Lasikuitu

Make

Kuka osais kertoa millä aineella lasikuituveneen pohja tulisi käsitellä ette syksyllä olis taas kova homma saada sitä puhtaaksi?

17

10440

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olisi

      kunnollisella myrkkymaalilla? Ja jos on oikein likaisessa paikassa laituripaikka, niin voihan sen pohjan vaikka pari kertaa kesässä pestä sienellä tai harjalla jos ei ole valtavan kokoinen vene.

    • ...

      Puhdas ja sileä pinta pysyy ainakin järvikäytössä aika puhtaana hyvällä vahauksella.

      • veneiliä

        Olen tuossa miettinyt kun tuolla sisävesillä ei laiteta praimeria lasikuitu venee pohjaan vaan vahaillaa sitä pelkkää keelipintaa.Se keelihän imee vettä huokosiinsa ja eikös siitä tule juuri se lasikuiturutto.Myrkkymaaliahan ei järvellä välttämättä tarvitse, mutta kyllähän se primer elikkä veden eristys pitäisi olla


      • heips
        veneiliä kirjoitti:

        Olen tuossa miettinyt kun tuolla sisävesillä ei laiteta praimeria lasikuitu venee pohjaan vaan vahaillaa sitä pelkkää keelipintaa.Se keelihän imee vettä huokosiinsa ja eikös siitä tule juuri se lasikuiturutto.Myrkkymaaliahan ei järvellä välttämättä tarvitse, mutta kyllähän se primer elikkä veden eristys pitäisi olla

        Oletteko tosiaan sitä mieltä että jos menen kauppaan ja ostan uuden lasikuituveneen niin sen pohja on käsiteltävä jollain aineella koska se ei kestä VETTÄ !!!!!! HEI HALOO!!!!!


      • näin on
        heips kirjoitti:

        Oletteko tosiaan sitä mieltä että jos menen kauppaan ja ostan uuden lasikuituveneen niin sen pohja on käsiteltävä jollain aineella koska se ei kestä VETTÄ !!!!!! HEI HALOO!!!!!

        Kun haet uuden veneen pohjaan pitäisi vetää praimeri ja merellä siihen vedetään vielä päälle myrkkyväri. Lasikuitu veneen paljas keelipinta imee vettä. Jostakin kapillaari ilmiöstä makea vesi imeytyy helpommin kuin merivesi. Siitähän se lasikuiturutto tulee kun pinta vettyy ajan mittaan.


      • Mike
        näin on kirjoitti:

        Kun haet uuden veneen pohjaan pitäisi vetää praimeri ja merellä siihen vedetään vielä päälle myrkkyväri. Lasikuitu veneen paljas keelipinta imee vettä. Jostakin kapillaari ilmiöstä makea vesi imeytyy helpommin kuin merivesi. Siitähän se lasikuiturutto tulee kun pinta vettyy ajan mittaan.

        Testattu on että 1: jos ilma jää maalin ja kuitun välillä sitä ilma tekee pian halki siihen väriin...2: jos laitaa lasikutuun (tai hartziin) yli 4% kovettaja tapahtuu reaktio että kuitu tulee pehmeäksi ja paisuu. 3. että värissä ei ole tarpeeksi kovettaja!
        Siinä rutto!
        Eli tehkovirhe tehtaalta!!
        Suku on ollut lasikutuhommissa 70 luvun saaka...että tiedän hiukan asiasta!
        Valitettavasti "rutto" on niin iso kauppa praimerin myyjillä että tämä he eivät koskaan myöntää...
        Minulle ei kelpaa sanoja, että olen itse testanut ja minulla on todistanut sitä!


      • ...
        näin on kirjoitti:

        Kun haet uuden veneen pohjaan pitäisi vetää praimeri ja merellä siihen vedetään vielä päälle myrkkyväri. Lasikuitu veneen paljas keelipinta imee vettä. Jostakin kapillaari ilmiöstä makea vesi imeytyy helpommin kuin merivesi. Siitähän se lasikuiturutto tulee kun pinta vettyy ajan mittaan.

        Kai se maalattais jo tehtaalla jos se imis vettä! Vittu maailma on varmaan sitten täynnä vettä imeviä veneitä. Lopettakaa tuo paskanpuhuminen ja viattomien ääliöiden höynäyttäminen.


      • uusiin
        ... kirjoitti:

        Kai se maalattais jo tehtaalla jos se imis vettä! Vittu maailma on varmaan sitten täynnä vettä imeviä veneitä. Lopettakaa tuo paskanpuhuminen ja viattomien ääliöiden höynäyttäminen.

        veneisiin vedetään praimeri.


      • haistattelia
        uusiin kirjoitti:

        veneisiin vedetään praimeri.

        Osmoosi (lasikuiturutto)

        Osmoosirakkuloita esiintyy lasikuituvahvistetussa polyesterilaminaatissa. Syyt tähän ovat erilaiset fysikaaliset ja kemialliset prosessit vesi/lasikuitu/polyesteri-systeemissä.

        Mikä on lasikuiturutto?
        Vesi tunkeutuu polyesterilaminaattiin - ei nestemäisenä vetenä vaan yksittäisenä vesimolekyylinä - ja vain polyesteriin, ei lasikuituun. (Tavalliset polyesterit, joita käytetään veneiden rakentamisessa imevät korkeintaan 2 % vettä tällä tavoin).

        Lasikuitulaminaatin huokosissa (esim. mikro-halkeamat polyesterissä tai ilmataskuissa polyesterin ja lasikuidun välissä) vesimolekyylit voivat kerääntyä ja kondensoitua vedeksi.

        Tälläinen vesi pystyy liottamaan laminaatin huokosissa esiintyviä vesiliuokoisia osa-aineksia ja kehittämään kemiallisen reaktion. Polyesterin valmistuksesta syntyvä vapaa glykooli, jota myös usein esiintyy laminaatissa on vesiliuokoista. Lasikuitu liimataan yhteen polyvinyyliasetaatilla, jonka vuorostaan vesi hajoittaa (hydrolyysi) esim. etikkahapoksi. Lisäksi liuotin, mihin peroksidikäynnistimet (kovetin) liukenevat ovat vesiliuokoisia. Glykoolia, etikkahappoa ja liuotinta on löydetty nestemäisessä muodossa osmoosirakkuloista.
        Erityisesti huonosti kuivuneessa polyesterissä tämä ilmiö on tavallinen. Tämän takia syntyy nestemäinen liuos.

        Polyesteri ja gelcoat läpäisevät vettä, mutta eivät muita liuenneita aineita.
        Tässä tapauksessa polyesteri ja gelcoat-pinta toimivat osittain läpäisevänä (semipermeabel) kalvona. Kalvo eristää laminaatin huokosissa olevan veden vedestä, jossa vene purjehtii.
        Laminaatissa esiintyvä vesiliuos koostuu pääosin "keittosuolasta" (natriumkloridia), mutta myös muista suoloista. Tällainen systeemi toimii kuten osmoottinen solu, eli toisin sanoen toinen nesteistä pyrkii osittain läpäisevän kalvon lävitse, jotta syntyisi nesteiden tasapaino polyesteri/gelcoat-pinnan kummallakin puolella. Kun liuenneet aineet eivät enää pysty läpäisemään polyesteri/gelcoat-kalvoa, syntyy paine laminaatin huokosissa, joka jossain vaiheessa on suurempi kuin paine vedessä, jossa vene purjehtii. Tällöin ulkopuolella oleva vesi tunkeutuu laminaatin huokosiin ohentaen siellä olevaa vesiliuosta, jotta syntyisi nesteiden tasapaino. Tätä kutsutaan lasikuiturutoksi.




        Enemmän ja enemmän vettä tunkeutuu huokosiin. Tämä liuos ei pääse tunkeutumaan ulos polyesterin tai gelcoatin läpi, kun taas vesi pääsee ulkopuolelta "ohentamaan" tätä tiivistynyttä liuosta. Tällöin syntyy kasvava ylipaine, "osmoottinen paine", joka tasoittuu vasta nesteiden tiiviysasteen ollessa tasoittunut. Paine voi olla peräti 3-5 atm., mikä aiheuttaa kupliintumista laminaatissa. Jos paine kasvaa entisestään, materiaalin kestävyys voi ylittyä, mikä johtaa laminaatin murtumiseen ja rakkuloiden puhkeamiseen.

        On mainittava, että suurin osa veneistä eivät saa lasikuituruttoa. Lyhyesti sanottuna valmistuslaatu ratkaisee, saako vene lasikuituruton vesilinjan alapuolisiin osiin.

        Tämän määritelmän mukaan ei saa tehdä hätiköityjä johtopäätöksiä siitä onko vene saanut lasikuituruttoa ennenkuin huolellinen tutkimus on tehty rakkuloiden laadusta.

        On huomattava ero osmoosirakkuloiden ja muiden syiden aiheuttamista rakkuloiden välillä. Yleisin syy rakkuloiden esiintymiseen eri pinnoitekerrosten välissä on liuottimien tunkeutuminen läpi seuraavan kalvon virheellisen maalauksen takia.

        Lasikuituruton huomaaminen
        Visuaalisesti pystyy huomaamaan liuotinrakkulan ja osmoosirakkulan eron. Liuotinrakkulan ja pinnan kulma on melkien kohtisuora, kun taas osmoosirakkulan ja pinnan kulma on hyvin loiva ja epämääräinen.
        Joskus voi rakkuloiden huomaaminen ja määritteleminen olla vaikeaa. Syy tähän on se, että yleensä vesilinjan alapuolella on useita kerroksia antifouling-maalia. Vasta antifouling-maalin poiston jälkeen voidaan tehdä lopullinen määritelmä.

        Jos on pienintäkään epäilystä rakkuloiden laadusta, kannattaa turvautua asiantuntijan puoleen. Kuten tiedetään, väärällä määritelmällä voi olla huomattavia taloudellisia vaikutuksia kaikille osapuolille.
        Asiantuntijoilla on kosteusmittareita, joilla voi mitata rungon kosteus.

        Alla pari yleistä kosteusmittaria ja niiden lukemat kun laminaatti on riittävän kuiva:, jotta sen pystyy maalaamaan High Protectilla.

        Tramex Skipper - käytä skaalaa 2 - lukeman pitää olla 15 tai pienempi.

        Sovereign - käytä skaalaa A - lukeman pitää olla 5 tai pienempi.

        Siitä asti, kun tämä ilmiö huomattiin tanskalaisten veneilijöiden keskuudessa 70-luvun lopulla, Hempel ja Tanskan teknologian instituutti/muoviteknologian osasto ovat tehneet yhteistyötä löytääkseen korjausvaihtoehtoja osmoosirakkuloihin lasikuitulaminaatissa.

        Laboratoriotestit ja konsultointi eri kansainvälisten yhteistyökumppaneiden kanssa ovat aikaansaaneet korjausmenetelmän,
        jota suositellaan tässä.

        Suositeltu ennaltaehkäisymenetelmä perustuu liuotteettomaan epoksijärjestelmään
        (High Protect) tai liuotepohjaiseen epoksijärjestelmään (Light Primer).

        Suositeltu korjausmenetelmä perustuu liuotteettomaan epoksijärjestelmään (High Protect).

        Sisävesillä, missä ei välttämättä tarvita kasvillisuudenestomaalia, käytetään ennaltaehkäisymenetelmänä High Protect epoksijärjestelmää.
        2-3 kerrosta (väh. 240 mikronia) High Protectia riittää rungon suojaamiseksi.



        Tulosta
        Sivun alkuun
        Takaisin


      • haistatelialle
        haistattelia kirjoitti:

        Osmoosi (lasikuiturutto)

        Osmoosirakkuloita esiintyy lasikuituvahvistetussa polyesterilaminaatissa. Syyt tähän ovat erilaiset fysikaaliset ja kemialliset prosessit vesi/lasikuitu/polyesteri-systeemissä.

        Mikä on lasikuiturutto?
        Vesi tunkeutuu polyesterilaminaattiin - ei nestemäisenä vetenä vaan yksittäisenä vesimolekyylinä - ja vain polyesteriin, ei lasikuituun. (Tavalliset polyesterit, joita käytetään veneiden rakentamisessa imevät korkeintaan 2 % vettä tällä tavoin).

        Lasikuitulaminaatin huokosissa (esim. mikro-halkeamat polyesterissä tai ilmataskuissa polyesterin ja lasikuidun välissä) vesimolekyylit voivat kerääntyä ja kondensoitua vedeksi.

        Tälläinen vesi pystyy liottamaan laminaatin huokosissa esiintyviä vesiliuokoisia osa-aineksia ja kehittämään kemiallisen reaktion. Polyesterin valmistuksesta syntyvä vapaa glykooli, jota myös usein esiintyy laminaatissa on vesiliuokoista. Lasikuitu liimataan yhteen polyvinyyliasetaatilla, jonka vuorostaan vesi hajoittaa (hydrolyysi) esim. etikkahapoksi. Lisäksi liuotin, mihin peroksidikäynnistimet (kovetin) liukenevat ovat vesiliuokoisia. Glykoolia, etikkahappoa ja liuotinta on löydetty nestemäisessä muodossa osmoosirakkuloista.
        Erityisesti huonosti kuivuneessa polyesterissä tämä ilmiö on tavallinen. Tämän takia syntyy nestemäinen liuos.

        Polyesteri ja gelcoat läpäisevät vettä, mutta eivät muita liuenneita aineita.
        Tässä tapauksessa polyesteri ja gelcoat-pinta toimivat osittain läpäisevänä (semipermeabel) kalvona. Kalvo eristää laminaatin huokosissa olevan veden vedestä, jossa vene purjehtii.
        Laminaatissa esiintyvä vesiliuos koostuu pääosin "keittosuolasta" (natriumkloridia), mutta myös muista suoloista. Tällainen systeemi toimii kuten osmoottinen solu, eli toisin sanoen toinen nesteistä pyrkii osittain läpäisevän kalvon lävitse, jotta syntyisi nesteiden tasapaino polyesteri/gelcoat-pinnan kummallakin puolella. Kun liuenneet aineet eivät enää pysty läpäisemään polyesteri/gelcoat-kalvoa, syntyy paine laminaatin huokosissa, joka jossain vaiheessa on suurempi kuin paine vedessä, jossa vene purjehtii. Tällöin ulkopuolella oleva vesi tunkeutuu laminaatin huokosiin ohentaen siellä olevaa vesiliuosta, jotta syntyisi nesteiden tasapaino. Tätä kutsutaan lasikuiturutoksi.




        Enemmän ja enemmän vettä tunkeutuu huokosiin. Tämä liuos ei pääse tunkeutumaan ulos polyesterin tai gelcoatin läpi, kun taas vesi pääsee ulkopuolelta "ohentamaan" tätä tiivistynyttä liuosta. Tällöin syntyy kasvava ylipaine, "osmoottinen paine", joka tasoittuu vasta nesteiden tiiviysasteen ollessa tasoittunut. Paine voi olla peräti 3-5 atm., mikä aiheuttaa kupliintumista laminaatissa. Jos paine kasvaa entisestään, materiaalin kestävyys voi ylittyä, mikä johtaa laminaatin murtumiseen ja rakkuloiden puhkeamiseen.

        On mainittava, että suurin osa veneistä eivät saa lasikuituruttoa. Lyhyesti sanottuna valmistuslaatu ratkaisee, saako vene lasikuituruton vesilinjan alapuolisiin osiin.

        Tämän määritelmän mukaan ei saa tehdä hätiköityjä johtopäätöksiä siitä onko vene saanut lasikuituruttoa ennenkuin huolellinen tutkimus on tehty rakkuloiden laadusta.

        On huomattava ero osmoosirakkuloiden ja muiden syiden aiheuttamista rakkuloiden välillä. Yleisin syy rakkuloiden esiintymiseen eri pinnoitekerrosten välissä on liuottimien tunkeutuminen läpi seuraavan kalvon virheellisen maalauksen takia.

