Olen miettinyt pitkään erästä asiaa.
Vaoisimmeko puhua täällä eräästä merkittävästä ongelmasta, joka koetaan vieläkin tabuksi. Puhumattomuus on ilmeisesti ainakin miehillä suuri ongelma. Puhun tästäkin kokemuksen syvällä rintaäänellä. Yli vuosikymmen sitten isohkossa miesporukassa oli asioista juttua.
Arveltiin KaidePuun lähdön olevan lähellä.
Nyt vuosikymmen myöhemmin olen erään vanhan veteraanin ohella ainoana jäljellä porukasta.
Toisilla ei ollut taöloudellisia eikä terveydellisiäkään ongelmia eli he olivat nuorempia ja terveitä kuin pukki !
Voimmeko alkaa purkaa tabuja myös tällä alueella?
Tunnen, että jotain olisi tehtävä, mutta annan pallon teille. Eritoten ikääntyvien ihmisten yksinäisyys on meillä suuri leviävä kansantauti.
PUHUMATON MIES
36
4788
Vastaukset 36
- Heikinkaima
Miehen puhumista vain puhumisen vuoksi on katsottu
hiukan akkamaiseksi piirteeksi. Mies toimii eikä
puhu,mies ei puhu eikä pussaa,näinhän ne arvot ovat perinteisesti olleet. Nythän tämä netti on mahdollistanut puhumisen aivan ventovieraiden
ihmisten kesken ja madaltanut kynnyksen miehenkin
jutella tyhjänpäiväisistä asioista.Tosin täälläkin
on varottava puhumasta henkilökohtaisista asioista, mutta yleisellä tasolla voi täräytellä omia totuuksiaan muiden arvioitavaksi.Tämän ikäryhmän miehillä on jo varaa heittäytyä leikkimielellekin ja täällä tuntuu olevan muitakin samanmielisiä, että jos joku tuntee yksinäisyyttä niin siihenkin saa täällä helpotusta.- Ajomies
Miehen elämänkaari on lääkintöneuvos, urologi
Pellervo Petäyksen kirja, jossa näitä onelmia käsitellään varsinkin "miestenvaivojen" ollessa
hyvin esillä. Gummeruksen kustantama, muistaakseni.
Hänhän kertoi taannoin tv-ohjelmassakin puhumattomien miesten kärsivän
- ovenripataudista.
Kun mies tulee vastaanotolle niin hän valittaa jotain pikkuvaivaa. Lähtiessään käsi jo ovenrivassa kiinni hän vihdoin sanoo:
- Oli minulla vielä yksi kysymys...
Se onkin sitten se varsinainen todellinen syy vastaanotolle tuloon. Naisille toivon rohkeutta tehdä aloite ja lähteä miehelle "tueksi", sillä parisuhteessa tällaiset asiat ovat yhteisiä ja niihin on saatavissa apua.
Nykyisin taitaa "höylääminenkin" olevan usein jo historiaa ?
Millainen teidän mielestänne tilanne on nykyisin, voivatko miehet keskenään puhua omista tunteistaan ja omasta heikkoudestaan vai pitääkö heidän olla karskeja, vahvoja ja tosimiehiä?
Saako mies kaivata naista kumppaniksi vai pitääkö puhua vain kotiavusta ja muista "palveluista" siinä yhteydessä?
Onko rakastuminen naisten hommia?
Uskaltavatko meidän ikäluokkamme miehet lähestyä viehättävinä pitämiään ja sinkuiksi tietämiään naisia tutustumismielessä muuten kuin päihtyneinä?- kyselemään
itse et kuitenkaan vastaa sinulle esitettyihin kysymyksiin. Johtuuko se siitä että et olekaan niin fiksu kuin esität, eli et osaa vastata?
Mitkä ovat omat mielipiteesi näihin sinun omaesittämiin kysymyksiisi? Mitä vastaisit niihin itse? kyselemään kirjoitti:
itse et kuitenkaan vastaa sinulle esitettyihin kysymyksiin. Johtuuko se siitä että et olekaan niin fiksu kuin esität, eli et osaa vastata?
Mitkä ovat omat mielipiteesi näihin sinun omaesittämiin kysymyksiisi? Mitä vastaisit niihin itse?Toisin kuin joillain viisailla, minulla ei ole vastausta kaikkiin kysymyksiin.
