Miksi 7D?

KM ostaja

Miksi jotkut vielä ostaa KM 7D kameraa 5D:n sijasta? Mitkä ovat niiden erot? Lukemani perusteella 7D on isompi ja painavampi ja näytössä on enemmän pikseleitä ja siksikö se on huomattavasti kalliimpi? Ajattelin ostaa 5D:n saksasta tältä seisomalta, mutta jos joku osaisi vielä kertoa mitä hyötyä olisi 7D:stä niin saatan vielä kääntää pään, jos 7D on parempi.

37

6056

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pilot

Erot ovat mm.KM5 on muovirunko(ei haittaa) ja KM7 on magnesiumrungolla(laadukas).Suurimmat erot on esim.KM5:n USB 1,1 ja KM7:n USB 2,0,eli kuvien siirtonopeus parempi(huomattavasti).Valotuksen korjailu on KM5:ssa 2,0EV ja KM7=3,0EV.Mutta tärkein on KM7D:n parempi etsin,josta jokainen varmasti pitää.Tuota painoa ei kannata pelätä,itse pidän sitä vain hyvänä asiana.Kumpaakin löytyy useasta Saksalaisesta liikkeestä ja tässä muutama hintavinkki:Topshotissa km5d,pelkkä runko 525 euroa,km7d 736 euroa.Topfoto onlinessa KM7D 649euroa.Computeruniversessa KM5D af 18-70 obj.yht.575 euroa ja pelkkä runko 475 euroa.KM7D obj.28-100mm yht.799 euroa.Suosittelen ostamaan KM7D:n,mutta valintahan on aivan sinun oma asia ja molemmat ovat hyviä.Objektiivien suhteen ostaisin kyllä hieman paremmat mitä näissä paketeissa tarjotaan.

• lukea TM

KM kannattaa ostaa vain siinä tapauksessa, että on ennestään Minoltan AF-objektiiveja, muuten ei ole mitään järkeä ostaa:

Katso uusimman Tekniikan Maailman KM:n murska-arvostelu - jäi ylivoimaisesti kaikkein viimeisimmäksi.

• Seilori

Ei pidä paikkaansa TM:n testit,siitä olen kyllä varma.Jos unohdat ko.testin kameroista objektiivin pisteet pois,niin tulokset ovat kaikilla miltei samat.Ei tuolla suttuobiskalla kannata KM:aa hankkiakaan.Mikäli kysyjä päätyy ostamaan KonicaMinoltan 7d mallin,niin hän saa Canonin 20D:n veroisen kameran!!.Katsoppa vaikka Steves Digicams tai Luminous Landscapen sivuilta asiaa ennenkuin tuollaisia kirjoittelet.Sitäpaitsi et taida tietää myöskään MB:n viime numerossa olleesta testistä,jossa KM 5D oli varsin hyvä peli(jos haluaa kotimaisia testejä lukea).

• lukea TM
        Seilori kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa TM:n testit,siitä olen kyllä varma.Jos unohdat ko.testin kameroista objektiivin pisteet pois,niin tulokset ovat kaikilla miltei samat.Ei tuolla suttuobiskalla kannata KM:aa hankkiakaan.Mikäli kysyjä päätyy ostamaan KonicaMinoltan 7d mallin,niin hän saa Canonin 20D:n veroisen kameran!!.Katsoppa vaikka Steves Digicams tai Luminous Landscapen sivuilta asiaa ennenkuin tuollaisia kirjoittelet.Sitäpaitsi et taida tietää myöskään MB:n viime numerossa olleesta testistä,jossa KM 5D oli varsin hyvä peli(jos haluaa kotimaisia testejä lukea).

MB:n testi oli täysin alle arvostelun. Sen tekijä ei tiedä kuvauksesta mitään.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000009&conference=4500000000000508&posting=22000000014586020

Vaimollani on KM 7D (6,3 megapikseliä)ja minulla on Canon 5D (12,8 megapikseliä).

Tarvitsen ammatissani kameraa ja aloitin joskus 1960-luvun puolivälissä Minoltan SRT-101:n kanssa. Se oli aikanaan ensimmäinen täydellä aukolla mittaava kamera. Sitten minulla oli Minoltan Dynax 7000i vuodesta 1988. Kuitenkin ammatissani olen käyttänyt Canoneita 1970-luvun puolesta välistä asti, joten meillä on suuri joukko sekä Minoltan että Canonin objektiiveja.

Vaimon KM 7D:n kanssa on ollut luvattoman paljon ongelmia. Sen tarkennus (ns. back focus) ei toiminut ja se piti lähettää RUOTSIIN korjattavaksi, missä se viipyi 8 viikkoa!, vaikka sen palauttamista kiirehdittiin useita kertoja. Toinen ongelma on ollut se, että se alivalottaa melko usein.

Naisen käteen 7D on ehkä liian suuri ja painava, mutta silloin ei ollut vielä 5D myynnissä, kun 7D ostettiin. Minä pidän enemmän 7D:n ergonomiasta kuin 5D:n, joka tuntuu muutenkin liian muoviselta (kuten halvimmat Canonit ja Nikonitkin).

Vielä kerran toistan, että KM kannattaa ostaa vain siinä tapauksessa, että on ennestään Minoltan AF-objektiiveja, muuten ei ole mitään järkeä ostaa sitä. Varsinkin siksi, että nyt kun Sony otti Minoltan bajonetin haltuunsa, niin runkojen ja objektiivien hinnat eivät varmasti tästä halpene.

• Pilot
        lukea TM kirjoitti:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000009&conference=4500000000000508&posting=22000000014586020

Vaimollani on KM 7D (6,3 megapikseliä)ja minulla on Canon 5D (12,8 megapikseliä).

Tarvitsen ammatissani kameraa ja aloitin joskus 1960-luvun puolivälissä Minoltan SRT-101:n kanssa. Se oli aikanaan ensimmäinen täydellä aukolla mittaava kamera. Sitten minulla oli Minoltan Dynax 7000i vuodesta 1988. Kuitenkin ammatissani olen käyttänyt Canoneita 1970-luvun puolesta välistä asti, joten meillä on suuri joukko sekä Minoltan että Canonin objektiiveja.

Vaimon KM 7D:n kanssa on ollut luvattoman paljon ongelmia. Sen tarkennus (ns. back focus) ei toiminut ja se piti lähettää RUOTSIIN korjattavaksi, missä se viipyi 8 viikkoa!, vaikka sen palauttamista kiirehdittiin useita kertoja. Toinen ongelma on ollut se, että se alivalottaa melko usein.

Naisen käteen 7D on ehkä liian suuri ja painava, mutta silloin ei ollut vielä 5D myynnissä, kun 7D ostettiin. Minä pidän enemmän 7D:n ergonomiasta kuin 5D:n, joka tuntuu muutenkin liian muoviselta (kuten halvimmat Canonit ja Nikonitkin).

Vielä kerran toistan, että KM kannattaa ostaa vain siinä tapauksessa, että on ennestään Minoltan AF-objektiiveja, muuten ei ole mitään järkeä ostaa sitä. Varsinkin siksi, että nyt kun Sony otti Minoltan bajonetin haltuunsa, niin runkojen ja objektiivien hinnat eivät varmasti tästä halpene.

Ollut KM 7D nyt noin vuoden ajan eikä mitään ongelmia tarkennuksen tai valotuksen suhteen!!.Nimenomaan Minoltan omilla objektiiveilla pelaa,mutta ei kaikilla Sigmoilla(joka taas ei ole kameran vika).Kaikkiaan tämä on ollut omasta mielestäni eittäin hyvä kamera.Kokemusta on Canonin kameroista niin filmipuolelta kuin 10D mallista,enkä voi mitenkään muita parempina pitää niitä.Jokainen valitsee oman kameran(merkkinsä)itse.En ymmärrä tätä erityisesti Canonien käyttäjien"suosimaa"tyyliä kaikkialla mollata muita merkkejä ja kehuskella"Canon on paras".Onko niiden käyttäjillä niin huono itsetunto kun tuota jatkuu viikoista kuukausiin ja vuosiin.Miltähän se alkais kuulostaa kun muiden merkkien käyttäjät rupeaisi pommittamaan Canonin ostajia samalla tavalla:Älä osta Canonia osta Olympus koska se paras digijärkkäri"?.

• tulokset tiedetään etukäteen

TM:n testeissä voittaja tiedetään jo ennen testejä. Sitten testataan ja lopuksi säädetään painotuksia halutun lopputuloksen varmistamiseksi. Esim. televisiovertailun voittajaksi Salora/Finlux painottamalla käyttöönoton helppoutta ja äänenlaatua kuvanlaatua enemmän.

Kevyttä jakomielitautia on ollut testaajalla, koska 5D:n käyttöliittymä mainitaan sivulauseessa muista poikkeavaksi ja nimenomaan edukseen, mutta käytettävyydestä on annettu muita huonommat pisteet, vaikka kamerassa oli ainoana kuvanvakaajakin.

Koko testi on minusta ihan turha - ei edes paperin, jolle se on painettu, arvoinen. Laitteiden puolen-yhden sivun pikaesittelyt ovat paikallaan, koska näistä voi bongata itselle aiemmin tuntemattomiksi jääneitä, kiinnostavia vekottimia, jotka ovat tarkemman tarkastelun arvoisia. Lehden kannessa mainostetun *vertailun* odotan tarjoavan jo vähän syvällisempää tietoa. Parin lauseen pintapuoliset esittelyt ja asiavirheet (mm. väite ennakoivan tarkennuksen puutteesta) saattavat hieman hatuttaa ko. vertailun vuoksi irtonumeron ostanutta, kun webistä löytyy paljon perusteellisempia vertailuja ja vieläpä ilmaiseksi. Lehdessä ei tietenkään tila riitä samanlaiseen syvällisyyteen kymmenine mallikuvineen per kamera, mutta suomalainen lehti voisikin löytää lisäarvoa mm. testaamalla kameroita talvipakkasessa tms.

• Mika...
        Pilot kirjoitti:

Ollut KM 7D nyt noin vuoden ajan eikä mitään ongelmia tarkennuksen tai valotuksen suhteen!!.Nimenomaan Minoltan omilla objektiiveilla pelaa,mutta ei kaikilla Sigmoilla(joka taas ei ole kameran vika).Kaikkiaan tämä on ollut omasta mielestäni eittäin hyvä kamera.Kokemusta on Canonin kameroista niin filmipuolelta kuin 10D mallista,enkä voi mitenkään muita parempina pitää niitä.Jokainen valitsee oman kameran(merkkinsä)itse.En ymmärrä tätä erityisesti Canonien käyttäjien"suosimaa"tyyliä kaikkialla mollata muita merkkejä ja kehuskella"Canon on paras".Onko niiden käyttäjillä niin huono itsetunto kun tuota jatkuu viikoista kuukausiin ja vuosiin.Miltähän se alkais kuulostaa kun muiden merkkien käyttäjät rupeaisi pommittamaan Canonin ostajia samalla tavalla:Älä osta Canonia osta Olympus koska se paras digijärkkäri"?.

Ei kannata alkaa canonistien kanssa kilpasille niitä on enemmän ja niistä lähtee kovempi ääni. Ei me pärjättäisi niille mollauskampanjassa. Onneksi kameran osto ei ole mikään huutoäänestys ja jokainen osaa valita itselleen mieluisimman. Digijärkkäreissä ei oikeasti ole juurikaan eroja ja nämä merkkisodat näillä foorumeilla on vain tolkutonta asioiden paisuttelua.

Tyypillistä on että kirjoittajat vetävät varsin pitkälle meneviä johtopäätöksiä olemattoman informaation perusteella tyyliin "mulla oli toi ja se meni rikki, älä osta niitä ne ihan paskoja". Tai eivät vaivaa omaa päätään lainkaan vaan toistelevat papukaijoina toisaalta netistä toisten paukapäiden mielipiteitä.

Näillä foorumeilla ihmiset myös toteuttavat fantasioitaan. Tälläkin foorumilla on uskomaton määrä "ammattilaisia", jotka eivät juuri tunne perusasioita.

En keksi muuta selitystä canonistien öykkärimäiselle käytökselle, kuin että joukossa tyhmyys tiivistyy. Sehän on suomen eniten myyty kameramerkki. Ehkä ruotsalaisilla foorumeilla Nikonistit on tolvanoita (se on ruotsin eniten myyty merkki).

• testejä

Aion myös hankkia D7:n. KM:ssa on paljon sellaisia juttuja joita arvostan. TM testi oli nyt sitä ja tätä. Ostan paketin jossa on 17-35 lasi. Vakaajan lisäksi pidän 7D:n ergonomiasta.

• A 2
        lukea TM kirjoitti:

Minä lähetin A 2:n huoltoon Ruotsiin. Alle neljä viikkoa, ystävällinen ja suomenkielinen palvelu. Jos ei Suomessa asu samalla paikkakunnalla kuin huolto, niin joka tapauksessa lähetyskustannukset aika samat Ruotsiin kuin Suomeen. Huollon kestossa ei varmaan suuria eroja.

• Xantinisti

Kannattaisi ehkä lukea ne testit eikä vaan katsoa montako tähteä on saanut. Se joka on lukenut huomaa pisteytystaulukosta miksi KM:n keskiarvo putosi eli koska siinä oli joukon heikoin pakettikakkula. Paremmalla kakkulalla olisi ollut samalla viivalla muiden kanssa. Itsellä on KM7D ja siinä kunnon kakkula ja itselle vehje oli enemmän kuin käteensopiva ja hyvät kuvatkin ottaa edelleenkin kuvaaja eikä kamera ; )

• harrastaja...
        lukea TM kirjoitti:

Olen nyt n. 5000 kuvaa ottanut 5D:llä ja ostanut tutuilta kaikki halvat vanhat objektiivit edullisesti pois, heidän siirtyessään muihin kameroihin.

Kamera on mahtava ja tuntumaltaan paljon parempi kuin suosittu ja n. 200 euroa kalliipi Canonin malli.

Canon voitelee tiettyjä organisaatioita sen verran että voitot irtoavat vuodesta toiseen.

• 7D käyttäjä

Mielestäni 7D:n suurin etu 5D:hen verattuna on parempi ergonomia. Siinä on lähesä kaikille toiminnoille suora valinta omasta namiskastaan, kun taas 5D ja kaikki muutkin halvemmat kamerat ovat enemmän menu-painotteisia. 7D:stä on siis helpompi ja nopeampi saada ulos kaikki se mitä järjestelmäkameralla voi kuvan eteen tehdä.

Mielestäni KM on erinomainen valinta myös sellaiselle joka ei omista yhtään objektiiveja ennestään, koska ainoastaan KM:ssä on kuvanvakaaja rungossa. Muilla, joilla se on edes saatavilla, se on ostettava erikseen jokaisen objektiivin yhteydessä, jos sen haluaa.

• Erkkilä

Erityisesti kaikki käyttäjät,kuten itsekin ovat kehuneet tuota nappuloiden suurta määrää.Käytön oppii miltei heti kun kameran on saanut käsiinsä ja nimenomaan siksi ettei tarvi mennä menu-valikoihin.Ja vieläpä se,ettei samalle napille ole keksitty montaa eri toimintoa.Ihmettelen minäkin sitä kun useassa foorumissa(ei KM:n käyttäjät)sanotaan että osta sitten jos sinulla on ennestään KM:n objektiiveja,mutta muutoin ei.Olen kanssasi täysin samaa mieltä siitä,että kannattaa ostaa vaikkei olisi ennestään yhtään ko.objektiivia.KonicaMinoltan objektiivit ovat laadullisesti useissa testeissä jopa Canonin tai Nikonin vastaavia parempia,joten senpuoleen ainakin kannattaa hankkia.Sitten vielä sekin asia kun Sony on ostanut oikeudet/objektiivien valmistuksen KM:lta,niin jatkokin näyttää hyvältä ja pian saamme myös uusia järjestelmäkameroita kauppoihin.

• Tarkka harkinta kannattaa
        Erkkilä kirjoitti:

Erityisesti kaikki käyttäjät,kuten itsekin ovat kehuneet tuota nappuloiden suurta määrää.Käytön oppii miltei heti kun kameran on saanut käsiinsä ja nimenomaan siksi ettei tarvi mennä menu-valikoihin.Ja vieläpä se,ettei samalle napille ole keksitty montaa eri toimintoa.Ihmettelen minäkin sitä kun useassa foorumissa(ei KM:n käyttäjät)sanotaan että osta sitten jos sinulla on ennestään KM:n objektiiveja,mutta muutoin ei.Olen kanssasi täysin samaa mieltä siitä,että kannattaa ostaa vaikkei olisi ennestään yhtään ko.objektiivia.KonicaMinoltan objektiivit ovat laadullisesti useissa testeissä jopa Canonin tai Nikonin vastaavia parempia,joten senpuoleen ainakin kannattaa hankkia.Sitten vielä sekin asia kun Sony on ostanut oikeudet/objektiivien valmistuksen KM:lta,niin jatkokin näyttää hyvältä ja pian saamme myös uusia järjestelmäkameroita kauppoihin.

Minulla on niitä ensimmäisiä KM 7D:eitä. Runko on todella ergonominen ja nappulasäädöt erinomaiset ja parasta tietenkin AntiShake. Kittilinssistä ei ole muuta hyvää sanottavaa kuin se, että se oli halpa.

KM:ssä on myös toinen puoli: Salamakenkä on ihan omansa samoin kaukolaukaisupistukka. Runkovalikoimassa oli valittavana tasan yksi, kun ostin omani. Objektiivivalikoima on myös suppeampi kuin muilla, varsinkin erikoisobjektiivien puolella - toisaalta KM ei ole valmistanut pitkään aikaan enää itse objektiiveja ja niiden suunnittelukin on tainnut olla säästöliekillä.

Muiden merkkien lisäosia saa edullisesti monesta kotimaisestakin nettikaupasta, KM:ää ei taida saada tällä hetkellä kuin yhdestä.

Nyt kun Sony tuli mukaan kuvaan, niin KM-Sony:n hinnat tulevat melko varmasti olemaan korkeampia kuin vastaavat vempaimet muilla - se on ollut Sony:n politiikkana vuosikaudet.

• 7 D:ssä

on sen pystykuvakahva ja jämäkkä rakenne. Voisinpa semmosen vaikka ostaakkin. 5D ei tulisi kysymykseenkään.

7D sopii käteen, ja tekee kuuleman mukaan aika valmista JPEG:tä jos sitä tarvitsee.

• nimim.
        Tarkka harkinta kannattaa kirjoitti:

Minulla on niitä ensimmäisiä KM 7D:eitä. Runko on todella ergonominen ja nappulasäädöt erinomaiset ja parasta tietenkin AntiShake. Kittilinssistä ei ole muuta hyvää sanottavaa kuin se, että se oli halpa.

KM:ssä on myös toinen puoli: Salamakenkä on ihan omansa samoin kaukolaukaisupistukka. Runkovalikoimassa oli valittavana tasan yksi, kun ostin omani. Objektiivivalikoima on myös suppeampi kuin muilla, varsinkin erikoisobjektiivien puolella - toisaalta KM ei ole valmistanut pitkään aikaan enää itse objektiiveja ja niiden suunnittelukin on tainnut olla säästöliekillä.

Muiden merkkien lisäosia saa edullisesti monesta kotimaisestakin nettikaupasta, KM:ää ei taida saada tällä hetkellä kuin yhdestä.

Nyt kun Sony tuli mukaan kuvaan, niin KM-Sony:n hinnat tulevat melko varmasti olemaan korkeampia kuin vastaavat vempaimet muilla - se on ollut Sony:n politiikkana vuosikaudet.

Lainaus:

"KM:ssä on myös toinen puoli: Salamakenkä on ihan omansa"

Tähän on jo pakko puuttua. Minkä helv... takia tuota asiaa tolkutetaan joka paikassa kotimaisia "ammatti"lehtiä myöden? Eihän sillä ole mitään merkitystä: esim. Metz, Cullman ja Sigma tekevät Minoltan itsensä lisäksi salamaa kyseiseen kenkään. Kuinka samarin monen valmistajan salamaa yhteen kamerarunkoon tarvitaan? Ja kuinkahan monessa testissä on vuosien varrella todettu, että ei näissä nykyjärkkäreissä tahdo toimia 100%:sti nuo piraattisalamat muutenkaan. Paras ostos kuitenkin on aina se oman merkkinen salama, jolloin yhteensopivuus on taattu. Mitä väliä sillä salamakengällä on? Ei ymmärrä.

• ammattilainen
        nimim. kirjoitti:

Lainaus:

"KM:ssä on myös toinen puoli: Salamakenkä on ihan omansa"

Tähän on jo pakko puuttua. Minkä helv... takia tuota asiaa tolkutetaan joka paikassa kotimaisia "ammatti"lehtiä myöden? Eihän sillä ole mitään merkitystä: esim. Metz, Cullman ja Sigma tekevät Minoltan itsensä lisäksi salamaa kyseiseen kenkään. Kuinka samarin monen valmistajan salamaa yhteen kamerarunkoon tarvitaan? Ja kuinkahan monessa testissä on vuosien varrella todettu, että ei näissä nykyjärkkäreissä tahdo toimia 100%:sti nuo piraattisalamat muutenkaan. Paras ostos kuitenkin on aina se oman merkkinen salama, jolloin yhteensopivuus on taattu. Mitä väliä sillä salamakengällä on? Ei ymmärrä.

Mietipä uudelleen.

Tässä aluksi pari mietintä asiaa:

1) jos sinulla olisi kaksi tai jopa useampia eri merkkisiä runkoja.

2) jos haluat korkealuokkaisen salamalaitteen:

Merkkisalama maksaa 550 euroa ja
        korkealuokkainen salamalaite maksaa 300 euroa.

• amatööri_
        ammattilainen kirjoitti:

Mietipä uudelleen.

Olet valovuoden päässä ammattilaisesta.

Tässä aluksi pari syytä miksi uskon niin:

1) ammattilainen tietäisi, että piraattisalama harvoin osaa hyödyntää kaikkea salama-automatiikkaa täysin oikein. Jos se tekeekin sen jossain rungossa, se tod. näk. ei tee sitä enää toisessa. Avaa silmät ja katso ammattilaisten laitteita: ne ovat aina parasta mahdollista toimivuutta ajatellen koottuja. Miksi? Koska eri merkkiset rungot toimivat eri tavoin ja salamalta vaaditaan erilaisia toimintoja ja erilaista yhteensopivuutta. Hinta on sivuseikka, toimintavarmuus on asia numero uno.

2) jos ammattilaisena hankkisit/tarvitsisit useita eri merkkisiä runkoja ja objektiiviarsenaalia, hankkisitko niihin yhteisen 300 euron piraattisalaman mielummin kuin 100%:n varmuudella toimivan merkkilaitteen? Tuskin.

Mitä ne muut mietintäasiat ovat?

• ammattilainen
        amatööri_ kirjoitti:

Olet valovuoden päässä ammattilaisesta.

Tässä aluksi pari syytä miksi uskon niin:

1) ammattilainen tietäisi, että piraattisalama harvoin osaa hyödyntää kaikkea salama-automatiikkaa täysin oikein. Jos se tekeekin sen jossain rungossa, se tod. näk. ei tee sitä enää toisessa. Avaa silmät ja katso ammattilaisten laitteita: ne ovat aina parasta mahdollista toimivuutta ajatellen koottuja. Miksi? Koska eri merkkiset rungot toimivat eri tavoin ja salamalta vaaditaan erilaisia toimintoja ja erilaista yhteensopivuutta. Hinta on sivuseikka, toimintavarmuus on asia numero uno.

2) jos ammattilaisena hankkisit/tarvitsisit useita eri merkkisiä runkoja ja objektiiviarsenaalia, hankkisitko niihin yhteisen 300 euron piraattisalaman mielummin kuin 100%:n varmuudella toimivan merkkilaitteen? Tuskin.

Mitä ne muut mietintäasiat ovat?

"ammattilainen tietäisi, että piraattisalama harvoin osaa hyödyntää kaikkea salama-automatiikkaa täysin oikein."

Ongelma ei liene tässä, sillä ammattilainen käyttää harvoin täysautomatiikkaa.

Tee niin kuin haluat.

Ammattilainen toimii todella eri tavalla kuin amatööri, jolla ei ole tämän alan taitoa.

Me esim. usein tahallamme "eksytämme" automatiikan, ja säädämme manuaalisesti toimintoja.

• Turhis
        ammattilainen kirjoitti:

Mietipä uudelleen.

Arvoitus:

Miksi vaikkapa Metzin katalookissa salamatyypit digirunkoihin on nimetty seuraavan kaavan mukaan:

54 AF-1 C
        54 AF-1 M
        54 AF-1 N

AIVAN! Saat papukaijamerkin!

Canon, Minolta, Nikon. Joka merkille on oma salamansa. Nikonin salama ei toimi Canonissa eikä toisinpäin, vaikka kenkä on sama. Kengän kautta kulkeva data on molemmissa omanlaisensa, samoin jännitetasot. Älä ihmeessä vaan mene työntämään eri merkille tarkoitettua salamaa oman kamerasi kenkään. Saattaa savu nousta. Minoltan uniikki kenkä on ennemmin hyvä kuin huono asia; siihen ei mene vääränlainen salama.

• amatööri_
        ammattilainen kirjoitti:

"ammattilainen tietäisi, että piraattisalama harvoin osaa hyödyntää kaikkea salama-automatiikkaa täysin oikein."

Ongelma ei liene tässä, sillä ammattilainen käyttää harvoin täysautomatiikkaa.

Tee niin kuin haluat.

Ammattilainen toimii todella eri tavalla kuin amatööri, jolla ei ole tämän alan taitoa.

Me esim. usein tahallamme "eksytämme" automatiikan, ja säädämme manuaalisesti toimintoja.

"Ongelma ei liene tässä, sillä ammattilainen käyttää harvoin täysautomatiikkaa."

Onko joku väittänyt vastaan?

"Tee niin kuin haluat."

Niin teen, enkä aio laita eri merkille tarkoitettua salamaa omaan runkooni. Laitatko sinä? Ei kovin ammattimaista touhua.

"Ammattilainen toimii todella eri tavalla kuin amatööri, jolla ei ole tämän alan taitoa."

Mitä taitoa? Kyllä minäkin osaan lyödä itseäni kirveellä polveen kuten sinä näytät tekevän. Se olisi kuitenkin aika typerää.

"Me esim. usein tahallamme "eksytämme" automatiikan, ja säädämme manuaalisesti toimintoja."

Hyvä vitsi. Kerro esimerkki siitä kuinka ammttilaisena eksytät Canonin luulemaan Nikonin salamaa omakseen. Haluan todella tietää.

• ammattilainen
        amatööri_ kirjoitti:

"Ongelma ei liene tässä, sillä ammattilainen käyttää harvoin täysautomatiikkaa."

Onko joku väittänyt vastaan?

"Tee niin kuin haluat."

Niin teen, enkä aio laita eri merkille tarkoitettua salamaa omaan runkooni. Laitatko sinä? Ei kovin ammattimaista touhua.

"Ammattilainen toimii todella eri tavalla kuin amatööri, jolla ei ole tämän alan taitoa."

Mitä taitoa? Kyllä minäkin osaan lyödä itseäni kirveellä polveen kuten sinä näytät tekevän. Se olisi kuitenkin aika typerää.

"Me esim. usein tahallamme "eksytämme" automatiikan, ja säädämme manuaalisesti toimintoja."

Hyvä vitsi. Kerro esimerkki siitä kuinka ammttilaisena eksytät Canonin luulemaan Nikonin salamaa omakseen. Haluan todella tietää.

* "Me esim. usein tahallamme "eksytämme" automatiikan, ja säädämme manuaalisesti toimintoja."

Hyvä vitsi. Kerro esimerkki siitä kuinka ammttilaisena eksytät Canonin luulemaan Nikonin salamaa omakseen. Haluan todella tietää."*

Ammattilaiset käyttävät PC-liitäntäisiä salamalaitteita, joten meidän ei tarvitse "osata" kysymääsi asiaa, mikä lienee amatöörille varsin tärkeääkin - en tiedä.

• amatööri_
        ammattilainen kirjoitti:

* "Me esim. usein tahallamme "eksytämme" automatiikan, ja säädämme manuaalisesti toimintoja."

Hyvä vitsi. Kerro esimerkki siitä kuinka ammttilaisena eksytät Canonin luulemaan Nikonin salamaa omakseen. Haluan todella tietää."*

Ammattilaiset käyttävät PC-liitäntäisiä salamalaitteita, joten meidän ei tarvitse "osata" kysymääsi asiaa, mikä lienee amatöörille varsin tärkeääkin - en tiedä.

"Ammattilaiset käyttävät PC-liitäntäisiä salamalaitteita, joten meidän ei tarvitse "osata" kysymääsi asiaa, mikä lienee amatöörille varsin tärkeääkin - en tiedä."

Kaikki ammattilaisetko? Joka tilanteessako? Buahahahahahahaaa! Älä nyt naurata! Sähän olet vielä enemmän amatööri kuin minä. Jos käytät vaan PC-liitäntää, mitä helskuttia vaahtoat salamakengästä? Jos rungossa ei ole PC-liitäntää, sen saa pikkurahalla niiden harvojen runkojen salamakenkään joissa sitä ei ole.

En nyt vaan ymmärrä miksi käyttäisit enää nykyään johtoja salaman kytkemiseen yleensäkään kun kysymys PC-liitännässä on vain saada yksi pulssi kulkemaan paikasta toiseen. Radio- ja IR-ohjaukset ja herkät orjakennot on keksitty jo ajat sitten.

Lopettaisit nyt tuon pelleilyn jo. Jooko?

• ammattilainen
        amatööri_ kirjoitti:

"Ammattilaiset käyttävät PC-liitäntäisiä salamalaitteita, joten meidän ei tarvitse "osata" kysymääsi asiaa, mikä lienee amatöörille varsin tärkeääkin - en tiedä."

Kaikki ammattilaisetko? Joka tilanteessako? Buahahahahahahaaa! Älä nyt naurata! Sähän olet vielä enemmän amatööri kuin minä. Jos käytät vaan PC-liitäntää, mitä helskuttia vaahtoat salamakengästä? Jos rungossa ei ole PC-liitäntää, sen saa pikkurahalla niiden harvojen runkojen salamakenkään joissa sitä ei ole.

En nyt vaan ymmärrä miksi käyttäisit enää nykyään johtoja salaman kytkemiseen yleensäkään kun kysymys PC-liitännässä on vain saada yksi pulssi kulkemaan paikasta toiseen. Radio- ja IR-ohjaukset ja herkät orjakennot on keksitty jo ajat sitten.

Lopettaisit nyt tuon pelleilyn jo. Jooko?

"Radio- ja IR-ohjaukset ja herkät orjakennot on keksitty jo ajat sitten."

Osaisitko kertoa, kuinka edellä kirjoittamasi sulkisi pois PC-liitäntäiset laitteet?

Minulla on ollut langaton kaukolaukaisujärjestelmä sekä orjakennoja (nekin PC-ohjauksella) 40 vuotta. Samat laitteet toimivat edelleen PC-ohjattuina jokaisen merkin ammattimalleissa.

• kiinni
        Turhis kirjoitti:

Arvoitus:

Miksi vaikkapa Metzin katalookissa salamatyypit digirunkoihin on nimetty seuraavan kaavan mukaan:

54 AF-1 C
        54 AF-1 M
        54 AF-1 N

AIVAN! Saat papukaijamerkin!

Canon, Minolta, Nikon. Joka merkille on oma salamansa. Nikonin salama ei toimi Canonissa eikä toisinpäin, vaikka kenkä on sama. Kengän kautta kulkeva data on molemmissa omanlaisensa, samoin jännitetasot. Älä ihmeessä vaan mene työntämään eri merkille tarkoitettua salamaa oman kamerasi kenkään. Saattaa savu nousta. Minoltan uniikki kenkä on ennemmin hyvä kuin huono asia; siihen ei mene vääränlainen salama.

*Minoltan uniikki kenkä on ennemmin hyvä kuin huono asia; siihen ei mene vääränlainen salama.*

Minun K-Minoltaani (7D) ainakin saa minkä merkkisen salaman vain kiinni. En ole uskaltanut testata käytännössä, mitä tapahtuu, jos kytkisi molempiin virrat päälle - ilmeisen varmasti savua siitä tulisi.

• amatööri_
        ammattilainen kirjoitti:

"Radio- ja IR-ohjaukset ja herkät orjakennot on keksitty jo ajat sitten."

Osaisitko kertoa, kuinka edellä kirjoittamasi sulkisi pois PC-liitäntäiset laitteet?

Minulla on ollut langaton kaukolaukaisujärjestelmä sekä orjakennoja (nekin PC-ohjauksella) 40 vuotta. Samat laitteet toimivat edelleen PC-ohjattuina jokaisen merkin ammattimalleissa.

minkäänlaista kameraa. Antaisit olla jo.

"Osaisitko kertoa, kuinka edellä kirjoittamasi sulkisi pois PC-liitäntäiset laitteet?"

Ei niiden tarvitsekaan, eikä sitä kukaan ole halunnutkaan.

"Minulla on ollut langaton kaukolaukaisujärjestelmä sekä orjakennoja (nekin PC-ohjauksella) 40 vuotta. Samat laitteet toimivat edelleen PC-ohjattuina jokaisen merkin ammattimalleissa. "

Siis suositteletko ihan totta digirungon omistajia käyttämään PC-liitäntää? Nykytekniikan suomista mahdollisuuksista huolimatta? Ja ammattilaisia ostamaan halvan piraattisalaman tuhansia euroja maksavan ammattirungon ja toisia tuhansia eroja maksavien objektiivien kaveriksi? Kytkemään sen PC-liitännällä runkoona ja samalla menettää kaiken automatiikan, mukaanlukien TTL-mittauksen? Minkä ihmeen takia? Miksi ottaa vuosikymmeniä takapakkia? Eihän sillä saavuta yhtään mitään!

Eikä se edes liity enää vähäisimmässäkään määrin Dynaxin salamakenkään.

• kiinni kirjoitti:

*Minoltan uniikki kenkä on ennemmin hyvä kuin huono asia; siihen ei mene vääränlainen salama.*

Minun K-Minoltaani (7D) ainakin saa minkä merkkisen salaman vain kiinni. En ole uskaltanut testata käytännössä, mitä tapahtuu, jos kytkisi molempiin virrat päälle - ilmeisen varmasti savua siitä tulisi.

Nyt mä en tiedä ymmärsitkö asian väärin vai esitinkö asian vaan niin huonosti. Anyway:

Kyllä siinä sinunkin 7D:ssä on ihan Minoltan oma kenkä, eli ei siihen ihan mitä tahansa salamaa saa kiinni. Siihen menee kyllä monenkin merkkiset salamat, esim. noi Metzit, mutta silloin se on salama joka on jo tehtaalla tehdessä tarkoitettu vain ja ainostaan Minoltaan. Siksi siinä on Minoltan kenkä. Luultavimmin voit käyttää salamaasi 7D:ssä jos se siihen kenkään menee, mutta laita varmuuden vuoksi salaman tarkka tyyppi tänne, niin ehkä sen sopivuudesta 7D:hen löytyy ihan faktaa. Kokeile virtoja päälle vasta sitten.

Mulla on itsellä Metzin vanha salama, jonka hankin muutamia vuosia sitten Dynax 7 filkkariin. Sekin toimii kyllä 7D:ssä, mutta ilman automaattitoimintoja. En juurikaan kuvaa salaman kanssa, joten paremman hankinta ei vaan ole ollut ajankohtainen.

• ammattilainen
        amatööri_ kirjoitti:

minkäänlaista kameraa. Antaisit olla jo.

"Osaisitko kertoa, kuinka edellä kirjoittamasi sulkisi pois PC-liitäntäiset laitteet?"

Ei niiden tarvitsekaan, eikä sitä kukaan ole halunnutkaan.

"Minulla on ollut langaton kaukolaukaisujärjestelmä sekä orjakennoja (nekin PC-ohjauksella) 40 vuotta. Samat laitteet toimivat edelleen PC-ohjattuina jokaisen merkin ammattimalleissa. "

Siis suositteletko ihan totta digirungon omistajia käyttämään PC-liitäntää? Nykytekniikan suomista mahdollisuuksista huolimatta? Ja ammattilaisia ostamaan halvan piraattisalaman tuhansia euroja maksavan ammattirungon ja toisia tuhansia eroja maksavien objektiivien kaveriksi? Kytkemään sen PC-liitännällä runkoona ja samalla menettää kaiken automatiikan, mukaanlukien TTL-mittauksen? Minkä ihmeen takia? Miksi ottaa vuosikymmeniä takapakkia? Eihän sillä saavuta yhtään mitään!

Eikä se edes liity enää vähäisimmässäkään määrin Dynaxin salamakenkään.

"Eikä se edes liity enää vähäisimmässäkään määrin Dynaxin salamakenkään."

Kyllä asia liittyy tiukasti myös Digi-Dynaxeihin.

KM 7D:ssä on PC-liitäntä (Kuka arvaa, miksi muuten on?), mutta KM 5D:ssä ei ole PC-liitäntä.

Tässä lyhyesti Digi-Dynaxit ja niiden salamavalmiudet.

• amatööri_
        ammattilainen kirjoitti:

KM 7D:ssä on PC-liitäntä (Kuka arvaa, miksi muuten on?), mutta KM 5D:ssä ei ole PC-liitäntä.

""Eikä se edes liity enää vähäisimmässäkään määrin Dynaxin salamakenkään.""

"Kyllä asia liittyy tiukasti myös Digi-Dynaxeihin."

Mutta ei niiden salamakenkään josta alunperin oli kyse.

Eikä ammattilainen ostaisi Dynaxin digirunkoa. Eikä mitään muitakaan harrastelijarunkoa. Eikä ammattilainen osta halpoja piraattisalamoita. Eikä piraattilaseja. Eikä piraattimitäänmuutakaan. Eli et ole ammattilainen. Näin se vaan on.

ps. 5Dkin toimii PC-liitännällä jos haluaa (mitä kukaan vähänkään järkevä tuskin edes haluaa). PC-adapteri kenkään kiinni ja menoksi. Näinhän se on aina ennenkin tehty niitten kameroitten kanssa joissa PC-istukkaa ei ole.

• ammattilainen
        amatööri_ kirjoitti:

""Eikä se edes liity enää vähäisimmässäkään määrin Dynaxin salamakenkään.""

"Kyllä asia liittyy tiukasti myös Digi-Dynaxeihin."

Mutta ei niiden salamakenkään josta alunperin oli kyse.

Eikä ammattilainen ostaisi Dynaxin digirunkoa. Eikä mitään muitakaan harrastelijarunkoa. Eikä ammattilainen osta halpoja piraattisalamoita. Eikä piraattilaseja. Eikä piraattimitäänmuutakaan. Eli et ole ammattilainen. Näin se vaan on.

ps. 5Dkin toimii PC-liitännällä jos haluaa (mitä kukaan vähänkään järkevä tuskin edes haluaa). PC-adapteri kenkään kiinni ja menoksi. Näinhän se on aina ennenkin tehty niitten kameroitten kanssa joissa PC-istukkaa ei ole.

"Eikä ammattilainen ostaisi Dynaxin digirunkoa. Eikä mitään muitakaan harrastelijarunkoa. Eikä ammattilainen osta halpoja piraattisalamoita. Eikä piraattilaseja. Eikä piraattimitäänmuutakaan."

On täysin totta, mitä edellä kirjoitat.

Suurimmalla osalla meistä on vähän eri koon kuvausvehkeet kuin amatööreillä. Kinokoossa suurimmalla osalla, kuten minullakin, on aina ollut Nikon. Teemme edelleen suuremman osan töistämme filmimateriaalille kuin digille.

Meidän ongelmamme on tuottavuus - ei ole varaa ostaa jatkuvasti uutta teknikkaa, joten esim. salamajärjestelmämme ovat lähinnä sen vuoksi PC-ohjattuja. Me keskitymme enemmän luovuuteen kuin laitehienouksiin.

Jos kiinnostaa, voisit ehkä vierailla lähimmän ammattikuvaajan luona keskustelemassa aiheesta - luulen, että siinä olisi molemmille osapuolille mielenkiintoinen ja opettava tilaisuus.

Joudun lähtemään tästä teollisuuskuvauskeikalle - ilman digejä ja hienoja automaattisalamia - katsotaan pärjäänkö näin.

Toivon sinulle hienoja keväisiä kuvausilmoja - ainakin valoa on riittävästi. Kannattaa keskittyä enemmän hyvään sommitteluun kuin kalliisiin ja hienoihin automaattilaitteisiin.

• Petzkuli
        ammattilainen kirjoitti:

Luin tämän viestiketjun tarkkaan läpi. Samoin tuon toisen.

Ymmärsin näin: jos haluaa käyttää PC-liitäntää, kaikki rungot joissa on edes jonkinmoinen salamaliitäntä, ovat yhteensopivia keskenään. Jos haluaa käyttää istukan kautta kulkevaa salamanohjaustietoa, joka merkille on oma salamansa, eikä toiselle merkille tarkoitettua salamaa saa laittaa kameraansa vaikka se siihen sopisikin -> rikkoutumisvaara. Olenko ymmärtänyt oikein?

Herää kysymys: mikä tässä on se ongelma johon väittämiselläsi puutut?

• amatööri_
        ammattilainen kirjoitti:

"Eikä ammattilainen ostaisi Dynaxin digirunkoa. Eikä mitään muitakaan harrastelijarunkoa. Eikä ammattilainen osta halpoja piraattisalamoita. Eikä piraattilaseja. Eikä piraattimitäänmuutakaan."

On täysin totta, mitä edellä kirjoitat.

Suurimmalla osalla meistä on vähän eri koon kuvausvehkeet kuin amatööreillä. Kinokoossa suurimmalla osalla, kuten minullakin, on aina ollut Nikon. Teemme edelleen suuremman osan töistämme filmimateriaalille kuin digille.

Meidän ongelmamme on tuottavuus - ei ole varaa ostaa jatkuvasti uutta teknikkaa, joten esim. salamajärjestelmämme ovat lähinnä sen vuoksi PC-ohjattuja. Me keskitymme enemmän luovuuteen kuin laitehienouksiin.

Jos kiinnostaa, voisit ehkä vierailla lähimmän ammattikuvaajan luona keskustelemassa aiheesta - luulen, että siinä olisi molemmille osapuolille mielenkiintoinen ja opettava tilaisuus.

Joudun lähtemään tästä teollisuuskuvauskeikalle - ilman digejä ja hienoja automaattisalamia - katsotaan pärjäänkö näin.

Toivon sinulle hienoja keväisiä kuvausilmoja - ainakin valoa on riittävästi. Kannattaa keskittyä enemmän hyvään sommitteluun kuin kalliisiin ja hienoihin automaattilaitteisiin.

"Meidän ongelmamme on tuottavuus - ei ole varaa ostaa jatkuvasti uutta teknikkaa, joten esim. salamajärjestelmämme ovat lähinnä sen vuoksi PC-ohjattuja. Me keskitymme enemmän luovuuteen kuin laitehienouksiin."

Joten ostitte 300 euron yhteisen salaman? Jos toimintapanne on edellä esittämäsi kaltaista, ei ole ihme ettei firmalla ole varaa kuin yhteen 300 euron salamaan.

"Jos kiinnostaa, voisit ehkä vierailla lähimmän ammattikuvaajan luona keskustelemassa aiheesta - luulen, että siinä olisi molemmille osapuolille mielenkiintoinen ja opettava tilaisuus."

Tiedätkö, vierailustani ammattikuvaajan luona taitaa olla huikeasti vähemmän aikaa kuin sinulla. Ethän edes tiedä kuinka ammattilaiset nykyään asioita tekevät. Kävaises oikein katsomassa niin huomaat kuinka naurettavia kaikki kommettisi olivatkaan. Mutta älä liikaa häpeile, ei kaikkea voi tietää ennen kuin ottaa selvää.

"Joudun lähtemään tästä teollisuuskuvauskeikalle - ilman digejä ja hienoja automaattisalamia - katsotaan pärjäänkö näin. "

Tuskin pärjäät. Mä luulen että et edes tiedä mitä tarkoittaa sana "teollisuuskuvauskeikka". Siinä on paljon kirjaimiakin.

"Toivon sinulle hienoja keväisiä kuvausilmoja - ainakin valoa on riittävästi. Kannattaa keskittyä enemmän hyvään sommitteluun kuin kalliisiin ja hienoihin automaattilaitteisiin."

Kuten myös. Äläkä sitten laita sitä Canonin runkoon tarkoitettua piraattisalamaa Nikoniin! Muista tämä!!! Ne menee molemmat rikki ja tulee vaan turhaa sanomista ja pahaa mieltä kun korjaaminen on kuitenkin niin pirun kallista. Maksaa helposti saman verran (jos ei enemmänkin) kuin "kallis ja hieno automaattilaite".

• Petzkuli kirjoitti:

Luin tämän viestiketjun tarkkaan läpi. Samoin tuon toisen.

Ymmärsin näin: jos haluaa käyttää PC-liitäntää, kaikki rungot joissa on edes jonkinmoinen salamaliitäntä, ovat yhteensopivia keskenään. Jos haluaa käyttää istukan kautta kulkevaa salamanohjaustietoa, joka merkille on oma salamansa, eikä toiselle merkille tarkoitettua salamaa saa laittaa kameraansa vaikka se siihen sopisikin -> rikkoutumisvaara. Olenko ymmärtänyt oikein?

Herää kysymys: mikä tässä on se ongelma johon väittämiselläsi puutut?

Siis olet ymmärtänyt ihan oikein.

Minun nähdäkseni tässä ei ole mitään ongelmaa, eikä mitään oikeaa syytä väitellä. Amatööri puhuu asiaa salamaan liittyvissä teksteissään.

Muuhun väittelyyn en ota kantaa. Huh.

• Salamasovitin
        Turhis kirjoitti:

Nyt mä en tiedä ymmärsitkö asian väärin vai esitinkö asian vaan niin huonosti. Anyway:

Kyllä siinä sinunkin 7D:ssä on ihan Minoltan oma kenkä, eli ei siihen ihan mitä tahansa salamaa saa kiinni. Siihen menee kyllä monenkin merkkiset salamat, esim. noi Metzit, mutta silloin se on salama joka on jo tehtaalla tehdessä tarkoitettu vain ja ainostaan Minoltaan. Siksi siinä on Minoltan kenkä. Luultavimmin voit käyttää salamaasi 7D:ssä jos se siihen kenkään menee, mutta laita varmuuden vuoksi salaman tarkka tyyppi tänne, niin ehkä sen sopivuudesta 7D:hen löytyy ihan faktaa. Kokeile virtoja päälle vasta sitten.

Mulla on itsellä Metzin vanha salama, jonka hankin muutamia vuosia sitten Dynax 7 filkkariin. Sekin toimii kyllä 7D:ssä, mutta ilman automaattitoimintoja. En juurikaan kuvaa salaman kanssa, joten paremman hankinta ei vaan ole ollut ajankohtainen.

Vinkkejä:

http://www.warthog.fi/askartelut/jaennitteenalentaja/neljaeyhdeksaen.html

Muutkin salamat saa siis kiinni KM:n kameroihin...

• KM ostaja

Nyt sitten menin ja ostin saksasta KM 5D KIT:in 579 eurolla. Yritin tilata kyllä sitä ennen 7D:tä mutta se kerkesi juuri loppua...ei niissä kyllä kuvanlaadullisesti oikein paljoa eroa ole, mutta 7D tuntuu ammattimaisemmalta runsaine näppäimine ym. hyvyyksineen. Silti olen todella tyytyväinen ostokseeni. =)

• Pilot

Onnea vaan uuden kameran johdosta,teit varmasti hyvän valinnan.

• Mieltä
        Pilot kirjoitti:

Onnea vaan uuden kameran johdosta,teit varmasti hyvän valinnan.

Konica Minolta 7D on todella hyvä kamera.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      398
      4500
    2. Kuka on mystinen heppamies?

Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel
      Kotimaiset julkkisjuorut
      121
      1752
    3. Muutto ei ratkaise mitään.

Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      138
      1518
    4. Jäätävä epävarmuus

Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko
      Ikävä
      73
      1273
    5. Yksi iso yllätys luvassa The Summit Suomi -finaalijaksossa - Tiesitkö nämä Summit-loppukolmikosta?

The Summit Suomi on tarjoillut yllättäviä pudotuksia ja melkoisen määrän pelkkää kisaajien vaelluksen kuvaamista Norjass
      Tv-sarjat
      15
      1086
    6. Perjantaita!

Miltä kaivattusi tuoksuu? Tuli mieleen kun täällä usein mainitaan pahasta hajusta. 🤔
      Ikävä
      72
      1077
    7. Voi että! Sergey Hilman paljastaa Race Across the World -kuvauksista: "Tämä oli se paras jekku"

Tykätään! Aikamoinen pari tämä Sergey Hilman ja Sini Sabotage - herättävät varmasti vahvoja tunteita suuntaan sun toise
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1019
    8. Ei tullut konkurssia, tuli 3 karhua

Olipas hyvä uutinen. Näin sitä vaan tunnetaan. Persut eivät onnistuneet tuhoamaan.. tätäkään
      Ähtäri
      64
      976
    9. Ainakin hän on elossa

ehdin jo huolestua.
      Ikävä
      38
      960
    10. Ei sua mies varmaan kauheasti haittaa

Jos otan sut omakseni, tässä lähiaikoina ❤️
      Ikävä
      65