Murre sanasto

ExLapualainen

Mitä vanhoja lapualaisia murresanoja teille tulee mieleen?

Vietin lapsuuteni Lapualla (oon siis paljasjalkainen) ja muistan ainakin seuraavat sanat:

Trossata = kehua
trampata = kuljeskella
fruukata = olla tapana
friskata = tervehtyä
trengätä = ei ole sopivaa
fiksata = korjata
flipata = ammentaa
prissata = kiusata
pruuvata = sovittaa pukua
fyllata = täyttää
prittaalla = toimia huonosti
träkätä = ei riittää
räknätä = laskea
hippastilla = viinan välittöjä
pryky = viinan myyjä
frisu = tehdä palvelus
laureehinsa = jatkuvasti
trooppi = kaivo
nätty = helppo
följata = seurata
talterikki = lautanen
kahveli = haarukka
kurmoottaa = kurittaa

jne. Nuo nyt tuli yhtäkkiä mieleen. Noitahan löytyy tuhansia. Täydentäkää listaa jos muistatte vanhoja sanoja tai sanontoja.

63

27137

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NykLapualainen

No eipä ollut tuttuja sanoja ku ainoastaan kurmoottaa.

Pukata = (avata/työntää esim. pukkaa ovi auki)

• ookko pimiä?

..oisko kuitenkin että nua on etelä-pohjalaasia sanoja?? aika moni tuloo ruattin kiälestä...pitääkö teirän luulla nuataki omiksenna??..tierän vaikka kuinka palio sanoja, mutten kerro ku ei niitä kehtaasi enää itte käyttää- ku sä julitat notta ne o kotoosi lapualta! fundeeraa tuata!

• ?????????????

Soon kuule tää suupohojas prunni ja monttu on krooppi.Kovaa sielä lykätähän f ja t kiriaanta.Mutta ei tää kannata tosiaankaa ruveta murresana luetteloa tekemähän. Kärsii jotenki niinku inflaation,joten oon vähä samaa mieltä ku erellinen.

• Nätti-Jussi

Paskaanen=likainen

• mäsä

mut ite oon ilmajoelta ja kyllä nuosta yli puolet sanoista tutulta kuullostaa

• sulle

pitää olla "lapualaanen",senkin pöyröö!

• Itäpohojalaanen

Täällä oltihin ihan oikias, nottei isoon osa näistä sanoosta oo mitenkään erityysesti lapualaasia, vaan "yleiseteläpohojalaasia".

Osa näistä "muistumista" oli ihan oikeen, mutta jokku oli hiukka hakuuses:

Esim. TRENGÄTÄ on TARVITA, vaikka sen kansanlaulun sanoja tulkiten ("ei trenkää olla nöyrä") voikin tuolla tavoin väärin ymmärtääkin.

Varsinkaan meilläpäin, murrealueen rajalla, ei juurikaan käytetä kirjoottajan tapaan F:ä, T:tä eikä P:tä noin paljon sanojen alussa. Sanotaan esim. "rossata, ruukata, völjätä, rampata..."

Epäilen kans, sanotahanko Lapuallakaan: "fruukata", veikkaisin "pruukaamista"

Mutta jos ExLapualaasta tai jotakuta muuta kiinnostaa EP-murteen rikas sanasto, kannattaa tutustua vaikka Kerttu Karhun "Eheroon taharoon" murresanakirjaan (WSOY). Sieltä löytyy erityisesti vanahoja sanoja, joista osa on kylläkin vielä ihan yleesesti käytös.

Tietysti pitää muistaa, jotta murresanoja käyttävät eniten vanahat ihimiset. Ei siis mikään ihime, etteivät varsinkaan nuoret lapualaasetkaan enää ymmärrä kuin osan tämän listan sanoosta (no, Lapuahan on suuri city, kai siellä halutahan olla jotenkin urbaanimimpia... ;-)

Mutta pitäkää murre kunnias, vaikka sitte muuttaasitta starihin!

• exLapualainen

En ajattele teoreetisesti. Minulle jokainen vanha sana on melkein aarre, jonka kautta mahdollisesti löydän itseni ja elämäni. Siksi kysyn noita sanoja.

Meillä Hellanmaassa kyllä sanottiin "Fruukata"

• o jokunen

Moi.minä muistan ainakin sellasen ku
      -haltija =lapsen vahti

muuta en sit muistakaan..

• gg.

tarkoottanee samaa kun prissaaminen eli huonosti kohorella jotakin asiaa esimerkiksi kaasu pohojas kuavittaa autolla

• Sanoosin ku Panulan Jorma Sitä ei pirä tuollalailla prääsätä hevoosellakaa.

• Anonyymi
        riosku kirjoitti:

Sanoosin ku Panulan Jorma Sitä ei pirä tuollalailla prääsätä hevoosellakaa.

Isooskyröös sanotahan "Molthin markinoolla"

• ExHellanmaalaanen

Hilukku= huivi
      Hornaa= kuorsata
      Hinkki= maitoastia
      Hupulaanen= Kaveri, seuralainen
      Aviisi= sanomalehti
      Flänkyttää= kinata ja vastustaa
      Hantuuki= pyyhe
      Nurruunen= alakuloinen
      Nytyyttää= tärinää, pientä heilumista
      Porstua= kuistin ja tuvan välissä oleva eteistila
      Poukkooloo= kiirutaa, hätäilee

Siinä olis nyt ainakin joitakin murresanoja.
      Minun Hellaanmaani- kirjassa on paljon lisää

• kauhajoella

hantuuki on käspyyhe, en nyt juuri muista mitä -tuuki loppuisia sanoja niitä on onkaa, mut ainaki tuo. porstuaa ja poukkooloo sanoja käyttää mun mummoni melkei joka viikko ku siä käyrähän :D

• Lapualaane

Mulla on sellaanen käsitys jotta sana "SAKIA", joka siis tarkoottaa tyhymää, on vaan lähinnä Lapuan alueella käytös. Oonko oikias??

Entäs sitten sana "MIÄHELTÄ", siis esim. "Arska on kyllä vähä liikaa miäheltä". Tarkoottaa samaa ku miähistellä tai olla olevinansa jotaki. Onko kyseenen sanonta tuttu muille Eteläpohojalaasille?

• Sanna

Liiankin tuttuja sanoja!!! Siistiä vaan nähdä että joku muistuttelee siitä mistä sitä on oikein kotoisin!! Itte oon jo murteen melkeen unohtanu... Ei hyvä! Pitäkää murteistanne kiinni!!!

• kauhajokinen

Sakia sanaa ainaki mul koulus käyttää tosi moni. "ookko vähä sakia!?" tai sit "toi likka näyttää iha miäheltä"

• hmmm..

Tarkottako kiki rintoja, vai jotain muuta?

• kikki

Kyllä sä varmaan tiäsit ittekkin että rinta on kikki kunhan kysyyt1 tIÄRÄKKÖS SINÄ MIKÄ ON KÖPPÄÄNEN?

• Simpsiönvuaren juurelta
        kikki kirjoitti:

Kyllä sä varmaan tiäsit ittekkin että rinta on kikki kunhan kysyyt1 tIÄRÄKKÖS SINÄ MIKÄ ON KÖPPÄÄNEN?

Köppääne on lapualaasten hianoon murresana. Soon niin hiano, nottei sitä voi eres selittää ulukopaikkakuntalaasillen. Köppääne kertoo ittesnänsä kaiken ihimisestä :)

Murre ON rikkaus

• Lapualaane
        Simpsiönvuaren juurelta kirjoitti:

Köppääne on lapualaasten hianoon murresana. Soon niin hiano, nottei sitä voi eres selittää ulukopaikkakuntalaasillen. Köppääne kertoo ittesnänsä kaiken ihimisestä :)

Murre ON rikkaus

Tiäräkkö köppääne, mitä tarkoottaa sakia?

• porstunas tinttaalija
        Lapualaane kirjoitti:

Tiäräkkö köppääne, mitä tarkoottaa sakia?

Kyllä Jurvaskin Sakia melekoosta kissipöyröötä tarkootti ja varmahan tarkoottaa huamennakin viälä.

• kiikkevä

Etelä-Pohjanmaan murteesta on tehty oikein sankirjakin, jos jotakuta kiinnosta. Eli Kerttu Karhun Eheroon taharoon (6. painos 2001). Hauska teos, hakusanoja melkeen 2 300 kpl.

• likeltä oleva

Ensiksi murresanasto:
      pruukata= olla tapana
      trengätä = tarvita (neg.)
      krooppi = avokaivo

• niin kivaa

tuo murret jotta kirioottakaas lapualaaset jokin juttu ihan murteella, jotta me muut saarahan ihimetellä sanan voimaa...

• härmäläänen

Netissä löytyy Karhun sanakirja Kauhajoen sivuilla
      http://etusivu.kauhajoki.fi/murre/murre.asp?t=haku&k=suomi
      Karhu on julkaissut kaksi kirjaa:
      Karhu, Kerttu, Eheroon taharoon. Etelä-Pohjanmaan murteen sanakirja. Juva 1998.
      Karhu, Kerttu, Ei lisä pahoota. Etelä-Pohjanmaan murteen sanakirja. Juva 2003.
      Kirjakaupat koko maassa
      Tosin suupohjan murre eroaa Lapuan-Härmän murteesta aika tavalla.

Eikös joku vuosi sitten julkaistu lapualainenkin murresanakirja, mutta painos loppui pian.
      Kauhavalla on murresanakirjahanke.

Tässä mukava murrepakina (Teuvalta ?):
      http://pohopekka.blogspot.com/

Pidetään murteet voimissaan!!

• Likka etelä

Olen samaan mieltä pohjanmaan murre on hienoo vaikka oon etelän likkoja. Murteet on katoava perinne

• Chen

meillä kauhajoella Fruukata on kyl pruukata :D Kurmoottaa - sanal on sama merkitys meilläkin

• sitte

mikä on kokki---ehei se mikään keittäjä täl kertaa oo-se on vintti,yläkerta

• Turun murre
        sitte kirjoitti:

mikä on kokki---ehei se mikään keittäjä täl kertaa oo-se on vintti,yläkerta

Noista on oikein testikin netis, eli käännettäväksi pitkä kirjoitus.
        Joskus vituttaa, kun siionissa joku yrittää värittää juttuansa kirjoittamalla meidän murteella ja ei raukka sitä ollenkaan osaa. Vastenmielistä

• korpi
        Turun murre kirjoitti:

Noista on oikein testikin netis, eli käännettäväksi pitkä kirjoitus.
        Joskus vituttaa, kun siionissa joku yrittää värittää juttuansa kirjoittamalla meidän murteella ja ei raukka sitä ollenkaan osaa. Vastenmielistä

Kaati=Essu
        Karteeki=Ikkunanverho

Nämäkin sanoja, jota ei nykyysin tuu käytettyä, mutta eipä nykyään enään kaatia ookkaan.

Yksi säilynyt sana on "putukihveli", jotenkin sen korvaava sana "rikkalapio" on luonnoton.
        Mulla on rikat hyväs järijestykses autotallis, eikä niitä ainakaan oo niin palijo, että pitääs lapiollla paasata.

Yks hyvä sana, joka oli jo unohtunu, mutta jota kakarana käytettiin on "antaa läsihin", jota joku tälläkin palstalla vilijeli.

"Antaa turpaan" on jotenkin niin raakaa ja brutaalia, mutta "antaa läsihin" on melekeen, kun antaas pusun.

• Ruskea
        korpi kirjoitti:

Kaati=Essu
        Karteeki=Ikkunanverho

Nämäkin sanoja, jota ei nykyysin tuu käytettyä, mutta eipä nykyään enään kaatia ookkaan.

Yksi säilynyt sana on "putukihveli", jotenkin sen korvaava sana "rikkalapio" on luonnoton.
        Mulla on rikat hyväs järijestykses autotallis, eikä niitä ainakaan oo niin palijo, että pitääs lapiollla paasata.

Yks hyvä sana, joka oli jo unohtunu, mutta jota kakarana käytettiin on "antaa läsihin", jota joku tälläkin palstalla vilijeli.

"Antaa turpaan" on jotenkin niin raakaa ja brutaalia, mutta "antaa läsihin" on melekeen, kun antaas pusun.

hevonen, jolla on valkoinen laikku naamalla, on pläsipäähevonen.

Kaati, förkkeli ('förkläde')= essu.

Meidän huushollissa on käytössä vain kihveli. Sen etymologia olis kiva tietää. Ruotsin 'giffel' kun näyttää tarkoittavan korvapuustia ja Itä-Suomessa ...

"Kihvelillä ymmärrettiin tadikon ohella vuosisadan vaihteessa tehdastekoista rautapesäistä lapiota, jota käytettiin ennen kaikkea hiekka-, mutta myös sontalapiona."

• Ja tarikko soon
        Ruskea kirjoitti:

hevonen, jolla on valkoinen laikku naamalla, on pläsipäähevonen.

Kaati, förkkeli ('förkläde')= essu.

Meidän huushollissa on käytössä vain kihveli. Sen etymologia olis kiva tietää. Ruotsin 'giffel' kun näyttää tarkoittavan korvapuustia ja Itä-Suomessa ...

"Kihvelillä ymmärrettiin tadikon ohella vuosisadan vaihteessa tehdastekoista rautapesäistä lapiota, jota käytettiin ennen kaikkea hiekka-, mutta myös sontalapiona."

eikä tadikko. Ei meillä oo olemaskaa reetä. Tiärättäkö muute, mitä tarkootetha, kun sanotha, että MITÄ NUA KERSAT OIKEE TUALA KOKILLA KUURNIKOOTTOO? Eikö oo muute vaikia kirioottaa murthella?!

• trossari
        Ja tarikko soon kirjoitti:

eikä tadikko. Ei meillä oo olemaskaa reetä. Tiärättäkö muute, mitä tarkootetha, kun sanotha, että MITÄ NUA KERSAT OIKEE TUALA KOKILLA KUURNIKOOTTOO? Eikö oo muute vaikia kirioottaa murthella?!

Kriuhnaases ny sillä pirunkeuhkollas oikeen se jalasjärven polokka ja mää juon tös kuullelles pläsipääkaffeet. äläkä ryykää sinne kamarihin potilles ku anna ny vain soira ku et muuta osaa ekkä viitti. Ja sitte mun pitääs käyrä huomenis tuola rannanaliinan kaupas jotta kattokki jotte lähäre mun vituseerilla krannihin niinku viimmeeksi, Ketales.
        Terveisiä Peräseinäjoen peräkamarin pojalta ja kiitos avaajalle.

• Alavallinkylä
        trossari kirjoitti:

Kriuhnaases ny sillä pirunkeuhkollas oikeen se jalasjärven polokka ja mää juon tös kuullelles pläsipääkaffeet. äläkä ryykää sinne kamarihin potilles ku anna ny vain soira ku et muuta osaa ekkä viitti. Ja sitte mun pitääs käyrä huomenis tuola rannanaliinan kaupas jotta kattokki jotte lähäre mun vituseerilla krannihin niinku viimmeeksi, Ketales.
        Terveisiä Peräseinäjoen peräkamarin pojalta ja kiitos avaajalle.

Jottei kirijootajan nimi vain olisi Asko ?
        Jos on ja luet niin muistakko ku ostit mun aliovariksen markalla.
        Ja mitä sitte kävi.
        Ku päästit sen muoristuvalla loorasta niin oli ensi lentäny katonharijallen. Hetken kattellu ja tuli takaasi.
        Meirän muori sanoo notta ny on poijat paree jotta lopetatta tuo raakkukaupan ja sää annat sillen askolle sen markan takaasi. Ku toin sitä markkaa variksen kans muistan kuinka Aini tätis koitti saara Hiilipsistä uulumahan kirkonmenoja. Rario pääasias roha virrensijasta ja tätis pamahutti sitä nyrkillä, jotta perkele ku sääki saatana sekaat ku sokia simuna roskaa. (pillua på finska)
        Sellaistahan se oli lapsuus sanasluoman maisemissa.
        Terveiset vaan jos luet. Martti

• ISOO-Jarska

Normaalisti perso tarkoittaa mielitekoa suomen kielellä mutta olen kuullut härmän murteella sen tarkoittavan päinvastaista eli nirsoa. Pitääkö tämä paikkkansa ?

• Välimies

Kyllä mäkin oon kuullu jotta persoo on kun ei kelepaa. Muuten näistä murresanoosta ei kai tartte kenenkään oikee ruveta omimahan kyllähän täälä niitä samoja sanoja viliellähän vähän joka pitäjäs toisis vaan voi olla eres äffä tai pee johonakin se on iliman kumpaakaan.

• Vaapuska-87
        Välimies kirjoitti:

Kyllä mäkin oon kuullu jotta persoo on kun ei kelepaa. Muuten näistä murresanoosta ei kai tartte kenenkään oikee ruveta omimahan kyllähän täälä niitä samoja sanoja viliellähän vähän joka pitäjäs toisis vaan voi olla eres äffä tai pee johonakin se on iliman kumpaakaan.

Voi herttiman leeri...

Löysin tällääsen ihanan palstan pohojammaan murtehesta.. Pikkaasen muuten rupiaa katuamahan tää koko murre, ku oon keski-suames ny asunu jonkusen vuaren.
        Mutta AIVAN älyttömän ihana oli lukia noita vanhoja sanoja jotka on tosiaan jääny ittelläki pois. Pitääs saara takaasi päin näitä.

Yks tuli miäleen kans mitä en ny aikanaan löytäny täältä niin on punkka. Kuinka monelle se tarkoottaa lasten kylpyammetta. Monethan nimeää sen siis sängyks mutta ittelle se on aina ollu lasten punkka. (vanna) Ja tua kiffeli! Voi vinde! :DD kukaan varmaan tiiä täällä mikä se on :D Ainakaan tuttava piiristä.
        Lisää vaan näitä sanoja.. :)

Ja muuten korvee on toinen :D (saavi)

• kkkkkkkkkkkkkk
        Vaapuska-87 kirjoitti:

Voi herttiman leeri...

Löysin tällääsen ihanan palstan pohojammaan murtehesta.. Pikkaasen muuten rupiaa katuamahan tää koko murre, ku oon keski-suames ny asunu jonkusen vuaren.
        Mutta AIVAN älyttömän ihana oli lukia noita vanhoja sanoja jotka on tosiaan jääny ittelläki pois. Pitääs saara takaasi päin näitä.

Yks tuli miäleen kans mitä en ny aikanaan löytäny täältä niin on punkka. Kuinka monelle se tarkoottaa lasten kylpyammetta. Monethan nimeää sen siis sängyks mutta ittelle se on aina ollu lasten punkka. (vanna) Ja tua kiffeli! Voi vinde! :DD kukaan varmaan tiiä täällä mikä se on :D Ainakaan tuttava piiristä.
        Lisää vaan näitä sanoja.. :)

Ja muuten korvee on toinen :D (saavi)

Kaisan noukkimat murresanat ja niiren suamennukset: http://pikkuk.vuodatus.net/blog/category/Keskiviikon murresana

• löykki
        kkkkkkkkkkkkkk kirjoitti:

Kaisan noukkimat murresanat ja niiren suamennukset: http://pikkuk.vuodatus.net/blog/category/Keskiviikon murresana

Ynnä muita aivan ihimeellisiä sanoja on tullu tamperelaasille opetetuksi. Sen ny ymmärtää, nottei ne tuallaasia oo kuullukkaan. Mutta kerraasti, kun sanoon notta "laitakko vähä koolihin vettä", kaikki vaan kattoo suu ja silimät auki. Nottei ny nuan selevää sanaa ymmärtäny..?

• ?????

mitä tarkoottaa. uskonnuppa nottei sarvet kasva

• kirsi

Voisin arvata erellistä, vaikken oo kuullu...Usko nuppa nottei sarvet kasva....Nuppa on sarvetoon esim. lehemä. Vähä o kyllä vaikia seliittää kuinka mä tuan käsittääsin. Jos mä väittelen jonkun kaas niin toinen vois mulle sanua nuan. Se olis sen merkki jotta mun olis turha jatkaa väittämistä. Tosiasia jollei voi mitää...Usko nuppa nottei sarvet kasva ja solis siinä...ei voi väittää päivänselevälle asialle vastaha!

• Karoonyskä

Työväentaloon tympiä kuuluu myöskin lapualaiseen murresivistyssanastoon!

• Anonyymi

Mitä mahtaa tarkoittaa "mokkelo"?

• Anonyymi

Jesuksemmoone tarkoottaa isoa ...

• Anonyymi

Kullinluikaasu tarkoottaa äkkinäästä.

• Anonyymi

Hauhaalla

• Anonyymi

lapset leikkivät sippaa Lapualla

• Anonyymi

Joskus muistan että Lapualla pelattiin nassikkana "saukkosta", en muista kuinka se meni, mutta joku oli saukkonen ja se yritti muita kiinni. Lumihankeen tehtiin jotkin polut joita pitkin piti mennä.

• Anonyymi

Kotkoospelto= kynnöspelto

• Anonyymi

Mun hermot oli aivan rauskana, kun Kanada tasoitti pelin.

• Anonyymi

"Lapata napolla vettä kooliin", on kuulemma johonakin päin käsittämätön lause, taikka "pestä verellä naamansa."

• Anonyymi

Ei Lapualla mutta Laihialla oli aikoinaan Verenojan verenottamo

• Anonyymi

ristus kun porottaa kroppaa

• Anonyymi

Mornee. En tiärä onko lapualaanen sana, mutta jokkuk käyttää..

• Anonyymi

morna=kissa

• Anonyymi

Toi fruukata on ihan outo...eiks se oo pruukata joka puolella...ruottin kieleski se on bruka...

• Anonyymi

Pöliä

• Anonyymi

Tillata itikoota = ruokkia lehmiä.

• Anonyymi

Mötiäästä ja vapsahaasta ei taharo tuntia maailmalla. Mötiäänen=Kimalaanen, se iso pyäriä ötökkä. Vapsahaanen= Pitkä hoikka raitaperse.

• Anonyymi

herramunjee sus siunakkohon

• Anonyymi

Älä leikkaa niitä tomaattia siihe kuivamaha

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      181
      2526
    2. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      188
      2080
    3. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      177
      1945
    4. Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!

Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys
      Maailman menoa
      122
      1741
    5. Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."

The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise
      Tv-sarjat
      31
      1645
    6. Nainen näytät mummolta. :D

Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      129
      1623
    7. Varattais lähihotellista

🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää
      Ikävä
      179
      1245
    8. Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle

Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su
      Perussuomalaiset
      171
      1215
    9. Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!

En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,
      68
      1205
    10. Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän

Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c
      Perussuomalaiset
      80
      1171
    Aihe