Oliko moniavioisuus syntiä Vanhan Testamentin aikana?

sun-glasses

Olen monta kertaa miettinyt, että oliko Jumalan tahdon mukaista elämää, kun Vanhassa testamentissa kerrotaan monien miesten pitäneen useita vaimoja. Esimerkiksi Jaakob, Daavid, Salomo ja varmasti muitakin esimerkkejä löytyy.

Daavidin sanottiin olleen Jumalan mielen mukainen mies, Salomon viisaudesta puhuttiin, vaikkakin hän lukuisien vierasmaalaisten vaimojensa vuoksi harhautui uskostaan vanhoilla päivillään.

Katsoiko Jumala sormien läpi "suosikkipoikiensa" elämää ja rellestämistä vai mistä oikein oli kyse? Eikö yksi vaimo riittänyt kun piti saada vaimoja laumoittain? Oliko tarkoituksena valtaisa suvun lisääntyminen tai kenties osoittaa suuruuttaan vaimojen lukumäärällä? Millaiseksi mahtoi noiden vaimojen elämä muodostua?

Monta kertaa olen nähnyt otettavan mieluusti, varsinkin miespuolisten kirjoittajien taholta, esille ne Raamatun kohdat, joissa syntinen nainen tuotiin Jeesuksen eteen kivittämistä varten tai se kohta, missä syntinen nainen Jeesuksen jaloissa rähmällään luuttusi Jeesuksen jalkoja hiuksillaan. Tilanteen tasapainottamiseksi puhutaan myös joskus näiden Jumalan suosikkipoikien synneistä (Vai eikö synti ollutkaan silloin syntiä heille)?

Jos moniavioisuus oli syntiä tuohon aikaan, niin miksei siitä silloin tehty parannusta? Mietin nyt sitä miten suhtaudutaan uskovien keskuudessa nykyaikana vaikkapa siihen jos joku uskova tunnustaa elävänsä avoliitossa. Onko siis pahempi synti elää nykyaikana avoliitossa kuin Vanhan Testamentin aikana moniavioisuudessa?

32

1570

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ' ... aseta itsellesi kuninkaaksi se, jonka Herra, sinun Jumalasi, valitsee. ... Älköönkä hän ottako itsellensä monta vaimoa, ettei hänen sydämensä luopuisi pois; (kts. (5 Moos. 17:14-20))

      Kuningas Daavid ja Salomo tekivät syntiä ottaessaan monta vaimoa.

      sun-glasses: "Jos moniavioisuus oli syntiä tuohon aikaan, niin miksei siitä silloin tehty parannusta?"

      Aivan vastaavasti joku voisi kysyä: "Miksei helluntailainen tee parannusta 'uskovien kaste'-opin uskomisesta vaikka sitä ei ole Kristuksen opissa?"

      Tai joku voisi kysyä: "Miksei luterilainen tee parannusta paavin-Lutherin kastekäytännöstä vaikka sitä ei ole Kristuksen opissa?"

      http://personal.inet.fi/palvelu/opetuksia/kastejauskoontuleminen.html

      • sun-glasses

        Sait siis aasinsillan kastekeskusteluun tätä kautta. Aika ovelaa. Kastepalsta on erikseen.


    • Viime aikoina olen huomannut, että useammin vastaan kysymyksiin yksinkertaisesti sanoilla "en tiedä". Näin tähänkin.

      Sekä VT:n että UT:n asettuvat yksiavioisuuden periaatteen kannalle, vaikka moniavioisuutta esiintyi.

      Mitä avoliittoon tulee, niin kysymys on siinä mielessä ongelmallinen, että Raamatussa avioliittoa ei vahvistettu "papin aamenella" vaan se oli perheasia ilman ulkoisia uskonnollisia menoja. Joskus liitto näyttää vahvistetun valalla (vert. San. 2:17, Hes. 16:8). Omana mielipiteenäni sanon, että kahden ihmisen sitoutuessa julkisesti toisiinsa mieheksi ja vaimoksi, he ovat avioliitossa. Avioliitto on koko elämän ajan kestäväksi tarkoitettu liittosuhde. Erota saa vain uskottomuuden (haureuden) tähden.

