Viisumi again...

wile

Ollaan lähdössä kaverin kanssa heinäkuussa jenkkeihin ja heräsipä tässä tämä viisumi kysymys.
Eli siis tarviiko sinne nyt viisumin jos matkan kesto on vain 3vko ja mikä tämä Visa Waiver-ohjelma siis on? Meillä ei ole passeja ennestään että millainen passi nyt pitää hommata jne.. kaikki neuvot tervetulleita!

Koitin USEmbassyn sivuilta kattoo näitä hommia mut se oli semmonen viidakko et ajattelin sit kysyä täältä.

10

1768

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hieman rrrr-

      rautalankaa: Hae passi. Saat oikeanlaisen. Mutta hae ajoissa.
      Visa Waiver: Periaatteessa kaikki USAan matkustavat tarvitsevat viisumin, mutta siitä on tällainen poikkeussysteemi "että me nyt luovutaan viisumin vaatimisesta jos..." eli suomalainen ei tarvitse viisumia jos on maassa turistina ja oliko se nyt maksimissaan se 90 vrk.

      • tuya

        Ja lentokoneessa te täytätte sellaisen vihreän visa waiver-lomakkeen joka annetaan maahantulovirkailijalle. Kantaosan siitä lapusta maahantulovirkailija laittaa passin väliin ja se otetaan pois sieltä maasta lähdettäessä.


      • tuya kirjoitti:

        Ja lentokoneessa te täytätte sellaisen vihreän visa waiver-lomakkeen joka annetaan maahantulovirkailijalle. Kantaosan siitä lapusta maahantulovirkailija laittaa passin väliin ja se otetaan pois sieltä maasta lähdettäessä.

        ja jos matkustatte viisumilla saatte samanlaisen lapun mutta valkoisen käsitellään samalla lailla kuin vihreää.


    • passi

      Visa Waiver edellyttää 10 v passia, joka on koneluettava.

      1 v pikapassi ei ole koneluettava, sillä ei pääse maahan ilman ennakkoviisumia.

      • biotunniste

        USA on monta kertaa uhannut ja monta kertaa perunut sen, että passissa pitää olla biotunniste, muuten tarvitaan viisumi. 10 v passissa ei ole biotunnistetta, mutta aivan kohta ryhdytään myymään 5 v passia, missä se on. Tarkkana nyt USA:han matkustavat!!!!


      • tuya
        biotunniste kirjoitti:

        USA on monta kertaa uhannut ja monta kertaa perunut sen, että passissa pitää olla biotunniste, muuten tarvitaan viisumi. 10 v passissa ei ole biotunnistetta, mutta aivan kohta ryhdytään myymään 5 v passia, missä se on. Tarkkana nyt USA:han matkustavat!!!!

        Tässä lainaus usembassy.fi-sivuilta:
        "Suomen kansalaista koskevat passivaatimukset
        Kaikilta Viisumivapausohjelmaa käyttäviltä Suomen kansalaisilta vaaditaan koneluettava passi, huolimatta siitä, kuinka vanha tai minkä tyyppinen passi matkustajalla on käytössään.
        Seuraavat vaatimukset koskevat kaikkia viisumivapausohjelmaa käyttäviä Suomen kansalaisia riippuen passin myöntämispäivämäärästä:
        • Koneluettavalla Suomen passilla, joka on myönnetty ennen 26.10.2005 voi matkustaa viisumi vapaasti Yhdysvaltoihin.
        • Koneluettavassa passissa, joka on myönnetty 26.10.2005- 25.10.2006 välisenä aikana tulee olla digitaalinen valokuva henkilötietosivulla (suurin osa Suomen monivuotisista passeista täyttää tämän vaatimuksen) tai siru, johon henkilötiedot on integroitu (ei vielä toistaiseksi käytössä Suomessa).
        • Koneluettavissa passeissa, jotka myönnetään 26.10.2006 jälkeen tulee olla biotunniste siru, johon passin haltijan henkilötiedot on integroitu (e-passi).
        Väliaikaisella (pikapassilla) matkustava Suomen kansalainen ei voi käyttää viisumivapausohjelmaa, vaan hän tarvitsee viisumin Yhdysvaltoihin."


        Jos hankkii 10-vuoden passinsa ennen maagista päivämäärää 26.10.2006 kelpaa se USA:han matkustamiseen koko voimassaoloaikansa. Kunhan siis passin kuva täyttää vaatimukset. Tuon valokuvaohjeen voi printata Poliisin sivuilta jos epäilee ettei valokuvaamossa osata ottaa oikeanlaista passikuvaa:
        http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/1420C6E88D44489BC225701900350B51


      • tietää
        tuya kirjoitti:

        Tässä lainaus usembassy.fi-sivuilta:
        "Suomen kansalaista koskevat passivaatimukset
        Kaikilta Viisumivapausohjelmaa käyttäviltä Suomen kansalaisilta vaaditaan koneluettava passi, huolimatta siitä, kuinka vanha tai minkä tyyppinen passi matkustajalla on käytössään.
        Seuraavat vaatimukset koskevat kaikkia viisumivapausohjelmaa käyttäviä Suomen kansalaisia riippuen passin myöntämispäivämäärästä:
        • Koneluettavalla Suomen passilla, joka on myönnetty ennen 26.10.2005 voi matkustaa viisumi vapaasti Yhdysvaltoihin.
        • Koneluettavassa passissa, joka on myönnetty 26.10.2005- 25.10.2006 välisenä aikana tulee olla digitaalinen valokuva henkilötietosivulla (suurin osa Suomen monivuotisista passeista täyttää tämän vaatimuksen) tai siru, johon henkilötiedot on integroitu (ei vielä toistaiseksi käytössä Suomessa).
        • Koneluettavissa passeissa, jotka myönnetään 26.10.2006 jälkeen tulee olla biotunniste siru, johon passin haltijan henkilötiedot on integroitu (e-passi).
        Väliaikaisella (pikapassilla) matkustava Suomen kansalainen ei voi käyttää viisumivapausohjelmaa, vaan hän tarvitsee viisumin Yhdysvaltoihin."


        Jos hankkii 10-vuoden passinsa ennen maagista päivämäärää 26.10.2006 kelpaa se USA:han matkustamiseen koko voimassaoloaikansa. Kunhan siis passin kuva täyttää vaatimukset. Tuon valokuvaohjeen voi printata Poliisin sivuilta jos epäilee ettei valokuvaamossa osata ottaa oikeanlaista passikuvaa:
        http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/1420C6E88D44489BC225701900350B51

        Mistä siis tietää onko passi koneluettava? Passini on hankittu noin 7 vuotta sitten, kelpaako se Usa:n matkustamiseen? Entä tarkoittaako tämä Visa Waiver käytännössä sitä, ettei tarvitse ilmoittaa mihinkään/kellekkään matkasta (alle 90 pv)? Ja että mitään muuta ei tarvitse tehdä, kuin täyttää kaavake koneessa?


      • tuya
        tietää kirjoitti:

        Mistä siis tietää onko passi koneluettava? Passini on hankittu noin 7 vuotta sitten, kelpaako se Usa:n matkustamiseen? Entä tarkoittaako tämä Visa Waiver käytännössä sitä, ettei tarvitse ilmoittaa mihinkään/kellekkään matkasta (alle 90 pv)? Ja että mitään muuta ei tarvitse tehdä, kuin täyttää kaavake koneessa?

        On se sinun passisi koneluettava. Ja kelpaa USA:han matkustamiseen. Koneluettavissa passeissa on seuraavanlaista "merkkilitaniaa" henkilötietosivun alareunassa: P


      • Yks hermoraunio
        tuya kirjoitti:

        On se sinun passisi koneluettava. Ja kelpaa USA:han matkustamiseen. Koneluettavissa passeissa on seuraavanlaista "merkkilitaniaa" henkilötietosivun alareunassa: P

        Olen kanssa lähdössä parin viikon kuluttua Jenkkeihin mutta lentoni lähtee Pariisista. Koneluettavat passit on ja kaikki muukin oleellinen! :) Tuo wisa waiver juttu vain mietitytti että kuinka se käytännössä tapahtuu. Onneksi sain siihenkin murheesen kunnon vastauksen!!! Kiitos!!!


      • tuya kirjoitti:

        On se sinun passisi koneluettava. Ja kelpaa USA:han matkustamiseen. Koneluettavissa passeissa on seuraavanlaista "merkkilitaniaa" henkilötietosivun alareunassa: P

        vuoden alussa tuli laki että kaikki usaan meniät pitää ilmoittaa etukäteen immigrationille,sekä myös oleskelupaikan osoite usaassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      580
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      482
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe