Vanhoista nastarenkaista nastat vege

kesärenkaatMäIteTeen

Teen kesärenkaat ihan ite.

Otan nastat poikkeen vanhoista ihan hyvän pinnan omaavista nastarenkastani. Onko suosituksia millaisella työkalulla alan kaivaa ja onko vaaraa, että tuhoan renkaan nastoja kaivaessani ?

45

12869

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pihdit ja

      4-5mm leveä talttapäämeisseli on ne työkalut millä ne nastat lähtee tosin saattaapi mennä aikaa ja tupakkia kun ne nastat ei todellakaan lähde helposti pois koloistaan.
      Ainoa missä voit särkeä renkaan on se kun työnnät meisselin nastan sivusta kolon pohjaan niin silloin ei kannata käyttää aivan älyttömästi voimaa.

    • sopivan kokoinen / pituinen peltiruuvi.
      Eli peltiruuvista kanta pois ja akkuporaan kiinni. Pituus sellainen ettei varmasti ylety renkaasta läpi ja halkaisija n. 4-5 mm.
      Poralla sitten kierretään ruuvi nastan viereen ja nypätään. Todella nopea ja vaivaton konsti. Olen joskus irrottanut kuorma-autosta tuolla konstilla ja on paljon vaivattomampi kuin alkaa ruuvimensselillä tonkimaan eikä mene kädet rakoille.

      • libo...

        nastojen nyppiminen oli 2 tupakin mittanen operaatio ???

        Pikkunen talttaluukkari käteen ja sen painaa nastan poteroon pohjaan ja eiku kääntää vaan , vaivatonta ja helppoa , silmäsuojaimet kannattaa pistää päähän meinaa pari lähti aika nasahtaen irti .

        Tosin renkaat oli ajettu n. 5 milliin uriltaan et , saattoi auttaa irrotusta , uusista vois mennä pari siggee pitempään , en viitti nyk. koittaa ku parempi sen nastan renkaassa ku roskissa ?


      • Minulla on nimenomaan GY UG400
        libo... kirjoitti:

        nastojen nyppiminen oli 2 tupakin mittanen operaatio ???

        Pikkunen talttaluukkari käteen ja sen painaa nastan poteroon pohjaan ja eiku kääntää vaan , vaivatonta ja helppoa , silmäsuojaimet kannattaa pistää päähän meinaa pari lähti aika nasahtaen irti .

        Tosin renkaat oli ajettu n. 5 milliin uriltaan et , saattoi auttaa irrotusta , uusista vois mennä pari siggee pitempään , en viitti nyk. koittaa ku parempi sen nastan renkaassa ku roskissa ?

        Sattuipa somasti, minulla on nimittäin GYUG400 juuri työn alla ja nypin nastat poikkeen pian, kiitos neuvosta, suojalasit menen ensin investoimaan kuitenkin ettei satu juhaa leikaan heh.


      • Saattaa toimia hyvin
        libo... kirjoitti:

        nastojen nyppiminen oli 2 tupakin mittanen operaatio ???

        Pikkunen talttaluukkari käteen ja sen painaa nastan poteroon pohjaan ja eiku kääntää vaan , vaivatonta ja helppoa , silmäsuojaimet kannattaa pistää päähän meinaa pari lähti aika nasahtaen irti .

        Tosin renkaat oli ajettu n. 5 milliin uriltaan et , saattoi auttaa irrotusta , uusista vois mennä pari siggee pitempään , en viitti nyk. koittaa ku parempi sen nastan renkaassa ku roskissa ?

        Luulisi tuon rengaskuvion ainakin toimivan hyvin. Liikenneturvasta kysäisin onko turvallista nyppia nastoja pois ja sieltä vastattiin sen olevan ihan turvallista kunhan pitää mielessä, että ajelee talvirenkailla eikä kesärenkailla. Täytyy myös pitää huoli siitä, että renkailla on riittävästi pintakuviota jäljellä.
        Itse olen samaa mieltä, mielestäni sama rengas mitä kuljettaja on jo muutaman talven käyttänyt talviaikaan liukkailla keleillä ei voi enää tuoda ylitsepääsemätöntä yllätystä kesäaikaan.
        Minulle ei ole vielä koskaan tullut eteen tilannetta, jossa olisin joutunut kesällä renkaiden kanssa renkaan pidon äärirajoille.
        Talvirenkaan luulisi muutenkin toimivan kesärengasta paremmin jos tiellä on paljon vettä; toimiihan sama rengas talvella lumisohjossa, lumisohjon voisi kuvitella aiheuttavan renkaalle paljon suurempia ongelmia kun kesällä veden.


      • pehmeä rengas
        Saattaa toimia hyvin kirjoitti:

        Luulisi tuon rengaskuvion ainakin toimivan hyvin. Liikenneturvasta kysäisin onko turvallista nyppia nastoja pois ja sieltä vastattiin sen olevan ihan turvallista kunhan pitää mielessä, että ajelee talvirenkailla eikä kesärenkailla. Täytyy myös pitää huoli siitä, että renkailla on riittävästi pintakuviota jäljellä.
        Itse olen samaa mieltä, mielestäni sama rengas mitä kuljettaja on jo muutaman talven käyttänyt talviaikaan liukkailla keleillä ei voi enää tuoda ylitsepääsemätöntä yllätystä kesäaikaan.
        Minulle ei ole vielä koskaan tullut eteen tilannetta, jossa olisin joutunut kesällä renkaiden kanssa renkaan pidon äärirajoille.
        Talvirenkaan luulisi muutenkin toimivan kesärengasta paremmin jos tiellä on paljon vettä; toimiihan sama rengas talvella lumisohjossa, lumisohjon voisi kuvitella aiheuttavan renkaalle paljon suurempia ongelmia kun kesällä veden.

        Useimmat talvirenkaat ovat pehmeämmät kun kesärenkaat ja siksi melko varmasti ovat myös äänettömämmät kun uudet kesärenkaat.
        Renkaiden lämpeämisestä kesäaikaan ei ole tietoa, lämpenee ne kesärenkaatkin melkoisesti.


      • Anonyymi

        Akkukone ,peltiruuvi nopea helppo nastan nostin .


    • "säästää "rengask...

      Joo, talvirenkaista saa "hyvät" kesärenkaat ja pitokin on märällä sen mukainen :D

      Entäs ne, jotka ajelevat kitkoilla kesälläkin? Pito ja mukavuus "yhtä hyvä" kuin nastattomalla talvigummilla :D

      Tuossa olivatkin ne korkeilla kesänopeuksilla käytettävät turvallisimmat renkaat :D

      • hohhoijjakkaa

        Kyllä kokenut ja vastuullinen autoilija voi aivan hyvin käyttää vanhat talvirenkaat loppuun kesällä. Urasyvyyttä ainakin riittää, ei niillä ihan heti vesiliirtoonkaan joudu.