      Syntisen naisen tapaus (Joh. 8) on siinä mielessä merkillinen, että hänet oli saatu "itse teosta kiinni", mutta kas, miksi ei toista osapuolta, miestä, raahattu Jeesuksen eteen tuomittavaksi? Olen useamman kerran pohtinut tätä seikkaa.

      Tässä kirjoittaessani rupesin vielä uudelleen ajattelemaan kysymystäsi "oliko moniavioisuus syntiä VT:n" aikana? Tätä, kuten syntikysymystä yleensäkin, on mielestäni lähestyttävä enemmän "sisäisen mielenlaadun" kuin "ulkokohtaisen teon" kannalta katsoen. Hmmm, se oli aika viisaasti sanottu, vai oliko?

      Hyvää yötä sun-glasses ja muut keskusteluissa mukana olevat.

      • sun-glasses

        On ihan hyvä tunnustaa "en tiedä", jos asia näin on.

        >>>kahden ihmisen sitoutuessa julkisesti toisiinsa mieheksi ja vaimoksi, he ovat avioliitossa. Avioliitto on koko elämän ajan kestäväksi tarkoitettu liittosuhde. Erota saa vain uskottomuuden (haureuden) tähden. >>>

        - Minun mielestäni erota saa myös toisen henkilön väkivaltaisuuden vuoksi, ei kenenkään pidä alistua toisen hakattavaksi tai henkisesti pahoinpideltäväksi.

        - Olen itsekin ajatellut tuosta Raamatun paikasta missä syntistä naista tuodaan Jeesuksen tuomittavaksi, että missä se toinen osapuoli on? Lieneekö ollut mukana syyttämässä ja tuomitsemassa?

        >>> "oliko moniavioisuus syntiä VT:n" aikana? Tätä, kuten syntikysymystä yleensäkin, on mielestäni lähestyttävä enemmän "sisäisen mielenlaadun" kuin "ulkokohtaisen teon" kannalta katsoen. Hmmm, se oli aika viisaasti sanottu, vai oliko? >>>

        - Hmm, tuo oli kyllä niin viisaasti sanottu, etten ole ollenkaan varma, ymmärsinkö oikein. Jollakin tapaa sen kyllä ymmärsin. Mutta nämä avaustekstissä esittämäni kysymykset jäävät vastausta vaille...


    • to..

      ei ollut syntiä, miksi olisi ollut? Israel oli osa aikansa patriarkaalista maailmaa jossa miehellä sai olla useita vaimoja. Rajoituksia ei ollut, myöhemmin vain kuninkaille tuli sellainen.
      Paitsi vaimoja voi olla jalkavaimoja, mies voi ottaa orjan vaimokseen, viholliselta sotasaaliina saatuja naisia jne. Eihän ylipäänsä ollut avioliittoa sellaisena instituution kuin myöhemmin joka alkaisi "vihkimisellä" jonka edellytettäisiin kestävän tai jossa mies ja nainen olisivat mitenkään tasa-arvoisia.
      Ashkenasijuutalaiset olivat moniavioisia keski-ajalle, jolloin rabenu Gersom takanallaan (takana tietty rabbiininen järjestely) moniavioisuuden kielsi. Sefardeilla moniavioisuus on yhä sallittua, koska sitä ei Raamattu kiellä eikä heitä sido ashkenasien määärykset, mutta joutuvat tietysti noudattamaan asuinmaidensa lakeja tässä.

      Vanhassa israelilaisyhteiskunnassa mies maksoi tietyn summan (mohar) naisen isälle/veljille ja näin tuli naisen omistajaksi (Ba'al omistaja, herra). Hää-sana on myöhäinen, ensimmäinen avioliittoa tarkoittava sana on kinjan joka tarkoittaa ostamista, hankkimista. Myöhemmin suullinen laki alkoi säädellä avioliittoa,sen solmimista ja myös naisen asemaa. Moseksen lakihan ei sano avioliiton solmimistavasta mitään siinä mies vain ottaa vaimoja ja saa ottaa myös eron -jälkimmäisen Torah nimenomaisesti säätää.

      • Nykyiset eetiset normit ja syntikäitykset eivät kaikki ole olleet "voimassa" VT:n aikoihin , eikä myöskään päinvastoin.


      • sun-glasses
        Epiktetos kirjoitti:

        Nykyiset eetiset normit ja syntikäitykset eivät kaikki ole olleet "voimassa" VT:n aikoihin , eikä myöskään päinvastoin.

        >>>Nykyiset eetiset normit ja syntikäsitykset eivät kaikki ole olleet "voimassa" VT:n aikoihin , eikä myöskään päinvastoin.


      • sun-glasses

        Vai että se ei ollut syntiä? Mahtaako harmittaa miehiä kun nykyään nämä ei-synnit ovatkin syntejä?


      • sun-glasses kirjoitti:

        >>>Nykyiset eetiset normit ja syntikäsitykset eivät kaikki ole olleet "voimassa" VT:n aikoihin , eikä myöskään päinvastoin.

        Uskonnot, myös juutalaisuus ja kristinuskokin ovat oman historiaalisen kehityksensä alaisia. Aikojen saatossa ne ovat muuntuneet ja yh muuntuvat sikäli, että ajan myötä niiden eettisen normiston sisältö muuttuu joiltakin osin ainakin. Tästä on hyvänä esimerkkinä juuri VT:n aikana voimassa ollut moniavioisuus, joka ei ollut silloin syntiä. Toinen hyvä esimerki on orjuus: tämän päivän länsimaisessa yhteiskunnassa orjien pitäminen olisi varmasti melkoista syntiä. Kuitenkaan ei ole kulunut kahta vuosisataakaan kun esim. Yhdysvaltojen puuvillapelloilla raatoivat orjalaumat kristittyjen maanomistajien hyväksi. Jos näiltä Yhdysvaltojen "syvän etelän" herrasmiehiltä olisi menty kysymään tekevätkö he syntiä omistaessaan orjia, he olisivat olleet vallan ihmeissään, että kuinka joku voi edes ajatella sellaista.


      • sun-glasses kirjoitti:

        Vai että se ei ollut syntiä? Mahtaako harmittaa miehiä kun nykyään nämä ei-synnit ovatkin syntejä?

        Vaimon pitäminen tulee senverran kalliiksi ettei tässä useampaan vaimoon olisi varaakaan, jalkavaimoista puhumattakaan.

        Huomattava on myöskin että nuo VT:n henkilöt, joiden monista vaimoista puhutaan, olivat hallitsijoita, heimopäällikköjä - varakasta väkeä. Tavalliseslla köyhällä heprealaisella tuskin oli silloinkaan varaa useampaan vaimoon sen paremmin kuin orjattariinkaan.

        Valitettavasti! :)


      • to...
        sun-glasses kirjoitti:

        Vai että se ei ollut syntiä? Mahtaako harmittaa miehiä kun nykyään nämä ei-synnit ovatkin syntejä?

        ne juutalaisuudessa vieläkään ole syntejä. Laki vain ei useimmille miehille enää salli useampia vaimoja. Joissakin arabimaissa ainoastaan ja niissä onkin yhä moniavioisia juutalaismiehiä. Samoin Israelissa sinne arabimaista muuuttaneita ja niitä jotka rabbinaatin poikkeusluvalla ovat ottaneet toisen vaimon. Jos avioliitto on lapseton ja vaimo tähän suostuu sen voi erikoisluvalla tehdä. Tapauksia on ehkä muutama kymmenen.


      • sun-glasses
        Epiktetos kirjoitti:

        Vaimon pitäminen tulee senverran kalliiksi ettei tässä useampaan vaimoon olisi varaakaan, jalkavaimoista puhumattakaan.

        Huomattava on myöskin että nuo VT:n henkilöt, joiden monista vaimoista puhutaan, olivat hallitsijoita, heimopäällikköjä - varakasta väkeä. Tavalliseslla köyhällä heprealaisella tuskin oli silloinkaan varaa useampaan vaimoon sen paremmin kuin orjattariinkaan.

        Valitettavasti! :)

        Nykyaikana paljolti vallalla olevan tasa-arvon myötä voisi olla aika hankala asema sillä monen vaimon miehellä, joka ei onnistuisi pitämään auktoriteettiasemaa perheessään. :)


      • sun-glasses
        to... kirjoitti:

        ne juutalaisuudessa vieläkään ole syntejä. Laki vain ei useimmille miehille enää salli useampia vaimoja. Joissakin arabimaissa ainoastaan ja niissä onkin yhä moniavioisia juutalaismiehiä. Samoin Israelissa sinne arabimaista muuuttaneita ja niitä jotka rabbinaatin poikkeusluvalla ovat ottaneet toisen vaimon. Jos avioliitto on lapseton ja vaimo tähän suostuu sen voi erikoisluvalla tehdä. Tapauksia on ehkä muutama kymmenen.

        Miten avoliittoon suhtaudutaan näissä mainitsemissasi ryhmissä? Jos toisen vaimon ottaminen on sallittua, niin onko yhtä lailla sallittua asua avoliitossa? Pitävätkö nämä toisen vaimon ottajat häitä vai otetaanko toinen vaimo vain kaikessa hiljaisuudessa?


      • sun-glasses
        Epiktetos kirjoitti:

        Uskonnot, myös juutalaisuus ja kristinuskokin ovat oman historiaalisen kehityksensä alaisia. Aikojen saatossa ne ovat muuntuneet ja yh muuntuvat sikäli, että ajan myötä niiden eettisen normiston sisältö muuttuu joiltakin osin ainakin. Tästä on hyvänä esimerkkinä juuri VT:n aikana voimassa ollut moniavioisuus, joka ei ollut silloin syntiä. Toinen hyvä esimerki on orjuus: tämän päivän länsimaisessa yhteiskunnassa orjien pitäminen olisi varmasti melkoista syntiä. Kuitenkaan ei ole kulunut kahta vuosisataakaan kun esim. Yhdysvaltojen puuvillapelloilla raatoivat orjalaumat kristittyjen maanomistajien hyväksi. Jos näiltä Yhdysvaltojen "syvän etelän" herrasmiehiltä olisi menty kysymään tekevätkö he syntiä omistaessaan orjia, he olisivat olleet vallan ihmeissään, että kuinka joku voi edes ajatella sellaista.

        Monet asiat jotka ovat joskus olleet hyväksyttäviä, eivät sitä enää ole. Esimerkiksi lasten ruumiillinen kuritus ei ole nykyään ollenkaan suositeltavaa. Malakian kirjassa puhutaan kymmenyksien maksamisesta ja siitä, että ihminen riistää Jumalalta kun hän ei maksa kymmenyksiään? Lieneekö tämä totuus muuttunut aikain saatossa? Monet pitävät tästä opetuksesta kiinni nykyäänkin, toiset taas muistavat Sanan kohdan: iloista antajaa Jumala rakastaa...?
        Myös avioeroista ja eronneiden uudelleen avioitumisesta on monenlaisia käsityksiä. Monista muista tulkinnan varaisista asioista puhumattakaan...

        Ja kuitenkin moni sanoo tulkitsevansa Raamattua niin kuin sinne on kirjoitettu! Eli ovatko kaikki näin väittäjät valehtelijoita, vai vain itse tiedostamattaan väärässä? Jouduin nyt sivuraiteille aloitusaiheesta, mutta olkoon.


      • to...
        sun-glasses kirjoitti:

        Miten avoliittoon suhtaudutaan näissä mainitsemissasi ryhmissä? Jos toisen vaimon ottaminen on sallittua, niin onko yhtä lailla sallittua asua avoliitossa? Pitävätkö nämä toisen vaimon ottajat häitä vai otetaanko toinen vaimo vain kaikessa hiljaisuudessa?

        on avoliittoa parempi siksi näihin erikoisratkaisuihinkin pyritään eikä vain ylläpidetä avioliiton ulkopuolista suhdetta. Häitä tuskin kuitenkaan erityisemmin juhlitaan...


      • sun-glasses kirjoitti:

        Monet asiat jotka ovat joskus olleet hyväksyttäviä, eivät sitä enää ole. Esimerkiksi lasten ruumiillinen kuritus ei ole nykyään ollenkaan suositeltavaa. Malakian kirjassa puhutaan kymmenyksien maksamisesta ja siitä, että ihminen riistää Jumalalta kun hän ei maksa kymmenyksiään? Lieneekö tämä totuus muuttunut aikain saatossa? Monet pitävät tästä opetuksesta kiinni nykyäänkin, toiset taas muistavat Sanan kohdan: iloista antajaa Jumala rakastaa...?
        Myös avioeroista ja eronneiden uudelleen avioitumisesta on monenlaisia käsityksiä. Monista muista tulkinnan varaisista asioista puhumattakaan...

        Ja kuitenkin moni sanoo tulkitsevansa Raamattua niin kuin sinne on kirjoitettu! Eli ovatko kaikki näin väittäjät valehtelijoita, vai vain itse tiedostamattaan väärässä? Jouduin nyt sivuraiteille aloitusaiheesta, mutta olkoon.

        Moni sanoo lukevansa tai tulkitsevansa Raamattua "niinkuin on kirjoitettu".

        Näinhän sitä usein sanotaan, uskotaan (ja tietyssä mielessä tämä on tietysti tottakin).

        Jokainen kuitenkin lukee Raamattua (ja kaikkea muutakin) oman aikansa, äidinkielensä, kulttuurinsa, samastumis- ja viiteryhmänsä, elämänhistoriansa, yms. muodostaman esiymmärryksensä läpi. - Näin ollen, tarkasti ottaen, vuosituhansia vanhojen, aivan toisenlaisissa ajallisissa, paikallisissa ja kulttuurisissa olosuhteissa kirjoitettujen tekstien lukeminen "niinkuin on kirjoitettu", on sula mahdottomuus.


      • sun-glasses kirjoitti:

        Nykyaikana paljolti vallalla olevan tasa-arvon myötä voisi olla aika hankala asema sillä monen vaimon miehellä, joka ei onnistuisi pitämään auktoriteettiasemaa perheessään. :)

        aina yhdenkään vaimon kanssa!


      • Lucia
        sun-glasses kirjoitti:

        Miten avoliittoon suhtaudutaan näissä mainitsemissasi ryhmissä? Jos toisen vaimon ottaminen on sallittua, niin onko yhtä lailla sallittua asua avoliitossa? Pitävätkö nämä toisen vaimon ottajat häitä vai otetaanko toinen vaimo vain kaikessa hiljaisuudessa?

        sinun mielestäsi, Sunglasses? Ilmeisesti? Varmaan enemmistö naisista ajattelee silloin tavallasi...mutta minä en. Itse eronneena ja petettynä olen sitä mieltä, että minulle olisi ollut parempi syntyä maahan ja aikaan jossa olisin ollut "vain"vaimo vaimojen joukossa. Jumalakin rakastaa meitä, ei vain minua. Minä ymmärrän sen..Uskon, ettei eroja ollut. Eikä pettämistä-kaikki oli "laillista".
        Luin jostain kuinka joku uskonmies oli oivaltanut, että nykyään avoliitot ovat peräkkäisiä ja usein juuri siksi ei haluta sitoutua koska aina on ruoho kuitenkin vihreämpää aidan toisella puolella...
        Se on suurinpiirtein sama asia kuin moniavioisuus. "Vaimoja" ei ole samaan aikaan monta, mutta samassa elämässä kyllä.Raaempaa näin on meille naisille, kuin ennen moniavioisuuden aikaan. Ihminen on sama edelleen.
        Sanoit jossain kirjoituksessa kuulleesi jonkun pitävän kantanaan yhden ainoan avioliiton lakia.
        Minulla on tiedossa tilanne, jossa toiseen kertaan avioitunut passitettiin helvettiin ratkaisunsa takia. Heidät erotettiin seurakunnasta
        .Sitten jälleen ero. Nykyisin mies odottaa pettävää ja uskostaan luopunutta vaimoaan takaisin vain koska pelkää helvettiä ja ottaa Raamatun kirjaimellisesti, 1.vaimo on Luojan silmissä ainoa oikea.
        Vaimo ajattelee sillä tavalla samoin, että hän odottaa sitä ensimmäistään, eli ei siis nykyistä.
        Koska niinhän se on että..kunnes kuolema erottaa.


      • sun-glasses
        Lucia kirjoitti:

        sinun mielestäsi, Sunglasses? Ilmeisesti? Varmaan enemmistö naisista ajattelee silloin tavallasi...mutta minä en. Itse eronneena ja petettynä olen sitä mieltä, että minulle olisi ollut parempi syntyä maahan ja aikaan jossa olisin ollut "vain"vaimo vaimojen joukossa. Jumalakin rakastaa meitä, ei vain minua. Minä ymmärrän sen..Uskon, ettei eroja ollut. Eikä pettämistä-kaikki oli "laillista".
        Luin jostain kuinka joku uskonmies oli oivaltanut, että nykyään avoliitot ovat peräkkäisiä ja usein juuri siksi ei haluta sitoutua koska aina on ruoho kuitenkin vihreämpää aidan toisella puolella...
        Se on suurinpiirtein sama asia kuin moniavioisuus. "Vaimoja" ei ole samaan aikaan monta, mutta samassa elämässä kyllä.Raaempaa näin on meille naisille, kuin ennen moniavioisuuden aikaan. Ihminen on sama edelleen.
        Sanoit jossain kirjoituksessa kuulleesi jonkun pitävän kantanaan yhden ainoan avioliiton lakia.
        Minulla on tiedossa tilanne, jossa toiseen kertaan avioitunut passitettiin helvettiin ratkaisunsa takia. Heidät erotettiin seurakunnasta
        .Sitten jälleen ero. Nykyisin mies odottaa pettävää ja uskostaan luopunutta vaimoaan takaisin vain koska pelkää helvettiä ja ottaa Raamatun kirjaimellisesti, 1.vaimo on Luojan silmissä ainoa oikea.
        Vaimo ajattelee sillä tavalla samoin, että hän odottaa sitä ensimmäistään, eli ei siis nykyistä.
        Koska niinhän se on että..kunnes kuolema erottaa.

        Oikeastaan otin tämän aiheen esille siitä syystä, koska tuo kysymys moniavioisuusta on tullut mieleeni Raamattua lukiessani. En tiedä oliko tuo moniavioisuus syntiä Vanhan Testamentin aikaan, nykyisin sitä ei ainakaan uskovaisten keskuudessa sallittaisi.

        Tuo sitoutumisen välttely on kyllä nykyaikana huomattavissa. Nykyaikana korostuu seksin merkitys ja uskovaistenkin on vaikea seurustella "puhtaasti". Ainakaan maailma ei tällaiseen seurusteluun kannusta.

        Toiseen ihmiseen rakastuminen ja juuri tämä rakastumisen tunne on huumaava ja moni tavoittelee tällaisia tunne-elämyksiä. Valitettavasti arki on usein toisenlainen, jokaisessa ihmisessä on ärsyttäviä piirteitä ja lähekkäin eläessä niitä ei voi olla huomaamatta.

        Avoliittohan ei oikeasti ole mikään liitto - koska se on avo - avoin. Kahden ihmisen välinen avoliitto vielä ehkä jotenkin menettelisi, olkoonkin että sydänsuruja on tiedossa jos "liitto" purkautuu. Sitten jos on yhteisiä lapsia, nuo murheet ovat entistä suuremmat. Eikö avoliitto ole tavallaan sellaista koeaikaa? - Katsotaan että mitäs puolia tuossa toisessa on, mahtaako sen kanssa voida olla? - Ja useimmiten löytyy aika monta vikaa ja kuten sanoit itsekin "ruoho on vihreämpää aidan toisella puolen".
        Jokainen ihminen varmaan toivoisi olevansa oman kumppaninsa silmissä rakastettu, ehkäpä ihailtu ja haluttukin. Jos toista pidetään koeajalla, niin siinähän vain haetaan vikoja ja yleensähän niitä vikoja ei tarvitse kauan haeskella, kun useissa ihmisissä ne viat ovat aivan ilmeiset.

        Kuten huomaat, en osannut vastata kysymykseesi.


      • sari73elikkä lucia
        sun-glasses kirjoitti:

        Oikeastaan otin tämän aiheen esille siitä syystä, koska tuo kysymys moniavioisuusta on tullut mieleeni Raamattua lukiessani. En tiedä oliko tuo moniavioisuus syntiä Vanhan Testamentin aikaan, nykyisin sitä ei ainakaan uskovaisten keskuudessa sallittaisi.

        Tuo sitoutumisen välttely on kyllä nykyaikana huomattavissa. Nykyaikana korostuu seksin merkitys ja uskovaistenkin on vaikea seurustella "puhtaasti". Ainakaan maailma ei tällaiseen seurusteluun kannusta.

        Toiseen ihmiseen rakastuminen ja juuri tämä rakastumisen tunne on huumaava ja moni tavoittelee tällaisia tunne-elämyksiä. Valitettavasti arki on usein toisenlainen, jokaisessa ihmisessä on ärsyttäviä piirteitä ja lähekkäin eläessä niitä ei voi olla huomaamatta.

        Avoliittohan ei oikeasti ole mikään liitto - koska se on avo - avoin. Kahden ihmisen välinen avoliitto vielä ehkä jotenkin menettelisi, olkoonkin että sydänsuruja on tiedossa jos "liitto" purkautuu. Sitten jos on yhteisiä lapsia, nuo murheet ovat entistä suuremmat. Eikö avoliitto ole tavallaan sellaista koeaikaa? - Katsotaan että mitäs puolia tuossa toisessa on, mahtaako sen kanssa voida olla? - Ja useimmiten löytyy aika monta vikaa ja kuten sanoit itsekin "ruoho on vihreämpää aidan toisella puolen".
        Jokainen ihminen varmaan toivoisi olevansa oman kumppaninsa silmissä rakastettu, ehkäpä ihailtu ja haluttukin. Jos toista pidetään koeajalla, niin siinähän vain haetaan vikoja ja yleensähän niitä vikoja ei tarvitse kauan haeskella, kun useissa ihmisissä ne viat ovat aivan ilmeiset.

        Kuten huomaat, en osannut vastata kysymykseesi.

        Niimpä, vaikeaa se on ymmärtää...Mutta minä ymmärrän johtuen siitä mitä mä oon saanu kokea. Maailmassahan on sellanen sanontakin ku että miehet on miehiä...ja monesti esim.raiskauksen uhriksi joutuvaa naista syyllistetään, koska heidän pitäisi tietää tämä...mikä on väärin.!!!
        Luitko ton "hesen"kirjoituksen? Otsikko tais olla osuvasti"sotketaan"..
        Jumala antoi vaimoT.


    • todé

      että avoliittoa ei voi verrata ollenkaan vanhan liiton moniavioisuuteen, josta esim. nimimerkki "to.." on jo tuonut ketjuusi asiantuntevaa tietoa.. tosin ei Jumalan tahdon perusteella, mutta kuitenkin...

      • to..

        Torah israelilaisen käsityksen mukaan edusti YHWH:n tahtoa, mutta syntiä samanlaisena käsitteenä kuin kristinuskossa ei ollut. Torah ei näe "syntinä" oman aikansa yhteiskunnan normaalia elämää, jonka perusteita olivat esim orjuus ja se että nainen ei ollut miehen arvoinen, jotenka avioliitto ei tästäkään syystä voinut perustua niille arvoille joita siihen nykyään uskonnollisesti tai muuten liitämme.


      • sun-glasses

        En väitäkään että avoliitto ja moniavioisuus olisivat toisiinsa verrattavissa olevia asioita muuta kuin siinä mielessä, että uskovaiselle (ainakin nykyään) molemmat vaihtoehdot edustavat syntiä.


    • hese

      soppaan vielä tämä "selvääkin selvempi" kohta,Jumalan moitteesta Daavidille, ratkaisuksi mieliä askarruttavaan ja laajenevaankin asiaan: / Minä olen antanut sinulle herrasi linnan ja antanut herrasi vaimot sinun syliisi; ja minä olen antanut sinulle Israelin ja Juudan heimot. Ja jos tämä olisi vähän, niin minä antaisin sinulle vielä sekä sitä että tätä./

      • sun-glasses

        Olen kohta menossa nukkumaan, joten en jaksa alkaa etsimään Raamatun kohtia, mutta muistui mieleen, että eikös Daavidin vaimo Miikal annettu toisen miehen vaimoksi ja Daavid sitten otti tämän toiselle vaimoksi annetun entisen vaimonsa takaisin?


      • to...
        sun-glasses kirjoitti:

        Olen kohta menossa nukkumaan, joten en jaksa alkaa etsimään Raamatun kohtia, mutta muistui mieleen, että eikös Daavidin vaimo Miikal annettu toisen miehen vaimoksi ja Daavid sitten otti tämän toiselle vaimoksi annetun entisen vaimonsa takaisin?

        jos suosiolla lakkaisit etsimästä kristillistä moraalia tai syntikäsitettä uskonnosta ja yhteisöstä jossa niitä ei tietenkään ollut.


      • hese
        to... kirjoitti:

        jos suosiolla lakkaisit etsimästä kristillistä moraalia tai syntikäsitettä uskonnosta ja yhteisöstä jossa niitä ei tietenkään ollut.

        kuului tähän uskontoon ja yhteisöön - itse asiassa täytti sen vaatimukset - pistämpä vertaillen kristillistä moraalia (sellaista ei ole) ja ko. henkilön tekoja / sanoja.


      • sun-glasses
        to... kirjoitti:

        jos suosiolla lakkaisit etsimästä kristillistä moraalia tai syntikäsitettä uskonnosta ja yhteisöstä jossa niitä ei tietenkään ollut.

        >>>jos suosiolla lakkaisit etsimästä kristillistä moraalia tai syntikäsitettä uskonnosta ja yhteisöstä jossa niitä ei tietenkään ollut.>>>

        - Mitenkäs tuohon edellä sanomaasi soveltuu se, kun Daavid oli tapattanut Batseban miehen, heettiläisen Uurian ja profeetta Naatan tuli häntä nuhtelemaan. Daavid katui tekoaan, mutta Batseban synnyttämä lapsi kuoli. Eikö tuossa Jumala rangaissut Daavidia synnistä? Vaikka Daavid oli syntiin langennut, niin ei Jumala painanut villaisella hänen tekoaan.


      • to...
        hese kirjoitti:

        kuului tähän uskontoon ja yhteisöön - itse asiassa täytti sen vaatimukset - pistämpä vertaillen kristillistä moraalia (sellaista ei ole) ja ko. henkilön tekoja / sanoja.

        sen vaatimukset ollaan taas kristillisessä tulkinnassa. Mutta kuuluipa Jeesus siihen tai ei, sen paremmin ensimmäisen temppelinajan israelilaisen yhteisön kuin toisen temppelin juutalaisuuden syntikäsite ei ollut kristillinen.


      • to...
        sun-glasses kirjoitti:

        >>>jos suosiolla lakkaisit etsimästä kristillistä moraalia tai syntikäsitettä uskonnosta ja yhteisöstä jossa niitä ei tietenkään ollut.>>>

        - Mitenkäs tuohon edellä sanomaasi soveltuu se, kun Daavid oli tapattanut Batseban miehen, heettiläisen Uurian ja profeetta Naatan tuli häntä nuhtelemaan. Daavid katui tekoaan, mutta Batseban synnyttämä lapsi kuoli. Eikö tuossa Jumala rangaissut Daavidia synnistä? Vaikka Daavid oli syntiin langennut, niin ei Jumala painanut villaisella hänen tekoaan.

        lähettäminen sotaan kuolemaan jotta saisi tämän vaimon oli tuomittava asia. Mutta tuskinpa lapsi isänsä pahan teon takia kuoli.


      • hese
        to... kirjoitti:

        sen vaatimukset ollaan taas kristillisessä tulkinnassa. Mutta kuuluipa Jeesus siihen tai ei, sen paremmin ensimmäisen temppelinajan israelilaisen yhteisön kuin toisen temppelin juutalaisuuden syntikäsite ei ollut kristillinen.

        10 käskyn osalta, tulkinnan kehitys on sitten toinen asia.


      • hese
        to... kirjoitti:

        lähettäminen sotaan kuolemaan jotta saisi tämän vaimon oli tuomittava asia. Mutta tuskinpa lapsi isänsä pahan teon takia kuoli.

        todellakin:"14 Mutta koska sinä tällä teolla olet saattanut Herran viholliset pilkkaamaan häntä, niin se poika, joka sinulle on syntynyt, on kuoleva."


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenet naiselle

      Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      33
      2282
    2. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

      Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      47
      2086
    3. Ei sua enään tunnista

      Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      40
      1964
    4. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

      Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      319
      1843
    5. Mitä tapahtuu

      Syksyllä?
      Ikävä
      113
      1471
    6. Kaikesta muusta

      Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1405
    7. Ikävöin sua

      Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      7
      1298
    8. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

      Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      10
      1157
    9. Olet huippunainen

      Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      41
      1055
    10. Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!

      Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1036
    Aihe