lapsen kuolema

minä

sanotaan että pahinta mitä vanhemmalle voi tapahtua on lapsen kuolema. mitä vanhemmissa tapahtuu kun saattaa hautaan kaksi pientä lasta? kaverinin kuoli leukemiaan monta vuotta sitten, kun oltiin ala-asteella. silti en saa häntä mielestäni ja rupean parkumaan kun ajattelenkin häntä. nyt hänen pikkusiskonsa on tyksissä ja voin vain ajatella mitä hän itsekseen miettii, mitä vanhemmat hänelle vastaa kun kysyy: "kuolenko minä" ja "miksi juuri minä"

105

37274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täysin käsittämätöntä

      ei sitä voi kukaan toinen ymmärtää.

      Itsesäälini hävisi kummasti tämän kirjoituksen luettuani.

      • naisen suru

        Siinä äiti kirjoittaa tai oikeastaan kertoo kahden lapsen menetyksestä.
        Olen itsekin menettänyt murrosikäisen lapsen, oli helppo tunnistaa itsensä. Tosin en ollut uskaltanut olla niin "raivoissani " kun hän oli. Mutta terapeuttista oli lukea kaikki ne ajatukset ja tunteet, kun ne vastasivat niin hyvin omiani.
        Työstäkää surunne. Puhumaton menetys voi tulla kalliksi.


      • Ikävä juttu
        naisen suru kirjoitti:

        Siinä äiti kirjoittaa tai oikeastaan kertoo kahden lapsen menetyksestä.
        Olen itsekin menettänyt murrosikäisen lapsen, oli helppo tunnistaa itsensä. Tosin en ollut uskaltanut olla niin "raivoissani " kun hän oli. Mutta terapeuttista oli lukea kaikki ne ajatukset ja tunteet, kun ne vastasivat niin hyvin omiani.
        Työstäkää surunne. Puhumaton menetys voi tulla kalliksi.

        Voimia!!!


      • tuutikki14

        Samat sanat...aika hiljaiseksi vetää täälläkin päässä


      • suruveiilon
        tuutikki14 kirjoitti:

        Samat sanat...aika hiljaiseksi vetää täälläkin päässä

        poikani oli 10 päivää keu osastolla hyvässä hoidossa hänellä oli hyvä uleiskunto samana päivänä keu lri määräsi 25 päivän antibiooti lääkityksen kun siirtyi psykkan osastolle myös samana päivänä psykiatri joka oli menettänyt kaksi teiniikäistä lastaan ja heidän isänsä aiemmin tsunamissa pudotti keu lrin määräämän lääkityksen 6 päivään poikani oli keu osastolla 10 päivää josta siirettiin lrin määräyksestä tarkkailu os yöllä klo minulle tuli yöllä tunne että pojallani oli hätä soitin 01.22 kuinka henry voi nyt on hätä soita myöhemmin lähdimme veljen kanssa heti sairaalaan sisään menessä oli nais hoitaja joka sanoi teillä on minuutti aikaa ollla
        olimme noin viisitoista minuuttia takanamme seisoi hermostunut mies hoitaja poikani yritti puhua emme saaneet selvää se jäi vaivaamaan ja ettemme jääneet sinne oikeus olisi ollut minkälaisia vastuuttomia hoitajia voi olla poikani kuoli aamulla klo9.10 kysyin syytä oli resussi pula hoitajista lähdin heti aamulla sairaalaan poikani oli jo laiteettu valmiiksi viimeeiselle matkalle myrkytys tutkimukset oli määrätty niitä ei tehty oliko poliisilaitos pantannut paperia koska sitä tutkimusta ei tehty sain tarkkailu osaston lääkäriltä paperin mutta poliisi laitoksella olevassa luki hyvin pienellä äiti epäilee mykytystä kysyin mistä tämä tieto on tullut niin mistä minä sen nyt kuulinkaan ai niin psykkan osastolta lri pohti pitkään ai niin itse en ollut edes ajatellut että ketään myrkytetään sairaalassa minulla on poikani hiuset talella jotka on todistettavasti ex miniäni parturi ammatiltaan leikannut koti lomalla luonani mitä mahdollisuutta on saada vielä oikeutta valviira jääti tutkimuksen tekemäättä paperi pajouden takia alue hallinto viarsto kertoi tutkimme vai 2 vuotta vanhoja tapauksi kun lähtin paperit ne olivat 2v 2 äivää vanhoja voiko perkele vitun viranomaiset toimia näin rikollisesti suojallekseen toisiaan mitä sanoo laki missä on omaisten oikeudet kuinka psyatri joka on kokenut noin traumaattisen menetyksen omien lastensa ja heidän isänsa voi toimia surulla on mittavat voimavarat se voi johtaa kontrollin väärään suuntaan syvään vihaan itse koen suurta vihaa tätä psykiatria kohtaan joka on hallinnassani anteesi en voisi koskaan antaa en usko että pokani on ainut uhri missä on sairaalan kontrolli jos on samoja kokemuksia kirjoittakaa, poikansa ja oman elämänsä halun mettänyt apu mitä lähdin hakemaan, tietokonetttaa psyk.sairaanhoitajan luona joka ropeloi, huoneeseen tuli itseensä ja työhönsä tyytymättömän olinen noin 90kg nainen ei puhunut sanakaan tässä oli koko vastaanotto ei pyytänyt jos katsotaan uusi aika ystävällisyys puuttui täysin olin todella pettynyt tätäkö on apu tässä on kontrollin paikka vanhat muihin tehtäviin nuoret tilalle jolla on halua auttaa niin kuin akuutissa todella yställisiä osaavia hoitajia oli ilo korvalle kuulla jos verhon takaa kuuluin muutama sana heillä oli ystävällinen sana kaksi vastata korville kuin hyvää musiikkia
        vanha akuuttioli jäkyttävä eivät välittäneet potilaista istuivat mielummin kahvihuoneessa näissä kävin muista tarpeista en surusta.


    • EeVee

      Tosiaan mitä vanhemmat voi kokea :( Siihen tuntemukseen jotenkin pystyy samaistumaan, jos itellä lapsia ja menetyksen näkee läheltä. Näkyä missä vanhemmat laskevat pienen arkun hautaa, ei voi koskaan unohtaa...;'(
      Vanhemmat ei koskaan ole enää entisellään..myös osa heistä kuolee

      • yksi lapsi kuollut

        Näin on,
        olen itse joutunut kokemaan lapsen kuoleman.
        Olen kokenut myös monia muita läheisten kuolemia, mutta tämä on kyllä ollut pahinta.
        Voin kuvitella miltä tuntuu, kun toisenkin lapsen on
        vaarassa menettää. En käsitä, miksi nämä asiat joskus vain kasaantuvat joidenkin päälle.
        Toivon, että he selviävät kyseisestä tilanteesta ja tyttö toipuisikin.

        Itse elän jatkuvassa pelossa, että muille lapsille (tai itselleni) tapahtuu -taas- jotain.


      • olen menettänyt
        yksi lapsi kuollut kirjoitti:

        Näin on,
        olen itse joutunut kokemaan lapsen kuoleman.
        Olen kokenut myös monia muita läheisten kuolemia, mutta tämä on kyllä ollut pahinta.
        Voin kuvitella miltä tuntuu, kun toisenkin lapsen on
        vaarassa menettää. En käsitä, miksi nämä asiat joskus vain kasaantuvat joidenkin päälle.
        Toivon, että he selviävät kyseisestä tilanteesta ja tyttö toipuisikin.

        Itse elän jatkuvassa pelossa, että muille lapsille (tai itselleni) tapahtuu -taas- jotain.

        Menetin esikoispoikani 2,5 kuukauden ikäisenä vuonna 2004. Enkeliesikoisellani on nyt puolen vuoden ikäinen pikkusisko. Vaikka tyttömme on ollut terve niin menettämisen pelko on suuri, traumoja on jäänyt paljon päähän, on vaikea elää päivä kerrallaan ja olla murehtimatta mitä huomispäivä tuo tullessaan. Myös itse olen lukenut vanhemmista jotka ovat joutuneet menettämään kaksi, jopa kolmekin lastaan.


      • Tyhjää päässä
        olen menettänyt kirjoitti:

        Menetin esikoispoikani 2,5 kuukauden ikäisenä vuonna 2004. Enkeliesikoisellani on nyt puolen vuoden ikäinen pikkusisko. Vaikka tyttömme on ollut terve niin menettämisen pelko on suuri, traumoja on jäänyt paljon päähän, on vaikea elää päivä kerrallaan ja olla murehtimatta mitä huomispäivä tuo tullessaan. Myös itse olen lukenut vanhemmista jotka ovat joutuneet menettämään kaksi, jopa kolmekin lastaan.

        Oma esikoiseni on sinun enkelisi ikäinen suunnilleen ja hän on myös lähtemässä lapsesi luokse.. lähiaikoina tai myöhemmin.. mitään varmuutta ei ole.. Pääni lyö tyhjää kun haluasin kuvitella lapseni selviytyvän ja kasvavan kanssani, mutta lääkärit ovat "varmoja" ettei tyttärelläni ole toivoa.. olen yrittänyt etsiä vertais tukea jo kauan, mutten ole löytäny.. siksi sinulle siis kirjoitan.. toivon ettet pahastu kun olen utelias.. kaipaisin vain "normaalin" ihmisen puheita.. enkä lääkäreiden toivottomia letkautuksia..


      • poika enkelin äiti
        Tyhjää päässä kirjoitti:

        Oma esikoiseni on sinun enkelisi ikäinen suunnilleen ja hän on myös lähtemässä lapsesi luokse.. lähiaikoina tai myöhemmin.. mitään varmuutta ei ole.. Pääni lyö tyhjää kun haluasin kuvitella lapseni selviytyvän ja kasvavan kanssani, mutta lääkärit ovat "varmoja" ettei tyttärelläni ole toivoa.. olen yrittänyt etsiä vertais tukea jo kauan, mutten ole löytäny.. siksi sinulle siis kirjoitan.. toivon ettet pahastu kun olen utelias.. kaipaisin vain "normaalin" ihmisen puheita.. enkä lääkäreiden toivottomia letkautuksia..

        kannattaa mennä kävyn sivuille.se tarkoitettu juuri lapsensa menettäneille.


      • enkeliveljesten äiti
        yksi lapsi kuollut kirjoitti:

        Näin on,
        olen itse joutunut kokemaan lapsen kuoleman.
        Olen kokenut myös monia muita läheisten kuolemia, mutta tämä on kyllä ollut pahinta.
        Voin kuvitella miltä tuntuu, kun toisenkin lapsen on
        vaarassa menettää. En käsitä, miksi nämä asiat joskus vain kasaantuvat joidenkin päälle.
        Toivon, että he selviävät kyseisestä tilanteesta ja tyttö toipuisikin.

        Itse elän jatkuvassa pelossa, että muille lapsille (tai itselleni) tapahtuu -taas- jotain.

        nyt on kulunut viisi päivää siitä kun saatoimme hautaan toisen pienen poikavauvamme, jonka kanssa emme saaneet viettää edes pientä hetkeä yhdessä...esikoispoikamme syntyi niin ikään ennenaikaisesti ja sitkeä taistelu päättyi 11 päivän ikäisenä pienen elämän hiipumiseen äidin syliin...näky on karu kun lasket toisen kerran lapsesi haudan lepoon...ja sen lisäksi hautaat mahdollisuuden saada eläviä lapsia koska vika on itsessä, kohdunkaulan rakenteellisen heikkouden vuoksi kaksi tervettä poikaa on kuollut turhaan...


      • koettelemuks....
        yksi lapsi kuollut kirjoitti:

        Näin on,
        olen itse joutunut kokemaan lapsen kuoleman.
        Olen kokenut myös monia muita läheisten kuolemia, mutta tämä on kyllä ollut pahinta.
        Voin kuvitella miltä tuntuu, kun toisenkin lapsen on
        vaarassa menettää. En käsitä, miksi nämä asiat joskus vain kasaantuvat joidenkin päälle.
        Toivon, että he selviävät kyseisestä tilanteesta ja tyttö toipuisikin.

        Itse elän jatkuvassa pelossa, että muille lapsille (tai itselleni) tapahtuu -taas- jotain.

        -siis niin menetin pari vuotta sitten poikani liikenneonnettomuudessa ja sen jälkeen on kyllä voin sanoa suoraan elämäni mennyt kyllä aivan pilalle...se oli niin suurta se suru että olin ensinnäkin se oli hiuskarvan varassa etten seonnut itse ja kyllä avioliittoni ei kestänyt sitä... lapseni oli minun biologinen poika muta ei mieheni nyt jälkeen päin mietin kaikkea mitä nyt sitten muistan näitä tapahtumia ajasta kuoleman NIIN SIINÄ KÄY LÄPI HELVETIN hirvittävä tuska ja ikävä on raatanut minua... alkuun en nukkunut säpsähtelin ja pelkäsin... itkin ja raivosin säälin ja rakastin voi hyvänen aika mitä soppaa se tuo aika on ollut...mutta nyt pikku hiljaa alkaa se pahin hellittää ja oikeestaan alan työstää surutyötäni vasta nyt koska en ole hyväksynyt sitä lähtöä silloin...nyt on rauhallinen ikävä ja kaipuu...voi ei tarttis sattua kenellekkään näitä lapsensa kuolemia ...otan osaa kaikille keillä nyt sellasia on sattunut...mun pojalla olis ollu kohta synttärit vien sinne perinteiseen tapaan ISON SINISEN RUUSUN!


      • tuskaansahuutavat
        koettelemuks.... kirjoitti:

        -siis niin menetin pari vuotta sitten poikani liikenneonnettomuudessa ja sen jälkeen on kyllä voin sanoa suoraan elämäni mennyt kyllä aivan pilalle...se oli niin suurta se suru että olin ensinnäkin se oli hiuskarvan varassa etten seonnut itse ja kyllä avioliittoni ei kestänyt sitä... lapseni oli minun biologinen poika muta ei mieheni nyt jälkeen päin mietin kaikkea mitä nyt sitten muistan näitä tapahtumia ajasta kuoleman NIIN SIINÄ KÄY LÄPI HELVETIN hirvittävä tuska ja ikävä on raatanut minua... alkuun en nukkunut säpsähtelin ja pelkäsin... itkin ja raivosin säälin ja rakastin voi hyvänen aika mitä soppaa se tuo aika on ollut...mutta nyt pikku hiljaa alkaa se pahin hellittää ja oikeestaan alan työstää surutyötäni vasta nyt koska en ole hyväksynyt sitä lähtöä silloin...nyt on rauhallinen ikävä ja kaipuu...voi ei tarttis sattua kenellekkään näitä lapsensa kuolemia ...otan osaa kaikille keillä nyt sellasia on sattunut...mun pojalla olis ollu kohta synttärit vien sinne perinteiseen tapaan ISON SINISEN RUUSUN!

        Menetimme poikamme tasan kuusi viikkoa sitten melko tarkkaan tähän kellonaikaan. Ensimmäiset kaksi viikkoa meni unessa hoitaessa hautajaisiin liittyviä asioita. Uskoen koko ajan että painajainen loppuu ja oma poikamme tulee viereen ja halaa.
        Nyt kun alkaa ymmärtää, että hän ei enää tässä maailmassa ole sylissämme, alkaa tuska ja suru olla niin kovaa, että välillä on vain hiuskarvan paksuisen säikeen varassa kiinni terveessä järjessä.

        Pojastamme meillä on vain kauniita muistoja, ja yritämme ajatella kuinka kiitollisisia meidän pitäisi olla kun saimme rakastaa häntä täysin sydämin neljää päivää vaille kolmetoista vuotta, ja saimme rakkautta takaisin silti kymmenkertaisesti sen mitä annoimme.

        Mutta tuska on niin hirvittävä ja sitten jotkut nuoret tietämättömät sielut tulevat jo kuuden viikon kuluttua kysymään, että onko jo parempi fiilis, alkaako helpottaa.

        Tämän kanssa ehkä voi oppia elämään, ehkä tämä jopa helpottaa joskus. Mutta vaikka on menettänyt äidin, isän tai jonkun sisaruksistaan, ei silti tajua miljoonasosaakaan tästä tuskasta. Oman lapsen menetys on jotain AIVAN MUUTA.

        Me kuolimme osittain sinä samana päivänä kun poikamme, ja ne äiti ja isä jotka nousevat tästä tuskasta, eivät ole samat ihmiset kun ne jotka elivät ennen poikamme kuolemaa.

        On kuin eläisi osittain eri maailmassa. Entisessä ja jossain toisessa, joka ei koskaan ole samanlainen kuin se vanha maailmankaikkeus jossa eli. Henkisyys on alkanut jo kasvaa sisällä ja moni maallinen, ennen jopa tärkeänkin tuntuinen asia on alkanut menettää merkitystään


      • surussa
        tuskaansahuutavat kirjoitti:

        Menetimme poikamme tasan kuusi viikkoa sitten melko tarkkaan tähän kellonaikaan. Ensimmäiset kaksi viikkoa meni unessa hoitaessa hautajaisiin liittyviä asioita. Uskoen koko ajan että painajainen loppuu ja oma poikamme tulee viereen ja halaa.
        Nyt kun alkaa ymmärtää, että hän ei enää tässä maailmassa ole sylissämme, alkaa tuska ja suru olla niin kovaa, että välillä on vain hiuskarvan paksuisen säikeen varassa kiinni terveessä järjessä.

        Pojastamme meillä on vain kauniita muistoja, ja yritämme ajatella kuinka kiitollisisia meidän pitäisi olla kun saimme rakastaa häntä täysin sydämin neljää päivää vaille kolmetoista vuotta, ja saimme rakkautta takaisin silti kymmenkertaisesti sen mitä annoimme.

        Mutta tuska on niin hirvittävä ja sitten jotkut nuoret tietämättömät sielut tulevat jo kuuden viikon kuluttua kysymään, että onko jo parempi fiilis, alkaako helpottaa.

        Tämän kanssa ehkä voi oppia elämään, ehkä tämä jopa helpottaa joskus. Mutta vaikka on menettänyt äidin, isän tai jonkun sisaruksistaan, ei silti tajua miljoonasosaakaan tästä tuskasta. Oman lapsen menetys on jotain AIVAN MUUTA.

        Me kuolimme osittain sinä samana päivänä kun poikamme, ja ne äiti ja isä jotka nousevat tästä tuskasta, eivät ole samat ihmiset kun ne jotka elivät ennen poikamme kuolemaa.

        On kuin eläisi osittain eri maailmassa. Entisessä ja jossain toisessa, joka ei koskaan ole samanlainen kuin se vanha maailmankaikkeus jossa eli. Henkisyys on alkanut jo kasvaa sisällä ja moni maallinen, ennen jopa tärkeänkin tuntuinen asia on alkanut menettää merkitystään

        Hei minun poikani oli neljätoista kun jouduin hänestä luopumaan,melkein samanikäiset pojat meillä näemmä.Siitä on kohta 3 vuotta.Joka ainut päivä häntä ajattelen ja illalla viimeiseksi ja aamulla ensimmäiseksi.Niin se vaan on,ikinä siitä ei tule helpotusta,eikä kai ole tarkoituskaan unohtaa niin kuin minulle joku sanoi.
        Liikenneonnettomuus hänet minulta vei,olen vihainen ja katkera ja saan sitä myös olla,olen antanut siihen itselleni luvan mutta tulen sen kanssa myös toimeen.Jotkut viisaat sanovat että mene hakemaan apua...nehän ne vasta viisaita ovatkin vai mitä.
        Näitä asioita ei ymmärrä kuin sellainen joka lapsestaan on joutunut luopumaan,mitä se tuo tullessaan.Onneksi on tämä palsta missä voi vierailla ja lukea muitten lapsensa menettäneiden surusta vaikka se koskeekin joka kerta.Muuten tuo käpy-yhdistys on lähinnä niille jotka ovat menettäneet lapsensa aivan vauvoina,aika vähissä nuo teiniikäisten vanhemmat.
        Jos haluat kirjoitella niin laita osoitteesi,vaihdan mielelläni ajatuksia kanssasi.


      • kirkas enkeli
        surussa kirjoitti:

        Hei minun poikani oli neljätoista kun jouduin hänestä luopumaan,melkein samanikäiset pojat meillä näemmä.Siitä on kohta 3 vuotta.Joka ainut päivä häntä ajattelen ja illalla viimeiseksi ja aamulla ensimmäiseksi.Niin se vaan on,ikinä siitä ei tule helpotusta,eikä kai ole tarkoituskaan unohtaa niin kuin minulle joku sanoi.
        Liikenneonnettomuus hänet minulta vei,olen vihainen ja katkera ja saan sitä myös olla,olen antanut siihen itselleni luvan mutta tulen sen kanssa myös toimeen.Jotkut viisaat sanovat että mene hakemaan apua...nehän ne vasta viisaita ovatkin vai mitä.
        Näitä asioita ei ymmärrä kuin sellainen joka lapsestaan on joutunut luopumaan,mitä se tuo tullessaan.Onneksi on tämä palsta missä voi vierailla ja lukea muitten lapsensa menettäneiden surusta vaikka se koskeekin joka kerta.Muuten tuo käpy-yhdistys on lähinnä niille jotka ovat menettäneet lapsensa aivan vauvoina,aika vähissä nuo teiniikäisten vanhemmat.
        Jos haluat kirjoitella niin laita osoitteesi,vaihdan mielelläni ajatuksia kanssasi.

        Meidän perheestämme 20 -vuotias tytär kuoli jouluna 2008 oman käden kautta. Pyykit olivat pestyinä, asunto siistinä ja tytär omassa sängyssään aamutakissa hengittämättä joulun aatonaattona, siskonsa löysi hänet mutta apu tuli liian myöhään. Hän oli asunut vuoden poissa kotoa ja sinä aikana sotkenut pahasti raha- ja kouluasiansa. Asioiden oikea laita selvisi meille oikeassa mittakaavassa vasta pengottuani hänen papereitaan.
        Sanotaan ettei vanhempien tule syyttää itseään, syytän kuitenkin itseäni suunnattomasta tyhmyydestä, sokeudesta, kuuroudesta ja pelkästä rahan perässä juoksemisesta. En halunnut kuulla kun hän kertoi olevansa koulukiusattu, en halunnut myöntyä kun hän päästyään arvostetulle erikoisluokalle halusikin sieltä pois välittömästi. Myöhemmin hän ei kellekään kertonut vaikeuksistaan vaan esitti pärjäävää.
        Tämän tavallista herkemmän tytön kohdalla ei päteneet aina samat menetelmät kuin muilla, hän olisi tarvinnut enemmän kädestä pitämistä ja ohjaamista, läsnäoloa, näin jälkiviisaana ymmärrän.
        Saimme pitää hänet kuitenkin 20 vuotta, sain hoitaa häntä vauvana ja nähdä kasvavan täyteen mittaansa. Meidän 4-lapsisesta sisarusparvesta puuttuu nyt se, joka aina löysi kaikki hukassa olleet tavarat, kokkasi hyvää ruokaa ja oli luotettava, hyväsydäminen ja eläinystävä, kaveripiiri menetti kampaajan, maskeeraajan ja pitokokin ja lastenhoitajan.
        Mitähän muuta voisin sanoa surusta, muistan nähneeni monia unia vuosien varrella tästä lapsestani, unia jotka jollain lailla valmistivat tähän iskuun. Mikä menetys!
        Suru tuli tässä kohtaa mukaan loppuelämään. En pelkää enää kuolemaa, uskon jokaisen menevän sinne mistä tulikin ja se ei kai ollut paha paikka.


      • koettelemuks.... kirjoitti:

        -siis niin menetin pari vuotta sitten poikani liikenneonnettomuudessa ja sen jälkeen on kyllä voin sanoa suoraan elämäni mennyt kyllä aivan pilalle...se oli niin suurta se suru että olin ensinnäkin se oli hiuskarvan varassa etten seonnut itse ja kyllä avioliittoni ei kestänyt sitä... lapseni oli minun biologinen poika muta ei mieheni nyt jälkeen päin mietin kaikkea mitä nyt sitten muistan näitä tapahtumia ajasta kuoleman NIIN SIINÄ KÄY LÄPI HELVETIN hirvittävä tuska ja ikävä on raatanut minua... alkuun en nukkunut säpsähtelin ja pelkäsin... itkin ja raivosin säälin ja rakastin voi hyvänen aika mitä soppaa se tuo aika on ollut...mutta nyt pikku hiljaa alkaa se pahin hellittää ja oikeestaan alan työstää surutyötäni vasta nyt koska en ole hyväksynyt sitä lähtöä silloin...nyt on rauhallinen ikävä ja kaipuu...voi ei tarttis sattua kenellekkään näitä lapsensa kuolemia ...otan osaa kaikille keillä nyt sellasia on sattunut...mun pojalla olis ollu kohta synttärit vien sinne perinteiseen tapaan ISON SINISEN RUUSUN!

        mulla tuli keväällä 2v kun poikani 23v hukkui,ja samat helvetit oon läpi käynyt oma mielenterveys vieläkin retuperällä sekä työkyvyn menetys...ei se elämä oo enää samaa aika jaottuu aikaan ennen ja jälkeen..muisti ei pelaa ja hirveä ikävä ja menettämisen pelko joka päivänen....ei tätä tuskaa voi tietää kun sellaisen läpi käynyt nyt jo seesteisempää hiljaista äänetöntä ikävää.....


      • aina kahden lapsen äiti
        surussa kirjoitti:

        Hei minun poikani oli neljätoista kun jouduin hänestä luopumaan,melkein samanikäiset pojat meillä näemmä.Siitä on kohta 3 vuotta.Joka ainut päivä häntä ajattelen ja illalla viimeiseksi ja aamulla ensimmäiseksi.Niin se vaan on,ikinä siitä ei tule helpotusta,eikä kai ole tarkoituskaan unohtaa niin kuin minulle joku sanoi.
        Liikenneonnettomuus hänet minulta vei,olen vihainen ja katkera ja saan sitä myös olla,olen antanut siihen itselleni luvan mutta tulen sen kanssa myös toimeen.Jotkut viisaat sanovat että mene hakemaan apua...nehän ne vasta viisaita ovatkin vai mitä.
        Näitä asioita ei ymmärrä kuin sellainen joka lapsestaan on joutunut luopumaan,mitä se tuo tullessaan.Onneksi on tämä palsta missä voi vierailla ja lukea muitten lapsensa menettäneiden surusta vaikka se koskeekin joka kerta.Muuten tuo käpy-yhdistys on lähinnä niille jotka ovat menettäneet lapsensa aivan vauvoina,aika vähissä nuo teiniikäisten vanhemmat.
        Jos haluat kirjoitella niin laita osoitteesi,vaihdan mielelläni ajatuksia kanssasi.

        Hei.Tosiaan murrosikäisen lapsen äkilliseen kuolemaan ei ole tukiryhmää vain saman kokenut voi auttaa ja ymmärtää.Minun rakas poikani kuoli huhtikuussa 13,5 vuotiaana.Täysin terve,meni illalla nukkumaan,toivotti hyvää yötä.Aamulla löysin hänet kuolleena,eikä löytynyt mitään syytä.Minun sydämestäni kuoli puolet,toinen puoli elää,elävän isoveljen vuoksi.Olen minäkin kuullut tätä paskaa,kuinka asiaa verrataan jopa koiran kuolemaan.Minun mailmani ei ole,eikä tule enää entiselleen.En edes halua unohtaa ja kuinka voisin.Luen kuolemista,kohtaloista,ravaan hautausmaalla.Päivät ovat suorittamista.Kun katson vasta nyt taaksepäin,ihmettelen kuinka olen pystynyt järjestämään hautajaiset,kuinka olen pysynyt hengissä.Jakakaa te rakkaat äidit tuskaanne toisten kohtalotoverien kanssa,se on parasta terapiaa! Silloin autetaan toinen toista,vilpittömästi.
        En lähetä sanoja,fraaseja,vain sen olette kaikki mielessäni ja sydämeni itkee puolestanne.
        Äidin ja lapsen välinen napanuora on niin vahva,ettei se katkea edes kuolemaan!


      • ikävä
        aina kahden lapsen äiti kirjoitti:

        Hei.Tosiaan murrosikäisen lapsen äkilliseen kuolemaan ei ole tukiryhmää vain saman kokenut voi auttaa ja ymmärtää.Minun rakas poikani kuoli huhtikuussa 13,5 vuotiaana.Täysin terve,meni illalla nukkumaan,toivotti hyvää yötä.Aamulla löysin hänet kuolleena,eikä löytynyt mitään syytä.Minun sydämestäni kuoli puolet,toinen puoli elää,elävän isoveljen vuoksi.Olen minäkin kuullut tätä paskaa,kuinka asiaa verrataan jopa koiran kuolemaan.Minun mailmani ei ole,eikä tule enää entiselleen.En edes halua unohtaa ja kuinka voisin.Luen kuolemista,kohtaloista,ravaan hautausmaalla.Päivät ovat suorittamista.Kun katson vasta nyt taaksepäin,ihmettelen kuinka olen pystynyt järjestämään hautajaiset,kuinka olen pysynyt hengissä.Jakakaa te rakkaat äidit tuskaanne toisten kohtalotoverien kanssa,se on parasta terapiaa! Silloin autetaan toinen toista,vilpittömästi.
        En lähetä sanoja,fraaseja,vain sen olette kaikki mielessäni ja sydämeni itkee puolestanne.
        Äidin ja lapsen välinen napanuora on niin vahva,ettei se katkea edes kuolemaan!

        Oma rakas poikani kuoli heinäkuussa 2009 tapaturmaisesti 12 vuotiaana . Löydän sinun kirjoituksesta täysin itseni. Myös minä kuolin sinä päivänä ja elään vain pienen kultani isosiskon takia koska en voi häntä jättää .
        Meille lapsensa menettäneille on elämä LOPULISESTI muuttunut siksi vertaistuki on meidän ainoa oljenkorsi koska ei meitä kukaan muu ymmärrä eikä jaksa kuunella , valitettavasti kuoleesta lapsesta kun ei sovi puhua tai näin olen minä joutunut usein kokeamaan.
        Voimia teille.


      • rakas lapsi
        surussa kirjoitti:

        Hei minun poikani oli neljätoista kun jouduin hänestä luopumaan,melkein samanikäiset pojat meillä näemmä.Siitä on kohta 3 vuotta.Joka ainut päivä häntä ajattelen ja illalla viimeiseksi ja aamulla ensimmäiseksi.Niin se vaan on,ikinä siitä ei tule helpotusta,eikä kai ole tarkoituskaan unohtaa niin kuin minulle joku sanoi.
        Liikenneonnettomuus hänet minulta vei,olen vihainen ja katkera ja saan sitä myös olla,olen antanut siihen itselleni luvan mutta tulen sen kanssa myös toimeen.Jotkut viisaat sanovat että mene hakemaan apua...nehän ne vasta viisaita ovatkin vai mitä.
        Näitä asioita ei ymmärrä kuin sellainen joka lapsestaan on joutunut luopumaan,mitä se tuo tullessaan.Onneksi on tämä palsta missä voi vierailla ja lukea muitten lapsensa menettäneiden surusta vaikka se koskeekin joka kerta.Muuten tuo käpy-yhdistys on lähinnä niille jotka ovat menettäneet lapsensa aivan vauvoina,aika vähissä nuo teiniikäisten vanhemmat.
        Jos haluat kirjoitella niin laita osoitteesi,vaihdan mielelläni ajatuksia kanssasi.

        Käpy Ry on tarkoitettu kaikille lapsensa menettäneille EI vain vauva iässä. Siellä nimenomaan toivotaan että tulevat KAIKKI lapsensa menettäneet tukiryhmiin apua saamaan .


      • Esther
        surussa kirjoitti:

        Hei minun poikani oli neljätoista kun jouduin hänestä luopumaan,melkein samanikäiset pojat meillä näemmä.Siitä on kohta 3 vuotta.Joka ainut päivä häntä ajattelen ja illalla viimeiseksi ja aamulla ensimmäiseksi.Niin se vaan on,ikinä siitä ei tule helpotusta,eikä kai ole tarkoituskaan unohtaa niin kuin minulle joku sanoi.
        Liikenneonnettomuus hänet minulta vei,olen vihainen ja katkera ja saan sitä myös olla,olen antanut siihen itselleni luvan mutta tulen sen kanssa myös toimeen.Jotkut viisaat sanovat että mene hakemaan apua...nehän ne vasta viisaita ovatkin vai mitä.
        Näitä asioita ei ymmärrä kuin sellainen joka lapsestaan on joutunut luopumaan,mitä se tuo tullessaan.Onneksi on tämä palsta missä voi vierailla ja lukea muitten lapsensa menettäneiden surusta vaikka se koskeekin joka kerta.Muuten tuo käpy-yhdistys on lähinnä niille jotka ovat menettäneet lapsensa aivan vauvoina,aika vähissä nuo teiniikäisten vanhemmat.
        Jos haluat kirjoitella niin laita osoitteesi,vaihdan mielelläni ajatuksia kanssasi.

        Voisiko tästä olla yhtään lohtua?
        http://timothee.ofw.fi


      • aina kahden lapsen äiti kirjoitti:

        Hei.Tosiaan murrosikäisen lapsen äkilliseen kuolemaan ei ole tukiryhmää vain saman kokenut voi auttaa ja ymmärtää.Minun rakas poikani kuoli huhtikuussa 13,5 vuotiaana.Täysin terve,meni illalla nukkumaan,toivotti hyvää yötä.Aamulla löysin hänet kuolleena,eikä löytynyt mitään syytä.Minun sydämestäni kuoli puolet,toinen puoli elää,elävän isoveljen vuoksi.Olen minäkin kuullut tätä paskaa,kuinka asiaa verrataan jopa koiran kuolemaan.Minun mailmani ei ole,eikä tule enää entiselleen.En edes halua unohtaa ja kuinka voisin.Luen kuolemista,kohtaloista,ravaan hautausmaalla.Päivät ovat suorittamista.Kun katson vasta nyt taaksepäin,ihmettelen kuinka olen pystynyt järjestämään hautajaiset,kuinka olen pysynyt hengissä.Jakakaa te rakkaat äidit tuskaanne toisten kohtalotoverien kanssa,se on parasta terapiaa! Silloin autetaan toinen toista,vilpittömästi.
        En lähetä sanoja,fraaseja,vain sen olette kaikki mielessäni ja sydämeni itkee puolestanne.
        Äidin ja lapsen välinen napanuora on niin vahva,ettei se katkea edes kuolemaan!

        Hei. Meille kävi vastaava tapaus - Olimme lomalla Ylläksellä maaliskuun lopulla ja meidän piti lähteä kotimatkalle. Aamulla menin herättämään 15 v. poikaani, mutta en saanut häntä hereille. Sama juttu - aivan terve poika, eikä mitään näkyvää syytä ole selvinnyt. Hän vei puolet sydämmestäni mukanaan - toinen puoli elää tyttäreni takia. Tuska riistää rintaani - tapaus on vielä niin tuore ja koko ajan on niin valtava ikävä ja kaipuu. Pelottaa tuleva elämä, mutta yritämme räpiköidä jollainlailla eteenpäin. Olen samaa mieltä kanssasi että äidin ja lapsen välinen napanuora on niin vahva, ettei se katkea edes kuolemaan. Muutenkin haluan uskoa että kuoleman jälkeen on elämää. Poikani kävi luonani kuoleman jälkeen ja antoi minulle voimahalin ja suukon. Näillä olen yittänyt jaksaa. Haluaisin tietää miten jaksatte tällähetkellä - miten suru näkyy nyt elämässänne ?


      • vammautunut
        tiibi kirjoitti:

        Hei. Meille kävi vastaava tapaus - Olimme lomalla Ylläksellä maaliskuun lopulla ja meidän piti lähteä kotimatkalle. Aamulla menin herättämään 15 v. poikaani, mutta en saanut häntä hereille. Sama juttu - aivan terve poika, eikä mitään näkyvää syytä ole selvinnyt. Hän vei puolet sydämmestäni mukanaan - toinen puoli elää tyttäreni takia. Tuska riistää rintaani - tapaus on vielä niin tuore ja koko ajan on niin valtava ikävä ja kaipuu. Pelottaa tuleva elämä, mutta yritämme räpiköidä jollainlailla eteenpäin. Olen samaa mieltä kanssasi että äidin ja lapsen välinen napanuora on niin vahva, ettei se katkea edes kuolemaan. Muutenkin haluan uskoa että kuoleman jälkeen on elämää. Poikani kävi luonani kuoleman jälkeen ja antoi minulle voimahalin ja suukon. Näillä olen yittänyt jaksaa. Haluaisin tietää miten jaksatte tällähetkellä - miten suru näkyy nyt elämässänne ?

        Menetimme 31 v esikoisemme 2008. Terveenä, elämää rakastavana hänet temmattiin meiltä. Poikani on käynyt eri tavoin lähelläni ja olen varma että tapaamme jälleen. Että elämä jatkuu toisella tasolla. Se lohduttaa.
        Me lapsemme menettäneet olemme vammautuneita loppuelämän.
        Luen paljon kirjoja joissa kerrotaan tuonpuoleisesta. Voimia!


      • Sani0

        Ei kiusaamisesta ennen puhuttu kuten nykyään. Itsellenikin ilmoitettiin että "koittaisit olla sosiaalisempi" -siis sen jälkeen kun tulin hakatuksi sairaalakuntoon useammin kuin kerran. Koska lapsethan vain leikkivät =>

        Mikään vanhempi ei silti ansaitse lapsen kuolemaa, monet vanhemmat tyrivät, jotkut aika pahasti, mutta se on jokseenkin pahinta mitä voi tapahtua. Ymmärrän täysin että omana toipumisaikana muiden ihmisten ongelmat, vaikka miten vaikeat, tuntuvat täysin toissijaisilta. Silti, en ole kuollut ja et ole sinäkään. Voimia, ja ymmärrystä toisten suruille.


      • suruun jäänyt*
        surussa kirjoitti:

        Hei minun poikani oli neljätoista kun jouduin hänestä luopumaan,melkein samanikäiset pojat meillä näemmä.Siitä on kohta 3 vuotta.Joka ainut päivä häntä ajattelen ja illalla viimeiseksi ja aamulla ensimmäiseksi.Niin se vaan on,ikinä siitä ei tule helpotusta,eikä kai ole tarkoituskaan unohtaa niin kuin minulle joku sanoi.
        Liikenneonnettomuus hänet minulta vei,olen vihainen ja katkera ja saan sitä myös olla,olen antanut siihen itselleni luvan mutta tulen sen kanssa myös toimeen.Jotkut viisaat sanovat että mene hakemaan apua...nehän ne vasta viisaita ovatkin vai mitä.
        Näitä asioita ei ymmärrä kuin sellainen joka lapsestaan on joutunut luopumaan,mitä se tuo tullessaan.Onneksi on tämä palsta missä voi vierailla ja lukea muitten lapsensa menettäneiden surusta vaikka se koskeekin joka kerta.Muuten tuo käpy-yhdistys on lähinnä niille jotka ovat menettäneet lapsensa aivan vauvoina,aika vähissä nuo teiniikäisten vanhemmat.
        Jos haluat kirjoitella niin laita osoitteesi,vaihdan mielelläni ajatuksia kanssasi.

        Minäkin menetin lapseni liikenneonnettomuudessa. Etsin kirjoja, apua tuskaani samoin kokeneilta. Mutta apua ei löytynyt. Olisi niin hyvä kun olisi ollut joku ryhmä äkillisesti kuolleiden nuorten omaisille. Olisipa kelan kautta tms. Missä ryhmäläiset voisivat kertoa ääneen tuskastaan, siten myötäelää ja kokea että muutkin kokevat samoin. Lapsi se on vauvakin ja tuska suuri. Mutta kun on esim elänyt lapsensa kera vuosia, jopa yli 20v, niin vain toinen vanhempi sen kokenut samoin. Muutama vuosi kuolemasta ja edelleen itken lähes joka pv, puhuessani, ajatellessani, esim kuunnellessani musiikkia, lukiessani ym... Itkulle ei ole rajaa, se tulee spontaanisesti. Siksi pyydänkin muilta, antakaa meidän itkeä, ilman psyykelääkkeitä.


      • attiir
        yksi lapsi kuollut kirjoitti:

        Näin on,
        olen itse joutunut kokemaan lapsen kuoleman.
        Olen kokenut myös monia muita läheisten kuolemia, mutta tämä on kyllä ollut pahinta.
        Voin kuvitella miltä tuntuu, kun toisenkin lapsen on
        vaarassa menettää. En käsitä, miksi nämä asiat joskus vain kasaantuvat joidenkin päälle.
        Toivon, että he selviävät kyseisestä tilanteesta ja tyttö toipuisikin.

        Itse elän jatkuvassa pelossa, että muille lapsille (tai itselleni) tapahtuu -taas- jotain.

        menetin rakkaan poikalapseni n.5vuoden vanhana aikuistyypin leukemiaan ja se sairaus aika oli rankkaa ja kuoleman jälkeinen aika 1,5v olin shokisa en siis kyennyt heti suremaan poikani kuolemaa.. kun suru tuli itkin puoli vuotta koko ajan, nyt siitä on 16v mutta suru ja ikävä ei oo loppunut ja nyt vasta kykeneen purkamaan asiaa ammattiauttajan kautta...mulla 2 muutakin lasta koko ajan pelekään että menetän heijätki. en pääse tunteesta eroon...


      • Sandematias
        surussa kirjoitti:

        Hei minun poikani oli neljätoista kun jouduin hänestä luopumaan,melkein samanikäiset pojat meillä näemmä.Siitä on kohta 3 vuotta.Joka ainut päivä häntä ajattelen ja illalla viimeiseksi ja aamulla ensimmäiseksi.Niin se vaan on,ikinä siitä ei tule helpotusta,eikä kai ole tarkoituskaan unohtaa niin kuin minulle joku sanoi.
        Liikenneonnettomuus hänet minulta vei,olen vihainen ja katkera ja saan sitä myös olla,olen antanut siihen itselleni luvan mutta tulen sen kanssa myös toimeen.Jotkut viisaat sanovat että mene hakemaan apua...nehän ne vasta viisaita ovatkin vai mitä.
        Näitä asioita ei ymmärrä kuin sellainen joka lapsestaan on joutunut luopumaan,mitä se tuo tullessaan.Onneksi on tämä palsta missä voi vierailla ja lukea muitten lapsensa menettäneiden surusta vaikka se koskeekin joka kerta.Muuten tuo käpy-yhdistys on lähinnä niille jotka ovat menettäneet lapsensa aivan vauvoina,aika vähissä nuo teiniikäisten vanhemmat.
        Jos haluat kirjoitella niin laita osoitteesi,vaihdan mielelläni ajatuksia kanssasi.

        Otan osaa,on vanhempien kamalin painajainen.voimia sinulle


    • mies vaan

      HEI,
      en ole asiantuntija sanomaan teille tämän palstan kirjoittajille mitään mutta.

      Mä sanon vaan että se on varmaan pahin mitä voi kuvitella. Onneksi en sitä ole itse kokenut kun ei ole yhtään lasta. Mutta olen nähnyt läheltä sen surun kun perheestä vietiin molemmat lapset(ainoat)tyttö ja poika. sitä surua ei voi kuvailla.

      Itse asiassa en edes mielellään käy tällä palstalla koska olin kerran niin lähellä itsemurhaa. Kuolema on pelottava asia vaikka toisaalta niin helpottava asia. ei enää kärsimyksiä. Pitäisi olla iloinen että on syntynyt tänne.

      Voimia teille kaikille kuoleman kanssa tekemisissä oleville keskustelijoille. toivottavasti kukaan pöllö ei ivaa teidän vaikeuksianne.

    • 18 vuotta yhdessä

      Ei siitä toivu,elämälle on vaikea löytää merkitystä tai tarkoitusta,varsinkin kun menettää ainokaisensa.Välillä harmittelen,miksen lähtenyt perässä,mutta enhän voinut tehdä sitä vanhemmilleni,muille läheisilleni.Kärsin mieluummin,mutta siltikään en usko jaksavani vanheta kovinkaan kauaa.Eihän minusta tule edes isovanhempaa,kuka minua "hoitaisi" ja kävisi katsomassa hoitokodissa. Kuinka voin iloita muiden läheisten lasten kasvamisesta,perheiden perustamisesta.Tiedän,etten tule kestämään näiden asioiden kohtaamista,eikä minun tarvitsekkaan,olen sen päättänyt.Tähän asti on ollut jo liikaa väkisin pinnistelyä ja pakolla elämistä.Tiedän että on ihmisiä,jotka tekisivät mitä tahansa saadakseen elää tai saisivat terveen elämän,mutta koen sairastuvani lapseni kuoltua sairauteen,jossa elämän halu,merkitys ja tarkoitus eivät ole enään sitä mitä se oli eläessäni lapseni kanssa.

    • kaista pahin

      on oman lapsen kuolema. Itse sain pitää hänet 22 vuotiaaksi. Uutinen tuli karmealla tavalla josta vieläkin olen shokissa. Äidille se on maailman raskain menetys olet synnyttänyt hänet tänne tuskalla ja huolehtinut. Sydän on niin raskas ja tuntuu ettei millään asialla ole enää merkitystä. Sitä elä päivää kerrallaan ei suunnittele mitään. Onnellisuus on kadonnut.

    • se on pahinta

      Mikä vanhempia voi kohdata.

      Meidän kuopuksemme kuoli pari vuotta sitten. Yllättäen nukkui pois. Syy ei selvinnyt. Emme ole asiasta päässeet yli vieläkään. Ja tuskin pääsemme koskaan. Eikä tarvitsekaan.

      Joka päivä käymme haudalla vieläkin. Jälkeen päin tuli kaikki syyttely, oliko vika lääkäreissä, meissä, ylipäätään kenessäkään?

      Kysymyksiä, joihin ei tästä maailmasta löydy vastausta. Näin piti vain käydä. Vai pitikö?

      Jos olisin vain aavistanut, en olisi viimeisenä yönä nukkunut silmänräpäystäkään, vaan vahtinut häntä ja hälyttänyt apua ennen kuin hän menetti tajuntansa.

      Jotenkin on kuitenkin vahva tunne, että lapsen sielu ei kuollut. Siirtyi vain toiseen paikkaan. Näin haluan uskoa ja jälleennäkemisen toivossa elän loppuelämääni. Olen jälkeenpäin pari kertaa tuntenut hänen läsnäolonsa vahvasti. Oli sitten hallusinaatio, tai todellisuutta, tunne oli vahva.

      Voimia kaikille kohtalotovereille.

      nöpönenän isä

      • lapsenorpo

        Kyllä on itseni oloisia tuntemusten tilityksiä tässä ja edellä. Minäkin menetin lapseni syövälle, jota hän sairasti vaihtelevasti vuosikaudet kunnes voimat uupuivat. Ei auttanut se teini-ikäisen vimma elää ja saada kokea vielä monenlaista. Abi-vuotenaan hän menehtyi - liukui saavuttamattomiin sylissäni omassa kodissamme. Tämä unohtumaton hetki tappoi myös osan minusta. Elän vajaasti, hukutan suruani työhön ja ylihuolehdintaan toisten lasteni kohdalla, vaikka he asuvatkin jo opiskelupaikkakunnillaan. Usein luen päiväkirjojani ja elän ajatuksissani niitä vaikeita aikoja. Tuskin koskaan toivun tai edes osaisin ajatella ns. normaalia elämää kohdalleni. Tiedän, että patoutunut suru sairastuttaa ennen pitkää, mutta toimiiko alitajuntani juuri näin haluamaani suuntaan. Kukaan muu ei voi käsittää näitä tapahtumia kuin sellainen, joka on kokenut jotain samantapaista. Enkä tiedä sitäkään onko äkkikuolema parempi kuin vuosia kestävä pelko ja ainainen tutkinta ja jännittäminen - kuolemaa kohti kulkeminen. Ainakin itselleni toivon äkkikuolemaa, johon olen jo läheisiäni valmistanut ja kehoittanut olemaan surematta minua. Elämäni on jo eletty ja tästä edelleen se on vain ajankuluttamista ja raatamista - kenelle tällaisesta monumentista voisi olla iloa. - Jaksakaa Te muut ja toivon, että löydätte avun ja tuen jostain, itse en ole sitä löytänyt, kun en ole jaksanut lähteä hakemaankaan. Tarjoajia on ollut vain kirkon puolelta, mutta kun siihenkin suuntaan olen nyt niiiin katkera. - Aurinko ja onnistumista surun sovittamisessa elämisen kulkuun.


      • samoja tuntemuksia
        lapsenorpo kirjoitti:

        Kyllä on itseni oloisia tuntemusten tilityksiä tässä ja edellä. Minäkin menetin lapseni syövälle, jota hän sairasti vaihtelevasti vuosikaudet kunnes voimat uupuivat. Ei auttanut se teini-ikäisen vimma elää ja saada kokea vielä monenlaista. Abi-vuotenaan hän menehtyi - liukui saavuttamattomiin sylissäni omassa kodissamme. Tämä unohtumaton hetki tappoi myös osan minusta. Elän vajaasti, hukutan suruani työhön ja ylihuolehdintaan toisten lasteni kohdalla, vaikka he asuvatkin jo opiskelupaikkakunnillaan. Usein luen päiväkirjojani ja elän ajatuksissani niitä vaikeita aikoja. Tuskin koskaan toivun tai edes osaisin ajatella ns. normaalia elämää kohdalleni. Tiedän, että patoutunut suru sairastuttaa ennen pitkää, mutta toimiiko alitajuntani juuri näin haluamaani suuntaan. Kukaan muu ei voi käsittää näitä tapahtumia kuin sellainen, joka on kokenut jotain samantapaista. Enkä tiedä sitäkään onko äkkikuolema parempi kuin vuosia kestävä pelko ja ainainen tutkinta ja jännittäminen - kuolemaa kohti kulkeminen. Ainakin itselleni toivon äkkikuolemaa, johon olen jo läheisiäni valmistanut ja kehoittanut olemaan surematta minua. Elämäni on jo eletty ja tästä edelleen se on vain ajankuluttamista ja raatamista - kenelle tällaisesta monumentista voisi olla iloa. - Jaksakaa Te muut ja toivon, että löydätte avun ja tuen jostain, itse en ole sitä löytänyt, kun en ole jaksanut lähteä hakemaankaan. Tarjoajia on ollut vain kirkon puolelta, mutta kun siihenkin suuntaan olen nyt niiiin katkera. - Aurinko ja onnistumista surun sovittamisessa elämisen kulkuun.

        Tekstisi on tuttua minulle.Lapseni kuolemasta tulee kohta neljä vuotta.Työni hoidan täysin ja tunnollisesti,se pitää minut hengissä.Vapaa-aikani menee suriessa ja miettiessä kaikkea tapahtunutta.Terapiassa kävin vajaan kaksi vuotta,nyt kieltäydyn puhumasta,todella harvoin ja vain muutaman ihmisen kanssa,ei keskustelua tai muistelemista,vain lyhyitä mainintoja.Tunnen ajavani itseni loppuun,ehkäpä itsetuhoon...En ole kiinnostunut läheisistäni,ystävistäni,kuten ennen.Sulkeudun ja eristäydyn.En kestä katsoa/kokea iloja,joita samanikäiset serkut,ystävät ym.muut elämästään nauttivat saavat tuntea.Miksei minun annettu pitää lastani elämäni loppuun saakka? Eihän lapsen kuulu lähteä ennen äiti! Ei rukoukset auttaneet,joten on uskottava,ettei siellä taivaassa ketään ole,ja vaikka joku väittääkin toisin,niin miksei minun ainokaistani parannettu,ja kamalinta on kuulla,että oli tarkoitettu näin käyvän,kyllä se tarkoitus joskus selviää!Hirveätä,täysin ajattelematonta!! En voi lohduttaa,voin vain toivoa,että jotenkin selviät tunteittesi kanssa,niin kamalaa on elää suuren surun ja ikävän kanssa..............


      • lapsenorpo
        samoja tuntemuksia kirjoitti:

        Tekstisi on tuttua minulle.Lapseni kuolemasta tulee kohta neljä vuotta.Työni hoidan täysin ja tunnollisesti,se pitää minut hengissä.Vapaa-aikani menee suriessa ja miettiessä kaikkea tapahtunutta.Terapiassa kävin vajaan kaksi vuotta,nyt kieltäydyn puhumasta,todella harvoin ja vain muutaman ihmisen kanssa,ei keskustelua tai muistelemista,vain lyhyitä mainintoja.Tunnen ajavani itseni loppuun,ehkäpä itsetuhoon...En ole kiinnostunut läheisistäni,ystävistäni,kuten ennen.Sulkeudun ja eristäydyn.En kestä katsoa/kokea iloja,joita samanikäiset serkut,ystävät ym.muut elämästään nauttivat saavat tuntea.Miksei minun annettu pitää lastani elämäni loppuun saakka? Eihän lapsen kuulu lähteä ennen äiti! Ei rukoukset auttaneet,joten on uskottava,ettei siellä taivaassa ketään ole,ja vaikka joku väittääkin toisin,niin miksei minun ainokaistani parannettu,ja kamalinta on kuulla,että oli tarkoitettu näin käyvän,kyllä se tarkoitus joskus selviää!Hirveätä,täysin ajattelematonta!! En voi lohduttaa,voin vain toivoa,että jotenkin selviät tunteittesi kanssa,niin kamalaa on elää suuren surun ja ikävän kanssa..............

        kirjoittamaasi luulin hetken omakseni - että olin vain unohtanut kahdesti kirjoittaneeni tälle palstalle. Tuo "ainokainen" -sana sitten paljasti, että nyt onkin toinen äiti asialla. Tekstin muuhun osuuteen voisin laittaa yhtäläisyysmerkit sataprosenttisesti. - Missä vaiheessa lienetkään, mutta minulla työhön hukuttautuminen on melkein onnistunut, sillä työuupumus on diagnostisoitu ja apuja haen moneltakin taholta. Auttavaa tahoa en ole vielä päässyt kohtaamaan. - Samat sanonnat ovat minuakin syvästi loukanneet ja lisäksi se, että moni vaatii, että pitäisi hyväksyä tapahtunut. EN IKINÄ! Kyllähän sen tajuan, että tapahtunt pitää sisällyttää arkiseen elämiseen, mutta hyväksyntääni se ei tule saamaan koskaan. - Tosi on sekin, että aivan suotta keskustelee aiheesta kokemattomien kanssa ml. psykologi-terapeutit. Ammatilliset opinnot eivät valmista tosi tilanteisiin vilpittömästä halusta huolimatta. Meidät samankokeneet pitäisi tässäkin yhteiskunnassa saattaa nykyistä tehokkaammin vertaisryhmään, mutta itse olen kokenut senkin, että minut lennätettiin ulos syöpälasten vanhempien yhdistyksestä - silleen hienovaraisesti - kun lapseni oli kuollut. Tilalle tuli elossa olevan lapsen äiti. Pidän tapahtunutta anteeksiantamattomana, mutta eivätpä ole sitä anteeksi pyytäneetkään. - Jos yltäisin, halaisin Sinua sureva äiti - ikuisesti surevana itsekin. Toivon, että jossain vaiheessa elämistä elämä vielä tuntuisi joltain, tänään ainakin paistoi aurinko... muttei edelleenkään sisuksiini asti. Ai niin, jotain lohtua saa kirjallisuuden avulla - aika moni vastaavia kokenut on kirjoittanut kokemuksistaan. Minäkin luen päiväkirjojani ylen aikaa ja itken ja parun, kuten tein lapseni eläessä ja hänen varmuudella saapuvaa kuolemaa odotellessa. Itkuni itkin saunassa löylyjen verhotessa minut, koska lapseni ei halunnut viimeisinä kuukausinaan katsella murheen murtamia kasvoja. Hän halusi, että koko perhe eläisi normaalia elämää, jotta hänekin olisi parempi olla. Niin toimittiin vaikka sisukset olivat karrella. - Saattaa olla vielä jotain, jonka vuoksi eläminen valaisee mustimmankin mielen. Ehkä.


      • tupura
        lapsenorpo kirjoitti:

        kirjoittamaasi luulin hetken omakseni - että olin vain unohtanut kahdesti kirjoittaneeni tälle palstalle. Tuo "ainokainen" -sana sitten paljasti, että nyt onkin toinen äiti asialla. Tekstin muuhun osuuteen voisin laittaa yhtäläisyysmerkit sataprosenttisesti. - Missä vaiheessa lienetkään, mutta minulla työhön hukuttautuminen on melkein onnistunut, sillä työuupumus on diagnostisoitu ja apuja haen moneltakin taholta. Auttavaa tahoa en ole vielä päässyt kohtaamaan. - Samat sanonnat ovat minuakin syvästi loukanneet ja lisäksi se, että moni vaatii, että pitäisi hyväksyä tapahtunut. EN IKINÄ! Kyllähän sen tajuan, että tapahtunt pitää sisällyttää arkiseen elämiseen, mutta hyväksyntääni se ei tule saamaan koskaan. - Tosi on sekin, että aivan suotta keskustelee aiheesta kokemattomien kanssa ml. psykologi-terapeutit. Ammatilliset opinnot eivät valmista tosi tilanteisiin vilpittömästä halusta huolimatta. Meidät samankokeneet pitäisi tässäkin yhteiskunnassa saattaa nykyistä tehokkaammin vertaisryhmään, mutta itse olen kokenut senkin, että minut lennätettiin ulos syöpälasten vanhempien yhdistyksestä - silleen hienovaraisesti - kun lapseni oli kuollut. Tilalle tuli elossa olevan lapsen äiti. Pidän tapahtunutta anteeksiantamattomana, mutta eivätpä ole sitä anteeksi pyytäneetkään. - Jos yltäisin, halaisin Sinua sureva äiti - ikuisesti surevana itsekin. Toivon, että jossain vaiheessa elämistä elämä vielä tuntuisi joltain, tänään ainakin paistoi aurinko... muttei edelleenkään sisuksiini asti. Ai niin, jotain lohtua saa kirjallisuuden avulla - aika moni vastaavia kokenut on kirjoittanut kokemuksistaan. Minäkin luen päiväkirjojani ylen aikaa ja itken ja parun, kuten tein lapseni eläessä ja hänen varmuudella saapuvaa kuolemaa odotellessa. Itkuni itkin saunassa löylyjen verhotessa minut, koska lapseni ei halunnut viimeisinä kuukausinaan katsella murheen murtamia kasvoja. Hän halusi, että koko perhe eläisi normaalia elämää, jotta hänekin olisi parempi olla. Niin toimittiin vaikka sisukset olivat karrella. - Saattaa olla vielä jotain, jonka vuoksi eläminen valaisee mustimmankin mielen. Ehkä.

        Menetin esikoiseni, tyttäreni 36v, vaimon, kahden lapsen äidin ja parhaimman ja rakkaimman ystävän 27.2.2007 äkillisesti. Täysin terve, puhuimme puhelimessa klo 19. -20 niinkuin melkein joka päivä ja kello 22.00 lähetimme toisillemme tekstiviestin, kun hän kävi nukkumaan klo 23 ja oli kuollut puoli tuntia siitä, aivoverenvuoto.
        Olen vieläkin shokissa, lapsi on haudattu. Hain tälle palstalle googlen kautta, kun toivoisin että joku tietäis kirjallisuutta samanlaisen kokemuksen kokeneiden kirjoittamia, tuntuu että haluan tietää miten tästä voi jotenkin jatkaa ja tiedän ettei kukaaan muu voi ymmärtää sitä tuskan määrää kuin saman läpikäynyt. Äidin tuska on niin ääretön eikä sitä voi ymmärtää kuin toinen äiti, joka on kohdannut samanlaisen menetyksen. Olisin kiitollinen jos joku tietäis jotain luettavaa tähän suruun.


      • "vain" sisar
        tupura kirjoitti:

        Menetin esikoiseni, tyttäreni 36v, vaimon, kahden lapsen äidin ja parhaimman ja rakkaimman ystävän 27.2.2007 äkillisesti. Täysin terve, puhuimme puhelimessa klo 19. -20 niinkuin melkein joka päivä ja kello 22.00 lähetimme toisillemme tekstiviestin, kun hän kävi nukkumaan klo 23 ja oli kuollut puoli tuntia siitä, aivoverenvuoto.
        Olen vieläkin shokissa, lapsi on haudattu. Hain tälle palstalle googlen kautta, kun toivoisin että joku tietäis kirjallisuutta samanlaisen kokemuksen kokeneiden kirjoittamia, tuntuu että haluan tietää miten tästä voi jotenkin jatkaa ja tiedän ettei kukaaan muu voi ymmärtää sitä tuskan määrää kuin saman läpikäynyt. Äidin tuska on niin ääretön eikä sitä voi ymmärtää kuin toinen äiti, joka on kohdannut samanlaisen menetyksen. Olisin kiitollinen jos joku tietäis jotain luettavaa tähän suruun.

        Esikoispoika. Pienen pojan isä. Minun veljeni. Ainut veli,ainut sisarus. Puhuimme puhelimessa illalla. "Tuun poikkee huomenna,nyt pakko mennä nukkkuu. Hyvä yötä". Ne oli viimeset sanat joita veljeni suusta kuulin. Seuraavana päivänä se oli edessä. Äiti soitti. Veljesi kuoli viimeyönä,nukkuessaan. Miten 25 vuotias terve ihminen voi vain yht äkkiä kuolla? Eihän nuoret ihmiset vaan kuole nukkuessaan,ilman että olis varsinaisesti sattunu mitään. Eihän. Kylläpäs. Aivoverenvuoto vei veljeni. Äitini pojan ja pienen pojan isän. Aikaa mennyt 2vuotta ja olo on koko ajan pahempi. Ahdistuneisuus on jotain niin hirveetä että se lamaannuttaa täysin. Kun mietinkin miltä äidistä tuntuu ja mitä hän käy läpi. En kestä sitä. Välillä en tiedä johtuuko hirveä oloni siitä että veljeni on poissa vai siitä että mietin vain kuinka äitini voi ja muka tästä selviää. Itse on koskaan ole suostunut myöntämään itselleni tapausta enkä ole vieläkään, kahden vuoden kuluttua edes aloittanut asian läpikäymistä. En pysty enkä osaa. Vertaistukea ei löydy. Löytyy vain juuri lapsen menettäneille,isovanhempien menettäneille,vanhempien menettäneille ja puolisonmenettäneille. Sisaruksille ei ole mitään. Meidän surusta ei kukaan tiedä. Kun kuolema tulee ilmi, kaikki toitottavat että yritä nyt olla vanhempiesi tukena,pysy vahvana,kukaan ei koskaan kysy kuinka minä voin ja jakselen aina kysellään vanhempien vointia. Minäkin olen kokenut menetyksen. Menetin veljeni. Veljeni. Kenen kanss kasvoin leikin koko lapsuuteni, jaoin tuhansia kokemuksia hänen kanssaan,parhAn ystäväni, menetin puolet minusta itsestäni. En ole enää kokonainen. Kaikista olen huolihtunut. Äidistä,iso vanhemmista,omista lapsistani. Kukaan ei huolehdi minusta,ketään ei kiinnosta miten minä jakselen. Kaikki kyselevät vain vanhemmistani ja toitottavat kuinka minä en saa romahtaa. Te ketkä olette lapsenne menettäneet, teidän surunne ja tuskanne on kamalinta. Ottakaa vanhemmat osaa myös eloon jääneiden sisarusten suruun. Se suru on heillekin hirvein. Silmä hetkellä hirvein mahdollinen mitä voi kohdata. Älkää unohtako meitä.


    • Hyvän ystävän menettänyt

      Kahden pienen pojan äitinä pahin pelkoni on, että heille sattuu jotain kamalaa. Tämä pelko tuli voimakkaasti esille viimesyksynä, kun menetimme hyvän ystävän yllättäen tapaturmaisesti.

      Traagisinta tässä tapauksessa oli, että ystävän veli teki itsemurhan seitsemän vuotta sitten ja nyt vanhemmat menettivät toisenkin poikansa yllättäen (33v). Vaikea käsittää, että yhtä perhettä voi kohdata tuollainen tragedia, että vanhemmat menettävät molemmat lapsensa. Elämään jää iso tyhjä aukko, jota on vaikea täyttää.

      Kyynelet tulee silmiin joka kerta, kun näkee hautakiven, jossa lukee perheen molempien, nuorena kuolleiden, poikien nimet.

      Jos meidän ystävien kaipuu ja ikävä on kova, niin miten vanhemmat selviävät???

    • Kaarina
      • suruunhukkuva

        todella kaunis ja koskettava........


    • e&e

      ITSE OLEN KOKENUT ETTÄ KAIKISTA ENITEN ON AUTTANUT VERTAISTUKI TÄSSÄ EPÄTOIVOISESSA TILANTEESSA...KAKSI KERTAA OLEMME OLLEET MUKANA KÄPY-LEIRILLÄ JA SAANEET SIELTÄ SAMAN LÄPIKÄYNEITÄ HYVIÄ YSTÄVIÄ JOIDEN KANSSA PIDETÄÄN PALJON YHTEYTTÄ MUUTENKIN...JOIDEN PUOLEEN VOI KÄÄNTYÄ KUN HALUAA SANOA ÄÄNEEN JOTAIN SELLAISTA MITÄ KUKAAN MUU EI VOI YMMÄRTÄÄ...VARMASTI MYÖS KÄPYKESKUSTELURYHMÄT OVAT IHAN HYVIÄ, VAIKKA EN NIISSÄ ITSE OLE KÄYNYTKÄÄN...

      • Jayku

        Otan osaa teidän kaikkien suruunne, oli aikaa kulunut enempi tai vähempi menetyksestänne.

        Teille haluan sanoa, jotka eivät surultaan jaksa nähdä elämässä valoa, että myös lapset toivovat meidän jatkavan matkaamme täällä maallisella taipaleella. Me olemme heihin uskoneet ja luottaneet, antaneet eväät heidän elämäänsä, se edellyttää meitä jaksamaan ja jatkamaan omaamme.

        Jokainen itku puhdistaa. Jokainen muisto kirpaisee. Sydämessä on kaikki.
        Muistoissa on voima ja rakkaus.


    • ---

      :D:D:D LOL!!!!!

      • Minä vaan

        miksi naurat?


    • ja aion sanoa lauseen, joka saattaa monesta täällä kuulostaa oudolle:
      "Lapseni kuolema EI ollut vaikein tapahtuma elämässäni."

      Tuo voi kuulostaa omituiselle. En lainkaan kiistä etteikö poikani kuolema olisi murtanut minua, eikö suru olisi ollut ja yhä olisi valtavat murskaava, kaiken käsityskyvyn ulkopuolella. Se rikkoi, lamaannutti, hävitti minusta ikuajoiksi olennaisia piirteitäni ja niin edelleen. Vielä nytkin, 14 vuotta myöhemmin, se haava on avoin ja suojaton eikä kulu päivääkään etten useaan otteeseen olisi tietoinen suuresta tyhjästä kohdasta maailmassani.
      Silti se ei ollut "vaikeinta".

      Vaikeinta tähän mennessä on ilman muuta ollut lapsenlapsen kuolema. Se, mitä isoäiti kokee nostaessaan pienokaisen sairaalasängystä esikoistyttärensä syliin kuolemaan, oli musertavampaa kuin musertavinta. Minä en pelännyt kuolemaa. En ole koskaan sen jälkeen hetkeäkään pelännyt kuolemaa. Ei vain siksi, että minulla on niin monta niin rakasta siellä rajan takana. että koen itsekin eläväni siellä yhtä paljon kuin täällä vaan myös siksi että sinä päivänä minä opin, että paljon, paljon pahempaa kuin kuolema, on elämä - jäädä jälkeen ja oman surun riipoessa mieltä seurata avuttomana vierestä kuinka tuska raatelee omaa lasta, se "kaikeista kauhein" tuska.

      Tarkoitukseni ei ole tällä kirjoituksella vähätellä kenenkään tuskaa ja kaipuuta. Päinvastoin yritän kertoa, ettei ole mittaria sille, mikä on "pahinta" tai "vaikeinta". Jopa sen kaikkein kauheimman takana voi olla jotain... hirvittävimmän tuolla puolen jotain vielä hirvittävämpää.
      Se on pelottava oivallus.

      Toivotan voimia kaikille kärsiville, kaipaaville ja surutyötä tekeville.

      • tuulikesa

        olen ajatellut tuota oman lapsen surun kohtaamista. Sitä en toivoisi näkeväni koskaan. Se on niin totta, ei surulle ole mittaria, jokainen kokee sen itsellen kamalimpana, kunnes jokin kumoaa sen.


    • tuulikesa

      Minulta kuoli poika 18 v, juuri aikuistunut ja alkanut elää omaa itsenäistä elämää. Siihen asti sitä oli vahtinut ja varotellut, eletty leikki-ikä, huomiokyky kateissa, vauhti päällä, vähällä piti tilanteita. Niistä selvittiin tuli pyöräily, mopoilu, moottoripyörä, joka ilta odotus, että lapsi on turvallisesti kotona, sitten autokoulu, opiskelijaelämä. Aikuisuus. Luulee voivansa huokaista, että nyt olen selvinnyt, olen luotsannut hänet aikuisuuteen - ja sitten kuin varkain yhtenä ilta tapahtuu onnettomuus ja hän on poissa - ikuisesti, mutta kuitenkin kaikkialla läsnä, kaikissa ajatuksissa, muistoissa, jokaisessa hetkessä, kunnes kerran koittaa aamu, että ensimmäinen ajatus ei olekaan tuo kamala suru ja ikävä, toive, että se olisikin ollut pahaa unta. Tuohon aamuun meni vuosi ja kolme kuukautta. Kuitenkin uskon, että pikkuhiljaa suru hälvenee, mutta totta on, ettei ole pahempaa kuin omaa lasta kohdannut onnettomuus, olipa se kuolema tai loukkaantuminen ja se että näkee omien lasten menettävän sisaruksen. Oli kaksinkertainen suru, oma menetys ja lasten surun kokeminen ja näkeminen. Mutta sitä kysymystä en ole miettinyt, miksi juuri minä tai meidän perhe, se vain on hyväksyttävä.

    • ÄNY

      Taas on kausi menossa jolloin vihaan niin paljon mitä ei voi sormin osoittaa.Menetin 19 vuotiaan poikani kolme vuotta sitten.
      Loppuelämäni on yhdden kortin varassa. vain ja ainoastaan toisen ppoikani takia elän, juuri siksi etten vaan voi aiheutrtaa hänelle enemmän tuskaa kun hän koki menetettyään veljensä. Asia tulee sanomattakin esille monen monta kertaa. Jokainen halaus kertoo hänelle että olen huolissani , se kertoo että kaipaan vanhinta lastamme, koko olemassaoloni muistuttaa aina häntä siitä että meitä ei ole enää neljä . Se raastaa minua mutta eniten kärsin siitä että poikani suree edelleen veljeään minun kautta. Kun hän elää omaa elämäänsä , ne hetket kavereiden kanssa , ilman puheita perheestä , nautin hänen puolestaan. edes hetki ns.normaalia elämää yhdelle lapselle.
      Itse vihaan välillä niin paljon kaikenlaista. Vihaan juhlia mistä puuttuu yksi. Vihaan katseita , vihaan jouluja, vihaan kaikki idiootteja jotka sanoo mitä sattuu..viimeksi tänään yksi nainen sanoi että kaunein meni kun n'ki kuvan pojistani. Parhaat menee aina ensin, ihan kuin se olisi ulkonäöstä kiinni. Teki mieli kysyä kummasta lapsestasi luopuisit jos olisi pakko valita..ihan yhtä typerää..eikö..
      haluan huutaa , haluan uuvuttaa itseni loppuun jotta en jaksa miettiä..haluan revetä tuskaani koska kaipaan niin paljon..haluan löytää vastauksia..haluan tietää miksi juuri meidän perhe..mitä tein väärin??Oliko se sittenkin kosto..haluan huutaa ihmisille etten ole unohtanut, enkä halua unohtaa, kertoa etten todellakaan ole päässyt asian yli, enkä koskaan tule pääsemäänkään..
      olen katreellinen heille jotka voi unohtaa meidän surun ja vaan elää omaa onnellista elämä'änsä . Olen ketaeellinen heille jotka voi valittaa jostain typerästä..
      Joskus vaan v...ttaa..
      Minulta on aina pala pois..ikuisesti..tänään vihaan vihaan vihaan..kaipaan ja toivon etten olisi koskaan syntynytkään..pitäisikö hävetä??mennä hoitoon???
      Ei todellakaan tarvitse..tämä on surua..tätä tämä helvetin elämä on.,.ajatuksia jotka juoksee nopeammin kuin ehtii sisäistää..tätä sanotaan SURUKSI..olen normaali...olen normaali äiti joka on menettänyt lapsen..nämä on ajatuksia jonka kanssa moni muukin painii, muttei uskalla hullun leiman takia sanoa sitä julki..Mietin miten kauan jaksan elä'ä tämän kanssa..koska päättyy pakoreitit jotta käytän..
      Välillä menee paremmin, välillä vaivun masennukseen, olen reipas , mikään ei näy päällepäin..
      Elämästä ei ikinä tule sitä mitä se oli...ei koskaan..

      • Viole

        Miten hyvin ymmärrän sinua ja tunteitasi.Niin paljon tuttuja tuntoja minulle myös. Itkin eilen illalla katkerasti, raskas on olo tänäänkin. 1 v 9 kk tasan tänään poikani kuolemasta. Aamulla, kun kävin hakemassa lehden laatikosta, jysähti se kuolinpäivä aivoihini. Vielä 1 v 9 kk sitten hän oli aamulla elossa, sitten tuli soitto. "hän on mennyt", ei voida tehdä mitään.

        Miksi meille kävi näin, miksi sinun perheellesi, miksi meidän, miksi monen muun. Vaikka kuinka kysyisi, niin vastausta ei saada tässä elämässä. En jaksa uskoa kuitenkaan, että lapsemme kuolivat rangaistuksena meille. Oli tietenkin paljon, mitä minä tein väärin poikani vielä eläessä. On kuitenkin oltava myös armollinen itseään kohtaan. Kaikkea emme tiedä, kaikkea emme osaa, emme jaksa tai voi, turhaa on sellaista miettiä. Järki sanoo näin, mutta katkeriin ajatuksiin vaipuu niin helposti. Joinakin päivinä ei jaksa tuntea yhtään mitään, sitä vain on. Joinakin päivinä voi jopa olla hetken onnellinen.

        Koetetaan taistella eteenpäin


      • tulit takaisinko
        Viole kirjoitti:

        Miten hyvin ymmärrän sinua ja tunteitasi.Niin paljon tuttuja tuntoja minulle myös. Itkin eilen illalla katkerasti, raskas on olo tänäänkin. 1 v 9 kk tasan tänään poikani kuolemasta. Aamulla, kun kävin hakemassa lehden laatikosta, jysähti se kuolinpäivä aivoihini. Vielä 1 v 9 kk sitten hän oli aamulla elossa, sitten tuli soitto. "hän on mennyt", ei voida tehdä mitään.

        Miksi meille kävi näin, miksi sinun perheellesi, miksi meidän, miksi monen muun. Vaikka kuinka kysyisi, niin vastausta ei saada tässä elämässä. En jaksa uskoa kuitenkaan, että lapsemme kuolivat rangaistuksena meille. Oli tietenkin paljon, mitä minä tein väärin poikani vielä eläessä. On kuitenkin oltava myös armollinen itseään kohtaan. Kaikkea emme tiedä, kaikkea emme osaa, emme jaksa tai voi, turhaa on sellaista miettiä. Järki sanoo näin, mutta katkeriin ajatuksiin vaipuu niin helposti. Joinakin päivinä ei jaksa tuntea yhtään mitään, sitä vain on. Joinakin päivinä voi jopa olla hetken onnellinen.

        Koetetaan taistella eteenpäin

        poikani katosi ja löytyi 3 kk.n päästä hukkuneena, sitä odotuksen etsinnän tuskaa ja kuka teki ja mitä ja miksikä?
        Hirvityksen aikaa, rauha sielulleen ja ns. " saattajilleen sinne jonnekkin", ei itse lähtenyt...

        Vaikka ilmestyy moniin asioihin vielä meille yli 3v sitten tapahtuneesta, koko perheellemme, asiassa jos toisessa, ei ollene vielä oikeaa rauhaa saanut tuonpuoleisessa eli ne "saattajat" ovat tuskissaan, jolloin poikani vielä "etsii heitä".. yrittäessään meitä jo rauhoittaak-ko?


      • Äidin suru
        tulit takaisinko kirjoitti:

        poikani katosi ja löytyi 3 kk.n päästä hukkuneena, sitä odotuksen etsinnän tuskaa ja kuka teki ja mitä ja miksikä?
        Hirvityksen aikaa, rauha sielulleen ja ns. " saattajilleen sinne jonnekkin", ei itse lähtenyt...

        Vaikka ilmestyy moniin asioihin vielä meille yli 3v sitten tapahtuneesta, koko perheellemme, asiassa jos toisessa, ei ollene vielä oikeaa rauhaa saanut tuonpuoleisessa eli ne "saattajat" ovat tuskissaan, jolloin poikani vielä "etsii heitä".. yrittäessään meitä jo rauhoittaak-ko?

        Äiti on aina äiti, iällä ei ole väliä.
        Olen pitkälti yli kuusikymppinen, poikani kuoli 45-vuotiaana syöpään.
        Hän jaksoi taistella lähes kolme vuotta, ei kertaakaan menettänyt elämänhaluaan. Eli täysillä niiden voimavarojen puitteissa mitä oli jäljellä, ikäänkuin kuolemaa ei olisikaan.
        En tiedä selviänkö tästä, nyt ainoan lapseni, tyttären ja hänen perheensä takia ainakin yritän.
        Elämänhaluni meni poikani mukana, en näe enää mitään valoa tässä pimeydessä.


      • surullinen kummi
        Viole kirjoitti:

        Miten hyvin ymmärrän sinua ja tunteitasi.Niin paljon tuttuja tuntoja minulle myös. Itkin eilen illalla katkerasti, raskas on olo tänäänkin. 1 v 9 kk tasan tänään poikani kuolemasta. Aamulla, kun kävin hakemassa lehden laatikosta, jysähti se kuolinpäivä aivoihini. Vielä 1 v 9 kk sitten hän oli aamulla elossa, sitten tuli soitto. "hän on mennyt", ei voida tehdä mitään.

        Miksi meille kävi näin, miksi sinun perheellesi, miksi meidän, miksi monen muun. Vaikka kuinka kysyisi, niin vastausta ei saada tässä elämässä. En jaksa uskoa kuitenkaan, että lapsemme kuolivat rangaistuksena meille. Oli tietenkin paljon, mitä minä tein väärin poikani vielä eläessä. On kuitenkin oltava myös armollinen itseään kohtaan. Kaikkea emme tiedä, kaikkea emme osaa, emme jaksa tai voi, turhaa on sellaista miettiä. Järki sanoo näin, mutta katkeriin ajatuksiin vaipuu niin helposti. Joinakin päivinä ei jaksa tuntea yhtään mitään, sitä vain on. Joinakin päivinä voi jopa olla hetken onnellinen.

        Koetetaan taistella eteenpäin

        kuinka me muut läheiset voimme parhaiten auttaa kärsiviä vanhempia ja sukulaisia?

        kaikki sanat joita yritän lausua, tuntuvat latteilta, ja ovatkin niitä..
        sen olen ymmärtänyt, ettei mikään, ja vähiten sanat, auta siihen pohjattomaan suruun..
        en halua lausua latteuksia, en halua vähätellä enkä loukata..

        haluaisin vain tukea parhaani mukaan, antakaa siis vinkkejä, kuinka olla parhaiten tukena?


      • meri
        tulit takaisinko kirjoitti:

        poikani katosi ja löytyi 3 kk.n päästä hukkuneena, sitä odotuksen etsinnän tuskaa ja kuka teki ja mitä ja miksikä?
        Hirvityksen aikaa, rauha sielulleen ja ns. " saattajilleen sinne jonnekkin", ei itse lähtenyt...

        Vaikka ilmestyy moniin asioihin vielä meille yli 3v sitten tapahtuneesta, koko perheellemme, asiassa jos toisessa, ei ollene vielä oikeaa rauhaa saanut tuonpuoleisessa eli ne "saattajat" ovat tuskissaan, jolloin poikani vielä "etsii heitä".. yrittäessään meitä jo rauhoittaak-ko?

        Myös minun poikani katosi. Etsin 2 kk, löytyi hukkuneena.
        Loppuelämäni mietin mitä tapahtui. Suru on suuri.


      • 4 lastaan menettänyt
        surullinen kummi kirjoitti:

        kuinka me muut läheiset voimme parhaiten auttaa kärsiviä vanhempia ja sukulaisia?

        kaikki sanat joita yritän lausua, tuntuvat latteilta, ja ovatkin niitä..
        sen olen ymmärtänyt, ettei mikään, ja vähiten sanat, auta siihen pohjattomaan suruun..
        en halua lausua latteuksia, en halua vähätellä enkä loukata..

        haluaisin vain tukea parhaani mukaan, antakaa siis vinkkejä, kuinka olla parhaiten tukena?

        Kuuntele ..ole läsnä .. sallivana .. jaksa olla olkapää vaikka ne samat asiat käydään läpi kerta toisensa jälkeen .. Auta arjen askareissa .. tällä pääsee kuka tahansa alkuun.


      • Lotterii
        tulit takaisinko kirjoitti:

        poikani katosi ja löytyi 3 kk.n päästä hukkuneena, sitä odotuksen etsinnän tuskaa ja kuka teki ja mitä ja miksikä?
        Hirvityksen aikaa, rauha sielulleen ja ns. " saattajilleen sinne jonnekkin", ei itse lähtenyt...

        Vaikka ilmestyy moniin asioihin vielä meille yli 3v sitten tapahtuneesta, koko perheellemme, asiassa jos toisessa, ei ollene vielä oikeaa rauhaa saanut tuonpuoleisessa eli ne "saattajat" ovat tuskissaan, jolloin poikani vielä "etsii heitä".. yrittäessään meitä jo rauhoittaak-ko?

        "poikani katosi ja löytyi 3 kk.n päästä hukkuneena, sitä odotuksen etsinnän tuskaa ja kuka teki ja mitä ja miksikä?
        Hirvityksen aikaa, rauha sielulleen ja ns. " saattajilleen sinne jonnekkin", ei itse lähtenyt...

        Vaikka ilmestyy moniin asioihin vielä meille yli 3v sitten tapahtuneesta, koko perheellemme, asiassa jos toisessa, ei ollene vielä oikeaa rauhaa saanut tuonpuoleisessa eli ne "saattajat" ovat tuskissaan, jolloin poikani vielä "etsii heitä".. yrittäessään meitä jo rauhoittaak-ko? "

        Niin siis mitä tässä sanotaan? En kyllä ymmärtänyt.


    • Fr.Fionatar

      On totta, aivan totta.
      Minä tulin raskaaksi 18.vuotiaana ja kaikki mnei hyvin koko raskaus mutta synnytyksessä tuli paha komplikaatio istukkani irtosi kesken synnytystä ja lapseni syntyi aivan velttona sitä elvytettiin ja se elpyi, mutta vauriot olivat peruuttamattomia.
      Heti tuli hätäkaste ja pieni tyttöni eli vain 4 päivää, se oli kamalinta mitä voi tapahtua minusta tuntui että elämäni repesi siihen paikkaan.
      Kuten se tekikin se jätti aina sydämmeeni tyhjän paikan, en koskaan unohda sitä kun lähdin sairaalasta tyhjin sylin.
      Hautajaiset olivat lohduttomat en juuri muista siitä päivästä mitään halausin nostaa sen pienen arkun syliini ja ajattelin että hänen tulee kylmä siellä kuopassa.
      Sen jälkeen sain vielä 3 keskenmenoa joihin ei ole löytynyt selitystä ne olivat alkuraskaudessa tapahtuneet.
      Olen saanut sen jälkeen 2 tervettä poikaa, mutta joskus mietin tätä tyttöäni minkä näköinen hän olisi? Ja joskus käyn hänen haudallaan, ja se tunne on valtava kaipaus.
      En usko että lapsen kuolemasta voi koskaan täysin toipua se vie palasen mennessään, minulta se vei.

      • niin mullekkin

        täällä kerromme omat asiamme ja voi meitä, emme muista, uskalla lohduttaa toisiamme, että näemme aikanaan siellä jossain vielä lapsemme!
        Sitä aikaa odotan, todella, vaikka elämä pitää tässä hetkessä ja se on pakko elää kun on muitakin lapsia ja omaisia, rakkaitamme täälläkin ajassa jos siellä toisella puolenkin!

        Päivä kerrallaan eteenpäin mentävä on, eilinen meni, huomisesta emme tiedä mitään, eletään just tässä ja nyt, muistellen rakkaitamme, poissaolevia, mutta eletään kaikesta huolimatta nyt tätä hetkeä, kiittäen olemassaolostamme!
        Eikös niin, se on määrätty meille tämä elämäntie, tämä olemisen hetki ja kaikki niin ilot kuin surutkin jo aikojen alusta!
        Jaksamisia kaikille meille päivästä toiseen, kaikesta huolimatta!


    • röh röh röh

      pikku veljeni kuoli tyksissä noin 4 vuotta sitten ja siskoni ja muut ovat osanneet itkeä mutta isä ei itke ikinä,Veljeni tiesi kuolevansa ja se olikin raskainta!

      • syyllinen

        Pojallani monia sairauksia, pahin oli alkoholiongelma.
        Matkalla ollessani hän kuoli yllättäen,
        olisinko voinut tehdä jotakin hänen hyväkseen ennen matkaani (näin matkallelähtöpäivänä hänet)
        Oli huonossa kunnossa


      • a
        syyllinen kirjoitti:

        Pojallani monia sairauksia, pahin oli alkoholiongelma.
        Matkalla ollessani hän kuoli yllättäen,
        olisinko voinut tehdä jotakin hänen hyväkseen ennen matkaani (näin matkallelähtöpäivänä hänet)
        Oli huonossa kunnossa

        Facebook ryhmä: Lapseni on poissa

        http://www.facebook.com/#!/group.php?gid=113782858657771&ref=mf


    • mimmi08

      suurin suru on sanaton syvin kaipaus äänetön
      suru ei lievitä enkä pääse ajatuksistani eroon että hän ei enään tulekaan kotia
      menetin esikoispoikani 2v sitten sainko hänet vain lainaksi odotin häntä monta vuotta ,,,hän teki haaveistani totta sain arvo nimen ÄITI hänellä oli elämä edessä ja suunitelmat olivat kovat elämän halu kaikki mureni
      armesta tuli tammikuulla työpaikka ja suunniteella osakeen osto jopa yrityksen laitto aseseppänä
      olin vihanen että mis se jumala joka suojelee nyt on kuinka hän minua näin koittelee olin kokenut vastoin käymisiä niin monta peräkäin lyöty jatkuvasti ja nyt kun olimme pääsemässä jalolleni ja suunnittelimme uutta kesää ja parempaa ,,niin miksi juuri minä ,,,,miksi kaikki pitää olla näin vaikeeta miksi en saa mitään helpolla
      miksi 3v aikana olin joka kesä haudannut jonkun rakkaan se kesä oli kaikkein raskain ja sateisin mutta vihrein
      poikani rakasti kevättä ,,,hän sanoikin kuinka on taas noin viheriää
      nyt kuoli enoni ja viel samana päivänä kun poikani kosketti kovasti ,,,ne muistot palaa,,,

      • Viole

        Se kesä oli sateinen, kesä 2008. Se oli vain hyvä. Taivaskin satoi myös minun lastani, minun poikaani, joka kuoli 2 v 6 kk sitten. Voimia kaikille lapsensa menettäneille.


    • you-

      kaipaan

    • äitiliini06

      Se ikävä kyllä onkin niin, että asioiden todellisen arvon tajuaa useimmiten vasta sitten, kun sen on menettänyt. Ainahan äiti rakastaa lastaan sen tietäen, mutta vasta kuoleman kohdatessa huomaa, kuinka paljon oikeasti rakastikaan.

      Suru on valtava, mutta lapsemme haluaisivat meidän jatkavan elämäämme. Tehkäämme siis niin, vaikka se äärettömän vaikeaa onkin.

      • jojoojo

        koskaan.


      • Ei eikä
        jojoojo kirjoitti:

        koskaan.

        lopu ikinä.


    • äPk

      varmasti hyvin rankkaa.

    • surua:(

      surullisinta mitä kuvitella saattaa.

    • young mum

      mulla on kaksi ystävää menettänyt lapsensa 3 vuoden sisällä.

      toisen esikoinen lähti 4vuotiaana juuri kun äitinsä oli synnyttämässä pikkuveikkaa
      ja toisen ystäväni esikoinen lähti 9 vuotiaana, saatuaan juuri 3pv sitten pikkuveikan..

      näin ja olin osana sitä suurta surua molemmissa tapauksissa ja sittemmin olen saanut paniikkikohtauksia järjettömistä pelkotiloista, sillä pelkään kuollakseni omien muksujeni puolesta.

      itselläni on 4 ja 6vuotiaat ja nyt kolmas tulossa ja sairaanloinen pelko maailman suurin että "entä jos minäkin joudun luopumaan yhdestä "vaihdossa" uuteen..."

      tiedän kuinka järjetön ja hölmö pelkoni on mutta se on saanut yliotteen..

    • aivan nevoton äiti

      lapsen kuolemasta saa kohta vuosi mutta ei taitaa sittenkaan uskoa sitä kauhu pahinta on see että kolme pikku lasta jäi ja vaikka itellä ois vaikka kuinka kipiä näitä pitta lohtutta ja muista että kannata ellä vaikka lapsenlasten vuoksi mutta joskus tuntuu että ei haluaiska enna kauheta on että ei see ollut vain lapsi oli ystäväkin miksi suru ei helpottu ollenkaan muuteen kohta mun lapsi täytty 30 vuotta ja miten ois halunut ella jenni vartiaisen laulu ma ei haluu kuolla tänää yöllä on hirvittävä kappale kun neiti ois ite kuullut kun lapsi sanoo äiti mä kuollen ja kaks tunti vain menikin

    • Harmaa maailma

      En osaa sanoa mitä se olisi verrattuna vanhempien kuolemaan, itse olen nyt 16v ja äiti kuoli kuukausi sitten sydänkohtaukseen. Isä kuoli auto-onnettomuuteen kun olin vuoden vanha. Itselläni ei ole koskaan ollut näin tyhjää ja orpoa oloa, tuntuu että millään ei ole enää mitään väliä. Voi olla että oman lapsen kuolema kuitenkin tuntuu pahemmalta jos sitä on eka odottanut 9 kuukautta ja pitänyt kuin kukkaa kämmenellä useita vuosia ja sitten kaikki vaan loppuu.

      • Enkelin siipi

        Otan osaa vanhempiesi menetyksen johdosta. Jos olisit tässä, niin halaisin sinua. Ei ole kyllä mitenkään kiva menettää vanhempiaankaan tuossa iässä.
        Toivottavasti sinulla olisi joitain läheisiä sukulaisia tai tuttavia, jotka voisivat pitää sinusta huolta.
        16-vuotiashan osaa jo tehdä kaikenlaista itse, en tarkoita sitä, mutta tarvitsee kuitenkin sen vanhemman (tai jonkun muun aikuisen) taustalle tueksi ja turvaksi.
        Olen menettänyt puolitoista vuotta sitten äkillisesti 18-vuotiaan poikani ja sydämessä on aina iso tyhjä kolo. Kyllä lapsellaan aina odottaa olevan tulevaisuuden. Joka päivä sitä miettii, että eiko se nyt tule jo takaisin kotiin, vaikka tietääkin ettei se ole mahdollista.
        Niin, maailmasta voi tulla harmaa yhtäkkiä ja pysyvästi. Kuitenkin ajan kuluessa voi siellä harmauden joukossa nähdä pieniä valopilkkuja ja niistäkin voi saada voimaa. Usko siihen.
        Voimia sinulle ja muista ettei sinun tarvitse olla vahva ja pärjätä yksin, vaan sinulla on oikeus pyytää apua ja tukea, sekä kuuntelevaa olkapäätä.
        Halaus!


      • olo on orpo

        Vaikka on muutamia kavereita ja olisi mahdollisuus pötkiä työelämässä tai opiskella uusi ammatti jne. Masennus on todella syvä. Ei tästä ikinä tokene, mutta täytyy oppia elämään sen kanssa. Kaikki kuolee joskus. Onneksi suhtaudun omaan kuolemaani ainakin luonnollisesti. Pahinta on menettää omaiset. Jos joskus minulla on lapsia, aion kyllä kertoa totuudenmukaisesti, että kaikki kuolee ja se on luonnollista. Ettei se tule pahana shokkina.


    • JK

      VOIMIA SULLE

    • Asara002

      Tuska ei lopu koskaan.Menetin pikkutyttäreni 2vkoa vanhana -91.Toisen tyttäreni menetin tapaturmaisesti v.2008.Meidän perheemme ei ole koskaan enää sama...tuntuu ettei tämä tuska hellitä milloinkaan...vanhin tyttäreni perusti muisto sivun sisarelleen fb...niiden kuvien katselu hiukan helpottaa...

    • ikävä

      Lapseni kuoli kuusi päivää sitten...jäi junan alle, taisi olla oma valinta. tätä on vaan niin vaikea hyväksyä..hän olisi pian täyttänyt 24 vuotta.

      • ikävässä elävä

        Voimia rakas ystävä. Minäkin oln menettänyt lapseni 22 v.


      • psakajuttu

        bull shit


      • paska juttu
        psakajuttu kirjoitti:

        bull shit

        oli tarkoitettu ylemmäs


    • ykä porist

      olen itse ollut niin sanotuilla pahoilla teillä nuoruudessani .menin naimisiin sain pojan .tuli palo joka sattui mökilläni oli tarkoitettu muista syistä. pieni poikani kuolihäkään ,sain hänet uloss liian myöhään.tuomio 8 vuotta lapsen heitteelle jättö ja vahingon tuottamus..................................................?

    • Enkelinäiti<3

      Menetin 2-vuotiaan tyttäreni Elokuussa 2006 , joka ilta katson vielä katselen enkelini kuvia. Tyttäreni sairastui vakavaan tautiin ja pienen voimat eivät enää riittäneet , vaikka kuinka taisteli

    • liisa11

      Minäkin menetin poikani itsemurhalle, nuorinpani, 18 v.
      Mitään tällaista en olisi voinut kuvitella tapahtuvan, vaikka kaikkea muuta pelkäsin aina ja vuosikausia. Tämä oli niin järkyttävää, että kuukausiksi tipahdin jonnekin mustaan aukkoon...Se itsesyytös, kipu, suru, kaipaus...Mitä minä tein ja jätin tekemättä, mitä tässä oikein on tapahtunut, miten meille voi tällaista tapahtua...Kukaan ei tiennyt mistään mitään, puun takaa tulee tällainen järkyttävä tapahtuma. Kukaan meidän perheestä ja suvusta ei ole enää entisellään. Koskaan.

      • Äidin itkua

        Hei. Nyt kun jaksan kirjoittaa surun ja itkun keskeltä.Tiedätkö tai tietääkö joku sivuja internetissä missä aikuisen (n. 18-25 v.) lapsen kuolemasta ja surun tuomasta tuskasta voi keskustella? Ja tavata kaltaisiaan surevia. Menetin 23 vuotiaan lapseni vähän aika sitten, enkä toivu tästä ikinä, tunnen itseni ja tiedän sen, mutta saisin vertaiskumppaneita joille voisi jutella ja ehkä tavatakin? Ehkä se helpottaisi edes jotenkin.

        Kiitos paljon jos joku osaa neuvoa.


      • ikävä on
        Äidin itkua kirjoitti:

        Hei. Nyt kun jaksan kirjoittaa surun ja itkun keskeltä.Tiedätkö tai tietääkö joku sivuja internetissä missä aikuisen (n. 18-25 v.) lapsen kuolemasta ja surun tuomasta tuskasta voi keskustella? Ja tavata kaltaisiaan surevia. Menetin 23 vuotiaan lapseni vähän aika sitten, enkä toivu tästä ikinä, tunnen itseni ja tiedän sen, mutta saisin vertaiskumppaneita joille voisi jutella ja ehkä tavatakin? Ehkä se helpottaisi edes jotenkin.

        Kiitos paljon jos joku osaa neuvoa.

        Nimimerkille äidin itkua. Surunauha.net. sivuilla voi käydä keskustelemassa surusta. Seurakunta järjestää myös sururyhmiä missä voi keskustella ja tavata läheisen menettäneitä. Itse lapsen menettäneenä 28v. olen saanut apua sururyhmästä ja tavannut muita lapsensa menettäneitä heidän kanssaan on helpompi jutella koska tuskan ja surun määrän ymmärtää vain lapsensa menettänyt. Menetimme poikamme kolme vuotta sitten suru ei häviä se on mukana joka päivä mutta hiljalleen muuttaa muotoaan ja kaipaus seuraa mukana. Haudalla käymme joka viikko viemässä kynttilän niin hän on mukana elämässämme.


    • Suuri suru

      Tyttäreni kuoli 20-vuotiaana neljä kuukautta sitten. Hän oli vaikeasti vammainen. Elämä on ollut juuri tuota mitä edellä toiset lapsensa menettäneet ovat kertoneet. Olen aika yksin surussani. Hän oli niin lähellä minua. Lohdutukseni on sama kuin Kaarinalla. Taivaassa saan tavata hänet jälleen.

    • Tyttövauva 2,5vk

      Tyttövauvani kuoli 2.5kk ikäisenä.Isä oli vahingossa yöllä kierähtänyt hänen päälleen ja hän tukehtui siihen,en halua missään nimessä ajatella kärsiköi hän.Miehelläni ja minulla on hirveät syytökset miksi nukutimme häntä sängyssä keskellämme.Kaiken surun ja tuskan takia joudun vielä miettimään pystynkö ikinä antamaan isälle anteeksi vaikka hänellä on myöskin hirveät itsesyytökset.Mitä minä teen ?rakastan häntä ja meillä on 3v.esikoinen joka tarvitsee meitä yhdessä perheenä.Vahinkohan kaikki tämä oli ei kukaan tahallaan tällaista tee mutta miten pystyn jatkamaan suhdetta häneen,hänhän aiheutti tyttäremme kuoleman.Sovimme vielä edellisenä iltana että hän syöttää tyttöä öisin koska olin uupunut esikoisemme aamuherätyksistä.Ja heti sattui näin ,mitä teen olen aivan neuvoton ja täynnä tuskaa häntä kohtaa.hautajaisista on vasta 2vk aikaa ja suru ja viha on vielä aivan sanoinkuvaamatonta.Mitä teen?

    • <3 <3 <3

      Hali

      • tyttövauva 2,5kk

        Kiitos sinulle sanoistasi,toivoisin vain että pysyisimme yhdessä mutta tuntuu että en jaksa enää jatkaa suhdettamme.Ammattiapua meillä on mutta se ei tunnu auttavan,hän tappoi lapseni!Tyttöni kuolemasta en pääse koskaan eroon ja nyt tuntuu että menetän kaiken olen nähnyt unia jossa esikoiseni vietiin ,mies lähti ja minä sekosin.Ehkä aika parantaa haavat mutta nyt tämä kaikki tuntuu niin väärältä.En usko että kukaan enää pystisi meitä auttamaaan.


      • kari-markus
        tyttövauva 2,5kk kirjoitti:

        Kiitos sinulle sanoistasi,toivoisin vain että pysyisimme yhdessä mutta tuntuu että en jaksa enää jatkaa suhdettamme.Ammattiapua meillä on mutta se ei tunnu auttavan,hän tappoi lapseni!Tyttöni kuolemasta en pääse koskaan eroon ja nyt tuntuu että menetän kaiken olen nähnyt unia jossa esikoiseni vietiin ,mies lähti ja minä sekosin.Ehkä aika parantaa haavat mutta nyt tämä kaikki tuntuu niin väärältä.En usko että kukaan enää pystisi meitä auttamaaan.

        teijän on pakko jaksaa , jos pitää elämä korttia taskussa, ps .poika kuoli joulikuussa,oli 18.v


      • kari-markus
        kari-markus kirjoitti:

        teijän on pakko jaksaa , jos pitää elämä korttia taskussa, ps .poika kuoli joulikuussa,oli 18.v

        itelleni vastaan tämän yksin itkuni teen .-85 hautaan vein.nyt on päällekkäin sisko ja sen veli


    • Vastuu jakoon

      Lämmin osanottoni vauvanne traagisesta kuolemasta.

      Vihan ja syyttelemisen tunteet ovat luonnollinen osa surutyötä, mutta ihan oikeasti et voi - etkä saa - syyllistää miestäsi 2,5-viikkoisen tyttövauvanne kuolemasta. Kun teko ei ollut tahallinen, ei lopultakaan ole merkitystä, kumpi teistä vauvan päälle unissaan kierähti.

      Olet itse täsmälleen yhtä paljon syyllinen tapahtuneeseen,

      kun yhdessä teitte päätöksen antaa vauvan nukkua samassa sängyssä kanssanne, vaikka varmasti tiesitte kumpikin sen olevan erittäin vaarallista.

      Yhdessä teidän on toisianne syyttelemättä kannettava vastuu ja traagiset seuraukset yhteisestä, huonoksi osoittautuneesta päätöksestä.

      Ihminen on etevä syyllistämään itseään, joten syyttely, syyllisyyden ja vihan tunteet kuuluvat surutyöhön. Aina on jotain, jonka olisi voinut tehdä toisin.

      Katso sydämeesi ja tunnusta oma syyllisyytesi tapahtuneeseen. Yhtähyvin olisit sinäkin voinut kierähtää unissasi vauvan päälle tai nukahtaa kesken rinnan antamisen. (Siskoni tappoi vahingossa vauvansa, kun nukahti kesken syöttämisen ja vauva tukehtui rinta suussa.)

      Olette nuoria ja elämällä on teille vielä paljon annettavaa. Saitte kovan opetuksen. Yrittäkää yhdessä suunnata katseet tulevaisuuteen ja yhdessä päätöksistänne vastuuta kantaen rakentaa pohjaa yhteiselle tulevaisuudelle.

      Voimia teille molemmille.

    • kari 60

      tänään tuli lopullinen kuolinsyy poliisilta.poika kuoli kahden eri lääkkeen yhteisvaikutukseen. olisi helppo mennä perässä,mutta on nämä muut lapset ja vaimo. kaksi lasta haudannut.toinen 18v -93 syntynyt toinen kuoli synnytyksessä -85

    • jojojo2

      luulen että lapsen kuolemaa pahempi on sen odottaminen. Siskoni 3 kuukautta vanhalla vauvalla todettiin todella harvinainen lihassairaus, johon ei ole parannuskeinoa. Tällä hetkellä hän on sairaalassahappilaitteessa. Lääkäri on sanonut että täytyy vain odottaa että hän vain nukkuu pois. Häntä ei voi edes pitää enää sylissä kun lihakset ovat niin kipeät. Kamalaa katsoa miten niin pieneen ja viattomaan lapseen koskee eikä itse voi tehdä mitään. Katsoa häntä happilaitteessa makaamassa ja koko ajan pelkäämällä milloin hän nukkuu pois...miten sen voi jaksaa?

      • Äiti 34v

        Menetin oman lapsen 10vuotiaana tyttäreni sairastui vakavaan tautiin eikä lapseni voimat enää riittäneet.. Oman lapsen kuolema on pahinta mitä kenellekkää voi sattua! :(


      • _A_

        > luulen että lapsen kuolemaa pahempi on sen odottaminen. Siskoni 3 kuukautta vanhalla vauvalla todettiin todella harvinainen lihassairaus, johon ei ole parannuskeinoa. Tällä hetkellä hän on sairaalassahappilaitteessa. Lääkäri on sanonut että täytyy vain odottaa että hän vain nukkuu pois. Häntä ei voi edes pitää enää sylissä kun lihakset ovat niin kipeät. Kamalaa katsoa miten niin pieneen ja viattomaan lapseen koskee eikä itse voi tehdä mitään. Katsoa häntä happilaitteessa makaamassa ja koko ajan pelkäämällä milloin hän nukkuu pois...miten sen voi jaksaa?

        - Surulla ei ole rajaa. Koemme surun voimakkaimmillaan jokainen joitakin kertoja elämässämme. On turhaa, yksinkertaisesti ja vain turhaa, arvuutella mikä on pahinta mitä voi sattua. Silloin mennään säälin alueelle eikä surustaan puhdistu koskaan, eikä saa aikaan muutakaan. Toivotan voimia vaikeiden asioiden käsittelyyn.


    • nadja7

      Jeesus saakoon eheyttää jokaista surijaa rakastavalla, yliluonnollisella voimallaan. Saakoon Hän kantaa Sinua kun eivät omat voimasi jaksa. Olkaa siunattuja!

      • surusilmät*

        Elän surussani loppuelämäni, siitäkin huolimatta ettei poikani niin haluaisi äitinsä tekevän. En voi sille mitään että ajatukseni on sinussa rakas lapseni päivittäin. Itken lähes joka pv. Minulla jatus että kun sinne taivaankotiin pääsen niin lapseni on minua vastassa. On jo muutama vuosi aikaa lapseni kuolemasta joka tapahtui liikenteessä. Mutta suru on edelleen, jossa elän. Ilo on kadonnut.


    • Oman lapsen kuolema.
      Onnettomuudesta on nyt aikaa 7 vuotta, 6kk ja 2 päivää.
      Enkä voi sanoa, että päivääkään olisi kulunut, ilman surua.
      Toki, suru ei ole päällimmäisin tunne enää. Sen kanssa on oppinut elämään.
      Lapsen menetyksestä ei toivu koskaan, tapahtuipa se onnettomuudessa tai sairauden kautta.
      Koskaan ei voi sanoa toiselle surevalle, tee näin niin se helpottaa.
      Se, mikä helpottaa itseä, ei välttämättä helpota toista.
      Menetimme nuorimman pojan traagisessa, niin turhassa onnettomuudessa kuin mahdollista, pojan ollessa 5v 8kk vanha.
      Niin paljon kuolee, kun oma lapsi kuolee. Osa itseään, toiveet,haaveet tulevaisuudesta.
      Joka päivä ikävöi,muistaa.
      Mutta, kummasti vuosien kuluessa, elämään on alkaneet värit palaamaan.
      Elämä kantaa. Opit näkemään joka päivässä jotain hyvää, hetken,ajatuksen tai tunteen.
      Suru on surtava. Suru muuttaa muotoaan ajan kanssa. Surun kanssa oppii elämään.
      Se, että jatkaa elämää, ei tarkoita että unohtaa. Se on elämää.
      Ei kukaan, oma lapsi, perhe, ystävät halua meidän hukkuvan suruun.

      Sydämestäni toivon jokaiselle oman lapsen menettettäneelle voimia tähän hetkeen, en tulevaan, koska tiedän, että ajatus tulevaisuudesta, jopa huomisesta on liian kaukana.

    • makaroonit

      ymmärränköhän minä ,onkuollu 2 lasta ja juopottelen of goos

    • Nuppulainen

      Pieni poikani kuoli 5viikkoa sitten.tukehtui nukkuessaan omaan oksennukseen.löysin hänet elottomana,yritin tyttäreni kanssa elvyttää.ambulanssihenk.kunta sai sydämen lyömään ja poika helikopterilla tyksiin teholle.hän kuoli syliini lopullisesti seuraavana iltana.hän olisi täyttänyt 2 vuotta viikko kuolemastaan.en tiedä kestänkö itse hengissä.tuntuu kuin olisin kuollut rakkaan poikani kanssa.murskaannun tämän surun alle..haluan uskoa,että joskus vielä tapaamme taivaassa.pakko uskoa..on niin suunnaton ikävä ja kaipuu

    • voimia

      Toivon teille kaikille paljon voimia ja jaksamista. En löydä sanoja enkä oikeaa kirjoitustapaa, mutta kaikki kirjoitukset niin koskettavia ja surullisia ettei itkulta säästynyt. Se on niin väärin kun joutuu lapsesta luopumaan, ei oikeasti voi käsittää.. En halua sanoa mitään fraaseja loppuun, mutta toivon että kaikki järjestyy ja aurinko pääsee paistamaan elämiinne kaikesta surusta huolimatta.

    • makaroonit

      muuta en voi sanoa, kuin voimia . voi sua ,

    • lkslsksk

      Kun siskoni kuoli päivää ennen 50 v.syntymäpäiväänsä, kun isä kuuli siitä hän kysyi äidiltä;Nytkö? Äiti vastasi,nyt.

      Siitä alkoi isäni terveyden alamäki.

      Isäni joutui opiskelemaan 27v.uuden ammatin, 3 v.kesti se. Illat ja viikonloput töissä,että sai elätettyä perheensä.

      Kuoleman jälkeen kaikki on varmaan tuntunut kovalta.kaikki ihan hukkaan.Kovaa työelämää,kaikkea.

      Surua ja tuskaa.

    • Äitiilmanlasta

      Minun lapseni kuoli yllättäen 22 vuotiaana. Huomenna on hautajaiset. En voi ymmärtää tätä. Miksi minun rakkaani piti kuolla? Hän oli ainut lapseni. Minun aarteeni. Suru on hirvittävä. Yritän nyt vaan jotenkin selvitä. Voimia kaikille lapsensa menettäneille.

      • surusydänn

        Voimia ja lämmin halaus sinulle. Olen todella pahoillani puolestasi. Pidä itsestäsi huolta. Tyttäresi on tavallaan luonasi, vaikka on poissa, näin uskon. Hän on suojelusenkelisi, niin kuin minunkin kuollut tyttäreni on.


    • Anonyymi

      Voimia ja halauksia kaikille lapsensa menettäneille. Se on just se pahin asia lapsen menettäminen. Menetimme rakkaan poikamme 21v liikenneonnettemuudessa toukokuussa. Poikamme ajoi työkseen rekkaa ja joku päätti ajaa rekan keulaan tarkoituksella. Näissä ei ymmärretä sitä että rekkakuskin henki voi lähteä samalla. Ei voi ymmärtää. Koko maailma pysähtyi kyllä kun saimme tiedon kotiin tästä. Suru on suunnaton ja tuskin kukaan meistä on se sama ihminen kuin ennen tätä. Mikään ei tunnu samalta kuin ennen kun yksi puuttuu joukosta. Henkäys ja askel kerraallaan on mentävä. Läheisten tuki on kamalan tärkeää ja terapeutilla varmaan saa kulkea pitkään. Ei tästä varmasti toivu koskaan täysin..Ikävä on...

    • Anonyymi

      Suuri myötätuntoni teille kaikille lapsen menettäneille. Voimia kestää jokaista päivää, tuntia, minuttia. Rukoilen Jeesuksen suojelua teille!

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1756
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1367
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      5
      1292
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1253
    5. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1250
    6. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      11
      1157
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1156
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      601
      1114
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      7
      1027
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      964
    Aihe