Miehestä johtuva lapsettomuus

Kohtalotovereita?

Aika vähän näillä palstoilla kuullaan miesten mietteitä lapsettomuudesta. Olisi kiva kuulla miestenkin ajatuksia asiasta.

Itsellä todettiin joku aika sitten azoospermia eli spermanäytteestä ei löytynyt yhtään siittiöitä. Järkytys oli valtava, en todellakaan osannut odottaa tällaista uutista! Syytä siittiöiden puuttumiseen ei vielä tiedetä, mutta kokeita on nyt tehty ja tuloksia odotellaan. Mikäli tuloksista selviää kromosomihäiriö tai vastaava, on kiveksistä otettavan koepalon otto turhaa. Mutta jos verikokoeissa kaikki on ok, on vielä toivoa, että siittiöitä löytyisi kiveksistä ja niitä voitaisiin käyttää mikrohedelmöityksessä. Onko jollain kokemusta vastaavasta? Onko siittiöitä löytynyt ja miten hommat on edennyt siitä eteenpäin?

Paljon pyörii ajatuksia päässä... lahjoitetun sperman käyttö, adoptio ym. ym. ym. Tuntuu vaan niin vaikealta ajatukselta luopua siitä unelmasta, että näkisi omassa lapsessa omia piirteitä geeniperimän kautta. Jostain varmasti tuntuu itsekkäältä ajattelulta tälläinen, mutta näin se vaan on. Uskon kyllä, että aivan samalla tavalla lasta rakastaa oli se sitten omilla tai luovutetuilla siittiöillä hedelmöitetty.

Miehenä voin sanoa, että koville ottaa välillä! Onneksi on rakas vaimo tukena, vaikka vaikea asia tämä on hänellekin.

11

9166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaimonen

      Mieheni verikokeista selvisi korkea FSH-arvo eikä sillä määrällä ole toiveita siittiöistä. Meille jäi kaksi vaihtoehtoa joko käyttää luovutettuja soluja tai adoptoida. Valitsimme adoption, koska se tuntui *molemmista* parhaimmalle vaihtoehdolle. Olimme keskustelleet adoptiosta jo aiemmin joten se ei ollut siinä mielessä vaikea päätös, mutta päätökseen vaikutti tuo kertomasi halusta nähdä lapsessaan omia piirteitä. Toisesta tuntui vaikealta, että lapsessa näkyisi toisen piirteitä muttei omia ja tuntui helpommalta ajatella lasta jossa ei olisi välttämättä kummankaan piirteitä.
      Luovutetuilla soluilla pyritään kyllä kiinnittämään huomiota siihenkin, että luovuttajan ja parin hiusten/silmien/ruumiin rakenne olisivat yhteneväiset joten lapsi ei piirteiltään tule todennäköisesti eroamaan merkittävästi, mutta jos se ajatuksen tasolla kalvaa niin kannattaa pitää mieli avoinna adoptiolle.

      Nämä asiat ovat niin tavattoman herkillä alueilla liikkuvia, että kannattaa ehdottomasti huomioida myös puolison mielipiteet vaikka asia onkin sinulle erittäin henkilökohtainen. Ja aluksi ennen kuin mitään päätöksiä tarvitsee tehdä kannattaa kaikkia vaihtoehtoja pitää keskusteluissa samanarvoisena - silloin ehkä toinenkin pystyy parhaiten sanomaan rehellisesti mitä mielessään ajattelee. Minulle biologinen lapsi ei ole ehdottoman tärkeä enkä osaa kaivata kokemuksia raskaudesta, synnytyksestä, imetyksestä jne, mutta ymmärrän näiden olevan monille naisille tärkeitä kokemuksia ja ehkä niitä suurimpia joita nainen päässään ratkaisua tehdessään ajattelee.

      Tiedon saaminen on kyllä kova paikka - ja tiedän nyt jälkikäteen ettei vaimona ehkä pystynyt kuvittelemaan kaikkia niitä ajatuksia joita miehen päässä liikkuu vaikka parhaani mukaan yritinkin miestäni tukea. Siitä kaikesta kuitenkin selviittin ja kun ratkaisu siitä kuinka perheen lisäystä meille yritämme hankkia tehtiin on ajatukset suunnattu täysin siihen ja odottelemme *tuskaisina* adoptioneuvontamme loppumista :)

      • Kohtalotovereita?

        Huomaan, että olet todella ajatellut asioita myös miehesi näkökulmasta. Hieno juttu, hän osaa varmasti arvostaa sitä! Mekin olemme avoimesti keskusteelleet oman vaimoni kanssa näistä asioista. Molempien mielipiteitä kunnioitetaan ja kaikki päätökset tehdään yhdessä. Onneksi ajattelemme samalla tavoin monista asioista, vaikka aina toisen ajatuksia ei pystykään kuvittelemaan. Tukea pystyy onneksi aina!

        Itselle tärkeintä on tällä hetkellä selvittää mistä siittiöiden puttuminen johtuu. Olen ymmärtänyt, että FSH-arvojen tasolla voidaan päätellä onko kyseessä siemenjohtimen tukkeuma vai onko johtimen kudos vaurioitunut esim. jonkin sairauden seurauksena. Koen tärkeäksi saada tietää syyn tähän siittiöiden puuttumiseen ja sen että pystytäänkö se hoitamaan esim. jonkin leikkauksen avulla. Sen jälkeen kun tosiasiat on tiedossa, voimme alkaa miettiä vaihtoehtoisia keinoja saada lapsi.

        Adoptiota mekin olemme miettineet yhtenä vaihtoehtona, mutta sen kuitenkin tiedän, että vaimoni haluaa nimen omaan kokea nämä sinunkin mainitsemasi raskauden eri vaiheet. Sen ymmärrän täysin ja siksi voisinkin kuvitella, että käyttäisimme lahjoitettuja sukusoluja mikäli niitä ei itseltäni löydy. Itse näkisin mielelläni vaimon piirteitä lapsessa mikäli saisimme oman pikku prinsessamme :) Ymmärrän kyllä ristiriitaiset ajatukset tässäkin asiassa.

        Toivottavasti teidän ei tavitse odottaa enää kauaa. Odottavan aika on tunnetusti pitkä :) Tsemppiä teille!


    • kaijukka

      Mieheltänikään ei löydy yhtään siitiöitä spermanäytteestä. Kiveksistä on otetu yksi koepala josta todettiin heikentynyt siittiötuotanto. Nyt hän syö clomeja ja toukokuussa otetaan uusin näyte. Sitten päätetään otetaanko uusin koepala vai miten edetään.

    • *Aava*

      .. lapsettomuus on miehestä johtuvaa, vaikka en niin haluaisikaan ääneen sanoa. Se on kuitenkin valitettava tosiasia, jonka olemme jo molemmat hyväksyneet. Meillä sattui kuitenkin niin, että viime elokuussa tehdyssä testissä löytyi yksi siittiö, nyt viikko sitten tehdyssä kavereita oli kolme kappaletta. Meillä on ICSI-aika kesäkuun alussa eli niin monta munasolua hedelmöitetään miehen omilla siittiöillä kuin vaan mahdollista, ja loppuihin käytetään sitten luovutettuja.

      Se on sinänsä jännä juttu tuo luovutettujen sukusolujen käyttö, että itse olin ensin sitä vastaan. Jotenkin tuntui kummalta ajatus, ettei lapsessa tosiaan olisi mitään miehen "omaa". Meillä mies oli alusta alkaen luovutettujen kannalla, jos ei hänen omiaan voi käyttää. Nyt lopputalvesta alkoi kuitenkin miettiä asiaa uudelleen ja epäröidäkin, mutta tuli silti siihen tulokseen, että omahan se on joka tapauksessa. Ja meillä nyt tietysti asia vähän erilainen, kun kuitenkin pari kappaletta niitä omiakin on löytynyt. Vaikka eihän sekään mitään takaa..

      Hirmuisesti onnea teille jatkossa ja tsemppiäkin! Sitä me kaikki tarvitsemme.

      Aava

    • Mutta nyt kax lasta

      Meillä kaksi lasta, joista ensimmäinen saanut alkunsa inseminaatiolla, luovuttajan "siemenistä". Ja nyt kun kehitys kehittynyt (ICSI), mieheni siemennesteestä löytyi muutama siittiö, joilla hedelmöitettiin omia munasoluja ja syntyi terve lapsi. Ja mikä oikeastaan huvittavinta lapset ovat niin saman näköisiä ettei mitään "epäilyä" etteivätkö olisi täysiä sisaruksia. Ja isästäki yhtä rakkaita.

      • Diudi

        Myös meillä todettiin ettei miehelläni löytynyt ainoatakaan elävää siittiötä spermasta, mutta 2 löydettiin kiveksestä suoraan otetulla näytteellä. Eli meillä tehtiin icsi syksyllä joka onnistui heti ensi yrittämällä, nyt menossa rv 27. Kannattaa yrittää, on se aina sen arvoista. Teilläkin voi vielä hyvin olla mahdollisuus omaan toukkaan :)


    • Täällä myös

      Onpa mukava lukea onnellisiakin tarinoita. Meillä on myös sama tilanne, eli miehellä todettu azoospermia ja syksyllä hoidot edessä. Välillä on tuntunut että mistään ei löydy tarinoita onnistuneista hoidoista tällaisissa tapauksissa, mutta nämä tarinat auttavat jaksamaan. Tsemppiä kaikille samassa tilanteessa oleville.

    • Juuso31

      Kävimme vaimoni kanssa jokunenaika sitten lapsettomuuus tutkimuksissa kun emme ole saaneet lasta.
      Löytyihän se vika lopulta minusta...
      Minulla oli jotain vasta ainetta spermassa joka tappaa elävät siittiöt joten emme voi saada lasta normaalilla tavalla.
      Tunnen itseni jotenkin turhaksi ja hyödyttömäksi vaimoin silmien alla. Omasta lapsesta haaveet pirstoutuneet

    • Lahjoitus munasoluhoidosta

      Meillä vika siis minussa ja jouduimme käyttämään lahjoitettuja munasoluja.
      Aluksi saatuani tiedon, että omilla ei kannata enää yrittää olin kyllä masentunut.
      Nopeasti kuitenkin päädyimme lahjoitettuihin munasoluihin.
      Asia on niin, että koska itse en voi mitenkään tilanteeseen vaikuttaa, silloin on parasta hyväksyä tilanne ja jatkaa muilla menetelmillä eteenpäin.
      En ole syytellyt itseäni tai muutenkaan kehitellyt asiasta sen suurempaa ongelmaa, koska en tilanteelle mitään voi.
      Nyt olen lahjoitusmunasoluhoidosta pitkällä raskaana ja kaikki on mennyt ihan hyvin ja lapsi tuntuu ihan omalta.
      Mielestäni ei kannata kauheasti ihmisille toitottaa että käytetty lahjoitus soluja, koska ainakin itselläni mieli muuttunut prosessin aikana, keiden kaikkien haluan asiasta tietävän.
      Lapsi tietysti tulee aikanaan alkuperästään tietämään.
      Kaikkea hyvää teille ja ennenkaikkea onnistumista hoitoihin.

      • Sunnuntailapsi1

        Tässä mieheni kirjoitus noin 11 vuoden takaa:

        Niin kummalta kuin se saattaa vaikuttaakin niin nämä pikkuveitikat, siittiöt, määrittelevät miehen mielessä onko hän mies vaiko eunukki tai joku muu. Alien? Mies nyt ei kuitenkaan. Siis omasta mielestään. Tämä on se juttu, joka vaatii aikaa. Aikaa tajuta, että miehisyys ei ole sitä mitä kikkelistä ulos tulee vaan jotakin paljon muuta. Aika on tärkeä elementti tässä kokonaisuudessa.

        Omat kokemukseni lapsettomuustutkimuksesta alkoivat keväällä -94, kahdeksan vuotta sitten. Ensin tutkittiin vaimo ja kun hänestä ei vikaa löytynyt kääntyivät katseet minuun. Minun spermastani taas ei löytynyt siittiöitä, ei edes yhtä laiskiasta. Tämän jälkeen etsittiin syytä siihen ja se taas löytyi ja samalla löytyi myös uusi toivo. Siittiöiden alkioita syntyi kiveksissäni, mutta ne eivät päässeet siirtymään lisäkivekseen ja sitä kautta spermaan. Oli kuitenkin mahdollista, että vaimoni munasolu hedelmöitettäisiin siittiönalkioilla ja näin saada meille yhteinen lapsi.

        Tämän jälkeen teimme ICSI menetelmällä neljä yritystä ja saimme parhaimmillaan aikaan yhden kohdun ulkopuolisen raskauden. Sen pidemmälle ei biologinen lapseni koskaan pääsyt. Kohdun ulkopuolisen raskauden jälkeen tehtiin vielä yksi siirto pakastetulla alkiolla ja sen epäonnistuttua olin päätökseni tehnyt, ei koskaan enää. En myöskään tiennyt miten tästä jatkaa ja kuten voitte arvata oli myös vaimoni aika väsynyt jatkuvaan toivon ja pettymyksen vaihteluun. Ja niinpä päätimme pitää tauon. Vuoteen emme edes keskustelleet asiasta, mutta kumpainenkin varmasti mietti sitä itsekseen.

        Loppujen lopuksi vaimoni ehdotti luovutettujen siittiöiden käyttöä. Se oli järkytys minulle vaikka olin itse sitä alunperin ehdottanut kuusi-seitsemän vuotta aiemmin. Kun kuitenkin olin päättänyt, että en enää koskaan aio käyttää siitiöiden alkioita hedelmöitykseen ja siten luopunut biologisen lapseni saamisesta oli minun taas mietittävä asioita vakavasti. Kuinka paljon voi syntymätöntä lastaan rakastaa? Kuinka itserakas voi/saa olla? Voinko rakastaa eibiologista lastani tarpeeksi?

        Syntymätöntä lastaan voi rakastaa niin paljon, ettei siirrä omia ongelmiaan hänelle tai tuleville sukupolville. Tiede on viisas, ei kuitenkaan niin viisas, että tarkkaan tietäsi mitkä ominaisuudet kehittyvät lisäkiveksessä siittiön kypsyessä. Ja niin itserakas halusin olla ettei minun tarvitse murehtia pienen lapseni lapsettomuusongelmista tulevaisuudessa. Olen myös niin itseriittoisa, että uskon, että minun tärkeimmät ominaisuuteni siirtyvät opitun kautta, eivät geneettisesti.

        Eibiologista lastaan voi rakastaa niin paljon, että se sattuu. En ole koskaan ollut onnellisempi tai ylpeämpi kuin nyt kun täydellinen pieni poikani osaa jo kääntyä vatsaltaan selälleen. Tai silloin kun hän vastaa hymyyn. Tai nauraa ääneen. Tai nukahtaa syliin. Tai huomaa oman nyrkkinsä. Tai kakka tulee. Elämä on nyt täynnä pieniä yllätyksiä ja ilonaiheita. On ollut jo kohta kolme kuukautta. Mutta ensimmäisen todellisen mielenravistuksen koin kun viime keväänä kuulin pikkumiehen sydänäänet ensi kertaa. Sen jälkeen kaikki oli hyvin todellista, meille tulee lapsi.

        Kaiken koetun jälkeen tuntui lähes tragikoomiselta, että vaimoni tuli raskaaksi heti ensiyrittämällä. Omat ajatukseni, yllättivät itsenikin. En rypenytkään itsesäälissä sen takia, että hän tuli heti raskaaksi vieraan miehen spermalla vaan soimasin itseäni siitä, miksi tätä ei oltu tehty jo niin paljon aiemmin. Tottakai aina silloin tällöin tunnen itseni riittämättömäksi, mutta huomattavasti useammin mietin sitä, että jossakin on tälläkin hetkellä mies, joka ei tiedä, että hänellä on täydellinen pieni poika. Minun poikani. Olenkin sanonut vaimolleni, että en ehkä olen poikani biologinen isä, mutta täysin fyysinen ja psyykkinen.

        En kadu yhtään hetkeä tässä prosessissa, se mikä ei tapa se vahvistaa. Onneksi minulla on vaimo, joka on antanut minulle aikaa selvittää nämä asiat itselleni, minä olen näet ollut älyttömän hidas, kiitos rakas.

        Hyvää jatkoa kaikille. Koettakaa kestää ne ystävälliset neuvot joita saatte ihmisiltä, jotka eivät ymmärrä mistä puhuvat. Minuakin neuvottiin vähentämään kahvin juontia, hymyilin ja lupasin keskittyä tulevaisuudessa enemmän vain pelkkään konjakkiin.


    • st357

      Miksi rikkoa luonnonlakia? Kaikkien ei tarvitse saada lapsia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe