Eli hankin avokkini kanssa sekarotuisen pennun (kult.noutaja collie sakemaani ja tod.näk. paljon muuta). Poika on todella raisu ja virtaa riittää. Ongelmana on se, että rekku on vielä rokottamaton ja muutama viikko pitäisi vielä kärvistellä ennen rokotuksia. Ulkona käydään, asumme kerrostalossa jossa paljon koiria, mutta varovasti ettei saada tauteja. Eli siis ongelma on energian purkaminen, asuntomme on pieni kaksio ja välillä tuntuu etteivät seinät riitä...olisiko hyviä vinkkejä rokottamattoman pennun energian purkamiseen.
Ylienergisyydestä johtuu meidän suurimmat tottelemattomuusongelmat, eli koira hakee näykkimällä huomiota ja leikkikaveria. Koko ajan en kuitenkaan ehtisi leikkiä kun on töissä käytävä ja kotia hoidettava. Työpäiväni eivät ole pitkiä (max 6h olen kotoa poissa) joten suht paljon aikaa minulla on, ulos haluaisin koiran kanssa mennä useammin ja tehdä lenkkiä mutta käyn vain ns. "varmoissa" paikoissa mitkä tiedän kakkavapaiksi paikoiksi. Ehkä pelkään liikaa tauteja mutta en haluaisi rekun sairastuvan ja siksi en riskejä ota....
Eli kokemuksia, ehdotuksia...?
Sekarotuinen energinen pentu
17
2925
Vastaukset
- sissi
Mutta annoin pentuni leikkiä ennen rokotuksia ystäväni ROKOTETUN kiltin aikuisen koiran kanssa. Mun järjellä ajateltuna noita tauteja ei voi saada rokotetulta koiralta. Ja ota huomioon että rokotussuoja on täydellinen vasta muutama viikko toisen rokotuksen jälkeen. Siis n.18 vko vanhana.
- Riituliini
en tiedä, kun elukkatohtori en ole, voiko koira olla rokotettuna viruksen kantaja...meillä olisi kyllä paljon koiria tuttavapiirissä mutta arveluttaa jotenkin vaikka tiedän et kaikki rekut on rokotettu.
Riituliini kirjoitti:
en tiedä, kun elukkatohtori en ole, voiko koira olla rokotettuna viruksen kantaja...meillä olisi kyllä paljon koiria tuttavapiirissä mutta arveluttaa jotenkin vaikka tiedän et kaikki rekut on rokotettu.
Tästäkin asiasta on keskusteltu paljon. Mä en voi antaa mitään lausuntoa, koska ei ole kokemusta tai tietoa. Niissä keskusteluissa, joita olen lukenut, koiran sosiaalisuutta ja henkistä kehitystä on pidetty tärkeämpänä kuin mahdollista tautivaaraa.
Jos pidät koiraa nyt sisällä, se ei välttämättä saa elämänsä kannalta tärkeitä kokemuksia ja on aikuisena esim. aggressiivinen/arka toisille koirille, oon kuullu. Kuitenkin, jos päästät pennun tutustumaan toiseen koiraan, pitäisi varmistaa, että toinen koira on kiltti ja rokotettu. Tässä kai pitäisi valita kahesta pahasta pienempi. Se tautiriski on kuitenkin varmaan aika pieni. En itsekään tiedä, uskaltaisinko sosiaalistaa pentua ennen rokotuksia, mutta todennäköisesti koiran kokemusvaraston kartuttaminen ajaisi mulla tuon tautiriskin ohi.
Pennulle voi järjestää sisällä erilaisia etsimisleikkejä, esim. niin, että lempilelu tai namia piilotetaan ensin koiran nähden ja sitten niin että koira ei näe ja päästetään etsimään. Toimii myös kissalla ja ehkä myös marsulla, toi naminpiilotusleikki. Pienellä pennulla piilojen pitää kai olla aika helppoja, se pian unohtaa mitään etsittävää olevan olemassakaan.- henkinen elämä
Neeta kirjoitti:
Tästäkin asiasta on keskusteltu paljon. Mä en voi antaa mitään lausuntoa, koska ei ole kokemusta tai tietoa. Niissä keskusteluissa, joita olen lukenut, koiran sosiaalisuutta ja henkistä kehitystä on pidetty tärkeämpänä kuin mahdollista tautivaaraa.
Jos pidät koiraa nyt sisällä, se ei välttämättä saa elämänsä kannalta tärkeitä kokemuksia ja on aikuisena esim. aggressiivinen/arka toisille koirille, oon kuullu. Kuitenkin, jos päästät pennun tutustumaan toiseen koiraan, pitäisi varmistaa, että toinen koira on kiltti ja rokotettu. Tässä kai pitäisi valita kahesta pahasta pienempi. Se tautiriski on kuitenkin varmaan aika pieni. En itsekään tiedä, uskaltaisinko sosiaalistaa pentua ennen rokotuksia, mutta todennäköisesti koiran kokemusvaraston kartuttaminen ajaisi mulla tuon tautiriskin ohi.
Pennulle voi järjestää sisällä erilaisia etsimisleikkejä, esim. niin, että lempilelu tai namia piilotetaan ensin koiran nähden ja sitten niin että koira ei näe ja päästetään etsimään. Toimii myös kissalla ja ehkä myös marsulla, toi naminpiilotusleikki. Pienellä pennulla piilojen pitää kai olla aika helppoja, se pian unohtaa mitään etsittävää olevan olemassakaan.Ruotsalainen koiraguru sanoo, että energistä koiraa ei saa uuvutettua fyysisellä rasituksella, sillä sen kunto vain kasvaa ja se jaksaa aina vaan. Kaikille koirille on tärkeää "pään" käyttäminen. Kehittele pennullesi etsimistä, piilota leluja, makeisia kupin alla, vessapaperirullaan, lattialle, mene itse piiloon, opeta "pesemään naama", "näyttämään sormet", "katsomaan vasempaan". Oppiessaan koirasta oikein näkee, kuinka sen aivot raksuttaa, häntä heiluu ja virtaa käytetään järkevällä tavalla. Samalla kontakti koiraan paranee ja molemmat nautitte suunnattomasti oppimiskokemuksista.
- kirmuli
Meidän sekarotuinen poika on myös tosi energinen pakkaus.ikää nyt 1v ja 2kk,eikä rauhottumisen merkkejä näy.Tällä vko:lla poika oli kastroitavana ja pitäisi ottaa rauhallisesti,mutta minkäs teet kun toinen ei ole moksiskaan vaan virtaa riittää edelleen kuin pienessä pitäjässä.On myös tuo mielikuvitus lopussa,mitä pojalle keksisi tekemistä kun luiden syöntikään ei oikein onnistu kun tötterö päässä.Kovin pitkiä lenkkejäkään ei saisi tehdä jokuseen päivään.Me käytiin kyllä pentuna ennen rokotuksia lenkeillä kun sisäsiisteys harjoittelukin haluttiin saada heti käyntiin.Ja tosiaan toi sosiaalistaminen on kyllä tärkeää.Toi wc-paperi tai talouspaperi rullaan naksujen piilottaminen on kyllä hyvä,ainoo vaan et meillä se leikki ei kauaa kestä kun pahvit jo silppuna lattialla.Meillä on myös ahkerassa käytössä ollut sellainen pallo jonne laitetaan sisälle naksuja ja niitä tippuilee sieltä kun koira kuonollaan työntelee.
- kävimme kyllä
Itse kävimme viime syksynä jo 9vk koiratarhalla jonka tiesin tautivapaaksi, ja leikki koko ajan tuttujen rokotetujen koirien kanssa, söi ekan hiiren 9vk jn.
Tulos aikaisesta ulospääsystä ja leikestä on erittäin sosiaalinen terve koira joka ei kaatuile jokaiseen mahatautiin joka alueella liikkuu.
Itse asuataan ihan helsingissä.
Näin talvella ei niin huolta noista taudeista suurin osa kuolee pakkasessa myös kakoista tarttuvat.- Riituliini
kyllä rekun knassa ulkona sisäsiisteysharjoituksissa ja aikasta hyvin menee. Lenkillä käydään kiertämässä muutamaa korttelia ja vahditaan ettei kovasti nuuski maata ja kaivele lumipenkkoja. Pikkukivistä se tuntuu tykkäävän todella paljon ja koko ajan saa vahtia ettei vaan ota suuhun ja nielaise...
Muihin koiriin ei olla vielä lähemmin tutustuttu, lenkillä toki niitä ollaan ohiteltu. Jos iso koira sattuu haukkumaan on meidän rekku aivan pasmat sekaisin ja lähtee kamalaa kyytiä kotiin päin. Nykyisin otan sen syliin ja annan rauhassa katsella koiraa joka tulee morjestamaan. Sylissä toisen koiran haukkuminen ei ole niin kamalan pelottavaa vaan meidän rekku uteliaana katselee ja haistelee tervehtijää, hieman kauempaa kuitenkin. Jos tosiaan on maassa niin pelkää suunnattomasti mutta vain haukkuvia isoja koiria. "Haukkumattomat" isot koirat ei pelota yhtään.
Täytyy käydä rekun kanssa kavereitten rokotettuja koiria morjestamassa et tutustuu vähän isompiin koiriin =) Nyt olen hankkimassa sille sellaista palloa mistä tulee ruokaa pyöritettäessä, vessapaperirullia en aio antaa leikkiin ettei vaan pentele syö niitä ja sit mennään puupaa-pillit-huutaa tohtorin pakeille. - ei pelätä
Riituliini kirjoitti:
kyllä rekun knassa ulkona sisäsiisteysharjoituksissa ja aikasta hyvin menee. Lenkillä käydään kiertämässä muutamaa korttelia ja vahditaan ettei kovasti nuuski maata ja kaivele lumipenkkoja. Pikkukivistä se tuntuu tykkäävän todella paljon ja koko ajan saa vahtia ettei vaan ota suuhun ja nielaise...
Muihin koiriin ei olla vielä lähemmin tutustuttu, lenkillä toki niitä ollaan ohiteltu. Jos iso koira sattuu haukkumaan on meidän rekku aivan pasmat sekaisin ja lähtee kamalaa kyytiä kotiin päin. Nykyisin otan sen syliin ja annan rauhassa katsella koiraa joka tulee morjestamaan. Sylissä toisen koiran haukkuminen ei ole niin kamalan pelottavaa vaan meidän rekku uteliaana katselee ja haistelee tervehtijää, hieman kauempaa kuitenkin. Jos tosiaan on maassa niin pelkää suunnattomasti mutta vain haukkuvia isoja koiria. "Haukkumattomat" isot koirat ei pelota yhtään.
Täytyy käydä rekun kanssa kavereitten rokotettuja koiria morjestamassa et tutustuu vähän isompiin koiriin =) Nyt olen hankkimassa sille sellaista palloa mistä tulee ruokaa pyöritettäessä, vessapaperirullia en aio antaa leikkiin ettei vaan pentele syö niitä ja sit mennään puupaa-pillit-huutaa tohtorin pakeille.Meillä ei pelätä ollenkaan isoja koiria vaikak oma suht pinei nyt jo varmaan aikuskorkeuden saavuttanut eli 49cm ja painoa joku 18kg.
Älä ota koiraa syliin koska se on vaarallista muuta saattavat hyökätä ylle kun koira sylissä.
Omaa pidettiin tarhalal pari kertaa vinluleluna pienenä ja sen jälkeen antoikin takasin, tai ensi kohtaaminen ison irlanninsusikoiran kanssa kuonon alla on märkää ja sit nappasi hännästä kiinni ikää oli joku 9vk.
Tai joskus 3kk keksi että oli kuinka iso vastustaja nin kun vetää yhden koiven mahan ali mennessään niin toinen kaatuu. - Riituliini
ei pelätä kirjoitti:
Meillä ei pelätä ollenkaan isoja koiria vaikak oma suht pinei nyt jo varmaan aikuskorkeuden saavuttanut eli 49cm ja painoa joku 18kg.
Älä ota koiraa syliin koska se on vaarallista muuta saattavat hyökätä ylle kun koira sylissä.
Omaa pidettiin tarhalal pari kertaa vinluleluna pienenä ja sen jälkeen antoikin takasin, tai ensi kohtaaminen ison irlanninsusikoiran kanssa kuonon alla on märkää ja sit nappasi hännästä kiinni ikää oli joku 9vk.
Tai joskus 3kk keksi että oli kuinka iso vastustaja nin kun vetää yhden koiven mahan ali mennessään niin toinen kaatuu."Älä ota koiraa syliin koska se on vaarallista muuta saattavat hyökätä ylle kun koira sylissä"
onko koirien hyökkäys pennun päälle sitten parempi vaihtoehto? - koira ei
Riituliini kirjoitti:
"Älä ota koiraa syliin koska se on vaarallista muuta saattavat hyökätä ylle kun koira sylissä"
onko koirien hyökkäys pennun päälle sitten parempi vaihtoehto?Terve koira ei hyökkää pennun päälle!Useat koirat räkyttävät kun ensikohtaaminen ja ei pääse haistamaan mutta kyllä se siitä.
Riituliini kirjoitti:
"Älä ota koiraa syliin koska se on vaarallista muuta saattavat hyökätä ylle kun koira sylissä"
onko koirien hyökkäys pennun päälle sitten parempi vaihtoehto?Monesta seurakoirasta on tullut pelkäävä räky, koska ne on aina otettu syliin, kun joku tulee vastaan.
Tervepäisen, hyvinkasvatetun koiran ei pitäisi hyökätä, mutta tuntemattomien koirien käytöksestä ei ikinä tiedä. Joten ehkä parasta on antaa pennun lähestyä vain tuttuja koiria.
Minullakin on koira, joka ei pidä pennuista: se voi säikäyttää pennun, jos pääsee haukkua vouhottamaan. Mutta tämä koira ei ohitustilanteessa karkaa rähjäämään tai muuten lähestymään toista koiraa, koska se on joko hihnassa (ja joskus myös käskynalla) tai vapaana ja _käskynalla_. Aikuisten koirien kanssa se tulee toimeen erinomaisesti. Meidän toinen koira taas ei tykkää mistään vieraasta koirasta, ja se on aina hihnassa, vain mökilllä tai keskellä "ei mitään" sen voi päästää tuon toisen koiran kaa irti.
Eli, onko ollenkaan mahdollista sulle päästä oman pentusi kanssa toisesta koirasta ohi niin, että koirasi on maan tasalla? Se ohittaminen pitää alkaa opetteleen jo pennusta.- taikkurit
Riituliini kirjoitti:
onko koirien hyökkäys pennun päälle sitten parempi vaihtoehto?Koiraa ei saisi ottaa syliin, koska näin se luulee, että palkitset sitä pelkäämisestä ja että on syytäkin pelätä. Näin tilanne vain pahenee.
- Riituliini
Neeta kirjoitti:
Monesta seurakoirasta on tullut pelkäävä räky, koska ne on aina otettu syliin, kun joku tulee vastaan.
Tervepäisen, hyvinkasvatetun koiran ei pitäisi hyökätä, mutta tuntemattomien koirien käytöksestä ei ikinä tiedä. Joten ehkä parasta on antaa pennun lähestyä vain tuttuja koiria.
Minullakin on koira, joka ei pidä pennuista: se voi säikäyttää pennun, jos pääsee haukkua vouhottamaan. Mutta tämä koira ei ohitustilanteessa karkaa rähjäämään tai muuten lähestymään toista koiraa, koska se on joko hihnassa (ja joskus myös käskynalla) tai vapaana ja _käskynalla_. Aikuisten koirien kanssa se tulee toimeen erinomaisesti. Meidän toinen koira taas ei tykkää mistään vieraasta koirasta, ja se on aina hihnassa, vain mökilllä tai keskellä "ei mitään" sen voi päästää tuon toisen koiran kaa irti.
Eli, onko ollenkaan mahdollista sulle päästä oman pentusi kanssa toisesta koirasta ohi niin, että koirasi on maan tasalla? Se ohittaminen pitää alkaa opetteleen jo pennusta.koira maassakin on kun muita koiria ohitellaan. Muiden koirien omistajat eivät vain aina ymmärrä että emme halua niiden koirien vielä tutustuvan meidän koiraan kun sitä ei ole vielä rokotettu. Asumme vielä todella ikävällä asuinalueella missä juoppoja ja niiden koiria riittää... Eli kaikki "hiljaiset" koirat ohitetaan maassa mutta jos meitin rekku saa hepulin, nostan sen syliin ettei kaulaansa nitkauta riepomisella. Kun koira on rokotettu aiomme kyllä harjoitella haukkuvien koirien kohtaamista maassa, koska silloin se saa tehdä tuttavuutta myös maaperän kanssa.
Meidän koira on todella arka muiden koirien läheisyydessä, harjoiteltiin viikonloppuna avokkini veljen rokotetn koiran kanssa olemista mutta meidän rekku juoksi heti piirongin alle kamalaa älämölöä pitäen kun toinen koira vähänkin osoitti kiinnostusta. Meidän koiran emo oli todella raisu, riepotti pentuja miten sattui ja pennut olivatkin aina sängyn alla piilossa emää...
Joten harjoitellaan kyllä koirien kanssa olemista ja kohtaamista mutta ei vieraiden koirien kanssa. Myös se minua ärsyttää kun vieraat ihmiset haluavat silittää meidän koiraa lenkillä. Kiellämme kohteliaasti ja ihmiset suuttuvat. Emme halua että koiraa silitellään koska se puree eivätkä ihmiset kiellä sitä puremasta. Olemme ottaneet tiukan linja puremisen kanssa. Koira on uros ja nyt jo osoittaa kovapäisyyttä, uhittelee ja isottelee. Jos pentu saa lenkillä purra ihmisiä, puree se myös sisällä meitä, kielloista huolimatta. Silittelijät kuittaavat pennun puremiset "no se on vielä niin vauva" joo niin on nyt, mutta entäs sitten kun se on 20kg painavampi, onko se silloinkin vielä ihana pureva pentu? Sitten kun koira ymmärtää täysin sanan EI merkityksen saavat ihmiset silittää pentua lenkillä.
Kyllä meidän koirankasvatus tavat saa tuomita mutta tämä on meidän tapa kasvattaa koira. Sen on ymmärrettävä olevansa alin perheen arvojärjestyksessä! Rokotusten jälkeen alkaa kova koulu mutta siihen asti aion pitää pennun erossa muista koirista! - Vennieetu
Riituliini kirjoitti:
Täytyy käydä rekun kanssa kavereitten rokotettuja koiria morjestamassa et tutustuu vähän isompiin koiriin =) Nyt olen hankkimassa sille sellaista palloa mistä tulee ruokaa pyöritettäessä, vessapaperirullia en aio antaa leikkiin ettei vaan pentele syö niitä ja sit mennään puupaa-pillit-huutaa tohtorin pakeille.Meillä 11 vk ikäisen pennun suosikki on nykyisin tyhjä kananmunakotelo ja vessapaperirullan pahvinen hylsy-osa, (ei kokonainen vessapaperirulla). Jos joku pahvin pala mahaan asti menee, kyllä se sieltä ulos tulee luonnon menetelmällä, ei siihen tarvita piipaa-autoja.
- Murmeli
Osta toinen pentu kaveriksi xD
- Ninni
Koirani alkaa jossain vaiheessa tylsistyä ja repii tyynyjä ja sohvan istuin osaa. Mitä mun pitäisi tehdä tai miten saisin loppumaan sen ettei pure niitä jos olen vaikka poissa tai nukkumassa. Asun tietenkin kerrostalossa en ihan keskustassa. olisiko pqarasta jos tekisin pitkijä lenkkejä vai useammin ulkona vaan kävisin.
- Basicilla
Riippuu minkä ikäinen jos aivan pentu niin antaisin jäisen luun tai kuivaluun koluttavaksi johon saa vimmaansa purkaa. Aikuisella koiralla (2v.->) sitten voi lähteä hölkkälenkille tai hankkii bikersetin jonka avulla juoksuttaa pyörän rinnalla. Perus tottistakin kannattaa kotona väännellä: seuraa, katse, maahan, tänne ja istu (nami tai lelupalkkaus aina onnistuneesta liikkeestä)
http://www.petnap.fi/reputpyorailyjuoksu-c-16_59.html?osCsid=648ab6546c52b7587ea378ba1d24b42d
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En tullut, koska käytit päätäsi.
Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m372736Miten kaivattusi teki sinuun lähtemättömän vaikutuksen?
Minulla kävi niin, että hän laittoi ruokaa, kun olin nälkäinen. Tie miehen sydämeen käy vatsan kautta.891174Alkon myynti putosi kesäkuussa 10 prosenttia
Niin se hallitus tuhoaa valtion verokertymää ylisuurella alkoholiverolla, kun kansalaiset hankkivat juomansa ulkomailta.127979Oliko mies vetäytyminen
Toimiva veto? Miten meille kävi. Ei hyvin ja mahdottomalta tuntuu tilanne nyt.60950- 66907
Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää
Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos76868Oon tässä pohtinut että se nainen
Ei sovi sulle. Ihmetyttää mitä näet hänessä. Mieheltä miehelle70815EU:lta tyly ratkaisu Temulle
On se hyvä, että EU on vihdoin ja viimein puuttunut noiden Kiinan krääsän kauppiaiden toimintaan. https://www.is.fi/ta99812Nainen on ihana
ilta-päivää tosi söpölle naiselle 🤗😘☺ Jos saisin sinut nainen oisin onnellisin mies Etpäs tiedäkään keneltä tämä on?25718Hallinto-oikeus kumosi valtuuston päätöksiä
Teksti-tv kertoo, että valtuuston päätöksentekoon on osallistunut varavaltuutettu jolla ei ollut oikeutta osallistua. Mi30684