiden kaveri vaan sun prkl! Emmä kerkee!!(työtön alkoholisti)
      Häntä kaduttaa tietenkin tuo valinta ja aina syntymäpäivillä lasten kysymykset: "Miks ei mun kummit käy?"
      Eli neuvoisin jos ei olla ihan varmoja kummeista, niin parempi sitten ottaa vaikka niitä sukulaisia, veljiä ja siskoja joita tietty näkee muutenkin.

    • Annikki

      Olemme olleet jo pitkään naimisissa. Miehelläni on entisestä liitosta jo isoja, yhteisiä ei ole. Liittomme aikana olemme olleet kummeina muutamalle lapselle sekä yhdessä että erikseen. En koe sitä mitenkään loukkaavana. Perheet ovat joko jomman kumman sukulaisia tai tuttavia. Ei pidä kaikista asioista tehdä kynnyskysymystä! Onko todella niin, ettei osata ajatella asioita maalaisjärjellä!

    • ymmärrä

      Miksi ihmeessä molemmat pitäisi pyytää kummeiksi...?? Itselläni ei kummankaan lapsen kohdalla ole tullut mieleenkään, että kummeiksi pitäisi pyytää pariskuntien molemmat osapuolet. Enkä todellakaan ymmärrä, miksi pitäisi loukkaantua, jos ei molempia pyydetä. Onhan kai kyseessä kaksi täysin eri ihmistä, vaikka yhdessä olisivatkin...? Haloo...?? Jos mieheni pyydettäisiin kummiksi, mutta minua ei, niin ei se silti tekisi minusta yhtään sen huonompaa ihmistä! Ja kyllä, olemme molemmat kummeja tahoillamme.

    • blondi-72hki

      menettelyhän tuo on. Minulla kolme kummilasta mutta avokillani ei yhtään ja tytöillä on heidän kummeistaan aina pyydetty se toinen tietyistä syistä ei molempia.

    • nunnu

      Tämänhän saa ajatella ihan järjelläkin.
      Itselläni kummit sanoivat itsensä irti rippikoulun jälkeen. Vain yksi ainut kummi pitää enää yhteyttä.

      Keskustelin asiasta ex-mieheni kanssa kun meidän lapselle kummeja mietittiin. Suvussani on ollut tapana että ensimmäinen lapsi niin vanhin sisarus.. joten minä pyysin isoveljeäni ja ex isosiskoaan. siihen lisättiin sitten vielä molemmilta yhdet. Minä pyysin pitkäaikaista parasta ystävääni ja ex serkkuaan. kaikki muut paitsi paras ystäväni seurustelivat eikä kukaan avokeista loukkaantunut vaikka ei kummiksi päässytkään. He toimivat kuitenkin kummisetinä/täteinä ilman virallista titteliä.

      Ainut joka loukkaantui oli pikkusiskoni koska hän ei päässyt kummiksi.
      Minä halusin vaalia suvun kaavaa enkä kyllä sillä hetkellä pitänyt siskoani edes kypsänä kyseiseen tehtävään.

    • Max

      olen avopuolisoni ystävän lapsen kummi. Minua pyydettiin kummiksi, vaikka olin tavannut perhettä vain viisi kertaa ennen kummiksi kutsumista. Minusta tuntui, että koska perhe halusi avomieheni kummiksi pyydettiin myös minua kummiksi. Ilahduin kuitenkin kunniasta, ja nyt olenkin tapaillut 2v kummipoikaa ja hänen vanhempiaan ahkerasti. Mielestäni tärkeintä asiassa on lapsen etu ja että hänellä on paljon rakastavia, vakaita ihmisiä ympärillä.

    • Elma

      Moi!Kyllä ainakin minun mielestäni voi ja niin olen myös tehnyt omien lapsieni kohdalla.Ei kukaan ole ikinä sitä arvostellut ainakaan minulle suoraan.Mutta kannattaa todella olla tarkkana ketä valitsee kummeiksi,kokemuksesta viisaampana voin kertoa.

      • kyssä

        Multakin hyvä ystäväni kysyi kummeja valitessaan että "kai teidätkin nyt voi yhdessä pyytää, ette kai te nyt enää eroa?" Oltiin oltu n.5 vuotta yhdessä. Mitähän tähänkin odotettiin vastauksesksi? "no, enpä tiedä, vähän on mietitty että josko parinv uoden päästä ois hyvä aika erota". Ei olla kuitenkaan erottu. Tosin mies on sen jälkeen eronnut kirkosta.

        Molemmilla on "omia" kummilapsia, meistä ihan ok. Vanhemmathan sen päättää mikä järkevimmältä tuntuu. Jos toinen puolisko tuntuu vieraammalta niin aivan hyvin voi jättää pyytämättä.

        Muutenkin tuntuu nykyään hassulta että lapsilla on niin monet kummit, joillain jopa kolme pariskuntaa, siis 6 kummia! Onko tässä ollut takana pelko jonkun loukkaamisesta jos ei pyydetä tai "enemmän lahjoja" tai joku muu? Mulla on vain yhdet kummit ja niin monella mullakin ikätoverilla (n.30v.)


    • n.n.

      Riippuu pikkasen siitä miten hoidat asian.

      Itse en tosiaankaan odottanut edes kummin hommaa, mutta mieheni veljen vaimo näki asiakseen sanoa päin naamaa, että minua ei huolita, mutta mieheni haluaisivat. Käytti sitten tilaisuutta hyväkseen haukkuakseen minut vielä siinä samalla.

      Ja sitten piti tietysti koko suvulle asiaa toitottaa ja nyt saan kuulla juoruja vaikka minkälaisia. Nyt minua sitten sorsitaan, kun olen kuulemma itse mennyt sanomaan että minähän en sitten kummiksi tule jne. Mitäs muuta tässä sitten voin tehdä kun pysyä kaukana. Ja tottakai nyt kaikkien mielestä tämä mieheni veljen vaimo oli kamalan fiksu kun ei minua ottanutkaan, kun en edes kyläile. No ristiäisissä kyllä olin, mutten edes vauvaa nähnyt. Toisille ei sitten äitiys sovi ollenkaan. Ikävä homma sinänsä, sillä heidät olisin molemmat halunnut tulevaisuudessa lapsieni kummiksi, mutta kun ei niin ei.

      Lyhyesti sanottuna en näe syytä loukkaantua, jos pariskunnasta vain toinen pyydetään kummiksi, mikäli asiat hoidetaan reilusti.

    • 30

      Meillä on miehen kanssa yksi yhteinen kummilapsi ja lisäksi molemmilla omat. Meillä on omat ystävämme, enkä minä ole esim. hänen kummilapsensa vanhempien kanssa läheisissä väleissä, vaikka toki toimeen tulemmekin. he eivät siis ole ystäviäni sanan varsinaisessa merkityksessä, miksi sis minun pitäisi olla heidän lastensa kummi. Sen sijaan on mielestäni mukavaa, että kaikki syntymäpäiväkutsut koskettavat meitä molempia.

    • PummiKummitus

      Meillä myös vähän hankala tilanne... Ajateltiin pyytää kummeiksi mieheni siskoa ja veljeä. Ovat molemmat aika nuoria ja seurustelevat, mutta kun ei tiedä, kestävätkö suhteet, niin ei viitsittäisi heidän kumppaneitaan pyytää kummeiksi. Olisi sitten lapsen kannalta ikävä, jos kummi ei tulisikaan synttäreille jne. jos eroaisivat joskus ja välit olisivat kireät...

      No, sittenpä keksin hyvän ratkaisun. Ei ensin aiottu kummeiksi minun veljeä ja hänen vaimoa, koska heillä on jo niin paljon kummilapsia. Mutta sitten tosiaan keksin, että jos pyydetään myös heitä, on helpompi olla pyytämättä miehen siskon ja veljen kumppaneita. Selityksenä: lapsella on 4 kummia, 2 mies- ja 2 naispuolista ja se riittää.
      Sitten puuttuu enää se keino, miten tämä asia esitetään miehen sisaruksille niin, etteivät he loukkaannu... Itse en tuollaisesta asiasta loukkaantuisi. Voihan sitä olla lapsen elämässä, vaikkei ole kummi, jos/kun suhde kestääkin.

    • Näin täällä juu

      Kun veljeni vaimonsa kanssa pyysi minua kummiksi, niin varmistelivat minulta että eihän mieheni loukkaannu vaikka ei mitään erityistitteliä saakaan. "Oikea" kummi hän ei olisikaan voinut olla, koska ei kuulu kirkkoon. Sen sijaan toiselle kummilapsellemme (katolinen) olemme molemmat yhtä "epävirallisia kummeja", ja olimme itse asiassa yllättyneitä että meitä molempia pyydettiin koska kyseessä on minun lapsuudenystäväni lapsi, ja tämä ystäväni on niitä harvoja ystäviä joita tapaan enimmäkseen ilman miestäni, eli eivät siis juurikaan tunne.

      Teidän tilanteen loukkaantumisista en tiedä, suosittelisin kuitenkin puhumaan ihan suoraan asiasta. Siitä ei ainakaan kukaan voi loukkaantua, kunhan et käytä keskustelussa ilmaisua "en luota tuohon tyyppiin" :)

    • mietiskelijä??

      Ihan koko ketjua en lukenut, mutta itse voisin pyytää pariskunnasta molempia tai vain toista, riippuu kenestä kyse. Ja kuitenkin omasta lapsesta kyse, niin sen verran itsekäs uskallan olla, että en mieti loukkaantuuko toinen vai ei. Lahjat, synttäreille tulo tai tulemattomuus eivät ole todellakaan pääasia, sitä en edes mieti kummeja valitessa. Tärkeintä on, että on luotettava ihminen. Jos esim meille vanhemmille sattuisi jotain, niin voisin luottaa, että kummi huolehtisi lapsestani sen jälkeen. Jos vaikka pyydän kummiksi siskoni, en hänen miestään, niin uskon, että siskoni olisi lapselle yhtä hyvä kummi miehensä kanssa tai ilman. Ja huolehtisi lapsestani aina jos tarve tulee, riippumatta asuukohän enää nykyisen miehensä tai jonkun muun miehen kanssa.

      • erikoinen ajatus

        "Jos esim meille vanhemmille sattuisi jotain, niin voisin luottaa, että kummi huolehtisi lapsestani sen jälkeen"

        Aika jännä ajatus. Luulenpa, että suurin osa kummeista ei ihan tuohon mielessään lupaudu, vaikka eivät itseään pelkkinä lahja-automaatteina pitäisikään. Ensiksikin pitää huomioida, ettei lapsia niin vaan oteta huollettaviksi, vaan jos molemmille vanhemmille sattuu jotain, niin eiköhän se ole ihan virallinen systeemi, joka määrittelee, kuka on lapselle sopivin holhooja. Ja toisekseen, lupautuminen kristillisesti huolehtimaan lapsen uskonnollisesta kasvatuksesta tai nykyaikana yleisemmin ihan vaan lupautuminen tukiaikuiseksi on vallan jotain muuta kuin oletus, että ryhtyy lapsen huoltajaksi.


    • niin niin

      Kun näitä kummijuttuja lukee, alkaa jo tuntua siltä, että koko kummius kannattaisi lopettaa. Sillä ei ole aikoihin ollut minkäänlaista virallista tehtävää eikä velvoitetta.

      Kirkkokasteessa kummin "tehtävä" on lapsen kristillisestä kasvatuksesta huolehtiminen, mutta oikeasti sellaista ei juuri kukaan tee, eikä sitä kirkkokaan virallisesti edellytä. Jos edellyttäisi, kai sillä jonkinlainen kontrollikin sitten täytyisi olla. Mutta ei ole.

