Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Läskit tanssilavoilla

Törky !

Keskusteluissa on joskus viitattu kuinka vastenmielistä on joutua tanssimaan lavatansseissa läskien kanssa.

Voin vain kuvitella miltä sirosta pienestä naisesta tuntuu kun kaljamaha hakee tanssimaan ja pääasiallinen vienti tapahtuu kummulla.

Lihavan naisen kanssa on kuvottavaa tanssia. Tuntea se ihramakkara oikean käden alla on "really disgusting". Läskit on muutenkin yleensä vaikeita vietäviä ja voimaa saa käyttää yllinkyllin, jotta näitä tynnyreitä saisi liikuteltua. Tosin poikkeuksiakin löytyy (aika harvassa).

Kukaan ei hae läskejä eikä kukaan toivo läskien hakevan. Pysykööt poissa jortsuista !!!

108

9858

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaino Harha

      niistä voi päästä halutessaan eroon ja nimenomaan tanssien kaikkein helpoiten ja siinä tanssien liikakiloista eroonpääsemisessä on sekin hyvä puoli, että se tulee lippujen korkeahkoista hinnoista huolimatta kokonaisedullisemmaksi kuin yksikään ihmediétti.

    • Päivi

      Alennun (taas kerran) kommentoimaan provokatooriseen artikkeliin...


      "Läskit on muutenkin yleensä vaikeita vietäviä ja voimaa saa käyttää yllinkyllin"

      Löytyy näitä pienemmistäkin...


      "Voin vain kuvitella miltä sirosta pienestä naisesta tuntuu kun kaljamaha hakee tanssimaan ja pääasiallinen vienti tapahtuu kummulla."

      Tekstistäsi päätellen ymmärtäisin, että et voi! Olen havainnut että ison mahan omaavat miehet ovat ihan luonnostaan erittäin hyviä viejiä (sillä edellytyksellä, että antavat daamin seistä omien jalkojensa päällä, kiskomatta häntä kumaraan mahansa päälle). Isomahaisilla miehillä on liikkumisen painopiste jo luonnostaan siellä, missä se viennissä pitäisi ollakin. Pienet miehet joutuvat tämän asian opettelemaan erikseen. Toki pienet ovat usein ketterämpiä liikkeissään, mutta jos vienti on PC:stä, niin ei se ketteryys sillon paljon ilahduta.

      Sitä paitsi lihavat on mukavan pehmoisia! :)

      Tanssin mukavuus ei siis ole riippuvainen kiloista, vaan ihan muista seikoista; viennistä, henkilökemioista, jne.


      T: Siro pieni nainen

      • Iso K

        On muuten mahtavaa tanssia rehevän (lihavan) naisen kanssa. Itseasiassa todella mukavaa on tanssia aivan "lihattoman" naisenkin kanssa. Kaiken kaikkiaan NAISEN kanssa tanssiminen on helkutin mukavaa! :)


      • Kökkö
        Iso K kirjoitti:

        On muuten mahtavaa tanssia rehevän (lihavan) naisen kanssa. Itseasiassa todella mukavaa on tanssia aivan "lihattoman" naisenkin kanssa. Kaiken kaikkiaan NAISEN kanssa tanssiminen on helkutin mukavaa! :)

        Juu juu,

        Mut kyllä lihaisuutta saa naisissa olla. Luurankoja on joskus joutunut viemään. Vähän sama kuin tanssis ilman kanssa. Tälläinen fiilis tulee myös jos tanssii ultrapro seuraajan kanssa. Nainen on kuin ilmaa kaikki nautintoa antava lihaisuus puuttuu.

        Lihaisuus on selvästi eri asia kuin läskisyys.


      • True Humppis
        Kökkö kirjoitti:

        Juu juu,

        Mut kyllä lihaisuutta saa naisissa olla. Luurankoja on joskus joutunut viemään. Vähän sama kuin tanssis ilman kanssa. Tälläinen fiilis tulee myös jos tanssii ultrapro seuraajan kanssa. Nainen on kuin ilmaa kaikki nautintoa antava lihaisuus puuttuu.

        Lihaisuus on selvästi eri asia kuin läskisyys.

        Minun nyt ei ainakaan tähän pitäisi lähteä mukaan. Sen verran on turpiin tullut vuosien varrella.

        Mainitsenpahan kuitenkin, että minunkin kaltaisiani viejiä on. Siis sellaisia, jotka pitävät kevyesti seuraavista -suorastaan keijukaismaisen ilmavista. Keveys ei suinkaan tarkoita sitä, että vaste puuttuu.

        Lihaksiakin voi ja pitää olla, läskiä ei. Notkeus lisää nautittavuutta ja tuo myös ilmettä liikkeeseen.

        Varsinkin tungoksessa on keveydestä, notkeudesta ja nopeista reflekseistä valtavasti apua.

        Painavakin voi toki liikkua ketterästi, mutta inertialle ei voi mitään. Mitä isompi massa on, sitä enemmän voimaa ja/tai aikaa tarvitaan liikkeelle lähtöön, pysähtymiseen ja suunnan muuttamiseen siis sekä horisontaalisesti että vertikaalisesti.


      • Iso K
        True Humppis kirjoitti:

        Minun nyt ei ainakaan tähän pitäisi lähteä mukaan. Sen verran on turpiin tullut vuosien varrella.

        Mainitsenpahan kuitenkin, että minunkin kaltaisiani viejiä on. Siis sellaisia, jotka pitävät kevyesti seuraavista -suorastaan keijukaismaisen ilmavista. Keveys ei suinkaan tarkoita sitä, että vaste puuttuu.

        Lihaksiakin voi ja pitää olla, läskiä ei. Notkeus lisää nautittavuutta ja tuo myös ilmettä liikkeeseen.

        Varsinkin tungoksessa on keveydestä, notkeudesta ja nopeista reflekseistä valtavasti apua.

        Painavakin voi toki liikkua ketterästi, mutta inertialle ei voi mitään. Mitä isompi massa on, sitä enemmän voimaa ja/tai aikaa tarvitaan liikkeelle lähtöön, pysähtymiseen ja suunnan muuttamiseen siis sekä horisontaalisesti että vertikaalisesti.

        "sitä enemmän voimaa ja/tai aikaa tarvitaan liikkeelle lähtöön,"
        Humppis pysy kuitenkin tahdissa/musiikissa ettei mene eturytmiin! :)))))


      • Kökkö
        Iso K kirjoitti:

        "sitä enemmän voimaa ja/tai aikaa tarvitaan liikkeelle lähtöön,"
        Humppis pysy kuitenkin tahdissa/musiikissa ettei mene eturytmiin! :)))))

        Erinomainen vinkki Iso K:

        Isoja tyttöjä viedään etutahtiin kun massan liikkeellelähtö kestää jonkin aikaa niin voisi jopa sattua rytmille.

        Keijukaisia jälkitahtiin kun muutenkin seuraavat ekstranopeesti.


      • True Humppis
        Iso K kirjoitti:

        "sitä enemmän voimaa ja/tai aikaa tarvitaan liikkeelle lähtöön,"
        Humppis pysy kuitenkin tahdissa/musiikissa ettei mene eturytmiin! :)))))

        ...että varsin taitavatkin naiset sentään ihan riitävästi hakevat, vaikka minua tuosta jaksetaankin palstoilla aina varoitella. Oikeasti joudun vähänkin kokemattomampien menoa usein jarrutelemaan, kun haluaisin astahtaa vasta viime hetkellä.

        No, enpä monen muunkaan miehen mielestä osaa tanssia. Onneksi en ole vielä ajatellut sen kummemmin miesten kanssa ruvetakaan tanssimaan.

        Riittää, kun jotenkin kelpaa naisille.


      • Iso K
        True Humppis kirjoitti:

        ...että varsin taitavatkin naiset sentään ihan riitävästi hakevat, vaikka minua tuosta jaksetaankin palstoilla aina varoitella. Oikeasti joudun vähänkin kokemattomampien menoa usein jarrutelemaan, kun haluaisin astahtaa vasta viime hetkellä.

        No, enpä monen muunkaan miehen mielestä osaa tanssia. Onneksi en ole vielä ajatellut sen kummemmin miesten kanssa ruvetakaan tanssimaan.

        Riittää, kun jotenkin kelpaa naisille.

        Humppis! EN sanonut ettet osaa tanssia. Vaan varoitin liian keveistä naisista. :)))
        Kyllä minä tiedän että osaat.
        Nyt sitten leirille Jns:n.
        Moro!


      • True Humppis
        Iso K kirjoitti:

        Humppis! EN sanonut ettet osaa tanssia. Vaan varoitin liian keveistä naisista. :)))
        Kyllä minä tiedän että osaat.
        Nyt sitten leirille Jns:n.
        Moro!

        No, puolileikilläni, mutta myös vähintään yhtä tosissani: On nimittäin niin, että niiden raskaasti vietävien kanssa ei tanssimisestani enää ainakaan tule oikein mitään. Muutenkin kipeä polvi lähtee raskaasti vääntäessä helposti alta, ja sitten onkin illan tanssit siinä.

        Hikikin sitäpaitsi tulee ihan riittävän helposti muutenkin. Ei enää lisärasitusta kaipaa.

        Sitä "liikakeveyttä" kai saattaa esiintyä sillä tavoin, että nainen ei tarjoa lainkaan vastetta.

        Siinähän sitten käy niin, ettei mene merkki perille lainkaan ja vienti jää pikemmnkin takavoittoiseksi, kun pitääkin sen varsinaisen vientimerkin päälle tarjota ihan fyysistä vientiä. Jousto on tarpeen, mutta vain oikeissa kohdin.

        Tuosta syystä en juurikaan enää haeskele kuin vain niitä tuttuja ja taattuja, joiden kanssa tiedän kulkevan hyvin.

        Kokemuskaan ei takaa mitään, sillä joitakin perusasioita eivät kaikki opi muuten kuin riittävän paljolla ja oikeantasoisella kurssituksella ja leirityksellä sekä sitten vielä oikeanlaisten miesten kanssa tanssimalla.


      • Kökkö
        True Humppis kirjoitti:

        No, puolileikilläni, mutta myös vähintään yhtä tosissani: On nimittäin niin, että niiden raskaasti vietävien kanssa ei tanssimisestani enää ainakaan tule oikein mitään. Muutenkin kipeä polvi lähtee raskaasti vääntäessä helposti alta, ja sitten onkin illan tanssit siinä.

        Hikikin sitäpaitsi tulee ihan riittävän helposti muutenkin. Ei enää lisärasitusta kaipaa.

        Sitä "liikakeveyttä" kai saattaa esiintyä sillä tavoin, että nainen ei tarjoa lainkaan vastetta.

        Siinähän sitten käy niin, ettei mene merkki perille lainkaan ja vienti jää pikemmnkin takavoittoiseksi, kun pitääkin sen varsinaisen vientimerkin päälle tarjota ihan fyysistä vientiä. Jousto on tarpeen, mutta vain oikeissa kohdin.

        Tuosta syystä en juurikaan enää haeskele kuin vain niitä tuttuja ja taattuja, joiden kanssa tiedän kulkevan hyvin.

        Kokemuskaan ei takaa mitään, sillä joitakin perusasioita eivät kaikki opi muuten kuin riittävän paljolla ja oikeantasoisella kurssituksella ja leirityksellä sekä sitten vielä oikeanlaisten miesten kanssa tanssimalla.

        Toisten pitää käydä kursseja hurumykkyyn, jotta oppisivat seuraamaan. Siltikin se on sellasta tervanjuontia.

        Sitten on nää hupakot, jotka on sellassii itseohjautuvii vaikka kursseja ei ois käytykään. Taipuu, vääntyy, kääntyy ja pyörii pikkuvinkistä kuitenkin sen niin miellyttävän lihaisuuden säilyessä.

        Joskus tuntuu vaan et se seuraaminen on toisilla geeneissä.


      • pientä pehmeetä pyöreyttä
        Kökkö kirjoitti:

        Toisten pitää käydä kursseja hurumykkyyn, jotta oppisivat seuraamaan. Siltikin se on sellasta tervanjuontia.

        Sitten on nää hupakot, jotka on sellassii itseohjautuvii vaikka kursseja ei ois käytykään. Taipuu, vääntyy, kääntyy ja pyörii pikkuvinkistä kuitenkin sen niin miellyttävän lihaisuuden säilyessä.

        Joskus tuntuu vaan et se seuraaminen on toisilla geeneissä.

        Tanssi on mukavaa, vaikka onkin yli kiloja ja pientä pyöreyttä, niin huomaa kuitenkin kellä sitä kestävyyttä ja jaksamista riittä. Yleensä noi laiheliinit ovat jäähyllä jatkuvasti. Kuulun niihin itse ohjautuviin kuulema.
        Tanssin kevyesti ja ilman minkäänlaista voiman käyttöä. Minua hakee kaiken kokoiset miehet, nuoret ja vanhat. Paitsi miehet, jotka arvostavat oman tanssitaitonsa hyvin korkealle. Olen liian taitava tanssija monelle, minua ei meinata uskaltaa hakea, kun olen kuulema niin hyvä( hyi mikä täällä haisee)
        Ei tanssi taitoo kurseilla saada, vaan jonkinlaiset askelkuviot, joilla pääsee alkuun ja ne, joilla tanssi on todellakin geeneissä osaavat jatkaa itse ja pyytävät tarvittaessa kavereilta apua. Varsinkin miesten kannataisi oppia tuntemaan se mitä nainen haluaa tanssissa tuntea (pehmeä vienti, liitely ym.)Kun tulee tuolla lavoilla seurailtua välillä mielenkiinnosta miehiä, jotka omasta mielestään ovat, joku pro tai joku kuiteskii tanssin saralla. Se on monesti sellaista koheltamista ja etutahtiin!!!!!! menoa tai jotain sinnepäin.


      • likka asiaa
        pientä pehmeetä pyöreyttä kirjoitti:

        Tanssi on mukavaa, vaikka onkin yli kiloja ja pientä pyöreyttä, niin huomaa kuitenkin kellä sitä kestävyyttä ja jaksamista riittä. Yleensä noi laiheliinit ovat jäähyllä jatkuvasti. Kuulun niihin itse ohjautuviin kuulema.
        Tanssin kevyesti ja ilman minkäänlaista voiman käyttöä. Minua hakee kaiken kokoiset miehet, nuoret ja vanhat. Paitsi miehet, jotka arvostavat oman tanssitaitonsa hyvin korkealle. Olen liian taitava tanssija monelle, minua ei meinata uskaltaa hakea, kun olen kuulema niin hyvä( hyi mikä täällä haisee)
        Ei tanssi taitoo kurseilla saada, vaan jonkinlaiset askelkuviot, joilla pääsee alkuun ja ne, joilla tanssi on todellakin geeneissä osaavat jatkaa itse ja pyytävät tarvittaessa kavereilta apua. Varsinkin miesten kannataisi oppia tuntemaan se mitä nainen haluaa tanssissa tuntea (pehmeä vienti, liitely ym.)Kun tulee tuolla lavoilla seurailtua välillä mielenkiinnosta miehiä, jotka omasta mielestään ovat, joku pro tai joku kuiteskii tanssin saralla. Se on monesti sellaista koheltamista ja etutahtiin!!!!!! menoa tai jotain sinnepäin.

        Viejänä, olen sinun kanssa hyvin samamaa mieltä. Eli "itseohjautuva" nainen /daami on kuuntelemisen arvoinen myös miehen /viejän puolelta. Se mainitsemasi "kohellus" ei tosiaan tee proota kenestäkään viejästä, ei myös daamista joka pyrkii ominvoimin tansimaan molempien puolesta.
        Muutaman kerran olen saanut tanssia daamin kanssa joka tanssii ilman "voimankäyttöä" ja tanssii myös parille sekä vielä jalkojensa päällä ryhdissä... huh että vienti on ollut erityisen helppoa ja on voinut tulkita musiikia ja kuunnella rytmit ja tanssia täysillä myös parille.

        Tuosta kurssi hommasta sen verran että sieltä ehkä voi saada ja saakin erinomaista tietoa ja kokemusta tulkinnastakin mutta se geeneihin meneminen ei sieltä tule joten se on totta vie vielä löydetävä itse ja kyllä sitä suurimalla osalla on kun kaivelee. Esteitä lie enemmänkin ujous, rohkeudenpuute, vähättely, itsekritiikki ym: ei ole totuttu heittäytymään ,,,


      • painoindeksi 23
        likka asiaa kirjoitti:

        Viejänä, olen sinun kanssa hyvin samamaa mieltä. Eli "itseohjautuva" nainen /daami on kuuntelemisen arvoinen myös miehen /viejän puolelta. Se mainitsemasi "kohellus" ei tosiaan tee proota kenestäkään viejästä, ei myös daamista joka pyrkii ominvoimin tansimaan molempien puolesta.
        Muutaman kerran olen saanut tanssia daamin kanssa joka tanssii ilman "voimankäyttöä" ja tanssii myös parille sekä vielä jalkojensa päällä ryhdissä... huh että vienti on ollut erityisen helppoa ja on voinut tulkita musiikia ja kuunnella rytmit ja tanssia täysillä myös parille.

        Tuosta kurssi hommasta sen verran että sieltä ehkä voi saada ja saakin erinomaista tietoa ja kokemusta tulkinnastakin mutta se geeneihin meneminen ei sieltä tule joten se on totta vie vielä löydetävä itse ja kyllä sitä suurimalla osalla on kun kaivelee. Esteitä lie enemmänkin ujous, rohkeudenpuute, vähättely, itsekritiikki ym: ei ole totuttu heittäytymään ,,,

        Itse harrastan tanssia satunnaisen säännöllisesti, käyn treeneissä ehkä kerran pari viikossa. Kesälavoilla sitten parisenkymmentä kertaa kesässä. Olen mietiskellyt todellista syytä, miksi mun vaimo ei ole hirveän innostunut käymään tanssiharjoituksissa tai sitten näissä lavatanssipaikoissa. Syy alkaa pikkuhiljaa selvitä. Tälle urheilijatyypille, keski-ikäisellä naiselle on kertynyt ylipainoa sellaiset 5-7 kiloa niistä ihannemitoista.

        Hän on todennut, vaikka tietää tanssin myönteiset vaikutukset ja myös tanssimisen laihduttavan vaikutuksen, ettei ennen ala harrastamaan, ennenkuin saa ylimääräiset kilot pois. Ja todellakaan ei ole siinä mielessä lihavasta ihmisestä, mistä täälläkin keskustellaan. Hän mm. totesi, ettei viitsi lähteä harjoituksiin, kun tietää miesten asenteen ja kuiskuttelut ylipainoisista. Lavoillahan ja tanssiharrastuksessahan täytyy hänen mukaansa olla sellaisia keveitä prinsessoja. Ei tällaiseen auta mitkään vakuuttelut, että lavatanssithan ovat kaikkia varten.
        Asian ikävin puoli on vaan siinä, että vaikka itse saan käydä tansseissa, mutta kun tiedän toisen asenteen siihen ja nyrpeän ilmeen tanssi-illan jälkeen, niin se ei ole kivaa.
        Jokainen tietenkin tekee ratkaisut omassa päässään, mutta...


      • Manjaana
        painoindeksi 23 kirjoitti:

        Itse harrastan tanssia satunnaisen säännöllisesti, käyn treeneissä ehkä kerran pari viikossa. Kesälavoilla sitten parisenkymmentä kertaa kesässä. Olen mietiskellyt todellista syytä, miksi mun vaimo ei ole hirveän innostunut käymään tanssiharjoituksissa tai sitten näissä lavatanssipaikoissa. Syy alkaa pikkuhiljaa selvitä. Tälle urheilijatyypille, keski-ikäisellä naiselle on kertynyt ylipainoa sellaiset 5-7 kiloa niistä ihannemitoista.

        Hän on todennut, vaikka tietää tanssin myönteiset vaikutukset ja myös tanssimisen laihduttavan vaikutuksen, ettei ennen ala harrastamaan, ennenkuin saa ylimääräiset kilot pois. Ja todellakaan ei ole siinä mielessä lihavasta ihmisestä, mistä täälläkin keskustellaan. Hän mm. totesi, ettei viitsi lähteä harjoituksiin, kun tietää miesten asenteen ja kuiskuttelut ylipainoisista. Lavoillahan ja tanssiharrastuksessahan täytyy hänen mukaansa olla sellaisia keveitä prinsessoja. Ei tällaiseen auta mitkään vakuuttelut, että lavatanssithan ovat kaikkia varten.
        Asian ikävin puoli on vaan siinä, että vaikka itse saan käydä tansseissa, mutta kun tiedän toisen asenteen siihen ja nyrpeän ilmeen tanssi-illan jälkeen, niin se ei ole kivaa.
        Jokainen tietenkin tekee ratkaisut omassa päässään, mutta...

        Äkikseltään sanoisin, että vaimosi on oikeassa, noin se vaan menee. Ai mistäkö tiiän, no itse kun on rehevää sukua, vaikkakin useimmiten oon aika pieni, niin kävi itselläkin paino tuon 5kg ylhäällä ja suurinpiirtein kaikki tanssitutut siitä myös sanoivat..
        Jännä juttu, että ystävät ja suku olivat mieltä, että näytän pitkästä aikaa terveeltä, tanssijoiden mielestä sitten lihavalta, flaxiin se ei kyllä vaikuttanut..


      • "ylitys"
        painoindeksi 23 kirjoitti:

        Itse harrastan tanssia satunnaisen säännöllisesti, käyn treeneissä ehkä kerran pari viikossa. Kesälavoilla sitten parisenkymmentä kertaa kesässä. Olen mietiskellyt todellista syytä, miksi mun vaimo ei ole hirveän innostunut käymään tanssiharjoituksissa tai sitten näissä lavatanssipaikoissa. Syy alkaa pikkuhiljaa selvitä. Tälle urheilijatyypille, keski-ikäisellä naiselle on kertynyt ylipainoa sellaiset 5-7 kiloa niistä ihannemitoista.

        Hän on todennut, vaikka tietää tanssin myönteiset vaikutukset ja myös tanssimisen laihduttavan vaikutuksen, ettei ennen ala harrastamaan, ennenkuin saa ylimääräiset kilot pois. Ja todellakaan ei ole siinä mielessä lihavasta ihmisestä, mistä täälläkin keskustellaan. Hän mm. totesi, ettei viitsi lähteä harjoituksiin, kun tietää miesten asenteen ja kuiskuttelut ylipainoisista. Lavoillahan ja tanssiharrastuksessahan täytyy hänen mukaansa olla sellaisia keveitä prinsessoja. Ei tällaiseen auta mitkään vakuuttelut, että lavatanssithan ovat kaikkia varten.
        Asian ikävin puoli on vaan siinä, että vaikka itse saan käydä tansseissa, mutta kun tiedän toisen asenteen siihen ja nyrpeän ilmeen tanssi-illan jälkeen, niin se ei ole kivaa.
        Jokainen tietenkin tekee ratkaisut omassa päässään, mutta...

        Paino ja sen näkyminen on tasan saman moista naisille kuin miehillekkin. Samoin se että siitä puhutaan tai mainitaan sekä ehkä heitetään huulta tai irvaillaan. Asenne ja suhtautuminen asiaan on naisilla kai sitten huomattavasti kriittisempi siis vaikka ei tanssi askeltakaan?

        Tanssiin lähteminen ja siellä viihtyminen on niin monesta muusta asiasta kiinni sekä myös parien kemioista ym : peloista ja hädästä.

        Se ehkä suhtautumis ongelma eli "esineenä" oleminen ja täydellisyyden kuvitelma rassaa vain itseään ja vie mahdolisuudet kokeakkin vaikka kuinka olis tarjolla fiiliksiä "ulkonäön ulkopuoleta.

        Painoa voi pudottaa ja ylipainoa ylittää,,


      • t_Vesku
        "ylitys" kirjoitti:

        Paino ja sen näkyminen on tasan saman moista naisille kuin miehillekkin. Samoin se että siitä puhutaan tai mainitaan sekä ehkä heitetään huulta tai irvaillaan. Asenne ja suhtautuminen asiaan on naisilla kai sitten huomattavasti kriittisempi siis vaikka ei tanssi askeltakaan?

        Tanssiin lähteminen ja siellä viihtyminen on niin monesta muusta asiasta kiinni sekä myös parien kemioista ym : peloista ja hädästä.

        Se ehkä suhtautumis ongelma eli "esineenä" oleminen ja täydellisyyden kuvitelma rassaa vain itseään ja vie mahdolisuudet kokeakkin vaikka kuinka olis tarjolla fiiliksiä "ulkonäön ulkopuoleta.

        Painoa voi pudottaa ja ylipainoa ylittää,,

        "ylitys": "Paino ja sen näkyminen on tasan saman moista naisille kuin miehillekkin. Samoin se että siitä puhutaan tai mainitaan sekä ehkä heitetään huulta tai irvaillaan. Asenne ja suhtautuminen asiaan on naisilla kai sitten huomattavasti kriittisempi siis vaikka ei tanssi askeltakaan?"

        Olen reilusti ylipainoinen (painoindeksi 40), eikä kertaakaan sinä aikana kun olen käynyt tansseissa (tulee juhannuksena 4 v.) ole kukaan edes maininnut painoani. Tansseissa haen ja minua hakevat kaiken kokoiset neidot. Seuratanssijat taitavat sittenkin kiinnittää enemmän huomiota hauskan pitämiseen kuin muiden kiloihin.


      • Asiaan
        True Humppis kirjoitti:

        Minun nyt ei ainakaan tähän pitäisi lähteä mukaan. Sen verran on turpiin tullut vuosien varrella.

        Mainitsenpahan kuitenkin, että minunkin kaltaisiani viejiä on. Siis sellaisia, jotka pitävät kevyesti seuraavista -suorastaan keijukaismaisen ilmavista. Keveys ei suinkaan tarkoita sitä, että vaste puuttuu.

        Lihaksiakin voi ja pitää olla, läskiä ei. Notkeus lisää nautittavuutta ja tuo myös ilmettä liikkeeseen.

        Varsinkin tungoksessa on keveydestä, notkeudesta ja nopeista reflekseistä valtavasti apua.

        Painavakin voi toki liikkua ketterästi, mutta inertialle ei voi mitään. Mitä isompi massa on, sitä enemmän voimaa ja/tai aikaa tarvitaan liikkeelle lähtöön, pysähtymiseen ja suunnan muuttamiseen siis sekä horisontaalisesti että vertikaalisesti.

        Katsoppa joskus vanhoja swingtanssipätkiä. Muistelen nähneeni mm. yhden, jossa erittäin läski "leipuri" teki spagaattia ja tanssi muutenkin kevyesti ja ketterästi. Siinä ei tarvinnut paljoa massaa jarrutella pysähtyessä, eikä tanssi karannut käsistä.

        Frankie Manning swingtanssipuolelta on hyvä esimerkiksi virkeästä 92-vuotiaasta, joka on taatusti sinua painavampi ja ketterämpi edelleen.

        Ei tuo massasta ole kiinni vaan muusta fysiikasta.


      • neito
        t_Vesku kirjoitti:

        "ylitys": "Paino ja sen näkyminen on tasan saman moista naisille kuin miehillekkin. Samoin se että siitä puhutaan tai mainitaan sekä ehkä heitetään huulta tai irvaillaan. Asenne ja suhtautuminen asiaan on naisilla kai sitten huomattavasti kriittisempi siis vaikka ei tanssi askeltakaan?"

        Olen reilusti ylipainoinen (painoindeksi 40), eikä kertaakaan sinä aikana kun olen käynyt tansseissa (tulee juhannuksena 4 v.) ole kukaan edes maininnut painoani. Tansseissa haen ja minua hakevat kaiken kokoiset neidot. Seuratanssijat taitavat sittenkin kiinnittää enemmän huomiota hauskan pitämiseen kuin muiden kiloihin.

        Hienoa ja tanssikansalta hienotunteista, että olet kokenut näin. Olisipa se yleisempää.

        Diskriminointia on monista syistä ja monissa yhteyksissä. Itse olen joutunut kohtaamaan ikävällä tavalla ylipainosta johtuviin sosiaalisiin ja mielenterveydellisiin ongelmiin.

        On ikävä kuulla työtoveriani kutsuttavan säännöllisesti seläntakana "kuvaavalla" ja "humoristisella" painoon liittyvällä nimityksellä. Nimitys on niin vakiintunut, että siihen on totuttu. Työtoverini ei ole sanallakaan maininnut tietävänsä nimityksestä. Lieneekö kovaa kuorta vai keinoa selviytyä. No, tämä lienee tavallista.

        Vielä Tavallisempaa on, että ylipaino huomataan mutta hienotunteisesti ollaan mainitsematta. Silti se vaikuttaa esimerkiksi ensivaikutelmaan vaikkapa työhönotossa ja seurustelukumppanin valinnassa, jos ei tietoisesti niin tiedostamatta. On myös epäkorrektia sanoa ääneen, että ei pidä pullukoista, vaikka näin kokeekin.


        Tämä seuraava juttu on kaunistelematon ja liiottelematon kertomus tosielämästä, allekirjoittaneen omissa nahoissaan kipeästi tuntema.

        Juttu alkaa siitä kun hyvää tarkoittava valistus tulkittiin terveysterrorismiksi. Ylipainoinen koki ettei häntä ihmisenä hyväksytä. Tilanne katkoi toisilleen läheisten sukulaisten puhevälit. Loukkaantumisen ja loukkaamisen ja väärinymmärrysten kierre kasvoi kuin lumipallo. Katsekontaktit ja tervehtimiset jäivät vuosiksi. Tästä seurasi pitkä kylmä sota. Tämä oli henkisesti kuluttavaa kaikille. Ammattiapua haettiin, myös kuuntelijana olleelle.

        Tämä kaikki sen vuoksi, että terveydenhuoltohenkilökuntaan kuuluva konkaritason erityisasiantuntija menetti yöunensa lapsensa puolisoehdokkaan ylipainon vuoksi ja puuttui asiaan. Hän menetti myös yhteyden aikuiseen lapseensa ja tämän puolisoehdokkaaseen, mikä lisäsi appivanhemman surua ja huolta. Kuulumisia kyseltiin sisaruksilta ja muilta sukulaisilta itkun, surun, vihan, huolen ja uupumuksen sekoittamin tuntein.

        Tarinassa saattaa olla onnellinen jatko. appivanhempi pyysi, kalliisti maksaen, anteeksi käytöstään. Faktaan perustuvia puheitaan ei perunut.

        Nyt ylipainoinen vihitty puoliso on oma-aloitteisesti, ja appivanhemmaltaan aluksi salaa, keventänyt ruokavalionsa, rohkeni kevyeen jumppaan, johon hänellä oli ennakkoluuloja ja vuoriston kokoinen henkinen kynnys ylitettävänään. Hän on voittanut itsensä! Nyt hän on kauniimpi: iho on kuulas, ryhti parempi, iloa silmissä ja vaatteet sopivat päälle ja hän suhtautuu elämään positiivisemmin.

        Tanssimassakin hän on käynyt pari kertaa oman kultansa kanssa. Välit appivanhempaan eivät vieläkään ole läheisen lämpöiset, mutta sietävät jo toisiaan samassa tilassa ja puhuvat keskenään huolella valituista aiheista, joissa ei hipaista ylipainoa, kevyttä ruokaa, liikuntaa, ulkonäköä.... (vrt. virtahepo olohuoneessa. Kaikki tietävät ongelman, mutta kukaan ei puhu.)

        Valitettavasti laihan sovun löytymiseen tarvittiin vielä suurempi perhekatastrofi, joka sai läskisodan asettumaan mitta-asteikolla oikeaan asemaansa eli toistensa väärinymmärtämiseksi ja negatiivisen tulkinnan kierteeksi.

        Läskisodan osapuolet asettuivat lopulta epävarmasti haparoiden yhteiseen rintamaan kohtaamaan uuden kriisin tuomia haasteita ja tukemaan uuden kriisin ytimessä heikoilla olevaa henkilöä. Häntä joka oli kertaalleen palanut loppuun läskisodan kahden rintaman välissä(itken tätä kirjoittaessani, muisto on kipeä). Toivottavasti läskisodassa kaikki selviytyisivät lopulta voittajiksi. Uusi kriisi on vielä ratkaisematta.

        Tämän kokemuksen perusteella toivoisin, että ne, joilla on jollakin perusteella sanottavaa ylipainosta, sen terveyshaitoista tai esteettisistä haitoista (sivuseikka terveysnäkökulmaan nähden) sanoisivat sanottavansa toista ihmistä kunnioittaen myös täällä palstalla. Ei ivaten, ei inhoa osoittaen, ei hyljeksien vaan rakentavasti tai neutraalisti.

        Tosin rakentavan tyylin löytäminen voi olla vaikeaa, koska kyse on hyvin henkilökohtaisesta asiasta. Ylipainoisilla, kuten kaikilla ihmisillä, on jokaisella omat keinonsa kohdata henkilökohtaiset kasvunpaikkansa. Joku kieltää ongelman, joku nauraa sille, joku on epäväkaa, joku vähättelee sitä, joku ei välitä, joku tukahduttaa, joku kärsii hiljaa, joku katsoo peiliin ja ottaa niskasta itseään kiinni, joku ei piruuttaankaan välitä muiden paskapuheista, koska "minulla on oikeus olla juuri tällainen, vaikka se saatana maksaisi yhteiskunnalle vitusti!" tai vaihtoehtoisesti ..."vaikka se ei sinun silmääsi miellytäkään!"

        Mutta kertokaapa ylipainoiset, miten asian voi (vai voiko) ottaa puheeksi ilman, että tulee loukanneeksi. Itse en ole tässä puheenaiheessa aloitteellinen, koska olen kokenut seurauksia. Edes ylläolevaa juttua en rohkene kertoa ylipainoiselle ystävälleni, vaikka tarina on osa oman elämäni kertomusta.

        Toivotan hyvää alkavaa lavakautta kaikille kiloihin katsomatta.


      • True Humppis
        Asiaan kirjoitti:

        Katsoppa joskus vanhoja swingtanssipätkiä. Muistelen nähneeni mm. yhden, jossa erittäin läski "leipuri" teki spagaattia ja tanssi muutenkin kevyesti ja ketterästi. Siinä ei tarvinnut paljoa massaa jarrutella pysähtyessä, eikä tanssi karannut käsistä.

        Frankie Manning swingtanssipuolelta on hyvä esimerkiksi virkeästä 92-vuotiaasta, joka on taatusti sinua painavampi ja ketterämpi edelleen.

        Ei tuo massasta ole kiinni vaan muusta fysiikasta.

        Asiaan kirjoitti: "Ei tuo massasta ole kiinni vaan muusta fysiikasta."

        Fysiikan lait eivät kumoudu edes taitavimmankaan swingtanssijan voimin -ei paksun eikä ohuen.

        Sensijaan erikostekniikkaa käyttäen vaikutuksia voidaan minimoida. Paritanssissa ja varsinkinlava/seurasellaisessa ei ole hyvä eikä suotavaa, että pitää erikseen kikkailla ylimääräisiä massoja varten, jos ja kun kuitenkin huvittelemaan on lähdetty. Te muut voitte sen tehdä. Minulle se ei sovi.

        Toki eilenkin näin erään salsafiikin liikuttelevan näppärästi tuhteja tyttöjä, mutta en ole itse sitä varten alalle hakeutunut.

        Mieluummin taivutan pajunvitsoja ja nautin kevyestä liikkumisesta sekä esteetisen plastisesta vaikutelmasta, kuten eilisillankin tein.


      • olomuoto
        True Humppis kirjoitti:

        Asiaan kirjoitti: "Ei tuo massasta ole kiinni vaan muusta fysiikasta."

        Fysiikan lait eivät kumoudu edes taitavimmankaan swingtanssijan voimin -ei paksun eikä ohuen.

        Sensijaan erikostekniikkaa käyttäen vaikutuksia voidaan minimoida. Paritanssissa ja varsinkinlava/seurasellaisessa ei ole hyvä eikä suotavaa, että pitää erikseen kikkailla ylimääräisiä massoja varten, jos ja kun kuitenkin huvittelemaan on lähdetty. Te muut voitte sen tehdä. Minulle se ei sovi.

        Toki eilenkin näin erään salsafiikin liikuttelevan näppärästi tuhteja tyttöjä, mutta en ole itse sitä varten alalle hakeutunut.

        Mieluummin taivutan pajunvitsoja ja nautin kevyestä liikkumisesta sekä esteetisen plastisesta vaikutelmasta, kuten eilisillankin tein.

        Näyttäisi siltä että täällä on suurin osa pyrkinyt näkemään tanssiharrastuksen edistävän ja kannustavan puolen siten että, ylipainoisetkin ovat itse omien tanssillisten ulottuvuuksien ja taiteellisten osaamistensa herra. Eikä siten että, isompikokoiset olisivat jotenkin "sinun" kaltaisten tai muutenkin viejien "vastulla" enemmän kuin vähempipainoiset!

        "alalle hakeutuneena" luulisi sinun olevan kiinostunut myös siitä että, tanssia on voitava hyvillä ja ym mielin harrastaa vähemmän alalla olevatkin niin hoikemmat kuin tuhdimmatkin ilman että sinun hyväksyntää tai lupaa siihen tarvittaisiin.

        Sinun tahtosi olla esteetisen plastisessa käsityksessäsi "pajunvitsojen väänätämisessä" on ehkä toisen elämän ajattelun kuin fysiikan vastuulla eli ymmärrys kasvaisi että tuntemuksia on tansin suhteen toisillakin vaikka eivät olekkaan tasoisia ja vetailukelpoisia ylhäisyydellesi.


      • True Humppis
        olomuoto kirjoitti:

        Näyttäisi siltä että täällä on suurin osa pyrkinyt näkemään tanssiharrastuksen edistävän ja kannustavan puolen siten että, ylipainoisetkin ovat itse omien tanssillisten ulottuvuuksien ja taiteellisten osaamistensa herra. Eikä siten että, isompikokoiset olisivat jotenkin "sinun" kaltaisten tai muutenkin viejien "vastulla" enemmän kuin vähempipainoiset!

        "alalle hakeutuneena" luulisi sinun olevan kiinostunut myös siitä että, tanssia on voitava hyvillä ja ym mielin harrastaa vähemmän alalla olevatkin niin hoikemmat kuin tuhdimmatkin ilman että sinun hyväksyntää tai lupaa siihen tarvittaisiin.

        Sinun tahtosi olla esteetisen plastisessa käsityksessäsi "pajunvitsojen väänätämisessä" on ehkä toisen elämän ajattelun kuin fysiikan vastuulla eli ymmärrys kasvaisi että tuntemuksia on tansin suhteen toisillakin vaikka eivät olekkaan tasoisia ja vetailukelpoisia ylhäisyydellesi.

        ...opettelemaan lukemista ja varsinkin luetun ymmärtämistä. Siinä ainakin sinulla tuntuu olevan suuria vaikeuksia.

        Missähän ihmeen yhteydessä olen ilmaissut jotakin sen suuntaista, että olisin rajoittamassa ihmisten oikeutta tanssimiseen tai ylipäätään mihinkään lailliseksi katsottavaan toimeen?

        Omia traumojaaan ei pidä sotkea toisen kirjoittamaan asialliseen tekstiin ja sijoitella rivien väliin niitä omia salaisia kipupisteitään.


      • Ylermi
        True Humppis kirjoitti:

        ...opettelemaan lukemista ja varsinkin luetun ymmärtämistä. Siinä ainakin sinulla tuntuu olevan suuria vaikeuksia.

        Missähän ihmeen yhteydessä olen ilmaissut jotakin sen suuntaista, että olisin rajoittamassa ihmisten oikeutta tanssimiseen tai ylipäätään mihinkään lailliseksi katsottavaan toimeen?

        Omia traumojaaan ei pidä sotkea toisen kirjoittamaan asialliseen tekstiin ja sijoitella rivien väliin niitä omia salaisia kipupisteitään.

        Laitatko Humppis tässä kaikille daameille tiedoksi, mikä on absoluuttinen (kilomääräinen) tai painoindeksin (suhteellinen) yläraja kohdallasi, jotta sinä pystyt vielä heitä viemään riittävän hienovaraisesti.

        Heitä tuo epäilemättä kiinnostaa. Tietävätpä ainakin, kannattaako lähestyä naistenhaulla.


      • Tanzzija
        True Humppis kirjoitti:

        Asiaan kirjoitti: "Ei tuo massasta ole kiinni vaan muusta fysiikasta."

        Fysiikan lait eivät kumoudu edes taitavimmankaan swingtanssijan voimin -ei paksun eikä ohuen.

        Sensijaan erikostekniikkaa käyttäen vaikutuksia voidaan minimoida. Paritanssissa ja varsinkinlava/seurasellaisessa ei ole hyvä eikä suotavaa, että pitää erikseen kikkailla ylimääräisiä massoja varten, jos ja kun kuitenkin huvittelemaan on lähdetty. Te muut voitte sen tehdä. Minulle se ei sovi.

        Toki eilenkin näin erään salsafiikin liikuttelevan näppärästi tuhteja tyttöjä, mutta en ole itse sitä varten alalle hakeutunut.

        Mieluummin taivutan pajunvitsoja ja nautin kevyestä liikkumisesta sekä esteetisen plastisesta vaikutelmasta, kuten eilisillankin tein.

        Humppis: "Fysiikan lait eivät kumoudu edes taitavimmankaan swingtanssijan voimin -ei paksun eikä ohuen.

        Sensijaan erikostekniikkaa käyttäen vaikutuksia voidaan minimoida."

        Kerrotko mitä tuo erikoistekniikka on?

        Olen joskus opettanut VISEä, joten kiinnostaisi tietää.


      • True Humppis
        Ylermi kirjoitti:

        Laitatko Humppis tässä kaikille daameille tiedoksi, mikä on absoluuttinen (kilomääräinen) tai painoindeksin (suhteellinen) yläraja kohdallasi, jotta sinä pystyt vielä heitä viemään riittävän hienovaraisesti.

        Heitä tuo epäilemättä kiinnostaa. Tietävätpä ainakin, kannattaako lähestyä naistenhaulla.

        Eipä ole sisälukutaito sinullakaan kovin vahvoissa kantimissa. Samat terveiset kuin edellisellekin: Opettele lukemaan äläkä yritä laittaa toisten kirjoituksiin sellaista, mitä siellä ei ole!

        Jospa samalla menisit vaikka jonnekin kasvamaan myös.

        Kuitenkin vielä kerran: Minä katson, miten ja keiden kanssa kukin tanssii, ennen kuin teen päätöksen hakemisesta. Mitenkään en jaksa ymmärtää, miksi eivät muutkin voi tehdä samoin.


      • True Humppis
        Tanzzija kirjoitti:

        Humppis: "Fysiikan lait eivät kumoudu edes taitavimmankaan swingtanssijan voimin -ei paksun eikä ohuen.

        Sensijaan erikostekniikkaa käyttäen vaikutuksia voidaan minimoida."

        Kerrotko mitä tuo erikoistekniikka on?

        Olen joskus opettanut VISEä, joten kiinnostaisi tietää.

        Joku teistä edes voisi yrittää lukea tekstejä niin kuin ne on kirjoitettu.

        En tietenkään voi neuvoa mitään erikoistekniikoita.

        Jos olet edes vähänkään täysijärkinnen, tajuat sen kyllä. Pelkään pahoin kuitenkin, että et ole.

        Jos jokin ei mene ns. normaalitavalla joidenkin ongelmien (esim. liian suuri massa, hitaat refleksit, liikunnalliset puutteet, motoriset häiriöt yms.) vuoksi, on kokeiltava jotakin muuta tapaa suoriutua kuin mitä käytetään silloin, kun asiat ovat normin mukaisesti tolallaan.

        Olen pahoillani oppilaidesi puolesta, jos ymmärryksesi taso on tuota luokkaa. Toivottavasti ovat löytäneet sittemmin pätevän opettajan.


      • vaikea päiväsi
        True Humppis kirjoitti:

        Joku teistä edes voisi yrittää lukea tekstejä niin kuin ne on kirjoitettu.

        En tietenkään voi neuvoa mitään erikoistekniikoita.

        Jos olet edes vähänkään täysijärkinnen, tajuat sen kyllä. Pelkään pahoin kuitenkin, että et ole.

        Jos jokin ei mene ns. normaalitavalla joidenkin ongelmien (esim. liian suuri massa, hitaat refleksit, liikunnalliset puutteet, motoriset häiriöt yms.) vuoksi, on kokeiltava jotakin muuta tapaa suoriutua kuin mitä käytetään silloin, kun asiat ovat normin mukaisesti tolallaan.

        Olen pahoillani oppilaidesi puolesta, jos ymmärryksesi taso on tuota luokkaa. Toivottavasti ovat löytäneet sittemmin pätevän opettajan.

        Onneksi olet sentään löytänyt kaikista muista vikaa, ja kyvyttömyyttä sekä kaikkea muuta "ala-arvoista" oman päiväsi tueksi. Kun noista teksteistä ei kukaan palstan väestä osaa lukea sitä mitä sinulla on asiaa.


      • Ylermi
        True Humppis kirjoitti:

        Eipä ole sisälukutaito sinullakaan kovin vahvoissa kantimissa. Samat terveiset kuin edellisellekin: Opettele lukemaan äläkä yritä laittaa toisten kirjoituksiin sellaista, mitä siellä ei ole!

        Jospa samalla menisit vaikka jonnekin kasvamaan myös.

        Kuitenkin vielä kerran: Minä katson, miten ja keiden kanssa kukin tanssii, ennen kuin teen päätöksen hakemisesta. Mitenkään en jaksa ymmärtää, miksi eivät muutkin voi tehdä samoin.

        että katsovat kenen kanssa tanssivat. Tuskinpa ns. lihavat daamit lähestyvät sinua 10 metriä lähemmäs, jos ei ole pakko. Tämä tietenkin onneksesi. Turha tuota on enää tällä palstalla toitottaa.

        Luultavasti sanomasi pistää monen muukin daamin miettimään, ovatko vaaravyöhykkeellä.

        Paha olosi karkoittaa monet potentiaaliset tanssitettavatkin etäämmällä ihan omasta syystäsi.


      • Tanzzija
        True Humppis kirjoitti:

        Joku teistä edes voisi yrittää lukea tekstejä niin kuin ne on kirjoitettu.

        En tietenkään voi neuvoa mitään erikoistekniikoita.

        Jos olet edes vähänkään täysijärkinnen, tajuat sen kyllä. Pelkään pahoin kuitenkin, että et ole.

        Jos jokin ei mene ns. normaalitavalla joidenkin ongelmien (esim. liian suuri massa, hitaat refleksit, liikunnalliset puutteet, motoriset häiriöt yms.) vuoksi, on kokeiltava jotakin muuta tapaa suoriutua kuin mitä käytetään silloin, kun asiat ovat normin mukaisesti tolallaan.

        Olen pahoillani oppilaidesi puolesta, jos ymmärryksesi taso on tuota luokkaa. Toivottavasti ovat löytäneet sittemmin pätevän opettajan.

        Humppis: "Jos jokin ei mene ns. normaalitavalla joidenkin ongelmien (esim. liian suuri massa, hitaat refleksit, liikunnalliset puutteet, motoriset häiriöt yms.) vuoksi, on kokeiltava jotakin muuta tapaa suoriutua kuin mitä käytetään silloin, kun asiat ovat normin mukaisesti tolallaan."

        Liian suuri massa ei ole mikään este viemiselle eikä seuraamiselle, kun vise toimii. Jos viejä osaa antaa vientisignaalin (suunta ja liikenopeus) oikein ja seuraaja tuon ymmärtää ja osaa toteuttaa, massalla ei tuossa ole mitään merkitystä.

        Et kai sentään siirrä daamia paikasta a paikkaan b omin käsin raahaten? Jos noin teet, että vientisi on "raahausta" paikasta a paikkaan b, ymmärrän hyvin, että et pysty tanssimaan painavien daamien kanssa. Käyhän tuo raskaaksi sinun lisäksesi myös raahattaville daameillesi.

        Hyvä vise ei ole tuollaista raahausta. Viennissä riittää hyvän vientisignaalin antaminen, jonka osaava daami toteuttaa. Daami liikkuu paikasta a paikkaan b omin jaloin ja omin lihaksin. Sinun voimankäyttöäsi ei tuossa tarvita.

        Olipa daami lihava tai laiha, niin jos hän osaa tanssia ja seurata, liikkuu hän täysin omalla voimalla haluttuun suuntaan. Hyvä seuraaja osaa myös jarruttaa ja kiihdyttää liikettään tarpeen mukaan. Lihavuudella tai laihuudella ei tuossa ole mitään tekemistä, niin kauan kuin daami liikkuu omilla jaloillaan ja omalla voimallaan.

        Lihavillakin on lihakset, eikä pelkkää läskiä. Lihavakin voi kiihtyä tai jarruttaa yllättävän nopeasti tai hitaasti, jos hänellä toimii lihakset ja motoriikka.

        Yleensä taitava tanssija hallitsee oman kehonsa. Kehonhallinta on kiinni lihaksista ja motoriikasta, ei läskistä. Ihmisen lihavuuskin voi johtua isoista lihaksista ja noita lihaksikkaita naisiakin löytyy. Etsi jostain käsiin bodauslehtiä, niin tajuat.

        Läskinen pintakerroskaan ei aina kerro totuutta. Olen nähnyt monia hyviä swingtanssijoita jopa SM-kisoissa, joilla on myös läskiä lihasten ja luiden päällä. Ei heidän tarvinnut käyttää mitään hämärää erikoistekniikkaa tanssissaan.=)

        Jos sinun esteettistä silmääsi ja vientiäsi häiritsee "läskinen" daami, niin sitten häiritsee ja se on sinun ongelmasi. Älä silti sekoita hyvää viseä ja ihmisten painoa toisiinsa. Niillä ei todellakaan ole mitään tekemistä keskenään.


      • onko sulla
        True Humppis kirjoitti:

        Eipä ole sisälukutaito sinullakaan kovin vahvoissa kantimissa. Samat terveiset kuin edellisellekin: Opettele lukemaan äläkä yritä laittaa toisten kirjoituksiin sellaista, mitä siellä ei ole!

        Jospa samalla menisit vaikka jonnekin kasvamaan myös.

        Kuitenkin vielä kerran: Minä katson, miten ja keiden kanssa kukin tanssii, ennen kuin teen päätöksen hakemisesta. Mitenkään en jaksa ymmärtää, miksi eivät muutkin voi tehdä samoin.

        Yhtään oikeaa ystävää?
        Minulla on monia.


      • on lukijoille tärkeää
        Tanzzija kirjoitti:

        Humppis: "Jos jokin ei mene ns. normaalitavalla joidenkin ongelmien (esim. liian suuri massa, hitaat refleksit, liikunnalliset puutteet, motoriset häiriöt yms.) vuoksi, on kokeiltava jotakin muuta tapaa suoriutua kuin mitä käytetään silloin, kun asiat ovat normin mukaisesti tolallaan."

        Liian suuri massa ei ole mikään este viemiselle eikä seuraamiselle, kun vise toimii. Jos viejä osaa antaa vientisignaalin (suunta ja liikenopeus) oikein ja seuraaja tuon ymmärtää ja osaa toteuttaa, massalla ei tuossa ole mitään merkitystä.

        Et kai sentään siirrä daamia paikasta a paikkaan b omin käsin raahaten? Jos noin teet, että vientisi on "raahausta" paikasta a paikkaan b, ymmärrän hyvin, että et pysty tanssimaan painavien daamien kanssa. Käyhän tuo raskaaksi sinun lisäksesi myös raahattaville daameillesi.

        Hyvä vise ei ole tuollaista raahausta. Viennissä riittää hyvän vientisignaalin antaminen, jonka osaava daami toteuttaa. Daami liikkuu paikasta a paikkaan b omin jaloin ja omin lihaksin. Sinun voimankäyttöäsi ei tuossa tarvita.

        Olipa daami lihava tai laiha, niin jos hän osaa tanssia ja seurata, liikkuu hän täysin omalla voimalla haluttuun suuntaan. Hyvä seuraaja osaa myös jarruttaa ja kiihdyttää liikettään tarpeen mukaan. Lihavuudella tai laihuudella ei tuossa ole mitään tekemistä, niin kauan kuin daami liikkuu omilla jaloillaan ja omalla voimallaan.

        Lihavillakin on lihakset, eikä pelkkää läskiä. Lihavakin voi kiihtyä tai jarruttaa yllättävän nopeasti tai hitaasti, jos hänellä toimii lihakset ja motoriikka.

        Yleensä taitava tanssija hallitsee oman kehonsa. Kehonhallinta on kiinni lihaksista ja motoriikasta, ei läskistä. Ihmisen lihavuuskin voi johtua isoista lihaksista ja noita lihaksikkaita naisiakin löytyy. Etsi jostain käsiin bodauslehtiä, niin tajuat.

        Läskinen pintakerroskaan ei aina kerro totuutta. Olen nähnyt monia hyviä swingtanssijoita jopa SM-kisoissa, joilla on myös läskiä lihasten ja luiden päällä. Ei heidän tarvinnut käyttää mitään hämärää erikoistekniikkaa tanssissaan.=)

        Jos sinun esteettistä silmääsi ja vientiäsi häiritsee "läskinen" daami, niin sitten häiritsee ja se on sinun ongelmasi. Älä silti sekoita hyvää viseä ja ihmisten painoa toisiinsa. Niillä ei todellakaan ole mitään tekemistä keskenään.

        Nyt , jo tässä ketjussa tie monenenko kerran tulee tanzzaajan kertomana se totuus mikä on juuri noin. Joten asiaa ei tarvitse kerrata.

        Täydellinen tanssija joka kuvittelee olevansa "pilkunviilauksineen" aina oikeassa voi sortua esittämään "humppiksen" tavoin älyttömyyttä itsensä esille tuomisen tarpeeseen.

        Saahan sitä jauhaa vaikka kuin "kahvimyllyä" ns: hyvintanssivien omaa silmää hivelevien blastisten ja elastisten tanssiiparien kanssa sitä omaa shoutaan. Mutta onko nyt jokin "hätä" tällä herra humpiksella kun "läskit" täytää lavat?.


      • True Humppis
        Tanzzija kirjoitti:

        Humppis: "Jos jokin ei mene ns. normaalitavalla joidenkin ongelmien (esim. liian suuri massa, hitaat refleksit, liikunnalliset puutteet, motoriset häiriöt yms.) vuoksi, on kokeiltava jotakin muuta tapaa suoriutua kuin mitä käytetään silloin, kun asiat ovat normin mukaisesti tolallaan."

        Liian suuri massa ei ole mikään este viemiselle eikä seuraamiselle, kun vise toimii. Jos viejä osaa antaa vientisignaalin (suunta ja liikenopeus) oikein ja seuraaja tuon ymmärtää ja osaa toteuttaa, massalla ei tuossa ole mitään merkitystä.

        Et kai sentään siirrä daamia paikasta a paikkaan b omin käsin raahaten? Jos noin teet, että vientisi on "raahausta" paikasta a paikkaan b, ymmärrän hyvin, että et pysty tanssimaan painavien daamien kanssa. Käyhän tuo raskaaksi sinun lisäksesi myös raahattaville daameillesi.

        Hyvä vise ei ole tuollaista raahausta. Viennissä riittää hyvän vientisignaalin antaminen, jonka osaava daami toteuttaa. Daami liikkuu paikasta a paikkaan b omin jaloin ja omin lihaksin. Sinun voimankäyttöäsi ei tuossa tarvita.

        Olipa daami lihava tai laiha, niin jos hän osaa tanssia ja seurata, liikkuu hän täysin omalla voimalla haluttuun suuntaan. Hyvä seuraaja osaa myös jarruttaa ja kiihdyttää liikettään tarpeen mukaan. Lihavuudella tai laihuudella ei tuossa ole mitään tekemistä, niin kauan kuin daami liikkuu omilla jaloillaan ja omalla voimallaan.

        Lihavillakin on lihakset, eikä pelkkää läskiä. Lihavakin voi kiihtyä tai jarruttaa yllättävän nopeasti tai hitaasti, jos hänellä toimii lihakset ja motoriikka.

        Yleensä taitava tanssija hallitsee oman kehonsa. Kehonhallinta on kiinni lihaksista ja motoriikasta, ei läskistä. Ihmisen lihavuuskin voi johtua isoista lihaksista ja noita lihaksikkaita naisiakin löytyy. Etsi jostain käsiin bodauslehtiä, niin tajuat.

        Läskinen pintakerroskaan ei aina kerro totuutta. Olen nähnyt monia hyviä swingtanssijoita jopa SM-kisoissa, joilla on myös läskiä lihasten ja luiden päällä. Ei heidän tarvinnut käyttää mitään hämärää erikoistekniikkaa tanssissaan.=)

        Jos sinun esteettistä silmääsi ja vientiäsi häiritsee "läskinen" daami, niin sitten häiritsee ja se on sinun ongelmasi. Älä silti sekoita hyvää viseä ja ihmisten painoa toisiinsa. Niillä ei todellakaan ole mitään tekemistä keskenään.

        ...enää yrittää teidän kanssanne. Se lukutaito todellakaan ei ole vahvin puolenne. Enpä tiedä mikä sitten olisi.

        En tietystikään yritä voimalla ketään viedä, vaan juuri niillä visen mukaisila merkeillä.

        Jotenkin vain tuntuu teille olevan mahdotonta käsittää noita fysiikan lakeja.

        Yksinkertaisesti se merkki on pakko antaa isomalle massalle ennemmin kuin pienelle, jotta likesuunnan ja/tai -määrän muutos olisi mahdollista aikaansaada samaan aikaan noille erilaisille kappaleille.

        Toistan jo vaikka kuinka monennen kerran: Tungoksessa on oltava salamannopea, jos aikoo tanssia ja edetä sillä tavoin kuin pitää.

        Ennakoiva merkinanto on mahdotonta niiden muiden myös liikkeessä olevien vuoksi. Niinpä painavamman kanssa on tingittävä monestakin asiasta.

        Usko pois -minulla tuosta todella paljon myös käytännön kokemusta.

        Missä kohdassa on se vaikeus tätä ymmärtää?


      • Tanzzija
        True Humppis kirjoitti:

        ...enää yrittää teidän kanssanne. Se lukutaito todellakaan ei ole vahvin puolenne. Enpä tiedä mikä sitten olisi.

        En tietystikään yritä voimalla ketään viedä, vaan juuri niillä visen mukaisila merkeillä.

        Jotenkin vain tuntuu teille olevan mahdotonta käsittää noita fysiikan lakeja.

        Yksinkertaisesti se merkki on pakko antaa isomalle massalle ennemmin kuin pienelle, jotta likesuunnan ja/tai -määrän muutos olisi mahdollista aikaansaada samaan aikaan noille erilaisille kappaleille.

        Toistan jo vaikka kuinka monennen kerran: Tungoksessa on oltava salamannopea, jos aikoo tanssia ja edetä sillä tavoin kuin pitää.

        Ennakoiva merkinanto on mahdotonta niiden muiden myös liikkeessä olevien vuoksi. Niinpä painavamman kanssa on tingittävä monestakin asiasta.

        Usko pois -minulla tuosta todella paljon myös käytännön kokemusta.

        Missä kohdassa on se vaikeus tätä ymmärtää?

        Sisälukutaitosi ei ole myöskään vahvin puolesi, kun et itse osaa lukea toisten kirjoittamaa.

        Kirjoitin:

        "Olipa daami lihava tai laiha, niin jos hän osaa tanssia ja seurata, liikkuu hän täysin omalla voimalla haluttuun suuntaan. Hyvä seuraaja osaa myös jarruttaa ja kiihdyttää liikettään tarpeen mukaan. Lihavuudella tai laihuudella ei tuossa ole mitään tekemistä, niin kauan kuin daami liikkuu omilla jaloillaan ja omalla voimallaan."

        Mikä tuossa on vaikeaa ymmärtää? Selvennän mielelläni, jos tuo tuottaa vaikeuksia.

        Löydän taatusti sinua ketterämpiä ja nopealiikkeisempiä lihavia daameja, jotka liikkuvat riittävän ripeästi ja nopeasti reagoiden paikasta a paikkaan b. Reagoinnilla ei ole mitään tekemistä massan kanssa, niin kauan kuin reagoinnin kohde liikkuu omalla voimallaan.

        Refleksit, joihin myös vientisignaalin vastaanotto liittyy, riippuvat hermoston/motoriikan toiminnasta, ei massasta.

        Pelkästä massasta voi olla jopa myös hyötyä erityisesti counter balance -viennissä, jossa pari hyödyntää toistensa kehon painoa. Jos mies on tuossa isokokoinen, vastapainona on hyvä olla isokokoinen nainen.

        Jos tarvitset lisäopetusta VISEssä, löydät varmasti kotipaikkakunnaltasikin asiansaosaavan tanssikoulun tai -kerhon.


      • True Humppis
        Tanzzija kirjoitti:

        Sisälukutaitosi ei ole myöskään vahvin puolesi, kun et itse osaa lukea toisten kirjoittamaa.

        Kirjoitin:

        "Olipa daami lihava tai laiha, niin jos hän osaa tanssia ja seurata, liikkuu hän täysin omalla voimalla haluttuun suuntaan. Hyvä seuraaja osaa myös jarruttaa ja kiihdyttää liikettään tarpeen mukaan. Lihavuudella tai laihuudella ei tuossa ole mitään tekemistä, niin kauan kuin daami liikkuu omilla jaloillaan ja omalla voimallaan."

        Mikä tuossa on vaikeaa ymmärtää? Selvennän mielelläni, jos tuo tuottaa vaikeuksia.

        Löydän taatusti sinua ketterämpiä ja nopealiikkeisempiä lihavia daameja, jotka liikkuvat riittävän ripeästi ja nopeasti reagoiden paikasta a paikkaan b. Reagoinnilla ei ole mitään tekemistä massan kanssa, niin kauan kuin reagoinnin kohde liikkuu omalla voimallaan.

        Refleksit, joihin myös vientisignaalin vastaanotto liittyy, riippuvat hermoston/motoriikan toiminnasta, ei massasta.

        Pelkästä massasta voi olla jopa myös hyötyä erityisesti counter balance -viennissä, jossa pari hyödyntää toistensa kehon painoa. Jos mies on tuossa isokokoinen, vastapainona on hyvä olla isokokoinen nainen.

        Jos tarvitset lisäopetusta VISEssä, löydät varmasti kotipaikkakunnaltasikin asiansaosaavan tanssikoulun tai -kerhon.

        Sensijaan sinulla edelleen vaikeuksia: "...Reagoinnilla ei ole mitään tekemistä massan kanssa, niin kauan kuin reagoinnin kohde liikkuu omalla voimallaan..."

        Kehoitan lukemaan jotakin inertiasta.


      • True Humppis
        Tanzzija kirjoitti:

        Sisälukutaitosi ei ole myöskään vahvin puolesi, kun et itse osaa lukea toisten kirjoittamaa.

        Kirjoitin:

        "Olipa daami lihava tai laiha, niin jos hän osaa tanssia ja seurata, liikkuu hän täysin omalla voimalla haluttuun suuntaan. Hyvä seuraaja osaa myös jarruttaa ja kiihdyttää liikettään tarpeen mukaan. Lihavuudella tai laihuudella ei tuossa ole mitään tekemistä, niin kauan kuin daami liikkuu omilla jaloillaan ja omalla voimallaan."

        Mikä tuossa on vaikeaa ymmärtää? Selvennän mielelläni, jos tuo tuottaa vaikeuksia.

        Löydän taatusti sinua ketterämpiä ja nopealiikkeisempiä lihavia daameja, jotka liikkuvat riittävän ripeästi ja nopeasti reagoiden paikasta a paikkaan b. Reagoinnilla ei ole mitään tekemistä massan kanssa, niin kauan kuin reagoinnin kohde liikkuu omalla voimallaan.

        Refleksit, joihin myös vientisignaalin vastaanotto liittyy, riippuvat hermoston/motoriikan toiminnasta, ei massasta.

        Pelkästä massasta voi olla jopa myös hyötyä erityisesti counter balance -viennissä, jossa pari hyödyntää toistensa kehon painoa. Jos mies on tuossa isokokoinen, vastapainona on hyvä olla isokokoinen nainen.

        Jos tarvitset lisäopetusta VISEssä, löydät varmasti kotipaikkakunnaltasikin asiansaosaavan tanssikoulun tai -kerhon.

        "Jos tarvitset lisäopetusta VISEssä, löydät varmasti kotipaikkakunnaltasikin asiansaosaavan tanssikoulun tai -kerhon."

        Kiitos vain! Olen ollut niissä kaikissa jänenenä (yhdessä edelleenkin) ja yhtä johtanutkin pari vuotta.

        Ko. seuran nykyisen pj:n, siis seuraajani, kanssa samalla tanssiretkellä eilen viimeksi. Saan kyllä häneltä tarvittaessa neuvoja, jos haluan. Ohjaa siellä myös.

        Tähän asti ovat hyvin riittäneet mm. Aaltoset, Koivulat, Kirmaset, Ruuskaset ja Tahvanaiset jne. (yhteensä yli 20 eri opettajaa) riittäneet hyvin niillä kymmenkunnalla leirillä ja paljon useammalla kurssilla saatu oppi, jota noiden seurojen normaaliopetuksen lisäksi olen eri puolilla maata käynyt hankkimassa.

        Vähintään tuhat tuntia on noista kertynyt. Ihan riittävästi on VISEakin ollut mukana vuosien varrella. Eiköhän ole hallussa.


      • neito
        Tanzzija kirjoitti:

        Humppis: "Jos jokin ei mene ns. normaalitavalla joidenkin ongelmien (esim. liian suuri massa, hitaat refleksit, liikunnalliset puutteet, motoriset häiriöt yms.) vuoksi, on kokeiltava jotakin muuta tapaa suoriutua kuin mitä käytetään silloin, kun asiat ovat normin mukaisesti tolallaan."

        Liian suuri massa ei ole mikään este viemiselle eikä seuraamiselle, kun vise toimii. Jos viejä osaa antaa vientisignaalin (suunta ja liikenopeus) oikein ja seuraaja tuon ymmärtää ja osaa toteuttaa, massalla ei tuossa ole mitään merkitystä.

        Et kai sentään siirrä daamia paikasta a paikkaan b omin käsin raahaten? Jos noin teet, että vientisi on "raahausta" paikasta a paikkaan b, ymmärrän hyvin, että et pysty tanssimaan painavien daamien kanssa. Käyhän tuo raskaaksi sinun lisäksesi myös raahattaville daameillesi.

        Hyvä vise ei ole tuollaista raahausta. Viennissä riittää hyvän vientisignaalin antaminen, jonka osaava daami toteuttaa. Daami liikkuu paikasta a paikkaan b omin jaloin ja omin lihaksin. Sinun voimankäyttöäsi ei tuossa tarvita.

        Olipa daami lihava tai laiha, niin jos hän osaa tanssia ja seurata, liikkuu hän täysin omalla voimalla haluttuun suuntaan. Hyvä seuraaja osaa myös jarruttaa ja kiihdyttää liikettään tarpeen mukaan. Lihavuudella tai laihuudella ei tuossa ole mitään tekemistä, niin kauan kuin daami liikkuu omilla jaloillaan ja omalla voimallaan.

        Lihavillakin on lihakset, eikä pelkkää läskiä. Lihavakin voi kiihtyä tai jarruttaa yllättävän nopeasti tai hitaasti, jos hänellä toimii lihakset ja motoriikka.

        Yleensä taitava tanssija hallitsee oman kehonsa. Kehonhallinta on kiinni lihaksista ja motoriikasta, ei läskistä. Ihmisen lihavuuskin voi johtua isoista lihaksista ja noita lihaksikkaita naisiakin löytyy. Etsi jostain käsiin bodauslehtiä, niin tajuat.

        Läskinen pintakerroskaan ei aina kerro totuutta. Olen nähnyt monia hyviä swingtanssijoita jopa SM-kisoissa, joilla on myös läskiä lihasten ja luiden päällä. Ei heidän tarvinnut käyttää mitään hämärää erikoistekniikkaa tanssissaan.=)

        Jos sinun esteettistä silmääsi ja vientiäsi häiritsee "läskinen" daami, niin sitten häiritsee ja se on sinun ongelmasi. Älä silti sekoita hyvää viseä ja ihmisten painoa toisiinsa. Niillä ei todellakaan ole mitään tekemistä keskenään.

        Tanzzijan kans samaa mieltä. Näin on, tiedän kokemuksesta.


      • Tanzzija
        True Humppis kirjoitti:

        Sensijaan sinulla edelleen vaikeuksia: "...Reagoinnilla ei ole mitään tekemistä massan kanssa, niin kauan kuin reagoinnin kohde liikkuu omalla voimallaan..."

        Kehoitan lukemaan jotakin inertiasta.

        Jos vientisi kerran perustuu daamin raahaamiseen ja/tai jopa repimiseen paikasta a paikkaan b, epäilemättä tarvitset enemmän voimaa daamin liikutteluun.

        Suosittelen opettelemaan hienovaraisen vientityylin, jossa käytät mahdollisimman vähän voimaa ja annat daamin liikkua paikasta a paikkaan b omin jaloin.

        Daamisi ovat tällöin varmasti tyytyväisempiä.


      • urheiluhullu
        True Humppis kirjoitti:

        ...enää yrittää teidän kanssanne. Se lukutaito todellakaan ei ole vahvin puolenne. Enpä tiedä mikä sitten olisi.

        En tietystikään yritä voimalla ketään viedä, vaan juuri niillä visen mukaisila merkeillä.

        Jotenkin vain tuntuu teille olevan mahdotonta käsittää noita fysiikan lakeja.

        Yksinkertaisesti se merkki on pakko antaa isomalle massalle ennemmin kuin pienelle, jotta likesuunnan ja/tai -määrän muutos olisi mahdollista aikaansaada samaan aikaan noille erilaisille kappaleille.

        Toistan jo vaikka kuinka monennen kerran: Tungoksessa on oltava salamannopea, jos aikoo tanssia ja edetä sillä tavoin kuin pitää.

        Ennakoiva merkinanto on mahdotonta niiden muiden myös liikkeessä olevien vuoksi. Niinpä painavamman kanssa on tingittävä monestakin asiasta.

        Usko pois -minulla tuosta todella paljon myös käytännön kokemusta.

        Missä kohdassa on se vaikeus tätä ymmärtää?

        Olen erimieltä TH:n kanssa massan vaikutuksesta reaktionopeuteen.

        Ajatellaanpa juoksijoiden lähtönopeutta. Uskaltaisin väittää, että massaltaan suurempien (esim. pikajuoksijoiden) lähtönopeus on huomattavasti suurempi kuin pienimassaisten (esim. maratoonarien).


      • True Humppis
        urheiluhullu kirjoitti:

        Olen erimieltä TH:n kanssa massan vaikutuksesta reaktionopeuteen.

        Ajatellaanpa juoksijoiden lähtönopeutta. Uskaltaisin väittää, että massaltaan suurempien (esim. pikajuoksijoiden) lähtönopeus on huomattavasti suurempi kuin pienimassaisten (esim. maratoonarien).

        ...er mieltä tok olla.

        Vaan eipä ole ihan sama laji kyseessä, eikä sitäpaitsi se pikajuoksijakaan fysiikan lakeja mihinkään pysty kadottamaan. Enemmän voimaa joutuu käyttämään kuin maratoonari siihen liikkelle lähtöön (massahitauden voittamiseen -inertiaa). Sitäpaitsi kaarteissa on kovemmilla kuin kevyempi heppu. Maaliviivan jälkeen pysähtyminen vaatii myös eri tavalla työtä (energiaa).

        Seuratanssissa ei pitäisi joutua voimaa käyttämään juuri lainkaan moiseen, jos haluaa päästä nauttimaan lajista. Hauskaa pitää olla ja kevyttä -helppoa myös.


      • TTanssija
        True Humppis kirjoitti:

        ...er mieltä tok olla.

        Vaan eipä ole ihan sama laji kyseessä, eikä sitäpaitsi se pikajuoksijakaan fysiikan lakeja mihinkään pysty kadottamaan. Enemmän voimaa joutuu käyttämään kuin maratoonari siihen liikkelle lähtöön (massahitauden voittamiseen -inertiaa). Sitäpaitsi kaarteissa on kovemmilla kuin kevyempi heppu. Maaliviivan jälkeen pysähtyminen vaatii myös eri tavalla työtä (energiaa).

        Seuratanssissa ei pitäisi joutua voimaa käyttämään juuri lainkaan moiseen, jos haluaa päästä nauttimaan lajista. Hauskaa pitää olla ja kevyttä -helppoa myös.

        Ole edes yhden kerran elämässäsi mies ja myönnä olleesi väärässä. Et ole lukenut fysiikkaa etkä käynyt tanssijoiden tanssitreeneissä.

        Väität, että: 1 x 0 >> 2 x 0

        Hiukan suhteellisuutta. Jos itse olet vain lusikalla ruokittu, niin älä oleta muiden tyytyvän samaan kuin sinä.

        Ja vielä rautalangasta: Jos olisit 5 kg painavampi ja tanssia joskus treenannut, olit paljon nopeampi, taitavampi ja pystyisit ehkä itsekin tanssimaan.


      • Asioista tietävä
        True Humppis kirjoitti:

        "Jos tarvitset lisäopetusta VISEssä, löydät varmasti kotipaikkakunnaltasikin asiansaosaavan tanssikoulun tai -kerhon."

        Kiitos vain! Olen ollut niissä kaikissa jänenenä (yhdessä edelleenkin) ja yhtä johtanutkin pari vuotta.

        Ko. seuran nykyisen pj:n, siis seuraajani, kanssa samalla tanssiretkellä eilen viimeksi. Saan kyllä häneltä tarvittaessa neuvoja, jos haluan. Ohjaa siellä myös.

        Tähän asti ovat hyvin riittäneet mm. Aaltoset, Koivulat, Kirmaset, Ruuskaset ja Tahvanaiset jne. (yhteensä yli 20 eri opettajaa) riittäneet hyvin niillä kymmenkunnalla leirillä ja paljon useammalla kurssilla saatu oppi, jota noiden seurojen normaaliopetuksen lisäksi olen eri puolilla maata käynyt hankkimassa.

        Vähintään tuhat tuntia on noista kertynyt. Ihan riittävästi on VISEakin ollut mukana vuosien varrella. Eiköhän ole hallussa.

        Ällöttävää luettavaa


      • True Humppis
        TTanssija kirjoitti:

        Ole edes yhden kerran elämässäsi mies ja myönnä olleesi väärässä. Et ole lukenut fysiikkaa etkä käynyt tanssijoiden tanssitreeneissä.

        Väität, että: 1 x 0 >> 2 x 0

        Hiukan suhteellisuutta. Jos itse olet vain lusikalla ruokittu, niin älä oleta muiden tyytyvän samaan kuin sinä.

        Ja vielä rautalangasta: Jos olisit 5 kg painavampi ja tanssia joskus treenannut, olit paljon nopeampi, taitavampi ja pystyisit ehkä itsekin tanssimaan.

        Ttanssija: "Ole edes yhden kerran elämässäsi mies ja myönnä olleesi väärässä. Et ole lukenut fysiikkaa etkä käynyt tanssijoiden tanssitreeneissä."

        Jos olen oikeassa (ja olen), en rupea myöntelemään. Mies olen aina ollut.

        Yliopistossa en ole fysiikkaa lukenut, mutta koulussa kyllä ja sen jälkeen tuhansia sivuja vaikka minkälaisia tieteellisia teoksia ja tekstejä.

        Tiedän mistä puhun, mutta sen myös tiedän, että sinulla on nyt joku tukko tuossa ymmärtämisessä.

        Mitkähän sinulle ovat yhtä kuin tanssijoiden treenit? Luettelenko vähän omiani?

        LaTaUs - sittemmin Nick's 1994-, Dancing, lähinnä boogieta (joku tekniikkaharjoitus muutakin) 1997-, Möysän NS, Hollolan NS, Lavarit 2002-05. Valoaaalto (Oulu). Svengikingien leirejä Kauniaisissa, Vesilahdella, Hervannassa, Boogie tour parina vuonna, Boogie night pari kertaa, Argentinoleiri Turussa, SUSELin leiri Ikaalisissa, Aaltosten leiri Aurassa, Bugg-leirejä useita eri puolilla Suomea (pitkälti toistakymmentä eri opettajaa), Salsakursseilla 9 eri opettajan opissa 6 eri paikkakunnalla kuuden vuoden aikana (yhteensä yli 40 t).

        Noiden lisäksi omien seurojen leirejä mm. Vääksyssä, Kuusankoskella, Mäntyharjulla. Lattarileiri Pohjassa....

        Ja sitten tietysti ne omien seurojen viikkoharjoitukset useiden vuosien ajan. Viimeksi nykyisen, Jam'n Rollin bugg- ja lindy hop-kurssit.

        En jaksa kaikkia luetella. Luulisi kuitenkin riittävän.

        Ota asioista ensin selvää, ennen kuin rupeat esittämään perättömiä väitteitä!


      • True Humppis
        Asioista tietävä kirjoitti:

        Ällöttävää luettavaa

        Osoita edes yksi kohta, missä olen kehunut itseäni. Ja että vielä ansiottomasti sitäpaitsi. Oletko koskaan edes nähnyt minua?


      • moukka
        True Humppis kirjoitti:

        Ttanssija: "Ole edes yhden kerran elämässäsi mies ja myönnä olleesi väärässä. Et ole lukenut fysiikkaa etkä käynyt tanssijoiden tanssitreeneissä."

        Jos olen oikeassa (ja olen), en rupea myöntelemään. Mies olen aina ollut.

        Yliopistossa en ole fysiikkaa lukenut, mutta koulussa kyllä ja sen jälkeen tuhansia sivuja vaikka minkälaisia tieteellisia teoksia ja tekstejä.

        Tiedän mistä puhun, mutta sen myös tiedän, että sinulla on nyt joku tukko tuossa ymmärtämisessä.

        Mitkähän sinulle ovat yhtä kuin tanssijoiden treenit? Luettelenko vähän omiani?

        LaTaUs - sittemmin Nick's 1994-, Dancing, lähinnä boogieta (joku tekniikkaharjoitus muutakin) 1997-, Möysän NS, Hollolan NS, Lavarit 2002-05. Valoaaalto (Oulu). Svengikingien leirejä Kauniaisissa, Vesilahdella, Hervannassa, Boogie tour parina vuonna, Boogie night pari kertaa, Argentinoleiri Turussa, SUSELin leiri Ikaalisissa, Aaltosten leiri Aurassa, Bugg-leirejä useita eri puolilla Suomea (pitkälti toistakymmentä eri opettajaa), Salsakursseilla 9 eri opettajan opissa 6 eri paikkakunnalla kuuden vuoden aikana (yhteensä yli 40 t).

        Noiden lisäksi omien seurojen leirejä mm. Vääksyssä, Kuusankoskella, Mäntyharjulla. Lattarileiri Pohjassa....

        Ja sitten tietysti ne omien seurojen viikkoharjoitukset useiden vuosien ajan. Viimeksi nykyisen, Jam'n Rollin bugg- ja lindy hop-kurssit.

        En jaksa kaikkia luetella. Luulisi kuitenkin riittävän.

        Ota asioista ensin selvää, ennen kuin rupeat esittämään perättömiä väitteitä!

        Yllättävää! noin paljon sosiaalista toimintaa ja luettua tietoa, silti sivistymätön ja suvaitsematon moukka.


      • Toinen tietäjä
        True Humppis kirjoitti:

        Osoita edes yksi kohta, missä olen kehunut itseäni. Ja että vielä ansiottomasti sitäpaitsi. Oletko koskaan edes nähnyt minua?

        Mitä lausetta et tällä kertaa ymmärtänyt?


      • TTanssija
        True Humppis kirjoitti:

        Ttanssija: "Ole edes yhden kerran elämässäsi mies ja myönnä olleesi väärässä. Et ole lukenut fysiikkaa etkä käynyt tanssijoiden tanssitreeneissä."

        Jos olen oikeassa (ja olen), en rupea myöntelemään. Mies olen aina ollut.

        Yliopistossa en ole fysiikkaa lukenut, mutta koulussa kyllä ja sen jälkeen tuhansia sivuja vaikka minkälaisia tieteellisia teoksia ja tekstejä.

        Tiedän mistä puhun, mutta sen myös tiedän, että sinulla on nyt joku tukko tuossa ymmärtämisessä.

        Mitkähän sinulle ovat yhtä kuin tanssijoiden treenit? Luettelenko vähän omiani?

        LaTaUs - sittemmin Nick's 1994-, Dancing, lähinnä boogieta (joku tekniikkaharjoitus muutakin) 1997-, Möysän NS, Hollolan NS, Lavarit 2002-05. Valoaaalto (Oulu). Svengikingien leirejä Kauniaisissa, Vesilahdella, Hervannassa, Boogie tour parina vuonna, Boogie night pari kertaa, Argentinoleiri Turussa, SUSELin leiri Ikaalisissa, Aaltosten leiri Aurassa, Bugg-leirejä useita eri puolilla Suomea (pitkälti toistakymmentä eri opettajaa), Salsakursseilla 9 eri opettajan opissa 6 eri paikkakunnalla kuuden vuoden aikana (yhteensä yli 40 t).

        Noiden lisäksi omien seurojen leirejä mm. Vääksyssä, Kuusankoskella, Mäntyharjulla. Lattarileiri Pohjassa....

        Ja sitten tietysti ne omien seurojen viikkoharjoitukset useiden vuosien ajan. Viimeksi nykyisen, Jam'n Rollin bugg- ja lindy hop-kurssit.

        En jaksa kaikkia luetella. Luulisi kuitenkin riittävän.

        Ota asioista ensin selvää, ennen kuin rupeat esittämään perättömiä väitteitä!

        Ei taida lukeminen onnistua. Paljon sopaa kirjoitit. Yritä edes vastata yhteenkin kommenttiin. Vai menikö taas jauhot suuhun?


      • True Humppis
        moukka kirjoitti:

        Yllättävää! noin paljon sosiaalista toimintaa ja luettua tietoa, silti sivistymätön ja suvaitsematon moukka.

        Ilmeiseti sinun piireissäsi toisen moukaksi nimittely on osoitus korkesta sivistystasosta.

        Olisit voinut edes yrittää perustella.
        Lienet kuitenkin kykenemätön siihen.


      • True Humppis
        TTanssija kirjoitti:

        Ei taida lukeminen onnistua. Paljon sopaa kirjoitit. Yritä edes vastata yhteenkin kommenttiin. Vai menikö taas jauhot suuhun?

        Arvon TTanssija, nytpä on mainio tilaisuus tulla osoittamaan sekä taitosi että muutenkin korkea laatusi.

        Tule tänään Paville.

        Sanat eivät näy sinun umpiluuhusi uppoavan, jospa käytännössä olisi helpompaa.


      • Tanssituomari
        True Humppis kirjoitti:

        Arvon TTanssija, nytpä on mainio tilaisuus tulla osoittamaan sekä taitosi että muutenkin korkea laatusi.

        Tule tänään Paville.

        Sanat eivät näy sinun umpiluuhusi uppoavan, jospa käytännössä olisi helpompaa.

        Kun asia loppuu, niin ...

        Haastat tanssijoita eläkeläistansseihin ja muistaakseni useamman kerran aikaisemmin muita sinua asiallisesti kommentoineita naistentansseihin??? Ryhdistäydy.


      • True Humppis
        Tanssituomari kirjoitti:

        Kun asia loppuu, niin ...

        Haastat tanssijoita eläkeläistansseihin ja muistaakseni useamman kerran aikaisemmin muita sinua asiallisesti kommentoineita naistentansseihin??? Ryhdistäydy.

        Kuulepas tanssituomari: Jos jonkun (joidenkuiden) kyky ymmärtää sanallisia viestejä osoittautuu niin rajalliseksi kuin näissä tapauksissa on käynyt, lienee ainoa mahdollisuus käytännön testi.

        Millä kohdassa siinä se riidan haastaminen tulee vastaan?

        Koska tiedän olevani oikeassa ja sittäpaitsi perättömien väitteiden kohteena, koen oikeudekseni vastata ja perustella.

        Niin kauan vastaan asiallisesti kuin minua ei ruveta solvaamaan. Sen jälkeen ei ole enää peli tasapuolista, jos joudun yrittämään idiooteille puhua kuin täysjärkisille.


      • True Humppis
        Tanssituomari kirjoitti:

        Kun asia loppuu, niin ...

        Haastat tanssijoita eläkeläistansseihin ja muistaakseni useamman kerran aikaisemmin muita sinua asiallisesti kommentoineita naistentansseihin??? Ryhdistäydy.

        Tanssituomarille tähän: "Haastat tanssijoita eläkeläistansseihin"

        Juuri tarkistin "Minne menossa- palstalta. Ainakin kuusi alle 50-vuotiasta daamia ja muutama mies samaan sarjaan on ilmoitautunut. Naisista sitäpaitsi ainakin kaksi alle 30 v.

        Taitavia ja vauhdikkaita mimmejä. Muutaman muunkin (alle 40 v) tiedä tulevan lisäksi. Takaan, että eläkeäistanssitunnelma on kaukana.

        Riitävästi olisi osaavalle, mutta voi olla, ettei tuomarillakaan riitä luonto.

        Edelleen teroitan, että kannataa ottaa asioista selvää ennen kuin rupeaa lokaa heittelmään.


      • vientiä
        True Humppis kirjoitti:

        No, puolileikilläni, mutta myös vähintään yhtä tosissani: On nimittäin niin, että niiden raskaasti vietävien kanssa ei tanssimisestani enää ainakaan tule oikein mitään. Muutenkin kipeä polvi lähtee raskaasti vääntäessä helposti alta, ja sitten onkin illan tanssit siinä.

        Hikikin sitäpaitsi tulee ihan riittävän helposti muutenkin. Ei enää lisärasitusta kaipaa.

        Sitä "liikakeveyttä" kai saattaa esiintyä sillä tavoin, että nainen ei tarjoa lainkaan vastetta.

        Siinähän sitten käy niin, ettei mene merkki perille lainkaan ja vienti jää pikemmnkin takavoittoiseksi, kun pitääkin sen varsinaisen vientimerkin päälle tarjota ihan fyysistä vientiä. Jousto on tarpeen, mutta vain oikeissa kohdin.

        Tuosta syystä en juurikaan enää haeskele kuin vain niitä tuttuja ja taattuja, joiden kanssa tiedän kulkevan hyvin.

        Kokemuskaan ei takaa mitään, sillä joitakin perusasioita eivät kaikki opi muuten kuin riittävän paljolla ja oikeantasoisella kurssituksella ja leirityksellä sekä sitten vielä oikeanlaisten miesten kanssa tanssimalla.

        Elikkä puutteellinen vientitaito korvataan selittelyllä ja tuttuja tanssittamalla.Monesti onkin haastavinta tanssittaa uutta ja vaikka tukevaa taitavaa tanssityttöä.Kyllä ne vaan menee minne haluaa kun vain osaa viedä.
        Tuttujen kanssa ei kyllä kolhompikaan mies jää pulaan kun nainen tietää paikata viennin puutteet/virheet ja kenties vielä sooloilla improja.


    • Drago`

      Olen tanssinut pitkälti aivan kaiken kokoisten miesten kanssa. Lyhyi ylsi hädin tuskin rinnan korkeudelle ja pisimmällä kavaljeerolla oli varmasti pituutta yli kaksi metriä. Myös painossa löytyy.. hyvinkin isosta ja mahakkaasta aina todelliseen höyhensarjalaiseen.

      No, en kumminkaan ole huomannut mitään todellista korrelaatiota tanssin miellyttävyyden ja/tai epämiellyttävyyden ja mahan kanssa. Jos mies tanssii hyvin, maha ei tosiaan vaikuta asiaan mitenkään. Sensijaan jos tanssitaito on surkea, ei tarvitse olla edes iso maha ja homma ei silti toimi.. Toki vielä kamalampaa on jos tulee rusennetuksi siihen tanssitaidottoman herran mahan päälle makaamaan.. :D Onneksi näitä on hyvin harvassa!

      Toisaalta tuo rusentaminen mahan päälle ei ole yhtään sen epämiellyttävämpää, kuin mikään muukaan daamia väkisin väärän asentoon vääntävä toimenpide. Myös hoikat herrat harrastavat daamiensa vääntämistä mitä kummallisimpiin asentoihin, joten turha on puhua tästä mahapainista sen enempää yksittäisenä asiana.

      Mitä tulee daamien painoon, niin tiedän useampiakin erinomaisen hyvin tanssivia daameja joilla selvästi on ylikiloja, jopa melko reippaastikin. Jalka nousee kuitenkin kepeästi, eikä daamien liikkeessä näy kömpelyyttä tai hitautta. Paino ei välttämättä kerro yhtikäs mitään daamin tanssitaidosta tai siitä miten kevyt on seuraajana. Seuraaminen on taitolaji.. se ei korreloi painon kanssa sen enempää kuin muidenkaan ominaisuuksien. Ihan yhtä hyvin voisi väittää, että kaikki hameisiin pukeutuneet naiset ovat parempia seuraajia, kuin housuasuiset.

      No, tämä törkymöykky joka keskustelun aloitti, ei varmasti piittaa pätkän vertaa tanssitaidosta.. hän haluaa ainoastaan hakea nuoria, sieviä ja hoikkia naisia.. ts. tanssitaito on täysin sivuseikka jos daami vaan täyttää missimitat.

    • lihavasti

      selvää kai on että, iso ihminen liikkuu "eritavalla" tansiessakin. Myös hän on oppinut ja tahtoo kyetä liikkumaan omin voimin tannsinkin. Visuaallisesti se on toisen näköistä ja kun se on vähemmistö tanssiväestä on se myös huomiokohde.

      Ei tanssimen kyllä tosiaan ole tarkoitettu vain "ihannemittaisille" niin kuin missikisat tai muut. JA on oikeinkin hyviä tansijoita ja selvästi lihavissa ihmisissä. Naisen ja miehen asema on aina sama suhteessa lihavaan partneriin. Tuntemus ja tanssin kulku kokee samat vaikeudet, tosin mies on viejänä lihavalle naiselle ja taas lihava mies toimii viejänä hoikemalle tai laihalle naiselle.

      Kyllä viejänä on hyvinkin erilaista pyrkiä viemään erikoisia mutta, on tialisuus ollut viedä osaavaa naista joka on ylipainoinen ja on luottamus kasvanut että se on tanssia ja sen onnistumista myös silloin. On myös ollut mukavaa nähdä kun tanssi kursseilla on osaavia lihavia tansin harrastajia.

      Myös se että laihan (oikeesti laihan) kanssa tansiminen on myös vaikeaa jos roppa ei tanssi siis ei itsestään selvää ole se että laiha on hyvä tansija.

      • True Humppis

        ...ovat silti aina voimassa. Massa liikkuu niiden mukaisesti ja vaatii enegiaa myös samojen lakien mukaan.

        Tähän lähinnä kuitenkin: "Myös se että laihan (oikeesti laihan) kanssa tansiminen on myös vaikeaa jos roppa ei tanssi siis ei itsestään selvää ole se että laiha on hyvä tansija."

        Kenen kanssa tahansa on vaikeata tanssia, jos tämä ei kanna vartaloaan tasapainossa tai tottele vientiä. Vientipäälliköt ovat pahimpia; tanssi kuolee.

        Enemmän niitä hyviä tanssijoita kuitenkin sieltä painoindeksin alapäästä löytyy. Ovat kai muutenkin liikunnallisempia kuin sohvaperunan oloiset tuhdimmat.

        Kuitenkin viimeksi eilen pääsin kokemaan, miten oikealla tavalla liikkuvan naisen langanlaihaksi rääkätty maratoonarin kroppa tottelee tanssinkin elementtejä kevyesti kuin kevättuulen henkäys.


      • kokemuksestakin
        True Humppis kirjoitti:

        ...ovat silti aina voimassa. Massa liikkuu niiden mukaisesti ja vaatii enegiaa myös samojen lakien mukaan.

        Tähän lähinnä kuitenkin: "Myös se että laihan (oikeesti laihan) kanssa tansiminen on myös vaikeaa jos roppa ei tanssi siis ei itsestään selvää ole se että laiha on hyvä tansija."

        Kenen kanssa tahansa on vaikeata tanssia, jos tämä ei kanna vartaloaan tasapainossa tai tottele vientiä. Vientipäälliköt ovat pahimpia; tanssi kuolee.

        Enemmän niitä hyviä tanssijoita kuitenkin sieltä painoindeksin alapäästä löytyy. Ovat kai muutenkin liikunnallisempia kuin sohvaperunan oloiset tuhdimmat.

        Kuitenkin viimeksi eilen pääsin kokemaan, miten oikealla tavalla liikkuvan naisen langanlaihaksi rääkätty maratoonarin kroppa tottelee tanssinkin elementtejä kevyesti kuin kevättuulen henkäys.

        Fysiikan lait niin, ja lihavat itse sen tietää aivan siinä kuin hoikemmatkin.Se myös on totta että tanssi "kuolee" tosiaan vaikka kuinka laiha olis jos se ei lähde mukaan tansiin.
        Sekin on mitä suurimassa määrin totta että parhaat ja osaavimmat tansiijat on hoikissa ja yleensä liikkuvissa naisissa ja miehissäkin varmaan. Ja parhaa tanssinautinot keskittyy "tasapainosuhteisten kanssa tansimisiin" onhan se kuitenkin enemmistö muutoinkin.
        Kevät tuulen henkäyksiä on onneksi tuon tuostakin ja onpa se myötätuuli silloin varmaan purjeisiin tarttuvaa..


      • Hoikka mieluusti

        Kuntoilen ja pidän itsestäni huolta.Haluan olla sutjakka ja notkea tanssitettava.Itsellä mukava ja huoliteltu olo tuo tanssiin iloa ja leikkisyyttä.


      • Opettele tanssimaan
        True Humppis kirjoitti:

        ...ovat silti aina voimassa. Massa liikkuu niiden mukaisesti ja vaatii enegiaa myös samojen lakien mukaan.

        Tähän lähinnä kuitenkin: "Myös se että laihan (oikeesti laihan) kanssa tansiminen on myös vaikeaa jos roppa ei tanssi siis ei itsestään selvää ole se että laiha on hyvä tansija."

        Kenen kanssa tahansa on vaikeata tanssia, jos tämä ei kanna vartaloaan tasapainossa tai tottele vientiä. Vientipäälliköt ovat pahimpia; tanssi kuolee.

        Enemmän niitä hyviä tanssijoita kuitenkin sieltä painoindeksin alapäästä löytyy. Ovat kai muutenkin liikunnallisempia kuin sohvaperunan oloiset tuhdimmat.

        Kuitenkin viimeksi eilen pääsin kokemaan, miten oikealla tavalla liikkuvan naisen langanlaihaksi rääkätty maratoonarin kroppa tottelee tanssinkin elementtejä kevyesti kuin kevättuulen henkäys.

        Vienti perustuu vientisignaalin antoon ja seuraaminen tämän signaalin vastaanottoon.

        Viejän tai seuraajan massalla ei ole mitään merkitystä tuossa. Jos viejä osaa viedä (antaa selkeän vientisignaalin) ja seuraaja osaa tuon tulkita sekä toteuttaa, vienti/seuraaminen toimii.

        Kyse on enemmän tai vähemmän synnynnäisistä motorisista ominaisuuksista, jotka eivät ole riippuvaisia massasta.

        Treenaamalla toki noita voi koettaa parantaa. Se, että seuraajalla tai viejällä on langanlaiha keho, ei tarkoita todellakaan, että kyseinen henkilö olisi hyvä tanssija. Eikä se, että jompikumpi tai molemmat ovat läskejä, tarkoita sitä, että kumpikaan ei osaa tanssia.

        Ei edes sitä, etteivätkö läskitkin harrastaisi liikuntaa.


      • True Humppis
        Opettele tanssimaan kirjoitti:

        Vienti perustuu vientisignaalin antoon ja seuraaminen tämän signaalin vastaanottoon.

        Viejän tai seuraajan massalla ei ole mitään merkitystä tuossa. Jos viejä osaa viedä (antaa selkeän vientisignaalin) ja seuraaja osaa tuon tulkita sekä toteuttaa, vienti/seuraaminen toimii.

        Kyse on enemmän tai vähemmän synnynnäisistä motorisista ominaisuuksista, jotka eivät ole riippuvaisia massasta.

        Treenaamalla toki noita voi koettaa parantaa. Se, että seuraajalla tai viejällä on langanlaiha keho, ei tarkoita todellakaan, että kyseinen henkilö olisi hyvä tanssija. Eikä se, että jompikumpi tai molemmat ovat läskejä, tarkoita sitä, että kumpikaan ei osaa tanssia.

        Ei edes sitä, etteivätkö läskitkin harrastaisi liikuntaa.

        Opettele tanssimaan kirjoitti: "...langanlaiha keho, ei tarkoita todellakaan, että kyseinen henkilö olisi hyvä tanssija. Eikä se, että jompikumpi tai molemmat ovat läskejä, tarkoita sitä, että kumpikaan ei osaa tanssia."

        Ei kukaan ole väittänytkään tuollaista. Opettele lukemaan!

        Ties monennenko kerran toistan: Fysiikan lait eivät kumoudu sen paremmin opettelemalla kuin muullakaan konstilla. Voimassa pysyvät. Niiden vaikutusten lieventämiseen tarvitaan eri keinoja. Jos massa on pieni, tarvitaan konstejakin vähemmän, ja homma on miellyttävämpää niille, jotka eivät halua puurtaa vaan huvitella.

        Edelleen olet hukannut sen ajatuksen tungoksessa tanssimisesta. Tuon viennin ja seuraamisen ideat toki jokainen täysjärkinen tanssija hallitsee.

        Eri juttu on sitten niiden toteuttaminen olosuhteissa, joissa muuttujia (toisia tanssivia pareja) liikkuu suurelta osin arvaamattomasti ahtaissa tiloissa. Silloin tarvitaan nopeutta ja pientä massaa. Usko nyt ja lue vaikka vähän fysiikkaa!


    • Manjaana

      Olipas harvinaisen vastenmielinen kirjoitus.. :o(

      Jos oikean käden alla tuntee "ihramakkaran", on käsi silloin täysin väärässä paikassa, joten ei ihme jos ei vienti onnistu..

      Mikä se sitten läski on kenenkin mielestä, taitaa raja kulkea siinä 55kg lukemissa, sellasta mukavaa leppeetä sakkia näyttäs tanssipiiri olevan, voe mahtavuutta...

      • vastakohta

        Moni varmaankin itsensä ylipainoiseksi tunnistava varmaankin erityisen mielenkiinnolla seuraa keskustelua, ja siksi ei vastenmielisyys auta tai edistä "vuoropuhelua" aiheesta. Kirjoitustahan tarkoititkin varmaan?

        "törky" liene tarkoittanut "omaa suutaan" kun kertoo tuntemustaan törkyillen.

        Tanssiväki on tosiaan pääosin leppoisaa väkeä, ja tiukikset ja nirpat löytynee aivan hoikista ja ehkä itseään muita ylempänä pitävistä tanseissa kävijöistä. Ei sen kummemmin pro tanssijoista tai osaajista. Sillä taas heidän porukoissa on myö leppoisia.

        Kiloilla onkin aika vaikea ylipainoista hakea sillä ja ei se liene tansiin yhteydessä kovin olennaista tanssinkannalta. Toisen mielestä se on kiloissa toisen mielestä sopusuhtaisuudessa, toisen mielestä, taas ihmistyypissä, ym , pituus ja paino suhteuteutettuna kykyyn liikkua kestävästi lienee tanssin perusteita.

        Esim lyhyt tansija daami on vaikea tansia vaikka onkin hoikka, mutta jos tyttö "tansii" niin ja häntä voi viedä se muuttaa tilanteen. Pitkä daami vaikka on hoikka on myös "vaikea" viedä mutta jos hän "tanssii"" tilanne on toinen. Ylipainoinen jos on uskaltautunut tanssin saloihin ja liikkuu tanssiin rohkeasti on hän heti parempi seuraaja. Yleensä ylipainoiset ovat vähän arkoja "tansimaan"??. Siksi tanssi ei kulje ja se ei mielytä niin paljoa.


      • True Humppis
        vastakohta kirjoitti:

        Moni varmaankin itsensä ylipainoiseksi tunnistava varmaankin erityisen mielenkiinnolla seuraa keskustelua, ja siksi ei vastenmielisyys auta tai edistä "vuoropuhelua" aiheesta. Kirjoitustahan tarkoititkin varmaan?

        "törky" liene tarkoittanut "omaa suutaan" kun kertoo tuntemustaan törkyillen.

        Tanssiväki on tosiaan pääosin leppoisaa väkeä, ja tiukikset ja nirpat löytynee aivan hoikista ja ehkä itseään muita ylempänä pitävistä tanseissa kävijöistä. Ei sen kummemmin pro tanssijoista tai osaajista. Sillä taas heidän porukoissa on myö leppoisia.

        Kiloilla onkin aika vaikea ylipainoista hakea sillä ja ei se liene tansiin yhteydessä kovin olennaista tanssinkannalta. Toisen mielestä se on kiloissa toisen mielestä sopusuhtaisuudessa, toisen mielestä, taas ihmistyypissä, ym , pituus ja paino suhteuteutettuna kykyyn liikkua kestävästi lienee tanssin perusteita.

        Esim lyhyt tansija daami on vaikea tansia vaikka onkin hoikka, mutta jos tyttö "tansii" niin ja häntä voi viedä se muuttaa tilanteen. Pitkä daami vaikka on hoikka on myös "vaikea" viedä mutta jos hän "tanssii"" tilanne on toinen. Ylipainoinen jos on uskaltautunut tanssin saloihin ja liikkuu tanssiin rohkeasti on hän heti parempi seuraaja. Yleensä ylipainoiset ovat vähän arkoja "tansimaan"??. Siksi tanssi ei kulje ja se ei mielytä niin paljoa.

        ...puutun vain tähän: "Kiloilla onkin aika vaikea ylipainoista hakea sillä ja ei se liene tansiin yhteydessä kovin olennaista tanssinkannalta."

        Nimittäin vieläkään ei ole fysiikan lakeja kumottu sen paremmin mekaniikassa kuin liikunnassakaan. Inertia ei lakkaa olemasta ratkaisevan tärkeä asia missä tahansa liikkeessä. Tanssi on liikettä mitä suurimmassa määrin.

        Vaikka tanssisit avaruudessa, missä ei ole painovoimasta tietoakaan, on kaikessa otettava huomioon kappaleen massa.


      • painoindeksi 23
        True Humppis kirjoitti:

        ...puutun vain tähän: "Kiloilla onkin aika vaikea ylipainoista hakea sillä ja ei se liene tansiin yhteydessä kovin olennaista tanssinkannalta."

        Nimittäin vieläkään ei ole fysiikan lakeja kumottu sen paremmin mekaniikassa kuin liikunnassakaan. Inertia ei lakkaa olemasta ratkaisevan tärkeä asia missä tahansa liikkeessä. Tanssi on liikettä mitä suurimmassa määrin.

        Vaikka tanssisit avaruudessa, missä ei ole painovoimasta tietoakaan, on kaikessa otettava huomioon kappaleen massa.

        Turha painokeskusteluista on hermostua. jos keskusteluissa on vaikkapa lähtökohtana ihannepaino tai ihannetila, niin luonnollisesti jokaisessa liikuntalajissa sellainen on olemassa. Tanssikin on mitä suurimmassa määrin liikuntaa. Huippukoripalloilijat ovat pitkiä, kestävyysjuoksijat laihoja, heittäjät ja työntäjät isoja ja lihaksikkaita, pikajuoksijat riittävän lihaksikkaita, että voima riittää, hyppääjät pitkäsäärisiä, taitoluistelijat keveitä. Lajeja voi luetella loputtomiin, myös tanssiin on olemassa myös varmaan joku ihannekoko, että se on parhaimmillaan ja kauneimmillaan.
        Mutta yhteistä kaikille liikuntalajeille on, että myös muun kokoiset pärjää omalla tasollaan ja se taso voi olla aika korkeakin.


      • Bodari
        True Humppis kirjoitti:

        ...puutun vain tähän: "Kiloilla onkin aika vaikea ylipainoista hakea sillä ja ei se liene tansiin yhteydessä kovin olennaista tanssinkannalta."

        Nimittäin vieläkään ei ole fysiikan lakeja kumottu sen paremmin mekaniikassa kuin liikunnassakaan. Inertia ei lakkaa olemasta ratkaisevan tärkeä asia missä tahansa liikkeessä. Tanssi on liikettä mitä suurimmassa määrin.

        Vaikka tanssisit avaruudessa, missä ei ole painovoimasta tietoakaan, on kaikessa otettava huomioon kappaleen massa.

        Siis fysiikan lakien mukaan:

        Voima on massan ja kiihtyvyyden tulo. Tästä ensimmäinen integraalin avulla saadaan energian kulutus.

        Eli jopa lukiofysiikalla voidaan osoittaa että läskikasan perässäraaahaminen kuluttaa enemmän energiaa kuin keijun. Jos asiasta hakee edes jotain positiivista on se että kun ihramammaa vääntää rystyset valkoisina perässään parketilla siinä itsekin hoikistuu kun ihan hiki tulee.


      • Vaino Harha
        painoindeksi 23 kirjoitti:

        Turha painokeskusteluista on hermostua. jos keskusteluissa on vaikkapa lähtökohtana ihannepaino tai ihannetila, niin luonnollisesti jokaisessa liikuntalajissa sellainen on olemassa. Tanssikin on mitä suurimmassa määrin liikuntaa. Huippukoripalloilijat ovat pitkiä, kestävyysjuoksijat laihoja, heittäjät ja työntäjät isoja ja lihaksikkaita, pikajuoksijat riittävän lihaksikkaita, että voima riittää, hyppääjät pitkäsäärisiä, taitoluistelijat keveitä. Lajeja voi luetella loputtomiin, myös tanssiin on olemassa myös varmaan joku ihannekoko, että se on parhaimmillaan ja kauneimmillaan.
        Mutta yhteistä kaikille liikuntalajeille on, että myös muun kokoiset pärjää omalla tasollaan ja se taso voi olla aika korkeakin.

        ovat toki (esimerkkimme mukaisesti Jone laskuista poisjättäen) hämmästyttävänkin usein melko notkeita ja sillai ja tollai, mutta heidänkin tulee lauantaitansseissa paritanssiin ryhtyessänsä muistaa, että sen tanssin lähtökohdat ovat siinä, että: nythän on hyvinkin pitkälti niin, että varsinkin ensikohtaamisella ensin tunnustellaan varovaisilla käännöksillä oikeaan ja vasta sitten aina niin vaikeaan vasenpaan, kuinka tiukkoja käännöksiä ja kääntösäteitä sillä yhdistelmällä on syytä käytellä ja kun on päästy yhteisymmärrykseen sinänsä toki täysin mahdollisuuksien rajoissa olevista käännöksistä ja kääntösäteistä, aletaan sillä tanssisilmällä tosissaan tarkastelemaan siinä ynpärillä viuhuvia läheltäpititilanteita, jotka lopullisesti määräävät sen, mitä niistä mahdollisuuksien rajoissa havaituista käännöksistä ja kääntösäteistä voi siinä tilanteessa läheltäpititilanteita hieman etäisemmissä tilanteissa pitäytyen käyttää muutoin niin vakavaa paritanssitunnelmaa keventävää kevyttä kenttäkeskustelua kokoajan toki säistä ja miksei näistäkin ylläpitäen.

        Tyypillisin turmion tie lauantaitansseihin alkaa kenen tahansa henkilön toimesta siten, että hän kotona viikkokaudet luonnollisestikin täysin salaa harjoittelee sinänsä toki häikäisevää koreografiaansa ja lopulta sen koreografian valmistuttua yrittää sitä kaikesta huolimatta lauantaitanssissa noudattaa, jolloin väistämättä synty erittäinkin kivuliaita sekä henkisiä että fyysillisiä yhteentörmäilyitä, koska muut siinä lauantaitanssissa osallisina olevat henkilöt eivät mitenkään voi olla jyvällä sen salaisen koreografian yllättävistä ja sinänsä toki helkkarinkin hienoista detaljeista. Minkä tahansa koreografian sovittaminen täysin satunnaiseen lauantaiparitanssiynpäristöön lähtee omien taitojen tiedostamisen jälkeen siitä havainnosta, että sen vastaparin taidot eivät välttämättä ole samat ja kipeä polvikin sillä voi olla tahi ylikireä pakara, joka saa tuskaisen hien kihoamaan otsalle foxrtotissakin jok'ainoalla pitkällä, vaikka se herra kohteliaasti hymyillen (irvistystänsä toki ainoastansa peitelläkseen) ja ennenkaikkea kivenkovaan väittää, että nythän vasta onkin niin vauhdikasta tanssia, että tulee hikikin, minkä jälkeen (tahi mieluummin ennen, mikäli tiedetään entuudestaan sen vastaparin olevan vähintäänkin yhtä hyvä) on edelleen sovitettava sitä koreografiaa vieraistakin maakunnista ihailemaan saapuneitten kilpailevien paritanssiparien sinänsä toki huomattavankin paljon könpelönpiin peruskuviointeihin silkoista kohteliaisuussyistä.

        Paritanssi on erittäinkin pitkälle ja varsinkin lauantaitansseissa viimekädessä kohteliaisuuslaji eikä siinä siten käy alkaminen arvostelemaan vastaparejansa. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö kilpaileville pareille voisi ihan paikan päälläkin sanoa joskus jopa jyrkkiäkin mielipiteitänsä heidän käyttämistään koreografioista ynnämuistasensemmoisista mitäilmeisimmin huomioittenkiinnittelymielissä tehdyistä provokaatioista, koska he siinä kilpailevassa parissa kaikesta päätellen haluavatkin, että joku huomaisi eli panisi merkille, joten sellainen sanominen on juuri sitä, mitä he sitä koreografiaansa sopiessaan kaipasivatkin.

        Ja mitä tulee täällä esitettyihin epäilyihin koskien sitä, että keinovoimailulajeista harrastavista nimenomaisesti bodarit harrastaisivat lauantaitansseja, uskaltaisin väittää, että ainakaan piiritasolla se ei voi pitää paikkaansa: nythän onpi hyvinkin pitkälti niin, että siinä vaiheessa se bodari on ehtinyt rakastua kroppaansa niin syvästi, että hän jumittuu koko lauantaitanssi-illaksi ihailemaan itseänsä ja juuri valkaisemiaan hanpaitansa vaatehuoneustonsa peileistä alettuaan tukkaansa alunperin suihkujen raikkaan föönaamaan. Itse mä en ole koskaan tätä päässyt luonnossa näkemään, mutta mulle on syistä, joita voitte tässä ainoastansa arvailla, kerrottu lukuisia tätä käsitystäni tukevia tositarinoita, eikä niissä kaikissa tarinoissa suinkaan viitata vaatehuoneuston peilien vuoksi tuhohoihin tuomittuihin lauantaitanssimatkoihin vaan ylipäätään siihen havaintoon, että "sitä" ei saa siittä peilin edestä räjäyttämälläkään poies.


      • havainnoida
        True Humppis kirjoitti:

        ...puutun vain tähän: "Kiloilla onkin aika vaikea ylipainoista hakea sillä ja ei se liene tansiin yhteydessä kovin olennaista tanssinkannalta."

        Nimittäin vieläkään ei ole fysiikan lakeja kumottu sen paremmin mekaniikassa kuin liikunnassakaan. Inertia ei lakkaa olemasta ratkaisevan tärkeä asia missä tahansa liikkeessä. Tanssi on liikettä mitä suurimmassa määrin.

        Vaikka tanssisit avaruudessa, missä ei ole painovoimasta tietoakaan, on kaikessa otettava huomioon kappaleen massa.

        Seikka joka , liittyy isonpikokoisenkin tansijan omaan liikevoimaan ja tapaan suoirittaa tanssia omilla voimilaan ja joustavuuksillaan ja taidoillaan. Jos ne ovat kunnossa ei kokoero läheskään niin paljoa ole este onistumiselle tanssissa.
        Ymärtää sen jokainen että ei ketään voi "hilata" ja kantaa sekä vääntä tanssilatialla. Fysiikan laki viittaa tässä ilmaisuissa siihen että viejä olisi jotenkin ikäänkuin "etukuormaaja" viedesään ja lastaisi tainssia omilla voimillaan?!
        Siinä olet oikeassa että massakkaamman tansijan kanssa useimmiten liike tuntuu huomattavasti eirlaiselta varsinkin kun tansija osapuoli ei itse liiku musiikkiin. Tämän tekee hyvin moni juuri sopivan painoinenkin niin miehissä kuin naisissakin.


      • zet
        Bodari kirjoitti:

        Siis fysiikan lakien mukaan:

        Voima on massan ja kiihtyvyyden tulo. Tästä ensimmäinen integraalin avulla saadaan energian kulutus.

        Eli jopa lukiofysiikalla voidaan osoittaa että läskikasan perässäraaahaminen kuluttaa enemmän energiaa kuin keijun. Jos asiasta hakee edes jotain positiivista on se että kun ihramammaa vääntää rystyset valkoisina perässään parketilla siinä itsekin hoikistuu kun ihan hiki tulee.

        Bodari: "Eli jopa lukiofysiikalla voidaan osoittaa että läskikasan perässäraaahaminen kuluttaa enemmän energiaa kuin keijun."

        Seuratanssin kanssa tällä ei kuitenkaan ole käytännössä mitään tekemistä. Tanssissa ei ole tarkoitus raahata ketään missään tilanteessa. Henkilön liikkumiseen tarvittavan energian käyttää henkilö itse, vaikka toinen ohjaisikin liikesuunnan ja liikeradat. Bodarille suosittelen alkeistanssikurssia.


      • Manjaana
        vastakohta kirjoitti:

        Moni varmaankin itsensä ylipainoiseksi tunnistava varmaankin erityisen mielenkiinnolla seuraa keskustelua, ja siksi ei vastenmielisyys auta tai edistä "vuoropuhelua" aiheesta. Kirjoitustahan tarkoititkin varmaan?

        "törky" liene tarkoittanut "omaa suutaan" kun kertoo tuntemustaan törkyillen.

        Tanssiväki on tosiaan pääosin leppoisaa väkeä, ja tiukikset ja nirpat löytynee aivan hoikista ja ehkä itseään muita ylempänä pitävistä tanseissa kävijöistä. Ei sen kummemmin pro tanssijoista tai osaajista. Sillä taas heidän porukoissa on myö leppoisia.

        Kiloilla onkin aika vaikea ylipainoista hakea sillä ja ei se liene tansiin yhteydessä kovin olennaista tanssinkannalta. Toisen mielestä se on kiloissa toisen mielestä sopusuhtaisuudessa, toisen mielestä, taas ihmistyypissä, ym , pituus ja paino suhteuteutettuna kykyyn liikkua kestävästi lienee tanssin perusteita.

        Esim lyhyt tansija daami on vaikea tansia vaikka onkin hoikka, mutta jos tyttö "tansii" niin ja häntä voi viedä se muuttaa tilanteen. Pitkä daami vaikka on hoikka on myös "vaikea" viedä mutta jos hän "tanssii"" tilanne on toinen. Ylipainoinen jos on uskaltautunut tanssin saloihin ja liikkuu tanssiin rohkeasti on hän heti parempi seuraaja. Yleensä ylipainoiset ovat vähän arkoja "tansimaan"??. Siksi tanssi ei kulje ja se ei mielytä niin paljoa.

        Kirjoitusta tarkoitin joo, itsellä ei ole mitään addiktioita suuntaan tai toiseen, kaikki käypi, itseasiassa joskus jopa huomannut, että isomman kavaljeeron vienti on paljon parempaa, on jotensakin sinut omien liikkeidensä kanssa.

        Seuratanssissa/paritanssissa ei pitäisi olla juurikaan väliä koolla, niin pitkään kun tanssi on vain harrastus, siinä vaiheessa kun kuvaan astuu jo kaikki kikkailut ja nirppailut, ei kyse ehkä ole enää harrastuksesta.


      • True Humppis
        havainnoida kirjoitti:

        Seikka joka , liittyy isonpikokoisenkin tansijan omaan liikevoimaan ja tapaan suoirittaa tanssia omilla voimilaan ja joustavuuksillaan ja taidoillaan. Jos ne ovat kunnossa ei kokoero läheskään niin paljoa ole este onistumiselle tanssissa.
        Ymärtää sen jokainen että ei ketään voi "hilata" ja kantaa sekä vääntä tanssilatialla. Fysiikan laki viittaa tässä ilmaisuissa siihen että viejä olisi jotenkin ikäänkuin "etukuormaaja" viedesään ja lastaisi tainssia omilla voimillaan?!
        Siinä olet oikeassa että massakkaamman tansijan kanssa useimmiten liike tuntuu huomattavasti eirlaiselta varsinkin kun tansija osapuoli ei itse liiku musiikkiin. Tämän tekee hyvin moni juuri sopivan painoinenkin niin miehissä kuin naisissakin.

        Tähän: "...isonpikokoisenkin tansijan omaan liikevoimaan ja tapaan suoirittaa tanssia omilla voimilaan ja joustavuuksillaan ja taidoillaan. Jos ne ovat kunnossa ei kokoero läheskään niin paljoa ole este onistumiselle tanssissa."

        Niin kauan kuin ko. henkilö tanssii itsekseen, ei tuolla paljon merkitystä olekaan -osaa ennakoidan massansa liikkeet. Silloin kun on tilaa, tuo riittääkin.

