Yksilöllisestä hoidosta

laitoksessa

Laitoksissa ei varmaan voida järjeetää mitään yksilöllistä hoitoa eikä ehditä tehdä ylimääräistä, joka ei ole varsinaista hoitoa. NÄin ainakin väitetään, mutta silti joku on nähnyt mm. verhojen ompelua (huomaan että sitä havaintoa ei yksikään ole kommentoinut).

Vai voisiko sittenkin? Kerronpa esimerkin elävästä elämästä, tosin vahvasti mielikuvituksella höystettynä. En todella tiedä, mitä laitoksessa oli tapahtunut, mutta erään kerran tuli mummi lomahoidosta kotiin kynnet lakattuina.

Ehkä enemmän tai vähemmän dementoituneitten osastolle oli tullut innokas työharjoittelija, joka oli päättänyt piristää mummoja lakkaamalla heiltä kynnet. Miten luulette heidän reagoivan?
Suuri osa ei huomaa yhtään mitään, mutta tämä on iso asia muutamalle mummolle.
Esimerkiksi on Bertta, joka on koko ikänsa ollut hyvin huoliteltu ja "tällätty" olemus on ollut osa hänen identiteettiään. Ilman meikkejä ja kynsilakkaa hän on tuntenut itsensä suorastaan alastomaksi, ja nyt tuntuu olevan kaikki kunnossa ja hän ikään kuin "löytää itsensä." Sitten on kaksi uskovaista mummua, Alma ja Elma, jotka suhtautuvat tähän aivan eri tavalla. Alma on kovasti innostunut punaisista kynsistään, kuin salaa kajaa juova koululainen. Tästä hän on aina haaveillut mutta ei ole koskaan ennen uskaltanut. Elma taas on ahdistunut ja peloissaa: mitä ne nyt isä ja äitikin sanovat, kun on noin punaisiksi kyntensä maalannut. Iida taas ihmettelee taukoamatta, että mikä ihme noihin kynsiin on tullut kun ne ovat noin kumman väriset.

Kuinka toimitaan osastolla? Todennäköisesti harjoittelijaparka sai kuulla olevansa taitamaton, kun näin sekoitti osaston elämän. Pitää varmaan antaa vähän enemmän rauhoittavaa Almalle ja masennuslääkettä Elmalle, mitähän sille Iidalle? Vai jos sittenkin poistettaisi kynsilakka ja palattaisi päiväjärjestykseen?
Vaan entäs Bertta? Nyt hän tuntee taas olevansa oma itsensä, ehkä mielialalääkitystä voidaan vähentää.

Omien havaintojen perusteella yksilöllisyys on parhaimmillaankin ollut sitä, että tuttu hoitaja osaa keskustella potilaan kanssa tutuista asioista. Ehkä pitäisi vieraampia varten olla jokaiselle potilaalle jonkinlainen "tunnussana", jolla herättää luottamuksen. Eikö se voisi ola aivan hyvin edes 5 minuuttia ihan omaa aikaa joka päivä, vaikka sitten kuvien katselua, kynsien lakkaus tai hiusten laitto tai tuttu laulu?

Ja eikö oikeista vaatteista voisi päästä omaisten, henkilökunnan ja ennen kaikkea potilaan itsensä kanssa yhteisymmärrykseen? Kyllä mukavatkin vaatteet voivat olla kauniita. Ehkä omainen ei vaan tule ajatelleeksi, että "väljä ja helposti puettava" ei suinkaan tarkoita rumaa telttamallia, vaan ihan samaa vaatetta kuin ennenkin pari numeroa suurempana.

Tässäpä uusi keskustelun avaus.
Jään mielenkiinnolla odottamaan, malttavatko hoitajat jättää heittämättä tavanomaiset kommentit: Älä neuvo kun et mitään tiedä ja niin edelleen... Vielä tarkennuksena, että kysilakkajuttu oli fiktio, mutta yhden niistä nimeltä mainituista mummoista tunsin ja se sai mielikuvitukseni liikkeelle.

11

1557

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tosissasi?

      Eipä tuo mitään fiktiota tarvitse olla, meillä se on ainakin faktaa. Mulla on ainakin usein lakkapullo taskussa. Kylvyn jälkeen hiukset
      laitetaan jne.

      Meidän talossa on yleisten tilojen siivooja, joka mm. ompelee verhoja, hoitaa kukkia ja siivoa. Siis pitää yleistä viihtyvyyttä yllä. Hänellä ei ole mitään tekemistä työnsä puolesta asukkaiden hoidon kanssa, välittää kyllä viestin eteenpäin hoitajille.

      Vaatetuksesta tuli mieleeni eräs omainen joka aukaisi mummon mieleiset mekot takaa ja teki tarrakiinnityksen sinne. Todella hyvin toimivia, eikä suurityö tehdä. Näin hän sai oikean kokoisen mekon joka oli mieleinen päälleen ja on todella helppo pukea päälle.

    • aikuinen

      No ehkä vielä yksilöllisempää olisi hoito ollut jos lakan väri olisi sopeutettu vanhuksen taustaan?
      Esim sille uskovaiselle olisi voinut laittaa väritöntä lakkaa?
      Niin, uskon kyllä että paljonkin yksilöllisempää voisi hoito olla jos henkilökunta johdettaisiin tällaiseen työntekoon, ylihoitajalla on siihen mahdollisuus, mutta usein juuri nämä ovat niitä kaikkein vanhoillisemmin ajattelevia ja kaavoihin kangistuneita pomottajia.

      Niin kauan kuin ei johtamiseen kiinnitetä huomiota sairaanhoidossa, niin kauan jatkuu sama meno.

      Minä olisin ollut melko tyytyväinen äitini hoidon suhteen jo sillä, että hänet olisi viety vessaan säännöllisin ajoin, mikä ei laisinkaan toteudu nykyisellään.

      Vanhukset pakotetaan tekemään alleen, mikä rikkoo jo perusoikeuksiakin vastaan.
      Siis hyvän hoidon ja kohtelun sääntöä vastaan, mikä on perusoikeus lain mukaan.

      • tota samaa

        kaikenaikaa ,vaihda jo levyä välillä.muutes miks et nuku öisin !!!


    • Saimi

      Miksi omaisille ei kerrota mistä niitä kauniita vaatteita voi hankkia? Itse ostin äidilleni uuden mekon, joka oli mielestäni käytännöllinen. Lopputuloksena oli, että se näytti kauhealle kaavulle! Löysin (vaatteita vanhuksille) nettikaupan ja sain ihanan mekon, johon myös hoitajat olivat tyytyväisiä. Yhteistyötä toivoisin.

      • Matias omaishoitaja.

        Olen ollut muutamia vuosia omaishoitajana iäkkäälle ja liikuntarajoitteiselle äidilleni, joka haluaa pukeutua kauniisti ja helposti.Itse olen löytänyt ihania vaatteita moneen tarkoitukseen Lumevaate mallistosta.


    • Kaisa

      On omasta mielestäni sitä, että otetaan jokaisen asiakkaan oma mielipide/persoona huomioon, kokonaisvaltaisesti. Vaatetuksessa voidaan käyttää mielivärejä, hiukset voidaan laittaa halutulla tavalla, kynnet voidaan lakata omalla mielivärillä. Nämä kaikki ovat semmoisia asioita, jotka voi kysyä asiakkaalta jos on halua. Samoin tietää miten ko. asiakas haluaa itseään puhuteltavan, millaisista askareista ym. pitää.
      Itse olen tehnyt vanhustyötä kohta 16v, siitä kohta 6 vuotta dementia osastolla, jossa mennään tuntosarvet herkkinä ja luovien asukkaiden tunteiden mukaan. On ihana illalla viivähtää vanhuksen sängynvierellä, laulaa lempilaulu ja yhdessä lukea iltarukous. Tehdä tutut samat iltarutiinit jotka luovat turvallisuutta. Aamulla on mukava aamutöiden ohella antaa asukkaan valita sen väriset vaatteet kuin haluaa, laittaa helmiä niistä pitäville, ja hivenen hajuvettä niskan taakse. Korostaa naisilla naisellisuutta, miehillä taas miehisyyttä. Pitää tietää ja tuntea hoidettavansa, näin pystyy yksilölliseen ja hyvään hoitoon, josta seurauksena on myös hyväntuulinen ja rauhallinen vanhus.

      Vaatteista.. meillä on käynyt ompelija ottamassa mittoja ja tehty siten sopivia vaatteita mieliväreistä. Myös on käynyt myyjiä meillä esittelemässä mallistojaan, ja omaiset ovat yhdessä meidän kanssa miettineet sopivat mallit ym. Kannattaa rohkeasti kysyä hoitajilta neuvoja vaate asioissa.

      Itse koen tässä työssä juuri rikkautena sen, että voin ja saan tehdä jokaisen asukkaan kohdalla työt erilailla, lopputulos on aina sama. Itse kritisoin sitä, että aina hoitajat valittavat kiirettä, joka sekin joskus (ei aina!) on tavallaan totuttu hokema ja keino tehdä työt nopeasti ja rutiinilla. Tässäkin työssä mielestäni pätee hyvin sanonta, jos et itse ole valmis mitään antamaan, et itsekkään mitään saa.
      Pienellä vaivalla saa toiselle hyvän mielen, ja siitä myös itselleen tyydytyksen siitä, että olet tehnyt työsi hyvin.

      • yhtään enempää?

        Juuri tätä minä yksilöllisellä hoidolla tarkoitin. Potilas tuntee, että hoitaja on täällä juuri minua varten, ja on tyytyväinen. Eihän siinä mene aikaa yhtään enempää, jos jonkun kohdalla asiat tekee vähän eri tavalla tai eri järjestyksessä. Enemmän menee aikaa ja päreitä siinä, kun yrittää taistella dementoitunutta potilasta laitoksen kaavan mukaiseen toimintaan.
        Ei se varmaan vaadi hoitajalta sen enempää, jos hän istahtaa laulamassa vuoteen vieressä iltavirren kuin jos hän huikkaa personattoman "hyvää yötä" ja sen jälkeen juoksee pari tuntia rauhoittamassa sitä samaa potilasta. Mistähän mahtaa johtua, että silti rauhoitetaan mieluummin lääkkeillä kuin iltarukouksella, laululla tai lukemisella? Tuli mieleen, että lastensuojeluviranomaiset varmaan puuttuisivat asiaan, jos lapsia kohdeltaisi samalla tavalla vuorohoitopaikoissa: jos ei ajoissa nukua, niin pilleriä poskeen.


      • läskipää
        yhtään enempää? kirjoitti:

        Juuri tätä minä yksilöllisellä hoidolla tarkoitin. Potilas tuntee, että hoitaja on täällä juuri minua varten, ja on tyytyväinen. Eihän siinä mene aikaa yhtään enempää, jos jonkun kohdalla asiat tekee vähän eri tavalla tai eri järjestyksessä. Enemmän menee aikaa ja päreitä siinä, kun yrittää taistella dementoitunutta potilasta laitoksen kaavan mukaiseen toimintaan.
        Ei se varmaan vaadi hoitajalta sen enempää, jos hän istahtaa laulamassa vuoteen vieressä iltavirren kuin jos hän huikkaa personattoman "hyvää yötä" ja sen jälkeen juoksee pari tuntia rauhoittamassa sitä samaa potilasta. Mistähän mahtaa johtua, että silti rauhoitetaan mieluummin lääkkeillä kuin iltarukouksella, laululla tai lukemisella? Tuli mieleen, että lastensuojeluviranomaiset varmaan puuttuisivat asiaan, jos lapsia kohdeltaisi samalla tavalla vuorohoitopaikoissa: jos ei ajoissa nukua, niin pilleriä poskeen.

        missä näitä asioita oikeasti tapahtuu. Olen kiertänyt vain kymmenenessä erimuotoisessa laitoksessa ja kodissa, mutta mistään en ole löytänyt näitä "sidotaan huvinvuoksi, pilleriä poskeen muutenvaan ja pakotetaan kakkaamaan alleen" juttuja.

        En jaksa millään uskoa että hoitajat mielummin missään siivoisi kiinnikuivuneen kakan käsinensä kuin veisivät vessaan jne. Ihan sama näiden lääkkeiden ym kanssa. Joten missä ihmeessä tämmöistä tapahtuu? Et tietenkään halua sanoa paikkaa, ja hyvä niin ettei maine mene, vaikka asia olisikin jo korjaantunut?

        Oletko oikeasti ollut näkemässä tätä tapahtumaverkostoa illalla? Kerroppa kongreettinen tilanne missä eri järjestyksessä ei voitu asioita tehdä? Koska minä en ymmärrä, mikä ihmeen motiivi jollain olisi tapella mielummin kuin tehdä asiat nopeasti ja sujuvasti?

        Oletko varma että tuo virsi muuten auttaa? Vai juostaanko silti parituntia? No, kellä auttaa kellä ei, siitä turha kiistellä, hyvähän se on laulaa juoksi tai ei.


      • omainen
        läskipää kirjoitti:

        missä näitä asioita oikeasti tapahtuu. Olen kiertänyt vain kymmenenessä erimuotoisessa laitoksessa ja kodissa, mutta mistään en ole löytänyt näitä "sidotaan huvinvuoksi, pilleriä poskeen muutenvaan ja pakotetaan kakkaamaan alleen" juttuja.

        En jaksa millään uskoa että hoitajat mielummin missään siivoisi kiinnikuivuneen kakan käsinensä kuin veisivät vessaan jne. Ihan sama näiden lääkkeiden ym kanssa. Joten missä ihmeessä tämmöistä tapahtuu? Et tietenkään halua sanoa paikkaa, ja hyvä niin ettei maine mene, vaikka asia olisikin jo korjaantunut?

        Oletko oikeasti ollut näkemässä tätä tapahtumaverkostoa illalla? Kerroppa kongreettinen tilanne missä eri järjestyksessä ei voitu asioita tehdä? Koska minä en ymmärrä, mikä ihmeen motiivi jollain olisi tapella mielummin kuin tehdä asiat nopeasti ja sujuvasti?

        Oletko varma että tuo virsi muuten auttaa? Vai juostaanko silti parituntia? No, kellä auttaa kellä ei, siitä turha kiistellä, hyvähän se on laulaa juoksi tai ei.

        Taidanpa sittenkin jättää kertomatta. En minä siitä "huvin vuoksi" sitomisesta ja lääkityksest tiedä, mutta tässä tapauksessa oli kyse siitä, että samalla osastolla on potilaita, jotka eivät tule keskenään toimeen ja jommalle kummalle on tehtävä jotain. Onkatswottu parhaaksi lääkitä ja sitoa se, joka liikkuu ja laulaa,mutta ei lyö. Olisi ollut toinenkin vaihtoehto: sitoa se joka lyö. Eikös laitoksissa tehdä useimamt työt samalla rutiinilla vähääkään välittämättä siitä, mihin potilas on tottunut. tuskin sijaiset edes niistä tietävät, vaiak vakituinen henkilökunta ottaisikin ne huomioon. Kun sitten vaikka illalla on sekä vieras ihminen että "väärät" rutiinit, menee koko yö sekaisin.


      • kaisa
        läskipää kirjoitti:

        missä näitä asioita oikeasti tapahtuu. Olen kiertänyt vain kymmenenessä erimuotoisessa laitoksessa ja kodissa, mutta mistään en ole löytänyt näitä "sidotaan huvinvuoksi, pilleriä poskeen muutenvaan ja pakotetaan kakkaamaan alleen" juttuja.

        En jaksa millään uskoa että hoitajat mielummin missään siivoisi kiinnikuivuneen kakan käsinensä kuin veisivät vessaan jne. Ihan sama näiden lääkkeiden ym kanssa. Joten missä ihmeessä tämmöistä tapahtuu? Et tietenkään halua sanoa paikkaa, ja hyvä niin ettei maine mene, vaikka asia olisikin jo korjaantunut?

        Oletko oikeasti ollut näkemässä tätä tapahtumaverkostoa illalla? Kerroppa kongreettinen tilanne missä eri järjestyksessä ei voitu asioita tehdä? Koska minä en ymmärrä, mikä ihmeen motiivi jollain olisi tapella mielummin kuin tehdä asiat nopeasti ja sujuvasti?

        Oletko varma että tuo virsi muuten auttaa? Vai juostaanko silti parituntia? No, kellä auttaa kellä ei, siitä turha kiistellä, hyvähän se on laulaa juoksi tai ei.

        Yksilöllistä ja asukaskohtaista hoitoa on juuri se, että hoitaja tietää kenen kanssa laulaa tuttu rakas laulu, kenet illalla rauhoittaa se että luetaan yhdessä iltarukous. Kenet rauhoittaa se, kun puhutaan vanhoja tuttuja asioita, äidistä ja isästä. Totta on, että aina ne eivät toimi, vaan asukas saattaa silti olla levoton ja ahdistunut, mutta kun ihminen on lähellä, ja vastaa siihen tunteeseen joka toisella on, kuuntelee ja on aidosti lähellä, monta kertaa tunteet lievittyvät ja tilanteet helpottuvat.

        Itse tiedän kaikkien 14 dementoituneen asiakkaamme iltarukoukset ja rakkaat laulut, ja myös sen mikä heitä lohduttaa. Siltikin joskus voi mennä sormi suuhun, ja tuntee itsensä avuttomaksi, koska dementia sairautena on todella raskas ja vaativa. Silti, tiedän että olen parhaani tehnyt ja läsnä ollut.


    • Asuntovaunussa vanhuus:-)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5238
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2386
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1907
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1598
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1216
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1202
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe