Nokialle kesätöihin

TAMK-opiskelija

Minkälaisia kokemuksia löytyy ko. firman kesähessuina olemisesta? Itellä haastattelu ens viikolla ja kovasti olis kiva päästä opintoja vastaavaan työhön.

Tällä palstalla saa yleensä lukea vain negatiivisia asioita Nokiasta, kai jollain jotain positiivistakin kerrottavaa vois olla?

21

4214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoppa__

      Riippuu vähän tietysti mihin työtehtäviin menet mutta

      - Ylitöistä maksetaan palkkaa

      - Ei ole niin sekunnin päällä oletko 07:45 vai 08:15 työpaikalla kunhan työt tulee tehtyä

      - Tulet tapaamaan mielenkiintoisia ihmisiä

      - Ehkä pääset matkustelemaan

      - Töitä aina riittää tehtäväksi, ei tarvitse pelätä että joutuisi jäädä pyörittelemään peukaloita

      - Hyvät työvälineet

      - Hyvät mahdollisuudet saada pysyvä työpaikka kesätöiden jälkeen

      - Palkka ei ole ehkä paras mutta ei huonoinkaan

      - Esimiehet ovat ihmisiä eikä vaadi mahdottomia

      - Kursseja ja koulutuksia jatkuvasti jotta pysyy ajantasalla

      - Mahdollisuus vaikuttaa omiin työtehtäviinsä

      - Erilaiset kannustinjärjestelmät jotka tulee palkan lisäksi hyvin tehdystä työstä

      - Hommat halutaan hoitaa hyvin ja oikein kaikissa asioissa, oli kyse sitten töistä, tasa-arvosta, asiakkaista tai mistä tahansa muusta.

      - YT-neuvotteluiden riski hyvin pieni

      - Tasapuolinen kohtelu ja mahdollisuudet saada uusia haasteita työtehtäviin

      Nokia on kuitenkin niin iso firma että sieltä löytyy myös vähemmän mukavia ihmisiä, mutta pitää vaan huomata ajoissa se ja siirtyä muualle siinä tapauksessa, ennenkuin äskeisellä positiivisella listalla voi pyyhkiä takapuolta. Tämä on kuitenkin sen verran pieni vähemmistö että kyllä ko. firmaa voin suositella kesähessuille ja kaikille muillekkin vaikka itse pääsinkin kokemaan viimeisenä vuotenani "hieman" erilaista Nokiaa.

      • TAMK-opiskelija

        Hopalle kiitos tästä viestistä. Paljon tosiaan riippuu siitä minkälaiseen tiimiin pääsee (joutuu). Alustavassa haastattelussa haastattelija sanoi, että pientä ollut vaihtuvuus tuossa tiimissä. Tämä lienee hyvä asia.

        Ja vaikka määräaikaisen kesäpestin jälkeen ei työt jatkuisikaan, niin kyllä tämä on opiskelijalle aika kullan arvoinen paikka saada kokemusta. Toivotaan parasta paikan suhteen :)


      • Jormax

        fasistisen korporaation toimintatapoihin jo opiskellessa, niin ei sitten valmistuttua tarvitse enää vaivata Nokialla päätään. Nokiassa on hyvä myös käydä tässä vaiheessa tutustumassa kun se vielä toimii Suomessa, Intiaan ja Kiinaan on pitkä matka.


      • AKJR

        Nokian rahat lämmittää taskua noinkin paljon.


      • vai mitä?

        Kuusi vuotta olen olut Nokialla, joten muutama huomio. Muutenkin lista näyttää kuvaavan, jotain toista firmaa, mutta nämä on keskeiset:

        - Sovelluskehittäjät Nokialla luokitellaan ylemmiksi toimihenkilöiksi, joten heille ei makseta mitään korvauksia ylitöistä.

        - Kurssien määrää on karsittu rajusti vuosituhannen vaihteen jälkeen. Kolmeen vuoteen en ole ollut koulutuksessa.

        - Nokialla YT-neuvotteluita on ollut melkein joka vuosi. Tosin koskevat aina tiettyä yksikköä, eivätkä koko yritystä. Netillä on viiden vuoden aikana tainnut olla ainakin kolmet YT-neuvorrelut.


      • ......................
        vai mitä? kirjoitti:

        Kuusi vuotta olen olut Nokialla, joten muutama huomio. Muutenkin lista näyttää kuvaavan, jotain toista firmaa, mutta nämä on keskeiset:

        - Sovelluskehittäjät Nokialla luokitellaan ylemmiksi toimihenkilöiksi, joten heille ei makseta mitään korvauksia ylitöistä.

        - Kurssien määrää on karsittu rajusti vuosituhannen vaihteen jälkeen. Kolmeen vuoteen en ole ollut koulutuksessa.

        - Nokialla YT-neuvotteluita on ollut melkein joka vuosi. Tosin koskevat aina tiettyä yksikköä, eivätkä koko yritystä. Netillä on viiden vuoden aikana tainnut olla ainakin kolmet YT-neuvorrelut.

        "Sovelluskehittäjät Nokialla luokitellaan ylemmiksi toimihenkilöiksi, joten heille ei makseta mitään korvauksia ylitöistä. "

        Tätä en ole koskaan ymmärtänyt enkä tule ymmärtämään. Kai se työntekijästä itsestäänkin (ja ammattiliitoista) kiinni miksi antaa itsensä luokitella. Mutta kai on sitten DI:n mielestä ylennys ja kuullostaa hienolta, kun on ylempi toimihenkilö ja kun palkka on sama ja työehdot huonommat.

        "Ylempi toimihenkilö toimii erikoistietoja edellyttävissä asiantuntijatehtävissä tai keskijohtoon kuuluvissa esimiestehtävissä."

        Kaikki työt, joita kuka tahansa ei pysty tekemään, edellyttävät erikoistietoja.

        Nokian projekteissa Nokian työntekijä on ylempi toimihenkilö ja alihankkijan tavallinen toimihenkilö, vaikka työtehtävät olisivat samat ja edellyttävät samoja taitoja.

        Fasistinen korporaatio tekee niin kuin haluaa.


      • osastosta
        vai mitä? kirjoitti:

        Kuusi vuotta olen olut Nokialla, joten muutama huomio. Muutenkin lista näyttää kuvaavan, jotain toista firmaa, mutta nämä on keskeiset:

        - Sovelluskehittäjät Nokialla luokitellaan ylemmiksi toimihenkilöiksi, joten heille ei makseta mitään korvauksia ylitöistä.

        - Kurssien määrää on karsittu rajusti vuosituhannen vaihteen jälkeen. Kolmeen vuoteen en ole ollut koulutuksessa.

        - Nokialla YT-neuvotteluita on ollut melkein joka vuosi. Tosin koskevat aina tiettyä yksikköä, eivätkä koko yritystä. Netillä on viiden vuoden aikana tainnut olla ainakin kolmet YT-neuvorrelut.

        Ei tuo ylempiin toimihenkilöihin kuuluminen automaattisesti tarkoita, etteikö ylitöistä maksettaisi. On omakohtaista kokemusta.

        Ja riippuu varmaan työtilanteesta yms.


      • pikemmin
        osastosta kirjoitti:

        Ei tuo ylempiin toimihenkilöihin kuuluminen automaattisesti tarkoita, etteikö ylitöistä maksettaisi. On omakohtaista kokemusta.

        Ja riippuu varmaan työtilanteesta yms.

        Kuudessa vuodessa ehdin olla Nokialla monessa paikassa tuotekehitystehtävissä. Kaikkialla oli sama periaate. Koskaan ei käsketä tekemään ylitöitä, joten korvauksiakaan ei makseta. Kunhan duunit vain tulevat tehtyä, niin ne saa tehdä, työajalla tai vapaa-ajalla oman harkintansa mukaan. Tietääkseni ainoa poikkeus on, mikäli tuote meinaa myöhästyä markkinoilta. Se on niin kallista yhtiölle, että silloin jengi määrätään ylitöihin ja siitä maksetaan korvaus. Normaalissa tilanteessa ylityöt voi myöhemmin pitää vapaana, jos työtilanne sen sallii.


    • kunpa minäkin...

      Mihin hommiin? Ja mitä opiskelet? Ja monettako vuotta?

      • TAMK-opiskelija

        Verkkopuolelle. Ei ohjelmointia vaan unix-puolen juttuja.
        Neljännen vuoden opiskelija olen. Harjoittelua ja lopputyötä vaille kaikki muu alkaa olla suoritettu. Ei mitenkään erityisen mallikelpoisesti edes, jossain 3 paikkeilla keskiarvo.


      • tj .
        TAMK-opiskelija kirjoitti:

        Verkkopuolelle. Ei ohjelmointia vaan unix-puolen juttuja.
        Neljännen vuoden opiskelija olen. Harjoittelua ja lopputyötä vaille kaikki muu alkaa olla suoritettu. Ei mitenkään erityisen mallikelpoisesti edes, jossain 3 paikkeilla keskiarvo.

        Mallikelpoinen keskiarvo, mikä se on? Tänä päivänä uskaltaisin väittää, että jos joku otetaan töihin pelkästään keskiarvon perusteella, niin ei mene asiat oikein.

        Kolmen keskiarvo on ihan hyvä, ei sitä kannata puollustella. Mielummin meidän taloon töihin otetaan kolmen keskiarvolla kuin vitosen papereilla. Siinä vaiheessa kun vitosen jami laitetaan töiden eteen, niin asiat voi nääs kääntyä päälaelleen ja kolmosen jami tekeekin hommat tehokkaammin. Keskiarvo mittaa enemmänkin lukupäätä.


    • tulee_täss

      No et saa kenkää kun olet määräaikainen. Jos sinut palkataan niin saat minimiliksan, eli et sen alle -sekin on positiivista. Toisaalta palkka ei nouse vaikka vastuu kasvaa ja ammattitaito. Sitten joudut etsimään muualta töitä.

    • Mik

      Olin viime kesänä pääkaupunkiseudulla Nokia Research Centerissä. Sain yhteydenoton Nokian suunnalta laitettuani tiedot siihen Nokian sivujen CV-systeemiin, vaikka yleensä oletin niiden olevan epätodennäköisiä tapoja saada mitään hommia.

      Työ oli erään tietoliikenteeseen liittyvän speksin toteuttaminen, joten se liittyi aika täsmälleen alaani (tietoliikenne, ohjelmointi). Käytännössä olin itse vastuussa miten homman tein, kunhan toteutus vain vastasi speksiä. Työajatkin olivat käytännössä ihan itse päätettävissä, mikä on aina plussaa.

      Nykyään olen sitten vakituisena Nokialla. Oletan tuon kesätyön olleen melko suurena vaikuttimena siihen, että sain vakituisen paikan. Kävin silti kaikki normaalit haastattelut ja soveltuvuustestit läpi kuten muutkin hakijat.

    • paavo

      En ole ollut suviuunona, mutta mun mielestä Noksu on varmaankin ihan jees. Älä kuitenkaan jää sinne vakkariksi ainakaan yli 3 vuodeksi, vaan käy jossain muualla välillä. Firman huonoiten palkattuja ovat juuri nää suoraan koulusta tulleet, jotka eivät ole muualla olleet. Poislukien jotkut pomot ja muut poikkeustapaukset. Nokialainen muuten pääse AINA työhaastatteluun, jos ko. firma tekee Nokian kanssa pisnestä. Ja kaikki isot talot tekee.

    • TAMK-opiskelija

      Tänään kävin haastattelussa. Ei ollu mitenkään paha haastattelu, oikeastaan viihdyin haastattelussa...outoa...

      Seuraavana olis sitten psykologien pällitestit, kyllä tää tästä!

      • ttcn-3

        Ei mulla vaan ollu tuollasii psykologisiitestei. Itse pääsin kesätöihin testaajaksi(TTCN-3) Noksulle.


      • kunnolla kans
        ttcn-3 kirjoitti:

        Ei mulla vaan ollu tuollasii psykologisiitestei. Itse pääsin kesätöihin testaajaksi(TTCN-3) Noksulle.

        ...tulee meinaan meikäläisen käyttöön....:) (tai todellisuudessa on jo)


      • Jänskättäjä
        kunnolla kans kirjoitti:

        ...tulee meinaan meikäläisen käyttöön....:) (tai todellisuudessa on jo)

        Helkkari ku alkanu vähä jänskättää toi testaaminen, et mitehä siitä selviipi.


    • TAMK-opiskelija

      Tässä nyt vähän uutta tietoa tästä vaikka ei se varmaan ketään kiinnosta.

      Psykologien haastattelu meni hienosti, sain sieltä suositukset ja Nokialta sanoivat että tervetuloa töihin! Ensi viikolla pitäisi allekirjoittaa sopimus.

      Täytyy olla kyllä tyytyväinen itseensä, niin vaikeaa on ollut "alan" töihin pääseminen TAMK:n tietoliikennetekniikasta tänne Tampereelle. Toivotaan että jatkoa seuraa kun määräaikainen sopimus loppuu..

      • Kannattaa sitten muistaa laittaa tietonsa intranetin työnhakuun, ja ottaa se automaattinen tiedotepalvelu uusista paikoista myös käyttöön.


    • Mad Axel

      Itse olen nyt kolmatta kesää käsätöissä Nokialla. Vastuu on kasvanut kokoajanm ekan kesän testasin, sitten korjailin koodivirheitä ja nyt tuotan omaa koodia.

      Palkka on opiskelijalle ihan jees, vaikkakin kuuleman mukaan Nokia ei se parhaiten maksava ole. Palkka määräytyy suoraan opintopiteiden mukaan, itse saan nyt kesätyötekijän maksimia eli n. 1800 egee/kk.

      Ihan mukava paikka, työporukka ja esimies oikein jees. Se mikä vituttaa on jokapäiväinen matkustaminen Turku - Salo - Turku josta johtuen vapaa-aika jää vähille..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      325
      2675
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      87
      2012
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1590
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1124
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      70
      988
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      963
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      910
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      143
      863
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      276
      798
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      714
    Aihe