        Lasikuituruton huomaaminen
        Visuaalisesti pystyy huomaamaan liuotinrakkulan ja osmoosirakkulan eron. Liuotinrakkulan ja pinnan kulma on melkien kohtisuora, kun taas osmoosirakkulan ja pinnan kulma on hyvin loiva ja epämääräinen.
        Joskus voi rakkuloiden huomaaminen ja määritteleminen olla vaikeaa. Syy tähän on se, että yleensä vesilinjan alapuolella on useita kerroksia antifouling-maalia. Vasta antifouling-maalin poiston jälkeen voidaan tehdä lopullinen määritelmä.

        Jos on pienintäkään epäilystä rakkuloiden laadusta, kannattaa turvautua asiantuntijan puoleen. Kuten tiedetään, väärällä määritelmällä voi olla huomattavia taloudellisia vaikutuksia kaikille osapuolille.
        Asiantuntijoilla on kosteusmittareita, joilla voi mitata rungon kosteus.

        Alla pari yleistä kosteusmittaria ja niiden lukemat kun laminaatti on riittävän kuiva:, jotta sen pystyy maalaamaan High Protectilla.

        Tramex Skipper - käytä skaalaa 2 - lukeman pitää olla 15 tai pienempi.

        Sovereign - käytä skaalaa A - lukeman pitää olla 5 tai pienempi.

        Siitä asti, kun tämä ilmiö huomattiin tanskalaisten veneilijöiden keskuudessa 70-luvun lopulla, Hempel ja Tanskan teknologian instituutti/muoviteknologian osasto ovat tehneet yhteistyötä löytääkseen korjausvaihtoehtoja osmoosirakkuloihin lasikuitulaminaatissa.

        Laboratoriotestit ja konsultointi eri kansainvälisten yhteistyökumppaneiden kanssa ovat aikaansaaneet korjausmenetelmän,
        jota suositellaan tässä.

        Suositeltu ennaltaehkäisymenetelmä perustuu liuotteettomaan epoksijärjestelmään
        (High Protect) tai liuotepohjaiseen epoksijärjestelmään (Light Primer).

        Suositeltu korjausmenetelmä perustuu liuotteettomaan epoksijärjestelmään (High Protect).

        Sisävesillä, missä ei välttämättä tarvita kasvillisuudenestomaalia, käytetään ennaltaehkäisymenetelmänä High Protect epoksijärjestelmää.
        2-3 kerrosta (väh. 240 mikronia) High Protectia riittää rungon suojaamiseksi.



        Tulosta
        Sivun alkuun
        Takaisin

        Ennaltaehkäisy

        Seuraavaa maalausjärjestelmää suositellaan, kun halutaan ennaltaehkäistä lasikuituruttoa.

        Ainoastaan, kun on todettu, että laminaatissa ei ole lasikuituruttoa.

        Esikäsittely - Uudet veneet
        Muottivaha ja muut epäpuhtaudet poistetaan Degreaser rasvanpoistajalla.
        Pinta hiotaan himmeäksi (nr 80). Hiomapölyt poistetaan huolellisesti.

        Esikäsittely - Vanhat veneet
        Kaikki vanha primeri ja antifouling-maali poistetaan gelcoat-pintaan asti.
        Pinta hiotaan himmeäksi (nr 80). Hiomapölyt poistetaan huolellisesti.

        Maalausvälineeksi suositellaan lyhytnukkaista huopatelaa tai vaahtomuovitelaa sivellintä tasoittamiseen.
        Vaihda tela heti kun se näyttää kuluneelta.

        Lasikuituruttoa ennaltaehkäisevä maalausjärjestelmä - vaihtoehto 1 Tuote Kerroksia Ylimaalausaika
        @ 20°C. Riittoisuus
        m²/litra Märkäkalvo
        /kerros Kuivakalvo
        /kerros Ohenne
        Kittaus - Epoxy Filler 35250 tai Pro Filler 35370 8 h - 24 h 845
        väline-
        puhdistus
        High Protect 35651 2 8 h - 5 vrk 4.2 120 120 845
        väline-
        puhdistus
        Tartuntaprimeri vaihtoehto 1: Kun 35651 ylimaalataan 26030:lla 8 h - 12 h
        Yacht Primer 26030 1 min. 3 h 9.5 100 40
        Tartuntaprimeri vaihtoehto 2: Kun 35651 ylimaalataan 45551:llä 1 8 h - 5 vrk. 13 80 40 845
        Hempel Antifouling 2 13 75 40 808
        Huom! Jos ylimaalausaika ylittyy, pinta on hiottava ja huuhdeltava makealla vedellä.

        High Protect on täysin kovettunut 7 vrk:ssa. Vesillelaskun tulisi näin ollen tapahtua aikaisintaan 7 vrk:n kuluttua viimeisen primerikerroksen levityksestä. Lasku voidaan kuitenkin tehdä jo kolmen vuorokauden kuluttua edellyttäen että veden lämpötila on yli 10 °C.

        Lasikuituruttoa ennaltaehkäisevä maalausjärjestelmä - vaihtoehto 2 Tuote Kerroksia Ylimaalausaika
        @ 20°C. Riittoisuus
        m²/litra Märkäkalvo
        /kerros Kuivakalvo
        /kerros Ohenne
        Light Primer 45551 4 4 h - 30 vrk. 8.5 120 60 845
        Kun 45551 ylimaalataan Yacht Primer 26030:lla 1 h - 2 h
        Yacht Primer 26030 1 min. 3 h 9.5 100 40 823
        Hempel Antifouling 2 13 75 40 808


        Light Primer on täysin kovettunut 7 vrk:ssa. Vesillelaskun tulisi näin ollen tapahtua aikaisintaan 7 vrk:n kuluttua viimeisen primerikerroksen levityksestä. Lasku voidaan kuitenkin tehdä jo kolmen vuorokauden kuluttua edellyttäen että veden lämpötila on yli 5 °C.



        Tulosta
        Sivun alkuun
        Takaisin


      • laiteta uusiin
        haistatelialle kirjoitti:

        Ennaltaehkäisy

        Seuraavaa maalausjärjestelmää suositellaan, kun halutaan ennaltaehkäistä lasikuituruttoa.

        Ainoastaan, kun on todettu, että laminaatissa ei ole lasikuituruttoa.

        Esikäsittely - Uudet veneet
        Muottivaha ja muut epäpuhtaudet poistetaan Degreaser rasvanpoistajalla.
        Pinta hiotaan himmeäksi (nr 80). Hiomapölyt poistetaan huolellisesti.

        Esikäsittely - Vanhat veneet
        Kaikki vanha primeri ja antifouling-maali poistetaan gelcoat-pintaan asti.
        Pinta hiotaan himmeäksi (nr 80). Hiomapölyt poistetaan huolellisesti.

        Maalausvälineeksi suositellaan lyhytnukkaista huopatelaa tai vaahtomuovitelaa sivellintä tasoittamiseen.
        Vaihda tela heti kun se näyttää kuluneelta.

        Lasikuituruttoa ennaltaehkäisevä maalausjärjestelmä - vaihtoehto 1 Tuote Kerroksia Ylimaalausaika
        @ 20°C. Riittoisuus
        m²/litra Märkäkalvo
        /kerros Kuivakalvo
        /kerros Ohenne
        Kittaus - Epoxy Filler 35250 tai Pro Filler 35370 8 h - 24 h 845
        väline-
        puhdistus
        High Protect 35651 2 8 h - 5 vrk 4.2 120 120 845
        väline-
        puhdistus
        Tartuntaprimeri vaihtoehto 1: Kun 35651 ylimaalataan 26030:lla 8 h - 12 h
        Yacht Primer 26030 1 min. 3 h 9.5 100 40
        Tartuntaprimeri vaihtoehto 2: Kun 35651 ylimaalataan 45551:llä 1 8 h - 5 vrk. 13 80 40 845
        Hempel Antifouling 2 13 75 40 808
        Huom! Jos ylimaalausaika ylittyy, pinta on hiottava ja huuhdeltava makealla vedellä.

        High Protect on täysin kovettunut 7 vrk:ssa. Vesillelaskun tulisi näin ollen tapahtua aikaisintaan 7 vrk:n kuluttua viimeisen primerikerroksen levityksestä. Lasku voidaan kuitenkin tehdä jo kolmen vuorokauden kuluttua edellyttäen että veden lämpötila on yli 10 °C.

        Lasikuituruttoa ennaltaehkäisevä maalausjärjestelmä - vaihtoehto 2 Tuote Kerroksia Ylimaalausaika
        @ 20°C. Riittoisuus
        m²/litra Märkäkalvo
        /kerros Kuivakalvo
        /kerros Ohenne
        Light Primer 45551 4 4 h - 30 vrk. 8.5 120 60 845
        Kun 45551 ylimaalataan Yacht Primer 26030:lla 1 h - 2 h
        Yacht Primer 26030 1 min. 3 h 9.5 100 40 823
        Hempel Antifouling 2 13 75 40 808


        Light Primer on täysin kovettunut 7 vrk:ssa. Vesillelaskun tulisi näin ollen tapahtua aikaisintaan 7 vrk:n kuluttua viimeisen primerikerroksen levityksestä. Lasku voidaan kuitenkin tehdä jo kolmen vuorokauden kuluttua edellyttäen että veden lämpötila on yli 5 °C.



        Tulosta
        Sivun alkuun
        Takaisin

        veneisiin praimeria pohjaan estämään lasikuitu ruttoa ja veden imeytymistä gealgoattiin.


      • Mike
        laiteta uusiin kirjoitti:

        veneisiin praimeria pohjaan estämään lasikuitu ruttoa ja veden imeytymistä gealgoattiin.

        faktaa? Jos tämä kaikki joka oli kirjoitettu on totta ja fakta.....kuinka löytyy 30 vuota vanhat veneet joka on ollut joka vuden vedessä ja silti ei on saanut "ruttoa"? Tidän että lasikututyö on vaikeampi kuin ihmiset luulevat, ja vielä että veneentekiät on erilasiet (huomaa messulla jos tiedät missä katso).
        Kysymys: Ymmärsikö kaikki (joka ei ole lasikuituhommissa) mitä tuo meinaa?
        Luultavasti ei! Mutta sitävarten on vaikea sanoa vastaan ja helpo oskoa...
        Toivoisin että VTT saa antaa ihmisille tulokset kuinka hyvin lasikuitulaatu on jos joku kysyy.
        Kyllä jotakin (siitä pitkä tarinasta) voi olla ihan totta, mutta luultavasti vaan jos lasikutulaatu on huono...


      • Anonyymi
        heips kirjoitti:

        Oletteko tosiaan sitä mieltä että jos menen kauppaan ja ostan uuden lasikuituveneen niin sen pohja on käsiteltävä jollain aineella koska se ei kestä VETTÄ !!!!!! HEI HALOO!!!!!

        Juuri näin,, osmoosi poika


    • Mik
    • Make

      Kiitos oikein hyvistä vinkeistä ja oikein hyvää veneily kesää!!

    • Anonyymi

      On 30 vanha tl-vene 70hv. Joku on maalannut joskus topgoatin vesirajan alapuolelle. Tyypillisesti se on lohkeillut. Hioin pohjan, mutta en kaikkea topgoatia. Nyt pohjassa on pensselillä levitetty kaksi kerrosta Bilsun epoksiprimeriä. Tarviiko mitään päälle, liituutuunko vesirajan alapuolella ja jos niin haittaako? Mielellään en laita topgoatia plle, ennemmin Hammeria, josta on hyvät kokemukset. Järvi käytössä ei tarvi myrkkymaalia, eikä muutenkaan ole halua sellaista laittaa. Vene on laiturissa osaksi ranturillla. Talvehtii katoksessa trailerilla.

      • Anonyymi

        Taidan kuitenkin laittaa topgoatia primerin päälle, kun se on niin kovaa kuitenkin. On mulla kyllä ruiskumaalausvehkeetkin, kun oon joskus autoja maalaillut, vaan sotkee helposti trailerin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6294
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3783
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3140
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1696
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1388
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1320
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      949
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      870
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      849
    Aihe