        Yleensä ajokortittomat teinipojat esittelevät tällaisia ortodoksisia kommentteja, joiden mukaan ikinä ei saisi omaa järkeä käyttää, vaan aina pitäisi mennä sen tietyn kaavan mukaan.


      • samat renkaat aina
        hohhoijjakkaa kirjoitti:

        Kyllä kokenut ja vastuullinen autoilija voi aivan hyvin käyttää vanhat talvirenkaat loppuun kesällä. Urasyvyyttä ainakin riittää, ei niillä ihan heti vesiliirtoonkaan joudu.

        Yleensä ajokortittomat teinipojat esittelevät tällaisia ortodoksisia kommentteja, joiden mukaan ikinä ei saisi omaa järkeä käyttää, vaan aina pitäisi mennä sen tietyn kaavan mukaan.

        Ei satu olemaan teini asialla, vaan henkilö, joka ei ole koskaan kehdannut ajaa talvirenkailla kesäaikaan. Ihan vaan siksi, että ne on talvikeleille tarkoitettu ja eivät pidä läheskään niin hyvin jarrutettaessa asfaltilla. Entäs kaarreominaisuudet kovassa vauhdissa sekä kuivalla että sateella!? :D


      • mahdollista?
        samat renkaat aina kirjoitti:

        Ei satu olemaan teini asialla, vaan henkilö, joka ei ole koskaan kehdannut ajaa talvirenkailla kesäaikaan. Ihan vaan siksi, että ne on talvikeleille tarkoitettu ja eivät pidä läheskään niin hyvin jarrutettaessa asfaltilla. Entäs kaarreominaisuudet kovassa vauhdissa sekä kuivalla että sateella!? :D

        Jos et koskaan ole kehdannut talvirenkailla kesällä ajaa, kuinka voit tietää mitään niiden ominaisuuksista kesällä? Oletko vaan kirjaviisas, vai löytyykö ihan omaa kokemusta?

        Itsekin käytän ihan mukavuussyistä autossani aina kunnon renkaita, mutta joskus köyhänä opiskelijana vanhalla autolla olen toiminut yllä kuvatulla tavalla.

        Kyllä tavalliselle pulliaiselle on tärkeintä, että renkaissa on riittävästi urasyvyyttä. Harva meistä ajaa, siis kukaan ei aja liikenteessä renkaiden ominaisuuksien äärirajoilla. Etenkin mainitsemasi "kaarreominaisuudet kovassa vauhdissa" ovat aivan naurettava peruste.

        Niin kovaa ei Suomen teillä saa ajaa, etteikö vanhoissa talvirenkaissa pito riittäisi paljaalla asfaltilla kaarreajossa.


      • mahdollista? kirjoitti:

        Jos et koskaan ole kehdannut talvirenkailla kesällä ajaa, kuinka voit tietää mitään niiden ominaisuuksista kesällä? Oletko vaan kirjaviisas, vai löytyykö ihan omaa kokemusta?

        Itsekin käytän ihan mukavuussyistä autossani aina kunnon renkaita, mutta joskus köyhänä opiskelijana vanhalla autolla olen toiminut yllä kuvatulla tavalla.

        Kyllä tavalliselle pulliaiselle on tärkeintä, että renkaissa on riittävästi urasyvyyttä. Harva meistä ajaa, siis kukaan ei aja liikenteessä renkaiden ominaisuuksien äärirajoilla. Etenkin mainitsemasi "kaarreominaisuudet kovassa vauhdissa" ovat aivan naurettava peruste.

        Niin kovaa ei Suomen teillä saa ajaa, etteikö vanhoissa talvirenkaissa pito riittäisi paljaalla asfaltilla kaarreajossa.

        itelläkin operaationa poistaa nastat ja ajaa talvirenkaat loppuun tänä kesänä.

        Kylläpä noi talvirenkaat on nyttenkin vesikeleillä pitänyt normaalissa ajossa ihan hyvin, joten iksi ne ei kesällä pitäisi?


      • a1,
        samat renkaat aina kirjoitti:

        Ei satu olemaan teini asialla, vaan henkilö, joka ei ole koskaan kehdannut ajaa talvirenkailla kesäaikaan. Ihan vaan siksi, että ne on talvikeleille tarkoitettu ja eivät pidä läheskään niin hyvin jarrutettaessa asfaltilla. Entäs kaarreominaisuudet kovassa vauhdissa sekä kuivalla että sateella!? :D

        Olen ottanut piikillä pois, aluksi on hieman hidasta, mutta yhden renkaan jälkeen sujuu kun oppii.
        Piikki sellainen muovipäinen
        Pinsettejä on kaikenlaisia ja pihtejä, niillä en ole onnistunut.

        Tuota porakone ja ruuvi systeemiä kokeilen kyllä pian.
        Pitää olla kyllä jokin suuri aluslevy, jotta todella ei mene liian syvään.

        Minä olen aina tehnyt niin, repinyt nastat ja ostanut aina vaan talvirenkaita, noin 30 vuotta.

        Sillä talvella juuri pitoa tarvitaan.
        Kuluneet talvirenkaat ovat aina paremmat sadekelillä.

        Jarrutuspito on ehkä vain 90-95 % mutta harvoin sitä kukaan osaakaan jarruttaa sata prosenttisesti,
        meinaan silloin kun se kerran elämässä on se tosipaikka.

        Kaarreominaisuudet ovat myös yli 90 %,
        harva pystyy ja osaa ajaa niin että renkaan pito oikeasti pettää ja missä sitä nyt saakaan ajaa niin lujaa.
        Tässä ei ainakaan ole teini asialla, vaan isoisä,
        jolla on 4 kolmekymppistä lasta ja kaikkiin aitoihin niin teen.

        Nykyään kyllä puhutaan että renkaat eivät kestä kesän lämpöä,
        minulle ei ole sellaisia vastaan tullut.


      • libo...
        a1, kirjoitti:

        Olen ottanut piikillä pois, aluksi on hieman hidasta, mutta yhden renkaan jälkeen sujuu kun oppii.
        Piikki sellainen muovipäinen
        Pinsettejä on kaikenlaisia ja pihtejä, niillä en ole onnistunut.