      En ymmärrä, mitä vaikeautta siinä on, jos pyytää kummiksi pariskunnan molemmat osapuolet, vaikka ei toinen olisikaan niin läheinen, tai vaikka pelkäisi heidän eroavan joskus. Eikö se riitä, että se toinen kummiosapuoli kuitenkin hoitaa osuutensa, joka on siis pariskunnan yhteinen? Jos toinen lähtee omile teilleen, niin sitten lähtee, jäähän se läheisempi kummi siihen kummmiksi joka tapauksessa. Mitä pahaa siinä on, vaikka siellä kirkonkirjoissa (joita ei muuten kukaan pääse edes näkemään) olisikin lapsen kummina pariskunnan molemmat osapuolet? Mitä ihmeen väliä?

      Voiko nykyaikana muutenkaan olla varma mistään? Voi ne lapsen vanhemmatkin erota, entäs jos kummiksi pyydetty alkaa pohtia tätä puolta? Että kannattaako tulla kummiksi, kun te saatatte vaikka erota. Ottakaa nyt sitten tämäkin huomioon.

      Nämä tuntuu olevan jotenkin elämää suurempia asioita nuorille vanhemmille, jotka ei ole vielä elämää kovin paljon nähneet. Seulotaan ja seuhdotaan jotain kummiasioita, kun tärkeämpiäkin olisi. Mutta saahan sillä kivasti ihmisten mieliä pahoitetuksi ja osoitetuksi, ketä arvotetaan ja kenelle halutaan näyttää ja näpäyttää, että huomaatkos, sinua ei kutsuta kummiksi, vaan vain puolisosi. Heh heh.

      Kummiudelle ei ole nykyaikana enää minkäänlaisia perusteita. Kummi ei ole lapsen automaattinen huoltaja, jos tämän vanhemmille jotain sattuisi. Siitä päättää ihan muut tahot kuin kirkko. Ihan oikeasti, koko höpötyksen voisi lopettaa. Kuumentaa vain ihan turhaan uusavuttomien mieliä.

    • Näissä piireissä

      Parempi kun et pyydää kumpaakaan. Saat vain toimillasi heille eripuraa aikaiseksi ja lisäksi kaksi vihamiestä itsellesi. Jos penskasi on niin "maailmannapa" ettei molemmat kelpaa, niin etsi kaikki kriteerit täyttäviä pareja/ sinkkuja. Tuntuu teillä noita ehdokkaita muutenkin olevan karsittava´ksi saakka.

    • ................

      Minä ainakin vain pyydän toista. Vaikka olisivat naimisissa niin erillisia ihmisiä he silti ovat, ei kaiken tarvi olla pariskuntajuttuja. Outoa että pitäisi pyytää molempia... Esim. jos haluan pyytää siskoni kummiksi ei ole mitään tarvetta pyytää myös hänen miestään. Mutta totta kai mies kutsutaan sitten ristiäisiin!

    • = O.

      Miehen veli kutsui vain mieheni lapsensa kummiksi. Tiedän siinä olevan takana veljen vaimon halu näpäyttää minua. Olemme todellakin aviopari ja olleet kauemmin yhdessä kuin he. Eikä mitään aihetta olettaa meidän eroavan, kunhan vain tämä veljen vaimo halusi näyttää minulle, etten kelpaa. Se kun on tullut näkyviin hänen muissakin tekemisissään.

      Toinen kummi oli sitten tämän veljen vaimon oma sukulaispoika, nuori nulikka, jolla ei ollut mitään käsitystä kummiudestaan. Hienot kummilahjat toki oli, koska ne oli hänen äitinsä hommannut.

      Minä en ole sitten paineita tästä miehen kummilapsesta ottanut. En ole edes muistuttanut miehelle, että nyt olisi merkkipäivä tulossa. On jäänyt monena joulunakin joululahja saamatta, koska ei mies sellaista millään tahdo muistaa. Synttärikutsu on aina tietysti tullut hyvissä ajoin, mutta aina vain miehen nimellä osoitettuna. Mikään kutsussa ei viittaa, että myös minä olisin tervetullut. Pari kertaa mies on unohtanut asian samantien ja olen sitten muistuttanut synttäripäivän aamuna, että oletko menossa. Lahja on useimmiten ollut jälkeenpäin hätäpäissään annettu raha.

      Tiedän, että joku voisi tästä syyttää minua, että "kostan" lapselle, mutta haluan muistuttaa, että tämä oli lapsen äidin valinta. Ehkä se olisi ollut hänen tehtävänsä miettiä asia paremmin. Hänen lapsestaan on kyse. Minulle on tehty hyvin selväksi, että olen vieras ihminen. Niinpä sitten olen.

      Meillä on yhteinenkin kummilapsi, ja hänen kohdallaan toimin tietenkin niin, niin kuin kummin toivotaan toimivan. Koska olen kummi. Lapsi on aivan ihana ja on usein meillä hoidossa. Koska meillä ei ole omia lapsia, tämä lapsi on tullut meille kuin omaksi.

      Minusta on muuten aivan kummallista, että kummeja suunniteltaessa sillä olisi jotain merkitystä, eroaako se kummipariskunta joskus vai ei. Hyvänen aika, voihan ne lapsen vanhemmatkin erota? Merkitseekö se jotain siinä, ketkä ovat lapsen kummeja? Eikö kummius säily joka tapauksessa, jos sen halutaan säilyvän?

    • Välit poikki

      Meillä kävi näin, mieheni veli pyysi vain miestäni kummiksi mutta ei minua. Tämä on mielestäni todella tökeröä käytöstä ottaen huomioon sen, että olemme olleet jo vuosia naimisissa. Toinen kummi oli lapsen äidin hyvä ystävä. Mieheni puhui veljensä kanssa asiasta vielä ennen ristiäisiä että minutkin otettaisiin mukaan, saisihan lapsi tällöin kolme kummia. Lopputuloksena oli, että mieheni hylättiin kummin tehtävästä ja hänen tilalleen etsittiin toinen kummi. Eli mieluummin jätettiin tärkeä ihminen pois kummin tehtävästä ja valittiin hänen tilalleen toinen kuin se että lapsi olisi tähän lisäksi saanut vielä yhden "ylimääräisen" kummin.

      Tämän seurauksena välit ovat menneet lopullisesti poikki omalta osaltani kyseiseen perheeseen, niin pahasti minua loukattiin. Tästä en lepy ikinä.

      Te jotka mietitte kummeja lapselle, jos tarkoituksena on valita pariskunnasta vain toinen niin kuulostelkaa ensin miltä puolisosta tuntuu, loukkaantuuko hän jne. jos häntä ei valita kummiksi, jos haluatte pitää välit. Tällainen loukkaa todella paljon, ainakin minua ja varmasti monia muitakin.

      Ainut mitä enää haluan on se, että kyseinen perhe tietää että olen verisesti loukkaantunut ja vihainen tästä. Onneksi sen he jo tietävätkin, koska en ole tämän tapauksen jälkeen ollut heidän kanssaan enää missään tekemisissä, mieheni käy yksin heidän luonaan.

    • Anonyymi

      Vanhemmat tekevät tietenkin valintansa juuri niin kuin haluavat, mutta valinnoilla on aina seurauksia. Jos avioparin tai pitkään yhdessä olleen pariskunnan toista osapuolta ei pyydetä kummiksi, vaikka tekemisissä ollaan molempien kanssa, niin tottakai sillä on merkitystä ja se on tietynlainen viesti väistämättäkin. On aika naivia olettaa, että mikään suhteessa tähän syrjäytettyyn osapuoleen ei muutu ja hän huolehtii puolisonsa ohella kummiudesta, vaikka häntä ei kummiksi selvästikään haluttu. Minusta on aivan luonnollista, että tämä syrjäytetty osapuoli vetää tilanteesta omat johtopäätöksensä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      2746
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe