meidän vauva (7kk) on alusta saakka omannut hyvän rytmin, yöllä nukutaan 10-11 tuntia parilla heräämisellä ja päivällä seurustellaan. Ongelma on vaan se, että päiväunet on aina olleet superlyhyitä, n. 30-60min. kerrallaan niin, että ekat aamu-unet jo pari tuntia ylösnousun jälkeen. Silloin nukkuu 45-60 min. Päivällä nukkuu parit 30-45min. unet. Herää yleensä ihan virkeänä ja pirteänä, mut illalla varsinki saattaa olla kärttyinen ja näyttää siltä, et olis ihan kypsä uusille unille. nyt on varmaan jättämässä yksiä unia pois, kun ei ole muutamaan päivään suostunut aamu-unille väsymyksestä huolimatta. Toisaalta muut unet ei ole pidentyneet, vauva vaan on väsyneempi iltaisin...
Kun hän päivällä herää, en saa enää nukahtamaan uudelleen. Toisaalta jos olen vaunujen kanssa kävelyllä, saattaa nukkua 2 tuntia putkeen. Muuten ei varmana nuku niin pitkään. Onko muita joilla on sama ongelma, jotka kadehtii niitä joiden vauvat nukkuu 2x3h päikkärit ja äidit ehtii oikeesti tehdäkin jotain päivisin? Mitä konsteja ootte kokeilleen ja onkos niistä ollut apua. Onko meidän vauva nyt vaan tällainen päiväkukkuja?
lyhyet
5
659
Vastaukset
- osaa siirtyä
univaiheesta toiseen, siksi herää nukuttuaan 30-45 min. Meillä oli tollasta koko viime kesä ja syksy (vauva nyt 10kk) ja arvaa turhauttiko ku mitään ei viittiny alkaa tehä kun ties et kohta se herää... Jossain vaiheessa autoin sitten vaunuja hytkyttelemällä pääsemään univaiheesta toiseen ja unet alko pidentyä. Vaik nukkuu se vielä joskus nytkin pikku-unia, varsinkin jos autoon nukahtaa tai vieraassa paikassa nukkuu. Mutta eikö oo hienoa et vauvasi nukkuu yöllä hyvin?!! Mun kaveri kerto ihan samaa et heijän poitsu (taitaa olla kans 7kk) on nukkunu jo pidemmän aikaa pätkäunta päivällä vaik alkuun nukku ihan pitkiä päikkäreitä. Oon samaa mieltä et epistä et toisten vauvat nukkuu 2x3h tai 5h putkeen!!! Omani nukkuu ehkä yhteensä 3h päivässä, kahdessa erässä ja alun pätkäunien jälkeen 1½h unet on luksusta, siinä ehtii vaikka mitä kun laittaa tehovaiheen päälle!
Mut luulen et vauvasi ei nyt jostain syystä pääse itekseen siirtymään univaiheesta toiseen ja siksi kävellessä nukkuu pitkät unet kun hytkytys auttaa unen jatkumista. Ootko kokeillu lähtee kävelylle kun vauva nukkunu 30 min? Tai kävelly 1h vaunujen kans, nukkuuko yhtään kauemmin vai herääkö ku vaunu pysähtyy? Tai hytkytelly sitkeen unettavasti vaunuja kun vauva meinaa herätä? Kaikkea kannattaa kokeilla!
Musta tuntu alkuun et vauvani on epävauvamainen kun ei vaunussa viihtyny eikä sinne välttämättä nukahtanu mut onneks se vaihe meni sit ohi. Kaikkea aikansa. Jaksamista! nukuu myös päivällä vain parit päiväunet,30-40min ja pirteänä herää!!? Vaunuissa taas nukkuu joskus paremmin,joskus huonommin. Vaunujen pysäytys yleensä herättää,eikä valitettavasti auta hyssyttely,tai auttaa 10 minuutiksi ja alkaa taas huuto.. Yö-unille mentäessä (klo 21.00)herää heti puolen tunnin jälkeen,pakko on päästä tissille,hän nukahtaa siihen,ja kun siirrän hänet omaan sänkyyn,herää uudelleen ja eikun takasin tissille,muuten ei rauhoitu millään. Tätä kestää yleensä pari kertaa (pullosta ei maistu yö-unille mentäessä) ja sitten nukkuu n.4h,pari kertaa yössä herää syömään ja aamulla herätään 09.00. Mulla onkin ongelmana,miten saan hänet nukutettua niin,ettei hän herää heti puolen tunnin jälkeen,sekä se,että miten saan hänet nukkumaan koko yön heräämättä? (ei ehkä vielä,mutta lähden heinäkuussa takaisin töihin,poitsu on silloin 10kk,kai hän jaksaa nukkua aamuun syömättä kun hyvin tankkaa,en nimittäin varmaan jaksa nousta yöllä sitten imettämään..) Olisiko kenelläkään vinkkejä? Tuttia ei syö,opetanko "väkisin"?
- ....
kannattaa nyt jo aloittaa opettamaan lasta ilman rintaa. Kun poika herää silloin illalla puolen tunnin päästä,hän käyttää sinua vain "tuttina". en usko että hänellä on nälkä. Se on opittu tapa. MIstä kyllä pääset eroon, olemalla jämy. Annat joka kerta vain tutin. Voi kyllä ekoina iltoina kestää että nukahtaa, mutta ole johdonmukainen. Viikon päästä varmasti saat nukuttua paremmin, ja niin myös poikasikin.=)Ja sitten siitä pikku hiljaa voi jättää muutkin yösyötöt väliin. Edellyttäen että syötät illalla poikasi kunnolla! Ja jos ei tutti maistu, lapsi kyllä keksii keinon "tyydyttää" itsensä. Eli peukalo tai nyrkki.
.... kirjoitti:
kannattaa nyt jo aloittaa opettamaan lasta ilman rintaa. Kun poika herää silloin illalla puolen tunnin päästä,hän käyttää sinua vain "tuttina". en usko että hänellä on nälkä. Se on opittu tapa. MIstä kyllä pääset eroon, olemalla jämy. Annat joka kerta vain tutin. Voi kyllä ekoina iltoina kestää että nukahtaa, mutta ole johdonmukainen. Viikon päästä varmasti saat nukuttua paremmin, ja niin myös poikasikin.=)Ja sitten siitä pikku hiljaa voi jättää muutkin yösyötöt väliin. Edellyttäen että syötät illalla poikasi kunnolla! Ja jos ei tutti maistu, lapsi kyllä keksii keinon "tyydyttää" itsensä. Eli peukalo tai nyrkki.
opeteltu nukkumaan lähes koko yö. Ekat pari yötä oli ihan kauhea huutoa ja varsinkin se heti puolen tunnin jälkeen herääminen kun en antanut tissiä. Tuntu tosi pahalta,mutta oli se sen arvoista =) Sen olenkin tiedostanut,että poika käytti minua vain "tuttina",erotin sen millon hän söi ja millon leikki tissillä. (Aina olen tankannut hänet ennen pullosta ennen nukkumaan menoa niin paljon kun hän on syönyt,noin klo 20.00,ettei tarvitse roikkua siinä tississä kauaa..) Nyt hän nukahtaa omia aikojaan omaan sänkyyn,eikä herää heti puolen tunnin jälkeen,seuraava herätys on yleensä klo 6 tai 7,sitten torkutaan siihen yhdeksään tai kymmeneen. Ihanaa! Tuttia ei edelleenkään halua,enkä sitä tyrkytä.
- minä vaan
neiti (7,5kk) nukkuu öisin n.10-11h yhteen menoon ja aamupäivällä ottaa 30min. torkut (n.2h heräämisen jälkeen). Puolen päivän aikoihin nukkuu n. 1,5h pihalla vaunuissa. Iltapäivällä ottaa vielä 30min. torkut. Energiaa tuntuu riittävän näilä unilla :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663215
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai272263Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681849Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t271730Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161401- 281361
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61256Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281240Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101177Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu631157