Löysin tälläisen kahteen jaotellun ohjelman tuolta Pakkotoisto.comista, ja olen tässä itsekin suunnilleen tuollaista ohjelmaa ajatellut jossa noita eniten mainostettuja perusliikkeitä löytyy urakalla.
Miltä ohjelma kuulostaa, onko 3 sarjaa per liike liikaa ja pitäisikö sarjoja vähentää kahteen, jotta yhtä lihasryhmää ei treenaisi liian monta sarjaa? Mikä olisi hyvä sarjamäärä per lihasryhmä?
10-12 toistoa per sarja on mielestäni toiminut mainiosti, joten onko mitään järkeä vähentää toistoja alle?
Kasvaako papu 6-9 sarjalla per lihasryhmä, vai ainoastaan kestävyys, kun intensiteetti ei voi olla huipussa noin useilla sarjoilla?
Riittääkö 2-3 välipäivää palautumiseen, vai rasittuuko tällä lihasjaolla myös toisessa treenissä samat lihasryhmät liikaa?
Alla itse ohjelma:
Kahteen jaoteltu ohjelma - Selkä,Hauis,Jalat - Olkapäät,Rinta,Ojentajat
PAINOHARJOITTELU
KAHTEEN JAOTELTU PERUSOHJELMA
PÄIVÄ 1: SELKÄ-HAUIS-JALAT
PÄIVÄ 2: OLKAPÄÄT-RINTA-OJENTAJAT
--------------------------------------------
Maanantai - Torstai
SELKÄ
1. Kulmasoutu levytangolla / Kulmasoutu käsipainolla (3x10-12)
2. Ylätaljaveto eteen / Ylätaljaveto taakse (3x10-12)
HAUIS
3. Hauiskääntö levytangolla (3x10-12)
4. Hauiskääntö käsipainoilla vuorotahtiin (3x10-12)
KYYNÄRVARRET
5. Hauiskääntö myötäotteella (3x10-12)
REIDET
6. Jalkakyykky / Etukyykky (3x10-12)
7. Reisiojennus jalkalaitteella (3x10-12)
8. Reisikoukistus jalkalaitteella (3x10-12)
POHKEET
9. Pohjenousu (3x15-25)
Tiistai - Perjantai
OLKAPÄÄT/HARTIAT
1. Niskan takaa punnerrus levytangolla (3x10-12)
2. Pystysoutu / Vipunostot sivuille(sivuilta) / Vipunostot edestä (3x10-12)
3. Olkapäiden kohautukset käsipainoilla tai painolevyillä (3x10-12)
4. Vipunostot taakse / Vipunostot kulmassa (3x10-12)
RINTA
5. Penkkipunnerus levytangolla / Vinopenkkipunnerus levytangolla (3x10-12)
6. Vipunostot sivuilta(Vipunostot maaten) / Vipunostot sivuilta vinopenkillä (3x10-12)
SERRATUS
7. Vipunostot takaa selinmakuulla poikittaisella penkillä (3x10-12)
OJENTAJAT
8. Ojentajaliike taljalla (3x10-12)
9. Ojentajaliike kulmassa käsipainolla toinen jalka penkissä / Ranskalainen punnerrus seisten käsipainolla / Ranskalainen punnerrus penkillä (3x10-12)
Edellisten lisäksi joka treenipäivä:
KYLJET
10. Vartalon kierrot levytangolla istuen / seisten (3x25)
VATSA
11. Jalkojen nostot penkillä maaten / Polvien nostot penkillä maaten (3x15-30)
12. Istumaannousu maassa tai vatsapenkissä / Vatsarutistus maassa tai vatsapenkissä ( 2-3x15-30)
ALASELKÄ
13. Selän ojennus penkillä 2-3x20-30)
Mitä mieltä olette jaotellusta painoharjoitteluohjelmastani, joka sisältää 13 liikettä per treeni? 9 varsinaista painoharjoitteluliikettä ja tämän lisäksi 4 kylkien, vatsan ja alaselän harjoitetta, jotka voin tehdä eri aikaan päivässä, mikäli varsinainen painotreeni on vienyt kaikki mehut. Treeni on ainakin tehonnut erinomaisen hyvin nyt pari kuukautta sitä naudatettuani.
Alataljavedon haluaisin vielä selän kolmanneksi liikkeeksi, mutta kun kotilaitteissa ei alataljaa ole
/ merkillä olen merkinnyt harjoitteet joita vaihdan eri treenikerroilla, jotta saisin liikkeisiin monipuolisuutta. En siis tee vaikkapa jalkakyykkyä ja etukyykkyä samalla kerralla, vaan niin että jalkakyykyn teen esim. maanantain treenillä ja etukyykyn torstain treenillä, ja taas seuraavana maanantaina jalkakyykkyä. Ja esim. pystysoutua, vipunostoja sivuille ja vipunostoja eteen jaksotan kolmelle harjoituskerralle.
Välipäivinä (keskiviikko, lauantai-sunnuntai) teen aerobista harjoittelua 30-60 minuuttia, esim. kuntopyöräilyä, hölkkää tai uintia.
Lisäksi jokaisen painoharjoittelun alan lämmittelyllä (kuntopyörä, hyppyjä jne.) sekä kevyellä venyttelyllä. Sarjojen välillä teen kyseisen lihasryhmän kevyitä venyttelyitä, ja lopetan treenit hieman pidemmällä venyttelyohjelmalla joka palauttaa lihasten pituuden ennalleen. Myös välipäivinä teen pidemmän venyttelyohjelman koko keholle, sekä venyttelen 1-2 kilon pikkupainoilla ja pitkillä sarjoilla tiettyjä painoharjoiteliikkeitä, joihin koitan saada lisää liikelaajuutta (vipunostot sivuilta, vipunostot takaa maaten, ylätaljaveto, olkapäiden pyöräytykset).
Kahteen jaettu ohjelma - Selkä,hauis,jalat - Olkapäät,rinta, ojentajat
41
18653
Vastaukset
- tosikarhu
Anteeksi vaan kun sanon rumasti mutta paska mikä paska...
- TeräsHiiri
No ehkä ihan käypänen ohjelma, jos ei jaksa/keree/kehtaa käydä salilla kuin sen 2 kertaa viikossa.
Ei noihin sun kysymyksiin ole olemassa mitään oikeaa vastausta.
Mut tätä mä en ymmärrä:
"SERRATUS
7. Vipunostot takaa selinmakuulla poikittaisella penkillä (3x10-12)"
Äkkiseltään vaikuttaa aika vaikealta tehdä vipunostoja takaa (minkä takaa?) poikittaisella (?) penkillä...?!? wtf?
Enkä mä ymmärrä, miksi 2 jakosessa pitää keskittyä noin paljon kaikkiin pikkulihaksiin. Takaolkapäät ottaa rasitusta selkätreenissä, samoin epäkkäät. Monet ei edes tee noita harvempijakosessakaan.
Mut jollekkin kiireiselle toi voi olla ihan jees, mut kyllä silti suosittelen vähintään 3 jakosta.- cxvcx
takaolkapäät on yksi laiminlyödyimmistä alueista joten ihan aiheellista ottaa sille erikseen yksi liike, muuten kyllä sammoo mieltä...
- tosikarhu
cxvcx kirjoitti:
takaolkapäät on yksi laiminlyödyimmistä alueista joten ihan aiheellista ottaa sille erikseen yksi liike, muuten kyllä sammoo mieltä...
Ja ihan hyvähän se olis takadelsiäkin erikseen reenailla koska etudeltst saa niin paljon enemmän treeniä osakseen pystypunnerruksissa,penkissä ja hauiskäännöissä (?)
- Okkola
tosikarhu kirjoitti:
Ja ihan hyvähän se olis takadelsiäkin erikseen reenailla koska etudeltst saa niin paljon enemmän treeniä osakseen pystypunnerruksissa,penkissä ja hauiskäännöissä (?)
Joo kyllä takaolkapäät kannattaa ottaa erikseen. Jokainen voi kokeilla miten painoa alkaa nousta kun vähän aikaa niitä harjoittaa verrattuna siihen ettei niitä tee. Kokokin kasvaa aivan toiseksi.
- superi
TeräsHiiri:
< No ehkä ihan käypänen ohjelma, jos ei
< jaksa/keree/kehtaa käydä salilla kuin
< sen 2 kertaa viikossa.
Mitä, häh? Eikös kaveri treenaa neljästi viikossa
maanantai, tiistai ja torstai, perjantai?
< Mut tätä mä en ymmärrä:
< "SERRATUS
< 7. Vipunostot takaa selinmakuulla
< poikittaisella penkillä (3x10-12)"
<
< Äkkiseltään vaikuttaa aika vaikealta
< tehdä vipunostoja takaa (minkä takaa?)
< poikittaisella (?) penkillä...?!? wtf?
Liike lienee vipunosto takaa selinmakuulla, joka tehdään makaamalla selälläsi penkin varassa poikittain. Tunnetaan myös nimellä pullover kuva liikkeestä: http://www.bodybuildingitalia.it/esercizi/Pullover con Manubrio.gif
http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/BBPullover.html
oikein hyvä liike. - TeräsHiiri
superi kirjoitti:
TeräsHiiri:
< No ehkä ihan käypänen ohjelma, jos ei
< jaksa/keree/kehtaa käydä salilla kuin
< sen 2 kertaa viikossa.
Mitä, häh? Eikös kaveri treenaa neljästi viikossa
maanantai, tiistai ja torstai, perjantai?
< Mut tätä mä en ymmärrä:
< "SERRATUS
< 7. Vipunostot takaa selinmakuulla
< poikittaisella penkillä (3x10-12)"
<
< Äkkiseltään vaikuttaa aika vaikealta
< tehdä vipunostoja takaa (minkä takaa?)
< poikittaisella (?) penkillä...?!? wtf?
Liike lienee vipunosto takaa selinmakuulla, joka tehdään makaamalla selälläsi penkin varassa poikittain. Tunnetaan myös nimellä pullover kuva liikkeestä: http://www.bodybuildingitalia.it/esercizi/Pullover con Manubrio.gif
http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/BBPullover.html
oikein hyvä liike.No mä vähän epäilinkin, että tuo liike voisi olla pullover. Ei kylläkään mikään erinomainen liike missään suhteessa. Sitä paitsi se on mm. tuolla exrx sivulla laitettu latissimus dorsi lihaksen liikkeeksi, jota se onkin. Eli tässä tapauksessa selkä ottaa rasitusta joka treenissä, 4 kertaa viikossa.
Kyllä se on ihan kaksijakoinen ohjelma. Kaksijakoinen tarkoittaa sitä, että kroppa on jaettu kahteen osaan joita treenataan eri kerroilla. Ei siihen jakamiseen vaikuta tehdyt liikkeet millään tavalla. Eikä se lihas tiedä tehdäänkö sille ojennuksia vai punnerruksia palautuksen kannalta.
Meidän turha lienee jatkaa tästä tätä höpinää, kun puolet sun jutuistas meni multa muutenkin ohi tai oikeastaan en edes jaksanut keskittyä niihin, kun ei niissä kauheasti asiaa ollut. - superi
TeräsHiiri kirjoitti:
No mä vähän epäilinkin, että tuo liike voisi olla pullover. Ei kylläkään mikään erinomainen liike missään suhteessa. Sitä paitsi se on mm. tuolla exrx sivulla laitettu latissimus dorsi lihaksen liikkeeksi, jota se onkin. Eli tässä tapauksessa selkä ottaa rasitusta joka treenissä, 4 kertaa viikossa.
