Mitä Raamattu sanoo Jumalasta ja Jeesuksesta?
JOS ihmisten pitäisi lukea Raamattu kannesta kanteen ilman mitään ennakkoajatusta kolminaisuudesta, saisivatko he omin neuvoin sellaisen käsityksen? Tuskin.
Puolueettomalle lukijalle käy hyvin selvästi ilmi, että Jumala yksin on Kaikkivaltias, Luoja, ja että hän on erillinen ja erillään kaikista muista sekä että Jeesus, myös ennen ihmiseksi tuloaan, on ollut erillinen luotu olento, joka on Jumalaa alempi.
Jumala on yksi, ei kolme
RAAMATUN opetusta, jonka mukaan Jumala on yksi, sanotaan monoteismiksi. Ja kirkkohistorian professori L. L. Paine osoittaa, että monoteismi puhtaimmassa muodossaan ei voi sisältää kolminaisuutta: ”Vanha testamentti on ehdottoman monoteistinen. Jumala on yksi ainoa persoonallinen olento. Sellainen ajatus, että sieltä löytyisi kolminaisuus – – on täysin perusteeton.”
Muuttuiko monoteismi jollakin tavoin sen jälkeen, kun Jeesus tuli maan päälle? Professori Paine vastaa: ”Tässä vaiheessa Vanhan ja Uuden testamentin välillä ei tapahdu mitään muutosta. Monoteistinen perinne jatkuu. Jeesus oli juutalainen, ja hänen juutalaiset vanhempansa perehdyttivät hänet Vanhan testamentin kirjoituksiin. Hänen opetuksensa oli läpikotaisin juutalaista; hänellä oli kyllä uusi evankeliumi mutta ei uutta teologiaa. – – Ja hän hyväksyi omaksi uskonkäsityksekseen juutalaisen monoteismin suuren Raamatun lauseen: ’Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi.’ ”
Nämä sanat löytyvät 5. Mooseksen kirjan 6:4:stä. Katolisen New Jerusalem Bible (NJB) -raamatunkäännöksen mukaan ne kuuluvat: ”Kuule, Israel: Jahve, meidän Jumalamme, on yksi, ainoa Jahve.” Tässä jakeessa ei sanan ”yksi” yhteydessä ole mitään monikkoon viittaavia kieliopillisia määreitä, jotka osoittaisivat, että siinä tarkoitetaan jotakin muuta kuin yhtä yksilöä.
Myöskään kristitty apostoli Paavali ei osoittanut, että Jumalan luonnossa olisi tapahtunut mitään muutoksia edes sen jälkeen, kun Jeesus tuli maan päälle. Hän kirjoitti: ”Jumala on vain yksi.” – Galatalaisille 3:20; ks. myös 1. Korinttolaisille 8:4–6.
Kautta Raamatun Jumalasta puhutaan tuhansia kertoja yhtenä persoonana. Kun hän puhuu, hän tekee sen yhtenä jakamattomana yksilönä. Raamattu ei voisi esittää tätä enää selvemmin. Niinpä Jumala sanoo: ”Minä, Herra, se on minun nimeni, minä en anna kunniaani toiselle.” (Jesaja 42:8) ”Minä olen Herra, sinun Jumalasi – –. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.” – 2. Mooseksen kirja 20:2, 3.
Miksi kaikki Jumalan henkeyttämät raamatunkirjoittajat puhuisivat Jumalasta yhtenä persoonana, jos hän todellisuudessa olisi kolme persoonaa? Mikä olisi sellaisen menettelyn tarkoitus, sillä sehän johtaisi ihmisiä harhaan? Jos Jumala todellakin koostuisi kolmesta persoonasta, hän olisi huolehtinut siitä, että hänen raamatunkirjoittajansa olisivat tehneet sen niin selväksi, ettei asiasta olisi mitään epäilystä. Ainakin Raamatun kreikkalaisten kirjoitusten kirjoittajat, jotka olivat henkilökohtaisesti tekemisissä Jumalan oman Pojan kanssa, olisivat tehneet siten. Mutta he eivät menetelleet sillä tavoin.
Sen sijaan raamatunkirjoittajat tekivät todella selväksi sen, että Jumala on yksi Persoona – ainutlaatuinen jakamaton Olento, jolla ei ole ketään vertaista: ”Minä olen Herra, eikä toista ole, paitsi minua ei ole yhtään jumalaa.” (Jesaja 45:5) ”Tulkoot tuntemaan, että sinun ainoan nimi on Herra, että sinä olet Korkein kaikessa maassa.” – Psalmi 83:19.
Kolminaisuudesta
32
893
Vastaukset
- tuntematon
OPETTIVATKO varhaiskristityt kolminaisuutta? Huomaa seuraavat historioitsijoiden ja teologien lausunnot:
”Varhaiskristillisyydessä ei ollut erityistä kolminaisuusoppia, jollainen myöhemmin kehitettiin uskontunnustuksissa.” – The New International Dictionary of New Testament Theology.
”Varhaiskristityt eivät aluksi kuitenkaan ajatelleet liittää [kolminaisuus]ajatusta omaan uskoonsa. He omistivat antaumuksensa Jumalalle, Isälle, ja Jeesukselle Kristukselle, Jumalan Pojalle, ja he tunnustivat – – Pyhän Hengen, mutta heillä ei ollut sellaista ajatusta, että nämä kolme olisivat todellisuudessa kolminaisuus, yhdenvertaisia ja Yhdessä yhdistettyjä.” – The Paganism in Our Christianity.
”Aluksi kolminaisuus ei kuulunut kristilliseen uskoon – –. Se ei kuulunut siihen apostolisena eikä heti sitä seuranneena aikana, kuten käy ilmi Uudesta testamentista ja muista varhaiskristillisistä kirjoituksista.” – Encyclopædia of Religion and Ethics.
”Sanamuotoa ’yksi Jumala kolmessa persoonassa’ ei lopullisesti vakiinnutettu eikä varmastikaan täysin omaksuttu kristilliseen elämään eikä sen uskon tunnustukseen ennen 300-luvun loppua. – – Apostolisten Isien keskuudessa ei ollut ollut mitään etäisestikään tällaista ajatusta tai näkökantaa muistuttavaa.” – New Catholic Encyclopedia. - joku vaan
Miksi vastustat Kolminaisuutta? Kolminaisuus on hyvä asia, ei huono!
Jumala on kolmiyhteinen: Isä, Poika ja Pyhä Henki.
Et vain ymmärrä kolminaisuutta, mutta älä huoli, ei sitä ymmärrä kukaan ihminen!
Jumala on kyllä yksi, koska Jumala on kolmiYHTEINEN.
Kyllä ainakin minun mielestäni Kolminaisuus ilmenee Raamatusta ihan selkeästi.
Siunausta!- todistajat
vastustavat,kolmiyhteistä Jumalaa ja Pyhän Hengen persoonaa.He uskovat,että Jumala on yksi,Jeesus on Jumalan poika ja pyhä henki on Jumalan voima,ei persoona.Mutta me uskomme kolmiyhteiseen Jumalaan,Isään,Poikaan ja Pyhään Henkeen,jotka ovat kaikessa niin yhtä,että voidaan sanoa,että Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yhtä.Mutta he voivat toimia myös erikseen,se ei silti merkitse sitä, etteivätkö he olisi silloinkin täysin yhtä kaikessa.
- tuntematon.
Yhtä Isän kanssa.
Joh. 10:30 "Minä ja Isä olemme yhtä."
Tätäkin lausetta käytetään todistamaan oppia Jeesuksen kahdesta luonnosta. Seuraavat kohdat kuitenkin osoittavat, ettei Jeesus tarkoittanut sanoillaan mitään olemukseensa liittyvää mystistä jumalallista puolta.
Joh 17:11 "Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin.
Joh 17:21-23 "että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt. Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä - minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut."
Jeesuksen "yhtä oleminen" Isän kanssa oli siis tämän mukaan samanlaista, kuin hänen ja opetuslasten välinen keskinäinen yhteys ja ykseys, eli olemista yhtä ajatuksissa, sanoissa ja teoissa.
Sana oli Jumala.
