Oletko illanvirkku,vai aamuntorkku?

etsivivä-amadeus

Nuorena,ylösnousu viidenmaissa,karjan hakuun "väljältä":tarkoittaa että lehmillä oli suurempi laidun,jopa naapurin metsiin.
"Kuntturat"tietenkin makasivat jonkun puun alla,eikä vastausta kutsuhuutoihin.
Tämä oli sitä varhaislapsuutta,sotapakolaisena sukulaistilalla.
Nyt herään viideltä aamulla.Teen rieskataikinan,
noin kaksikertaa viikossa.Valmista leipää jo seitsemältä.
Hevosen puuro jonka mies lähes 80v.valmistaa,sitten hepo ulos,säänmukaan.
Lampaita(lemmikkejä) kaksi jotka myöskin ulkoilee säänmukaan,heille ruokinta aamuhämärissä.Lampaat on aamuunisia,onneksi.
Sitten koirien lenkkille vieminen(Säfer,Sringeli)
Ja sitten pilkille jos sää sallii,tai sitten kesällä matoongelle.
Minulla kolmannenasteen nivelrikko,leikattu rannekanavaahtauma,sekä miehelle tehty kolme rytminsiirtoa,flimmereiden hoidon vuoksi.
En ole maatalouden ammattilainen.Ostin kasvattikotitilan eläkepäivilläni.
Pakko liikkua muuten jähmettyy.

20

1260

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • illan torkku

ja aamun virkku,mutta tuo kellon siirto tekee aina jonkun aikaa kiusaa.Kyllä sitä lapsena sai aamulla lähteä aikaisin kouluun milloin keittäjälle kaveriksi perunan kuorintaan tai uuniin puita kantamaan.Kesä aamuna lehmiä viemään laitumelle.

• Tuntuu että olen molempia;))

Kellojen siirto sekoitti taas kokonaan ;))

• ii-li
        muori67 kirjoitti:

Tuntuu että olen molempia;))

Kellojen siirto sekoitti taas kokonaan ;))

Nukun aivan liikaa. Illalla aikaisin pehkuihin ja aamulla myöhään ylös. Olen ollut aamu-uninen aina, eikä ikä ole sitä miksikään muuttanut. Jos on aikainen herätys, niin pitää olla vähintään kaksi herätyskelloa, joskus kännykkä kolmantena.

Se saattaa olla sukuvika. Minulla oli täti, jolla oli samat oireet. Nuorena tyttönä hän kerran kesälomalla heräsi ennen kahdeksaa ja meni aamukahville. Koko muu perhe huusi aamiaispöydässä yhtä kurkkua: "Apua, täällä kummittelee".

• Katleija-T

Ihan selvästi ihmisiä on kahta lajia. Minä olen illanvirkkutyyppiä. Ilta on parasta aikaa. Kuitenkaan en aamulla nuku klo seitsämää kauemmin. Nuorempana nukuin aamulla pitkään, jos oli mahdollista.
      Ikä on vähentänyt unen tarvetta. Talvisaikaan tulee otettua päivä/kauneusunet, ja se siirtää nukkumaanmenoa aina puolen yön jälkeen. Kyllä minä joskus valvon ihan koko yönkin, mutta seuraavana yönä otan sen sitten takaisin.
      Nyt kun minä teen Kauneitten ja rohkeitten jälkeen tunnin puolentoista sauvakävelylenkin niin olen nukkunut tosi hyvin.

• myöskin**

On kummallista että näin on. Tarvitsen yhä vaan paljon unta. Mutta yövalvomisia tulee , iän puolesta. Mutta nukun rästit takaisin.

• uzma-m

ja iltapaiva torkku.
        Jouduin nuorena nousemaan viidelta aamulla ja sitten polkupyoralla tunnin matka pysakille josta sitten junalla naapuri kaupunkiin kouluun.
        hoitsuhommissa piti tottua kolmevuoro tyohon.Taalla saan takia noustaan ainakin klo kuus aamuteelle ym, parin tunnin siesta iltapaivalla kun on kuuminta ja sitten kylma suihku ja iltatee ja iltatouhut tavallisesti nukkumaan siina klo24,jos menen aikaisemmin sankyyn heraan siina klo3am enka saa unta ja olen pahalla tuulella kokopaivan.

• *Satu

lukemista klo 24:än, herään 7.30 -8.00 yleensä
        ilman vekkaria, sitten aamutoimet, { ~pari tuntia}, joihin kuuluu teen 'nauttimista' (Keisarin morsian on ollut pitkään lempiteetäni, nykyisin muitakin lajeja), lehden lukua ja myöskin aamuvoimistelut yms. valmistelut.

Eikös olekin ihanaa, kun ei tarvitse nopeasti aamulla lähteä töihin? Nautitteko pitkistä aamuista?

• *Satu
        *Satu kirjoitti:

ilman vekkaria, sitten aamutoimet, { ~pari tuntia}, joihin kuuluu teen 'nauttimista' (Keisarin morsian on ollut pitkään lempiteetäni, nykyisin muitakin lajeja), lehden lukua ja myöskin aamuvoimistelut yms. valmistelut.

Eikös olekin ihanaa, kun ei tarvitse nopeasti aamulla lähteä töihin? Nautitteko pitkistä aamuista?

Se ei ole päivärytmiini soveltunut koskaan.
        Miten teillä? Ovatko päiväunet hyväksi?

• Katleija-T
        *Satu kirjoitti:

Vieläkin vuosia eläkkeellä oltuani nautin näistä pitkistä aamuista ja siitä ettei tarvitse lähteä seitsämäksi työhön. Eikä yleensäkään työhön. Varsinkin pimeinä loppusyksyn aamuina, kun ulkona tuulee ja sataa minä istun kaikessa rauhassa keittiön pöydän vieressä ja nautin aamukahvia sanomalehti edessäni. Siinä on niin hyvä olla lämmin aamutakki hartioilla. Tuntee kuin olisi jostain palkittu, olenko ansainnut tämän. Kaipa olen.

Päivätorkut otan joskus, talvisin useinkin. Se tietää kuitenkin yöunen lyhenemista alkupäästään, joten jkv. yritän vältellä niitä. Ai niin, asken nukuin tunnin hmm...

• uzma-m
        *Satu kirjoitti:

kuumuudessa on parasta pitaa siestaa iltapaivalla jolloin on tosi kuuma,ihan nukkuu istualtaan,no eipa ole mihinkaan kiire,iltapaivan helteella ulkona liikkuu vain hullut ulkomaalaiset.

• Katleija-T
        uzma-m kirjoitti:

kuumuudessa on parasta pitaa siestaa iltapaivalla jolloin on tosi kuuma,ihan nukkuu istualtaan,no eipa ole mihinkaan kiire,iltapaivan helteella ulkona liikkuu vain hullut ulkomaalaiset.

Tottuuko siihen jotenkin? Ollessani Kreikassa elokuussa, niin ainoastaan meressä oli siedettävä olla siinä 40 asteen kuumuudessa. Samoin tuuhean oliivipuun varjossa, paikassa johon mereltä pääsi tuuli puhaltelemaan. Ei siinä kuumuudessa ainakaan tottumaton jaksa mitään tehdä. Viikon kuluttua jonkinmoista tottumista oli tapahtunut.

• etsivivä-amadeus
        uzma-m kirjoitti:

ja iltapaiva torkku.
        Jouduin nuorena nousemaan viidelta aamulla ja sitten polkupyoralla tunnin matka pysakille josta sitten junalla naapuri kaupunkiin kouluun.
        hoitsuhommissa piti tottua kolmevuoro tyohon.Taalla saan takia noustaan ainakin klo kuus aamuteelle ym, parin tunnin siesta iltapaivalla kun on kuuminta ja sitten kylma suihku ja iltatee ja iltatouhut tavallisesti nukkumaan siina klo24,jos menen aikaisemmin sankyyn heraan siina klo3am enka saa unta ja olen pahalla tuulella kokopaivan.

Voisikio merkitä?Oletko iltalapsi vai aamun?
        Astrologiaa,mistä selvyys?
        Minä tietääkseni olen syntynyt ehtoopuolella,tai ei se niin varmmaa ole.
        Äitini ei kertonut edes isästä,saati sitten syntymäni ajankodasta?

• *Satu
        *Satu kirjoitti:

oikein vahva (ja perinteissestä teekannusta) on hyvä aamujuoma!

• lepäile välillä

Lepo on psyyken hoitoa.

• SeisKyt

olen aina ollut. Työaikoina piti tietenkin nousta ajoissa. Nyt on ihanaa, kun voi lueskella vaikka kuinka myöhään ja aamulla nukkua tarpeen mukaan. Päivätorkutkin tarvittaessa käyvät.

Sanotaan, että vanhat ihmiset eivät tarvitse paljon unta. Kohdallani se ei pidä paikkaansa - nukun kuten ennenkin noin kahdeksan tuntia joka yö. Onneksi ei ainakaan tähän mennessä ole ollut unettomuutta. Päivittäinen ulkoilu auttanee siihenkin asiaan.

• Markeliina

itseäni. Lueskelen sängyssä joka ilta n. klo 1-2:een. Nousen aamulla klo 8.00. Usein myös otan päivänokoset, jos päiväohjelma antaa periksi.

Iltapäiväkahvikin maistuu paljon paremmalta, kun on saanut otettua nuo päivänokoset.

• Pääsky64
        Markeliina kirjoitti:

itseäni. Lueskelen sängyssä joka ilta n. klo 1-2:een. Nousen aamulla klo 8.00. Usein myös otan päivänokoset, jos päiväohjelma antaa periksi.

Iltapäiväkahvikin maistuu paljon paremmalta, kun on saanut otettua nuo päivänokoset.

lojua vuoteessa.Juon kahvia pari kuppia ja sitten vain oleskelen jos on aikaa.Harvemmin olen kahvilla ennen klo 9,sää.
        Päivä tahtookin jäädä lyhyeksi joskus kun herään 7,mältä sanon että miten paljon enemmän ehtii tekemään kaikkea.Sitten kyllä päivällä nukahdankin.

Sanon monesti että elämme kun hotellielämää.Pitää vain itse siivota.Kesä on kyllä kiireempää ja kun lapset ovat kylässä ei saa löhöillä.

• jemina
        Markeliina kirjoitti:

Ehdottomasti illanvirkku. Luen usein yli puolenyön, aamulla nousemme hauvelin kanssa 7 – 8 välissä. Suihkuun, kahvit tippumaan ja aamulenkille. Iltapäivätorkuista on tullut tapa, välillä nukun viisitoista minuuttia, välillä tunnin. Sen jälkeen maistuu kahvit.
        Työssä ollessani jouduin nousemaan aikaisin, jopa aamuneljältä. Matkapäiviä oli monta viikossa.. Nyt kun aamulla katson kelloa ja käännän kylkeä, muistelen niitä aamuja kun aamuviideltä köröttelin niljakkailla teillä pimeässä lumipyryssä ja edessä oli vielä parin tunnin ajomatka. Silloin eläkeläisen elämä tuntuu tosi mukavalta.

• jemina kirjoitti:

Ehdottomasti illanvirkku. Luen usein yli puolenyön, aamulla nousemme hauvelin kanssa 7 – 8 välissä. Suihkuun, kahvit tippumaan ja aamulenkille. Iltapäivätorkuista on tullut tapa, välillä nukun viisitoista minuuttia, välillä tunnin. Sen jälkeen maistuu kahvit.
        Työssä ollessani jouduin nousemaan aikaisin, jopa aamuneljältä. Matkapäiviä oli monta viikossa.. Nyt kun aamulla katson kelloa ja käännän kylkeä, muistelen niitä aamuja kun aamuviideltä köröttelin niljakkailla teillä pimeässä lumipyryssä ja edessä oli vielä parin tunnin ajomatka. Silloin eläkeläisen elämä tuntuu tosi mukavalta.

lukea teidän juttuja.pitkän työrupeaman jälkeen kun päivärytmi muuttunut sallivammaksi,on vähän olluthuono omatunto,kun valvon hirveen myöhään ja nukuttelen aamupäivällä moneen kertaan uudelleen itseni,uniakin näen silloin ja muistan,ne.on se nautinnollista elää oman rytminsä mukaan,,

• Majlii kirjoitti:

lukea teidän juttuja.pitkän työrupeaman jälkeen kun päivärytmi muuttunut sallivammaksi,on vähän olluthuono omatunto,kun valvon hirveen myöhään ja nukuttelen aamupäivällä moneen kertaan uudelleen itseni,uniakin näen silloin ja muistan,ne.on se nautinnollista elää oman rytminsä mukaan,,

Työelämä vaati, että kahdeksalta olit valmiina kammattuna ja iloisena vastaanottamassa uutta työpäivää. Silloin ei muistanut uniaan.

Mutta nyt, kun herää ilman vekkaria, voi useinkin muistaa aivan selvästi unensa. Tänään heräsin siihen, että olin hangessa suuressa lumikinoksessa junaradan vieressä, juna oli täydessä vauhdissa, ja tiesin, että siinä junassa sisällä oli mieheni...

Usein unet jotenkin helpottavat oloa, mutta tuo uni kyllä oli ahdistava. Olin iloinen, kun huomasin, että se oli vain uni, uusi, aurinkoinen päivä on tulollaan, kello 7.35. Tuntui ihanalta nousta ja mennä keittiöön, ottaa teekannu..."Kaikki elämän aamut"! Ne ovat aina tuntuneet hyviltä, kyllä työelämänkin aikana.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      152
      2601
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      197
      1870
    3. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      70
      1657
    4. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1628
    5. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1331
    6. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      72
      1008
    7. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      80
      998
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      989
    9. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      190
      914
    10. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      67
      901
    Aihe