PS: Kyllä sinä olet sitten ihana. (*lähettää lentosuukkoja *) Ihan itsetunto tässä kohoaa, kun huomaan tulleeni sinulle näin tärkeäksi. Kiitos, että muistat näin usein. Olenko jo päässyt uniisikin? ;)
- olen kirjailija-opettaja
Juttelen mieluusti ihmisten kanssa.
[email protected]
olen siis mies- Ajomies
Keskustelen mielelläni, mutta luottamuksellinen keskustelu syntyy aluksi meilaten.
Yhteystietoni ovat avaajanikin profiilisivulla. - Nimetön
Ajomies kirjoitti:
Keskustelen mielelläni, mutta luottamuksellinen keskustelu syntyy aluksi meilaten.
Yhteystietoni ovat avaajanikin profiilisivulla.Mitäs näistä profiileista.
Asiat on tärkeitä.
Taidat olla joutava mies. - Ajomies
Nimetön kirjoitti:
Mitäs näistä profiileista.
Asiat on tärkeitä.
Taidat olla joutava mies.Tarvitaanhan niitä joutavia höpiseviäkin.
Minusta ei nimi miestä pahenna ellei mies nimeään.
Sinä kuulunet niihin viimemainittuihin. - Nimetönnä 2
Ajomies kirjoitti:
Tarvitaanhan niitä joutavia höpiseviäkin.
Sinä kuulunet niihin viimemainittuihin.että se olet sinä joka olet omat nimimerkkisi täällä palstoilla pahentanut, eikä kukaan muu.
Perusteluja ei tarvinne antaa, ne tiedät itsekin, jos olet niin fiksu kuin miltä yrität sentään edes joskus näyttää. - Ajomies
Nimetönnä 2 kirjoitti:
että se olet sinä joka olet omat nimimerkkisi täällä palstoilla pahentanut, eikä kukaan muu.
Perusteluja ei tarvinne antaa, ne tiedät itsekin, jos olet niin fiksu kuin miltä yrität sentään edes joskus näyttää.Vanha kansakin tiesi, että
- siitä tykätään, josta puhutaan ! - Ajomies
Olen huomannut ja monet ovat panneet sen merkille, että täysin tuntemattomatkin ihmiset alkavat mielellään juttelemaan kanssani.
Merkillistä vain on, että jutustelu on paljon mielekkäämpää kuin näillä palstoilla.
Kuvittelisi täällä olevan helpompaa harkita puheenvuorojaan ja sanomisiaan ja siksi olevan siistinpää kun voi tarkistaa edellisistä puheenvuoroista ja monista lähteistä asiansa paikkansapitävyyden, stilisoidakin tarpeen mukaan.
Vaikka kumppaneinani on hyvinkin merkittäviäö kirjallisia ansioita omaavia niin he eivät ole ensimmäisenä kertomassa titteleitään.
Saatan yllättyä kun saan omistuskirjoituksella varustetun jopa harvinaisen teoksen.
Erästäkin nahkakantista 100 numeroidun painoksen
teosta ei tiettävästi ole monella.
Tämä sittemmin erään tasavallan presidenttinä neljännesvuosisadan toiminut kirjoitti lukemattomilla nimimerkeillä eikä häntä siitä kukaan moittinut.
Myllykirje häneltä laitettiin monesti kullattuihin kehyksiin kunniapaikalle. - Nimetön
Ajomies kirjoitti:
Tarvitaanhan niitä joutavia höpiseviäkin.
Sinä kuulunet niihin viimemainittuihin.seriffi.
Keksi muuta tekemistä kuin toisten arvostelu.
Vituttaahan se, kun on tyhjäntoimittaja, kyllä
minä sen ymmärrän.
- ja mitähän tuleman..
pitääkään. Yksinäisenä naisena olen etsinyt kumppania vuosia, mutta koska en ole "kivan-jännittävän-hyvinmeikatun jne." -näköinen en ole onnistunut ja en ole "tohtoristasoa". Helppoa netin kautta seksiä "30-36v" etsivät "kypsää seksiseuraa" jatkuvaankin panoseuraan en ole kypsynyt.
Onnekas on oltava, todella.- Ajomies
Ystävyyssuhde on kullanarvoinen asia.
Veikko Hursti oli aikanaan oikeassa sanoessaan, että yksinäisyys on suomalaisten kansansairaus.
Meillä on paljon mahdollisuuksia tutustua, mutta
jostain syystä varsinkin ikääntyvien ihmisten on vaikea solmia läheistä suhdetta.
Toivon jokaiselle rohkeutta, myös naiset saattavat kärsiä puhumattomuudesta
- emme ainoastaan me miehet..
Kestävä suhde kaipaa ennenmuuta sielujen sympatiaa ja kun henkinen yhteys syntyy
niin fyysinen läheisyyskin antaa enemmän. - tsada.
Ajomies kirjoitti:
Veikko Hursti oli aikanaan oikeassa sanoessaan, että yksinäisyys on suomalaisten kansansairaus.
jostain syystä varsinkin ikääntyvien ihmisten on vaikea solmia läheistä suhdetta.
Kestävä suhde kaipaa ennenmuuta sielujen sympatiaa ja kun henkinen yhteys syntyy
niin fyysinen läheisyyskin antaa enemmän.Ei ole tarpeeksi statusta.. Suvun sisällä puhutaan (keskenään, jos tarpeeksi koulutusta) jos ei niin ei puhuta. Suomenmaa voi huonosti.
- Tietäjä.
Ajomies kirjoitti:
niin fyysinen läheisyyskin antaa enemmän.Sinulla ei ole Hurstien keräykseen minkäänlaista merkintää.
Jos siellä olisi vaikka nimi (P.H.)niin uskoisin.
Epäuskottava edelleenkin olet. - Ajomies
Tietäjä. kirjoitti:
Sinulla ei ole Hurstien keräykseen minkäänlaista merkintää.
Jos siellä olisi vaikka nimi (P.H.)niin uskoisin.
Epäuskottava edelleenkin olet.En tiettävästi ole milloinkaan kertonut olevani edesmenneen Veikko Hurstin kanssa muuta kuin tv-tuttu ja sitä haastattelulausuntoa olen lainaillut ennenkin.
- Mitä?
Kertokaa nyt kumpi voitti!
- Ajomies
Kyllähän tämä aina liukukiven sutimisen voittaa.
- Gurling - vaan !
Yli-Paavalniemi ja kumppanit ! - vaaa
Tierä, tietääköhä kukaan? :)
- tajutoon
vaaa kirjoitti:
Tierä, tietääköhä kukaan? :)
S´oot sitte aiva tierotoon.
- pohdiskelija
se kavereiden puhumattomuus jotenkin siihen että he ovat poistuneet keskuudestamme?
Aihe on vakava ja koskettaa yhä enemmän meitä kaikkia jos ei henkilökohtaisesti niin lähipiirin ja ystävien kautta.
Tässä foorumissa on yksi mahdollisuus korjata tämä asia. - toivontytär
Pitkän yli 30vuotisen avioliittoni kautta tulin tuntemaan myös mieheni työkaverit. Heillä sujui kaikki suhteellisen hyvin, vapaa-ajallakin tapasivat toisiaan.Auttaminen ja toistensa tukeminen oli osa ns.veljeyttä. Mutta aina joukossa yksi kade, joka juorusi mokat yms. naapureille.Ehkäpä miesten maailmassa on helpompi puhua toisten asioista ja piilottaa omansa.
Olen ymmärtäväni, että kilpailuvietti on miesten elämäntapa, kaikesta täytyy kilpailla: paikasta elämässä, naisten maailmassa, urheilussa, työssä, ihan kaikessa.
Yksinäisyyteen mies hakeutuu nuolemaan haavojaan kuin leijona luolaansa, eikä päästä lähelleen.Luulee selviävänsä yksin vaikka helpottaisi puhua tuntemuksistaan.
Naiset luulevat tuntevansa miehensä, mutta aina jokin asia yllättää, kun ajatuksia ei näe pään läpi eikä ilmeitä tarkkailemalla.
Jos vain miehet tahtoisivat, he ovat loistavia keskustelijoita ja tarinan kertojia,joita kuuntelee mieleellään.
Nainen odottaa mieheltä turvaa huomiota ja hellyyttä. - Ajomies
Tuleeko apinasta eläinten kuningas, jos se pukeutuu leijonantaljaan ?
- Jermu
taivalle kirkkaaksi tähdeksi nostaa?
- Ajomies
Jermu kirjoitti:
taivalle kirkkaaksi tähdeksi nostaa?
Alun alkaen olen tunnistanut sinut kalamieheksi:
- Mikään ei ole niin kateellinen kuin kalmies,
paitsi tietenkin toinen kalamies.
Et sietänyt minussa aikoinaan kieltäytymistäni tarjoamastanne yhteistyöstä. Silloisen yhteiastyökumppanisi varmaan muista vielä ?
Nyt vain toistan ja luoja suokoon minulle sen verran järjen valoa etten joudu edes kiusaukseen vastata avaamissasi ketjuissa:
- Kiitos ei ! - Jermu
Ajomies kirjoitti:
Alun alkaen olen tunnistanut sinut kalamieheksi:
- Mikään ei ole niin kateellinen kuin kalmies,
paitsi tietenkin toinen kalamies.
Et sietänyt minussa aikoinaan kieltäytymistäni tarjoamastanne yhteistyöstä. Silloisen yhteiastyökumppanisi varmaan muista vielä ?
Nyt vain toistan ja luoja suokoon minulle sen verran järjen valoa etten joudu edes kiusaukseen vastata avaamissasi ketjuissa:
- Kiitos ei !toisaalta, kyllähän tää palstahengailu ja katkerankarvas sefujen piinaaminen sulle työstä käy..Joo, "kiitos ei" sellaiselle yhteistyölle.
- Ajomies
Jermu kirjoitti:
toisaalta, kyllähän tää palstahengailu ja katkerankarvas sefujen piinaaminen sulle työstä käy..Joo, "kiitos ei" sellaiselle yhteistyölle.
En todellakaan kaipaa "lässytystäsi", mutta en
myöskään halua kieltää enkä estää ketään.
Tietänet itse mitä olet kirjoitellut, joten se siitä. Jos ja kun jotkut pitävät tyylistäsi niin siitä senkun vaan - lykkyä tykö !
moi !
kiitos tarjoamastasi pallosta.
En halua antamaasi palloa, koska et vielä selvästikkään ymmärrä tai ota huomioon seikkaa. Kaikkinainen yhteydenpito ja muukin on oman halukkuuden varassa, joten kuka antaa ja mitä?
toivon kaikille lukijoille, kokijoille, hartaillekin mietiskelijöille ja haluttomuudessaan lähes askeesissa oleville. Hyvää iloista ja elämän taitoa vaativaa tulevaisuutta, joka on juuri nyt...luulisin...
t:ihminen vaan- Ajomies
Enpä oikein tiedä.
Profiilisivusi kertoi miehestä, jolle oma napa saattaa olla tärkein tutkimuskohde ja löytää
toinen napa siihen lähelle, mutta se onkin sinun ongelmasi
- ei minun !
- Agathe
Ja kun asialliset keskustelunavaukset menevät muutaman (?) henkilön väliseksi haukkumiseksi ja väittelyksi, kukaan ei jaksa loputtomia ketjuja lukea ja niin asiat hautautuvat uusien "roskapostien" alle.
Puhumattomuus on paha paikka, myöskin se, jos puhuu, mutta ei asiaa. Eikä sekään ole mukavaa, jos toinen puhuu puuta heinää niin ettei totta kykene valheesta lopulta erottamaan.
Minä olen ollut suorapuheinen ja saanut kärsiä siitä (ok, osaan olla ja olen hienotunteinenkin!), monet kun eivät pidä suoraan puhumisesta. Ja huom! nyt EN tarkoita v..lua tai pään aukomista. Ihan sitä vaan, että asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä.
Yksinäisyys on kipeä juttu, mutta parempi yksin kuin huonon kaverin kanssa. Ja mistä hitosta sen hyvän kaverinkaan löytäisi!
Ketjusta on poistettu 130 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalaiset nuoret Eu:n köyhimpiä?
Suomalaisen nuoren varallisuus keskimäärin 5000e. Eu:ssa keskimäärin 25 000e.1701338- 881204
Sofia teki aika pahat oharit
Leikkiikö Sofia kansainvälistä kosmopoliittia vai menikö rehdisti pupu pöksyyn, kun perui viestillä tulonsa puoli tunti2051100- 68942
- 58704
- 52573
- 32568
Muiden vaikutus
Oletko antanut muiden vaikuttaa mielipiteisiisi, tunteisiini tai valintoihisi suhteessa kaivattuusi?80526No tavallaan seuraava kohtaaminen on käänteentekevä
Koska sanon sulle että rakastan sua. On aika. Pösilö.29494- 45487