        Tuota porakone ja ruuvi systeemiä kokeilen kyllä pian.
        Pitää olla kyllä jokin suuri aluslevy, jotta todella ei mene liian syvään.

        Minä olen aina tehnyt niin, repinyt nastat ja ostanut aina vaan talvirenkaita, noin 30 vuotta.

        Sillä talvella juuri pitoa tarvitaan.
        Kuluneet talvirenkaat ovat aina paremmat sadekelillä.

        Jarrutuspito on ehkä vain 90-95 % mutta harvoin sitä kukaan osaakaan jarruttaa sata prosenttisesti,
        meinaan silloin kun se kerran elämässä on se tosipaikka.

        Kaarreominaisuudet ovat myös yli 90 %,
        harva pystyy ja osaa ajaa niin että renkaan pito oikeasti pettää ja missä sitä nyt saakaan ajaa niin lujaa.
        Tässä ei ainakaan ole teini asialla, vaan isoisä,
        jolla on 4 kolmekymppistä lasta ja kaikkiin aitoihin niin teen.

        Nykyään kyllä puhutaan että renkaat eivät kestä kesän lämpöä,
        minulle ei ole sellaisia vastaan tullut.

        No itselle nykyään tulee pakosta sen verran kilometrejä että täytyy laskea kannattaako ?

        Aiemmin tätäkin on täällä puitu mutta jos mun diesel kuluttaa tavirenkaat alla kesällä lähes litran enemmän löpöä sadalle kuin hyvin rullaava kesärengas ni siin joutuu jo ottaa calkulaattorin käteen ja suorittaa peruskoulumatikkaa et kannattaako niitä talvikiekkoja enää ajaa kesällä loppuun ? Muutenhan nykynopeuksia noudatettaessa nykytalvirenkaat ovat ihan välttävä valinta myös kesäkelillekkin .


      • suurin:
        libo... kirjoitti:

        No itselle nykyään tulee pakosta sen verran kilometrejä että täytyy laskea kannattaako ?

        Aiemmin tätäkin on täällä puitu mutta jos mun diesel kuluttaa tavirenkaat alla kesällä lähes litran enemmän löpöä sadalle kuin hyvin rullaava kesärengas ni siin joutuu jo ottaa calkulaattorin käteen ja suorittaa peruskoulumatikkaa et kannattaako niitä talvikiekkoja enää ajaa kesällä loppuun ? Muutenhan nykynopeuksia noudatettaessa nykytalvirenkaat ovat ihan välttävä valinta myös kesäkelillekkin .

        Suurin vierintävastukseen vaikuttava on ilmanpaine,

        Renkaassa vaikuttaa sivujen notkeus/kankeus,
        kuviolla on pieni vaikutus.

        Jos autosi vie enemmän talvella, se ei ole renkaiden ansiota.
        Koetapa työntää autoasi -30 asteessa, -10 asteessa,
        nolla asteessa ja 20 asteessa.

        Voit itsekin todeta.
        Ne rasvat ovat pakkasella jäykempiä,
        eivätkä lämpiä lainkaan pitkilläkään matkoilla.

        Moottoriöljykin on yleensä 20 astetta kylmempää,
        kun on pakkasen puolella, kuin kesähelteellä.

        Nämä toisaalta on asioita joista ei ole missään oikeaa tietoa.

        Äänestäkään ei ole oikeaa tietoa,
        minun on usein talvirenkaat olleet paljon hiljaisemmat ja paremmat ajaa,
        kuin esiasennus kesärenkaat.

        Testit menevät aina niin ristiin,
        että esim. vaikka misukkaa on haukuttu äänekkäämmäksi renkaaksi,
        minulla se on ollut aina hiljainen.


      • suurin:
        suurin: kirjoitti:

        Suurin vierintävastukseen vaikuttava on ilmanpaine,

        Renkaassa vaikuttaa sivujen notkeus/kankeus,
        kuviolla on pieni vaikutus.

        Jos autosi vie enemmän talvella, se ei ole renkaiden ansiota.
        Koetapa työntää autoasi -30 asteessa, -10 asteessa,
        nolla asteessa ja 20 asteessa.

        Voit itsekin todeta.
        Ne rasvat ovat pakkasella jäykempiä,
        eivätkä lämpiä lainkaan pitkilläkään matkoilla.

        Moottoriöljykin on yleensä 20 astetta kylmempää,
        kun on pakkasen puolella, kuin kesähelteellä.

        Nämä toisaalta on asioita joista ei ole missään oikeaa tietoa.

        Äänestäkään ei ole oikeaa tietoa,
        minun on usein talvirenkaat olleet paljon hiljaisemmat ja paremmat ajaa,
        kuin esiasennus kesärenkaat.

        Testit menevät aina niin ristiin,
        että esim. vaikka misukkaa on haukuttu äänekkäämmäksi renkaaksi,
        minulla se on ollut aina hiljainen.

        "mun diesel kuluttaa tavirenkaat alla kesällä lähes litran enemmän löpöä sadalle kuin hyvin rullaava kesärengas"

        Jos näin on, sitten ei kyllä kannata käyttää talvirenkaita.


      • dfdfdfdf
        libo... kirjoitti:

        No itselle nykyään tulee pakosta sen verran kilometrejä että täytyy laskea kannattaako ?

        Aiemmin tätäkin on täällä puitu mutta jos mun diesel kuluttaa tavirenkaat alla kesällä lähes litran enemmän löpöä sadalle kuin hyvin rullaava kesärengas ni siin joutuu jo ottaa calkulaattorin käteen ja suorittaa peruskoulumatikkaa et kannattaako niitä talvikiekkoja enää ajaa kesällä loppuun ? Muutenhan nykynopeuksia noudatettaessa nykytalvirenkaat ovat ihan välttävä valinta myös kesäkelillekkin .

        Mun auto vie talvella 5-10% enemmän bensaa kuin kesällä. Samoilla renkailla. Että sun kannattaa varmaan tehdä vierintävastuslaskusi uudelleen.


      • libo...
        dfdfdfdf kirjoitti:

        Mun auto vie talvella 5-10% enemmän bensaa kuin kesällä. Samoilla renkailla. Että sun kannattaa varmaan tehdä vierintävastuslaskusi uudelleen.

        Kesärengas NOKIAN nrt2 195/65R15 ja kesäkäytössä talvirengas GY UG500 sama koko :

        Kesällä UG vie n. litran enemmän sadalle kuin Nokian ! Mun dieselin alla !

        En tarkoittanut kulutuseroa kesän ja talven välillä samoila renkailla ajettaessa ?

        Talvellahan muutenkin kulutus on selkeästi suurempaa kuin kesällä ?


      • oman kokemukseni mukaan
        libo... kirjoitti:

        No itselle nykyään tulee pakosta sen verran kilometrejä että täytyy laskea kannattaako ?

        Aiemmin tätäkin on täällä puitu mutta jos mun diesel kuluttaa tavirenkaat alla kesällä lähes litran enemmän löpöä sadalle kuin hyvin rullaava kesärengas ni siin joutuu jo ottaa calkulaattorin käteen ja suorittaa peruskoulumatikkaa et kannattaako niitä talvikiekkoja enää ajaa kesällä loppuun ? Muutenhan nykynopeuksia noudatettaessa nykytalvirenkaat ovat ihan välttävä valinta myös kesäkelillekkin .

        Meikällä on sellaisia kokemuksia, että talvirenkailla on pienempi vierintävastus kun kesärenkailla. Mielestäni talvirenkaat ovat aina kovempia kun kesärenkaat ja siten pitävät ympyrämuotonsa paremmin. Se harha, että auto kuluttaa enemmän talvirenkailla johtuu siitä, että auto on talviaikaan jähmeä ja öljyt ovat jumissa. Renkaat ovat melko merkityksetön osa kulutusta, mutta talvirenkailla kulutus on pienempi samassa säässä/samalla tiellä/samana päivänä.


      • libo...
        oman kokemukseni mukaan kirjoitti:

        Meikällä on sellaisia kokemuksia, että talvirenkailla on pienempi vierintävastus kun kesärenkailla. Mielestäni talvirenkaat ovat aina kovempia kun kesärenkaat ja siten pitävät ympyrämuotonsa paremmin. Se harha, että auto kuluttaa enemmän talvirenkailla johtuu siitä, että auto on talviaikaan jähmeä ja öljyt ovat jumissa. Renkaat ovat melko merkityksetön osa kulutusta, mutta talvirenkailla kulutus on pienempi samassa säässä/samalla tiellä/samana päivänä.

        yleensäkään mutuihin , niinkuin edellä mainitsin jo kyseisten renkaiden MITATTU kulutusero on n. litran luokkaa per sata kilometriä , ajan TDI mallisella dieselmoottorisella n. 45-55 tonnia vuoteen ja 25 vuotta olen teitämme kurvaillut !

        Jo talvirenkaiden nopeusluokka Q kertoo sen että rengas ei todellakaan ole kovempi/jämäkämpi kuin kesärengas , aika erikoisilla talvirenkailla olet ajellut jos ne on olleet kovempaa pintakumia kuin kesärenkaat ?

        ja puhun nut kesä/talvirenkaan erosta KESÄkäytössä !


      • 35v
        hohhoijjakkaa kirjoitti:

        Kyllä kokenut ja vastuullinen autoilija voi aivan hyvin käyttää vanhat talvirenkaat loppuun kesällä. Urasyvyyttä ainakin riittää, ei niillä ihan heti vesiliirtoonkaan joudu.

        Yleensä ajokortittomat teinipojat esittelevät tällaisia ortodoksisia kommentteja, joiden mukaan ikinä ei saisi omaa järkeä käyttää, vaan aina pitäisi mennä sen tietyn kaavan mukaan.

        Kyllä vaan, olen useat vuodet pistänyt Astra 1.6 16v vm.99 käytetyt talvirenkaat nastattomana ja nyt on menossa GYUG400 185/65 R15 (pintaa noin 5-6 mm) täksi kesäksi. Vaihdan GY:t alle tällä viikolla jos yölämpötilatkin pysyvät pian plussan puolella.
        Ostin syksyllä uudet Michelin X-ICE North 185/65R15 renkaat ja parin kolmen vuoden kuluttua niistä saa hyvät pehmeät ja äänettömät kesärenkaat. Että sillai ...


    • .....

      omasta etkä muiden turvallisuudesta yhtään. Talvirenkaat ovat vaaralliset kuivalla lämpimällä asfaltilla, voi olla useiden, jopa kymmenien metrien ero esim. jarrutusmatkassa (vaikka paniikkijarrutus maantiellä jos vaikka hirvi hyppää tielle) verrattuna mihin tahansa kesärenkaisiin. Jos sulla on varaa ostaa auto, osta nyt edes halpis kesärenkaat siihen.

      • sitroen.

        väitteellesi jotain dokumenttia?
        Minä taas voin väittää, että näillä Suomen nopeuksilla riittää rengas kuin rengas. On kansantaloudellista säästöä ajaa talvirenkaat loppuun kesällä, kun sen kulutuspinnan saa ajaa silloin puoleentoista milliin. Pito kyllä riittää sekä kaarteessa että jarrutuksessa, siitä ei ole epäilystäkään.
        Ja ne nastat lähtee yllättävän hyvin sivuleikkureilla.


      • Pauli Pitkänen

        "Talvirenkaat ovat vaaralliset kuivalla lämpimällä asfaltilla, voi olla useiden, jopa kymmenien metrien ero esim. jarrutusmatkass"

        Hyvillä kesärenkailla kuivalla asvaltilla auto pysähtyy 100km/h -> 0 suunnilleen 40m:n matkalla. Huonoilla talvirenkailla tuohon tulee kenties 10 metriä lisää. Ketä kiinnostaa? Ei ketään.

        Vesisateella kolmen millin kulutuspinnalla varustettu pari vuotta vanha nopeasti kuluva laatukesärengas on hengenvaarallinen. 10 vuotta vanha 6mm:n Hakkapeliitta on puolestaan loistava, koska ei lähde vesiliirtoon sitten millään.

        Talvirengas on riittävän hyvä kesälläkin. Kesärengas ei ole hyvä talvella.


      • enemmän tietoa
        Pauli Pitkänen kirjoitti:

        "Talvirenkaat ovat vaaralliset kuivalla lämpimällä asfaltilla, voi olla useiden, jopa kymmenien metrien ero esim. jarrutusmatkass"

        Hyvillä kesärenkailla kuivalla asvaltilla auto pysähtyy 100km/h -> 0 suunnilleen 40m:n matkalla. Huonoilla talvirenkailla tuohon tulee kenties 10 metriä lisää. Ketä kiinnostaa? Ei ketään.

        Vesisateella kolmen millin kulutuspinnalla varustettu pari vuotta vanha nopeasti kuluva laatukesärengas on hengenvaarallinen. 10 vuotta vanha 6mm:n Hakkapeliitta on puolestaan loistava, koska ei lähde vesiliirtoon sitten millään.

        Talvirengas on riittävän hyvä kesälläkin. Kesärengas ei ole hyvä talvella.

        No eipä ole sielläkään ihmeemmin luettu autolehtiä ja varsinkaan niiden renkaista kertovia juttuja. Kesäkäytössä olevat talvirenkaat eivät vastaa kesärengasta jarrutusominaisuuksiltaan. Matka pitenee sekä kuivalla että sateella. Lukkojarrutuksissa ero on dramaattinen. Kun kesärengas on pysäyttänyt auton, talvirengas jatkaa liukumistaan. Soita TM:ään tai Tuulilasiin, jos et usko.

        10 vuotta vanha Hakkis suorastaan loistava?! Joo, aivan varmasti :D:D . Rengashan ei ole kovettunut millään lailla ja niin ollen menettänyt yhtään pitoaan :D:D:D


      • älä unohda
        enemmän tietoa kirjoitti:

        No eipä ole sielläkään ihmeemmin luettu autolehtiä ja varsinkaan niiden renkaista kertovia juttuja. Kesäkäytössä olevat talvirenkaat eivät vastaa kesärengasta jarrutusominaisuuksiltaan. Matka pitenee sekä kuivalla että sateella. Lukkojarrutuksissa ero on dramaattinen. Kun kesärengas on pysäyttänyt auton, talvirengas jatkaa liukumistaan. Soita TM:ään tai Tuulilasiin, jos et usko.

        10 vuotta vanha Hakkis suorastaan loistava?! Joo, aivan varmasti :D:D . Rengashan ei ole kovettunut millään lailla ja niin ollen menettänyt yhtään pitoaan :D:D:D

        Älä unohda sitä vesiliirtoa. Kulunut kesärengas on vesikelillä rajusti huonompi kuin reilulla pinnalla varustettu, kapeahko talvirengas.

        Vaikka tulisi äkkitilanne, harva pystyy optimijarrutukseen, saati väistöön. Vasta hätäjarrutustehostimet ovat tuoneet vähän apua tähän tilanteeseen. Rengastestien optimijarrutuksista ollaan joka tapauksessa todella kaukana, etenkin vanhoilla autoilla.

        Kuten sanottua, liikenteessä ei ajeta jatkuvasti pidon äärirajoilla, tai jatkuvasssa kriisitilassa. Jos kaiken pitäisi perustua ehdottomaan turvallisuuteen, kaikki pienet ja vanhemmat autot tulisi kieltää. Itse asiassa autoilu pitäisi kieltää kokonaan. Se on loputon tie.

        Sinulta puuttuu nyt realistinen harkintakyky. On helppoa inttää, että uusi kesärengas on parempi kuin vanha talvirengas, sehän nyt on selvä asia. Et kuitenkaan osaa suhteuttaa asiaa elävään elämään.


      • ei elä
        älä unohda kirjoitti:

        Älä unohda sitä vesiliirtoa. Kulunut kesärengas on vesikelillä rajusti huonompi kuin reilulla pinnalla varustettu, kapeahko talvirengas.

        Vaikka tulisi äkkitilanne, harva pystyy optimijarrutukseen, saati väistöön. Vasta hätäjarrutustehostimet ovat tuoneet vähän apua tähän tilanteeseen. Rengastestien optimijarrutuksista ollaan joka tapauksessa todella kaukana, etenkin vanhoilla autoilla.

        Kuten sanottua, liikenteessä ei ajeta jatkuvasti pidon äärirajoilla, tai jatkuvasssa kriisitilassa. Jos kaiken pitäisi perustua ehdottomaan turvallisuuteen, kaikki pienet ja vanhemmat autot tulisi kieltää. Itse asiassa autoilu pitäisi kieltää kokonaan. Se on loputon tie.

        Sinulta puuttuu nyt realistinen harkintakyky. On helppoa inttää, että uusi kesärengas on parempi kuin vanha talvirengas, sehän nyt on selvä asia. Et kuitenkaan osaa suhteuttaa asiaa elävään elämään.

        Kokemusta renkaista ynnä muusta autoiluun liittyvästä (tekniikka, korjaukset, viritykset (kilpa-autoilu), tuunaukset ym.) on kertynyt jo kolmen vuosikymmennen ajan, joten enköhän tässä ajassa ole oppinut suhteuttamaan ne asiat. Autoilun realismi ja siihen liittyvä harkintakyky on täyttä totta ja se sisältyy jokaiseen päivään ja autoilun jokaiseen hetkeen.


      • sitten?
        ei elä kirjoitti:

        Kokemusta renkaista ynnä muusta autoiluun liittyvästä (tekniikka, korjaukset, viritykset (kilpa-autoilu), tuunaukset ym.) on kertynyt jo kolmen vuosikymmennen ajan, joten enköhän tässä ajassa ole oppinut suhteuttamaan ne asiat. Autoilun realismi ja siihen liittyvä harkintakyky on täyttä totta ja se sisältyy jokaiseen päivään ja autoilun jokaiseen hetkeen.

        Miksi sitten mussutat täällä päivänselvästä asiasta? Pelkästä oikeassaolemisen ilostako?

        Jos joku haluaa käyttää vanhat talvirenkaat loppuun kesällä, se on ihan ymmärrettävää, eikä mitenkään erityisen vaarallista. Vai kiistätkö?

        Yrität esittää argumentteja niin yksityiskohtaisella tasolla, että monet muut autoiluun liittyvät riskitekijät nousevat huomattavasti olennaisemmaksi tekijäksi, kuin renkaiden tyyppi.


      • dfdfdfdfdf
        enemmän tietoa kirjoitti:

        No eipä ole sielläkään ihmeemmin luettu autolehtiä ja varsinkaan niiden renkaista kertovia juttuja. Kesäkäytössä olevat talvirenkaat eivät vastaa kesärengasta jarrutusominaisuuksiltaan. Matka pitenee sekä kuivalla että sateella. Lukkojarrutuksissa ero on dramaattinen. Kun kesärengas on pysäyttänyt auton, talvirengas jatkaa liukumistaan. Soita TM:ään tai Tuulilasiin, jos et usko.

        10 vuotta vanha Hakkis suorastaan loistava?! Joo, aivan varmasti :D:D . Rengashan ei ole kovettunut millään lailla ja niin ollen menettänyt yhtään pitoaan :D:D:D

        Onko niistä paremmista renkaista sittenkään hyötyä? Henkilöauton dynamiikkaa ei ole suunniteltu hyvin toimivaksi ääriliikkeille, vaan se toimii hyvin normaaliolosuhteissa. Maksimijarrutuksessa huonolla tiellä, tai äkkiväistössä se ei ole renkaan ominaisuudet jotka ensimmäisenä tulevat vastaan.

