Mikä rotu sopisi minulle?

Tiinu

Olen hankkimassa koiraa tässä vuoden sisällä, mutta rotu olisi vielä vähän hakusessa...
Tässä olisi muutama kriteeri:

- Koirankokoinen (säkä yli 50cm, kuitenkin mielellään alle 70cm)
- Ei mitään noutajaa eikä paimenkoiria
- Harrastuksista kiinnostaisi ainakin agility ja Pk-lajeista jälki tai haku, kilpailemisesta en välttämättä ole kiinnostunut, lähinnä omaksi ja koiran iloksi harrastelisin
- Ei kovin pitkää turkkia, trimmattavakin käy
- Suht helposti koulutettavissa, mutta omaakin tahtoa saa löytyä eli ne paimenkoirat tosiaan ei kiinnosta!

No siinäpä ne tärkeimmät tulikin, eli löytyiskö näillä perusteilla mitään rotua...?

20

1179

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tytteli

Kävisiköhän sulle iso villakoira? Ihana luonne, helppo kouluttaa ja sopii myös aglityyn. Turkin voi pitää lyhyenä jos niin haluaa. Itselläni on tarkoituksena ostaa tuollainen puolenvuoden kuluttua.(on jo varaukses)

• Lisään vielä tuohon isovillakoiraan, että mahtava toko-koirakin on. Suosittelen myös.

• jospahan

celtti on aivan ihana turkki hyvä ei nypittävä eikä leikattava harjaus ja pesu agilityssä aivan mahtava ja tokossa sopii molempiin ja muuhunkun harrasrukseen
      On persoonallinen koira ja todella emäntään-isäntään kiintyvä koira

• haukku24

meneppä nyt kirjastoon ja lainaa sieltä paksu koirakirja. juttele perheenjäsentesi kanssa mikä rotu olisi kiva. sitä on nyt vieraan ihmisen hankala sanoa, sinä sen valitset, ei me.

• Tiinu

Luonnolisesti itse päätän minkä rodun lopulta valitsen, mutta saahan sitä mielipiteitä muilta kysyä, voihan olla että saattaa tulla esille sellainen rotu jota ei itse olisi osannut edes harkita...Perheenjäseniä on vain mies, ja näihin em. kriteereihin päädyimme yhdessä.

Noista ehdotuksista toi villakoira ei kyllä oikein sytytä ulkomuotonsa puolesta...

• kanss

isovillis. niinkuin tuolla sanottiinkin. itse haluaisin sen, mutta muut perheenjäsenet eivät:(

• Paimenkoiristakin voi löytyä niitä omapäisempiä yksilöitä, mutta ei tuu mieleen, kun en tunne niin paljon näitä rotuja.

Olisiko joku pystykorva hyvä? Ne ovat kyllä sun listan alarajoilla kokonsa puolesta.

Tai suomenlapinkoira. Oppivainen ainakin ja sen kanssa voi harrastaa vaikka mitä. Ei kuulu paimenkoiraryhmään, vaikka kai sitä on poropaimennukseen käytetty.

Setteri? Vinttikoira? Rottweiler (varauksella, ne vaativat runsaasti tietoa ja taitoa)?

Itse tiedät parhaiten itsesi. Lue kirjoja, nettisivuja ja lehtiä. Käy näyttelyissä ja kilpailuissa. Jalkaudu kentälle, sieltä se rotu löytyy, ehkä jopa se kennelikin, josta haluat koiran ottaa.

Ja harrastuksiin parhaat ovat juuri paimenkoiria, koska niillä on juuri niitä ominaisuuksia, joita pk-koiralta vaaditaan: halu tehdä yhteistyötä, vajaa riistavietti, ketterät liikkeet, keski-tai isokokoisuus, on niitä pieniäkin. Vaikka kilpaileminen ei nyt kiinnostaisi, olisi hyvä valita rotu, jolla on koeoikeudet, ties vaikka harrastus veisi mukanaan.

• Tuota mihin

Niin, tuota, mihin sinä sitä koiran omaa tahtoa tarvitset? Kyllä elämä koiran kanssa on helpompaa, jos se suotuu toimimaan isännän/emännän tahdon mukaan. Vihjeenä vaan.

• Tiinu

Tarkoitin sillä lähinnä sitä, että en halua mitään maata jalkojeni alla palvovaa koiraa kuten sakemannia tms. vaan hieman itsenäisemmän koiran. Sopii paremmin omaan persoonaan ja luonteeseeni.
        Nämä nyt on ne kriteerit, koita elää niiden kanssa.

• Tuota mihin
        Tiinu kirjoitti:

Tarkoitin sillä lähinnä sitä, että en halua mitään maata jalkojeni alla palvovaa koiraa kuten sakemannia tms. vaan hieman itsenäisemmän koiran. Sopii paremmin omaan persoonaan ja luonteeseeni.
        Nämä nyt on ne kriteerit, koita elää niiden kanssa.

Joo, kunhan kysyin. Itselläni on paimenkoira(Bortsu). Ja kyllä mielestäni siitäkin saa omapäisen, kunhan jättää koulutuksen vähäiseksi:-). Itse olen kuitenkin katsonut elämäni olevan helpompaa, kun koira on koulutettu ja voin sen pitää jokinlaisessa kontrollissa. Et kai vaan sekota itsenäisyyttä jääräpäisyyteen. Ei se, että koira on vaikeasti koulutettavissa välttämättä omaa tahtoa merkitse, saattaa olla vaan vähempi lahjakkuutta.

• Tiinu
        Tuota mihin kirjoitti:

Joo, kunhan kysyin. Itselläni on paimenkoira(Bortsu). Ja kyllä mielestäni siitäkin saa omapäisen, kunhan jättää koulutuksen vähäiseksi:-). Itse olen kuitenkin katsonut elämäni olevan helpompaa, kun koira on koulutettu ja voin sen pitää jokinlaisessa kontrollissa. Et kai vaan sekota itsenäisyyttä jääräpäisyyteen. Ei se, että koira on vaikeasti koulutettavissa välttämättä omaa tahtoa merkitse, saattaa olla vaan vähempi lahjakkuutta.

Tietenkin koira kuin koira täytyy kouluttaa, mutta siinä suhteessa saa olla vähän "haastettakin".
        Ja kirjoitin että suht helposti koulutettavissa oleva, EI vaikeasti koulutettava.
        Ehkä tuo oma tahto oli väärä ilmaisu, tarkoitin siis sillä lähinnä sitä itsenäisyyttä, reippautta ja iloisuutta. Mielestäni paimenkoirissa varsinkin sakemanneissa ja belgianpaimenkoirissa ei näitä ominaisuuksia ole...

• Tuota mihin
        Tiinu kirjoitti:

Tietenkin koira kuin koira täytyy kouluttaa, mutta siinä suhteessa saa olla vähän "haastettakin".
        Ja kirjoitin että suht helposti koulutettavissa oleva, EI vaikeasti koulutettava.
        Ehkä tuo oma tahto oli väärä ilmaisu, tarkoitin siis sillä lähinnä sitä itsenäisyyttä, reippautta ja iloisuutta. Mielestäni paimenkoirissa varsinkin sakemanneissa ja belgianpaimenkoirissa ei näitä ominaisuuksia ole...

Joo, meidän Bortsu on kyllä iloinen ja reipas.

• Tiinu kirjoitti:

Minusta lähes kaikki koirat ovat reippaita ja iloisia, ainakin omassa porukassa. Kuitenkin koiralla täytyy olla elämästä positiivisia kokemuksia. Pelkäävä koira ei ole reipas eikä iloinen.

Itsenäisyydestäkin: Tarkoitatko sitä, että koira ei ole kiinnostunut ihan joka askeleella seuraamaan touhujasi, vaan viihtyy myös omissa puuhissaan? Silloin jokainen paimenkoirarotu ei ole sun juttusi, moni tykkää seurata isäntäväkeä jopa vessaan!

Meillä on kaksi belgianpaimenkoiraa. sisällä ne köllöttelevät sohvalla ja pöydän alla ja kiinnostuvat ihmisitä, kun nämä menevät keittiöön tai ulko-ovelle. Tässä rodussa tuo on varmaankin koirakohtaista. Mä oon pyöriny lähinnä tämän nuoremman koiran kanssa, harjoitellut sen kanssa muunmuassa tokoliikkeitä itsekseni.

Koira ei todellakaan ole mikään nössö, joka laahustaa perässäni. Päinvastoin, se kulkee innoissaan vierelläni ja tekee mitä pyydän. Tähän on vaadittu vuosien yhdessäolo, kumpikin tuntee toisen. Toisaalta, se ei myöskään ole sellainen tuijottaja, jollainen oli eräs tapaamani samanrotuinen, joka ei jättänyt lainaohjaajansa silmiä hetkeksikään silmistään. Kauhulla mä sen koirakon kulkua kattelin, mutta tapansa kullakin.

Lenkillä pidän koiraa vapaana, ja se menee sinne minne minäkin. Jos joku tulee vastaan, komennan sen yhdellä käskyllä lähelleni. Koiralla ei ole armeijakuria, vaikka perheeni sanookin, että kelpaisin hyvin karjumaan komppanialle.

Toisaalta, luulen tietäväni, mitä tarkoitat. Onko se tarkoittamasi asia eräänlainen huumorintaju, pilke koiran silmäkulmassa? Airikselle, josta täällä on puhuttu, osaan sellaisen kuvitella. Muutenkin belgi on sellaisen rotu, joka vaatii ohjaajaltaan jotain. Helppo kouluttaa, koska koira on helposti motivoitavissa ja yhteistyöhaluinen.

Toivottavasti löydät oman rotusi. Ja luulen, että belgi ei kuitenkaan tästä palopuheesta huolimatta täytä ehtojasi.

• lellu1960

tai pinseri?

• mieleen

aireldalenterrieri. :)

• lime

..eurasier?Ei tarvitse trimmata,käy agilityyn,vähän omapäinen ja säkä 50-60 cm.

• airiksesta

mukava koulutettava..sopii monenlaiseen harrastukseen, trimmattava mutta ei lähde sitten karvaa, omaakin tahtoa löytyy ja illalla uskaltaa kävellä kun on isompi koiruus kainalossa..suht rauhallinen. :)

• Tiinu
        airiksesta kirjoitti:

mukava koulutettava..sopii monenlaiseen harrastukseen, trimmattava mutta ei lähde sitten karvaa, omaakin tahtoa löytyy ja illalla uskaltaa kävellä kun on isompi koiruus kainalossa..suht rauhallinen. :)

Airis kuulostaa kyllä hyvältä, rotua pohtiessa se on käynyt mielessä. Täytyy tutustua rotuun vielä tarkemmin. Suursnautseri on käynyt myös mielessä, mutta airis voisi olla ehkä vielä sopivampi...

• airiksen
        Tiinu kirjoitti:

Airis kuulostaa kyllä hyvältä, rotua pohtiessa se on käynyt mielessä. Täytyy tutustua rotuun vielä tarkemmin. Suursnautseri on käynyt myös mielessä, mutta airis voisi olla ehkä vielä sopivampi...

kanssa pääset hiukan helpommalla..suursnautserit on mielestäni hiukan vaativampia. Vahtivuus puolestaan on suursnautserilla parempi..luulisin :)

• Lio

..leonberginkoira? Ei täyty ihan kaikkia kriteerejä, urokset menevät tuon asettamasi säkäkorkeuden (70cm) yli poikkeuksetta, mutta nartut usein siinä tuossa 70 cm korvilla välillä. Itse rakastuin rotuun juuri sen takia, että se on aina valmis mukaanlähtijä, oli harrastus mikä hyvänsä, mutta ei osoita minkäänlaisia kärsimyksen merkkejä, jos joskus ei ehdi/jaksa kummempia harrasteleen. Perusjutut on helppo opettaa, leo oppii kuin itsestään ns. normaalijutut, mutta pidemmälle koulutettaessa omistaja saa jo vähän rassata itseään... Jotkut yksilöt kun voivat olla vähän hankalammin motivoitavissa, kun se viitseliäisyys ei aina kohtaa omistajan toiveita ;) Mikään ylenpalttisen miellyttämisenhaluinen se ei ole, mutta helppo kaveri noin yleisesti sekä äärettömän sopeutuvainen. Sopii agilityynkin kunhan on kasvunsa ensin saanut rauhassa kasvaa.

..Ja niin, turkki on suhteellisen helppohoitoinen (karvaa lähtee tosin paljon lähes ympäri vuoden), viikkoharjaus pitää kondiksessa ja kestää hyvin huonoa säätä ja märkää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En tullut, koska käytit päätäsi.

Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      37
      2726
    2. Miten kaivattusi teki sinuun lähtemättömän vaikutuksen?

Minulla kävi niin, että hän laittoi ruokaa, kun olin nälkäinen. Tie miehen sydämeen käy vatsan kautta.
      Ikävä
      89
      1174
    3. Alkon myynti putosi kesäkuussa 10 prosenttia

Niin se hallitus tuhoaa valtion verokertymää ylisuurella alkoholiverolla, kun kansalaiset hankkivat juomansa ulkomailta.
      Maailman menoa
      127
      979
    4. Oliko mies vetäytyminen

Toimiva veto? Miten meille kävi. Ei hyvin ja mahdottomalta tuntuu tilanne nyt.
      Ikävä
      60
      950
    5. Mitä söitte Hänen kanssaan yhdessä viimeksi?

Tällainen vihjeketju:)
      Ikävä
      66
      907
    6. Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää

Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos
      Ulosotto, perintä ja häädöt
      76
      858
    7. Oon tässä pohtinut että se nainen

Ei sovi sulle. Ihmetyttää mitä näet hänessä. Mieheltä miehelle
      Ikävä
      70
      805
    8. EU:lta tyly ratkaisu Temulle

On se hyvä, että EU on vihdoin ja viimein puuttunut noiden Kiinan krääsän kauppiaiden toimintaan. https://www.is.fi/ta
      Maailman menoa
      99
      802
    9. Nainen on ihana

ilta-päivää tosi söpölle naiselle 🤗😘☺ Jos saisin sinut nainen oisin onnellisin mies Etpäs tiedäkään keneltä tämä on?
      Ikävä
      25
      718
    10. Hallinto-oikeus kumosi valtuuston päätöksiä

Teksti-tv kertoo, että valtuuston päätöksentekoon on osallistunut varavaltuutettu jolla ei ollut oikeutta osallistua. Mi
      Ähtäri
      30
      684
    Aihe