Johanneksen evankeliumin alussa oleva lause "Ja Sana oli Jumala" on se raamatunkohta, johon aina viitataan keskusteltaessa Jeesuksen jumaluudesta. Tämä jae on hieman ongelmallinen. Joidenkin mielestä se pitäisi kääntää: "Sana oli jumala" (pienellä alkukirjaimella) tai "Sana oli jumalallinen", johtuen määräävän artikkelin puuttumisesta kreikankielisen sanan "theos" edestä. Alkukielen poikkeava sanajärjestys (Jumala oli Sana) tekee kielentuntijoiden mukaan sanasta 'Jumala' nominatiivisen predikaatin, jonka edessä ei käytetä määräävää artikkelia. Meille kerrotaan, että kun kreikkalainen kirjoittaja halusi painottaa normaalisti substantiivisen predikatiivin jälkeen tulevan henkilön tai asian laatua, hän sijoitti sen verbin eteen eikä sen jälkeen. Johannes olisi siis lauseen poikkeavalla rakenteella halunnut nimenomaan korostaa Sanan jumaluutta.
Joh. 1:1. Kreikk. alkutekstin sananmukainen käännös.
Koska kreikkalaisessa alkutekstissä ei ole isoja kirjaimia, niiden käyttö käännöksissä on aina jonkin verran tulkinnanvaraista. Kääntäjän esinäkemys saattaa vaikuttaa siihen, missä kohdin hän katsoo olevan perusteltua kirjoittaa sana isolla alkukirjaimella. Hän voi tietenkin vedota varhaisiin kirkkoisien tulkintoihin tai käännöstraditioihin, mutta voidaanko olla täysin varmoja, ettei tulkinta ole vaikuttanut jo niihin?
Joh. 1:1,2 itsessään jo sisältää kolminaisuutta vastaan puhuvan ajatuksen sanoessaan, että "Sana oli Jumalan tykönä":
Joh. 1:1 "ja Sana oli Jumalan tykönä"
Joh. 1:2 "Hän oli alussa Jumalan tykönä"
Joh. 13:3 "..hän oli lähtenyt Jumalan tyköä ja oli menevä Jumalan tykö"
Jos joku on jonkun toisen luona, miten hän voi olla tuo toinen itse? Tähän liittyy myös kysymys siitä, ymmärretäänkö kreikankielen "Logos" eli Sana, antiikin filosofisista lähtökohdista käsin vai olisiko sen merkitys ymmärrettävä raamatullisemmin, Jumalan olemuksen tai läsnäolon ilmentymänä, joka tuli lähimmäksi ihmistä Jeesuksen persoonan kautta. Tuskin Johanneksen tarkoituksena oli aloittaa filosofista pohdintaa Jumalan olemuksesta, vaan pikemminkin osoittaa aikaisempien tapahtumien yhteys hetkeen, jolloin Jumalan Poika "tuli lihaksi". Joka tapauksessa maallikko voinee hyvällä omallatunnolla pohtia ja vertailla eri käsitysten mielekkyyttä ja niiden sidonnaisuuksia uskontunnustuksiin ja dogmeihin.
Kun uutta suomalaista raamatunkäännöstä valmisteltiin, joku ehdotti, että sana "henki" jumalan yhteydessä käytettynä pitäisi Vanhassa Testamentissakin kirjoittaa isolla alkukirjaimella. Komitea päätyi keskustelun jälkeen sille kannalle, että tällainen kääntäminen olisi Raamatun tulkintaa, eikä hyväksynyt ehdotusta. Tämä osoittaa, miten helposti tulkinta voi siirtyä käännökseen. Vaikka komitea ei tätä tulkintaa hyväksynytkään - joku vaan
tuntematon. kirjoitti:
Yhtä Isän kanssa.
Joh. 10:30 "Minä ja Isä olemme yhtä."
Tätäkin lausetta käytetään todistamaan oppia Jeesuksen kahdesta luonnosta. Seuraavat kohdat kuitenkin osoittavat, ettei Jeesus tarkoittanut sanoillaan mitään olemukseensa liittyvää mystistä jumalallista puolta.
Joh 17:11 "Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin.
Joh 17:21-23 "että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt. Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä - minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut."
Jeesuksen "yhtä oleminen" Isän kanssa oli siis tämän mukaan samanlaista, kuin hänen ja opetuslasten välinen keskinäinen yhteys ja ykseys, eli olemista yhtä ajatuksissa, sanoissa ja teoissa.
Sana oli Jumala.
Johanneksen evankeliumin alussa oleva lause "Ja Sana oli Jumala" on se raamatunkohta, johon aina viitataan keskusteltaessa Jeesuksen jumaluudesta. Tämä jae on hieman ongelmallinen. Joidenkin mielestä se pitäisi kääntää: "Sana oli jumala" (pienellä alkukirjaimella) tai "Sana oli jumalallinen", johtuen määräävän artikkelin puuttumisesta kreikankielisen sanan "theos" edestä. Alkukielen poikkeava sanajärjestys (Jumala oli Sana) tekee kielentuntijoiden mukaan sanasta 'Jumala' nominatiivisen predikaatin, jonka edessä ei käytetä määräävää artikkelia. Meille kerrotaan, että kun kreikkalainen kirjoittaja halusi painottaa normaalisti substantiivisen predikatiivin jälkeen tulevan henkilön tai asian laatua, hän sijoitti sen verbin eteen eikä sen jälkeen. Johannes olisi siis lauseen poikkeavalla rakenteella halunnut nimenomaan korostaa Sanan jumaluutta.
Joh. 1:1. Kreikk. alkutekstin sananmukainen käännös.
Koska kreikkalaisessa alkutekstissä ei ole isoja kirjaimia, niiden käyttö käännöksissä on aina jonkin verran tulkinnanvaraista. Kääntäjän esinäkemys saattaa vaikuttaa siihen, missä kohdin hän katsoo olevan perusteltua kirjoittaa sana isolla alkukirjaimella. Hän voi tietenkin vedota varhaisiin kirkkoisien tulkintoihin tai käännöstraditioihin, mutta voidaanko olla täysin varmoja, ettei tulkinta ole vaikuttanut jo niihin?
Joh. 1:1,2 itsessään jo sisältää kolminaisuutta vastaan puhuvan ajatuksen sanoessaan, että "Sana oli Jumalan tykönä":
Joh. 1:1 "ja Sana oli Jumalan tykönä"
Joh. 1:2 "Hän oli alussa Jumalan tykönä"
Joh. 13:3 "..hän oli lähtenyt Jumalan tyköä ja oli menevä Jumalan tykö"
Jos joku on jonkun toisen luona, miten hän voi olla tuo toinen itse? Tähän liittyy myös kysymys siitä, ymmärretäänkö kreikankielen "Logos" eli Sana, antiikin filosofisista lähtökohdista käsin vai olisiko sen merkitys ymmärrettävä raamatullisemmin, Jumalan olemuksen tai läsnäolon ilmentymänä, joka tuli lähimmäksi ihmistä Jeesuksen persoonan kautta. Tuskin Johanneksen tarkoituksena oli aloittaa filosofista pohdintaa Jumalan olemuksesta, vaan pikemminkin osoittaa aikaisempien tapahtumien yhteys hetkeen, jolloin Jumalan Poika "tuli lihaksi". Joka tapauksessa maallikko voinee hyvällä omallatunnolla pohtia ja vertailla eri käsitysten mielekkyyttä ja niiden sidonnaisuuksia uskontunnustuksiin ja dogmeihin.
Kun uutta suomalaista raamatunkäännöstä valmisteltiin, joku ehdotti, että sana "henki" jumalan yhteydessä käytettynä pitäisi Vanhassa Testamentissakin kirjoittaa isolla alkukirjaimella. Komitea päätyi keskustelun jälkeen sille kannalle, että tällainen kääntäminen olisi Raamatun tulkintaa, eikä hyväksynyt ehdotusta. Tämä osoittaa, miten helposti tulkinta voi siirtyä käännökseen. Vaikka komitea ei tätä tulkintaa hyväksynytkäänKiellät siis Jeesuksen jumaluuden?
- Todistaja
todistajat kirjoitti:
vastustavat,kolmiyhteistä Jumalaa ja Pyhän Hengen persoonaa.He uskovat,että Jumala on yksi,Jeesus on Jumalan poika ja pyhä henki on Jumalan voima,ei persoona.Mutta me uskomme kolmiyhteiseen Jumalaan,Isään,Poikaan ja Pyhään Henkeen,jotka ovat kaikessa niin yhtä,että voidaan sanoa,että Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yhtä.Mutta he voivat toimia myös erikseen,se ei silti merkitse sitä, etteivätkö he olisi silloinkin täysin yhtä kaikessa.
Kolminaisuuteen uskovat eivät ole säilyttäneet Jumalan täsmällistä tuntemusta (Room 1:28) Jumala jätti heidät kelpaamattomaan mielentilaan tekemään sopimattomia.
Sellaisia tekoja ovat Raamatun mukaan murha, riita, petollisuus sopimusten suhteen, kiintymyksen puuttuminen ja armottomuus. Kaikkea tätä ovat harjoittaneet sellaisiin uskontoihin kuuluvat jotka hyväksyvät pakanallisen ja epäraamatullisen kolminaisuusopin.
Kolminaisuuden kannattajat ovat vainonneet ja tappaneet niitä jotka ovat hylänneet tuon väärän ja epäraamatullisen opin. He ovat menneet vieläkin pitemmälle tappaen sodissa toisia kolminaisuuteen uskovia. Mikä voisi olla sopimattomampaa kuin se että katoliset tappavat katolilaisia, ortodoksia ortodokseja ja protestantit protestantteja? Kaikki tämä on tapahtunut saman kolminaisuus jumalan nimissä!
Hämmentävien oppien opettaminen Jumalasta ovat johtaneet tekoihin jotka ovat hänen lakiensa vastaisia. Siitä mitä on tapahtunut kirjoittaa tanskalainen teologi Soren Kiergekaard näin " Kristikunta on lähes huomaamattaan raivannut kristillisyyden tieltään"
Jeesus sanoi selvästi "Tästä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on rakkaus keskuudessanne"(Joh 13:35)
Jumalan totuuksien suhteen ei voida sovitella. Jumalan palvominen hänen ehdoillaan merkitsee ehdottomasti kolminaisuuden hylkäämistä. Tuo on vastoin sitä mitä profeetat ,Jeesus, apostolit ja varhaiskristityt uskoivat ja opettivat. Jumalan vastustaja Saatana on tuonut epäraamatulliset ja väärät opit kristinuskoon.
Kristikunnan hangellinen tila on sen mukainen, mitä Paavali kirjoitti:"He julistavat julkisesti tuntevansa Jumalan, mutta he teoillaan kieltäytyvät tunnustamasta häntä, koska he ovat iljettäviä ja tottelemattomia eivätkä minkäänlaiseen hyvään työhyn hyväksyttyjä" Tiitukselle 1:16
Kun Jumala pian saattaa nykyisen pahan asiainjärjestelmän päätökseen,kolminaisuusoppia kannattanut kristikunta saatetaan tilille. Ja se tulee saamaan epäsuotuisan tuomion Jumalaa häpäisevien tekojensa ja oppiensa vuoksi. Matt 24:14,34,;25:31-34,41,46: Ilmestys 17:1-6,16; 18:1-8,20,24; 19:17-21.
Kun kunnioitamme Jumalaa korkeimpana palvoen häntä hänen ehdoillaan, voimme välttää sen tuomion joka tullaan toimeenpanemaan luopiokristikuntaa vastaan. Me voimme odottaa saavamme Jumalan hyväksynnän, kun tämä asiainjärjestelmä päättyy. "Maailma on häviämässä ja samoin sen halu,mutta se, joka tekee Jumalan tahdon, pysyy ikuisesti" - 1 Johannes 2:17 - uhkaamalla
lisättiin kristinoppiin.
Valitettavasti kolminaisuuden ajajat voittivat ja nyt sitten sitä ihmettelemme.
Joka tapauksessa se on suoraa lainaa pakanauskonnoista joissa kolminaisuus esiintyy kaikkialla.
Koko oppi on roskaa ja valhetta.
Siitä pitäisi päästä irti mutta se onnistuu vain sillä tavalla että eroaa kirkoista, jotka sitä tuputtavat jäsenilleen. - joku vaan
uhkaamalla kirjoitti:
lisättiin kristinoppiin.
Valitettavasti kolminaisuuden ajajat voittivat ja nyt sitten sitä ihmettelemme.
Joka tapauksessa se on suoraa lainaa pakanauskonnoista joissa kolminaisuus esiintyy kaikkialla.
Koko oppi on roskaa ja valhetta.
Siitä pitäisi päästä irti mutta se onnistuu vain sillä tavalla että eroaa kirkoista, jotka sitä tuputtavat jäsenilleen.Ensiksi haluan kysyä, että oletko uskossa, oletko uudestisyntynyt?
Kolminaisuus ei ole mitään lainaa pakanauskonnoista, vaan tällainen oppi on ollut pakko tehdä, koska Raamatussa on Isä, Poika ja Pyhä Henki.
Kolminaisuusoppi on tehty harhaoppien välttämiseksi.
Kerropa mikä muu oppi voisi korvata kolminaisuusopin.
Jehovantodistajat ovat jo harhautuneet. - tuntematon.
joku vaan kirjoitti:
Ensiksi haluan kysyä, että oletko uskossa, oletko uudestisyntynyt?
Kolminaisuus ei ole mitään lainaa pakanauskonnoista, vaan tällainen oppi on ollut pakko tehdä, koska Raamatussa on Isä, Poika ja Pyhä Henki.
Kolminaisuusoppi on tehty harhaoppien välttämiseksi.
Kerropa mikä muu oppi voisi korvata kolminaisuusopin.
Jehovantodistajat ovat jo harhautuneet.Uskomus, johon raamatun kirjoittajat eivät itse ole milloinkaan uskoneet, ei voi olla raamatusta.
Uskomus Jeesuksesta Jumalana syntyi 300 vuotta hänen kuolemansa jälkeen ja kymmeniä vuosia tuon kaksinaisuusopin jälkeen muodostettiin kolminaisusoppi, jonka hyväksyminen vieläpä kristinuskon sisälläkin vei paljon aikaa. Kolminaisuudesta päätettiin äänestämällä. Oppi on pitkästi kirkkopoliittinen kysymys.
Ensin tehtiin kaksinaisuusoppi ja vasta paljon myöhemmin Jumalaan lisättiin Pyhä Henki
kolmanneksi osaksi.
»Minä uskon kolmiyhteiseen jumalaan, Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen»,
sanoo kristitty ja arvelee, että tämä hänen uskontunnustuksensa on ainoa
laatuaan, erikoisen henkevä ja syvä. Hänelle on suuri yllätys, kun
vertailevan uskontotutkimuksen taholta hänelle selitetään, että
kolminaisuusoppi ei ole erikoisesti kristillinen oppi, vaan on
tavattavissa useissa »pakanallisissakin» uskonnoissa.
Veeda-uskonnon aikana puhuttiin muinaisessa Indiassa kolminaisjumalasta
Indra-Varuna-Agnista, joista Indra oli taivaan, Varuna veden ja Agni
tulen jumala; toinen senaikuinen kolminaisuus oli Vaaju (ilma), Agni
(tuli) ja Suurja (aurinko). Myöhemmin, kun filosofinen ajattelu
järjesteli käsitteitä, sanottiin kolmiyhteyttä _trimurti_ksi eli
»kolmikasvoiksi» ja kolmiyhteyden eri jumalpersonia nimillä Brahmaa,
Vishnu ja Shiva (luoja, ylläpitäjä ja hävittäjä). »Opi, oi hurskas,
ettei ole todellista eroa meidän välillämme; mikä sinulle niin
näyttäytyy, on vain näköä. Ainoa olevainen esiintyy kolmessa muodossa,
mutta hän on yksi», sanotaan Indiassa.
Tunnettu egyptiläinen kolminaisuus oli Osiris-Isis-Horus, mutta vanhassa
Egyptissä oli toisiakin kolminaisuuksia, jotka vaihtelivat ajan ja
paikan mukaan. Thebessä palveltu kolminaisuus oli Amon, Mut ja Khonsu.
Varsinainen egyptiläinen kolminaisuus oli Osiris, Knef ja Ptah. Ptah'ta
palvottiin erityisesti Memfiissä ja muodosti siellä Nefer Tuumin ja
Sekhetin kanssa pyhän kolminaisuuden.
Vanhassa Kaldeassa oli suurin jumalainen kolminaisuus Anu, Bel ja Ea ja
toinen Samas, Sin ja Ishtar (aurinko, kuu ja iltatähti). Vanhassa
Kiinassa oli hallitsijain tapana joka kolmas vuosi uhrata »Hänelle, joka
on yksi ja kolme». Ja muuan sananparsi kuului: »Fo on yksi persona,
mutta hänellä on kolme muotoa.» Vanhojen skandinaavein jumalkolminaisuus
oli Odin, Tor ja Freja ja toinen Odin, Freja ja heidän poikansa Balder.
Juutalaiset kabbalistit puhuivat kolmesta korkeimmasta sefirothista,
jotka olivat Kether (kruunu), Khokhmah (viisaus) ja Binah (ymmärrys),
jotka kaikki olivat En Sof'ista syntyneet ja siinä yhtä.
Nämä esimerkit, joita voisi luetella useampia, riittänevät osottamaan,
että kolminaisuusaate ei ole kristillistä alkuperää. Selvä johtopäätös
tästä tosiseikasta on, että jos pakanalliset opit ovat taikauskoa, on
kristinoppikin; mutta jos itse kolminaisuusopissa on perää, jos sillä on
vastaavaisuutensa luonnon ja elämän todellisuudessa, silloin ovat
pakanalliset opit kotoisin samasta tiedosta ja viisaudesta kuin
kristillisetkin.
Satoja vuosia kiisteltiin siitä tuleeko Jeesus ja Pyhä Henki lisätä jumalaan vai ei. - joku vaan
tuntematon. kirjoitti:
Uskomus, johon raamatun kirjoittajat eivät itse ole milloinkaan uskoneet, ei voi olla raamatusta.
Uskomus Jeesuksesta Jumalana syntyi 300 vuotta hänen kuolemansa jälkeen ja kymmeniä vuosia tuon kaksinaisuusopin jälkeen muodostettiin kolminaisusoppi, jonka hyväksyminen vieläpä kristinuskon sisälläkin vei paljon aikaa. Kolminaisuudesta päätettiin äänestämällä. Oppi on pitkästi kirkkopoliittinen kysymys.
Ensin tehtiin kaksinaisuusoppi ja vasta paljon myöhemmin Jumalaan lisättiin Pyhä Henki
kolmanneksi osaksi.
»Minä uskon kolmiyhteiseen jumalaan, Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen»,
sanoo kristitty ja arvelee, että tämä hänen uskontunnustuksensa on ainoa
laatuaan, erikoisen henkevä ja syvä. Hänelle on suuri yllätys, kun
vertailevan uskontotutkimuksen taholta hänelle selitetään, että
kolminaisuusoppi ei ole erikoisesti kristillinen oppi, vaan on
tavattavissa useissa »pakanallisissakin» uskonnoissa.
Veeda-uskonnon aikana puhuttiin muinaisessa Indiassa kolminaisjumalasta
Indra-Varuna-Agnista, joista Indra oli taivaan, Varuna veden ja Agni
tulen jumala; toinen senaikuinen kolminaisuus oli Vaaju (ilma), Agni
(tuli) ja Suurja (aurinko). Myöhemmin, kun filosofinen ajattelu
järjesteli käsitteitä, sanottiin kolmiyhteyttä _trimurti_ksi eli
»kolmikasvoiksi» ja kolmiyhteyden eri jumalpersonia nimillä Brahmaa,
Vishnu ja Shiva (luoja, ylläpitäjä ja hävittäjä). »Opi, oi hurskas,
ettei ole todellista eroa meidän välillämme; mikä sinulle niin
näyttäytyy, on vain näköä. Ainoa olevainen esiintyy kolmessa muodossa,
mutta hän on yksi», sanotaan Indiassa.
Tunnettu egyptiläinen kolminaisuus oli Osiris-Isis-Horus, mutta vanhassa
Egyptissä oli toisiakin kolminaisuuksia, jotka vaihtelivat ajan ja
paikan mukaan. Thebessä palveltu kolminaisuus oli Amon, Mut ja Khonsu.
Varsinainen egyptiläinen kolminaisuus oli Osiris, Knef ja Ptah. Ptah'ta
palvottiin erityisesti Memfiissä ja muodosti siellä Nefer Tuumin ja
Sekhetin kanssa pyhän kolminaisuuden.
Vanhassa Kaldeassa oli suurin jumalainen kolminaisuus Anu, Bel ja Ea ja
toinen Samas, Sin ja Ishtar (aurinko, kuu ja iltatähti). Vanhassa
Kiinassa oli hallitsijain tapana joka kolmas vuosi uhrata »Hänelle, joka
on yksi ja kolme». Ja muuan sananparsi kuului: »Fo on yksi persona,
mutta hänellä on kolme muotoa.» Vanhojen skandinaavein jumalkolminaisuus
oli Odin, Tor ja Freja ja toinen Odin, Freja ja heidän poikansa Balder.
Juutalaiset kabbalistit puhuivat kolmesta korkeimmasta sefirothista,
jotka olivat Kether (kruunu), Khokhmah (viisaus) ja Binah (ymmärrys),
jotka kaikki olivat En Sof'ista syntyneet ja siinä yhtä.
Nämä esimerkit, joita voisi luetella useampia, riittänevät osottamaan,
että kolminaisuusaate ei ole kristillistä alkuperää. Selvä johtopäätös
tästä tosiseikasta on, että jos pakanalliset opit ovat taikauskoa, on
kristinoppikin; mutta jos itse kolminaisuusopissa on perää, jos sillä on
vastaavaisuutensa luonnon ja elämän todellisuudessa, silloin ovat
pakanalliset opit kotoisin samasta tiedosta ja viisaudesta kuin
kristillisetkin.
Satoja vuosia kiisteltiin siitä tuleeko Jeesus ja Pyhä Henki lisätä jumalaan vai ei.Mutta mitä mieltä itse olet? Onko Jeesus Jumala vai ei? Kiellätkö Jeesuksen jumaluuden?
Vaikka pakanauskonnoissa on jotain kolminaisuuksia, niin ei sillä ole mitään tekemistä Raamatun Jumalan kanssa.
Kolminaisuus on itsestään olemassaoleva, koska on Isä, Poika ja Pyhä Henki, ei se ole ihmiskeksintöä. - tuntematon.
joku vaan kirjoitti:
Mutta mitä mieltä itse olet? Onko Jeesus Jumala vai ei? Kiellätkö Jeesuksen jumaluuden?
Vaikka pakanauskonnoissa on jotain kolminaisuuksia, niin ei sillä ole mitään tekemistä Raamatun Jumalan kanssa.
Kolminaisuus on itsestään olemassaoleva, koska on Isä, Poika ja Pyhä Henki, ei se ole ihmiskeksintöä.Miten sinä voit puhua "jumaluuden kieltämisestä", kun opillesi siitä ei ole perusteluita?
Miten kolminaisuusoppi kehittyi?
TÄSSÄ vaiheessa mieleesi saattaa tulla kysymys: ’Jos kolminaisuus ei ole raamatullinen opetus, niin miten siitä tuli kristikunnan oppi?’ Monien mielestä se muotoiltiin Nikean (Nikaian) kirkolliskokouksessa vuonna 325.
Se ei kuitenkaan pidä täysin paikkaansa. Nikean kirkolliskokous oli kyllä sitä mieltä, että Kristus on samaa olemusta, substanssia, kuin Jumala, mikä loi pohjan myöhemmälle kolminaisuusteologialle. Mutta se ei muotoillut kolminaisuusoppia, sillä tuossa kirkolliskokouksessa ei puhuttu mitään pyhästä hengestä kolmiyhteisen Jumalan kolmantena persoonana.
Konstantinuksen osuus Nikeassa
SITÄ kehittymässä ollutta ajatusta, että Jeesus olisi Jumala, oli raamatullisin perustein paljon vastustettu monien vuosien ajan. Yrittäessään ratkaista tämän kiistan Rooman keisari Konstantinus kutsui kaikki piispat koolle Nikeaan. Noin 300 piispaa, mikä oli vain murto-osa kokonaismäärästä, todella tuli koolle.
Konstantinus ei ollut kristitty. Hän oletettavasti teki kääntymyksen myöhemmin elämässään, mutta häntä ei kastettu ennen kuin kuolinvuoteellaan. Henry Chadwick sanoo hänestä kirjassaan The Early Church (Alkukirkko): ”Konstantinus palvoi isänsä tavoin Voittamatonta Aurinkoa; – – hänen kääntymystään ei pitäisi tulkita sisäiseksi pelastuskokemukseksi – –. Se oli sotilaallinen kysymys. Hän ei koskaan käsittänyt kovin selvästi kristillistä oppia, mutta hän oli varma siitä, että voitto taistelussa on kristittyjen Jumalan lahja.”
Millainen oli tämän kastamattoman keisarin osa Nikean kirkolliskokouksessa? Encyclopædia Britannica kertoo: ”Konstantinus itse toimi puheenjohtajana, hän johti aktiivisesti keskustelua ja teki henkilökohtaisesti ehdotuksen – – lopullisesta sanamuodosta: ’Isän kanssa yhtä olemusta’, jolla ilmaistiin Kristuksen suhde Jumalaan tuon kirkolliskokouksen julkaisemassa uskontunnustuksessa – –. Pelonsekaisessa kunnioituksessaan keisaria kohtaan piispat vain kahta poikkeusta lukuun ottamatta allekirjoittivat uskontunnustuksen, monet heistä varsin vastahakoisesti.”
Niinpä Konstantinuksen osa oli ratkaiseva. Kaksi kuukautta kestäneen kiihkeän uskonnollisen väittelyn jälkeen tämä pakanapoliitikko puuttui asiaan ja teki ratkaisunsa niiden hyväksi, jotka sanoivat Jeesuksen olevan Jumala. Mutta miksi? Hän ei varmasti tehnyt sitä siksi, että hänellä olisi ollut raamatullinen vakaumus. ”Konstantinus ei pohjimmiltaan ymmärtänyt lainkaan kreikkalaiseen teologiaan liittyviä kysymyksiä”, sanoo A Short History of Christian Doctrine. Mutta sen hän ymmärsi, että uskonnollisesta jakautuneisuudesta koitui uhka hänen valtakunnalleen, ja hän halusi lujittaa valtapiiriään.
Kukaan Nikean piispoista ei kuitenkaan esittänyt kolminaisuutta. He päättivät vain Jeesuksen luonnosta mutta eivät pyhän hengen osasta. Jos kolminaisuus olisi ollut selvä Raamatun totuus, eivätkö he olisi tehneet sitä koskevan esityksen saman tien? - joku vaan
tuntematon. kirjoitti:
Miten sinä voit puhua "jumaluuden kieltämisestä", kun opillesi siitä ei ole perusteluita?
Miten kolminaisuusoppi kehittyi?
TÄSSÄ vaiheessa mieleesi saattaa tulla kysymys: ’Jos kolminaisuus ei ole raamatullinen opetus, niin miten siitä tuli kristikunnan oppi?’ Monien mielestä se muotoiltiin Nikean (Nikaian) kirkolliskokouksessa vuonna 325.
Se ei kuitenkaan pidä täysin paikkaansa. Nikean kirkolliskokous oli kyllä sitä mieltä, että Kristus on samaa olemusta, substanssia, kuin Jumala, mikä loi pohjan myöhemmälle kolminaisuusteologialle. Mutta se ei muotoillut kolminaisuusoppia, sillä tuossa kirkolliskokouksessa ei puhuttu mitään pyhästä hengestä kolmiyhteisen Jumalan kolmantena persoonana.
Konstantinuksen osuus Nikeassa
SITÄ kehittymässä ollutta ajatusta, että Jeesus olisi Jumala, oli raamatullisin perustein paljon vastustettu monien vuosien ajan. Yrittäessään ratkaista tämän kiistan Rooman keisari Konstantinus kutsui kaikki piispat koolle Nikeaan. Noin 300 piispaa, mikä oli vain murto-osa kokonaismäärästä, todella tuli koolle.
Konstantinus ei ollut kristitty. Hän oletettavasti teki kääntymyksen myöhemmin elämässään, mutta häntä ei kastettu ennen kuin kuolinvuoteellaan. Henry Chadwick sanoo hänestä kirjassaan The Early Church (Alkukirkko): ”Konstantinus palvoi isänsä tavoin Voittamatonta Aurinkoa; – – hänen kääntymystään ei pitäisi tulkita sisäiseksi pelastuskokemukseksi – –. Se oli sotilaallinen kysymys. Hän ei koskaan käsittänyt kovin selvästi kristillistä oppia, mutta hän oli varma siitä, että voitto taistelussa on kristittyjen Jumalan lahja.”
Millainen oli tämän kastamattoman keisarin osa Nikean kirkolliskokouksessa? Encyclopædia Britannica kertoo: ”Konstantinus itse toimi puheenjohtajana, hän johti aktiivisesti keskustelua ja teki henkilökohtaisesti ehdotuksen – – lopullisesta sanamuodosta: ’Isän kanssa yhtä olemusta’, jolla ilmaistiin Kristuksen suhde Jumalaan tuon kirkolliskokouksen julkaisemassa uskontunnustuksessa – –. Pelonsekaisessa kunnioituksessaan keisaria kohtaan piispat vain kahta poikkeusta lukuun ottamatta allekirjoittivat uskontunnustuksen, monet heistä varsin vastahakoisesti.”
Niinpä Konstantinuksen osa oli ratkaiseva. Kaksi kuukautta kestäneen kiihkeän uskonnollisen väittelyn jälkeen tämä pakanapoliitikko puuttui asiaan ja teki ratkaisunsa niiden hyväksi, jotka sanoivat Jeesuksen olevan Jumala. Mutta miksi? Hän ei varmasti tehnyt sitä siksi, että hänellä olisi ollut raamatullinen vakaumus. ”Konstantinus ei pohjimmiltaan ymmärtänyt lainkaan kreikkalaiseen teologiaan liittyviä kysymyksiä”, sanoo A Short History of Christian Doctrine. Mutta sen hän ymmärsi, että uskonnollisesta jakautuneisuudesta koitui uhka hänen valtakunnalleen, ja hän halusi lujittaa valtapiiriään.
Kukaan Nikean piispoista ei kuitenkaan esittänyt kolminaisuutta. He päättivät vain Jeesuksen luonnosta mutta eivät pyhän hengen osasta. Jos kolminaisuus olisi ollut selvä Raamatun totuus, eivätkö he olisi tehneet sitä koskevan esityksen saman tien?Kun kysyit miski piispat eivät heti päättäneet ehdottaa kolminaisuutta, niin voidaan myös kysyä, että moniko noista piispoista oli uudestisyntyneitä uskovia joilla oli Pyhä Henki itsellään? Vain Pyhä Henki voi antaa ymmärrystä Jumalan asioista.
- ....
joku vaan kirjoitti:
Kun kysyit miski piispat eivät heti päättäneet ehdottaa kolminaisuutta, niin voidaan myös kysyä, että moniko noista piispoista oli uudestisyntyneitä uskovia joilla oli Pyhä Henki itsellään? Vain Pyhä Henki voi antaa ymmärrystä Jumalan asioista.
"Vain Pyhä Henki voi antaa ymmärrystä Jumalan asioista"
Kuinka perusteltua on sanoa näin? Minä ymmärrän Jumalan sanan kun löydän sellaiset tulkinnat ja näkemykset jotka voin tuntea sydämessäni ja omassatunnossani oikeaksi. En voi ymmärtää sellaista jonka koen vääräksi, vaikka uskonkin lujasti Jumalan olemassaloon. Kaikki muutkin "lahkolaiset"sanovat "anna elämäsi Jumalalle niin Pyhä henki opettaa. Tietysti oletetaan aina henkilön päätyvän juuri samanlaiseen näkemykseen mitä kehoituksen antajalla on.
Ymmärräthän että raamattua voidaan nähdä monin tavoin, ei ole yhtä ainoaa tulkintaa, jonka kaikki voisivat hyväksyä. Jos joku ei usko eikä hyväksy samoja näkemyksiä kuin sinä, niin tämä ei tarkoita että henkilöltä puuttuisi pyhää henkeä. On todella tyhmää määritellä uskon aitous sen perusteella mihin tulkintaan uskoo. Uskonnollisia liikkeitä ja näkemyksiä on paljon. Eipä se Pyhä henki näytä opettavan uskoviakaan samalla tavalla.
Luin esimerkiksi vasta Jehovan todistajien kirjoja. Niistä löytyi paljon sellaista asiaa joista innostuin heti ja jotka hyväksyin samantien. Tälläisiä asioita JT uskossa ovat esim kolminaisuus ja helvetti. Ymmärsin samantien ja ajattelin "tämä on ilman muuta totuus". Perustelut olivat niin hyvät ja raamatunmukaiset. Myös adventisteilta olen löytänyt joitain hyviä juttuja.
Jos jonkin uskonnollisen liikkeen tulkinnat tai toiminta ei miellytä on todella väärin tehdä ihmisestä epäuskoinen ja uudestisyntymätön. Mitä ajattelukykyisempi ja tiedonjanoisempi ihminen on, sitä enemmän hän miettii ja pohtii mihin uskoo.
Olen tutkinut monia näkemyksiä, ja jokaisesta on löytynyt joitain todella hyviä ja perusteltuja asioita.
opettaa, että Luoja ja luomakunta ovat erillään jumaluudesta, johon kuuluu vain kolmen cluster: Isä, Poika ja Pyhä Henki.
Eihän kukaan uskovainen Isää; Poikaa ja Pyhää Henkeä kiellä, mutta Raamatun ilmoittama sana todistaa myös meidän olevan "täydellisesti yhtä" siinä kolmen clusterissa, (Joh. 17:21-23). "Että he täydellisesti meissä olisivat", ja tämän kolminaisuusoppi kieltää jyrkästi!
Raamattu todistaa ainakin kymmenen kertaa Jumalan tekevän kaikki yhdeksi, ja tämän "kaikki yhdeksi tekevän Jumalan" opin kieltämiseksi ovat kirkkoisät keksineet rakentaa kolminaisuusopin.
Selvimpiä "kaikki yhdeksi tekevästä" opista ovat:
Efesolaiskirje 1. luku
10. "siitä armotaloudesta, minkä hän aikojen täyttyessä aikoi toteuttaa, -oli yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaikki, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä."
1.Kor.15:27,28
27. Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle". Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa.
28. Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa."- Sirkka Iita
Mutta tunnen heidän oppiaan senverran hyvin,että voin sanoa seuraavat asiat heistä.Jehovan todistajat uskovat että Jumala on yksi,Iankaikkinen ja jakamaton,Hänen nimensä on Jehova(suomennettuna).Jeesus Kristus on Jumalan Poika,ihmiseksi syntynyt,neitsyt Mariasta.Joka on sovittanut ihmisten synnit.Ja että ihminen pelastuu ainoastaan ottamalla vastaan Jumalan armon Jeesuksen kautta.Ja että pyhä henki on Jumalan voima,joka vaikuttaa uskon kautta.He uskovat,että ainoastaan 144000.valittua tulevat hallitsemaan Kristuksen kanssa taivaassa,ja muille Jumalan lapsille on varattu uusi paratiisi koti maanpäällä.Luulisin että osuin aika lähelle totuutta.Ja uskon että hekin vilpittömästi Jumalaa rakastavat ja uskovat että Jeesus Kristus on Jumalan Poika,ja että vain hänessä ainoassa on pelastus.Meillä on Jehovan todistajia naapurina,ja ovat aina olleet auttavaisia ja tosi ystävällisiä meitä kohtaan.Ei todellakaan ole mitään pahaa sanottavaa heistä.Jos olen jonkin asian ymmärtänyt väärin,niin toivon Jehovan todistajien oikaisevan.Mielestäni heistäkin puhutaan liian paljon kaikkea,joka ei pidä paikkaansa.Siunausta kaikille jotka Jumalaa vilpittömästi rakastavat.tv.Sirkka Iita.
Jehovan todistaja, mutta tunnustan heidät kyllä omalla tavallaan uskoviksi Jumalan palvelijoiksi vaikka en uskokaan kirjaimellisesti Jumalan rajoittavan taivasten valtakuntaan pääsevien lukua 144 000, enkä usko kirjaimellisesti 1000 vuotiseen maan päälliseen Jumalan valtakuntaan, sillä Jeesus opetti ettei se tule näkyvällä tavalla, (Luuk.17:20,21).
Tuon tuhatvuotisen valtakunnan muuten hyvin useat helluntailaisetkin tunnustavat samalla tavalla kuin jehovalaiset ymmärtävän! Minä ymmärrän, että seuraavat lauseet:
Jes. 11:6
"Silloin susi asuu karitsan kanssa, ja pantteri makaa vohlan vieressä; vasikka ja nuori leijona ja syöttöhärkä ovat yhdessä, ja pieni poikanen niitä paimentaa.
8. Imeväinen leikittelee kyykäärmeen kololla, ja vieroitettu kurottaa kätensä myrkkyliskon luolaan."
ovat selitettävissä sillä, että Jumalan sana kuvaa eri ihmisiä eläimellisen luonteen mukaan, esimerkiksi:
1. Moos. 49:17
"Daan on käärmeenä tiellä, on polulla kyynä, joka puree hevosta vuohiseen, niin että ratsastaja syöksyy selin maahan", sekä:
1. Moos. 49:9
"Juuda on nuori leijona; saaliilta olet, poikani, noussut. Hän on asettunut makaamaan, hän lepää kuin leijona, kuin naarasleijona-kuka uskaltaa häntä häiritä?"
Kun Pietari kirjoitti 2. Piet. 1:20
"Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä;", uskon hänen sillä juuri tätä tarkoittaneen, että selitykset ovat jumalan sanasta löydettävissä.
on dogmi, johon perinteisessä kristillisyydessä pakonomaisesti vedotaan. Jumalan väitetään olevan kolminainen (kolmiosainen) ja kuitenkin yksi ja sama. Kysymyshän on täysin käsittämättömästä asiasta. Vaikka uskonnollisten oppien tarkoituksena on nimen omaan antaa uskoville jonkinlainen harhakuva ihmiselle käsittämättömiin asioihin, on kolminaisuusoppi epäonnistunut tehtävässään. Ei sitä kukaan käsitä.
opetukset ovat monissa kohdin ristiriitaiset Jeesuksen ja apostolien opetuksiin verraten. Opit tekijät itse ovat sanoneet sen olevan "paradoksi ja mysteeri, jota yrityksistään huolimatta ihminen ei voi ymmärtää."
Mutta Jeesus ja apostolit paheksuivat sellaisia opettajia, "jota eivät itsekään ymmärrä, mitä puhuvat", sillä he "tahtoen olla lainopettajia, vaikka eivät ymmärrä, mitä puhuvat ja minkä varmaksi väittävät", (1. Tim. 1:7).- RitariOlevainen
ekivaari kirjoitti:
opetukset ovat monissa kohdin ristiriitaiset Jeesuksen ja apostolien opetuksiin verraten. Opit tekijät itse ovat sanoneet sen olevan "paradoksi ja mysteeri, jota yrityksistään huolimatta ihminen ei voi ymmärtää."
Mutta Jeesus ja apostolit paheksuivat sellaisia opettajia, "jota eivät itsekään ymmärrä, mitä puhuvat", sillä he "tahtoen olla lainopettajia, vaikka eivät ymmärrä, mitä puhuvat ja minkä varmaksi väittävät", (1. Tim. 1:7).Tervehdys sinulle!
Palattiin asiaan sitten taas !
Eihän kolminaisuudessa ole kyse mistään lain.noudattamisesta,tai naoudattamatta jättämisestä,vaan Jumalan olemuksesta,ominaisuudesta,eikä siitä pääse yli-eikä-ympäri,Jumala on kolmiyhteinen,Isä Poika ja Pyhä Henki. Eihän tuota kolmiota voisi eroittaa toisistaan,missä on Isä,siellä on aina myös Poika ja Pyhä Henki,ja niin on jokaisen Peroonan kohdalla,ei ole kahta ilman kolmatta,eikä yhtä ilman kahta muuta Peroonaa,aina He ovat yhdessä.
Se on tosiasia,että sitä ei voi ihmisymmärryksellä selittää,ja jos voisi,niin ei Hän mikään Jumala olisikaan,Jumala ei ole IHMINEN,mutta voimme silti nähdä Jumalan Ihmisenä, joka on nähnyt Pojan,on nähnyt Isän,Jumalan,ja ei kukaan koskaan ole nähnyt Jumalaa,eikä voikkaan,koska Jumala on Henki.
Ei kenekään "kantti" kestäisi nähdä Jumalaa,Hänen koko olemuksensa,pyhyydessään ja karkkauudessaan,oikeuden ja totuuden tinkimättömässää lain vaatimuksessaan,on siis mahdotonta,että kuolevainen.luotu,syntiin langennut,turmeltunut ihminen voisi katsella Hänen kasvojaan.
Mutta jos ja kun näemme Jeesuksen,näemme myös Jumalan,ja se riittäköön,mitä enempä voisikaan toivoa,kuin nähdä Jeesuksen,"ilman Häntä maa ja taivas tyhjä oisikin",sanoo laulun tekijä,ja sehän on totta,sillä Hänessä ja Hänen kauttaan ovat maailmat luodut,ilman Häntä ei olisi maan multien tomujen alkuakaan.
Kolmiyhteinen Jumala,Isä Poika ja Pyhä Henki,eroittamaton kolminaisuus,kolme Persoonaa yhdessä,yksi Peroosna kolmessa,et voisi sitä koskaan käsittää,mutta uskon kautta me ymmärrämme.me jotka uskomme,että maailmat ja maailamankaikkeudet ovat luodut Sanalla,ei sitäkään voi käsittää ymmärryksellä,mutta uskon kautta sen käsittää,sydämessään ymmäärtää sen,mitä järki ei voi selittää.
Raamatussa on monia asioita,jotka ovat ainoastaan uskon kautta omistettavissa ja ymmärrettävissä,Raamattu on uskonkirja lausta alkaen,turhautuu väkisn,jos yrittää kaikki Jumalan käsittämättömät tiet ja ajatukset selvittää järjellään.
Kolmiyhteinen Isä Poika ja Pyhä Henki,yksi Jumala, kuitenkin kolme Persoonaa,tämän kyllä löytää Raamatusta,jos haluaa uskoa,epäusko on aina pahasta ja siihen Jumala ei mielisty ! - kysyvä ei tieltä eksy
RitariOlevainen kirjoitti:
Tervehdys sinulle!
Eihän kolminaisuudessa ole kyse mistään lain.noudattamisesta,tai naoudattamatta jättämisestä,vaan Jumalan olemuksesta,ominaisuudesta,eikä siitä pääse yli-eikä-ympäri,Jumala on kolmiyhteinen,Isä Poika ja Pyhä Henki. Eihän tuota kolmiota voisi eroittaa toisistaan,missä on Isä,siellä on aina myös Poika ja Pyhä Henki,ja niin on jokaisen Peroonan kohdalla,ei ole kahta ilman kolmatta,eikä yhtä ilman kahta muuta Peroonaa,aina He ovat yhdessä.
Se on tosiasia,että sitä ei voi ihmisymmärryksellä selittää,ja jos voisi,niin ei Hän mikään Jumala olisikaan,Jumala ei ole IHMINEN,mutta voimme silti nähdä Jumalan Ihmisenä, joka on nähnyt Pojan,on nähnyt Isän,Jumalan,ja ei kukaan koskaan ole nähnyt Jumalaa,eikä voikkaan,koska Jumala on Henki.
Ei kenekään "kantti" kestäisi nähdä Jumalaa,Hänen koko olemuksensa,pyhyydessään ja karkkauudessaan,oikeuden ja totuuden tinkimättömässää lain vaatimuksessaan,on siis mahdotonta,että kuolevainen.luotu,syntiin langennut,turmeltunut ihminen voisi katsella Hänen kasvojaan.
Mutta jos ja kun näemme Jeesuksen,näemme myös Jumalan,ja se riittäköön,mitä enempä voisikaan toivoa,kuin nähdä Jeesuksen,"ilman Häntä maa ja taivas tyhjä oisikin",sanoo laulun tekijä,ja sehän on totta,sillä Hänessä ja Hänen kauttaan ovat maailmat luodut,ilman Häntä ei olisi maan multien tomujen alkuakaan.
Kolmiyhteinen Jumala,Isä Poika ja Pyhä Henki,eroittamaton kolminaisuus,kolme Persoonaa yhdessä,yksi Peroosna kolmessa,et voisi sitä koskaan käsittää,mutta uskon kautta me ymmärrämme.me jotka uskomme,että maailmat ja maailamankaikkeudet ovat luodut Sanalla,ei sitäkään voi käsittää ymmärryksellä,mutta uskon kautta sen käsittää,sydämessään ymmäärtää sen,mitä järki ei voi selittää.
Raamatussa on monia asioita,jotka ovat ainoastaan uskon kautta omistettavissa ja ymmärrettävissä,Raamattu on uskonkirja lausta alkaen,turhautuu väkisn,jos yrittää kaikki Jumalan käsittämättömät tiet ja ajatukset selvittää järjellään.
Kolmiyhteinen Isä Poika ja Pyhä Henki,yksi Jumala, kuitenkin kolme Persoonaa,tämän kyllä löytää Raamatusta,jos haluaa uskoa,epäusko on aina pahasta ja siihen Jumala ei mielisty !"Se on tosiasia,että sitä ei voi ihmisymmärryksellä selittää"
miten kuitenkin luulet kykeneväsi niin paljon muuta selittämään/tietämään jumalastasi tai niistä kolmesta osasta ja miten luulet että raamattua kirjoittaneetkaan olisivat tähän kyenneet (mitä sitten itse paljon siteeraat) jos jumalasi aina silloin tällöin kuitenkin on niin selittämätön? - Nimetön
RitariOlevainen kirjoitti:
Tervehdys sinulle!
Kolmiyhteinen Isä Poika ja Pyhä Henki,yksi Jumala, kuitenkin kolme Persoonaa,tämän kyllä löytää Raamatusta,jos haluaa uskoa,epäusko on aina pahasta ja siihen Jumala ei mielisty !terve vaan ja hyvää huomenta Sinullekin! Mukavaa kun pysyt palstalla.
Meillä kullakin on sellainen Jumala ja iankaikkinen elämä, millaisena opimme jumaluuden tuntemaan, (Joh.17:3). Jumalan ja Kristuksen tunteminen liittyvät tiiviisti myös iankaikkiseen elämään, sillä tunteminen ja iankaikkinen elämä ovat sama asia. Menemme sitä mukaa iankaikkiseen elämään sisälle kuin opimme tuntemaan Jumalaa.
Jeesus ja apostolit eivät rajoittaneet jumaluutta persoonallisuuteen eivätkä puhuneet mitään persoonista vaan Jumalasta Isänä Jumalana, Pojasta Poikana ja Pyhästä Hengestä Pyhänä Henkenä sekä ihmisistä ihmisinä, jotka "kaikki tulevat Jumalan opettamiksi", (Joh.6:45) sekä "tulella suolatuiksi", (Mark.9:49).
Vain uhkarohkeat ja itserakkaat sekä paatuneet uskovaiset uskaltavat lisätä kirjoituksiin omia lisäyksiään ja ymmärtämättömyykiään joita kuitenkin varmaksi väittävät, vaikka eivät itsekään ymmärrä mitä opettavat! Eikö se ole ristiriitaista? Ei Jeesus ja apostolit sellaiseen kehottanut. Minä vain noudatan kuuliaisten opetuslasten tavoin tätä neuvoa:
1. Kor. 4:6
"Tämän olen, veljet, sovittanut itseeni ja Apollokseen, teidän tähtenne, että meistä oppisitte tämän: "Ei yli sen, mikä kirjoitettu on", ettette pöyhkeillen asettuisi mikä minkin puolelle toista vastaan."
Mutta jos kuka ei halua Jeesuksen ja apostolien oppeja noudattaa, he valitsevat omat tiensä ja myös itse vastaavat siitä Herransa edessä. Eletään nyt sovussa keskustellen vaikka historian kirjoittajat sanovat 30 vuotta kestäneen sodan johtuneen kolminaisuusopista, joten se ei ole mikään kehumisen arvoinen "uskon hedelmä!" RitariOlevainen kirjoitti:
Tervehdys sinulle!
Kolmiyhteinen Isä Poika ja Pyhä Henki,yksi Jumala, kuitenkin kolme Persoonaa,tämän kyllä löytää Raamatusta,jos haluaa uskoa,epäusko on aina pahasta ja siihen Jumala ei mielisty !kun nimimerkkini ekivaari ilmoitettiin toisen henkilön rekisteröimäksi ja kirjoitukseni meni nikillä nimetön. Miten heikosti se suomi-24 pitää nimimerkkirekisteriä kun sallii jonkun toisen rekisteröityä jo käytössä olevalla nimimerkillä?
kysyvä ei tieltä eksy kirjoitti:
"Se on tosiasia,että sitä ei voi ihmisymmärryksellä selittää"
miten kuitenkin luulet kykeneväsi niin paljon muuta selittämään/tietämään jumalastasi tai niistä kolmesta osasta ja miten luulet että raamattua kirjoittaneetkaan olisivat tähän kyenneet (mitä sitten itse paljon siteeraat) jos jumalasi aina silloin tällöin kuitenkin on niin selittämätön?on helppo pysyä sanassa kun käyttää samoja sanontoja kuin Jeesus ja apostolit käyttivät ja tulivat hyvin toimeen ilman kolminaisuusoppia ja Jumalan persoonaksi rajoittamista sekä käyttivät Jumalan suuruudesta sanoja "Kaikkivaltias", "kaikki yhdeksi", "kaikki kaikessa" ja "kaikki täyteys." Ef.1:10. 1.Kor.15:28, Kol.1:16-20 jne, sillä Jumalan tahto on tehdä kaikki itsellensä alamaiseksi ja opettaa myös kaikki "jumalallisesta luonnosta osalliseksi", (2.Piet.1:4).
- sari73
Nimetön kirjoitti:
terve vaan ja hyvää huomenta Sinullekin! Mukavaa kun pysyt palstalla.
Meillä kullakin on sellainen Jumala ja iankaikkinen elämä, millaisena opimme jumaluuden tuntemaan, (Joh.17:3). Jumalan ja Kristuksen tunteminen liittyvät tiiviisti myös iankaikkiseen elämään, sillä tunteminen ja iankaikkinen elämä ovat sama asia. Menemme sitä mukaa iankaikkiseen elämään sisälle kuin opimme tuntemaan Jumalaa.
Jeesus ja apostolit eivät rajoittaneet jumaluutta persoonallisuuteen eivätkä puhuneet mitään persoonista vaan Jumalasta Isänä Jumalana, Pojasta Poikana ja Pyhästä Hengestä Pyhänä Henkenä sekä ihmisistä ihmisinä, jotka "kaikki tulevat Jumalan opettamiksi", (Joh.6:45) sekä "tulella suolatuiksi", (Mark.9:49).
Vain uhkarohkeat ja itserakkaat sekä paatuneet uskovaiset uskaltavat lisätä kirjoituksiin omia lisäyksiään ja ymmärtämättömyykiään joita kuitenkin varmaksi väittävät, vaikka eivät itsekään ymmärrä mitä opettavat! Eikö se ole ristiriitaista? Ei Jeesus ja apostolit sellaiseen kehottanut. Minä vain noudatan kuuliaisten opetuslasten tavoin tätä neuvoa:
1. Kor. 4:6
"Tämän olen, veljet, sovittanut itseeni ja Apollokseen, teidän tähtenne, että meistä oppisitte tämän: "Ei yli sen, mikä kirjoitettu on", ettette pöyhkeillen asettuisi mikä minkin puolelle toista vastaan."
Mutta jos kuka ei halua Jeesuksen ja apostolien oppeja noudattaa, he valitsevat omat tiensä ja myös itse vastaavat siitä Herransa edessä. Eletään nyt sovussa keskustellen vaikka historian kirjoittajat sanovat 30 vuotta kestäneen sodan johtuneen kolminaisuusopista, joten se ei ole mikään kehumisen arvoinen "uskon hedelmä!"pyytää anteeksi?Ritari?
- sari73
ekivaari kirjoitti:
saa. Ja ihan sydämestäni.
kiitos, tosi paljon.
"Kirkon yhteisenä ja luovuttamattomana oppina on siten, että Jumaluudessa on yksi olemus (lat. una essentia) ja kolme persoonaa (lat. tres personae) ja että Poika on syntyisin Isästä, kun taas Pyhä Henki lähtee Isästä ja Pojasta (lännen kristikunta) tai Isästä Pojan kautta (idän kristikunta). Tämän opetuksen vahvistivat yhä uudet ekumeeniset konsiilit. Viides ekumeeninen konsiili (Konstantinopoli 553) selitti: ´Yksi on näet Jumala ja Isä, josta on kaikki, ja yksi Herra Jeesusn Kristus, jonka kautta on kaikki, ja yksi Pyhä Henki, jossa on kaikki.´
------------------
Kolminaisuusoppi on koko kristillisen uskon kulmakivi. Vain sen taustalta käyvät ymmärrettäviksi sekä koko kirkkovuoden pelastusmysteerit, Jumalan ihmiseksitulo, Kristuksen kärsimys, kuolema ja ylösnousemus ja Pyhän Hengen saapuminen, että ihmisen pelastuksen ja pyhityksen luonne ja tausta,. Siksi myös reformaation Tunnustuskirjojen jokainen rivi rakentuu opille Kolmiykseydestä.
(Teinonen, Riitta & Seppo, Ajasta ylösnousemukseen, ss.125,126, Pieksämäki 1976)eivät puhuneet jumaluuden persoonallisuudesta vaan jumaluus oli heille "kaikki kaikissa", 1.Kor.15:28. Raamattu ei tunne eikä puhu Jumalasta persoonana, sillä "Totinen Jumala" on enemmän kuin persoona; Jumala on myös »se» ja »joka», (2.Moos.3:14) on meissä kaikissa ja jossa me kaikki olemme, (Apt.17:28).
- .....
MIKSI JHVH JEHOVA TAI JAHVE EI ESIINNY RAAMATUSSA?
Miksi kirkot ja papit ovat jättäneet JHVH nimen joka on heprealaisin aakkosin yleisimmin tunnettu nimellä Jahve? Miksi papit eivät käännä Jahve nimeä kaikkiin paikkoihin, missä JHVH esiintyy? JHVH esiintyy Sanassa n. 7000 kertaa. Syy on siinnä, että he palvovat käsittämätöntä kolminaisuutta, jossa Jeesus on korotettu Isän vertaiseksi tai yli. Isä (Luoja) on alennettu vastoin Jeesuksen oppeja, pyhää henkeä pilkaten – katumatta tahallista syntiä tehden! Tahallista syntiä ei saa anteeksi, siihen ei ulotu Kristuksen armo ja rakkaus. Katuva, uudeksi muuttunut saa anteeksi.- Voitto Ramu
Jes 9:5. Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä JUMALA , Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.
PYHÄ HENKI ON SEKÄ JEESUKSEN HENKI, ETTÄ JUMALAN HENKI;
Rm 8:9. Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.
Tuossa Raamatullinen Kolminaisuus lyhykäisyydessään Voitto Ramu kirjoitti:
Jes 9:5. Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä JUMALA , Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.
Rm 8:9. Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.
Tuossa Raamatullinen Kolminaisuus lyhykäisyydessäänjumala siinä mielessä kuin Jeesus sen Joh.10:34-36 jakeissa selosti:
34 "Jeesus vastasi heille: "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin: te olette jumalia'?
35 Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli-ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin- "
Jeesuksen jumaluus ja kaikki mitä hänen kauttansa saamme, on Isästä ja ja Isältä lähtenyttä:
Joh.16.luku
28 "Minä olen lähtenyt Isästä ja tullut maailmaan; jälleen minä jätän maailman ja menen Isän tykö." Jeesus on sellainen jumala, joka joutuu rukoilemaan toista Jumalaa, Isää ja Isältä joka päivä. (Room.8:34, Hep.7:25).Voitto Ramu kirjoitti:
Tuossa Raamatullinen Kolminaisuus lyhykäisyydessäänhänen olevan Väkevä Jumala, vaan HÄNEN NIMENSÄ on väkevä Jumala. Huomaatko, Voitto Ramu, mikä ero niillä on? Vain se, että kahdella oliolla on sama nimi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 905227
- 534076
- 252199
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s271977Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161805- 151444
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹281260Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗201046T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest43991- 21990