Kyllä se on ihan kaksijakoinen ohjelma. Kaksijakoinen tarkoittaa sitä, että kroppa on jaettu kahteen osaan joita treenataan eri kerroilla. Ei siihen jakamiseen vaikuta tehdyt liikkeet millään tavalla. Eikä se lihas tiedä tehdäänkö sille ojennuksia vai punnerruksia palautuksen kannalta.
Meidän turha lienee jatkaa tästä tätä höpinää, kun puolet sun jutuistas meni multa muutenkin ohi tai oikeastaan en edes jaksanut keskittyä niihin, kun ei niissä kauheasti asiaa ollut.Pullover on aivan oiva liike, ja se kohdistuu pääasiassa rintakehään, serratus-lihaksiin ja ojentajalihasten takaosaan. Suurin osa liikkeistä kohdistuu jonkin verran myös niihin lihaksiin, joiden pitäisi levätä. Kannattaa lopettaa treenaus, jos aikoo ne täysin levossa pitää.
Kaksijakoinen ohjelma on, mutta lihas kehittyy kokonaisvaltaisesti huomattavasti paremmin ja tasaisemmin, kun liikkeitä tehdään eri osiin lihasryhmää, joissa yleensä on eri lohkot tai useampi lihas. Painonnostoihmeillä asia on aivan sama kunhan penkki nousee, mutta meillä bodaajilla tarkoitus on saada lihakset kehittymään maksimaalisesti kaikilta osin. Usein painonnostomiehet ihmettelevät millä painoilla minä teen vaikkapa vipunostot taakse. Penkki kyllä nousee lyhyillä pökkelölihaksilla, mutta melkein kaikki muut liikkeet tehdään sitten pikkupainoilla ja menevät rikki kun vähän eri asennossa rautaa vääntää. Eikös se treenauksen tarkoitus ole saada lihaskasvun lisäksi kroppa juuri mahdollisimman vahvaksi ja suorituskykyiseksi kaikilta osin.
Edellisestä syystä liikkeitä kannattaa vaihtaa eri harjoituskerroilla ja tehdä ainakin pari liikettä per lihasryhmä jotka ottavat eri osiin.
Palautuksen kannalta lihas ei tiedä mitä liikkeitä sille tehdään, mutta lihas kasvaa symmetrisemmin kun sitä treenaa eri kulmista tai osista, ja tietenkin suorituskyky eli voima kasvaa koko lihaksen/lihasten liikealueella/alueilla.
Jos ei asiaa ole niin keropa omat treenivinkkisi. Itse olen sentään SM-tasolla menestyksekkäästi bodannut, ja ei meitä niin kauheasti sentään ole. - TeräsHiiri
superi kirjoitti:
Pullover on aivan oiva liike, ja se kohdistuu pääasiassa rintakehään, serratus-lihaksiin ja ojentajalihasten takaosaan. Suurin osa liikkeistä kohdistuu jonkin verran myös niihin lihaksiin, joiden pitäisi levätä. Kannattaa lopettaa treenaus, jos aikoo ne täysin levossa pitää.
Kaksijakoinen ohjelma on, mutta lihas kehittyy kokonaisvaltaisesti huomattavasti paremmin ja tasaisemmin, kun liikkeitä tehdään eri osiin lihasryhmää, joissa yleensä on eri lohkot tai useampi lihas. Painonnostoihmeillä asia on aivan sama kunhan penkki nousee, mutta meillä bodaajilla tarkoitus on saada lihakset kehittymään maksimaalisesti kaikilta osin. Usein painonnostomiehet ihmettelevät millä painoilla minä teen vaikkapa vipunostot taakse. Penkki kyllä nousee lyhyillä pökkelölihaksilla, mutta melkein kaikki muut liikkeet tehdään sitten pikkupainoilla ja menevät rikki kun vähän eri asennossa rautaa vääntää. Eikös se treenauksen tarkoitus ole saada lihaskasvun lisäksi kroppa juuri mahdollisimman vahvaksi ja suorituskykyiseksi kaikilta osin.
Edellisestä syystä liikkeitä kannattaa vaihtaa eri harjoituskerroilla ja tehdä ainakin pari liikettä per lihasryhmä jotka ottavat eri osiin.
Palautuksen kannalta lihas ei tiedä mitä liikkeitä sille tehdään, mutta lihas kasvaa symmetrisemmin kun sitä treenaa eri kulmista tai osista, ja tietenkin suorituskyky eli voima kasvaa koko lihaksen/lihasten liikealueella/alueilla.
Jos ei asiaa ole niin keropa omat treenivinkkisi. Itse olen sentään SM-tasolla menestyksekkäästi bodannut, ja ei meitä niin kauheasti sentään ole."Pullover on aivan oiva liike, ja se kohdistuu pääasiassa rintakehään, serratus-lihaksiin ja ojentajalihasten takaosaan."
Mikä on ojentajalihaksen takaosa ja miten lihaksen yhtä osaa kyetään stimuloimaan stimulomatta muuta lihasta?
Mikä on serratus anterior lihaksen tehtävä ja miten se aktivoituu pulloverissa?
Kaiken lisäksi tuo pullover on myrkkyä kiertäjäkalvosimelle.
Tohon keskiosaan mä en taas jaksa ottaa mitään kantaa. Mutta siitä ollaan samaa mieltä, että lihasta pitää rasittaa monesta eri kulmasta ja monessa liikkeessä, joissa voimajakauma on erilainen. En mielestäni ole tästä sanonutkaan mitään vai?
"Jos ei asiaa ole niin keropa omat treenivinkkisi"
Niitä mun treenivinkkejä voi kyllä lukea täällä pitkin palstaa. Mun vinkki vaan tähän nimenomaiseen kysymykseen oli, että 2 jakoista voi tehdä, mikäli ei jaksa/kerkee/kehtaa mennä salille kovin usein. 2 kertaa treeniä lihakselle viikossa on liikaa. Suosittelen jakamaan vähintään 3 jakoiseen ohjelmaan.
Sitä paitsi tuossa em. ohjelmassa on mun mielestä liian vähän muuttuvaa kuormitusta lihakselle, jos aletaan pilkkua viilaamaan tuon muutoksen suhteen. - tosikarhu
superi kirjoitti:
Pullover on aivan oiva liike, ja se kohdistuu pääasiassa rintakehään, serratus-lihaksiin ja ojentajalihasten takaosaan. Suurin osa liikkeistä kohdistuu jonkin verran myös niihin lihaksiin, joiden pitäisi levätä. Kannattaa lopettaa treenaus, jos aikoo ne täysin levossa pitää.
Jos ei asiaa ole niin keropa omat treenivinkkisi. Itse olen sentään SM-tasolla menestyksekkäästi bodannut, ja ei meitä niin kauheasti sentään ole.Pullover on sekä paha liike kiertäjille, että useimmille turha/tehoton. Sitä paitsi pulloverin rasitus kohdistuu myös selkään. Mukamas ex sm-tason rakentaja eikä erota edes kaksijakoista ohjelmaa?? eli wtf?? mikäs sun nimes on?
- superi
TeräsHiiri kirjoitti:
"Pullover on aivan oiva liike, ja se kohdistuu pääasiassa rintakehään, serratus-lihaksiin ja ojentajalihasten takaosaan."
Mikä on ojentajalihaksen takaosa ja miten lihaksen yhtä osaa kyetään stimuloimaan stimulomatta muuta lihasta?
Tohon keskiosaan mä en taas jaksa ottaa mitään kantaa. Mutta siitä ollaan samaa mieltä, että lihasta pitää rasittaa monesta eri kulmasta ja monessa liikkeessä, joissa voimajakauma on erilainen. En mielestäni ole tästä sanonutkaan mitään vai?
Niitä mun treenivinkkejä voi kyllä lukea täällä pitkin palstaa. Mun vinkki vaan tähän nimenomaiseen kysymykseen oli, että 2 jakoista voi tehdä, mikäli ei jaksa/kerkee/kehtaa mennä salille kovin usein. 2 kertaa treeniä lihakselle viikossa on liikaa. Suosittelen jakamaan vähintään 3 jakoiseen ohjelmaan.
Sitä paitsi tuossa em. ohjelmassa on mun mielestä liian vähän muuttuvaa kuormitusta lihakselle, jos aletaan pilkkua viilaamaan tuon muutoksen suhteen.Kysyn nyt vaan että minkätasoisena treenaajana puhut? Montako vuotta treenattu?
- ytop
tosikarhu kirjoitti:
Pullover on sekä paha liike kiertäjille, että useimmille turha/tehoton. Sitä paitsi pulloverin rasitus kohdistuu myös selkään. Mukamas ex sm-tason rakentaja eikä erota edes kaksijakoista ohjelmaa?? eli wtf?? mikäs sun nimes on?
ja joka ei erota voimanostoa ja painonnostoa toisistaan...
- TeräsHiiri
superi kirjoitti:
Kysyn nyt vaan että minkätasoisena treenaajana puhut? Montako vuotta treenattu?
Pitkälti yli 10 vuotta.
Vastaatko sä nyt mun kysymyksiin, miten jotain lihaksen osaa voidaan stimuloida stimuloimatta muuta lihasta?
Mikä on serratus anteriorin tehtävä ja miten se aktivoituu pulloverissa? - niinköhän?
TeräsHiiri kirjoitti:
"Pullover on aivan oiva liike, ja se kohdistuu pääasiassa rintakehään, serratus-lihaksiin ja ojentajalihasten takaosaan."
Sitä paitsi tuossa em. ohjelmassa on mun mielestä liian vähän muuttuvaa kuormitusta lihakselle, jos aletaan pilkkua viilaamaan tuon muutoksen suhteen."Pullover on aivan oiva liike, ja se kohdistuu pääasiassa rintakehään, serratus-lihaksiin ja ojentajalihasten takaosaan."
"Mikä on ojentajalihaksen takaosa ja miten lihaksen yhtä osaa kyetään stimuloimaan stimulomatta muuta lihasta?"
Hmm. Katsotaan nyt vaikka ammattibodareita. Monet treenaa takaolkapäät selän yhteydessä. Miksi jos se on koko olkapään treeni???
- superi
Muuten hyvä ohjelma, mutta ottaisin selkään kolmannen liikkeen ja olkapäistä yhden pois.
Itsekin aloitin aikoinani aika samantyylisellä ohjelmalla ja lihaskasvu oli huomattavasti tasaisempaa kuin painonnostokavereilla, jotka tekivät liian suppeaa liikevalikoimaa. Alussa lihas/voimakehitys saattaa olla hieman hitaampaa penkissä, kyykyssä ja muutamassa muussa perusliikkeessä, mutta se korvautuu melko pian ja varsinkin nämä muut liikkeet sujuvat huomattavasti paremmilla painoilla kuin yhden liikkeen ihmeillä, eli suorituskyky kokonaisuudessaan on parempi.
Kun voimat kasvavat ja lihaksia on harjoitettu paljon laajemmin, menet ohi lihaskehityksessä ja penkki/kyykkypainoissakin, koettu on.
Myöhemmin opittuasi kunnolla ohjelmasi liikkeet voit kokeilla myös muita liikkeitä vaihdellen, vaikkapa keskitetty hauiskääntö vuorotahtisen tilaan jne. Ja tietenkin viittä treeniä viikossa eli viikonloppuna yksi välipäivä ja sunnuntaina alusta.- superi
"Myöhemmin opittuasi kunnolla ohjelmasi liikkeet voit kokeilla myös muita liikkeitä vaihdellen, vaikkapa keskitetty hauiskääntö vuorotahtisen tilaan jne. Ja tietenkin viittä treeniä viikossa eli viikonloppuna yksi välipäivä ja sunnuntaina alusta."
Tämä siis kolmeen jaetulla ohjelmalla. Ettei nyt tule taas väärinkäsityksiä;) - TeräsHiiri
Miten painonnostoa harrastavalla kaverilla penkkin kehitys on nopeampaa, kuin kehonrakennusta harrastavalla?
- vcnädgjåä
TeräsHiiri kirjoitti:
Miten painonnostoa harrastavalla kaverilla penkkin kehitys on nopeampaa, kuin kehonrakennusta harrastavalla?
-Musculus serratus posterior superior/ ylempi takimmainen sahalihas.
Funktio: 2.-5. kylkiluiden kohotus sisäänhengityksessä
-Musculus serratus posterior inferior/ alempi takimmainen sahalihas.
Funktio: 9.-12. kylkiluun veto alas uloshengityksessä
Ei vaadi kovinkaan suurta älykkyysosamäärää haukkua jotain paskaksi.
Jos ei ole antaa parempaa vaihtoehtoa, voi välillä olla vaikka ihan hiljaa.
Jos käy salilla kaksi kertaa viikossa, sillä ei ole mitään tekemistä kehtaamisen kanssa.
Jokainen harjoittelee omista lähtökohdistaan ja omia tarpeitaan ajatellen.
Aloittajan selitys omasta treenistään kuulosti aivan järkeenkäyvältä.
Jos kiertäjäkalvosimen alueen lihakset halutaan pitää kunnossa, silloin kannattaa välttää punnerruksia niskan takaa.
Pullover kuuluu myös riskiliikkeisiin.
Ojentajan toiminnasta pulloverissa:
kolmipäisen olkalihaksen päätehtävä on kyynärnivelen ojennus.
Tätä liikettä ei tapahdu pulloverissa.
M.triceps brachii/ kolmipäinen olkalihas osallistuu kuitenkin myös olkanivelen ojennukseen.
Näin ojentajan yläosa rasittuu liikkeessä hieman alaosaa enemmän.
Ojentajan yläosa= lihaksen lähtökohdat lapaluun nivelkuopan alareunalla ja olkaluun takapinnalla.
Ojentajan alaosa= lihaksen kiinnityskohta kyynärlisäkkeessä.
Hartialihaksen etuosa ja hauislihaksen lähtökohdat olkapäässä ylirasittuvat helposti.
Useinkaan ei ole tarpeellista tehdä vipunostoja erikseen eteen, kun etuolkapää on mm.kaikissa punnerrusliikkeissä jo töissä. - TeräsHiiri
vcnädgjåä kirjoitti:
-Musculus serratus posterior superior/ ylempi takimmainen sahalihas.
Funktio: 2.-5. kylkiluiden kohotus sisäänhengityksessä
-Musculus serratus posterior inferior/ alempi takimmainen sahalihas.
Funktio: 9.-12. kylkiluun veto alas uloshengityksessä
Ei vaadi kovinkaan suurta älykkyysosamäärää haukkua jotain paskaksi.
Jos ei ole antaa parempaa vaihtoehtoa, voi välillä olla vaikka ihan hiljaa.
Jos käy salilla kaksi kertaa viikossa, sillä ei ole mitään tekemistä kehtaamisen kanssa.
Jokainen harjoittelee omista lähtökohdistaan ja omia tarpeitaan ajatellen.
Aloittajan selitys omasta treenistään kuulosti aivan järkeenkäyvältä.
Jos kiertäjäkalvosimen alueen lihakset halutaan pitää kunnossa, silloin kannattaa välttää punnerruksia niskan takaa.
Pullover kuuluu myös riskiliikkeisiin.
Ojentajan toiminnasta pulloverissa:
kolmipäisen olkalihaksen päätehtävä on kyynärnivelen ojennus.
Tätä liikettä ei tapahdu pulloverissa.
M.triceps brachii/ kolmipäinen olkalihas osallistuu kuitenkin myös olkanivelen ojennukseen.
Näin ojentajan yläosa rasittuu liikkeessä hieman alaosaa enemmän.
Ojentajan yläosa= lihaksen lähtökohdat lapaluun nivelkuopan alareunalla ja olkaluun takapinnalla.
Ojentajan alaosa= lihaksen kiinnityskohta kyynärlisäkkeessä.
Hartialihaksen etuosa ja hauislihaksen lähtökohdat olkapäässä ylirasittuvat helposti.
Useinkaan ei ole tarpeellista tehdä vipunostoja erikseen eteen, kun etuolkapää on mm.kaikissa punnerrusliikkeissä jo töissä."Ei vaadi kovinkaan suurta älykkyysosamäärää haukkua jotain paskaksi.
Jos ei ole antaa parempaa vaihtoehtoa, voi välillä olla vaikka ihan hiljaa"
Ei niin. Moneenko kertaan ne mun vaihtoehdot pitää listata, mitä olen tähän ketjuun laittanu?
Mä sanoin, että ohjelma on ihan hyvä, siinä on vaan liikaa noita pikkuhilkkeitä mun mielestä.
Lisäksi suosittelin ohjelmaa jaettavaksi vähintään 3 osaan.
Onko tässä jotain virhettä?
"Jos käy salilla kaksi kertaa viikossa, sillä ei ole mitään tekemistä kehtaamisen kanssa.
Jokainen harjoittelee omista lähtökohdistaan ja omia tarpeitaan ajatellen."
Jos se lähtökohta on, että ei kehtaa käydä salilla kuin 2 kertaa viikossa, niin mikä siinä on vikana? Jokainen määrittelee omat treenikertansa itse. Olenko mä väittänyt jotain muuta? Jotkut ei vaan pääse salille, jotkut ei jaksa, jotkut ei vaan kehtaa käydä. Parempi se 2 kertaa viikossa kun ei kertaakaan. Joku voi vaan huvikseen käydä sen 2 kertaa viikossa omaksi ilokseen. Mut olenko mä väittänyt, että siinä on jotain pahaa?
Pitääkö vielä perkele kerran viilata pilkkua, ettei joku vatipää tuu kitisemään tästä.
Suosittelen jakamaan kehon vähintään 3 osaan. Tämänkin ohjelman voi suorittaa 2 kertaa viikossa, niin että lihakselle tulee keskimäärin 1,5 treenikertaa viikossa. Vaatii vaan treeniltä kovaa intensiteettiä.
Suosittelen siksi, että lihasta kyetään rasittamaan keskittyneemmin ja paremmin kun lihaksia treenikerrassa on vähemmän ja pienemmätkin lihakset saa enemmän huomiota. Esim. on rankkaa treenata takareisiä tai pohkeita kun edellä on jo paljon treeniä. Toisaalta olisi taas mieletöntä treenata em. lihasryhmät ennen etureisiä, koska ne syö kohtuuttoman paljon resursseja etureisiltä. Huomattavasti enemmän kuin etureisitreeni takareisiltä tai pohkeelta. Ja jos edellä on jo jotain lihasta tehty, niin helposti treeniote alkaa herpaantumaan takareisistä ja pohkeilta. Tämä siis vain esimerkkinä.
JOS kuitenkin haluaa jakaa 2 osaan, ja treenata kropan kerran viikkoon läpi, joka on ihan hyvä. Ihan vaan omista lähtökohdista riippuen, jos ei pääse, kerkee tai vaan yksinkertaisesti kehtaa käydä salilla 2 kertaa enempää viikossa, niin tekisin pieniä muutoksia tuohon ohjelmaan.
Ensinäkin ihan tarkkaan selitettynä ottaisin vain ja ainoastaan perusliikkeitä treeniin. En mitään hilipitappitippitappi liikkeitä. Mitään serratusta ei kannata treenata perus2-jakoisessa, ellei siihen ole erityistä syytä.
Ensinäkin vaihtelisin liikkeitä mahdollisimman paljon, että lihas saisi monesta eri kulmasta ja monesta eri voimajakaumasta rasitusta. Perusteina liikkeille käyttäisin yksinkertaista moninivel/eristävää liikettä. Jos oikein aletaan hifistelemään, niin tekisin niin, että 2 viikkoa käyttäisin ensimmäisenä liikkeenä moninivel-liikettä ja toisena eristettyä liikettä, ja taas seuraavaksi 2 viikoksi toisinpäin. Ihan vaan sen takia, että lihas saisi erilaista rasitusta.
Poikkeuksena selkä, jota on vaikea eristää. Sille tekisin liikkeinä talja/soutu yhdistelmää, syystä, että talja aktivoi enemmän latissimus dorsia, kun taas soutu myös enemmän trapeziusta. Jos oikeen taas tässäkin hifistellään, niin soudut tekisin ensin isommalla romulla 2 sarjaa ja pienemmällä perään 2 sarjaa, joissa keskittyisin vain lapojen yhteenvetoon.
Rintaakin hifistellään vielä niin, että ensin tekisin rintaa ihan tasapenkeillä, toisessa treenissä tekisin punnerrusliikkeen ylärinnalla ja kolmannessa tekisin yhden ylimääräisen eristävän liikkeen ylärinnalle, kahden muun liikkeen lisäksi. Ihan vain tasapainon säilyttämiseksi. Myöhemmin katsoisin tarviiko ylärinta enemmän treeniä. Mielestäni tuo riittää aluksi, ja perus2-jakoisessa on turhaa taas alkaa hifistelemään liikaa ylärinnan kanssa.
Liikkeitä tekisin 2-4 sarjaa tuntemuksen mukaan. Kuitenkin pitäen yhdelle lihakselle tulevien sarjojen määrän 5-7 välissä.
Takaolkapäitä on ihan hyvä treenata myös parilla sarjalla, ihan tasapainon säilyttämiseksi. Itse en tosin tätä tee, koska takaolkapää saa paljon rasitusta selkätreenissä, ja se mulla on muutenkin ylikehittynyt muuhun olkapäähän nähden.
Jakona käyttäisin selkä, hauis, takareisi, pohkeet samanä päivänä ja rinta, olkapää, ojentaja, etureisi samana päivänä. Olisi aika helvetillistä treenata samana päivänä selkä ja koko jalat. Kaikki isoja lihaksia (reisi, takareisi, selkä) ja niiden treenaaminen samana päivänä kuluttaisi kohtuuttoman paljon kehon resursseja aloittaa mm. palautuminen.
Pulloverin heittäisin kokonaan pois, syystä että se on kovaa rääkkiä kiertäjänkalvosimelle, joko tämä tuli selväksi, vai vieläkö se pitää tänne monta kertaa kirjoittaa?!? Toisekseenkin pullover ei stimuloi riittävästi serratusta, jokainen joka on edes aukaissut fysiikankirjan voimavektorien kohdalta, ymmärtää tämän asian.
Ylipäätään on aivan turhaa keskittyä mihinkään serratukseen missään peruspunttaajan perusohjelmassa. Riittävän monipuolinen liikerepertuaari kyllä pitää lihakset tasapainossa, kun vaan ei ala suosimaan mitään yksittäistä liikettä. Ne lihastasapainotukset sitten kuuluvat kisaileville bodareille, joilla löytyy joku heikko kohta kehosta, jota erikseen halutaan kasvattaa tai saada näyttävämmäksi. PerttiPeruspunttaajalle ei ole tarvetta kehittää mitään erityistä lihasryhmää, koska pääpaino pitää olla kehon tasaisella kehityksellä. Sitten jos huomaa erikseen, että joku lihas ei kehity tai jää jälkeen, niin sitten siihen keskitytään enemmän.
Vieläkö jotain vatipäätä ahistaa?
Ohjelma voi olla huono, täysin paska, mutta tässä nyt sitä vaihtoehtoa.
Ja vielä kerran, sitä PULLOVERIA EI TEHDÄ, KOSKA SE EI AKTIVOI SERRATUSTA JA SE ON VAHINGOLLINEN KIERTÄJÄKALVOSIMELLE!!! Ymmärrätkö vatipää, ei tarvii toistaa mun sanomisia, mä olen se jo joka postaukseen kirjoittanut. - gnögnpympå
TeräsHiiri kirjoitti:
"Ei vaadi kovinkaan suurta älykkyysosamäärää haukkua jotain paskaksi.
Jos ei ole antaa parempaa vaihtoehtoa, voi välillä olla vaikka ihan hiljaa"
Ei niin. Moneenko kertaan ne mun vaihtoehdot pitää listata, mitä olen tähän ketjuun laittanu?
Mä sanoin, että ohjelma on ihan hyvä, siinä on vaan liikaa noita pikkuhilkkeitä mun mielestä.
Lisäksi suosittelin ohjelmaa jaettavaksi vähintään 3 osaan.
Onko tässä jotain virhettä?
"Jos käy salilla kaksi kertaa viikossa, sillä ei ole mitään tekemistä kehtaamisen kanssa.
Jokainen harjoittelee omista lähtökohdistaan ja omia tarpeitaan ajatellen."
Jos se lähtökohta on, että ei kehtaa käydä salilla kuin 2 kertaa viikossa, niin mikä siinä on vikana? Jokainen määrittelee omat treenikertansa itse. Olenko mä väittänyt jotain muuta? Jotkut ei vaan pääse salille, jotkut ei jaksa, jotkut ei vaan kehtaa käydä. Parempi se 2 kertaa viikossa kun ei kertaakaan. Joku voi vaan huvikseen käydä sen 2 kertaa viikossa omaksi ilokseen. Mut olenko mä väittänyt, että siinä on jotain pahaa?
Pitääkö vielä perkele kerran viilata pilkkua, ettei joku vatipää tuu kitisemään tästä.
Suosittelen jakamaan kehon vähintään 3 osaan. Tämänkin ohjelman voi suorittaa 2 kertaa viikossa, niin että lihakselle tulee keskimäärin 1,5 treenikertaa viikossa. Vaatii vaan treeniltä kovaa intensiteettiä.
Suosittelen siksi, että lihasta kyetään rasittamaan keskittyneemmin ja paremmin kun lihaksia treenikerrassa on vähemmän ja pienemmätkin lihakset saa enemmän huomiota. Esim. on rankkaa treenata takareisiä tai pohkeita kun edellä on jo paljon treeniä. Toisaalta olisi taas mieletöntä treenata em. lihasryhmät ennen etureisiä, koska ne syö kohtuuttoman paljon resursseja etureisiltä. Huomattavasti enemmän kuin etureisitreeni takareisiltä tai pohkeelta. Ja jos edellä on jo jotain lihasta tehty, niin helposti treeniote alkaa herpaantumaan takareisistä ja pohkeilta. Tämä siis vain esimerkkinä.
JOS kuitenkin haluaa jakaa 2 osaan, ja treenata kropan kerran viikkoon läpi, joka on ihan hyvä. Ihan vaan omista lähtökohdista riippuen, jos ei pääse, kerkee tai vaan yksinkertaisesti kehtaa käydä salilla 2 kertaa enempää viikossa, niin tekisin pieniä muutoksia tuohon ohjelmaan.
Ensinäkin ihan tarkkaan selitettynä ottaisin vain ja ainoastaan perusliikkeitä treeniin. En mitään hilipitappitippitappi liikkeitä. Mitään serratusta ei kannata treenata perus2-jakoisessa, ellei siihen ole erityistä syytä.
Ensinäkin vaihtelisin liikkeitä mahdollisimman paljon, että lihas saisi monesta eri kulmasta ja monesta eri voimajakaumasta rasitusta. Perusteina liikkeille käyttäisin yksinkertaista moninivel/eristävää liikettä. Jos oikein aletaan hifistelemään, niin tekisin niin, että 2 viikkoa käyttäisin ensimmäisenä liikkeenä moninivel-liikettä ja toisena eristettyä liikettä, ja taas seuraavaksi 2 viikoksi toisinpäin. Ihan vaan sen takia, että lihas saisi erilaista rasitusta.
Poikkeuksena selkä, jota on vaikea eristää. Sille tekisin liikkeinä talja/soutu yhdistelmää, syystä, että talja aktivoi enemmän latissimus dorsia, kun taas soutu myös enemmän trapeziusta. Jos oikeen taas tässäkin hifistellään, niin soudut tekisin ensin isommalla romulla 2 sarjaa ja pienemmällä perään 2 sarjaa, joissa keskittyisin vain lapojen yhteenvetoon.
Rintaakin hifistellään vielä niin, että ensin tekisin rintaa ihan tasapenkeillä, toisessa treenissä tekisin punnerrusliikkeen ylärinnalla ja kolmannessa tekisin yhden ylimääräisen eristävän liikkeen ylärinnalle, kahden muun liikkeen lisäksi. Ihan vain tasapainon säilyttämiseksi. Myöhemmin katsoisin tarviiko ylärinta enemmän treeniä. Mielestäni tuo riittää aluksi, ja perus2-jakoisessa on turhaa taas alkaa hifistelemään liikaa ylärinnan kanssa.
Liikkeitä tekisin 2-4 sarjaa tuntemuksen mukaan. Kuitenkin pitäen yhdelle lihakselle tulevien sarjojen määrän 5-7 välissä.
Takaolkapäitä on ihan hyvä treenata myös parilla sarjalla, ihan tasapainon säilyttämiseksi. Itse en tosin tätä tee, koska takaolkapää saa paljon rasitusta selkätreenissä, ja se mulla on muutenkin ylikehittynyt muuhun olkapäähän nähden.
Jakona käyttäisin selkä, hauis, takareisi, pohkeet samanä päivänä ja rinta, olkapää, ojentaja, etureisi samana päivänä. Olisi aika helvetillistä treenata samana päivänä selkä ja koko jalat. Kaikki isoja lihaksia (reisi, takareisi, selkä) ja niiden treenaaminen samana päivänä kuluttaisi kohtuuttoman paljon kehon resursseja aloittaa mm. palautuminen.
Pulloverin heittäisin kokonaan pois, syystä että se on kovaa rääkkiä kiertäjänkalvosimelle, joko tämä tuli selväksi, vai vieläkö se pitää tänne monta kertaa kirjoittaa?!? Toisekseenkin pullover ei stimuloi riittävästi serratusta, jokainen joka on edes aukaissut fysiikankirjan voimavektorien kohdalta, ymmärtää tämän asian.
Ylipäätään on aivan turhaa keskittyä mihinkään serratukseen missään peruspunttaajan perusohjelmassa. Riittävän monipuolinen liikerepertuaari kyllä pitää lihakset tasapainossa, kun vaan ei ala suosimaan mitään yksittäistä liikettä. Ne lihastasapainotukset sitten kuuluvat kisaileville bodareille, joilla löytyy joku heikko kohta kehosta, jota erikseen halutaan kasvattaa tai saada näyttävämmäksi. PerttiPeruspunttaajalle ei ole tarvetta kehittää mitään erityistä lihasryhmää, koska pääpaino pitää olla kehon tasaisella kehityksellä. Sitten jos huomaa erikseen, että joku lihas ei kehity tai jää jälkeen, niin sitten siihen keskitytään enemmän.
Vieläkö jotain vatipäätä ahistaa?
Ohjelma voi olla huono, täysin paska, mutta tässä nyt sitä vaihtoehtoa.
Ja vielä kerran, sitä PULLOVERIA EI TEHDÄ, KOSKA SE EI AKTIVOI SERRATUSTA JA SE ON VAHINGOLLINEN KIERTÄJÄKALVOSIMELLE!!! Ymmärrätkö vatipää, ei tarvii toistaa mun sanomisia, mä olen se jo joka postaukseen kirjoittanut.Ihme tyyppejä täällä, kun ottavat kaiken kirjoitetun, niin kuin se olisi henkilökohtainen loukkaus heitä kohtaan.
Jäitä hattuun.
Ei täällä kukaan ole kehottanut tekemään pulloveria. Päinvastoin.
Jos vaatii johonkin asiaan vastausta,niin ei pidä menettää hermojaan, sitten kun sen saa. - TeräsHiiri
gnögnpympå kirjoitti:
Ihme tyyppejä täällä, kun ottavat kaiken kirjoitetun, niin kuin se olisi henkilökohtainen loukkaus heitä kohtaan.
Jäitä hattuun.
Ei täällä kukaan ole kehottanut tekemään pulloveria. Päinvastoin.
Jos vaatii johonkin asiaan vastausta,niin ei pidä menettää hermojaan, sitten kun sen saa.En mä menettänyt hermojani. Ehkä kirjoituksesta sai sen kuvan. Mut kuitenkin, tuo ylhäällä oleva "sm-tason bodaarj" suositteli pulloveria.
Kirjoitin nyt ihan rautalangasta vääntäen mitä tarkoitin.
Mä olenkin ihmetyypi! =)))
- Gotleetti
" Löysin tälläisen kahteen jaotellun ohjelman tuolta Pakkotoisto.comista
"
Miten ihmeessä olet voinut löytää noin huonon ohjelman Pakkikselta? Sieltä löytyy paljon hyviäkin ohjelmia.
Itse tosin olen Pakkiksen gurujen kanssa hyvin usein eri mieltä. Etenkin Miken ja Timban.- unohtui
Kun kerran joku niin kovin näitä penäsi, niin se nimenomaan pulloveriin osallistuva serratus on m.serratus anterior/ etummainen sahalihas, jonka tehtavät ovat sahausliike, lapaluun kohotus, kierrot ja eteen- alaspäin veto.
Jos ohjelma on mielestäsi huono, kerro muutosehdotuksesi/ anna parempi ohjelma.
Viestistä: "Ohjelma on huono", ei ole kenellekään mitään hyötyä. - molemmat osat
unohtui kirjoitti:
Kun kerran joku niin kovin näitä penäsi, niin se nimenomaan pulloveriin osallistuva serratus on m.serratus anterior/ etummainen sahalihas, jonka tehtavät ovat sahausliike, lapaluun kohotus, kierrot ja eteen- alaspäin veto.
Jos ohjelma on mielestäsi huono, kerro muutosehdotuksesi/ anna parempi ohjelma.
Viestistä: "Ohjelma on huono", ei ole kenellekään mitään hyötyä.Movement
Scapula
* Abduction [1, 2]
* Upward Rotation [2]
* Elevation (Weak) [1]
http://www.exrx.net/Muscles/SerratusAnterior.html
- tosikarhu
Kun täällä kerran kritisoidaan kommentiani kun haukuin ohjelmaa paskaksi niin tässä tulee omia mielipiteitäni.Oletan että olet aloittelija koska kyselet perusasioita täällä.
Ensinnäkin: liikaa liikkeitä aloittelijalle!
Toiseksi: liikaa sarjoja aloittleijalle!
kolmanneksi: ohjelma sisältää turhia/tehottomia/epäterveellisiä liikkeitä:
Niskantakaa punnerrus,pullover,vartalonkierrot,pystysoutu,hauiskääntö myötäotteella,vipunostot edestä. (nämä kaikki turhia sekä osa myös erittäin epäterveellisiä liikkeitä).
Ja sen sanon, että maltti on valttia. Ohjelmassa on ihan liikaa yksityiskohti ja hifistelyä! BACK TO THE BASICS!- gönnmämåä
Olisit heti sanonut:)
- newbie punttaaja
tosikarhu:
"kolmanneksi: ohjelma sisältää turhia/tehottomia/epäterveellisiä liikkeitä:
Niskantakaa punnerrus,pullover,vartalonkierrot,pystysoutu,hauiskääntö myötäotteella,vipunostot edestä. (nämä kaikki turhia sekä osa myös erittäin epäterveellisiä liikkeitä)".
Mitä suosittelisist noiden tilalle, ja miten ne vahingoittavat? Vanhemmissa USA:n ammattibodaajien kirjoissa nuo liikkeet ovat olleet todella suosittuja, aiheuttavatko ne siis väistämättä vahinkoa, vai mahdollisesti ja väärin tehtynä?
Laittakaapa hyvä kaksijakoinen ohjelma, jossa ketjun aloittajan jako: Selkä-Hauis-Jalat Olkapäät-Rinta-Ojentajat
Itselläkin kyseinen jako toimii parhaiten, koska jalat kehittyy kympillä ja selkä, olkapäät ja rinta on ykkössijalla eli treenin alussa oltava. Jalkoja en halua jakaa kahdelle päivälle kun olkapäät ja rinta vaatii todellista rutistusta.
Eli oikein hyvä Selkä-Hauis-Jalat Olkapäät-Rinta-Ojentajat -kaksijakoinen, jossa myös kyynärvarret, kyljet ja vatsa huomioitu.
Mielellään kaksi 3 sarjan liikettä 10-12 toistolla pienemmille lihasryhmille ja kolmisen suurille lihasryhmille sekä vaihtoehtoiset liikkeet toiselle treenikerralle.
Pitääkö kyljet ottaa erikseen ja tarvitseeko vatsa muutaman eri liikkeen? Onko istumaannousu ja vatsarutistus ylävatsan liikkeitä ja polvien/jalkojen nostot alavatsan liikkeitä? Ainaan jalkojen/polvien nostojen treenaaminen ei tunnu auttavan istumaannousujen tekoa.
Mikä olisi hyvä liikemäärä ja sarjamäärä millekin lihasryhmälle ja olisiko jotain lihaksia, jotka pitäisi erikseen vielä tehdä jollain erikoisliikkeellä? tarkoitin lähinnä niskaa/kaulaa, pakaroita tai lantion lihaksistoa sekä ranteita. - newbie punttaaja
newbie punttaaja kirjoitti:
tosikarhu:
Niskantakaa punnerrus,pullover,vartalonkierrot,pystysoutu,hauiskääntö myötäotteella,vipunostot edestä. (nämä kaikki turhia sekä osa myös erittäin epäterveellisiä liikkeitä)".
Mitä suosittelisist noiden tilalle, ja miten ne vahingoittavat? Vanhemmissa USA:n ammattibodaajien kirjoissa nuo liikkeet ovat olleet todella suosittuja, aiheuttavatko ne siis väistämättä vahinkoa, vai mahdollisesti ja väärin tehtynä?
Laittakaapa hyvä kaksijakoinen ohjelma, jossa ketjun aloittajan jako: Selkä-Hauis-Jalat Olkapäät-Rinta-Ojentajat
Itselläkin kyseinen jako toimii parhaiten, koska jalat kehittyy kympillä ja selkä, olkapäät ja rinta on ykkössijalla eli treenin alussa oltava. Jalkoja en halua jakaa kahdelle päivälle kun olkapäät ja rinta vaatii todellista rutistusta.
Eli oikein hyvä Selkä-Hauis-Jalat Olkapäät-Rinta-Ojentajat -kaksijakoinen, jossa myös kyynärvarret, kyljet ja vatsa huomioitu.
Mielellään kaksi 3 sarjan liikettä 10-12 toistolla pienemmille lihasryhmille ja kolmisen suurille lihasryhmille sekä vaihtoehtoiset liikkeet toiselle treenikerralle.
Pitääkö kyljet ottaa erikseen ja tarvitseeko vatsa muutaman eri liikkeen? Onko istumaannousu ja vatsarutistus ylävatsan liikkeitä ja polvien/jalkojen nostot alavatsan liikkeitä? Ainaan jalkojen/polvien nostojen treenaaminen ei tunnu auttavan istumaannousujen tekoa.
Mikä olisi hyvä liikemäärä ja sarjamäärä millekin lihasryhmälle ja olisiko jotain lihaksia, jotka pitäisi erikseen vielä tehdä jollain erikoisliikkeellä? tarkoitin lähinnä niskaa/kaulaa, pakaroita tai lantion lihaksistoa sekä ranteita.Eli alla olevaan laittaisitte parhaat liikkeet ja / -merkin jälkeen vaihtoehtoisen liikkeen toiselle harjoituskerralle
Maanantai - Torstai
SELKÄ
1. liike / vaihtoehto (2-3x10-12)
2. liike / vaihtoehto (2-3x10-12)
(3. liike / vaihtoehto)? (2-3x10-12)(tarvitaanko?)
HAUIS
KYYNÄRVARRET
1. liike (2-3x10-12)(hyvä syy jos kyynärpäitä ei kannata vahvistaa erikseen)
REIDET
3. liike / vaihtoehto (2-3x10-12)
POHKEET
1. liike / vaihtoehto (paljonko sarjoja/toistoja on hyvä pohkeille)
(2. liike / vaihtoehto)(tarvitaanko?)
Tiistai - Perjantai
OLKAPÄÄT/HARTIAT
(3. liike / vaihtoehto)? (2-3x10-12)(takaolkapäät, tarvitaanko?)
RINTA
OJENTAJAT
KYLJET
1. liike / vaihtoehto (tarvitaanko ja montako sarjaa/toistoa)
VATSA
1. liike / vaihtoehto (montako sarjaa/toistoa)
2. liike / vaihtoehto (montako sarjaa/toistoa)
(ottaako jalkojen/polvien nostot ja vatsarutistukset/istumaannousu eri osiin, ja kannattaako näin tehdä kahta vatsaliikettä että koko vatsa kehittyy hyvin)
ALASELKÄ
13. Selän ojennus penkillä (vaihtoehtoa ei taida olla, montako sarjaa/toistoa)
(jossain bodauskirjoissa lukee että alaselkä pitäisi treenata joka harjoituskerta vatsan ja kylkien tapaan, mutta onko tämä paras systeemi?)
Onko vielä jotain lihasryhmiä joiden pitäisi saada erikoisharjoitusta kehittyäkseen mahdollisimman hyvin; pohkeet, niska/kaula, ranteet, lantionlihakset?
Neljä kertaa viikossa mahdollisuus treenata ja olen aiemmin treenannut koko kropan kerralla. Yllä oleva lihasryhmien jako toimii parhaiten siinä mielessä että jalat kehittyvät erinomaisesti, hauis ja ojentajat hyvin, selkään, olkapäihin ja rintaan haluan keskittyä treenin alkupuolella kun energiaa on eniten. Olkapäihin vielä rintaakin tarmokkaammin. - bödbän'ää'm
Eli alla olevaan laittaisitte parhaat liikkeet ja / -merkin jälkeen vaihtoehtoisen liikkeen toiselle harjoituskerralle
Maanantai - Torstai
SELKÄ
HAUIS
KYYNÄRVARRET
REIDET
POHKEET
Tiistai - Perjantai
OLKAPÄÄT/HARTIAT
RINTA
OJENTAJAT
KYLJET
VATSA
(ottaako jalkojen/polvien nostot ja vatsarutistukset/istumaannousu eri osiin, ja kannattaako näin tehdä kahta vatsaliikettä että koko vatsa kehittyy hyvin)
ALASELKÄ
(jossain bodauskirjoissa lukee että alaselkä pitäisi treenata joka harjoituskerta vatsan ja kylkien tapaan, mutta onko tämä paras systeemi?)
Onko vielä jotain lihasryhmiä joiden pitäisi saada erikoisharjoitusta kehittyäkseen mahdollisimman hyvin; pohkeet, niska/kaula, ranteet, lantionlihakset?
Neljä kertaa viikossa mahdollisuus treenata ja olen aiemmin treenannut koko kropan kerralla. Yllä oleva lihasryhmien jako toimii parhaiten siinä mielessä että jalat kehittyvät erinomaisesti, hauis ja ojentajat hyvin, selkään, olkapäihin ja rintaan haluan keskittyä treenin alkupuolella kun energiaa on eniten. Olkapäihin vielä rintaakin tarmokkaammin.Vartalonkierrot olivat tosikarhun "turhien ja/tai vaarallisten" liikkeiden listalla.
Jos selässä ei ole ongelmia, toiminnallisuuden ja ryhdin kannalta on hyvä treenata vinoja vatsalihaksia kierroilla.
Vahva keskikroppa vaatii vatsalihasten harjoittamista joka suunnasta (niinkuin aloittajan ohjelmassa taisi ollakin), selkää unohtamatta.
Jos tarkoitus on treenata mahdollisimman massiivinen "sixpack", niin silloin toki riittää pelkkien vatsarutistusten tekeminen lisäpainolla tms. - tosikarhu
tosikarhu:
Mikä olisi hyvä liikemäärä ja sarjamäärä millekin lihasryhmälle ja olisiko jotain lihaksia, jotka pitäisi erikseen vielä tehdä jollain erikoisliikkeellä? tarkoitin lähinnä niskaa/kaulaa, pakaroita tai lantion lihaksistoa sekä ranteita.Lista josta löydät kutakin epäterveellistä liikettä mahdollisimman hyvin korvaavan terveelliemmän vaihtoehdon:
niskantakaa-punnerrus: pystypunnerrus levytangolla (edestä)
Pullover: turha liike jota ei tarvita. Penkki,vinopenkkiä,vipunostoja maaten,ristikkäistaljaa,pec-deckkiä ja tämä liike on täysin korvattu.
vartalonkierrot: istumaannousut painoilla ja samat kiertäen.
Pystysoutu: Pystypunnerrus ja olankohautukset.
Hauiskääntö myötäotteella: Ei niinkään epäterveellinen liike,mutta ranteet eivät välttämättä ihan tykkääkään.Likke periaatteessa turhaa ajanhukkaa.Kyynärvarret vahvistuvat useimmilla ihmisillä tarpeeksi maastavedoissa,kulmasouduissa,alataljassa,hauiskäännöissä jne...
Vipunostot edestä: turha liike tyypille joka nysvää pystypunnerruksia ja penkkiä joissa etuolkapäät saavat rasitusta enemmän kuin tarpeeksi.Liike voi olla myös paha heikolle kiertäjäkalvosimelle.
On hyvin yksilöllistä mikä kenellekkin sopii, mutta itse jättäisin nuo ehdottomasti pois.Liikkeet eivät aina välttämättä ole vaarallisia vaan monet voivat tehdä niitä turvallisesti. Siltikin jos näitä tekee, pitäisi tekniikkaan kiinnittää erityistä huomiota ja lihasten pitäisi olla myös kunnolla lämmenneet ennen erittäin raskaita painoja. (kuten aina)Jos kipuja esiintyy treenatessa tai jälkeisinä tunteina/päivinä pitää liikkeen tekeminen jättää kokonaan pois.
Tässä pari pahaa liikettä lisää:
vipunosto sivuille nostamalla kämmensyrjää ylöspäin,dippi,suorin-jaloin-maastaveto,hyvää huomenta,penkkipunnerrus erittäin leveällä otteella tai tankoa kaulalta nostamalla/laskemalla. (liian leveä ote= yli 60-75cm) - tosikarhu
Eli alla olevaan laittaisitte parhaat liikkeet ja / -merkin jälkeen vaihtoehtoisen liikkeen toiselle harjoituskerralle
Maanantai - Torstai
SELKÄ
HAUIS
KYYNÄRVARRET
REIDET
POHKEET
Tiistai - Perjantai
OLKAPÄÄT/HARTIAT
RINTA
OJENTAJAT
KYLJET
VATSA
ALASELKÄ
Neljä kertaa viikossa mahdollisuus treenata ja olen aiemmin treenannut koko kropan kerralla. Yllä oleva lihasryhmien jako toimii parhaiten siinä mielessä että jalat kehittyvät erinomaisesti, hauis ja ojentajat hyvin, selkään, olkapäihin ja rintaan haluan keskittyä treenin alkupuolella kun energiaa on eniten. Olkapäihin vielä rintaakin tarmokkaammin.Maanantai - Torstai
SELKÄ
1. maastaveto/ alatalja (2-3x10-12)
2. ylätalja / leuanveto (2-3x10-12)
3.ei tarvita
HAUIS
1. hauiskääntö tangolla/ hauiskääntö käsipainoilla (2-3x10-12)
2. keskitetty hauiskääntö / hauiskääntö scott-penkissä käsipainoilla (2-3x10-12)
KYYNÄRVARRET
hyvä syy jos kyynärpäitä ei kannata vahvistaa erikseen: vahvistuvat tarpeeksi moninivelliikkeissä.(body tyylillä treenava)
REIDET
1. kyykky / jalkaprässi (2-3x10-12)
2. hack-kyykky (2-3x10-12)
3. ojennus /koukistus (2-3x10-12)
POHKEET
1. pohjenousu seisten koneessa / pohjenousu levutangolla (paljonko sarjoja/toistoja on hyvä pohkeille)
(2. donkey-pohjenousu tarvitaanko? vastaus: ei
Tiistai - Perjantai
OLKAPÄÄT/HARTIAT
1. pystypunnerrus tangolla edestä/ sama käsipainoilla (2-3x10-12)
2. vipunostot sivuille/ vipunosto kulmassa
(2-3x10-12)
Enempää ei tarvita.
RINTA
1. penkkipunnerrus/ penkki käsipainoilla (2-3x10-12)
2. vinopenkki / vinopenkki käsipainoilla(2-3x10-12)
OJENTAJAT
1. punnerrus taljassa / ranskalainen käsipainolla istuen (2-3x10-12)
2. kapea penkki / ranskalainen käsipainoilla maaten(2-3x10-12)
KYLJET
1. istumaannousu kiertäen lisäpainoilla 2-3x20 tarvitaanko ja montako sarjaa/toistoa: ei tarvita, mutta jos haluaa paksumma keskivartalon (?)voi tehdä taivutuksia sivulle käsipainolla.
VATSA
1. Rutistukset ja tai istumaannousu lisäpainoilla 2-3x15
2.jalkojennosto 1x15
ottaako jalkojen/polvien nostot ja vatsarutistukset/istumaannousu eri osiin, ja kannattaako näin tehdä kahta vatsaliikettä että koko vatsa kehittyy hyvin: Ottaa vaikka suorat vatsalihakset ovatkin yksi yhtenäinen lihaslevy. Polviennostot ovat vatsalle turha liike
ALASELKÄ
13. Selän ojennus penkillä 2x10-20
Riippuu ohjelmasta kuinka usein kannattaa treenata mutta on typerää treenata vatsaa/alaselkää sen useammin kuin mitään muutakaan lihasryhmää.
En ota kantaa ohjelmaan sen enenpää, mutta muita liikkeitä et tule lähiaikoina tarvitsemaan! - hfm,ä'mh,'
tosikarhu kirjoitti:
Lista josta löydät kutakin epäterveellistä liikettä mahdollisimman hyvin korvaavan terveelliemmän vaihtoehdon:
Pullover: turha liike jota ei tarvita. Penkki,vinopenkkiä,vipunostoja maaten,ristikkäistaljaa,pec-deckkiä ja tämä liike on täysin korvattu.
Hauiskääntö myötäotteella: Ei niinkään epäterveellinen liike,mutta ranteet eivät välttämättä ihan tykkääkään.Likke periaatteessa turhaa ajanhukkaa.Kyynärvarret vahvistuvat useimmilla ihmisillä tarpeeksi maastavedoissa,kulmasouduissa,alataljassa,hauiskäännöissä jne...
Vipunostot edestä: turha liike tyypille joka nysvää pystypunnerruksia ja penkkiä joissa etuolkapäät saavat rasitusta enemmän kuin tarpeeksi.Liike voi olla myös paha heikolle kiertäjäkalvosimelle.
On hyvin yksilöllistä mikä kenellekkin sopii, mutta itse jättäisin nuo ehdottomasti pois.Liikkeet eivät aina välttämättä ole vaarallisia vaan monet voivat tehdä niitä turvallisesti. Siltikin jos näitä tekee, pitäisi tekniikkaan kiinnittää erityistä huomiota ja lihasten pitäisi olla myös kunnolla lämmenneet ennen erittäin raskaita painoja. (kuten aina)Jos kipuja esiintyy treenatessa tai jälkeisinä tunteina/päivinä pitää liikkeen tekeminen jättää kokonaan pois.
vipunosto sivuille nostamalla kämmensyrjää ylöspäin,dippi,suorin-jaloin-maastaveto,hyvää huomenta,penkkipunnerrus erittäin leveällä otteella tai tankoa kaulalta nostamalla/laskemalla. (liian leveä ote= yli 60-75cm)Sivutaivutukset vatsa litteänä aktivoivat hyvin poikittaisen vatsalihaksen ja nelikulmaisen lannelihaksen alaselässä.
Poikit.vatsalihas on selän tärkein tuki vatsan puolella, ns.korsettilihas, joka myös litistää vatsaa.
Nelikulm.lannelihas kiristyessään aiheuttaa alaselkäkipuja, sivutaivutukset ovat sille erinomaista vetreytystä ja vahvistusta.
Istumaannousut ylös asti (varsinkin jalat tuen alla) vahvistavat eniten lonkan koukistajia.
Tee rutistukset jalat vapaina, jalkapohjat ja lantio hyvin lattiassa, rullaa nikama nikamalta lavat irti lattiasta, katse etuviistoon jalkojen väliin, rullaa alas. Keskity tasaiseen liikkeeseen ja vatsan litistämiseen, ei korkeuteen.
Näin aktivoit suorien vatsalihasten yläosan lisäksi hyvin myös poikittaisen vatsalihaksen.
Päätetyötä tekevien/ muuten käsillään paljon töitä tekevien kannattaa ilman muuta unohtaa hauiskääntö myötäotteella.
Kyynärpään alueen lihakset rasittuvat muutenkin helposti liikaa-> tulehtuvat, joten niitä on turhaa vartavasten näin enää rasittaa.
Punnerruksissa ranteen ja kyynärpään tulisi olla päällekkäin ala-asennossa ja vipunostoissa sivulle kyynärpään tulisi olla olkalinjan etupuolella.
Jaksaisitko Karhulainen vielä kertoa, miksi mielestäsi kämmensyrjän ylöspäin kääntäminen vipunostoissa siv. kuuluu riskiliikkeisiin? - tosikarhu
hfm,ä'mh,' kirjoitti:
Sivutaivutukset vatsa litteänä aktivoivat hyvin poikittaisen vatsalihaksen ja nelikulmaisen lannelihaksen alaselässä.
Poikit.vatsalihas on selän tärkein tuki vatsan puolella, ns.korsettilihas, joka myös litistää vatsaa.
Nelikulm.lannelihas kiristyessään aiheuttaa alaselkäkipuja, sivutaivutukset ovat sille erinomaista vetreytystä ja vahvistusta.
Istumaannousut ylös asti (varsinkin jalat tuen alla) vahvistavat eniten lonkan koukistajia.
Tee rutistukset jalat vapaina, jalkapohjat ja lantio hyvin lattiassa, rullaa nikama nikamalta lavat irti lattiasta, katse etuviistoon jalkojen väliin, rullaa alas. Keskity tasaiseen liikkeeseen ja vatsan litistämiseen, ei korkeuteen.
Näin aktivoit suorien vatsalihasten yläosan lisäksi hyvin myös poikittaisen vatsalihaksen.
Päätetyötä tekevien/ muuten käsillään paljon töitä tekevien kannattaa ilman muuta unohtaa hauiskääntö myötäotteella.
Kyynärpään alueen lihakset rasittuvat muutenkin helposti liikaa-> tulehtuvat, joten niitä on turhaa vartavasten näin enää rasittaa.
Punnerruksissa ranteen ja kyynärpään tulisi olla päällekkäin ala-asennossa ja vipunostoissa sivulle kyynärpään tulisi olla olkalinjan etupuolella.
Jaksaisitko Karhulainen vielä kertoa, miksi mielestäsi kämmensyrjän ylöspäin kääntäminen vipunostoissa siv. kuuluu riskiliikkeisiin?Yksikertaisesti siitä syystä, että tämä "oikeaoppinen" tapa on täysin luonnoton liike ihmisen fysiikalle ja etenkin olkapäidden kieräjäkalvosimille. Tosin asiassa on kaksi puolta sillä nostalla kämmensyrjää eli pikkurillin puolta ylöspäin tehostaa liikettä ja sen vaikutusta olkapään sivu-deltsiin, mutta toisaalta mitä tekee hyväkuntoisella ja isolla sivu-deltsillä jos kiertäjäkalvosin on paskana?
- luonnotonta
tosikarhu kirjoitti:
Yksikertaisesti siitä syystä, että tämä "oikeaoppinen" tapa on täysin luonnoton liike ihmisen fysiikalle ja etenkin olkapäidden kieräjäkalvosimille. Tosin asiassa on kaksi puolta sillä nostalla kämmensyrjää eli pikkurillin puolta ylöspäin tehostaa liikettä ja sen vaikutusta olkapään sivu-deltsiin, mutta toisaalta mitä tekee hyväkuntoisella ja isolla sivu-deltsillä jos kiertäjäkalvosin on paskana?
Moni tekee vipuja sivulle aivan liian isoilla painoilla ja järjettömän huonolla tekniikalla.
Tällöin tottakai heikot lihakset ovat alttiita vammoille.
Oikein tehtynä vivut sivulle nimenomaan vahvistavat kiertäjäkalvosimen aluetta.
Kiertäjäkalvosimeen kuuluvat:
-m.teres minor: olkanivelen ulkokierto ja lähennys
-m.infraspinatus: olkanivelen ulkokierto (tukee olkaniveltä takaa)
-m.supraspinatus: olkanivelen loitonnus (fiksoi humeruksen pään)
-subscapularis: olkanivelen sisäkierto
Kun vipunostoon sivulle otetaan mukaan kierto, hartiatasosta käännetään painot ylös kohti kattoa ja takaisin alas, niin kaikki kiertäjäkalvosimen lihakset teres major toimivat.
Tekevät siis juuri sitä, mihin ne on suunniteltukin. - tosikarhu
luonnotonta kirjoitti:
Moni tekee vipuja sivulle aivan liian isoilla painoilla ja järjettömän huonolla tekniikalla.
Tällöin tottakai heikot lihakset ovat alttiita vammoille.
Oikein tehtynä vivut sivulle nimenomaan vahvistavat kiertäjäkalvosimen aluetta.
Kiertäjäkalvosimeen kuuluvat:
-m.teres minor: olkanivelen ulkokierto ja lähennys
-m.infraspinatus: olkanivelen ulkokierto (tukee olkaniveltä takaa)
-m.supraspinatus: olkanivelen loitonnus (fiksoi humeruksen pään)
-subscapularis: olkanivelen sisäkierto
Kun vipunostoon sivulle otetaan mukaan kierto, hartiatasosta käännetään painot ylös kohti kattoa ja takaisin alas, niin kaikki kiertäjäkalvosimen lihakset teres major toimivat.
Tekevät siis juuri sitä, mihin ne on suunniteltukin.Ensinnäkin jos nostaisin vipunostossa painon yli hartialinjan niin olkapää poksahtaisi varmaan pois paikaltaan ja toiseksi se veisi rasitusta pois olkapäältä ja siirtäisi sitä epäkkäälle. Sen on jo sellanen liike mun kropalle että ei tule mitään.Hartia linjaan voin kylläkin nostaa ilman kipuja ja naksumista. Vipunosto sellaisenaan ei ole luonnoton, mutta nimenomaan kämmensyrjää ylös nostamalla siitä saadaan luonnoton liike.
Kiertäjäkalvosimen harjoitteluun on olemassa järkevämpiäkin liikkeitä kun vipunosto! ;) - c2op
tosikarhu kirjoitti:
Lista josta löydät kutakin epäterveellistä liikettä mahdollisimman hyvin korvaavan terveelliemmän vaihtoehdon:
vipunosto sivuille nostamalla kämmensyrjää ylöspäin,dippi,suorin-jaloin-maastaveto,hyvää huomenta,penkkipunnerrus erittäin leveällä otteella tai tankoa kaulalta nostamalla/laskemalla. (liian leveä ote= yli 60-75cm)tosikarhu
< Lista josta löydät kutakin epäterveellistä liikettä mahdollisimman hyvin korvaavan terveelliemmän vaihtoehdon:
niskantakaa-punnerrus: pystypunnerrus levytangolla (edestä)>
Niskantakaa punnerrus on pirun hyvä liike, kuten myös pystypunnerrus on hyvä. Ei huonoja liikkeitä jos paikat kunnossa.
< Pullover: turha liike jota ei tarvita. Penkki,vinopenkkiä,vipunostoja maaten,ristikkäistaljaa,pec-deckkiä ja tämä liike on täysin korvattu.>
Pulloveria välillä, ei riko kunnossa olevia paikkoja tämäkään.
< vartalonkierrot: istumaannousut painoilla ja samat kiertäen.>
vartalonkierrot on oikein hyvä liike niin kuin nuo istumaannousut kiertäen.
< Pystysoutu: Pystypunnerrus ja olankohautukset.>
Pystysoutu ei riko tervettä kunnossa olevaa kroppaa, toisin jälkimmäiset myös hyviä liikkeitä joita kannattaa harjoittaa.
< Hauiskääntö myötäotteella: Ei niinkään epäterveellinen liike,mutta ranteet eivät välttämättä ihan tykkääkään.Likke periaatteessa turhaa ajanhukkaa.Kyynärvarret vahvistuvat useimmilla ihmisillä tarpeeksi maastavedoissa,kulmasouduissa,alataljassa,hauiskäännöissä jne...>
Kivahan tuota on muutamia sarjoja tehdä ihan ihteään.
< Vipunostot edestä: turha liike tyypille joka nysvää pystypunnerruksia ja penkkiä joissa etuolkapäät saavat rasitusta enemmän kuin tarpeeksi.Liike voi olla myös paha heikolle kiertäjäkalvosimelle.>
Kunnossa oleva kroppa kyllä kestää tuonkin, ja vaihtelu virkistää.
< On hyvin yksilöllistä mikä kenellekkin sopii, mutta itse jättäisin nuo ehdottomasti pois.Liikkeet eivät aina välttämättä ole vaarallisia vaan monet voivat tehdä niitä turvallisesti. Siltikin jos näitä tekee, pitäisi tekniikkaan kiinnittää erityistä huomiota ja lihasten pitäisi olla myös kunnolla lämmenneet ennen erittäin raskaita painoja. (kuten aina)Jos kipuja esiintyy treenatessa tai jälkeisinä tunteina/päivinä pitää liikkeen tekeminen jättää kokonaan pois.>
Samaa mieltä. Kannattaa kokeilla mahdollisimman monipuolisesti eri liikkeitä.
Yleensähän vaivat alkavat kun väännetään liian suurilla raudoilla väärällä tekniikalla vaikkapa heijaten. Kun malttaa aloittaa sopivan kevyillä painoilla tehden puhtaita liikkeita, ja lisää painoja pikkuhiljaa voimien kasvaessa ja liikkeet oikeaoppisesti opittuaan niin harvemmin olkapäät ja muut paikat prakaa. Itselläni ei ole mitään ongelmia ilmennyt 10 vuoden painoharjoittelutreenin aikana, kun uskalsin aloittaa treenaamisen omien lähtökohtieni mukaan, en muille näyttäen tai väkisin suuria painoja vääntäen, ettei vieressä naurettaisi.
Itse olen aina pitänyt melko pitkistä treeneistä ja parista-kolmesta liikkeestä per lihasryhmä. Lisäksi vaihtelen paljon liikkeitä harjoituskerroilla. Lihas on aina kasvanut hyvin ja kestävyys samalla. Painoja lisään rauhallisemmin, mutta nekin ovat ajan kuluessa kasvaneet ihan riittämiin. Painomäärät kun ei ole minulle päämäärä, vaan lihaskasvu ja lihasten symmetrian parantaminen sekä yleinen fyysisen toimintakyvyn optimaalisuus.
Teen tällä hetkellä melko pitkiä treenejä neljään jaetulla ohjelmalla, koska nautin itse treenaamisesta sekä sen jälkeisestä upeasta olosta. Aloitin 3xviikossa jakamattomalla, mutta jo muutamien viikkojen sisällä siirryin kahteenjaettuun. Kolmeen, neljään ja viiteenkin jaettuja olen tietenkin ehtinyt monestikin kokeilla, mutta olen aina palannut kahteen jaettuun, koska se sopii parhaiten ja kehitystäkin tapahtuu sitä tehdessä eniten.
< Tässä pari pahaa liikettä lisää:
vipunosto sivuille nostamalla kämmensyrjää ylöspäin,dippi,suorin-jaloin-maastaveto,hyvää huomenta,penkkipunnerrus erittäin leveällä otteella tai tankoa kaulalta nostamalla/laskemalla. (liian leveä ote= yli 60-75cm)>
Nostan aina kämmensyrjää ylöspäin sivuvipunostossa, ja toimii hyvin.
Dippi on parhaita pumppaajia.
Loput ovat melko huonoja liikkeitä omastakin mielestä. - näistä...
c2op kirjoitti:
tosikarhu
< Lista josta löydät kutakin epäterveellistä liikettä mahdollisimman hyvin korvaavan terveelliemmän vaihtoehdon:
niskantakaa-punnerrus: pystypunnerrus levytangolla (edestä)>
Niskantakaa punnerrus on pirun hyvä liike, kuten myös pystypunnerrus on hyvä. Ei huonoja liikkeitä jos paikat kunnossa.
< Pullover: turha liike jota ei tarvita. Penkki,vinopenkkiä,vipunostoja maaten,ristikkäistaljaa,pec-deckkiä ja tämä liike on täysin korvattu.>
Pulloveria välillä, ei riko kunnossa olevia paikkoja tämäkään.
< vartalonkierrot: istumaannousut painoilla ja samat kiertäen.>
vartalonkierrot on oikein hyvä liike niin kuin nuo istumaannousut kiertäen.
< Pystysoutu: Pystypunnerrus ja olankohautukset.>
Pystysoutu ei riko tervettä kunnossa olevaa kroppaa, toisin jälkimmäiset myös hyviä liikkeitä joita kannattaa harjoittaa.
< Hauiskääntö myötäotteella: Ei niinkään epäterveellinen liike,mutta ranteet eivät välttämättä ihan tykkääkään.Likke periaatteessa turhaa ajanhukkaa.Kyynärvarret vahvistuvat useimmilla ihmisillä tarpeeksi maastavedoissa,kulmasouduissa,alataljassa,hauiskäännöissä jne...>
Kivahan tuota on muutamia sarjoja tehdä ihan ihteään.
< Vipunostot edestä: turha liike tyypille joka nysvää pystypunnerruksia ja penkkiä joissa etuolkapäät saavat rasitusta enemmän kuin tarpeeksi.Liike voi olla myös paha heikolle kiertäjäkalvosimelle.>
Kunnossa oleva kroppa kyllä kestää tuonkin, ja vaihtelu virkistää.
< On hyvin yksilöllistä mikä kenellekkin sopii, mutta itse jättäisin nuo ehdottomasti pois.Liikkeet eivät aina välttämättä ole vaarallisia vaan monet voivat tehdä niitä turvallisesti. Siltikin jos näitä tekee, pitäisi tekniikkaan kiinnittää erityistä huomiota ja lihasten pitäisi olla myös kunnolla lämmenneet ennen erittäin raskaita painoja. (kuten aina)Jos kipuja esiintyy treenatessa tai jälkeisinä tunteina/päivinä pitää liikkeen tekeminen jättää kokonaan pois.>
Samaa mieltä. Kannattaa kokeilla mahdollisimman monipuolisesti eri liikkeitä.
Yleensähän vaivat alkavat kun väännetään liian suurilla raudoilla väärällä tekniikalla vaikkapa heijaten. Kun malttaa aloittaa sopivan kevyillä painoilla tehden puhtaita liikkeita, ja lisää painoja pikkuhiljaa voimien kasvaessa ja liikkeet oikeaoppisesti opittuaan niin harvemmin olkapäät ja muut paikat prakaa. Itselläni ei ole mitään ongelmia ilmennyt 10 vuoden painoharjoittelutreenin aikana, kun uskalsin aloittaa treenaamisen omien lähtökohtieni mukaan, en muille näyttäen tai väkisin suuria painoja vääntäen, ettei vieressä naurettaisi.
Itse olen aina pitänyt melko pitkistä treeneistä ja parista-kolmesta liikkeestä per lihasryhmä. Lisäksi vaihtelen paljon liikkeitä harjoituskerroilla. Lihas on aina kasvanut hyvin ja kestävyys samalla. Painoja lisään rauhallisemmin, mutta nekin ovat ajan kuluessa kasvaneet ihan riittämiin. Painomäärät kun ei ole minulle päämäärä, vaan lihaskasvu ja lihasten symmetrian parantaminen sekä yleinen fyysisen toimintakyvyn optimaalisuus.
Teen tällä hetkellä melko pitkiä treenejä neljään jaetulla ohjelmalla, koska nautin itse treenaamisesta sekä sen jälkeisestä upeasta olosta. Aloitin 3xviikossa jakamattomalla, mutta jo muutamien viikkojen sisällä siirryin kahteenjaettuun. Kolmeen, neljään ja viiteenkin jaettuja olen tietenkin ehtinyt monestikin kokeilla, mutta olen aina palannut kahteen jaettuun, koska se sopii parhaiten ja kehitystäkin tapahtuu sitä tehdessä eniten.
< Tässä pari pahaa liikettä lisää:
vipunosto sivuille nostamalla kämmensyrjää ylöspäin,dippi,suorin-jaloin-maastaveto,hyvää huomenta,penkkipunnerrus erittäin leveällä otteella tai tankoa kaulalta nostamalla/laskemalla. (liian leveä ote= yli 60-75cm)>
Nostan aina kämmensyrjää ylöspäin sivuvipunostossa, ja toimii hyvin.
Dippi on parhaita pumppaajia.
Loput ovat melko huonoja liikkeitä omastakin mielestä.Vipunostossa sivulle ei ole tarkoituskaan nostaa käsiä yli hartialinjan, vaan nimenomaan hartiatasoon.
Jos vatsalihaksia treenataan tasapainoisesti, niin suorien vatsalihasten alaosalle lantionnostot (polvet/jalat vatsan päällä, millin rutistus/nosto suoraan kohti kattoa) on aivan omiaan. - johnmarkson
tosikarhu kirjoitti:
Maanantai - Torstai
SELKÄ
1. maastaveto/ alatalja (2-3x10-12)
2. ylätalja / leuanveto (2-3x10-12)
3.ei tarvita
HAUIS
1. hauiskääntö tangolla/ hauiskääntö käsipainoilla (2-3x10-12)
2. keskitetty hauiskääntö / hauiskääntö scott-penkissä käsipainoilla (2-3x10-12)
KYYNÄRVARRET
hyvä syy jos kyynärpäitä ei kannata vahvistaa erikseen: vahvistuvat tarpeeksi moninivelliikkeissä.(body tyylillä treenava)
REIDET
1. kyykky / jalkaprässi (2-3x10-12)
2. hack-kyykky (2-3x10-12)
3. ojennus /koukistus (2-3x10-12)
POHKEET
1. pohjenousu seisten koneessa / pohjenousu levutangolla (paljonko sarjoja/toistoja on hyvä pohkeille)
(2. donkey-pohjenousu tarvitaanko? vastaus: ei
Tiistai - Perjantai
OLKAPÄÄT/HARTIAT
1. pystypunnerrus tangolla edestä/ sama käsipainoilla (2-3x10-12)
2. vipunostot sivuille/ vipunosto kulmassa
(2-3x10-12)
Enempää ei tarvita.
RINTA
1. penkkipunnerrus/ penkki käsipainoilla (2-3x10-12)
2. vinopenkki / vinopenkki käsipainoilla(2-3x10-12)
OJENTAJAT
1. punnerrus taljassa / ranskalainen käsipainolla istuen (2-3x10-12)
2. kapea penkki / ranskalainen käsipainoilla maaten(2-3x10-12)
KYLJET
1. istumaannousu kiertäen lisäpainoilla 2-3x20 tarvitaanko ja montako sarjaa/toistoa: ei tarvita, mutta jos haluaa paksumma keskivartalon (?)voi tehdä taivutuksia sivulle käsipainolla.
VATSA
1. Rutistukset ja tai istumaannousu lisäpainoilla 2-3x15
2.jalkojennosto 1x15
ottaako jalkojen/polvien nostot ja vatsarutistukset/istumaannousu eri osiin, ja kannattaako näin tehdä kahta vatsaliikettä että koko vatsa kehittyy hyvin: Ottaa vaikka suorat vatsalihakset ovatkin yksi yhtenäinen lihaslevy. Polviennostot ovat vatsalle turha liike
ALASELKÄ
13. Selän ojennus penkillä 2x10-20
Riippuu ohjelmasta kuinka usein kannattaa treenata mutta on typerää treenata vatsaa/alaselkää sen useammin kuin mitään muutakaan lihasryhmää.
En ota kantaa ohjelmaan sen enenpää, mutta muita liikkeitä et tule lähiaikoina tarvitsemaan!jos tuo kautta-merkki ( / ) tarkoittaa viestissäsi vaihtoehtoista liikettä niin aika huteralta vaikutti jossain määrin. Kuten esimerkiksi kyykyn korvaava prässi tai maven sijaan alatalja.. Muuten ihan järkevää tekstiä (tuossa viestissä ainakin)
- bibeline
Jos nyt vielä ottaa tämän yllä olleen kaksijakoisen treenin käsittelyyn, niin onko selkä-hauis-jalkapäivänä jotain liikkeitä, jotka rasittavat samoja lihaksia kuin olkapää-rinta-ojentajapäivänä?
Muistin virkistämiseksi:
Kahteen jaoteltu ohjelma
PÄIVÄ 1: SELKÄ-HAUIS-JALAT
PÄIVÄ 2: OLKAPÄÄT-RINTA-OJENTAJAT
Maanantai - Torstai
SELKÄ
1. Kulmasoutu levytangolla / Kulmasoutu käsipainolla (3x10-12)
2. Ylätaljaveto eteen / Ylätaljaveto taakse (3x10-12)
HAUIS
3. Hauiskääntö levytangolla (3x10-12)
4. Hauiskääntö käsipainoilla vuorotahtiin (3x10-12)
KYYNÄRVARRET
5. Hauiskääntö myötäotteella (3x10-12)
REIDET
6. Jalkakyykky / Etukyykky (3x10-12)
7. Reisiojennus jalkalaitteella (3x10-12)
8. Reisikoukistus jalkalaitteella (3x10-12)
POHKEET
9. Pohjenousu (3x15-25)
Tiistai - Perjantai
OLKAPÄÄT/HARTIAT
1. Niskan takaa punnerrus levytangolla (3x10-12)
2. Pystysoutu / Vipunostot sivuille(sivuilta) / Vipunostot edestä (3x10-12)
3. Olkapäiden kohautukset käsipainoilla tai painolevyillä (3x10-12)
4. Vipunostot taakse / Vipunostot kulmassa (3x10-12)
RINTA
5. Penkkipunnerus levytangolla / Vinopenkkipunnerus levytangolla (3x10-12)
6. Vipunostot sivuilta(Vipunostot maaten) / Vipunostot sivuilta vinopenkillä (3x10-12)
SERRATUS
7. Vipunostot takaa selinmakuulla poikittaisella penkillä (3x10-12)
OJENTAJAT
8. Ojentajaliike taljalla (3x10-12)
9. Ojentajaliike kulmassa käsipainolla toinen jalka penkissä / Ranskalainen punnerrus seisten käsipainolla / Ranskalainen punnerrus penkillä (3x10-12)
KYLJET
10. Vartalon kierrot levytangolla istuen / seisten (3x25)
VATSA
11. Jalkojen nostot penkillä maaten / Polvien nostot penkillä maaten (3x15-30)
12. Istumaannousu maassa tai vatsapenkissä / Vatsarutistus maassa tai vatsapenkissä ( 2-3x15-30)
ALASELKÄ
13. Selän ojennus penkillä 2-3x20-30)
Jos noita olkapääliikkeitä tekisi kolme, eli vaikka 1. pystypunnerrus ja 2. vipunostoja/soutua/kohautuksia vaihdellen eri kerroilla sekä 3. vipunostoja kulmassa/taakse takaolkapäille, niin tulisiko parempi olkapäätreeni?
Ottaako kyykky liikaa samoihin lihaksiin kuin jalanojennus tai koukistus, eli kannattaako nämä kolme tehdä jaloille, vai joku muu koukistuksen/ojennuksen rinnalla, kun nämä kaksi ainakin haluan tehdä? Prässiä ei käytössä.
Kannattaako selkään ottaa kolmas liike kulmasoudun ja ylätaljavedon lisäksi, vai lisätä niiden sarjoja? alataljaa ei ole käytössä.
Onko kaksi liikettä x 3 sarjaa eli yhteensä 6 sarjaa liikaa lihaksille? - erkkonaut
Erittäin hyvä ohjelma jos haluat kehittyä.
- johnmarkson
Ainakin viestisi sai aikaan kunnon väittelyn ja mittelön jota on hauska lukea.. plussaa siitä :D
Teräshiiri taitaa olla enemmänkin joko voimannoston suosija tai muuten tykkää treenata monijakoisemmalla. Eikä näyttänyt tajuavan aivan tarkkaan mitä tarkoitit vaikkakin olit kirjoittanut jokaisen asian mielestäni melko selvästi kuten esimerkiksi, että treenaat neljästi viikkoon, et KAHDESTI!! Ja että käyt tämän kaksijakoisen läpi niin, että yhden kierron aikana tulee sama lihas treenattua kahdesti. Tämähän sen kaksijakoisen idea onkin ja ohjelma näytti melko hyvältä.
Tämähän on tietenkin henkilökohtaista mutta itsekin olen vaihteenvuoksi alkanut käyttää kaksijakoista nelijakoisen sijaan ja itseasiassa ohjelmani on melkein identtinen.. Mutta mielestäni sinulla on ehkä hieman liikaa liikkeitä yhdelle päivälle.. Kysyit kannattaako sarjoja vähentää..mielestäni ei sarjoja välttämättä mutta pari liikettä voisi karsia ja jättää ne raskaimmat perusliikkeet. Sitten kun on kroppa jaettu vaikkapa neljään päivään treenattavaksi niin olisi helpompi keskittyä myös niihin pienempiin avustaviin liikkeisiin. Mutta jos keho ei mene ylikierroksille (jonka se tuolla määrällä saattaa tehdäkin ajan myötä) ja jos kerkeää palautua seuraavaan saman lihasryhmän treeniin niin ohjelma on kaksijakoiseksi mielestäni MAINIO... Mutta itse vähentäisin avustavia liikkeitä jotta voisin keskittyä 100% niihin suurempiin liikkeisiin. Jos treenataan neljäkin lihasta samalla kertaa niin saattaa venähtää aikaa jos kaikille on esim 4-liikettä.. Täytyy muistaa, vaikka tuntuisikin, että eihän lihas saa silloin kunnon ärsykettä niin sehän sa uuden ärsykkeen heti parin päivän päästä...
Elikkäs jos kunto kestää ja pientä (mielestäni) fiksailua vaille ohjelma on varmasti toimiva!!!
Ja hienoa on myös se, että annat joka toinen treenikerta lihakselle hieman uudenlaista ärsykettä.. Lihaksella on nimittäin melko hyvä muisti ja adaptoituminen...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773184
- 492400
- 322117
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
- 311745
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291721Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne91556Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51280Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61244