        Sillä ei ole paskaakaan merkitystä, pystyykö radalla saman mutkan limitillä ajamaan 60 vai 65km/h, tai onnistuuko jarrutus 60 vai 65 metrissä. Valtaosa autoilijoista ei pysty läheskään tuollaisiin suorituksiin paniikkitilanteissa.

        Mitä iloa esimerkiksi mun autossa olisi huippurenkaista? Jos käännän kovassa vauhdissa ratista, auto vaan kallistuu ensin, ennenkuin alkaa kurvata. Ei tuommoisella voi väistellä, väistöt on tehtävä hallitusti. Sittenpä se auto vasta lentää kun on paljon pitoa, jolle auto ei voi tarjota vastinetta.


      • vuodenajan mukaan
        sitten? kirjoitti:

        Miksi sitten mussutat täällä päivänselvästä asiasta? Pelkästä oikeassaolemisen ilostako?

        Jos joku haluaa käyttää vanhat talvirenkaat loppuun kesällä, se on ihan ymmärrettävää, eikä mitenkään erityisen vaarallista. Vai kiistätkö?

        Yrität esittää argumentteja niin yksityiskohtaisella tasolla, että monet muut autoiluun liittyvät riskitekijät nousevat huomattavasti olennaisemmaksi tekijäksi, kuin renkaiden tyyppi.

        Minulle henk.koht. on ihan sama millä renkailla jotkut "säästöautoilijat" ajelevat. Jos on niin tarkan markan päivät, että pitää talvirenkailla ajella kesälläkin, niin siitä vaan. Ajomukavuus ja -turvallisuus on ykkösasia, joten ainakaan minä en tuohon sorru. Minua hävettäsi ajaa kesällä talvirenkailla.

        "Yrität esittää argumentteja niin yksityiskohtaisella tasolla, että monet muut autoiluun liittyvät riskitekijät nousevat huomattavasti olennaisemmaksi tekijäksi, kuin renkaan tyyppi."

        Huomaan, että alkaa hermo pettää, kun noin höpöjä kirjoittelet :D


        "Ei pidä olla kateellinen siitä mitä toinen omistaa, tietää tai osaa, vaan pitää olla iloinen siitä mitä itsellä on." -Tuntematon amerikkalainen ajattelija-


      • taas..
        vuodenajan mukaan kirjoitti:

        Minulle henk.koht. on ihan sama millä renkailla jotkut "säästöautoilijat" ajelevat. Jos on niin tarkan markan päivät, että pitää talvirenkailla ajella kesälläkin, niin siitä vaan. Ajomukavuus ja -turvallisuus on ykkösasia, joten ainakaan minä en tuohon sorru. Minua hävettäsi ajaa kesällä talvirenkailla.

        "Yrität esittää argumentteja niin yksityiskohtaisella tasolla, että monet muut autoiluun liittyvät riskitekijät nousevat huomattavasti olennaisemmaksi tekijäksi, kuin renkaan tyyppi."

        Huomaan, että alkaa hermo pettää, kun noin höpöjä kirjoittelet :D


        "Ei pidä olla kateellinen siitä mitä toinen omistaa, tietää tai osaa, vaan pitää olla iloinen siitä mitä itsellä on." -Tuntematon amerikkalainen ajattelija-

        Ei minulla hermo mene. Itse ajan erinomaisilla Contsun kesärenkailla kesäisin. Talvella alla on myös Contsun talvirenkaat, ja hyvin olen pärjännyt.

        Nyt vaan sanot, että sinulle asia on ihan sama, jos kerran on rahasta puutetta tai muuten nuuka.

        Kuitenkin olet jo monessa viestissä yrittänyt mussuttaa, että niin ei pitäisi tehdä.

        Saako niitä talvirenkaita siis käyttää kesällä vai ei? Vai onko vastauksesi että "asia ei sinua liikuta ja että saa mutta kuitenkaan ei saa".

        Anna toisten ihmisten tehdä niin kuin he haluavat, äläkä yritä tuomita heitä latelemalla itsestäänselvyyksiä. Kyllä jokainen tuon renkaissa olevan eron tietää, ei sitä tarvitse toistella loputtomiin.


      • taso...
        taas.. kirjoitti:

        Ei minulla hermo mene. Itse ajan erinomaisilla Contsun kesärenkailla kesäisin. Talvella alla on myös Contsun talvirenkaat, ja hyvin olen pärjännyt.

        Nyt vaan sanot, että sinulle asia on ihan sama, jos kerran on rahasta puutetta tai muuten nuuka.

        Kuitenkin olet jo monessa viestissä yrittänyt mussuttaa, että niin ei pitäisi tehdä.

        Saako niitä talvirenkaita siis käyttää kesällä vai ei? Vai onko vastauksesi että "asia ei sinua liikuta ja että saa mutta kuitenkaan ei saa".

        Anna toisten ihmisten tehdä niin kuin he haluavat, äläkä yritä tuomita heitä latelemalla itsestäänselvyyksiä. Kyllä jokainen tuon renkaissa olevan eron tietää, ei sitä tarvitse toistella loputtomiin.

        Et näytä ymmärtävän selkeää tekstiä. Enhän ole missään yhteydessä maininnut tai nimenomaan väittämällä kieltänyt, että talvirenkaita EI SAA käyttää kesällä. Olen vain kirjoittanut, että ne eivät ole soveliaimmat kesärenkaina sekä samalla maininnut niiden huonommista ominaisuuksista verrattuna kesärenkaisiin kesäkelillä. Aikuisena varmaankin tajuat, että normaalilla ja asiallisella, jokseenkin opastavalla kirjoittelulla ja kielteisellä inttämisellä on huima ero...


      • tehdään näin
        taso... kirjoitti:

        Et näytä ymmärtävän selkeää tekstiä. Enhän ole missään yhteydessä maininnut tai nimenomaan väittämällä kieltänyt, että talvirenkaita EI SAA käyttää kesällä. Olen vain kirjoittanut, että ne eivät ole soveliaimmat kesärenkaina sekä samalla maininnut niiden huonommista ominaisuuksista verrattuna kesärenkaisiin kesäkelillä. Aikuisena varmaankin tajuat, että normaalilla ja asiallisella, jokseenkin opastavalla kirjoittelulla ja kielteisellä inttämisellä on huima ero...

        Selevä. Sovitaan niin. Kyllä siitä oli "opastus" kaukana, lähinnä naureskelit ihmisille, ja pidit heitä jotenkin vajaaälyisinä.

        Homma lähti pieleen jo siinä, kun ryhdyit sekaantumaan koko keskusteluun. Ketjun aloittaja oli jo päätöksensä tehnyt, ei siinä kannata ruveta tuputtamaan päinvastaista ratkaisua.

        Mutta ihan sama.


      • .....
        sitroen. kirjoitti:

        väitteellesi jotain dokumenttia?
        Minä taas voin väittää, että näillä Suomen nopeuksilla riittää rengas kuin rengas. On kansantaloudellista säästöä ajaa talvirenkaat loppuun kesällä, kun sen kulutuspinnan saa ajaa silloin puoleentoista milliin. Pito kyllä riittää sekä kaarteessa että jarrutuksessa, siitä ei ole epäilystäkään.
        Ja ne nastat lähtee yllättävän hyvin sivuleikkureilla.

        pysähdyn hätätilanteessa nopeammin kun hitaammin. Joidenkin vähättelemä "muutama metri" voi estää törmäyksen. Itse mielummin laitan rahaa vaikka renkaisiin kun tupakkaan,viinaan,sijoitksiin ym, koska arvostan enemmän omaa,perheeni ja muidenkin henkeä ja terveyttä. Aivan turha sanoa ettei ole renkaisiin rahaa jos edellämainitsemiini asioihin sitä kumminkin löytyy. Jokainen itse päättäköön mitä arvostaa.


      • Pauli Pitkänen
        enemmän tietoa kirjoitti:

        No eipä ole sielläkään ihmeemmin luettu autolehtiä ja varsinkaan niiden renkaista kertovia juttuja. Kesäkäytössä olevat talvirenkaat eivät vastaa kesärengasta jarrutusominaisuuksiltaan. Matka pitenee sekä kuivalla että sateella. Lukkojarrutuksissa ero on dramaattinen. Kun kesärengas on pysäyttänyt auton, talvirengas jatkaa liukumistaan. Soita TM:ään tai Tuulilasiin, jos et usko.

        10 vuotta vanha Hakkis suorastaan loistava?! Joo, aivan varmasti :D:D . Rengashan ei ole kovettunut millään lailla ja niin ollen menettänyt yhtään pitoaan :D:D:D

        Lue sinä vaan niitä autolehtiäsi. Joskus kannattaisi kuitenkin käydä käytännössäkin kokeilemassa se, mitä renkaan kulutuspinnan paksuus vaikuttaa vesiliirto-ominaisuuksiin.

        Todennäköisyys joutua vesiliirtoon on kesäisin n.48 kertaa suurempi kuin todennäköisyys joutua käyttämään lukkojarrutusta märällä asvaltilla.

        Silestoneksi ajettu vuoden vanha ylikallis y-nopeusluokan kesärengas on aina vaarallisempi, mitä se ikivanha kovettunut talvikumi. Jos noudatetaan nopeusrajoituksia.


      • kannalta
        sitroen. kirjoitti:

        väitteellesi jotain dokumenttia?
        Minä taas voin väittää, että näillä Suomen nopeuksilla riittää rengas kuin rengas. On kansantaloudellista säästöä ajaa talvirenkaat loppuun kesällä, kun sen kulutuspinnan saa ajaa silloin puoleentoista milliin. Pito kyllä riittää sekä kaarteessa että jarrutuksessa, siitä ei ole epäilystäkään.
        Ja ne nastat lähtee yllättävän hyvin sivuleikkureilla.

        katsottuna olisi paras vaihtoehto ostaa renkaat vaikka joka päivä.


      • Mitä hel.................ä!...
        sitroen. kirjoitti:

        väitteellesi jotain dokumenttia?
        Minä taas voin väittää, että näillä Suomen nopeuksilla riittää rengas kuin rengas. On kansantaloudellista säästöä ajaa talvirenkaat loppuun kesällä, kun sen kulutuspinnan saa ajaa silloin puoleentoista milliin. Pito kyllä riittää sekä kaarteessa että jarrutuksessa, siitä ei ole epäilystäkään.
        Ja ne nastat lähtee yllättävän hyvin sivuleikkureilla.

        Tiedätkö, urvelo, että kansantalous jakselee hemmetisti paremmin jos ihmiset kuluttavat rahaa ja ostavat autoonsa kesärenkaat, eivätkä pelleile joidenkin vanhojen riekaleiden kanssa.

        Mars, mars yhteiskuntaopin tunnille siitä. Hus.


      • Orbitus

        Oletpa nukkunut kansantalouden luennolla.
        Tarkista mitä tarkoittaa tänä päivänä termi kauppatase.
        Samoin mieti mistä tulee se miinusmerkki siihen luvun eteen.


    • knssaasssss

      Eipä muuta kun leveäteräinen ruuvari käteen, tiukka ote renkaasta ja ruuvari nastan taakse, sitten vaan väännät varovasti ja tasaisesti kun hammasta pois vetäisit ja niin on rengas taas yhtä hammasta vähemmän. Olen ikäni tehnyt niin, että ostan vain talvirenkaita ja nypin sitten nastat pois. Talvirenkaita ostaessani jo pyrin ostamaan hyvät renkaat joista saa tehtyä kesärenkaat. Kuvioon kannattaa kiinnittää huomiota, esim GYUG400:ssä on mielestäni hyvä vedenpoistokuvio myös kesäkäyttöön.

      Kannattaa pistää suojalasit päähän ennen kun alkaa nastoja nyppiä kuitenkin, ettei sitten tule säästöstä silmän meno kun nasta lentää miljoonaa silmään.

      Mielestäni talvella on aina vähemmän kitkaa käytössä ja jos talvella ajaa samoilla renkailla kun kesällä niin sitten varmaan niin ei tule yllätyksenä jos rengas lähtee kesälläkin joskus (harvoin) luistoon.
      Fiksusti teet jos tästä lähtien et osta kaksia renkaita autoosi.

      Kierrätys kunniaan !

    • kokemusta vähäsen

      Mielestäni suurten autolehtien testit tehdään tasaisella lentokenttäasfaltilla ja nämähän tulokset eivät päde yhdelläkään suomen tiellä ! Suomen tiet ovat täynnä uria ja urat sateella ovat täynnä vettä. Suomen tiet ovat myös erittäin karheaa asfalttia, eli meillä tienpinnan ja renkaan muodostuu paljon keskieuroopan teitä parempi kitka. Jos pistät alle kalliit uudet kesärenkaat heti keväällä niin varmasti huomaat pinnan renkaillasi ohenevan millin / 1000 km.
      Mielestäni suomessa voisivat kaikki ihmiset ostaa ainoastaan ja vain talvirenkaita/nastarenkaita ja nastat sitten poistettaisiin renkaista kun nastat muutenkin alkavat olla huonokuntoiset. Useinmiten nastat ovat huonokuntoiset kun renkaalla on vielä pintaa noin 5-6 mm.

      On ihan turhaa tuhlausta ostaa suomen teille kalliita huippunopeita renkaita, jotka ovat suunniteltu täysin eri olosuhteisiin kun mitä suomessa on.

      • Micci

        Eipä tuossa mittään, saattaapi olla vähäsen perääkin tuossa mitä kirjoitat !


    • Elkää leikkikö toisten heng...

      Kitkarenkaan runko on suunniteltu toimimaan talviolosuhteissa ja pienemmillä kitkakertoimilla, kuin millä kesällä liikutaan. Renkaiden vetelyys voi aiheuttaa hallittavuusongelmia äkkitilanteissa.
      – Kitkarenkaan runko on todella pehmeä, ja esimerkiksi väistötilanteessa auto reagoi ensin hitaasti ja vastaohjauksessa yliohjaa voimakkaasti, kertoo henkilöautonrenkaiden asiakasvastaava Toni Rämet Micheliniltä.

      – Toinen ongelma on se, että kumiseos on suunniteltu talviolosuhteisiin, eli kitkarenkaissa jää- ja lumipito on maksimoitu. Jotta renkaalle saadaan hyvä lumipito, joudutaan tinkimään pidosta märällä asfaltilla – eli juuri siinä tilanteessa, jolloin pitoa kesällä erityisesti tarvittaisiin. Kitkarenkaan pito on kesäkelillä selkeästi huonompi kuin kesärengaskumiseoksella.

      Vesiliirtoon jo pienissäkin nopeuksissa

      Talvirenkaassa on todennäköisesti riittävästi urasyvyyttä sen jälkeen, kun siitä on nypitty nastat pois. Siitä huolimatta talvirenkaat eivät toimi kesällä yhtä hyvin kuin kesärenkaat.

      Nastarenkaalla on kesällä samat ongelmat kuin kitkarenkaalla.

      – Kun nastarengasta on käytetty monta vuotta talvirenkaana ja sitten siitä yritetään tehdä kesärengas, niin todennäköisesti rengas ei vanhan kumiseoksen takia toimi ollenkaan, Rämet varoittaa.

      – Esimerkiksi vesiliirtoon tuollaisella renkaalla joutuu huomattavasti aiemmin kuin kunnollisella kesärenkaalla. Ajoneuvo ei käyttäydy vakaasti eikä johdonmukaisesti väistötilanteessa. Tämä pätee jo hiljaisissa nopeuksissa.

      Rengasalalla tehtyjen testien mukaan kuluneella kitkarenkaalla 80 kilometrin tuntinopeudesta tehdyn ABS-jarrutuksen jarrutusmatka on lähes kymmenen metriä pidempi kuin parhaalla kesärenkaalla. Kitkarengas ja nastansa menettänyt talvirengas hävisivät kesärenkaille turvallisuuskokeissa.

      Kuluneilla talvirenkailla pitäisi vesiliirron välttämiseksi ajaa lähes 30 km/h hitaammin kuin uusilla kesärenkailla. Märällä tienpinnalla auton nopeus on vielä 40 km/h siinä vaiheessa, kun kunnollisilla kesärenkailla varustettu auto jo seisoo paikallaan. Urasyvyydeltään viiden millin talvirengas osoittautui sateisella kelillä yhtä huonoksi kuin loppuun ajettu 1,6 millin kesärengas.

      Rengaspaineet ja renkaiden vaihto

      Kun renkaat on vaihdettu, on syytä poiketa huoltoasemalle tarkistamaan rengaspaineet. Paineet mitataan aina kylmistä renkaista. Jos paine mitataan ajossa lämmenneistä renkaista, on suosituspaineisiin lisättävä 0,3 baria.

      Tutkimusten mukaan suomalaiset ajavat yleensä liian alhaisilla rengaspaineilla, millä on vaikutusta paitsi liikenneturvallisuuteen myös auton kulutukseen. Oikeat rengaspaineet löytyvät yleensä auton polttoainesäiliön luukun sisäpuolelta, kuljettajan ovesta tai ovipilarista tai omistajan käsikirjasta.

      Rengasta vaihdettaessa on syytä olla tarkkana, että käytetään oikeaa kiristysmomenttia. Jos kiristysvoima on liian suuri, pultti voi venyä tai jopa katketa.

      Myös tunkin kanssa kannattaa olla huolellinen. Jos autoa esimerkiksi nostaa väärästä kohdasta, kori saattaa vääntyä ja jumittaa oven. Myös helma voi mennä ruttuun. Tunkkia varten vahvistetun paikan voi varmistaa auton käyttöohjekirjasta.

      Autoa ei pidä koskaan jättää pelkän tunkin varaan, vaan se kannattaa tukea vaikkapa pölkyllä siltä varalta, että tunkki luiskahtaa pois paikaltaan.

      Renkaiden säilytys

      Renkaiden säilyttämisessä on hyvä muistaa pari perussääntöä.

      Vanteella olevat renkaat säilytetään lappeellaan lattialla tai roikkumassa. Jos rengasta säilytetään pitkään samassa asennossa pystyssä lattialla, siihen saattaa tulla vanteen painon takia epämuodostuma.

      Rengas ei saa joutua kosketuksiin öljypohjaisten aineiden kanssa, sillä ne pehmentävät kumia ja lyhentävät renkaan elinikää. Myös suorasta auringonvalosta on renkaalle haittaa.

      Vanhat renkaat tulee toimittaa kierrätyksestä huolehtivaan rengas- tai autoliikkeeseen. Käytettyjen renkaiden vieminen on ilmaista, sillä kierrätysmaksu sisältyy uusien renkaiden hintaan.

      • Jobbariooooo

        Vittu mitä paskapuhetta,normaalivaudeissa .


    • peukku keskellä kämmentä

      miten saan renkaasta nastat pois?

      • Kierrätys.ok

        Vasta 200 nopeudessa tulevat renkaiden erot esiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

      Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      7
      2508
    2. Pilasit mun

      Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      118
      1756
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      38
      1475
    4. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      122
      1408
    5. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

      Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      167
      1299
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      146
      1250
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

      Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      152
      1241
    8. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

      18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1188
    9. Syntymäpäivä

      Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      59
      1127
    10. Olet tärkeä

      mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      48
      1014
    Aihe