Voiko pentuja teettää vanhalla koiralla?

Milla

Kuinka yleistä on, että vanhemmilla koirilla teetetään pentuja? Voiko esim. 9-vuotiaalla nartulla turvallisin mielin teettää pennut? Tämä on ehkä tyhmä kysymys, mutta kun koiran ikä kerrotaan seitsemällä verrattuna
ihmisen ikään, niin pisti miettimään, voiko "vanhuksella" teettää pentuja.
En siis itse ole mitään pentuja teettämässä, asia tuli esiin muussa yhteydessä.

48

12123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vattu

      Onhan se mahdollista että 9-vuotiaalla koiralla teetetään pentuja mutta silloin ei ole 100% varmaa että pennuista tulee terveitä tai että ne edes syntyvät elävinä.

    • Sari

      Koiralla tulee teetättää ensimmäiset pennut viimeistään neljävuotiaana, ja ylin ikä pentujen teettämiseen on 7 vuotta. (Kennelliiton sääntö, ja pätee myös kaikkiin muihin koiriin) Eli noin vanhalla kuin 9 ei tule missään tapauksessa teettää enää yhtään mitään, ei se tule sitä enää kestämään. Ennemmin leikkauttaisin koko koiran, sillä vaaralliset kohtutulehdukset ja -syövät on yleisiä vanhoilla nartuilla.

      • Milla

        Hei
        Jos Kennelliiton suositus rajaksi on 7 v. niin rekisteröidäänkö vanhemman nartun pennut kuitenkin?


      • Sari
        Milla kirjoitti:

        Hei
        Jos Kennelliiton suositus rajaksi on 7 v. niin rekisteröidäänkö vanhemman nartun pennut kuitenkin?

        Ei rekisteröidä. Säännöt ovat sääntöjä, joita myös oletetaan noudatettavan.


      • sarille
        Sari kirjoitti:

        Ei rekisteröidä. Säännöt ovat sääntöjä, joita myös oletetaan noudatettavan.

        rekistöimisestä,sehän on vain kennel liiton suositus..eli mielestäni voi rekistöidä.ps.ei muuta kuin ottamaan selvää.


      • Kasvattaja
        Sari kirjoitti:

        Ei rekisteröidä. Säännöt ovat sääntöjä, joita myös oletetaan noudatettavan.

        Taitaa tietämyksesi olla melkoisen hataraa! Suosittelen tutustumaan niihin sääntöihin: http://www.kennelliitto.fi


      • Merja
        Kasvattaja kirjoitti:

        Taitaa tietämyksesi olla melkoisen hataraa! Suosittelen tutustumaan niihin sääntöihin: http://www.kennelliitto.fi

        Tässä juuri näkee näiden "kasvattajien" ahneuden, kun tämäkin kasvattaja vaan sitkeästi kannattaa vanhoilla koirilla teettämistä. Rahanahneus näyttää menevän monella koiran hyvinvoinnin edelle. Sääli!


      • Kasvattaja
        Merja kirjoitti:

        Tässä juuri näkee näiden "kasvattajien" ahneuden, kun tämäkin kasvattaja vaan sitkeästi kannattaa vanhoilla koirilla teettämistä. Rahanahneus näyttää menevän monella koiran hyvinvoinnin edelle. Sääli!

        Minä en kasvattajana kehtaisi väittää totuuksiksi asioita jotka eivät niitä ole. Merjankin lienee syytä tutustua tosi asioihin ja lukea vaikka viestiketju uudelleen läpi. Itse en pennuta koskaan alle 2v narttua ja 8v on ikäraja siellä toisessa päässä.


      • minelan
        Milla kirjoitti:

        Hei
        Jos Kennelliiton suositus rajaksi on 7 v. niin rekisteröidäänkö vanhemman nartun pennut kuitenkin?

        jhei milla

        Pentujasi ei rekisteröitäisi, eli sinun olisi myytävä ne sekarotuisina jos luulet saavasi pennuistasi rahaa, erehdyt todella paljon.


      • 100Sata

        Kirjoitat "Hän J.U on myös hyötynyt rahallisesti koirasta, minä taas olen menettänyt mahdollisuuteni teettää koiralla vaiikka 4 vuotiaana pennut, mutta olin niin sinisilmäinen, että uskoin J U.n puheisiin
        En todellakaan teetä pentuja rahan takia, sen sijaan Meri oli J.U.llepelkkä rahanahneus. "

        Balsamin ensimmäiset pennut 5 vuoden ikäisenä v. 2011 ja toiset pennut 8 v. 3 kk ikäisenä v. 2014. Voisitko nyt ystävällisesti vastata totuudenmukaisesti minä vuonna sinä jouduit luopumaan koiristasi, mukaan lukien myös Minelan Balsamista? Siitä on jo vuosia, joten herättää ihmetystä miksi vasta nyt pähkäilet koiran olinpaikkaa ja sitä että koira "on jatkanut elämäänsä" uudessa perheessään.
        Sinä et itse pysty enää ulkoiluttamaan/hoitamaan eläimiäsi, niin eikö olisi silkkaa hulluutta jos sinulle annettaisiin Balsami takaisin. Jättäisit jo tämän vanhan ja kuluneen asian jauhamisen, vaihda levyä johonkin tuoreempaan.


      • minelan
        100Sata kirjoitti:

        Kirjoitat "Hän J.U on myös hyötynyt rahallisesti koirasta, minä taas olen menettänyt mahdollisuuteni teettää koiralla vaiikka 4 vuotiaana pennut, mutta olin niin sinisilmäinen, että uskoin J U.n puheisiin
        En todellakaan teetä pentuja rahan takia, sen sijaan Meri oli J.U.llepelkkä rahanahneus. "

        Balsamin ensimmäiset pennut 5 vuoden ikäisenä v. 2011 ja toiset pennut 8 v. 3 kk ikäisenä v. 2014. Voisitko nyt ystävällisesti vastata totuudenmukaisesti minä vuonna sinä jouduit luopumaan koiristasi, mukaan lukien myös Minelan Balsamista? Siitä on jo vuosia, joten herättää ihmetystä miksi vasta nyt pähkäilet koiran olinpaikkaa ja sitä että koira "on jatkanut elämäänsä" uudessa perheessään.
        Sinä et itse pysty enää ulkoiluttamaan/hoitamaan eläimiäsi, niin eikö olisi silkkaa hulluutta jos sinulle annettaisiin Balsami takaisin. Jättäisit jo tämän vanhan ja kuluneen asian jauhamisen, vaihda levyä johonkin tuoreempaan.

        Kirjoitin tämän muilekin tiedoksi. Muistaakseni ylinraja penntujen teeettämisessä on 7 vuotta, jonka jälkeen pentuja ei rekisteröidä, paitsi eäinlääkärin luvalla. No asia ratkeaa viimeistään korkeimassa oikeudessa. Turha sinun on sitä pohtia, olet jo mutennkin jollain tapaa päästäsi vammainen.


      • etajattelekoiraa
        minelan kirjoitti:

        Kirjoitin tämän muilekin tiedoksi. Muistaakseni ylinraja penntujen teeettämisessä on 7 vuotta, jonka jälkeen pentuja ei rekisteröidä, paitsi eäinlääkärin luvalla. No asia ratkeaa viimeistään korkeimassa oikeudessa. Turha sinun on sitä pohtia, olet jo mutennkin jollain tapaa päästäsi vammainen.

        Saatat kuolla kupsahtaa ennen jutun loppumista.


      • minelan
        100Sata kirjoitti:

        Kirjoitat "Hän J.U on myös hyötynyt rahallisesti koirasta, minä taas olen menettänyt mahdollisuuteni teettää koiralla vaiikka 4 vuotiaana pennut, mutta olin niin sinisilmäinen, että uskoin J U.n puheisiin
        En todellakaan teetä pentuja rahan takia, sen sijaan Meri oli J.U.llepelkkä rahanahneus. "

        Balsamin ensimmäiset pennut 5 vuoden ikäisenä v. 2011 ja toiset pennut 8 v. 3 kk ikäisenä v. 2014. Voisitko nyt ystävällisesti vastata totuudenmukaisesti minä vuonna sinä jouduit luopumaan koiristasi, mukaan lukien myös Minelan Balsamista? Siitä on jo vuosia, joten herättää ihmetystä miksi vasta nyt pähkäilet koiran olinpaikkaa ja sitä että koira "on jatkanut elämäänsä" uudessa perheessään.
        Sinä et itse pysty enää ulkoiluttamaan/hoitamaan eläimiäsi, niin eikö olisi silkkaa hulluutta jos sinulle annettaisiin Balsami takaisin. Jättäisit jo tämän vanhan ja kuluneen asian jauhamisen, vaihda levyä johonkin tuoreempaan.

        En ole koskaan myynyt pentujani rahan takia, en myöskään laskenut, tuliko plussaa tai miinusta. Tämä koiraharrastus on minulle täysin harrastus. useat näyttelymatkat ulkomaille ovat maksaneet paljon.
        Tärkeintä on se, ett pennut saavat rakastavan kodin, niin kuin minunkin koirani. Tässä olen onnistunut hyvin,kaikilla kasvateillani on loistavat kodit, niitä rakastetaan ja hoidetaan hyvin. Siitä syystä, niistä ei kirjoitella ja haukuta tällä palstalla. Harmi vaan, että suurin osa hyvistäkin kasvateistani ei käy näyttelyistä, koska he eivät halua sitä, mutta minullekin on tärkeimpää
        että ovat saaneet hyvän ja rakastavan kodin.
        Olen pitkälti eläinsuojelujeluihminen ja siksi kirjoitukseni saattavat tuntuvan agressiivisiltä. Olen mm. testamentannut omaisuauteni 2e.lle eri eläisuojelujärjestölle. itselleni oira ja kissa ovat kaikkkikaikssa, numero 1, mieheni kuoleman jälkeen.


      • 100Sata

        Sinun kannattaisi tehdä rauha itsesi kanssa ja jättää joskus sinulle tärkeät ihmiset ja koirat elämään omaa elämäänsä. He ovat menneet eteenpäin, niin sinunkin pitäisi. Rauhaa ja rakkautta!


      • minelan
        100Sata kirjoitti:

        Kirjoitat "Hän J.U on myös hyötynyt rahallisesti koirasta, minä taas olen menettänyt mahdollisuuteni teettää koiralla vaiikka 4 vuotiaana pennut, mutta olin niin sinisilmäinen, että uskoin J U.n puheisiin
        En todellakaan teetä pentuja rahan takia, sen sijaan Meri oli J.U.llepelkkä rahanahneus. "

        Balsamin ensimmäiset pennut 5 vuoden ikäisenä v. 2011 ja toiset pennut 8 v. 3 kk ikäisenä v. 2014. Voisitko nyt ystävällisesti vastata totuudenmukaisesti minä vuonna sinä jouduit luopumaan koiristasi, mukaan lukien myös Minelan Balsamista? Siitä on jo vuosia, joten herättää ihmetystä miksi vasta nyt pähkäilet koiran olinpaikkaa ja sitä että koira "on jatkanut elämäänsä" uudessa perheessään.
        Sinä et itse pysty enää ulkoiluttamaan/hoitamaan eläimiäsi, niin eikö olisi silkkaa hulluutta jos sinulle annettaisiin Balsami takaisin. Jättäisit jo tämän vanhan ja kuluneen asian jauhamisen, vaihda levyä johonkin tuoreempaan.

        100sata

        Olen jo monia kertoja kertonut tällä palstalla, että halvaannuin oikealta puoleltani jalasta.En olisi pystynyt lenkittämän koiriani.


      • Anonyymi
        minelan kirjoitti:

        Kirjoitin tämän muilekin tiedoksi. Muistaakseni ylinraja penntujen teeettämisessä on 7 vuotta, jonka jälkeen pentuja ei rekisteröidä, paitsi eäinlääkärin luvalla. No asia ratkeaa viimeistään korkeimassa oikeudessa. Turha sinun on sitä pohtia, olet jo mutennkin jollain tapaa päästäsi vammainen.

        8 vuotta täyttänyt tarvitsee Eläinlääkärin todistuksen.


      • Anonyymi
        Merja kirjoitti:

        Tässä juuri näkee näiden "kasvattajien" ahneuden, kun tämäkin kasvattaja vaan sitkeästi kannattaa vanhoilla koirilla teettämistä. Rahanahneus näyttää menevän monella koiran hyvinvoinnin edelle. Sääli!

        Niin sama onko rotu vai sekarotu yhtä ahneita! Ja kaikki ns. Rotukoirat ovat oikeasti sekarotuisia!


    • koira fani

      moi kaikille.voiko emo kuolla tai muuten heikentyä jos teettää pennut 9v.vaikka olisi kovinkin enerkinen,onko roduissa eroa eli jos kyseessä on pieni tai keskikonen koira,jolla teettää noin vanhana pennut,entä pennut sitten jos vaikka syntyy terveenä voiko ne kuolla esim.luovutus iän jälkeen kun ne eivät saa emolta maitoa eli vastuskyky vähenee,nää on varmaan tyhmiä kysymyksiä,mut kiinnostaa silti.ps.olen itse harkinnut vajaa 8 vuotiaan emon pentuja n.kuukauden päästä ne syntyisivät.kääk.jotenki pelottaa,kyseessä on collie jos tiedätte ja vaivaudutte vastaaman,olisin todella kiitollinen.nii ja vielä kyseisellä emolla on teetetty ennenkin pentuja.

      • Teea

        Tiedän monia pentueita joiden emä on ollut n 10v (ei ensisynnyttäjiä) ja ne pennut ovat olleet aivan normaaleita. 8v on useamman pentueen tehneelle ikäsuositus ylärajaksi. Collie ei tietääkseni ole mitenkään heiveröinen vielä tuossakaan iässä. Jos narttu on terve niin ei pitäisi olla mitään huolta kuin mitä muulloinkaan pentuja tehdessä.


      • minelan
        Teea kirjoitti:

        Tiedän monia pentueita joiden emä on ollut n 10v (ei ensisynnyttäjiä) ja ne pennut ovat olleet aivan normaaleita. 8v on useamman pentueen tehneelle ikäsuositus ylärajaksi. Collie ei tietääkseni ole mitenkään heiveröinen vielä tuossakaan iässä. Jos narttu on terve niin ei pitäisi olla mitään huolta kuin mitä muulloinkaan pentuja tehdessä.

        tea

        Pitääkö se esimerkki hjkea aina siltä epäeettisimmästä kohtaa. Ajatteletko koiraasi lAINKAAN.
        Sitä paitsisuhtatumiseesi koiraasi, on Kennnelliiton vastainen, pennutus noin vanhalla koiralla on eläinrääkkäysta, Eikä kennelliitto rekisteröisi noita pentuja.


    • Tiina

      Olen nyt lukenut saman viestin sekä koirat.comissa että lemmikkipastalla. Et kait sinä vain tosissasi ole pennuttamassa 9 vuotiasta narttua!?!
      Äläkä puhu p¤#&aa kun olet joka paikasta samaa asiaa kysynyt!!! Usko jo, että et saa hyväksyntää aikeellesi!!! 9-vuotias narttu on liian vanha saamaan pentuja, varsinkin jos kyseessä on ensimmäiset pennut. Olisit pennuttanut, kun narttu oli parivuotias!!!

      • Milla

        Elikkä vastasinkin jo toiselle palstalle, että mulla ei edes ole koiraa vielä, eli en tosiaankaan ole teettämässä pentuja. Kysyin asiaa siksi, kun myös minä olen harkinnut iäkkäämmän nartun pennun ottamista itselleni. Ei tuntunnu kovin mukavalta tuo haukkuminen. Läksin tätä asiaa kysymään juuri siksi, koska ihmettelin itsekkin, että voiko noinkin iäkkäällä koiralla pentuja teettää. Ehkä ois pitän kysellä vaan kasvattajilta...


      • Mie
        Milla kirjoitti:

        Elikkä vastasinkin jo toiselle palstalle, että mulla ei edes ole koiraa vielä, eli en tosiaankaan ole teettämässä pentuja. Kysyin asiaa siksi, kun myös minä olen harkinnut iäkkäämmän nartun pennun ottamista itselleni. Ei tuntunnu kovin mukavalta tuo haukkuminen. Läksin tätä asiaa kysymään juuri siksi, koska ihmettelin itsekkin, että voiko noinkin iäkkäällä koiralla pentuja teettää. Ehkä ois pitän kysellä vaan kasvattajilta...

        ...vastauksen saat kyllä kasvattajiltakin. Tai ainakin sellaisilta kasvattajilta jotka eivät teetä 9-vuotiaalla pentuja.


      • Sari
        Mie kirjoitti:

        ...vastauksen saat kyllä kasvattajiltakin. Tai ainakin sellaisilta kasvattajilta jotka eivät teetä 9-vuotiaalla pentuja.

        Miksi ihmeessä ihmiset kyselevät tällaisia asioita täällä palstoilla. Soittakaa ihmeessä Kennelliiton neuvontaan tai lähettäkää sähköpostia sinne, niin saatte faktatietoa asioista! Kasvattajia on monenlaisia ja vastaukset yhtä erilaisia!!! Onhan niitä, jotka teettävät ilman papereita surutta ties minkä ikäisillä ja -kuntoisilla piskeilläkin!!! Parhaiten estät tällaisten puoskareiden toiminnan olemalla ottamatta ko. tyypeiltä koiria.


    • Ensimmäisetpennut

      Voiko 5-6 vuotiaalla nartulla teettää vielä pentuja kun ei ole ennen pentuja tehnyt?

      • Noidat

        Näiden palstamestarien mukaan ei takuulla voi. Jos teetät, olet sydämetön ja pahanilkinen noita joka tulisi hirttää ja polttaa sen jälkeen roviolla.


    • minelan

      9 -vguotiaal ei missään nimessa tule teettää pentuja enää. Yli 5 vuotiaalle,
      ensikertaa synnyttävälle nartullekin pennuttaminen on riskkaapelia.

    • minelan

      nm-milla

      kuinka voit kuvitellakaa teettäväsi tuon ikäisellä koiraparalla pentuja. Kennelliitto ei rekisteröi niitä, joten joutuisit myymään ne sekarotuisina.

    • typerääteet

      Ei voi teettää,, emä kuolee varmasti,,, liian raskas taakka vanhalle koiralle,,,

      • Noidat

        Kyllä voi teettää,,,emä ei kuole varmast,,,,ei ole liian raskas taakka,,,, Ja opettele nyt helvetti ne pilkutussäännöt,,,aikuinen ihminen.


    • minelan

      teea,

      Kaikenlaisia kasvattajia löytyy joukostamme. NmTea lienee yksi pahimmasta päästä kasvattajista, joka haluaa koirillaan.
      Jos haluaa astaa pennun mahdollisimman kokeneelta kasvattajalta, joka noudattaa eettisiäkin assioita ja pysyy siinä kiinni, mitä jalostustoimikunta on ehdottanut, varsinkin terveyden ja täyspäisyyden suhteen.

      • Noidat

        Tämä totta, kaikenlaisia löytyy. Tämä nimim minelan, kun tätä palstaa seuraa, on yksi oudoimmista joka kasvattajaksi itseään kutsuu.


      • minelan

        Miten niin. koirani ovat iloisia ja hyvin hoidettuja.Koiramme net-sivulta löytyy kaikki olenlainen tieto kasvattajan työstäni.


    • oontarkkaostaja

      EEn ostais pentuja,joka teetetty vanhalle nartulle.Kyllä kasvattajan on tiedettävä mitä tekee.
      Suku on oltava rodunomaista,josta vain näyttely meriitit kertoo.Terveystulokset on oltava kunnossa,ja sukusiitos täysin olematonta.Rahalle on saatava vastinetta.Mahdollisimman hyvä ja terve yksilö.
      Ostajat on nykyään valveutuneita, vain tietämättömät sortuu huonoihin sairaisiin linjoihin, joita ei tutkittu eikä vanhemmat näyttelyissä käyneet,niin ei tietoa onko ne edes rodunomaisia.

      • Näinteinitse

        9v pennuttamiseen suosittelen käymään ensin eläinlääkärillä joka arvioi onko narttu siinä kunnossa että voi pennuttaa. Harva on.


    • tsdstysey

      Niin no onko yleistä että kuuskymppiset synnyttävät.

      Mieti vähän sitä koiraasi, onko kiva synnyttää kun se on jo raihnainen vanhus. ÄLÄ MIETI VAIN ITSEÄSI.

    • Pitkää_ikää_ja

      Voi. Riippuu rodusta. On varsin pitkäikäisiä terveitä koiria, näille ei ongelma tehdä pentuja vanhempanakin, ensikertalainen pentumaan näin vanhana on selvä riski.
      Jalostuksen kannalta, vanhempi koira on jo itse tae laadusta ja terveydestä.

    • Kiinnostaisi tietää, MIKSI vanhalla koiralla pitäisi pennut teettää? Kyllä 8v. ylöspäin on jo vanha, rodusta riippumatta. Toki koosta ja rodusta riippuu, missä kunnossa yleisesto ottaen on. Jätit/isot raskaat jo aika "näkyvästi", pienemmät vähemmän. Mutta kyllä monella keski-ikäiselläkin jollain lain useasti ikä näkyy.
      Penutusprosessi on aina enemmän tai vähemmän nartulle rasitus ja iäkkäälle se rasitus on suurempi. Joten miksi ihmeessä se sille tuottaa? Usein nuorempi emä myös viitsii leikkiä ja touhuta pentujen kanssa enemmän, mikä on hyvä.
      Ja eiköhän se jalostuksen arvokin ennen jo näy, kun vasta vanhana...
      Omasta mielestäni 7 olisi ihan riittävä maksimissaan,keskiarvoltaan lyhytikäisille saisi olla vieläkin vähemmän.
      Noh, onneksi on jalostustietojärjestelmä, mistä näkee, minkälaista kasvatustyötä kukin tekee ja tukea sitten sellaista, joka omasta mielestä on hyvää :)

      • minelan

        Olen kanssasi täydellisesti samaa mieltä.


      • Pitkää_ikää_ja

        Miksi? Vaikkapa siksi, että on huippukoira, josta halutaan ja tarvitaan laadukkaita jälkeläisiä. Ja siksi, ettei ole mitään esteitä iäkkäämmälläkään nartulla lisääntyä.
        Ja siksi, etteipä se muille kuulu omat tekemiset.
        Kumpi on pahempi, vanha narttu, pentuminen sujuu ongelmitta vai nuori narttu, joka menehtyy pentumiseen tai joutuu keisarinleikattavaksi, siinäpä dilemma..."viisaille".


      • huiputhukassa
        Pitkää_ikää_ja kirjoitti:

        Miksi? Vaikkapa siksi, että on huippukoira, josta halutaan ja tarvitaan laadukkaita jälkeläisiä. Ja siksi, ettei ole mitään esteitä iäkkäämmälläkään nartulla lisääntyä.
        Ja siksi, etteipä se muille kuulu omat tekemiset.
        Kumpi on pahempi, vanha narttu, pentuminen sujuu ongelmitta vai nuori narttu, joka menehtyy pentumiseen tai joutuu keisarinleikattavaksi, siinäpä dilemma..."viisaille".

        Kyllähän se huippukoira kannattaa pennuttaa reilusti ennen eläkeikää.
        Onneksi kennelliitolla on ikärajoitukset.Muutenhan vanhat koirat kärsisivät vielläkin enemmän ahneista ja välinpitämättömistä omistajistaan, jotka pennuttaisivat vanhuksiaan ja vaarantaisivat niiden hengen.Vanhalle koiralle pentujen kantoaika, ja hoito on paljon raskaampaa.
        Vanhalle koiralle voi tulla pentujen kanssa ihan samoja ongemia kun nuorillekkin.Synnytyksessä, hoidossa, maidon riittämisessä jne.Joten ei voi verrata , kumpi on parempi.Parastahan olisi, että koira on terve, voimissaan,ja hoitaa pennut ja synnyttykset kympin arvoisesti.Se vaan ei aina suju niin.Emoja menehtyy, ja pentujakin.Joten joku tolkku on pennutuksessakin oltava.

        Itse jättäisin kaikki yli 6 vuotiaat nartut pennuttamatta.Kyllä niille on pitänyt pentueet ennen sitä jo keritä tekemään, jos ei ole keritty, niin miksi ei?


      • Pitkää_ikää_ja kirjoitti:

        Miksi? Vaikkapa siksi, että on huippukoira, josta halutaan ja tarvitaan laadukkaita jälkeläisiä. Ja siksi, ettei ole mitään esteitä iäkkäämmälläkään nartulla lisääntyä.
        Ja siksi, etteipä se muille kuulu omat tekemiset.
        Kumpi on pahempi, vanha narttu, pentuminen sujuu ongelmitta vai nuori narttu, joka menehtyy pentumiseen tai joutuu keisarinleikattavaksi, siinäpä dilemma..."viisaille".

        "...Vaikkapa siksi, että on huippukoira..." No miksi sillä huippukoiralla ei voi aikaisemmin pentuja tehdä? Mikä rotu on niin erikoinen, että vasta 8 vuotiaana voidaan sanoa, että se on huippukoira?

        "Kumpi on pahempi..."No nyt on kyllä lisääntymisopit pahan kerran hukassa, jos noin vertaa :D
        Eiköhän ne riskit ole suuremmat pikemmin iäkkäällä kuin nuorella... Ja nuorella siis tarkoitetaan sopivaa penikoimisikää, ei mitään liian nuorta. Ongelmiahan voi tulla iästä riippumattakin, kuten jo tuolla mainittu.


    • Pöhköjäväitteitä

      Miksi minelan hosuu joka paikassa?

      8v täyttäneellä nartulla voi teettää ja rekisteröidä ne mikäli eläinlääkärin lupalappu o n.
      Miksi joku teettää ei kuulu muille. Muu on turhaa pulinaa. Sen voin sanoa, 7-8v koira ei todellakaan ole mikään rodusta riippumatta vanha. Osa roduista lienee vallan mittömiä sitävastoin. Älkää yleistäkö muihin. Muiden tekemiset kannattaa jättää muiden asioiksi.

    • Labrasta.päivää

      Koiramaallikon kommentti: ihmisten kohdalla ei ole ihan poikkeuksellista, että isäksi tullaan kuusi-seitsemänkymppisinä. Esim suomen pressa tulee pian isäksi noin 70-vuotiaana. Mutta tietääkseni siinä iässä ei enää synnytetä.

      Koirien kohdalla itsellä herää kysymys, voiko tehdä analogian; miten hyvin esim. 9-vuotiaan nartun fysiikka kestää synnytyksen. Asiaa voinee eläinlääkärien lisäksi kysyä yliopistojen eläinlääketieteen tutkijoilta, se lienee luotettavin informaationlähde. Kysyisin molemmilta tahoilta, koska useampi hyvä lähde lisää informaation luotettavuutta (yleinen lähdekriittisyys, lääkäreiden kohdalla "toinen mielipide").

    • Labrasta.päivää

      Lisäksi ajattelisin sitä, kuinka kivuliasta koiralle on, jos synnytyksen yhteydessä lentää puoli lantiota ulos. Itse en kokeilisi teettää noin vanhalla nartulla, koska vaikka eläinlääkäri sanoisikin, että ok, vain 30 prosenttia nartuista ja poikasista kuolee synnytyksessä. Se voi olla aika karseaa henkiinjäävillekin ja koira saattaa vammautua lopetuskuntoon

    • Manch

      Ihmisillähän riski lapsen erilaisiin kehityshäiriöihin kasvaa erittäin nopeasti sen mukaan mitä vanhempi synnyttäjä.

      Onko kellään tietoa miten on koirien laita?

    • Anonyymi

      On kyllä sen verran tyhmiä ihmisiä tässäkin keskustelussa. Tässä kysyttiin reilu kysymys ei omia tyhmiä mielipiteitä asioista. Suomi24 juntit pääsee taas avautumaan :D hukkukaa paskaanne

    • Anonyymi

      Voi teetättää. Nykyään ei enää käytettä mitään lukuja vaan käytetään muita laskutapoja. Rotukohtaiset laskukaavat löytyvät netin sivulta.
      Nyt koiraa astuttamaan, tältäkin sivustolta voi löytyä innokkaita toimijoita.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1663
    2. 44
      1003
    3. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      62
      958
    4. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      929
    5. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      60
      898
    6. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      879
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      840
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      785
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      768
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      34
      752
    Aihe