        Paritanssissa ja varsinkin tungoksessa tulee liikkeen suunnan ja nopeuden vaihteluja ex tempore. Mitä vähemmän tilaa, sitä tärkeämpää on nopeus noissa. Viejä ei ehdi enää mitenkään antaa aikomaansa liikkeeseen olosuhteen muuttumisen takia tulevaa muutosta varten merkkiä ennakoiden. Kevyt lähtee (tai pysähtyy tarvittaessa) silti jokseenkin heti. Isompaa massaa vie jatkavuuden laki pidempään alkuperäiseen suuntaan. Korjaus ei onnistu ajoissa tai ainakin vaatii huomatavsti enemmän voimaa.


      • Insinööri
        True Humppis kirjoitti:

        Tähän: "...isonpikokoisenkin tansijan omaan liikevoimaan ja tapaan suoirittaa tanssia omilla voimilaan ja joustavuuksillaan ja taidoillaan. Jos ne ovat kunnossa ei kokoero läheskään niin paljoa ole este onistumiselle tanssissa."

        Niin kauan kuin ko. henkilö tanssii itsekseen, ei tuolla paljon merkitystä olekaan -osaa ennakoidan massansa liikkeet. Silloin kun on tilaa, tuo riittääkin.

        Paritanssissa ja varsinkin tungoksessa tulee liikkeen suunnan ja nopeuden vaihteluja ex tempore. Mitä vähemmän tilaa, sitä tärkeämpää on nopeus noissa. Viejä ei ehdi enää mitenkään antaa aikomaansa liikkeeseen olosuhteen muuttumisen takia tulevaa muutosta varten merkkiä ennakoiden. Kevyt lähtee (tai pysähtyy tarvittaessa) silti jokseenkin heti. Isompaa massaa vie jatkavuuden laki pidempään alkuperäiseen suuntaan. Korjaus ei onnistu ajoissa tai ainakin vaatii huomatavsti enemmän voimaa.

        Höpö höpö! Teoreettisella massan liikkeen jatkuvuudella ei tunkoksessa tanssiessa ole vaikutusta. Kuka ääliö mies vie daamiaan tanssiessaan niin nopeasti että hän ei viimeistään seuraavalle askeleelle saa liikettään pysähtymään? Tunkoksessa täytyy liikkua sillä nopeudella että parina voidaan pysähtyä tukijalan päälle tai jos paino on jo siirtymässä pois tukijalan päältä niin seuraavalle askeleelle.

        Kun nainen tanssii oikein niin hänen täytyy pystyä seuraamaan miehen vientiä niin herkästi että vartalokontakti säilyy. Oikea askeltekniikka on säilyttää paino tukijalalla niin pitkään kuin mahdollista, pitkitetään painonsiirtoa seuraavalle jalalle mahdollisimman kauan. Liikkeen impulssi tulee miehen vartalosta. Miehen täytyy "kuunella" että nainen liikkuu oman ohjauksen mukaisesti. Jos ei niin vautia täytyy pienentää.

        Naisen ylipaino voi vaikuttaa maksimaalisella liikeellä tanssiessa mutta paritanssissa sopeudutaan aina vallitseviin olosuhteisiin, eli käytettävissä olevaan tilaan ja naisen tanssitaitoon.


      • Vaino Harha
        Insinööri kirjoitti:

        Höpö höpö! Teoreettisella massan liikkeen jatkuvuudella ei tunkoksessa tanssiessa ole vaikutusta. Kuka ääliö mies vie daamiaan tanssiessaan niin nopeasti että hän ei viimeistään seuraavalle askeleelle saa liikettään pysähtymään? Tunkoksessa täytyy liikkua sillä nopeudella että parina voidaan pysähtyä tukijalan päälle tai jos paino on jo siirtymässä pois tukijalan päältä niin seuraavalle askeleelle.

        Kun nainen tanssii oikein niin hänen täytyy pystyä seuraamaan miehen vientiä niin herkästi että vartalokontakti säilyy. Oikea askeltekniikka on säilyttää paino tukijalalla niin pitkään kuin mahdollista, pitkitetään painonsiirtoa seuraavalle jalalle mahdollisimman kauan. Liikkeen impulssi tulee miehen vartalosta. Miehen täytyy "kuunella" että nainen liikkuu oman ohjauksen mukaisesti. Jos ei niin vautia täytyy pienentää.

        Naisen ylipaino voi vaikuttaa maksimaalisella liikeellä tanssiessa mutta paritanssissa sopeudutaan aina vallitseviin olosuhteisiin, eli käytettävissä olevaan tilaan ja naisen tanssitaitoon.

        joo.


      • True Humppis
        Insinööri kirjoitti:

        Höpö höpö! Teoreettisella massan liikkeen jatkuvuudella ei tunkoksessa tanssiessa ole vaikutusta. Kuka ääliö mies vie daamiaan tanssiessaan niin nopeasti että hän ei viimeistään seuraavalle askeleelle saa liikettään pysähtymään? Tunkoksessa täytyy liikkua sillä nopeudella että parina voidaan pysähtyä tukijalan päälle tai jos paino on jo siirtymässä pois tukijalan päältä niin seuraavalle askeleelle.

        Kun nainen tanssii oikein niin hänen täytyy pystyä seuraamaan miehen vientiä niin herkästi että vartalokontakti säilyy. Oikea askeltekniikka on säilyttää paino tukijalalla niin pitkään kuin mahdollista, pitkitetään painonsiirtoa seuraavalle jalalle mahdollisimman kauan. Liikkeen impulssi tulee miehen vartalosta. Miehen täytyy "kuunella" että nainen liikkuu oman ohjauksen mukaisesti. Jos ei niin vautia täytyy pienentää.

        Naisen ylipaino voi vaikuttaa maksimaalisella liikeellä tanssiessa mutta paritanssissa sopeudutaan aina vallitseviin olosuhteisiin, eli käytettävissä olevaan tilaan ja naisen tanssitaitoon.

        Insinöörit kun ovat niin fiksuja, kuten tästäkin voidaan päätellä: "Kuka ääliö mies vie daamiaan tanssiessaan niin nopeasti että hän ei viimeistään seuraavalle askeleelle saa liikettään pysähtymään? Tunkoksessa täytyy liikkua sillä nopeudella että parina voidaan pysähtyä tukijalan päälle tai jos paino on jo siirtymässä pois tukijalan päältä niin seuraavalle askeleelle."

        Vastaankin nöyrästi: Minusta se massan määrähän juuri silloin vaikuttaa, kun se on otettava eri tavalla huomioon eri kokoisia ihmisiä tungoksessa luotsatessa. Mitähän muuta muka väitin?

        Kiitoksia vain arviosta tanssitaitoni olemattomudesta ja älyni määrästä.

        Sincerely Yours Ääliö.


      • Vaino Harha
        True Humppis kirjoitti:

        Insinöörit kun ovat niin fiksuja, kuten tästäkin voidaan päätellä: "Kuka ääliö mies vie daamiaan tanssiessaan niin nopeasti että hän ei viimeistään seuraavalle askeleelle saa liikettään pysähtymään? Tunkoksessa täytyy liikkua sillä nopeudella että parina voidaan pysähtyä tukijalan päälle tai jos paino on jo siirtymässä pois tukijalan päältä niin seuraavalle askeleelle."

        Vastaankin nöyrästi: Minusta se massan määrähän juuri silloin vaikuttaa, kun se on otettava eri tavalla huomioon eri kokoisia ihmisiä tungoksessa luotsatessa. Mitähän muuta muka väitin?

        Kiitoksia vain arviosta tanssitaitoni olemattomudesta ja älyni määrästä.

        Sincerely Yours Ääliö.

        varsinkin nuo toiset pitivät itsestään selvänä sitä, että me ei ymmärretä sitä, että, kun lauantaitanssissa kaatuu lattialle iso ihminen, niin väkisinkin sieltä löytyy pieni ihminen ison ihmisen alta lattialta: se on semmoinen fysiikan laki tai joku, joka niin määrää -no jotkut alle jääneet sanoo, että se on paha karma tahi kohtalo eli huono tuuri, joka niin määrää, mutta mä en henkilökohtaisesti usko, että siinä siitä kysymys on.

        peeäs: me rakastetaan...tai rakastetaan ja rakastetaan, mutta kumminkin...sua


      • Insinööri
        True Humppis kirjoitti:

        Insinöörit kun ovat niin fiksuja, kuten tästäkin voidaan päätellä: "Kuka ääliö mies vie daamiaan tanssiessaan niin nopeasti että hän ei viimeistään seuraavalle askeleelle saa liikettään pysähtymään? Tunkoksessa täytyy liikkua sillä nopeudella että parina voidaan pysähtyä tukijalan päälle tai jos paino on jo siirtymässä pois tukijalan päältä niin seuraavalle askeleelle."

        Vastaankin nöyrästi: Minusta se massan määrähän juuri silloin vaikuttaa, kun se on otettava eri tavalla huomioon eri kokoisia ihmisiä tungoksessa luotsatessa. Mitähän muuta muka väitin?

        Kiitoksia vain arviosta tanssitaitoni olemattomudesta ja älyni määrästä.

        Sincerely Yours Ääliö.

        Täytyy yrittää vielä tarkentaa.

        Et voi tanssia tunkoksessa sellaisella nopeudella että liike-energia kasvaisi niin suureksi että sitä ei lihavakaan ihminen pystyisi pysäyttämään välittömästi.


      • True Humppis
        Insinööri kirjoitti:

        Täytyy yrittää vielä tarkentaa.

        Et voi tanssia tunkoksessa sellaisella nopeudella että liike-energia kasvaisi niin suureksi että sitä ei lihavakaan ihminen pystyisi pysäyttämään välittömästi.

        Insinööri: "Et voi tanssia tunkoksessa sellaisella nopeudella että liike-energia kasvaisi niin suureksi että sitä ei lihavakaan ihminen pystyisi pysäyttämään välittömästi."

        No, sinäpä et ole minun kanssani tanssinut.

        Sitäpaitsi se tanssijan oma pysähtyminen ei olekaan ongelma, vaan se, että miehen kuuluu johtaa (leader) ja antaa sen mukaisia merkkejä naiselle (follover).

        Merkit antavat ohjeita moneen muuhunkin toimintaan kuin pelkkään pysähtymiseen.

        Edelleenkään ei massa ole merkityksetön suure, kun liikesuuntia ja nopeuksia vaihdellaan nopeasti ja suurin kulmin. Myös vertikaaliset muutokset mukana. Niissä sitten mukana jo sen Maan vetovoiman vastustaminenkin.

        Mitä suurempi massa on, sitä aiemmin on annettava merkki liikkeen muuttamisesta.

        Pujottelu ei tungoksessa onnistu, jos on ennakoitava. Muuttujia on liian paljon.

        Pienimassaisen saa liikkumaan haluamiinsa suuntiin ilman ennakointiakin.


      • pinseteillä
        True Humppis kirjoitti:

        Insinööri: "Et voi tanssia tunkoksessa sellaisella nopeudella että liike-energia kasvaisi niin suureksi että sitä ei lihavakaan ihminen pystyisi pysäyttämään välittömästi."

        No, sinäpä et ole minun kanssani tanssinut.

        Sitäpaitsi se tanssijan oma pysähtyminen ei olekaan ongelma, vaan se, että miehen kuuluu johtaa (leader) ja antaa sen mukaisia merkkejä naiselle (follover).

        Merkit antavat ohjeita moneen muuhunkin toimintaan kuin pelkkään pysähtymiseen.

        Edelleenkään ei massa ole merkityksetön suure, kun liikesuuntia ja nopeuksia vaihdellaan nopeasti ja suurin kulmin. Myös vertikaaliset muutokset mukana. Niissä sitten mukana jo sen Maan vetovoiman vastustaminenkin.

        Mitä suurempi massa on, sitä aiemmin on annettava merkki liikkeen muuttamisesta.

        Pujottelu ei tungoksessa onnistu, jos on ennakoitava. Muuttujia on liian paljon.

        Pienimassaisen saa liikkumaan haluamiinsa suuntiin ilman ennakointiakin.

        Kun on tanssimisesta kyse ei hyvät herrat teidän matematiikan ja fysiikan "oppitunnit" ole täysin balansissa sen kanssa mistä puhutaan.

        Vaikka kuinka täällä on koettanut moni sanoa että, se tannssi daamin geeneissä ja fiiliksissä ym emotionaalisissa tiloissa oleva energia lähtee ja ohjautuu tämän daamin itsensä tahdon mukaan johon hän käyttää omia voimiaan ja energia varojaan.
        Teidän kirjoituksista saa sen käsityksen että, te ja vain te yksin "vijinä" olette se joka käyttää voimia ja merkkaa daamin liikeet omiin tarpeisiinne.

        Ei keytkään tyttö mene eikä kuulu mennä sinne minne "vääntämällä" viejä vie olipa tungos kuinka kriittinen vain.
        Hoikankin tytön tulee omin voimin tanssia ja pysäyttääkkin liike tansimalla tungoksessakin ja tanssia parille sekin liikkumatonkin osa. Niin myös viejän on tansittava vieden se ahdaskohtakin ja pysäytykset ja antaa tilaa työtölle tansimiseen.

        Ei myöskään miehen (viejän) pidä ottaa vastuuta isompikokoisen daamin "pysäyttämisestä" tai kantaa huolta "massan jarrutuksista tai kiihtyvyyksistä". Moni viejä luulee että, on aikaistettava viennin yksityiskohtia kun koko tanssi on "minun" viejän vastuulla.

        Ei se kai niin ole tarkoitus. Nämä isommat ja ylipainoiset kuulee musiikin ja rytmin aivan samoin kuin hoikemmatkin ja löytää rytmin siinä missä muutkin ajallaan.
        Viejästä vain helposti tuntuu että, nyt on jokin erikois vienti kyettävä luomaan. Myös jos on tottunut fyysiseen ja voimakkaasti liikkuvaan tapaan tanssia niin se muutos on vaikeaa tehdä kenen kanssa vaan jos pitäisi tanssia poiketen totutusta. Kokeilkaapa että, tansitten "puoivaloilla" koko kappaleen. Joka on myös tanssia ja vielä ehtii nauttiakkin. Kilometrien sijaan...


      • True Humppis
        pinseteillä kirjoitti:

        Kun on tanssimisesta kyse ei hyvät herrat teidän matematiikan ja fysiikan "oppitunnit" ole täysin balansissa sen kanssa mistä puhutaan.

        Vaikka kuinka täällä on koettanut moni sanoa että, se tannssi daamin geeneissä ja fiiliksissä ym emotionaalisissa tiloissa oleva energia lähtee ja ohjautuu tämän daamin itsensä tahdon mukaan johon hän käyttää omia voimiaan ja energia varojaan.
        Teidän kirjoituksista saa sen käsityksen että, te ja vain te yksin "vijinä" olette se joka käyttää voimia ja merkkaa daamin liikeet omiin tarpeisiinne.

        Ei keytkään tyttö mene eikä kuulu mennä sinne minne "vääntämällä" viejä vie olipa tungos kuinka kriittinen vain.
        Hoikankin tytön tulee omin voimin tanssia ja pysäyttääkkin liike tansimalla tungoksessakin ja tanssia parille sekin liikkumatonkin osa. Niin myös viejän on tansittava vieden se ahdaskohtakin ja pysäytykset ja antaa tilaa työtölle tansimiseen.

        Ei myöskään miehen (viejän) pidä ottaa vastuuta isompikokoisen daamin "pysäyttämisestä" tai kantaa huolta "massan jarrutuksista tai kiihtyvyyksistä". Moni viejä luulee että, on aikaistettava viennin yksityiskohtia kun koko tanssi on "minun" viejän vastuulla.

        Ei se kai niin ole tarkoitus. Nämä isommat ja ylipainoiset kuulee musiikin ja rytmin aivan samoin kuin hoikemmatkin ja löytää rytmin siinä missä muutkin ajallaan.
        Viejästä vain helposti tuntuu että, nyt on jokin erikois vienti kyettävä luomaan. Myös jos on tottunut fyysiseen ja voimakkaasti liikkuvaan tapaan tanssia niin se muutos on vaikeaa tehdä kenen kanssa vaan jos pitäisi tanssia poiketen totutusta. Kokeilkaapa että, tansitten "puoivaloilla" koko kappaleen. Joka on myös tanssia ja vielä ehtii nauttiakkin. Kilometrien sijaan...

        Aina sama juttu: Lukija näkee tekstissä vain sen, mitä kuvittelee sinä nkevänsä. Niipä toinen puhuu aidasta ja toinen aidanseipäästä.

        Tuossa vuodatuksessasi esitit monta sellaista väitettä, jotka sinänsä pitävät paikkansa, mutta eivät suinkaan millään tavoin osuneet kumoamaan minun argumenttejani.

        Se nyt kuitenkin pitäisi olla jokaiselle feministilekin selvää, että mies siellä tungoksessa suunnistaa, ja useimmiten pari liikkuu juuri niin, että nainen etenee selkä edellä. Totta kai silloin se, joka näkee, antaa merkit.

        Ainakaan minä en vie väkisin vääntämällä ketään. Siksi en halua painavien kanssa ainakaan tungokseen mennä.

        Ja sekin on fakta (sorry tahtonaiset), että paritanssi edelleen perustuu siihen, että mies vie. Ei vie väkisin mutta vie (siis alkuperäinen termi; lead = johtaa).


      • tanssitietäjä
        pinseteillä kirjoitti:

        Kun on tanssimisesta kyse ei hyvät herrat teidän matematiikan ja fysiikan "oppitunnit" ole täysin balansissa sen kanssa mistä puhutaan.

        Vaikka kuinka täällä on koettanut moni sanoa että, se tannssi daamin geeneissä ja fiiliksissä ym emotionaalisissa tiloissa oleva energia lähtee ja ohjautuu tämän daamin itsensä tahdon mukaan johon hän käyttää omia voimiaan ja energia varojaan.
        Teidän kirjoituksista saa sen käsityksen että, te ja vain te yksin "vijinä" olette se joka käyttää voimia ja merkkaa daamin liikeet omiin tarpeisiinne.

        Ei keytkään tyttö mene eikä kuulu mennä sinne minne "vääntämällä" viejä vie olipa tungos kuinka kriittinen vain.
        Hoikankin tytön tulee omin voimin tanssia ja pysäyttääkkin liike tansimalla tungoksessakin ja tanssia parille sekin liikkumatonkin osa. Niin myös viejän on tansittava vieden se ahdaskohtakin ja pysäytykset ja antaa tilaa työtölle tansimiseen.

        Ei myöskään miehen (viejän) pidä ottaa vastuuta isompikokoisen daamin "pysäyttämisestä" tai kantaa huolta "massan jarrutuksista tai kiihtyvyyksistä". Moni viejä luulee että, on aikaistettava viennin yksityiskohtia kun koko tanssi on "minun" viejän vastuulla.

        Ei se kai niin ole tarkoitus. Nämä isommat ja ylipainoiset kuulee musiikin ja rytmin aivan samoin kuin hoikemmatkin ja löytää rytmin siinä missä muutkin ajallaan.
        Viejästä vain helposti tuntuu että, nyt on jokin erikois vienti kyettävä luomaan. Myös jos on tottunut fyysiseen ja voimakkaasti liikkuvaan tapaan tanssia niin se muutos on vaikeaa tehdä kenen kanssa vaan jos pitäisi tanssia poiketen totutusta. Kokeilkaapa että, tansitten "puoivaloilla" koko kappaleen. Joka on myös tanssia ja vielä ehtii nauttiakkin. Kilometrien sijaan...

        Luuletko sää ny et sitä läskimoosesmörssäriihrakasaemäntää voi viedä jollain hipasuviennillä tai että se pysähtys jollain vi**n pikkurillillä.

        Kerroppa mulle jos saat sen onnistuu !


      • Insinööri
        True Humppis kirjoitti:

        Insinööri: "Et voi tanssia tunkoksessa sellaisella nopeudella että liike-energia kasvaisi niin suureksi että sitä ei lihavakaan ihminen pystyisi pysäyttämään välittömästi."

        No, sinäpä et ole minun kanssani tanssinut.

        Sitäpaitsi se tanssijan oma pysähtyminen ei olekaan ongelma, vaan se, että miehen kuuluu johtaa (leader) ja antaa sen mukaisia merkkejä naiselle (follover).

        Merkit antavat ohjeita moneen muuhunkin toimintaan kuin pelkkään pysähtymiseen.

        Edelleenkään ei massa ole merkityksetön suure, kun liikesuuntia ja nopeuksia vaihdellaan nopeasti ja suurin kulmin. Myös vertikaaliset muutokset mukana. Niissä sitten mukana jo sen Maan vetovoiman vastustaminenkin.

        Mitä suurempi massa on, sitä aiemmin on annettava merkki liikkeen muuttamisesta.

        Pujottelu ei tungoksessa onnistu, jos on ennakoitava. Muuttujia on liian paljon.

        Pienimassaisen saa liikkumaan haluamiinsa suuntiin ilman ennakointiakin.

        Humppis: "No, sinäpä et ole minun kanssani tanssinut."

        No, enpä ole! Voi olla minun onneksi :) Sen sijaan olen päässyt tanssimaaan kahden lihavamman naisen kanssa, jotka tanssivat hyvin. Täten voin sanoa että mainitsemasi ongelmat eivät johdu ylipainosta vaan siitä että tanssitaito ei ole kehittynyt sille tasolle kuin haluaisit. Nyt tarkoitin ylipainoisen naisen tanssitaitoa mutta voi Humppiksenkin taidossa/asenteessa olla paljon kehittämisen varaa.

        Hummpis: "Sitäpaitsi se tanssijan oma pysähtyminen ei olekaan ongelma, vaan se, että miehen kuuluu johtaa (leader) ja antaa sen mukaisia merkkejä naiselle (follover)."

        Näihän se on. Lisäksi miehen täytyy viedä sillä tasolla mihin naisen tanssitaito tai halukkuus antaa myöten.

        Hummpis: "Edelleenkään ei massa ole merkityksetön suure, kun liikesuuntia ja nopeuksia vaihdellaan nopeasti ja suurin kulmin."

        Seuratansseissa ei tehdä niin suuria liikesuunnan ja nopeuksien vaihteluita että massa olisi ongelma. Kilpatansseissa ja show-tanssissa sitä näkee. Mutta sieläkin kysymys on ennenkaikkea lihaksiston kehittyneisyydessä. Hoikkakin voi olla hidas jos ei ole treenautunut. Tämä näkyy hyvin esimerkiksi E-luokan kilpatanssijoissa.

        Humppis: "Myös vertikaaliset muutokset mukana. Niissä sitten mukana jo sen Maan vetovoiman vastustaminenkin."

        Vertikaaliset muutokset ovat aika harvinaisia lavatanssijoiden keskuudessa. Joten en näe tätä asiaa ongelmaksi. Sitäpaitsi vertikaaliset liikeet vaativat teknistä osaamista, jotta se tuntuisi hyvältä. Ei onnistu kaikkien hoikkienkaan kanssa.

        Ylipaino tietysti vaikuttaa siihen kuinka kauan jaksaa tanssia. Ylipainoinen henkilö ei todennäköisesti harrasta liikkumista, joten huono fyysinen kestävyys vaikuttaa oleellisesti jaksamiseen.

        Hummppis: "Mitä suurempi massa on, sitä aiemmin on annettava merkki liikkeen muuttamisesta. "

        Merkki annetaan aina liikkeenmuutoksen tietyssä kohdassa. Sitä ei juurikaan voi ennenaikaistaa.

        Suljetussa tanssiotteessa se ei juurikaan onnistu sillä mies ja nainen liikkuu yhtenä pakettina. Ohjauksen ennenaikaistaminen saa vartaloon kierron mikä ei ole luonnollista ja täten myös varmasti vaikeuttaa seuraamista.

        Hummpis: "Pujottelu ei tungoksessa onnistu, jos on ennakoitava. Muuttujia on liian paljon."

        Ei onnistu, eikä ole syytä yrittää. Parempi mennä kahville.

        Hummpis: "Pienimassaisen saa liikkumaan haluamiinsa suuntiin ilman ennakointiakin."

        Saa sen suurimassaisenkin liikkumaan ilman ennakointia. Pienimassaisen saa myös raahattua haluamaansa suuntaa ilman ennakointia.


        Tässä vielä minun ajatukseni ylipainoisten osalta seuratanssipuolelta.

        1. Ylipaino vaikuttaa fyysiseen kestävyyteen. Ei jaksa tanssia pitkään.

        2. Ylipainoinen ei pääse tanssimaan Humppiksen kanssa. Tanssikokemusta ei kerry.


      • Vaino Harha
        Vaino Harha kirjoitti:

        joo.

        ensimmäisiin kädenalitansseihini ryhtyessäni sellainen mielikuva, että ensinnäkin tämähän on jotain helkkarin onnenpäivätravoltaa ja toisaalta mä salaa mielessäni ajattelin, että miksi en ollut aiemmin pannut varsinaisestikaan merkille, että mullahan onkin kaksi vasenta sekä jalkaa että mikä pahinta - kättä, vaikka olinhan mä tätä käsiasiaa näin jälkeenpäin ajatellen yhdessä alaluokan äidinkielenopettajani kanssa ihmetellyt eli tavallaan epäillyt, koska varsinkin kaunokirjoittelukäsialani oli jo tuolloin alle kaiken arvostelun.

        Kolmanneksi kuvittelin silloin ja joskus kuvittelen epähuomiossa erheellisesti toki vieläkin, että siinä kuuluu kädenalitanssissakin viedä eli kiskoa ja tuuppia ja väännellä eli käännellä sitä daamia, jos ei se muuten arvaa, mikä kuvio tulee seuraavaksi tai on jo hyvinkin pitkälti menossa ja muutenkin varmuuden vuoksi ihan kokoajan kannattaa vääntää ja kääntää ja tyrkkiä, että se tietää, minne suuntaa seuraavaksi loikitaan ja sitä rataa ja tota rataa ja miksei tätäkin rataa.

        Näinhän ei tietenkään kaikkein nopeimmassakaan kädenalittelutanssissakaan ole asian laita, vaan on se asianlaita niin, että se daami kyllä tietää, mitä kuviota se herra meinaa, jos se herra vie oikein, mikä oikein vienti ei siis ole tyrkkimistä ja vääntelyä eli voimailua. Siinä vaiheessa, missä voimailu astuu viennissä kuvioon missä tahansa rytmilajissa, on kyse yksinkertaisesti joko siitä ettei se herra osaa viedä tahi siitä ettei se daami osaa/halua sitä kuviota. Tällöin herran ja sen daaminkin pitää ymmärtää pitäytyä sellaisissa kuvioissa, joissa ei tarvitse em syistä sen parin kesken voimailla.


      • t_Vesku
        Insinööri kirjoitti:

        Humppis: "No, sinäpä et ole minun kanssani tanssinut."

        No, enpä ole! Voi olla minun onneksi :) Sen sijaan olen päässyt tanssimaaan kahden lihavamman naisen kanssa, jotka tanssivat hyvin. Täten voin sanoa että mainitsemasi ongelmat eivät johdu ylipainosta vaan siitä että tanssitaito ei ole kehittynyt sille tasolle kuin haluaisit. Nyt tarkoitin ylipainoisen naisen tanssitaitoa mutta voi Humppiksenkin taidossa/asenteessa olla paljon kehittämisen varaa.

        Hummpis: "Sitäpaitsi se tanssijan oma pysähtyminen ei olekaan ongelma, vaan se, että miehen kuuluu johtaa (leader) ja antaa sen mukaisia merkkejä naiselle (follover)."

        Näihän se on. Lisäksi miehen täytyy viedä sillä tasolla mihin naisen tanssitaito tai halukkuus antaa myöten.

        Hummpis: "Edelleenkään ei massa ole merkityksetön suure, kun liikesuuntia ja nopeuksia vaihdellaan nopeasti ja suurin kulmin."

        Seuratansseissa ei tehdä niin suuria liikesuunnan ja nopeuksien vaihteluita että massa olisi ongelma. Kilpatansseissa ja show-tanssissa sitä näkee. Mutta sieläkin kysymys on ennenkaikkea lihaksiston kehittyneisyydessä. Hoikkakin voi olla hidas jos ei ole treenautunut. Tämä näkyy hyvin esimerkiksi E-luokan kilpatanssijoissa.

        Humppis: "Myös vertikaaliset muutokset mukana. Niissä sitten mukana jo sen Maan vetovoiman vastustaminenkin."

        Vertikaaliset muutokset ovat aika harvinaisia lavatanssijoiden keskuudessa. Joten en näe tätä asiaa ongelmaksi. Sitäpaitsi vertikaaliset liikeet vaativat teknistä osaamista, jotta se tuntuisi hyvältä. Ei onnistu kaikkien hoikkienkaan kanssa.

        Ylipaino tietysti vaikuttaa siihen kuinka kauan jaksaa tanssia. Ylipainoinen henkilö ei todennäköisesti harrasta liikkumista, joten huono fyysinen kestävyys vaikuttaa oleellisesti jaksamiseen.

        Hummppis: "Mitä suurempi massa on, sitä aiemmin on annettava merkki liikkeen muuttamisesta. "

        Merkki annetaan aina liikkeenmuutoksen tietyssä kohdassa. Sitä ei juurikaan voi ennenaikaistaa.

        Suljetussa tanssiotteessa se ei juurikaan onnistu sillä mies ja nainen liikkuu yhtenä pakettina. Ohjauksen ennenaikaistaminen saa vartaloon kierron mikä ei ole luonnollista ja täten myös varmasti vaikeuttaa seuraamista.

        Hummpis: "Pujottelu ei tungoksessa onnistu, jos on ennakoitava. Muuttujia on liian paljon."

        Ei onnistu, eikä ole syytä yrittää. Parempi mennä kahville.

        Hummpis: "Pienimassaisen saa liikkumaan haluamiinsa suuntiin ilman ennakointiakin."

        Saa sen suurimassaisenkin liikkumaan ilman ennakointia. Pienimassaisen saa myös raahattua haluamaansa suuntaa ilman ennakointia.


        Tässä vielä minun ajatukseni ylipainoisten osalta seuratanssipuolelta.

        1. Ylipaino vaikuttaa fyysiseen kestävyyteen. Ei jaksa tanssia pitkään.

        2. Ylipainoinen ei pääse tanssimaan Humppiksen kanssa. Tanssikokemusta ei kerry.

        insinööri: "1. Ylipaino vaikuttaa fyysiseen kestävyyteen. Ei jaksa tanssia pitkään."

        Näin muotoiltuna tuo ei pidä paikkaansa. Ylipaino ja fyysinen kunto kaksi eri asiaa. Jos tarkoitat, että ylipainoisilla henkilöillä *yleensä* on huono fyysinen kestävyys, silloin ehkä olet oikeassa. Olen reilusti ylipainoinen ja jaksan helposti tanssia kaikki tanssi-illan (5 h) kappaleet (ja useita iltoja peräkkäin). Yleensä jätän tanssimatta n. 2-4 paria nestetankkauksen ja sosiaalisten syiden takia.


      • Insinööri
        t_Vesku kirjoitti:

        insinööri: "1. Ylipaino vaikuttaa fyysiseen kestävyyteen. Ei jaksa tanssia pitkään."

        Näin muotoiltuna tuo ei pidä paikkaansa. Ylipaino ja fyysinen kunto kaksi eri asiaa. Jos tarkoitat, että ylipainoisilla henkilöillä *yleensä* on huono fyysinen kestävyys, silloin ehkä olet oikeassa. Olen reilusti ylipainoinen ja jaksan helposti tanssia kaikki tanssi-illan (5 h) kappaleet (ja useita iltoja peräkkäin). Yleensä jätän tanssimatta n. 2-4 paria nestetankkauksen ja sosiaalisten syiden takia.

        Näihän se toki on. En rinnastanut niitä samaksi asiaksi. Totesin vain että toinen vaikuttaa toiseen.

        Ylipainoisella voi olla hyväkin fyysinen kunto. Esimerkiksi huippu-urheilijalle voi paino nousta kun on lopettanut aktiivisen treenaamisen.

        Lisäksi riippuu siitä millä tavalla tanssii. Kun jättää nousut ja laskut liikkeistä pois eikä pidä älytöntä vauhtia niin jaksaa. Seuratanssi ei oikeastaan ole kovinkaan tehokas kuntoilumuoto.

        Mutta ylimääräinen paino vaikuttaa fyysiseen kestävyyteen. Ei jaksa liikkua niin paljon kuin jaksaisi ilman ylimääräisiä kiloja. Tämän voi jokainen todeta laittamalla vyötäisilleen ennen tanssiin lähtöä kymmenen kilogrammaa ylimääräistä painoa. Toki se vaikuttaa.


      • tarkoitushan
        True Humppis kirjoitti:

        Aina sama juttu: Lukija näkee tekstissä vain sen, mitä kuvittelee sinä nkevänsä. Niipä toinen puhuu aidasta ja toinen aidanseipäästä.

        Tuossa vuodatuksessasi esitit monta sellaista väitettä, jotka sinänsä pitävät paikkansa, mutta eivät suinkaan millään tavoin osuneet kumoamaan minun argumenttejani.

        Se nyt kuitenkin pitäisi olla jokaiselle feministilekin selvää, että mies siellä tungoksessa suunnistaa, ja useimmiten pari liikkuu juuri niin, että nainen etenee selkä edellä. Totta kai silloin se, joka näkee, antaa merkit.

        Ainakaan minä en vie väkisin vääntämällä ketään. Siksi en halua painavien kanssa ainakaan tungokseen mennä.

        Ja sekin on fakta (sorry tahtonaiset), että paritanssi edelleen perustuu siihen, että mies vie. Ei vie väkisin mutta vie (siis alkuperäinen termi; lead = johtaa).

        Onkin välittää sitä mitä jää "käteen" sen luettuaan. Ei argumenttien kumominen ole tarkoituskaan vaan ajattella kuinka vienti ja seuraminen sekä tanssi kehittyisi jonka apuna on ymmärtäminen ja toisen asemaan asettuminen.

        Viejä asisiasta (kuka vie) ei onneksi tanseissa olla erimieltä eikä näissä kirjoituksissakaan kai? Viejän totta vie tulee seurata enemmän tilan käyttöä ja myös soitettava molempien tanssimahdollisuuksia siihen.
        Myös hyväälekkin tansijalle on käynyt selväksi se että, kaikissa "painoluokissa " on raskaita vietäviä jos odottaa daamilta enemmän kuin mihin hän on tottunut tai osaa.

        Johtaminen ja vienti ovat molempien eduksi tarkoitettu kuriositeetti ja välttämätön tanssille. Ei mikään oikeus vaatia daamilta sen kummempaa. Uskon sen olevan "vaativampi " kuin seuraamisen mutta, hyvintehtynä ei ole eikä saa olla raskas kummallekaan.


      • kunhan kysyn
        t_Vesku kirjoitti:

        insinööri: "1. Ylipaino vaikuttaa fyysiseen kestävyyteen. Ei jaksa tanssia pitkään."

        Näin muotoiltuna tuo ei pidä paikkaansa. Ylipaino ja fyysinen kunto kaksi eri asiaa. Jos tarkoitat, että ylipainoisilla henkilöillä *yleensä* on huono fyysinen kestävyys, silloin ehkä olet oikeassa. Olen reilusti ylipainoinen ja jaksan helposti tanssia kaikki tanssi-illan (5 h) kappaleet (ja useita iltoja peräkkäin). Yleensä jätän tanssimatta n. 2-4 paria nestetankkauksen ja sosiaalisten syiden takia.

        Polkka on hurjan aerobista ja pistää normaalipainoisenkin keskivertokuntoisen puuskuttamaan. Hyväkuntoisimmat juttelevat (!) polkalla. Olen kohdannut tällaisen ihmeen kahdesti eläessäni. Kuis sulta sujuu?


      • herrasmies
        True Humppis kirjoitti:

        Tähän: "...isonpikokoisenkin tansijan omaan liikevoimaan ja tapaan suoirittaa tanssia omilla voimilaan ja joustavuuksillaan ja taidoillaan. Jos ne ovat kunnossa ei kokoero läheskään niin paljoa ole este onistumiselle tanssissa."

        Niin kauan kuin ko. henkilö tanssii itsekseen, ei tuolla paljon merkitystä olekaan -osaa ennakoidan massansa liikkeet. Silloin kun on tilaa, tuo riittääkin.

        Paritanssissa ja varsinkin tungoksessa tulee liikkeen suunnan ja nopeuden vaihteluja ex tempore. Mitä vähemmän tilaa, sitä tärkeämpää on nopeus noissa. Viejä ei ehdi enää mitenkään antaa aikomaansa liikkeeseen olosuhteen muuttumisen takia tulevaa muutosta varten merkkiä ennakoiden. Kevyt lähtee (tai pysähtyy tarvittaessa) silti jokseenkin heti. Isompaa massaa vie jatkavuuden laki pidempään alkuperäiseen suuntaan. Korjaus ei onnistu ajoissa tai ainakin vaatii huomatavsti enemmän voimaa.

        Onkohan herra nyt väärinkäsittänyt seuratanssinluonteen? ei kai se nyt nopeuskilpailu ole? Itse olen pannut vuosien varrella merkille että tieto/taito ja vauhti korreloi keskenään ts. tosi taiturit tanssii eleetöntä ja kaunista ilman kiireen häivääkään,silti toinen toistaan kauniimpi juttu seuraa toistaan. Ja sitten nämä jotka luulee enemmän kuin osaa,kauhee vauhti ja veuhtoaminen,sitten katellaan, että huomaatteko mikä taituri täsää ollaan, pistää hiukka hymyilyttämään moiset koheltajat :)


      • True Humppis
        herrasmies kirjoitti:

        Onkohan herra nyt väärinkäsittänyt seuratanssinluonteen? ei kai se nyt nopeuskilpailu ole? Itse olen pannut vuosien varrella merkille että tieto/taito ja vauhti korreloi keskenään ts. tosi taiturit tanssii eleetöntä ja kaunista ilman kiireen häivääkään,silti toinen toistaan kauniimpi juttu seuraa toistaan. Ja sitten nämä jotka luulee enemmän kuin osaa,kauhee vauhti ja veuhtoaminen,sitten katellaan, että huomaatteko mikä taituri täsää ollaan, pistää hiukka hymyilyttämään moiset koheltajat :)

        ...tuntuvat olevan rempallaan tämän säikeen kirjoittajista vähintään joka toisella. Siis sisälukutaito on niin ohuella jäällä, että omat hiertymäkohdat saavat aikaan luetun ymmärtämisessä ylivoimaisia ongelmia.

        Tähän herasmiehen heittoon: "Onkohan herra nyt väärinkäsittänyt seuratanssinluonteen?"

        Vastaan: Et ole nähnyt minun tansivan etkä ainakaan ymmärtänyt asiasta juuri mitään.

        Kokeilepa joskus vilkaista millaista kilpajuoksua harrastan esimerkiksi slowareilla tai hitailla valsseilla! Kukin tanssi sen mukaan kuin soitetaan.

        Lukuharjoituksiin vain sinuakin kehoitan.
        Ja oikestaan myös käyttäytymisen opiskelukin saattaisi olla paikallaan, jotta täyttäisit nimimerkkisi asettamat velvoitteet.


      • herrasmies
        True Humppis kirjoitti:

        ...tuntuvat olevan rempallaan tämän säikeen kirjoittajista vähintään joka toisella. Siis sisälukutaito on niin ohuella jäällä, että omat hiertymäkohdat saavat aikaan luetun ymmärtämisessä ylivoimaisia ongelmia.

        Tähän herasmiehen heittoon: "Onkohan herra nyt väärinkäsittänyt seuratanssinluonteen?"

        Vastaan: Et ole nähnyt minun tansivan etkä ainakaan ymmärtänyt asiasta juuri mitään.

        Kokeilepa joskus vilkaista millaista kilpajuoksua harrastan esimerkiksi slowareilla tai hitailla valsseilla! Kukin tanssi sen mukaan kuin soitetaan.

        Lukuharjoituksiin vain sinuakin kehoitan.
        Ja oikestaan myös käyttäytymisen opiskelukin saattaisi olla paikallaan, jotta täyttäisit nimimerkkisi asettamat velvoitteet.

        Usein vielä nämä koheltajat ja perusaskeltakaan osaamattomat kirkkain silmin asiantuntevasti väittävät "tulkitsevansa" musiikkia. heh, voihan sen niinkin ottaa...
        ja kehua vielä pitäis, pyh, voe äeti mitä...


      • True Humppis
        herrasmies kirjoitti:

        Usein vielä nämä koheltajat ja perusaskeltakaan osaamattomat kirkkain silmin asiantuntevasti väittävät "tulkitsevansa" musiikkia. heh, voihan sen niinkin ottaa...
        ja kehua vielä pitäis, pyh, voe äeti mitä...

        ...mahdoit tuossa tarkoittaa?

        Monikossa tosin oli, mutta kun minun juttujeni jatkeena on, niin vastailen, vaikka en kalikan oikeasti tunnekaan kalahtaneen. (Ainakin meni ohi, jos tarkoitus oli).

        Minä ainakn takuulla olen osannut perusaskeleen useimpiin tansseihin jo vaikka kuinka monta vuotta sitten. Ihan oikeasti ja valtakunnan huippua edustavien opettajien neuvon sekä luvan jälkeen sen olen useimmiten jättänyt taakse.

        Osin juuri siksi tanssinkin vain sellaisten kanssa, jotka osaavat seurata ilman perusaskeltakin.

        Itse asiassa ne perusaskeleessa pitäytyvät, tasaisessa perusrymissä (ehkä peräti laskien) pysyttelevät olen jättänyt hakematta jo pitkään.

        Jos tuo sinun väittämäsi tosiaan tarkoitti minua, ihmettelen ankarasti, minkä merkillisen syn vuoksi niin moni ihan oikeasti taitava tanssijatar jaksaa kerta toisensa perään tällaista vanhaa äijää hakea (jatkoparejakin jopa pyytelevät toisinaan), vaikka niitä nuoria ja komeita tanssitaiturimiehiä on viljalti tarjolla.

        Kyselepä joskus noilta. Voit sitten kertoa minullekin.


      • herrasmies
        True Humppis kirjoitti:

        ...mahdoit tuossa tarkoittaa?

        Monikossa tosin oli, mutta kun minun juttujeni jatkeena on, niin vastailen, vaikka en kalikan oikeasti tunnekaan kalahtaneen. (Ainakin meni ohi, jos tarkoitus oli).

        Minä ainakn takuulla olen osannut perusaskeleen useimpiin tansseihin jo vaikka kuinka monta vuotta sitten. Ihan oikeasti ja valtakunnan huippua edustavien opettajien neuvon sekä luvan jälkeen sen olen useimmiten jättänyt taakse.

        Osin juuri siksi tanssinkin vain sellaisten kanssa, jotka osaavat seurata ilman perusaskeltakin.

        Itse asiassa ne perusaskeleessa pitäytyvät, tasaisessa perusrymissä (ehkä peräti laskien) pysyttelevät olen jättänyt hakematta jo pitkään.

        Jos tuo sinun väittämäsi tosiaan tarkoitti minua, ihmettelen ankarasti, minkä merkillisen syn vuoksi niin moni ihan oikeasti taitava tanssijatar jaksaa kerta toisensa perään tällaista vanhaa äijää hakea (jatkoparejakin jopa pyytelevät toisinaan), vaikka niitä nuoria ja komeita tanssitaiturimiehiä on viljalti tarjolla.

        Kyselepä joskus noilta. Voit sitten kertoa minullekin.

        Itseasiassa yleisluonteisesti tarkoitin,mutta ei ole yllätys,että hän reagoi kuten kävi.Olethan Suomen ainoana vuosikausia eri palstoilla kehunut itseäsi ja kerjännyt kehuja,samalla kun halveksinut kaikkia naisia jotka eivät ihannekuvaasi sovi.
        Mistähän moinen käyttäytyminen kertoo...?
        Vaikka sinulle ei tanssikuvioiden ulkopuolelta nais-seura kelpaakkaan, niin kannattasko kuitenkin harkita? meinaan että tanssipiireistä ei sitä ihmettä tule todennäköisesti löytymään,ainakaan lukutaitoisten osalta :)
        PS. ai niin tiedän kyllä että ekana opetellaan peruaskel selkäytimeen, sitten unohdetaan se ja ruvetaan tanssimaan musiikkiin.
        PPS. kyllää sää oot sitten hyvväää,oikee kurko,
        taivaan lahja tanssinaisille :)


      • mieltä
        herrasmies kirjoitti:

        Itseasiassa yleisluonteisesti tarkoitin,mutta ei ole yllätys,että hän reagoi kuten kävi.Olethan Suomen ainoana vuosikausia eri palstoilla kehunut itseäsi ja kerjännyt kehuja,samalla kun halveksinut kaikkia naisia jotka eivät ihannekuvaasi sovi.
        Mistähän moinen käyttäytyminen kertoo...?
        Vaikka sinulle ei tanssikuvioiden ulkopuolelta nais-seura kelpaakkaan, niin kannattasko kuitenkin harkita? meinaan että tanssipiireistä ei sitä ihmettä tule todennäköisesti löytymään,ainakaan lukutaitoisten osalta :)
        PS. ai niin tiedän kyllä että ekana opetellaan peruaskel selkäytimeen, sitten unohdetaan se ja ruvetaan tanssimaan musiikkiin.
        PPS. kyllää sää oot sitten hyvväää,oikee kurko,
        taivaan lahja tanssinaisille :)

        herran kirjoituksista. Jo pidemmältä ajalta. Ne ei oikein tanssiasiaa edistä juuri mitenkään eikä kenenkään kannalta.

        Käsitääksemme olemme tunnustetuilta ja osaavilta "opettajiltakin" saaneet palauetta että, tanssitaito ei ole yksiselitteinen jotan pitää pysyä nöyränä oppiakseen itsekkin vielä. Onko nyt rantautunut joukkoomme täydellinen herra tanssin maailmaan?

        likat. seuraamme mielenkiinnolla.


      • True Humppis
        mieltä kirjoitti:

        herran kirjoituksista. Jo pidemmältä ajalta. Ne ei oikein tanssiasiaa edistä juuri mitenkään eikä kenenkään kannalta.

        Käsitääksemme olemme tunnustetuilta ja osaavilta "opettajiltakin" saaneet palauetta että, tanssitaito ei ole yksiselitteinen jotan pitää pysyä nöyränä oppiakseen itsekkin vielä. Onko nyt rantautunut joukkoomme täydellinen herra tanssin maailmaan?

        likat. seuraamme mielenkiinnolla.

        Sinullekin antaisin neuvon: Yritä lukea asiatekstiä niin, että jätät tunteet pois. Sillä tavoin saattaisi se asiakin ehkä päästä perile asti tajuntaan.

        Nyt se takertuu aran ja vammautumista pelkäävän sielusi suojana olevaan neuroosi- ja traumaverkkoon, joka vääristää kaiken ja tuottaa näköjään olemattomia.

        Yritä muistaa, että tanssi on vain harrastus (ainakin useimmille). Ei haittaa, vaikka sinusta ehkä tuntuukin, että et osaa. Älä välitä, eivät useimmat muutkaan.

        Seuraavalla kerralla: hengitä ensin syvään vaikka kymmeneen laskien ja vasta sitten aloita.


      • Opettajasi
        True Humppis kirjoitti:

        Sinullekin antaisin neuvon: Yritä lukea asiatekstiä niin, että jätät tunteet pois. Sillä tavoin saattaisi se asiakin ehkä päästä perile asti tajuntaan.

        Nyt se takertuu aran ja vammautumista pelkäävän sielusi suojana olevaan neuroosi- ja traumaverkkoon, joka vääristää kaiken ja tuottaa näköjään olemattomia.

        Yritä muistaa, että tanssi on vain harrastus (ainakin useimmille). Ei haittaa, vaikka sinusta ehkä tuntuukin, että et osaa. Älä välitä, eivät useimmat muutkaan.

        Seuraavalla kerralla: hengitä ensin syvään vaikka kymmeneen laskien ja vasta sitten aloita.

        Sinun suurin ongelmasi on omien kirjoitustesi väärin ymmärtäminen. Ja tähän liittyvä oikeassa olemisen tarve silloinkin, kun huomaa olleensa alusta alkaen täysin väärässä. Et nähtävästi tämän vuoksi ole pystynyt opiskelemaan tai edes pysymään yksinkertaisissaakaan työtehtävissä tai luomaan ihmissuhteita.

        Et hallitse fysiikan peruskaavoja. Käyppä joskus kirjastossa ja etsi jostain peruskirjasta kaksi aiheeseen liittyvää peruskaavaa. Huomaat heti minkä perustavaa laatua olevan asian olet unohtanut. Samalla huomaat, miksi et ole tanssija. Kaksi tärkeintä ominaisuutta puuttuu. Jos et viitsi vaivautua näiden kahden peruskaavan opettelemiseen ja tänne kirjoitamiseen, lopeta ainakin jatkuva inttäminen. Tyhmä saa olla, muttei ...

        Olet ainoastaan ja vain ainoastaan hakemassa tansseista naisseuraa. Mitään muuta motiivia sinulla ei ole. Tässäkin olet epäonnistunut täydellisesti. Me kaikki tiedämme syyt tähän. Käytät tansseissa käyviä naisia vain omien tarpeittesi tyydyttämiseen. Ei tansseja järjestetä vain sinulle ja sinun kaltaisille luusereille. Eurot voidaan toki ottaa pois. Maailmassa on muitakin ihmisiä ja heillä kaikilla on omat tarpeensa eri ikäkausina. Ei maailma pyöri vain sinun naispuutteesi ympärillä.


      • herrasmies
        mieltä kirjoitti:

        herran kirjoituksista. Jo pidemmältä ajalta. Ne ei oikein tanssiasiaa edistä juuri mitenkään eikä kenenkään kannalta.

        Käsitääksemme olemme tunnustetuilta ja osaavilta "opettajiltakin" saaneet palauetta että, tanssitaito ei ole yksiselitteinen jotan pitää pysyä nöyränä oppiakseen itsekkin vielä. Onko nyt rantautunut joukkoomme täydellinen herra tanssin maailmaan?

        likat. seuraamme mielenkiinnolla.

        Jotenkin vaikuttaa siltä että tämä ks. herra on joutunut jonkinlaiseen psykoosiin,näkee jokapaikassa ylipainoisia matameja jotka väkisellä kaappaa tämän kainaloonsa ja tukahduttaa hänen epätoivoiset pyristelyt "tulkita",päässä vilisten kaikki tekniset yksityiskohdat mitkä ei nyt mene prikulleen.heh
        On ihme meininkiä! Onneksi enemmistö meistä tanssijoista kuitenkin pitää hauskanpitoa tärkeimpänä,mä ainakin pidän henkilökemiaa tärkeänä hakuperusteena.
        Haen naisia aloittelijoista Suomen parhaimmistoon,hoikista tukeviin. Mitä sitten jos kommellus tulee? se kuitataan naurulla :)
        Pientä yllätyksellisyyttä kun antaa naiselle niin varmasti hauskuus on molemminpuolinen .Suoritus keskeisyydellä onnistuu pilaamaan tämänkin lajin,itse pidän aina taukoa kun rupeaa liian vakavalta tunnustamaan,ja kas vain, hauskuus palaa.Monesti pelkällä uusien ihmisten hakemisella onnistuu saamaan uutta virtaa .Eri ihmisten kanssa hauskuus syntyy eri asioista,toisen kanssa voi olla kivat jutut,toisen kanssa nappiin mennyt tulkinta jossa nainen on kuin yhtä samaa kanssani. On se kyllä ahdistavaa joillekkin jos pilkun-nussintaan ja liikeratojen suunnitteluksi pitää rentouttava harraste pilata.
        Mitä enemmän ruikuttaa sitä varmemmin saa siihen vielä enemmän aihetta... mut,jos on perverssio siihen,niin kukin mielihalujensa mukaan :)


      • True Humppis
        herrasmies kirjoitti:

        Jotenkin vaikuttaa siltä että tämä ks. herra on joutunut jonkinlaiseen psykoosiin,näkee jokapaikassa ylipainoisia matameja jotka väkisellä kaappaa tämän kainaloonsa ja tukahduttaa hänen epätoivoiset pyristelyt "tulkita",päässä vilisten kaikki tekniset yksityiskohdat mitkä ei nyt mene prikulleen.heh
        On ihme meininkiä! Onneksi enemmistö meistä tanssijoista kuitenkin pitää hauskanpitoa tärkeimpänä,mä ainakin pidän henkilökemiaa tärkeänä hakuperusteena.
        Haen naisia aloittelijoista Suomen parhaimmistoon,hoikista tukeviin. Mitä sitten jos kommellus tulee? se kuitataan naurulla :)
        Pientä yllätyksellisyyttä kun antaa naiselle niin varmasti hauskuus on molemminpuolinen .Suoritus keskeisyydellä onnistuu pilaamaan tämänkin lajin,itse pidän aina taukoa kun rupeaa liian vakavalta tunnustamaan,ja kas vain, hauskuus palaa.Monesti pelkällä uusien ihmisten hakemisella onnistuu saamaan uutta virtaa .Eri ihmisten kanssa hauskuus syntyy eri asioista,toisen kanssa voi olla kivat jutut,toisen kanssa nappiin mennyt tulkinta jossa nainen on kuin yhtä samaa kanssani. On se kyllä ahdistavaa joillekkin jos pilkun-nussintaan ja liikeratojen suunnitteluksi pitää rentouttava harraste pilata.
        Mitä enemmän ruikuttaa sitä varmemmin saa siihen vielä enemmän aihetta... mut,jos on perverssio siihen,niin kukin mielihalujensa mukaan :)

        Minähän en enää jaksa jatkaa edes keskustelun yrittämistä, kun ns. vastapuolen eväät ajattelun ja ymmärtämisen osalta osoittautuvat täysin riittämättömiksi.

        Mitäpä jos katselisitte jonkin helpomman homman vapaa-aikanne ratoksi.

        Nuo alle kuusivuotiaille tarkoitetut palapelit esimerkiksi ovat lopultakin melko helppoja. Jopa teiltä saattaisi sellaisen kokoaminen onnistua parhaassa tapauksessa jo ensimmäisen viikon lopulla, toisella nyt varmaan kuitenkin.

        Rohkeasti vain yrittämään!


      • herrasmies
        True Humppis kirjoitti:

        Minähän en enää jaksa jatkaa edes keskustelun yrittämistä, kun ns. vastapuolen eväät ajattelun ja ymmärtämisen osalta osoittautuvat täysin riittämättömiksi.

        Mitäpä jos katselisitte jonkin helpomman homman vapaa-aikanne ratoksi.

        Nuo alle kuusivuotiaille tarkoitetut palapelit esimerkiksi ovat lopultakin melko helppoja. Jopa teiltä saattaisi sellaisen kokoaminen onnistua parhaassa tapauksessa jo ensimmäisen viikon lopulla, toisella nyt varmaan kuitenkin.

        Rohkeasti vain yrittämään!

        Myönnän vajaavuuteni moneenkin asiaan ja nöyrästi pyrin ymmärtämään ,kehittämään itseäni ja suhtautumistani muihin ihmisiin.
        Mutta onneksi on olemassa täydellisiä yli-ihmisiäkin
        jotten vallan kuvittelisi itsestäni liikoja ;)


      • urheiluhullu
        True Humppis kirjoitti:

        ...mahdoit tuossa tarkoittaa?

        Monikossa tosin oli, mutta kun minun juttujeni jatkeena on, niin vastailen, vaikka en kalikan oikeasti tunnekaan kalahtaneen. (Ainakin meni ohi, jos tarkoitus oli).

        Minä ainakn takuulla olen osannut perusaskeleen useimpiin tansseihin jo vaikka kuinka monta vuotta sitten. Ihan oikeasti ja valtakunnan huippua edustavien opettajien neuvon sekä luvan jälkeen sen olen useimmiten jättänyt taakse.

        Osin juuri siksi tanssinkin vain sellaisten kanssa, jotka osaavat seurata ilman perusaskeltakin.

        Itse asiassa ne perusaskeleessa pitäytyvät, tasaisessa perusrymissä (ehkä peräti laskien) pysyttelevät olen jättänyt hakematta jo pitkään.

        Jos tuo sinun väittämäsi tosiaan tarkoitti minua, ihmettelen ankarasti, minkä merkillisen syn vuoksi niin moni ihan oikeasti taitava tanssijatar jaksaa kerta toisensa perään tällaista vanhaa äijää hakea (jatkoparejakin jopa pyytelevät toisinaan), vaikka niitä nuoria ja komeita tanssitaiturimiehiä on viljalti tarjolla.

        Kyselepä joskus noilta. Voit sitten kertoa minullekin.

        Olen kierrellyt tanssipaikkoja ympäri Suomen. Missään en ole havainnut kirjoittamaasi: "nuoria ja komeita tanssitaiturimiehiä on viljalti tarjolla". Kaikkialla naisia on paljon enemmän (etelässä jopa tuplat miehiin verrattuna).

        Pakko silloin on osan nuorista naisista tyytyä vanhempiin tanssittajiin ja pitää hyvät välit heidän kanssaan, jotta nuorten miesten suhteen hiljaisempina iltoinakin riittäisi tanssittajia.


      • True Humppis
        urheiluhullu kirjoitti:

        Olen kierrellyt tanssipaikkoja ympäri Suomen. Missään en ole havainnut kirjoittamaasi: "nuoria ja komeita tanssitaiturimiehiä on viljalti tarjolla". Kaikkialla naisia on paljon enemmän (etelässä jopa tuplat miehiin verrattuna).

        Pakko silloin on osan nuorista naisista tyytyä vanhempiin tanssittajiin ja pitää hyvät välit heidän kanssaan, jotta nuorten miesten suhteen hiljaisempina iltoinakin riittäisi tanssittajia.

        ...nuoria ja komeita tanssitaiturimiehiä on viljalti tarjolla.

        Ensinnäkin tietysti riippuu esiintyjistä (Finlanders, Syke, Myrskylyhty, Taikakuu esimerkiksi).

        Toiseksen sitten paikoista ja jopa vuodenajoista ja tietysti viikonpäivistä.

        Kesällä vaikkapa Kapakanmäki, Kolmilammi, Riutanharju, Pavikin perjanataisin ja keskiviikkoisin.

        Talvella ainakin Satu- ja Ruusulinna ovat useimmiten varmoja tapauksia. Usein myös ravintoloista Tulisuudelma tiistai-iltaisin on sellainen.

        Alex Parkissakin jokseenkin kerran kuussa talvikautena on tilanne aika tasan noiden tarkoittamieni osalta. Ns. tavallinen ravintolayleisö sensijaan usein jopa kovastikin miesvoittoinen, mutta siitä ei nyt olekaan kysymys.

        Sitten tietysti pitää myös katsoa kohderyhmää. Kokonaislukuna useimmiten niitä naisia onkin jopa kaksinkertainen määrä miesten lukuun verrattuna.

        Minä pidän silmällä melkeinpä vain nirppiksien tilannetta. Siellä puntit ovat paljon paremmin tasan.


      • utelias
        True Humppis kirjoitti:

        ...nuoria ja komeita tanssitaiturimiehiä on viljalti tarjolla.

        Ensinnäkin tietysti riippuu esiintyjistä (Finlanders, Syke, Myrskylyhty, Taikakuu esimerkiksi).

        Toiseksen sitten paikoista ja jopa vuodenajoista ja tietysti viikonpäivistä.

        Kesällä vaikkapa Kapakanmäki, Kolmilammi, Riutanharju, Pavikin perjanataisin ja keskiviikkoisin.

        Talvella ainakin Satu- ja Ruusulinna ovat useimmiten varmoja tapauksia. Usein myös ravintoloista Tulisuudelma tiistai-iltaisin on sellainen.

        Alex Parkissakin jokseenkin kerran kuussa talvikautena on tilanne aika tasan noiden tarkoittamieni osalta. Ns. tavallinen ravintolayleisö sensijaan usein jopa kovastikin miesvoittoinen, mutta siitä ei nyt olekaan kysymys.

        Sitten tietysti pitää myös katsoa kohderyhmää. Kokonaislukuna useimmiten niitä naisia onkin jopa kaksinkertainen määrä miesten lukuun verrattuna.

        Minä pidän silmällä melkeinpä vain nirppiksien tilannetta. Siellä puntit ovat paljon paremmin tasan.

        Onhan toki joitakin nuoria miehiä liikkeellä, mutta missä paikoissa on enemmän nuoria miehiä kuin nuoria naisia? Se varmaan oli edellisen kysyjän pointti.

        Aikaisemmassa viestissäsi käyttämäsi sana "viljalti" ainakin minun ymmärryksessä vastaa sanoja todella paljon ja riittävästi.

        Pavin perjantai-illasta voi ainakin sanoa, että nirppiksessä jäi nuoria naisia "yli". Eivätkä läheskään kaikki nirppiksen miehet olleet ns hyviä tanssijoita. Nuoria miehiä paikassa oli korkeintaan parikymmentä.


      • True Humppis
        utelias kirjoitti:

        Onhan toki joitakin nuoria miehiä liikkeellä, mutta missä paikoissa on enemmän nuoria miehiä kuin nuoria naisia? Se varmaan oli edellisen kysyjän pointti.

        Aikaisemmassa viestissäsi käyttämäsi sana "viljalti" ainakin minun ymmärryksessä vastaa sanoja todella paljon ja riittävästi.

        Pavin perjantai-illasta voi ainakin sanoa, että nirppiksessä jäi nuoria naisia "yli". Eivätkä läheskään kaikki nirppiksen miehet olleet ns hyviä tanssijoita. Nuoria miehiä paikassa oli korkeintaan parikymmentä.

        Utelias kirjoitti:"...käyttämäsi sana "viljalti" ainakin minun ymmärryksessä vastaa sanoja todella paljon ja riittävästi."

        Asioistahan voi olla monenlaista mieltä. Sinä olet tuota. Suomenkieltä voi käyttää joko elävästi tai sitten latteasti. Vapaa valinta.

        Mm. Satulinnassa oli naisten tunnilla nytkin lauantaina useita todellisia taiturimiehiä hakematta useita kertoja. Sama toistuu muuallakin säännöllisesti. Olepa tarkkana, niin huomaat.

        Taiturimiehillä tuossa tarkoitan todellakin minua paljon parempia tanssijoita (ja 20-40 v minua nuorempia samalla myös).

        Kun pitää silmänsä auki, näkee kaikenlaista. Ei kaikki tapahdu siinä hakurivistöjen välillä.


    • True Jerryjee

      Tanssikapakassa, kello siinä 2 maissa aamuyötä, "isojako" taisi olla jo käynnistynyt. Artisti jo lopettanut, välilevyt soi. Meikä miettii vieläkö jäisi vai lähtisikö jonottamaan taksia. Tulee tuhti nainen (yhtä pitkä kuin leveä) hakemaan. Annan pakit. Nainen miettii asiaa pari sekuntia, ei kommentoi vaan palaa takaisin paikoilleen. Lähden pois.

      Kaiken tanssikokemukseni ja intuitioni pohjalta tanssissa olisi ollut odotettavissa sosiaalihiihtoa parin kappaleen verran josta en taatusti olisi mitään suurempia tunnelmointeja saanut. Naisen kokonaistilavuudella oli selkeästi asiassa merkitystä. Ja omilla laskevilla fiiliksillä.

      Taisipa tässä jossain naistentansseissa olla aika vasta tilanne jossa vastaavankokoisen daamin kanssa suostuin parketille. Tämä heti tangon tunnelmassa kättään voimakkaasti niskaani vasten puristaen, mua itseään vasten rutistaen niin että melkein sattui. Tätä aina vähän väliä sen parin tanssin ajan. Vaikka pois palauttaessaan katselikin mua sen näköisenä että tajusi etten ollut hommasta pahemmin innostunut.

      Pitäkää ylimielisenä mutta kyllä Siperia opettaa. Siitä mikä on odotusarvo näiden "yhtä pitkien kuin paksujen" maatuskojen kohdalla. Harvoin pakkeja annan, silti.

      • keinänen

        Kerrankin miehen puhetta Jerryltä. Kapakassa on ihan OK antaa pakit yhtä leveille kuin pitkille.


      • lattialle

        Näin se menee, kun lihavat huonot tanssijat ei saa ketään komeaa ja hyvin tanssivaa lattialle niin he hakee niitä rumimpia ja heikompia tanssijoita.
        Kuten tässä tapauksessa tätä Jerryjeetä


      • eevu73
        lattialle kirjoitti:

        Näin se menee, kun lihavat huonot tanssijat ei saa ketään komeaa ja hyvin tanssivaa lattialle niin he hakee niitä rumimpia ja heikompia tanssijoita.
        Kuten tässä tapauksessa tätä Jerryjeetä

        Kateellisten panettelua...ja ylenpalttista vouhottamista.
        Itse kuulemma en ole ruma, en ole lihava, (alle 60kg) ja nautin tanssimisesta ko. henkilön kanssa sillä hän todella on hyvä tanssimaan, tosin kuin epäilen suuresti kirjoittajan taitoa.
        Taisi olla kateellisen provoilua ja vouhotusta joten anna olla kun et faktoista tiedä mitään.


      • True Jerryjee
        eevu73 kirjoitti:

        Kateellisten panettelua...ja ylenpalttista vouhottamista.
        Itse kuulemma en ole ruma, en ole lihava, (alle 60kg) ja nautin tanssimisesta ko. henkilön kanssa sillä hän todella on hyvä tanssimaan, tosin kuin epäilen suuresti kirjoittajan taitoa.
        Taisi olla kateellisen provoilua ja vouhotusta joten anna olla kun et faktoista tiedä mitään.

        Kiitos Eevu kauniista sanoista mutta taisin itse kerjätä jotain tällaista.

        Eikä mikään juttu ole absoluuttisen huono tai hyvä. Esimerkiksi naistentansseihin mentäessä kannattaa varustautua positiivisella asenteella, pakkien anto huomataan kyllä ja jos niin tekee voi käydä niin että saa olla aika "rauhassa" loppuillan. Kapakki-illassa muutaman viime tunnin aikana tilanne on vähän eri.


      • True Jerryjee
        keinänen kirjoitti:

        Kerrankin miehen puhetta Jerryltä. Kapakassa on ihan OK antaa pakit yhtä leveille kuin pitkille.

        Mitä tulee tuohon miehekkyyteen niin tuleepa mieleeni tapaus Teemu Selänne, jota arvostan suuresti sen tyylisenä pelaajana, jonka tekemisiä on mukava kentällä seurata.

        Ennen NHL-aikoja Teemuahan haukuttiin "Neiti Selänteeksi" johtuen ilmeisesti siitä että hän keskittyi liikkumiseen, luisteluun ja maalien tekemiseen mieluummin kuin laidoissa nuhjaamiseen ja aivottomaan taklailuun ja jäähyjen ottamiseen. Verraten esimerkiksi tapaus Jarkko Ruutu... sekö on sitten "miehekästä" että rusikoidaan vaikka Jagr lasarettiin? Ja mikä merkitys Selänteellä oli olympiajoukkueen hopeamitalin saamiselle.

        Selänne on sen "miehen unelmansa" lunastanut, asunnot, autot, kaunis vaimo ja lapsia. Mikä sen "miehekkäämpää" voisi olla. Taito se on joka jyllää, ei voima tai aggressiivisuus.

        Kevyet jalat ja hyvä tasapaino.


      • eevu73
        True Jerryjee kirjoitti:

        Kiitos Eevu kauniista sanoista mutta taisin itse kerjätä jotain tällaista.

        Eikä mikään juttu ole absoluuttisen huono tai hyvä. Esimerkiksi naistentansseihin mentäessä kannattaa varustautua positiivisella asenteella, pakkien anto huomataan kyllä ja jos niin tekee voi käydä niin että saa olla aika "rauhassa" loppuillan. Kapakki-illassa muutaman viime tunnin aikana tilanne on vähän eri.

        Niin keneltä sä kerjäsit ja mitä kerjäsit....=)
        *hih*
        Okei... mutta totta joka sana enkä sanonut mielistelläkseni sun egoa tms. Itse tiedät oman tasosi ja myös allekirjoittaneen taidon tulla viennissä perässä. Tosin sitäkin on haukuttu liian hyväksi joten voihan olla niinkin että Minä olen niin hyvä että seuraan Sinua niin hyvin että katson Sinut erittäin hyväksi viejäksi ja tanssijaksi ihan vain sen vuoksi että olen itse niin loistava seuraamaan...*nauraa itselleen ja tyhmälle huumorilleen*
        Taas jos sitten tarkoitit tuota tyhmää kommentointia aiemmin kohdistuen henkilöösi niin sä et ole kerjännyt mitään ja siksi puutuin asiaan, ja se että illalla olet antanut pakit paikassa jonka tiedän, on se täysin suotavaa. Olenhan itsekkin ilmoittanut että jos tilanne sitä edellyttää niin sauhutan pakit jopa sun kohdalla ja muidenkin kohdalla vaikka taivaasta olisivat pudonneet, ulkonäöstä ja taidoista riippumatta, mikäli mun tietty hakukriteeri on täyttymättä. Siinä ei ole ulkoisilla puitteilla mitään tekoa. Tanssin vaikka pirun kanssa jos se osaa tanssia hyvin ja on selvinpäin.Mutta henkilöön käyviä herjauksia en hyväksy varsinkaan kun ne kohdistuu kaveriin ja ovat pelkkää p*****.
        Mutta sunnutaita odotellen...pakkeja ei luvassa mutta tiikeriloikkia jos et tule rivistä hakemaan.


    • Anonyymi

      Vanha keskustelu, mutta päädyin etsimään tietoa siitä mitä mieltä ylipainoisista ollaan tanssilavoilla ja osumat antoi tämän keskustelun.

      Olen itse innokas lavatansseissa kävijä aina vuoteen 2020 asti, eli sen viitisen vuotta.. Nyt kuitenkin innokkuutta lavatansseihin lähtemisessä syö ylipaino. Muutaman vuoden aikana on paino noussut ja mikään tanssimekoista ei näytä päälläni hyvältä (ja osa ei toki päälle edes mene). Haluaisin mennä, mutta läskinä on epävarma ja sen vuoksi jätän nyttenkin menemättä.

    • Anonyymi

      Kaljamaha on kultturisidonnainen asia. Suomessa sitä ei arvosteta, mutta jossain se on varakkuuden merkki. Pohjois Koreassa se on erittäin harvinainen Johtajan merkki.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2174
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2003
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1622
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1450
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      75
      1420
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1337
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1314
    8. Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.

      Onko kenellekään yllätys?
      Perussuomalaiset
      50
      1205
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe