Avasinpa tuossa DUODECIMIN Keuhkosairaudet kirjan
(p.2000) tarkistaakseni mitä sana ASTMA pitää sisällään.
ASTMAN määritelmä (s.256) vuodelta 1995 on seuraava:
-ASTMA on KEUHKOPUTKIEN limakalvojen tulehduksellinen (infammatorinen) sairaus, jossa esiintyy monien tulehdussolujen kuten EOSINOFIILISTEN VALKOSOLUJEN, SYÖTTÖSOLUJEN ja T-LYMFOSYYTTIEN LISÄÄNTYMISTÄ. Alttiit henkilät saavat tulehduksen vaikutuksesta OIREITA, joihin tavallisesti kuuluu VAIHTELEVA JA ITSESTÄÄN TAI HOIDON VAIKUTUKSESTA LAUKEAVA KEUHKOPUTKIEN AHTAUTUMINEN.
Ja ALLERGISESTA ALVEOLIITISTA sanotaan näin:
-Allerginen alveoliitti on KEUHKOKUDOKSEN allerginen sairaus, johon liittyy YLEISOIREITA ja joskus TAUTIMUUTOKSIA KEUHKOJEN UKOISISSA ELIMISSÄ. Allergeenien ja vasta-aineiden väliset haitalliset reaktiot tapahtuvat tässä sairaudessa niissä keuhkon osissa, jotka osallistuvat HENGITYSKAASUJEN vaihtoon, toisin sanoen KEUHKORAKKULOISSA JA RESPIRATORISISSA BRONKIOLEISSA, Brittilaisessä kirjallisuudessa taudista käytetään nimitystä EXTRINSIC ALLERGIC ALVEOLITIS ja amerikkalaisessa HYPERSENSITIVITY PNEUMONITIS.
Keuhkoissa keuhkoputket haarautuvat yhä pienempiin haaroihin (bronkiolit), joiden tulehtumisesta on käytetty 1960-luvulla nimitystä KAPILLAARIBRONKIITTI (FOKUS lääkärikirja p. 1966).
Ja KEUHKORAKKULAT sijaitsevat näiden hienoimpien haarojen päissä, jotka myös voivat tulehtua allergisen reaktion seurauksena.
Ja kun keuhkorakkulat huolehtivat kaasujenvaihdosta kyllähän niiden tulehtuminen päästää helvetin irti. Ja mikäli ne eivät toivu tulehdusreaktiosta siitä saattaa jo kertaheitolla seurata emfyseema, jolloin aletaan puhua KEUHKOAHTAUMATAUDISTA.
Eli nykylääketiede käsittää sanalla ASTMA sitä kun allergeeni/antigeenialtistus aiheuttaa allergisen keuhkoputkitulehduksen ja
AKUUTILLA ALLERGISELLA ALVEOLIITILLA sitä kun altistuksen synnyttämä tulehdusreaktio YLTÄÄ PIENEN PIENIIN KEUHKOTIEHYISIIN JA JOPA KEUHKORAKKULOIHIN ASTI.
Ja mitä tulee IMMUNOLOGIAAN lääketieteen haarana, kaikki AKUUTTI voi myös ottaa kroonisen muodon, johtuen noista immuunipuolustusjärjestelmäämme kuuluvien T-lymfosyyttien paikalleenjämähtämisestä vaikkapa keuhkoputistoon, eli puhutaan kroonisesta keuhkoputkitulehduksesta, josta seuraa keuhkoahtaumatauti (COPD).
T-lymfosyytit voivat myös jämähtää noihin pienen pieniin keuhkotiehyisiin kuin myös keuhkorakkuloihin ja silloin lääketiede puhuu kroonisesta alveoliitista jonka seurauksena on myös COPD, eli keuhkoahtaumatauti.
Maamme Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) on rahoittanut VEROVAROIN nelisenkyummentä vuotta LÄÄKETIETEELISTÄ tutkimustoimintaa kohdistuen ERI TAHOILTA TULEVAAN allergeeni-/antigeenialtistukseen oletusarvolla, että Työterveyslaitoksella (TTL), Kansanterveyslaitoksella (KTL) ja STAKES:lla on LÄÄKETIETEEN MITTATIKKUJEN mukaan "PALLO HANSKASSA" ENNALTAEHKÄISEVÄN ALLERGISOITUMISEN ja TOISTUVIEN allergisten reaktioiden keuhkotasolla synnyttämien sairastumisten suhteen.
Näyttää siltä, että noissa STM:n VEROVAROIN YLLÄPIDETYISSÄ organisaatioissa SÄÄNNÖNMUKAISESTI toimivilla tutkijoilla (poikkeuksia tosi on), on todella yksipuolinen käsitys ihmisen immuunijärjestelmästä.
Heidän mielestään sen suistaa tasapainosta joko maassamme lumettomana aikana esiintyvät siitepölyt tai "NORMAALIkotisisäilmapilaajat" kuten nuo eläinepiteelejä tuottavat lemmikkieläimemme: koira, kissa, marsu, jne., joka altistus tuottaa sairautena ASTMAA.
No WHO:n ICD-10 tautiluokituksessa mainitaan ALLERGISEN ALVEOLIITIN (J67) aihauttajista seuraavaa: sienipöly, aktinomykeettipöly, sokeriruokopöly, lintupöly, korkkipöly, mallaspöly, ILMANKOSTUTTAJAKUUME, kuin myös muu orgaaninen pöly esim. juusto-, kala-, kahvi-, turkis-, puu-. sokeriruoko-, mallas- jne.
Toisin kuin muualla, maame lääketiedeguruilla on se käsitys, että immuunijärjestelmää haittaavana tekijänä toimii ainoastaan SIITEPÖLYT, ELÄINEPITEELIT, KÄYTÄMÄMME PUHDISTUSAINEET, STESSI, AKTIIVINEN TAI PASSIIVINEN TUPAKANPOLTTO, ja HENGITTÄMÄMME PIENHUIKKASET.
Ja tämän käsityksen kohtaa jokainen ns. kosteusvauiomikrobeille immunologiselta perimältään altistunut joutuessaan tekemisiin kohtaamansa lääkätieteen edustajan, eli lääkärin kautta.
Kumpiko? Astma vai alveoliitti vai kumpikin?
50
4974
Vastaukset
- liian kauan
Minullakin selkeä astma ainakin, lääkitys täysillä.
Olen kysynyt onko sattuminen vaarallista. Kukaan ei osaa sanoa. Lopetanko hengittämisen, kun hengittäminen sattuu töissä... Työterveyslääkäri lupasi kirjoittaa sairaslomaa, ellen jaksa olla töissä.. huom.. paino sanoilla JAKSA.. Jaksamisesta ei ole kysymys. Röngenkuvassa näkyi jo jotain, pelottaa tilanteen paheneminen.
Enpä viitsi tarkkailla oireita, sisulla ja päivä kerrallaan, toisaalta välittääkö lääkärit siitä tuleeko pysyviä vaurioita. Vielä en tiedä, tutkitaanko edes tarkemmin.- samaa mieltä
on hyvin vakavaa jos jo kuvissa näkyy jotakin. Minulla ei ainakaan tähän päivään mennessä ole näkynyt mitään. Silti keuhkoihin sattuu - kirvelee - puhallusäänet kamalat.
Sairaslomalle - ja pidä itsestäsi huolta! - ei kai se satu
TTL:n keuhkolääkäriä en tavannut, erikoistuvan lääkärin kanssa olen mailaillut ja soitellut niiden kahden tutkimuspäivän jälkeen. Huhtikuun loppuun mennessä kunto taitaa olla jo tarpeeksi huono, kun saan tiedon tutkitaanko lisää.
Kuvassa tosiaan vasemmassa alalohkossa jotain.. limaa?.. näkyykö se röntgenissä?
Työterveyslääkärin kuuluu se loma määrätä, (keuhkopolin lääkärin mielestä olen tulossa työkyvyttömäksi, ellen ole sairaslomalla) mutta työterveyslääkäri ei usko sisäilmaongelmiin. Lähetti sisätautipolille sydäntutkimuksiin (huimaus, rytmihäiriö).. ei vikaa, vaan diagnoosi asma, lausunto ilmeisestä mikrobialtistuksesta.
Jaksamisen takia en sairaslomaa halua, kirjoittais nyt eka kerran siihen sairaslomapaperiin, että ammattitautiepäily. - hilkkaliisa
ei kai se satu kirjoitti:
TTL:n keuhkolääkäriä en tavannut, erikoistuvan lääkärin kanssa olen mailaillut ja soitellut niiden kahden tutkimuspäivän jälkeen. Huhtikuun loppuun mennessä kunto taitaa olla jo tarpeeksi huono, kun saan tiedon tutkitaanko lisää.
Kuvassa tosiaan vasemmassa alalohkossa jotain.. limaa?.. näkyykö se röntgenissä?
Työterveyslääkärin kuuluu se loma määrätä, (keuhkopolin lääkärin mielestä olen tulossa työkyvyttömäksi, ellen ole sairaslomalla) mutta työterveyslääkäri ei usko sisäilmaongelmiin. Lähetti sisätautipolille sydäntutkimuksiin (huimaus, rytmihäiriö).. ei vikaa, vaan diagnoosi asma, lausunto ilmeisestä mikrobialtistuksesta.
Jaksamisen takia en sairaslomaa halua, kirjoittais nyt eka kerran siihen sairaslomapaperiin, että ammattitautiepäily.lääkäriäsi papereihisi "ammattitautiepäily". Ensimmäinen työterveyslääkärini oli onneksi kirjoittanut jo vuonna 1999, että ammattitauti epäily. Seuraava lääkäri ei koskaan kirjoittanut sitä. Vakuutusyhtiön jossittelijat sitten ilmoittivat ammattitautini ALKANEEN vuonna 2002, jolloin pitkän sairausloman jälkeen ja ENSIN keuhkolääkärini kirjoittaman E-todistuksen (ammattitautiepäilylle SVE-todistus) jälkeen työterveyslääkäri suostui lähettämään minut tukimuksiin. Lähetteeseenkin hän laittoi: "Keuhkolääkäri tehnyt E-todistuksen ja potilas vaatii pääsyä ammattitautitutkimuksiin". Onneksi osasin vaatia, sillä sain ammattitautidiagnoosin: Kosteusvauriomikrobien aiheuttama ammattitauti astma ja allerginen nuha.
Ihan oikeasti minulla on alveoliitin oireet, vaikka sitä ei löytynytkään antibioottikuurin ja neljän kuukauden kortisonikuurin sekä kolman kuukauden työstä poissaolon jälkeen tehdyistä tutkimuksista. Toisen kerran tutkittiin antibioottikuurin ja kuuden viikon kortisonikuurin jälkeen eikä löytynyt taaskaan. Kun sairastuin ammattitautitutkimuksista, olisi silloin pitänyt ottaa HRCT ja tähystys. Olisi varmaankin löytynyt. Oireilu jatkuu homepaikoissa koko loppuelämäni immunologisten muutosten vuoksi. - kunnes
saan TTL:n tai keuhkopolin lääkäriltä suosituksen mennä tai olla menemättä työpaikalle. No keuhkopolin lääkäri on jo sitä mieltä. TTL tutkii.. odottavan aika on pitkä.. eiköhän se siitä...
- astmaan
sanoi keuhkolääkäri TTL:llä. Kylkiluiden välissä olevien lihasten lihaskipua kuulemma. Ovatpa eteviä lihaksia, kun tietävät missä tilassa hengittelen. Nyt 2vk vähennetyillä lääkkeillä työpaikka-altistusta ja PEF-seurantaa. Sitten se homealtistuskoe. Löydökset röngenkuvassa kuulemma jotain astmamuutoksia. Katsotaan, sanoi...
- mitä sanotaan
astmaan kirjoitti:
sanoi keuhkolääkäri TTL:llä. Kylkiluiden välissä olevien lihasten lihaskipua kuulemma. Ovatpa eteviä lihaksia, kun tietävät missä tilassa hengittelen. Nyt 2vk vähennetyillä lääkkeillä työpaikka-altistusta ja PEF-seurantaa. Sitten se homealtistuskoe. Löydökset röngenkuvassa kuulemma jotain astmamuutoksia. Katsotaan, sanoi...
Tiedän itse, että puhallukset sattuu keuhkoihin, auton kyydissä jokainen töyssy tiessä sattuu - jos ne on lihaksia ihan OK - en ole lääkäri, joten mitäpä vastaan väittämään. Ei minulla ole vuosien koulutusta - ei anatomian tuntemusta.
Minä tiedän miten hiton kipeä olen nyt - ja työpaikka-altistus vasta alkoi. Ja voisin väittää, että en ihan ensimmäisestä kivusta kitise. - hetken oli jo paremmin
olo oli parempi, työhuone puhtaalla alueella - vähäisiä oireita aina kun olin työpaikallani. Nyt vietän siellä päivittäin useita tunteja - ja se tuntuu. PEF seuranta alkoi vasta ja yöt valvon, päivät menevät töissä kyllä, mutta kotona nuokun, palelen ja kipuilen. Vai että kolme viikkoa - no 2 päivää takana. Eipä tunnu pahalta - ei.
- on uusi lempinimeni
hetken oli jo paremmin kirjoitti:
olo oli parempi, työhuone puhtaalla alueella - vähäisiä oireita aina kun olin työpaikallani. Nyt vietän siellä päivittäin useita tunteja - ja se tuntuu. PEF seuranta alkoi vasta ja yöt valvon, päivät menevät töissä kyllä, mutta kotona nuokun, palelen ja kipuilen. Vai että kolme viikkoa - no 2 päivää takana. Eipä tunnu pahalta - ei.
kuulemma. Järkytän työkavereita puhalluksilla - osa sanoo, että eihän tämä ole naurun paikka, mutta...
Kohta saan varmasti porttikiellon omalle työpaikalleni, annan siitä kuulemma pahalta kuulostavan maineen. - Mammi
astmaan kirjoitti:
mitä vaan! Mutta , mutta, mites meillä homealtistuneilla ,joilla monella on astma diagnosoitu,sattuu siitä huolimatta sanoo tohtorit sitten mitä hyvänsä.Ainakin itse olen ajatellut, että jos ilma ei kulje kunnolla keuhkoihin , niin totta kai se sattuu!
- tutkimuksiin
Olishan mulle voitu sanoa, ettei tutkita mitään. Puhaltelen 2 viikkoa PEFfiä , lääkkeitä vähennettiin, että ne astmaoireet tulis taas kunnolla esiin. Oireilen voimakkaasti. Eihän se mitään ellei ope pysty puhumaan, mutta ku pää ei toimi.. no se röntgenkuva otettiin yli kuukauden sairasloman jälkeen, olo oli jo parempi.. ja nyt sit muuta ku töihin kähisemään ja yskimään, kunhan se "lihaskipu" pysyis siedettävänä.
- homekorva
"" en yskinyt juuri yhtään. Happi loppui muuten vaan, se oli kuin hiljainen, hiipivä kuolema.
""
-No tutulta tämä kuulostaa!!
Mulla on myös hengityskatkoksia. Ja havahdun itsekin kun alkaa pyörryttää. Haukon henkeä.
Silloin, kun keuhoissa oli pahempi "tulehdus??" ennen hoitavaa astmalääkettä MULLA SATTUI KEUHKOIHIN. Pef seuranta oli itkua..
Hoitava lääke on vienyt limannousun ja rykimisen pois. "ILOINEN!!" :)
Avaavaa tarvii enää harvoin. Alussa jopa 5-6 krt päivässä!!
"JIPII" :)
Mutta kurjaa, jos joudun käyttämään aina hoitavaa lääkettä. Käytän kyllä, koska se auttaa. Eikä ole ollut ikäviä sivuvaikutuksia. - homekorva
hetken oli jo paremmin kirjoitti:
LOPPUJEN LOPUKSI..jos kuntosi huononee tota rataa niin PAKKOHAN NIITTEN ON LOPETTAA PEF SEURANTA ja sun olla sairaslomalla.
Olisi varmaan kohta otollinen aika näihin kurkkutähystyksiin ym..
Jaksamista sinulle!!! - homekorva
Mammi kirjoitti:
mitä vaan! Mutta , mutta, mites meillä homealtistuneilla ,joilla monella on astma diagnosoitu,sattuu siitä huolimatta sanoo tohtorit sitten mitä hyvänsä.Ainakin itse olen ajatellut, että jos ilma ei kulje kunnolla keuhkoihin , niin totta kai se sattuu!
Kun limakalvolla on limaa varastossa ja kun tulee allergeeni kohdalle niin se moninkertaistaa tilavuutensa.
Luin korva. nenä kurkkutautien kirjasta.
Eli jos se lima laajentuessaan aiheuttaa meille kivun keuhkoputkiin?? - "lihaskipu"
homekorva kirjoitti:
Kun limakalvolla on limaa varastossa ja kun tulee allergeeni kohdalle niin se moninkertaistaa tilavuutensa.
Luin korva. nenä kurkkutautien kirjasta.
Eli jos se lima laajentuessaan aiheuttaa meille kivun keuhkoputkiin??Olin itse asiassa niin tyrmistynyt, että en osannut kysellä tuosta astmamuutoksesta tarkempaan. Pitää kuulemma kuvata uudestaan myöhemmin, että näkee mihin suuntaan kehittyy...
sekoilen sanoissa ja muisti pätkii.. mut mitäs siitä.. - ekttt
Kuinka yleistä tämä kipu oireilevilla on?
- peikko77
mihin kategoriaan kuuluu tämä minun astmani, jossa ei ne tuiki tarpeellisiksi osoittautuneet puhallukset tipu. Viittaisiko se juuri tuohon allergiseen keuhkoputkeen erotuksena tavallisesta allergisesta astmasta?
- mutta mitä?
Sitä ei tiedä vielä - eli vaikka nyt jo alustavasti sanottiin ettei ole astmaa seuraan työpaikka PEF:iä parisen viikkoa - hoitaja sanoi, että näin on ainoa mahdollisuus saada "kiinni" oireiden aiheuttaja.
Muutoin tutkimuspäivästä tuossa toisessa linkissä - mutta kyllä nuo PEF puhallukset tuntuivat olevan hyvin tärkeitä.
Minulla PEF on aina pudonnut työpaikalla sen jälkeen kun olen oleillut niissä tiloissa missä sain oireita.
Nyt on todella mielenkiintoista nähdä putoaako PEF vieläkin - nyt olen jo paljon paremmassa kunnossa, joten saa nähdä miten huonoon kuntoon tässä parin viikon aikana menee kun noissa tiloissa oikein tarkoituksella nyt oleilee.
Onneksi ei vielä ole kesälomien aika, ehtii ehkä ennen kesälomia vielä takaisin hyvään olotilaankin - tai sitten ei. - Homeherkkä
Tuon määritelmän mukaan altistuksen seurauksena syntyvää keuhkoputkitason reagointia ja keuhkoputkissa olevaa tulehdusta nimitetään astmaksi. Keuhkoputkien tulehdusreaktiota yritetään hillitä astmalääkkein, joka hillintä homeallergikolla ei onnistu mikäli homeitiöaltistus jatkuu. Ja ainahan keuhkoputkitulehduskin voi kroonistua, eli vaikka altistus päättyy tulehdus pysyy lääkityksestä huolimatta noiden T-lymfosyyttien paikallejämähtämisen takia.
Niin sinä, minä kuin lukemattomat muutkin homeallergikot koemme vieraaksi tuon määritelmän kun mittatikkuna käytetään pef-puhalluksia.
TTL:llä 1990-luvun puoleenväliin asti ammattiastma heltisi kun altistuksen jälkeiset puhallusarvot tippuivat 15 %.
Kun noita ammattiastmoja alkoi tulemaan liikaa, TTL nosti arvon reilusti yli kahdenkymmenen, jonka seurauksena ammattiastmat vähenivät merkittävästi. Näin toimii maamme ns. vakuutuslääketiede, joka lääketieteen irvikuvana pitäisi korvata toisella sanalla.
No tuossa samaisessa Keuhkosairaudet kirjassa s. 603 on taulukko keukoissa ilmenevien ammattitautien luokittelu:
Keuhkoputkistossa ilmenevät ammattitaudit
-ammattiastma
-työperäinen keuhkoputkitulehdus
Keuhkorakkuloissa ilmenevät ammattitaudit
-allerginen alveoliitti
-ilmankostutinkuume
-orgaanisten pölyjen TOKSINEN oireyhtymä (ODTS)
Keuhkoputkiston osalta astma ja allerginen keuhkoputkitulehdus on erotettu toinen toisistaan.
Ja näin pitäisi ollakin, koska altistuksen laukaisemassa akuutissa allergisessa keuhkoputkitulehduksessa keuhkoputkilta puuttuu supistumisherkkyys (hektinen reagointi), joka taas astmaattisesti reagoivalle on ominaista.
Ero on nähtävissä jo työpaikka-altistuksen aikana.
Astmaatisesti reagoivalla hengenahdistus on varhaisoire kuin myös yskä yöyskineen, joka oireilu puuttuu kokonaan allergisen keuhkoputkitulehduksen omaavilta.
Kun homealtistus synnyttää astman, herkällä astmaatikolla oireilu alkaa melko välittömästi (esim. silmät, äänen käheys, hengenahdistus, yskiminen) hänen jouduttuaan homeitiöaltistukseen.
Kun homealtistuksesta aiheutuu akuutti allerginen alveoliitti, homealtistus ei EDES aiheuta tuonkaltaista oireilua.
No lääketiedegurummehan mittaavat ruohonjuuritason kansalaisia käytössään olevilla mittatikuillaan.
Tällä hetkellä näyttää siltä, että nuo gurut olettavat meidän olevan toinen toistemme klooneja alkaen jo heidän laatimasta ruokavalioympyrästä. Sitä noudattamalla ja liikuntaa harjoittamalla terveys on taattu hamaan ikääntymiseen asti.
No, ikivanhan itämaisen lääketieteen filosofian tuottaman tiedon mukaan kaikki tarjottu ruoka ei sovi kaikille. - Homeherkkä
Joogaan kiinnostuneena aloin tehdä jooga hengitysharjoituksia (keuhkovoimistelu) jo työpaikka-alatistusaikanani.
Kun keuhkoni tulehuvat "pohjamutiaan" myöten siitä seuraa, että puhaltaessani ilmaa ulos keuhkoistani kohtaan "ilmalukon", eli keuhkot eivät tyhjene ilmasta. Näin on tapahtunut kohdallani kolme kertaa.
Mm. TTL:n altistuksen jälkeen "ilmalukkoa" kesti parisen kuukautta.
"Ilmalukko" seuraa siinä vaiheessa kun ne pienen pienet keuhkotiehyeetkin ovat altistuksen seurauksena tulehtuneet.
Kokeileppa kuinka keuhkosi reagoivat kun puhallat ilman keuhkoistasi pois ja vedät ilmaa keuhkoihisi pikkuhiljaa laskien kahdeksaan (8 sek), pidätät hengitystäsi 4 sek, puhallat hitaasti ilman pois keuhkoistasi 8 sek:ssa ja pidätät sen jälkeen 4 sek ja toistat sarjan uudelleen pari kolme kertaa.
Hengastyttääkö, yskittääkö, vai tuntuuko hyvältä? - eipä kannata joogaa ajatella
Homeherkkä kirjoitti:
Joogaan kiinnostuneena aloin tehdä jooga hengitysharjoituksia (keuhkovoimistelu) jo työpaikka-alatistusaikanani.
Kun keuhkoni tulehuvat "pohjamutiaan" myöten siitä seuraa, että puhaltaessani ilmaa ulos keuhkoistani kohtaan "ilmalukon", eli keuhkot eivät tyhjene ilmasta. Näin on tapahtunut kohdallani kolme kertaa.
"Ilmalukko" seuraa siinä vaiheessa kun ne pienen pienet keuhkotiehyeetkin ovat altistuksen seurauksena tulehtuneet.
Kokeileppa kuinka keuhkosi reagoivat kun puhallat ilman keuhkoistasi pois ja vedät ilmaa keuhkoihisi pikkuhiljaa laskien kahdeksaan (8 sek), pidätät hengitystäsi 4 sek, puhallat hitaasti ilman pois keuhkoistasi 8 sek:ssa ja pidätät sen jälkeen 4 sek ja toistat sarjan uudelleen pari kolme kertaa.
Hengastyttääkö, yskittääkö, vai tuntuuko hyvältä?uloshengitys vinkuu lopussa ja saa aikaan yskäreaktion, jatkuva hidas sisään vetäminen kirvelee - jep. ei ole mun juttu nyt.
Miten sulla, joka ole kirjoitellut ketjun alussa? Tunnut olevan vielä paljon itseäni kipeämpi, joten tuskin joogaat sinäkään.
Sama juttu oli noissa TTL:n spirometriassa ja diffuusi kokeissa - yskitti ja vettä join pikku hiljaa koko päivän. Veden juonnin olen huomannut itselläni rauhoittavan yskäreaktiota ja suukin maistuu paremmalta. Muutoin suussa on ikävä maku.
Kumma juttu tuo, että et Homeherkkä ole saanut oikeaa diagnoosia sairauteesi. Pääsetkö vielä tutkimuksiin, vai onko tutkimukset näiltä osin kohdallasi jo ohi? - Homeherkkä
eipä kannata joogaa ajatella kirjoitti:
uloshengitys vinkuu lopussa ja saa aikaan yskäreaktion, jatkuva hidas sisään vetäminen kirvelee - jep. ei ole mun juttu nyt.
Miten sulla, joka ole kirjoitellut ketjun alussa? Tunnut olevan vielä paljon itseäni kipeämpi, joten tuskin joogaat sinäkään.
Sama juttu oli noissa TTL:n spirometriassa ja diffuusi kokeissa - yskitti ja vettä join pikku hiljaa koko päivän. Veden juonnin olen huomannut itselläni rauhoittavan yskäreaktiota ja suukin maistuu paremmalta. Muutoin suussa on ikävä maku.
Kumma juttu tuo, että et Homeherkkä ole saanut oikeaa diagnoosia sairauteesi. Pääsetkö vielä tutkimuksiin, vai onko tutkimukset näiltä osin kohdallasi jo ohi?Minulla oli aika tk:n omalääkärille to 30.3. allergisen alveoliitin toteamista varten.
Alkoi kismittää kun tk eväsi raitisilmakypärän näytön puutteen takia.
Koiramme sairastumisen takia peruin ajan. Koira leikattiin ti 4.4. ja on tällä hetkellä hyvinvoiva kunhan tuo ulostus alkaisi pelata.
Lauantaina 1.4. pamautin saunapenkin varpailleni, joka kudosvaurio nostatti seuraavana päivänä tulipunaisen psoriläntin sääreeni; nyt jo himmenneenä.
Työkyvytömyyseläke on kohdallani myönnetty keuhkolääkärini E-lausunnon perusteella: alveoliittiepäily siihen liittyvine immunologisine kremppoineen (eosinofiiliset granuloomat, psori).
Tuosta psorista on jo niin pahoja kokemuksia, että toivon sen pysyttelevänkin vain akuuttina reaktiona.
Sanotan, että kaikella on aikansa auringon alla.
Keskussairaalamme on homesairaala.
Mikäli joudun syystä tai toisesta sen homeosastolle, silloin on aika testata alveoliittinen reaktio kaikkine sen tuomine kremppoineen aina mahdollista keuhkovauriota ja psoria myöten. - ja histamiinialtistus
Homeherkkä kirjoitti:
Minulla oli aika tk:n omalääkärille to 30.3. allergisen alveoliitin toteamista varten.
Koiramme sairastumisen takia peruin ajan. Koira leikattiin ti 4.4. ja on tällä hetkellä hyvinvoiva kunhan tuo ulostus alkaisi pelata.
Lauantaina 1.4. pamautin saunapenkin varpailleni, joka kudosvaurio nostatti seuraavana päivänä tulipunaisen psoriläntin sääreeni; nyt jo himmenneenä.
Työkyvytömyyseläke on kohdallani myönnetty keuhkolääkärini E-lausunnon perusteella: alveoliittiepäily siihen liittyvine immunologisine kremppoineen (eosinofiiliset granuloomat, psori).
Tuosta psorista on jo niin pahoja kokemuksia, että toivon sen pysyttelevänkin vain akuuttina reaktiona.
Mikäli joudun syystä tai toisesta sen homeosastolle, silloin on aika testata alveoliittinen reaktio kaikkine sen tuomine kremppoineen aina mahdollista keuhkovauriota ja psoria myöten.Miten jatkuva lääkitys vaikuttaa spirometria, bronkodilaatio, histamiinialtistus ja mahdolliseen homealtistuksen tulokseen??
Onko sillä oleellinen merkitys arvoihin?
Entä suojaako se todella homealtistuskokeessa?
Mulla tutkimus edessä.
Mietin ja pähkäilen tätä. Pelkään, että kunto romahtaa taas työpaikalla olon tasolle. Eli tosi zombi.
Nyt pitkä sairausloma. - kutsukirjeen ohjeineen
ja histamiinialtistus kirjoitti:
Miten jatkuva lääkitys vaikuttaa spirometria, bronkodilaatio, histamiinialtistus ja mahdolliseen homealtistuksen tulokseen??
Onko sillä oleellinen merkitys arvoihin?
Entä suojaako se todella homealtistuskokeessa?
Mulla tutkimus edessä.
Mietin ja pähkäilen tätä. Pelkään, että kunto romahtaa taas työpaikalla olon tasolle. Eli tosi zombi.
Nyt pitkä sairausloma.Siinä lukee mitä lääkkeitä voit käyttää ja mitkä on lopetettava ja milloin. Ja lisätietoja voit aina soittaa TTL:n omahoitajaltasi. Auttavat ja neuvovat, ja varmasti voit soittaa muistakin mieltäsi vaivaavista asioista ja kysyä neuvoa.
Valmistaudu keuhkolääkärin (erikoistuvan) tapaamiseen huolella - siitä riippuu miten päiväsi etenee. Ja kuulopuheiden mukaan tähän voi vielä tyssätä koko tutkimukset, eli tässäkin vaiheessa voi lääkäri todeta, ettei isompia tutkimuksia tarvita - näin olen kuullut, varmana en tietoa voi vahvistaa, mutta parempi varautua kuin katua. Eli tee sairastumisestasi ja oireistasi mahdollisimman selkeä paperi keuhkolääkärille etukäteen - lukevat kaikki mahdolliset sun etukäteen toimittavat sairauttasi koskevan materiaalin.
Itse toimitin joitakin erikoislääkäreiden lausuntoja, lääkäreiden työhuoneestani tekemän lausunnon, itse tekemäni sairaskertomuksen.
Itse huomasin, että tutkimuksiin lähettävän lääkärini lähete oli puutteelinen ja siinä oli virheitä. Korjasin ne etukäteen lähettämälläni emaililla (työssäoloaikani työpaikassa oli väärin).
Käyttämästäsi lääkityksestä tee selvitys. Milloin olet aloittanut lääkityksen ja mitä käytät, miten paljon ja milloin tarvitset.
Kaikki sairastumistasi valoittavat lääkäreiden lausunnot on hyvä laittaa etukäteen luettavaksi. Tutkimuspäivänä aikaa on erikoistuvalla lääkärillä todella vähän, joten autat itseäsi sekä tutkivaa lääkäriäsi mitä selkeammät selvitykset teet ja lähetät omahoitajallesi etukäteen.
Voit toki ottaa kaiken mukaan ja viedä tutkimuspäivänäkin, mutta silloin kukaan ei ehdi niihin tarkoin perehtymään. Ja ainakin minun (ihanan ja mukavan) työpaikkalääkärini lähete oli keuhkolääkärin mielestä sekava, eikä antanut kovin paljon apua hänen työhönsä.
Eli pyydä itsellesi lähettävän lääkärisi lähete ja katso, että se on OK ja tiedot oikein. Lisää puuttuvat tiedot ja mieti ulkopuolisena miltä selvitykset näyttävät ja mitä ne sinusta kertovat.
On ääri tärkeää varautua hyvin erikoistuvan keuhkolääkärin tapaamiseen - päiväsi tutkimuksia voidaan vielä muutella, lisätä prick testejä jne.
Eli minullakin oli allergiasairaalan testitulos mukana ja annoin sen keuhklääkärille. Siitä ei lähettävän lääkärin lausunnossa ollut mainintaa, koska testit olivat lähetteen kirjoittamisen jälkeen.
Myös Aslak kuntoutustestien tulokset laitoin etukäteen, koska niistä näkyi kuntoni muutoin sekä testin aikana olleet hengitysvaikeuteni ja testien keskeytyminen niiden vuoksi.
Jos sinulla on työpaikalla kosteusvaurioita tee niistä myös lyhyt yhteenveto jos ette tehneet niitä jo työsuojelupäällikön ja työsuojeluvaltuutetun kanssa yhdessä.
Tärkeää on tietää mille olisit altistunut, miksi sairastunut ja miten sairastuminen sinulla ensin alkuun ilmeni, miten kehittyi ja mikä on tilanteesi nyt.
Kaikista lääkkeistäsi ja niiden käytöstä ole valmis kertomaan keuhkolääkärille, vaikka olisit tehnyt kuinka hyvät selvitykset tahansa - hän haluaa kuulla sinulta tilanteesi.
Itse otin myös PEF mittarini mukaan (Piko1) ja puhalsin siihen, jotta lääkäri kuuli miltä puhallukset kuulostavat. Ja omalla kohdallani se oli nähtävästi hyvin tärkeä tieto. Kyllä lääkäri kuuntelee keuhkosi ja tutkii muutoinkin, jos tarvetta ilmenee. Minulla esim. kyseli keuhkoveritulpan oireista ja tutki myös sen mahdollisuuden, paineli vatsaa ja tunnusteli olisiko sen alueella arkuutta.
Käyttämäsi lääkitys voi vaikuttaa tuloksiin, mutta kun se on tiedossa he sen myös huomioivat. Ja jos olet sairas se myös tutkimuksissa näkyy - mutta... minunkin kohdallani seuraavaan tutkimuspäivään mennessä puhaltelen PEF:iin työpaikallani ja minun tulee olla ilman lääkitystä ja olla nimen omaan oireita aiheuttavissa tiloissa, jotta oireita aiheuttavat tekijä saataisiin kiinni.
Eli nyt puhaltelen 2 tunnin välein PEF:iin ja mittailen kuumetta 3 kertaa päivässä vähintäänkin. Näin nähdään onko vieläkin kuumeilua, sitä oli ainakin aikaisemmin.
Mutta kysymykseesi vaikuttaako lääkeet - vaikuttaa, ja nyt yritetään ikäänkuin "lavastaa" tilanteeni uudelleen, vaikka ihan samaa tilannetta ei kohdallani enää työpaikallani saadakaan, koska työhuoneeni on vaihtunut - ja työpaikkani ilmastointiin on tehty muutoksia, työhuonettani siivotaan nyt allergiatyöhuoneena jne.
Eli työpaikkani on reagoinut tilanteeseen ja yrittää omalta osaltaan tehdä oikein.
Toisaalta oireilen näistäkin toimenpiteistä huolimatta - joten sairastuneita ei nuo toimenpiteen enää kovin paljon auta, mutta terveitä varmasti.
Lisäksi kohdallani nuo VOC mittaukset eivät ehtineet työhuoneestani erikoistuvalle keuhkolääkärille - vaikka olisi pitänyt, aikaa oli niin paljon, mutta joku asia ei mennyt putkeen ja tutkimuksen tekijään ei työsuojelupäällikkömme enää saanut yhteyttä - ei vastannut ainakaan hänen sähköposteihinsa.
Tutkija lupasi viimeisessä emailissa laittaa tutkimustulokset mahdollisimman nopeasti ja tiesi tuon päivämäärän milloin näitä tutkimuksia todella tarvitsin, mutta ehkä hän sairastui tms. ja ne eivät käytettävissä tuona ekana päivänä olleet.
Eli kaikki mikä valoittaa kohtaloasi on tarpeen. Ranskalaiset viivat käyttöön ja yhteenvetoja lääkkeistä, sairastumisesta ja työpaikasta - nyt niille on todella käyttöä. - ja tehdään siis
kutsukirjeen ohjeineen kirjoitti:
Siinä lukee mitä lääkkeitä voit käyttää ja mitkä on lopetettava ja milloin. Ja lisätietoja voit aina soittaa TTL:n omahoitajaltasi. Auttavat ja neuvovat, ja varmasti voit soittaa muistakin mieltäsi vaivaavista asioista ja kysyä neuvoa.
Valmistaudu keuhkolääkärin (erikoistuvan) tapaamiseen huolella - siitä riippuu miten päiväsi etenee. Ja kuulopuheiden mukaan tähän voi vielä tyssätä koko tutkimukset, eli tässäkin vaiheessa voi lääkäri todeta, ettei isompia tutkimuksia tarvita - näin olen kuullut, varmana en tietoa voi vahvistaa, mutta parempi varautua kuin katua. Eli tee sairastumisestasi ja oireistasi mahdollisimman selkeä paperi keuhkolääkärille etukäteen - lukevat kaikki mahdolliset sun etukäteen toimittavat sairauttasi koskevan materiaalin.
Itse toimitin joitakin erikoislääkäreiden lausuntoja, lääkäreiden työhuoneestani tekemän lausunnon, itse tekemäni sairaskertomuksen.
Itse huomasin, että tutkimuksiin lähettävän lääkärini lähete oli puutteelinen ja siinä oli virheitä. Korjasin ne etukäteen lähettämälläni emaililla (työssäoloaikani työpaikassa oli väärin).
Käyttämästäsi lääkityksestä tee selvitys. Milloin olet aloittanut lääkityksen ja mitä käytät, miten paljon ja milloin tarvitset.
Kaikki sairastumistasi valoittavat lääkäreiden lausunnot on hyvä laittaa etukäteen luettavaksi. Tutkimuspäivänä aikaa on erikoistuvalla lääkärillä todella vähän, joten autat itseäsi sekä tutkivaa lääkäriäsi mitä selkeammät selvitykset teet ja lähetät omahoitajallesi etukäteen.
Voit toki ottaa kaiken mukaan ja viedä tutkimuspäivänäkin, mutta silloin kukaan ei ehdi niihin tarkoin perehtymään. Ja ainakin minun (ihanan ja mukavan) työpaikkalääkärini lähete oli keuhkolääkärin mielestä sekava, eikä antanut kovin paljon apua hänen työhönsä.
Eli pyydä itsellesi lähettävän lääkärisi lähete ja katso, että se on OK ja tiedot oikein. Lisää puuttuvat tiedot ja mieti ulkopuolisena miltä selvitykset näyttävät ja mitä ne sinusta kertovat.
On ääri tärkeää varautua hyvin erikoistuvan keuhkolääkärin tapaamiseen - päiväsi tutkimuksia voidaan vielä muutella, lisätä prick testejä jne.
Eli minullakin oli allergiasairaalan testitulos mukana ja annoin sen keuhklääkärille. Siitä ei lähettävän lääkärin lausunnossa ollut mainintaa, koska testit olivat lähetteen kirjoittamisen jälkeen.
Myös Aslak kuntoutustestien tulokset laitoin etukäteen, koska niistä näkyi kuntoni muutoin sekä testin aikana olleet hengitysvaikeuteni ja testien keskeytyminen niiden vuoksi.
Jos sinulla on työpaikalla kosteusvaurioita tee niistä myös lyhyt yhteenveto jos ette tehneet niitä jo työsuojelupäällikön ja työsuojeluvaltuutetun kanssa yhdessä.
Tärkeää on tietää mille olisit altistunut, miksi sairastunut ja miten sairastuminen sinulla ensin alkuun ilmeni, miten kehittyi ja mikä on tilanteesi nyt.
Kaikista lääkkeistäsi ja niiden käytöstä ole valmis kertomaan keuhkolääkärille, vaikka olisit tehnyt kuinka hyvät selvitykset tahansa - hän haluaa kuulla sinulta tilanteesi.
Itse otin myös PEF mittarini mukaan (Piko1) ja puhalsin siihen, jotta lääkäri kuuli miltä puhallukset kuulostavat. Ja omalla kohdallani se oli nähtävästi hyvin tärkeä tieto. Kyllä lääkäri kuuntelee keuhkosi ja tutkii muutoinkin, jos tarvetta ilmenee. Minulla esim. kyseli keuhkoveritulpan oireista ja tutki myös sen mahdollisuuden, paineli vatsaa ja tunnusteli olisiko sen alueella arkuutta.
Käyttämäsi lääkitys voi vaikuttaa tuloksiin, mutta kun se on tiedossa he sen myös huomioivat. Ja jos olet sairas se myös tutkimuksissa näkyy - mutta... minunkin kohdallani seuraavaan tutkimuspäivään mennessä puhaltelen PEF:iin työpaikallani ja minun tulee olla ilman lääkitystä ja olla nimen omaan oireita aiheuttavissa tiloissa, jotta oireita aiheuttavat tekijä saataisiin kiinni.
Eli nyt puhaltelen 2 tunnin välein PEF:iin ja mittailen kuumetta 3 kertaa päivässä vähintäänkin. Näin nähdään onko vieläkin kuumeilua, sitä oli ainakin aikaisemmin.
Mutta kysymykseesi vaikuttaako lääkeet - vaikuttaa, ja nyt yritetään ikäänkuin "lavastaa" tilanteeni uudelleen, vaikka ihan samaa tilannetta ei kohdallani enää työpaikallani saadakaan, koska työhuoneeni on vaihtunut - ja työpaikkani ilmastointiin on tehty muutoksia, työhuonettani siivotaan nyt allergiatyöhuoneena jne.
Eli työpaikkani on reagoinut tilanteeseen ja yrittää omalta osaltaan tehdä oikein.
Toisaalta oireilen näistäkin toimenpiteistä huolimatta - joten sairastuneita ei nuo toimenpiteen enää kovin paljon auta, mutta terveitä varmasti.
Lisäksi kohdallani nuo VOC mittaukset eivät ehtineet työhuoneestani erikoistuvalle keuhkolääkärille - vaikka olisi pitänyt, aikaa oli niin paljon, mutta joku asia ei mennyt putkeen ja tutkimuksen tekijään ei työsuojelupäällikkömme enää saanut yhteyttä - ei vastannut ainakaan hänen sähköposteihinsa.
Tutkija lupasi viimeisessä emailissa laittaa tutkimustulokset mahdollisimman nopeasti ja tiesi tuon päivämäärän milloin näitä tutkimuksia todella tarvitsin, mutta ehkä hän sairastui tms. ja ne eivät käytettävissä tuona ekana päivänä olleet.
Eli kaikki mikä valoittaa kohtaloasi on tarpeen. Ranskalaiset viivat käyttöön ja yhteenvetoja lääkkeistä, sairastumisesta ja työpaikasta - nyt niille on todella käyttöä.Minulle tehdään nimenomaan lääkesuojassa tutkimukset.
En saa lopettaa hoitavaa ASTMAlääkettä. Avaavan joudun laittamaan tauolle.. 12 tuntia keuhkotutkimuksiin. Ohjeet annettu puhelimessa ja kirjallisesti.
Mutta antihistamiineja ym, ei saa ottaa. - eli olet jo pitkällä
ja tehdään siis kirjoitti:
Minulle tehdään nimenomaan lääkesuojassa tutkimukset.
En saa lopettaa hoitavaa ASTMAlääkettä. Avaavan joudun laittamaan tauolle.. 12 tuntia keuhkotutkimuksiin. Ohjeet annettu puhelimessa ja kirjallisesti.
Mutta antihistamiineja ym, ei saa ottaa.ja työkaverit joille vastaavat on tehty lääkityksin "putosivat" ensimmäisten henkäysten jälkeen.
Eli ainakaan heillä ei astmalääkitys vaikuttanut siihen, miten he homeisiin reagoivat.
Mutta samaan aikaan oli ollut nuoria kampaajia, joille tehtiin altistuksia heidän kemikaaleillaan. Olivat voineet ääri huonosti altistusten jälkeen, mutta PEF ei pudonnut, joten he eivät oireistaan huolimatta saaneet ammattitautimääritystä.
Nuori kampaaja oli mm. kertonut tilanteestaan, jossa ainoa mahdollisuus oli jatkaa kampaamossa työtä, josta sairastuu - ja yrittää ammattitautimääritystä uudelleen.
Oli ollut hirvittävää katseltavaa.
Työkavereiden huoneet olivat pahasti homeissa - ja ainakin toinen heistä lähetettiin ensin kotiin tervehtymään, jotta altistus voitiin tehdä. Näin tapahtui ja työkaverini (mies) palasi lääkitysten jälkeen altistuksiin ja ensimmäinen henkäys - ja se oli sitten siinä. Hänellä on ammattitautimääritys.
Mutta eipä se paljon ole työpaikalla näkynyt - töissä käy, työhuoneen paikka vaihtui, mutta esim. minä saan siinä työhuoneessa missä hän on nyt oireita - ääni painuu ja limaa alkaa nousemaan ...
Sairaslomilla on ajoittain - vointi on sitä ja tätä, selkeästi työpaikka aiheuttaa hänelle yhä edelleen niitä oireita, vaikka työhuone ei enää homeen peitossa olekaan.
Eli ei tuo ammattitautimäärityskään ole autuaaksi tekevä - vaikka varmasti se oikeudenmukainen tulos onkin. Senkin jälkeen on paljon ongelmia - mitään hyötyä ei sairastumisesta kenellekään työpaikallani ole ollut. Kuka nyt sairaana jatkuvasti haluaisi olla. Mutta kyllähän tuo oikeudenmukainen ammattitautimääritys on tärkeä, en sitä kiellä. Mutta ... elämä on. - ammattitauti
eli olet jo pitkällä kirjoitti:
ja työkaverit joille vastaavat on tehty lääkityksin "putosivat" ensimmäisten henkäysten jälkeen.
Eli ainakaan heillä ei astmalääkitys vaikuttanut siihen, miten he homeisiin reagoivat.
Mutta samaan aikaan oli ollut nuoria kampaajia, joille tehtiin altistuksia heidän kemikaaleillaan. Olivat voineet ääri huonosti altistusten jälkeen, mutta PEF ei pudonnut, joten he eivät oireistaan huolimatta saaneet ammattitautimääritystä.
Nuori kampaaja oli mm. kertonut tilanteestaan, jossa ainoa mahdollisuus oli jatkaa kampaamossa työtä, josta sairastuu - ja yrittää ammattitautimääritystä uudelleen.
Oli ollut hirvittävää katseltavaa.
Työkavereiden huoneet olivat pahasti homeissa - ja ainakin toinen heistä lähetettiin ensin kotiin tervehtymään, jotta altistus voitiin tehdä. Näin tapahtui ja työkaverini (mies) palasi lääkitysten jälkeen altistuksiin ja ensimmäinen henkäys - ja se oli sitten siinä. Hänellä on ammattitautimääritys.
Mutta eipä se paljon ole työpaikalla näkynyt - töissä käy, työhuoneen paikka vaihtui, mutta esim. minä saan siinä työhuoneessa missä hän on nyt oireita - ääni painuu ja limaa alkaa nousemaan ...
Sairaslomilla on ajoittain - vointi on sitä ja tätä, selkeästi työpaikka aiheuttaa hänelle yhä edelleen niitä oireita, vaikka työhuone ei enää homeen peitossa olekaan.
Eli ei tuo ammattitautimäärityskään ole autuaaksi tekevä - vaikka varmasti se oikeudenmukainen tulos onkin. Senkin jälkeen on paljon ongelmia - mitään hyötyä ei sairastumisesta kenellekään työpaikallani ole ollut. Kuka nyt sairaana jatkuvasti haluaisi olla. Mutta kyllähän tuo oikeudenmukainen ammattitautimääritys on tärkeä, en sitä kiellä. Mutta ... elämä on.määritys tuo ilmaiset lääkkeet ja hyvän hoidon - niin pitkäksi aikaa kun henki pihisee.
Eli se on se tärkein etu - muista "eduista" ei kannata puhua, koska jos olet sairauden takia pois töitä - se ei ole etu, tai jos olet etätöissä, kun et voi olla homeisella työpaikallasi - ei sekään ole etu.
Kyllä työkaverini ovat hyvin sairaita ja sairastuvat työpaikallamme koko ajan lisää - eikä mitään laillista estettä sille ole.
Toinen on kieltäytynyt kokouksista tiloissa joissa saa pahoja oireita - SIITÄ ei todellakaan työpaikallamme pidetä!
Käsitys on, että ok sulla on ammattiastma - töihin ja tee työsi kuten ennenkin ylityöt ja ole nöyrä.
Eli molemmat homeista sairastuneet ovat saaneet ammattiastman tautimäärityksekseen. - päin vastoin kun täällä
ammattitauti kirjoitti:
määritys tuo ilmaiset lääkkeet ja hyvän hoidon - niin pitkäksi aikaa kun henki pihisee.
Eli se on se tärkein etu - muista "eduista" ei kannata puhua, koska jos olet sairauden takia pois töitä - se ei ole etu, tai jos olet etätöissä, kun et voi olla homeisella työpaikallasi - ei sekään ole etu.
Kyllä työkaverini ovat hyvin sairaita ja sairastuvat työpaikallamme koko ajan lisää - eikä mitään laillista estettä sille ole.
Toinen on kieltäytynyt kokouksista tiloissa joissa saa pahoja oireita - SIITÄ ei todellakaan työpaikallamme pidetä!
Käsitys on, että ok sulla on ammattiastma - töihin ja tee työsi kuten ennenkin ylityöt ja ole nöyrä.
Eli molemmat homeista sairastuneet ovat saaneet ammattiastman tautimäärityksekseen.on joillakin käynyt - ei työpaikkani altistetut koe, että altistus olisi mitenkään heidän sairastumistaan pahentanut. Eivät ainakaan koe asiaa niin.
Itse tilanne on vasta edessä - joten pelkään, enkä ollut ollenkaan varma uskallanko koskaan altistuksiin suostua. Mutta työkavereideni mielestä ei yksi altistus heidän tapauksessaan ollut se ongelma. Pahempi olisi ollut jäädä ilman diagnoosia ja altistua yhä edelleen ja yhä edelleen työpaikalla.
Joten hyvillä mielin voit olla - mutta tee itse päätös mihin suostut - kukaan muu ei sitä puolestasi voi tehdä. Eikä kukaan muu kanna sen mahdollisesti antamia ongelmia... - eli kukaan ei voi tietää mitä sinulle tapahtuu, et edes sinä itse.
Mutta - uskon, että altistukset ovat muuttuneet - vaikka sitä ei kerrottaisikaan ja ovat näin yhä turvallisempia.
Mutta - jokainen ihminen on yksilö, ja yksilö reagoi yksilöllisesti. - työkaverillani
päin vastoin kun täällä kirjoitti:
on joillakin käynyt - ei työpaikkani altistetut koe, että altistus olisi mitenkään heidän sairastumistaan pahentanut. Eivät ainakaan koe asiaa niin.
Itse tilanne on vasta edessä - joten pelkään, enkä ollut ollenkaan varma uskallanko koskaan altistuksiin suostua. Mutta työkavereideni mielestä ei yksi altistus heidän tapauksessaan ollut se ongelma. Pahempi olisi ollut jäädä ilman diagnoosia ja altistua yhä edelleen ja yhä edelleen työpaikalla.
Joten hyvillä mielin voit olla - mutta tee itse päätös mihin suostut - kukaan muu ei sitä puolestasi voi tehdä. Eikä kukaan muu kanna sen mahdollisesti antamia ongelmia... - eli kukaan ei voi tietää mitä sinulle tapahtuu, et edes sinä itse.
Mutta - uskon, että altistukset ovat muuttuneet - vaikka sitä ei kerrottaisikaan ja ovat näin yhä turvallisempia.
Mutta - jokainen ihminen on yksilö, ja yksilö reagoi yksilöllisesti.on erilaiset oireet kuin minulla.
Heillä ei ole tullut kasvojen kirvelyä, ei hengenahdistusta - eli heidän kohdallaan on ehkä kysessä myös ihan oikea diagnoosi, vaikka minulle onkin jo sanottu, ettei kohdallani ole kyseessä astma.
Vaihtoehdoista joita olemassa on ... oireideni perusteella, ei nyt juuri naurata, mutta tilanteelle ei mitään enää voi.
Seuraan sivusta pappani hidasta ja toisaalta nopeaa kuolemaa keuhkosyöpään (työperäiseen) ja tiukkaa tekee... - homeita
päin vastoin kun täällä kirjoitti:
on joillakin käynyt - ei työpaikkani altistetut koe, että altistus olisi mitenkään heidän sairastumistaan pahentanut. Eivät ainakaan koe asiaa niin.
Mutta - jokainen ihminen on yksilö, ja yksilö reagoi yksilöllisesti.Työpaikallani on paljon eri homeita. Korjauksia Éi tehdä, koska homeita on muka vain vähän normaalia enemmän... ??
Seinissä läikkiä. Katossa läikkiä. Matot rikki ja läikkiä. Kellarin haju. Tarttuu hiuksiin ja vaatteisiin.
Pahimpia korjailtu. Mulle on sanottu suoraan, PITÄÄ MENNÄ MUUALLE TÖIHIN JOS EI KESTÄ.. Muutkin oireilee. Mutta pelkäävät työnsä puolesta. Kukin päättää itse...
Mutta, karenssit ym. jos irtisanoutuu ilman syytä. Eikä siinä mitään, voisin vaihtaa työpaikkaa. MUTTA KUN olen jo niin sairas, ettei kukaan varmaan ota töihin. Ja saan pahat oireet nykyään siis hajusteista, ulkoilman homeista, yleisten tilojen kukista ym.. Joten elämä PILALLA. Lymyilen kotona kaiket päivät. Kauppa ym käynnit kauheita. Pitkä sairasloma.
Nyt ammattitautitutkimus. No, altistuskoe varmaankin on sitten pakollinen. Lääkesuojassa siis. Mutta, mutta. Töissä saisin joka päivä lisää homeita keuhkoihini. (kuten myös iho-oireet, allerginen nuha ja silmätulehdus jo diagnosoitu ja pysyvät..).
En voi palata enää työpaikalleni. Hengitys tekee stopin pelkästä villapaidasta, joka on ollut töissä päällä-
Pef laski 110 ja 150 lukemaan kun laitoin työssä pitämäni puseron.(Vaikka oli pesty 3 kertaa)..
Pef Sahaa ihan kauheesti.
(norm pitäisi olla yli 500. Mulla enintään 440, yleensä alle 400, ....-ennen hoitavaa lääkitystä 220-300)
Pelottaa siis altistuskoe (histamiini ja home) ei ne muut veri ym kokeet pelota. - hyvillä mielin
homeita kirjoitti:
Työpaikallani on paljon eri homeita. Korjauksia Éi tehdä, koska homeita on muka vain vähän normaalia enemmän... ??
Seinissä läikkiä. Katossa läikkiä. Matot rikki ja läikkiä. Kellarin haju. Tarttuu hiuksiin ja vaatteisiin.
Pahimpia korjailtu. Mulle on sanottu suoraan, PITÄÄ MENNÄ MUUALLE TÖIHIN JOS EI KESTÄ.. Muutkin oireilee. Mutta pelkäävät työnsä puolesta. Kukin päättää itse...
Mutta, karenssit ym. jos irtisanoutuu ilman syytä. Eikä siinä mitään, voisin vaihtaa työpaikkaa. MUTTA KUN olen jo niin sairas, ettei kukaan varmaan ota töihin. Ja saan pahat oireet nykyään siis hajusteista, ulkoilman homeista, yleisten tilojen kukista ym.. Joten elämä PILALLA. Lymyilen kotona kaiket päivät. Kauppa ym käynnit kauheita. Pitkä sairasloma.
Nyt ammattitautitutkimus. No, altistuskoe varmaankin on sitten pakollinen. Lääkesuojassa siis. Mutta, mutta. Töissä saisin joka päivä lisää homeita keuhkoihini. (kuten myös iho-oireet, allerginen nuha ja silmätulehdus jo diagnosoitu ja pysyvät..).
En voi palata enää työpaikalleni. Hengitys tekee stopin pelkästä villapaidasta, joka on ollut töissä päällä-
Pef laski 110 ja 150 lukemaan kun laitoin työssä pitämäni puseron.(Vaikka oli pesty 3 kertaa)..
Pef Sahaa ihan kauheesti.
(norm pitäisi olla yli 500. Mulla enintään 440, yleensä alle 400, ....-ennen hoitavaa lääkitystä 220-300)
Pelottaa siis altistuskoe (histamiini ja home) ei ne muut veri ym kokeet pelota.kokeesta - ympärilläsi on ammatti-ihmisiä, jotka ovat tehneet näitä altistuksia useasti.
Ei varmasti ole kohdallaisi yhtään vaarallisempaa kuin tunti työpaikallasi - kirjoittamasi teksti on niin hirveää luettavaa!!!
Kohdallasi päätöksesi on aivan oikea - mutta muista, että se on sinun päätöksesi.
PEF sulla varmasti laskee - joten altistus ei kohdallasi varmasti ole pitkä, uskoisin ...
Kyllä minuakin jännittää - hirveästi, histamiinialtistus minulla parin viikon päästä - homeista tai muista altistuksista, jatkosta ei vielä mitään tietoa.
Tsemppiä tutkimuksiin - hyvissä käsissä olet, vaikka joillekin täällä on ongelmiakin tullut - mutta olisiko ne tulleet joka tapauksessa? Ja mitkä vaihtoehdot meillä ihan oikeasti on?
Eli sama ratkaisu kohdallani, jos niin pitkälle edetään. Ja varmasti pelkään, jännitän ... mutta niin pelkään hammaslääkäriäkin ja kaikkia uusia inhottavia tutkimuksia, gastroskopiaa - mutta jokaiseen tutkimukseen menisin uudelleen tarpeen mukaan. - peikko77
Homeherkkä kirjoitti:
Hengastyttääkö, yskittääkö, vai tuntuuko hyvältä?kirjoitella. MInulle ainakin tulevat tiedot tarpeeseen. Miten tuossa keuhkotestissä pitäisi keuhkojen reagoida? Onko tilanne sama myös silloin, kun jokapäiväistä altistusta ei ole ollut yli puoleen vuoteen? Jooga on kaikkineen todella hyvä harrastus. Siihen kannattaa perehtyä.
- evät raitisilmakypärä
Homeherkkä kirjoitti:
Minulla oli aika tk:n omalääkärille to 30.3. allergisen alveoliitin toteamista varten.
Mikäli joudun syystä tai toisesta sen homeosastolle, silloin on aika testata alveoliittinen reaktio kaikkine sen tuomine kremppoineen aina mahdollista keuhkovauriota ja psoria myöten.kuka sitä haluaisi huvikseen päässä pitää!
Järjetöntä rahan haaskausta olla myöntämättä! Raakalaismaista toimintaa anojaa kohtaan.
Kukaan joka sitä ei tarvitse, ei edes tiedä mistä on kyse kun sanoo sanan raitisilmakypärä.
Eli jopa on äärimmäistä säästämistä - ja taas aivan väärässä paikassa! Tämä säästö maksaa sinulle terveytesi, hyvinvointisi ja yhteiskunnalle lisäsairastumisenasi...
ÄÄKS:::: - - tehdä testit
hyvillä mielin kirjoitti:
kokeesta - ympärilläsi on ammatti-ihmisiä, jotka ovat tehneet näitä altistuksia useasti.
Ei varmasti ole kohdallaisi yhtään vaarallisempaa kuin tunti työpaikallasi - kirjoittamasi teksti on niin hirveää luettavaa!!!
Kohdallasi päätöksesi on aivan oikea - mutta muista, että se on sinun päätöksesi.
PEF sulla varmasti laskee - joten altistus ei kohdallasi varmasti ole pitkä, uskoisin ...
Kyllä minuakin jännittää - hirveästi, histamiinialtistus minulla parin viikon päästä - homeista tai muista altistuksista, jatkosta ei vielä mitään tietoa.
Tsemppiä tutkimuksiin - hyvissä käsissä olet, vaikka joillekin täällä on ongelmiakin tullut - mutta olisiko ne tulleet joka tapauksessa? Ja mitkä vaihtoehdot meillä ihan oikeasti on?
Eli sama ratkaisu kohdallani, jos niin pitkälle edetään. Ja varmasti pelkään, jännitän ... mutta niin pelkään hammaslääkäriäkin ja kaikkia uusia inhottavia tutkimuksia, gastroskopiaa - mutta jokaiseen tutkimukseen menisin uudelleen tarpeen mukaan.Täytyy antaa tehdä tarvittavat kokeet. Kyllähän tuo avaava auttaa silloinkin, kun on esim. homepaikassa käymässä.
Kohtaus tulee muutamassa minuutissa. Avaava lääke auttaa.
Kohtaukseen riittää siis työpaikan lisäksi esim. Perunapussi, porkkanapussi (äitini ei USKONUT, että olen tosi herkkä ja kylässä käydessäni hän alkoi laittaa ruokaa: pestä multa perunoita ja porkkanoita). Kohtaus: meinasin pudota siihen paikkaan. Karkuun eri huoneeseen, ikkuna auki, avaavaa lääkettä. huh, huh.
Myös kukkasten luona istuminen (esim terveyskeskuksen kahvio, Kela) Tekee kohtauksen. Alkaa viiltävällä pääkivulla (otsa) sit ilma menee paksuksi ja keuhkoja alkaa sattua ja naamaa kutittaa, kuumottaa, ja silmät kutisee ja kirvelee. Nenästä tulee paljon limaa ja veri purskahtaa, keuhkoista nousee myös limaa.
Nivelsäryt ovat jatkuvat. Päänsärky välillä jopa 2 vrk yhtäsoittoa.
Mutta mulla ei ole yskä. Vain kröhin kurkkua auki. Ääni on myös matala. Raakun kuin vanhempi ihminen.
Miten sulla?
Tuleeko sullakin ensin leikkaava, viiltävä kipu??
Pystytkö olemaan kukkien luona?
Entä ruuanlaitto?
Oletko kokeillut mennä töihin suojain kasvoilla, onko eroa?
Mä ajattelin, että meen töihin täysissä suojaimissa. Jos pakko on palata sairasloman jälkeen.
En tiedä kuka tekee lopullisen päätöksen työhön menosta. Mutta tutkimus nyt sitten ensin..
Mulla on verenpaine laskenut 100/60..
Paino pudonnut n. 10 kiloa.
Hb n. 119.
Näköhäiriöt pahat.
Yön vietän pätkittäin: tunti unta, heräys,raapimista, vettä, unta...jne.
Kuumia aaltoja ja hengityskatkoja.
Vitamiineja superannos multikalkki.
Lisäksi kannattaa käyttää Actimel:ia. Mulle tuli lisää voimia ja parempi olo!
Voimia sinullekin tutkimuksiin.
P.s. Oletko saanut Teophyllin yskänlääkettä. Se voisi edes lievittää sun kauheaa kröhää ja vinkunaa?? Olisiko siitä apua?? - reaktiot
tehdä testit kirjoitti:
Täytyy antaa tehdä tarvittavat kokeet. Kyllähän tuo avaava auttaa silloinkin, kun on esim. homepaikassa käymässä.
Kohtaus tulee muutamassa minuutissa. Avaava lääke auttaa.
Kohtaukseen riittää siis työpaikan lisäksi esim. Perunapussi, porkkanapussi (äitini ei USKONUT, että olen tosi herkkä ja kylässä käydessäni hän alkoi laittaa ruokaa: pestä multa perunoita ja porkkanoita). Kohtaus: meinasin pudota siihen paikkaan. Karkuun eri huoneeseen, ikkuna auki, avaavaa lääkettä. huh, huh.
Myös kukkasten luona istuminen (esim terveyskeskuksen kahvio, Kela) Tekee kohtauksen. Alkaa viiltävällä pääkivulla (otsa) sit ilma menee paksuksi ja keuhkoja alkaa sattua ja naamaa kutittaa, kuumottaa, ja silmät kutisee ja kirvelee. Nenästä tulee paljon limaa ja veri purskahtaa, keuhkoista nousee myös limaa.
Nivelsäryt ovat jatkuvat. Päänsärky välillä jopa 2 vrk yhtäsoittoa.
Mutta mulla ei ole yskä. Vain kröhin kurkkua auki. Ääni on myös matala. Raakun kuin vanhempi ihminen.
Miten sulla?
Tuleeko sullakin ensin leikkaava, viiltävä kipu??
Pystytkö olemaan kukkien luona?
Entä ruuanlaitto?
Oletko kokeillut mennä töihin suojain kasvoilla, onko eroa?
Mä ajattelin, että meen töihin täysissä suojaimissa. Jos pakko on palata sairasloman jälkeen.
En tiedä kuka tekee lopullisen päätöksen työhön menosta. Mutta tutkimus nyt sitten ensin..
Mulla on verenpaine laskenut 100/60..
Paino pudonnut n. 10 kiloa.
Hb n. 119.
Näköhäiriöt pahat.
Yön vietän pätkittäin: tunti unta, heräys,raapimista, vettä, unta...jne.
Kuumia aaltoja ja hengityskatkoja.
Vitamiineja superannos multikalkki.
Lisäksi kannattaa käyttää Actimel:ia. Mulle tuli lisää voimia ja parempi olo!
Voimia sinullekin tutkimuksiin.
P.s. Oletko saanut Teophyllin yskänlääkettä. Se voisi edes lievittää sun kauheaa kröhää ja vinkunaa?? Olisiko siitä apua??eli kyllä haistan kukkamullanhomeet, home haisee monessa paikassa nenään. Kukkakaupan ohi käytävää johon kukkia nostettu - takaraivosta alkava päänsärky - ja se tuli heti.
Tyttäreni ei haistanut hometta, mutta minä en haistanut kukkia vaan vain homeen.
Mulla oli pahimmillaan jatkuva päänsärky - neurologilla pari kertaa, sain beetasalpaajia migreeniin. Päätä ei särje nyt - kun työhuone on puhtaalla alueella.
Ruokaa laittelen - meillä on noin 3-4 vuotta sitten remontoitu omakotitalo. Oma - rakensimme - -84, teimme sisätilaremonti kun talolaina loppui. Jos sitä ei olisi tehty uskoisin varmasti että ongelmia olisi kotonakin, vaikka en oireile kotona. Mutta mitään kosteusvaurioon viittaavaa ei missään ollut - silloin en ollut sairas, joten remontti oli kahden aikuisen remontti lapsiperhetalosta.
Minulla työhuone vaihtui ja on nyt toukokuun loppuun asti ulkopuolella työpaikkani tiloista - väliaikaisesti vuokrattu tila. Näin ollen nyt ei ongelmia.
En usko, että ikinä kykenisin menemään suojaimin työpaikalleni. Aika ankeeta on nytkin olla syyllinen omaan tilaasi, kuten esimies (nainen) mainitsi.
Minulla verenpaine nousee - alapaine erityisesti. Sitä vaivaa ei ole koskaan ennen ollut.
Yöt nukun niin ja näin - huonosti. Viimeyönä nousin kolmen jälkeen puhaltelemaan PEF:iin.
Yskänlääkettä ei kukaan lääkäreistä ole tarjonnut - vettä juon yskään se lievittää sitä aina vähän. Ja on terveellistäkin.
Mulla Hb on jo 126 - jippii (alin 77).
Näkö pätkii, mutta ei pahasti - ja nyt pitäisi koputtaa puuta, sillä aina kun joku paikka on kunnossa ja siitä mainitsee romahtaa se sitten seuraavaksi.
Tuo yskä muistuttaa pahasti hinkuyskää, kröhää ja tyttäreni sanoo sen tulevan jostakin syvältä ja vähän kuin niillä joilla on avanne kurkussa. Jep. Ei kuulosta hyvältä.
Noilla PEF:fellä on tullut säälipisteitä roppakaupalla - ja astmaa tämä ei kuulemma ole, eli sehän olisi se paras mahdollinen vaihtoehto nyt ... luulisin.
Jaksamisia - mulla on ihana pojantytär - vau sitä tunnetta ei voi verrata mihinkään kun tyttö 2v. selittää miehelleni "Pappa paina sitä Playta" kun mieheni ei saanut Titinalle DVD:tä toimimaan. Ja toimihan se kun pikkuinen neuvoi mitä painaa.
On ilo olla nuori mummo, tupakoimaton ja terve. Sitä olin hetken - nyt sitten vain nuori tupakoimaton mummo.
Pahaksi tilanteen tekee se, että mieheni isä kuolee tässä lähiaikoina keuhkosyöpään. Työperäinen aspestialtistus vuosina -75 - -85. Todettu samaan aikaan työperäiseksi kun kerrottiin, ettei mitään enää ole tehtävissä.
Omat keuhkot vinkuu - ja katselen isopapan tilannetta ja mietin onko oma tilanteeni joskus sama - ja todennäköisyys siihen hirvittää.
Mutta - nyt taas synkistelin -
Hyvää viikonloppua ja lämpöiset halaukset sulle testipäivään. Pidän kädestä täältä kaukaa. - meillläkin sitä
reaktiot kirjoitti:
eli kyllä haistan kukkamullanhomeet, home haisee monessa paikassa nenään. Kukkakaupan ohi käytävää johon kukkia nostettu - takaraivosta alkava päänsärky - ja se tuli heti.
Tyttäreni ei haistanut hometta, mutta minä en haistanut kukkia vaan vain homeen.
Mulla oli pahimmillaan jatkuva päänsärky - neurologilla pari kertaa, sain beetasalpaajia migreeniin. Päätä ei särje nyt - kun työhuone on puhtaalla alueella.
Ruokaa laittelen - meillä on noin 3-4 vuotta sitten remontoitu omakotitalo. Oma - rakensimme - -84, teimme sisätilaremonti kun talolaina loppui. Jos sitä ei olisi tehty uskoisin varmasti että ongelmia olisi kotonakin, vaikka en oireile kotona. Mutta mitään kosteusvaurioon viittaavaa ei missään ollut - silloin en ollut sairas, joten remontti oli kahden aikuisen remontti lapsiperhetalosta.
Minulla työhuone vaihtui ja on nyt toukokuun loppuun asti ulkopuolella työpaikkani tiloista - väliaikaisesti vuokrattu tila. Näin ollen nyt ei ongelmia.
En usko, että ikinä kykenisin menemään suojaimin työpaikalleni. Aika ankeeta on nytkin olla syyllinen omaan tilaasi, kuten esimies (nainen) mainitsi.
Minulla verenpaine nousee - alapaine erityisesti. Sitä vaivaa ei ole koskaan ennen ollut.
Yöt nukun niin ja näin - huonosti. Viimeyönä nousin kolmen jälkeen puhaltelemaan PEF:iin.
Yskänlääkettä ei kukaan lääkäreistä ole tarjonnut - vettä juon yskään se lievittää sitä aina vähän. Ja on terveellistäkin.
Mulla Hb on jo 126 - jippii (alin 77).
Näkö pätkii, mutta ei pahasti - ja nyt pitäisi koputtaa puuta, sillä aina kun joku paikka on kunnossa ja siitä mainitsee romahtaa se sitten seuraavaksi.
Tuo yskä muistuttaa pahasti hinkuyskää, kröhää ja tyttäreni sanoo sen tulevan jostakin syvältä ja vähän kuin niillä joilla on avanne kurkussa. Jep. Ei kuulosta hyvältä.
Noilla PEF:fellä on tullut säälipisteitä roppakaupalla - ja astmaa tämä ei kuulemma ole, eli sehän olisi se paras mahdollinen vaihtoehto nyt ... luulisin.
Jaksamisia - mulla on ihana pojantytär - vau sitä tunnetta ei voi verrata mihinkään kun tyttö 2v. selittää miehelleni "Pappa paina sitä Playta" kun mieheni ei saanut Titinalle DVD:tä toimimaan. Ja toimihan se kun pikkuinen neuvoi mitä painaa.
On ilo olla nuori mummo, tupakoimaton ja terve. Sitä olin hetken - nyt sitten vain nuori tupakoimaton mummo.
Pahaksi tilanteen tekee se, että mieheni isä kuolee tässä lähiaikoina keuhkosyöpään. Työperäinen aspestialtistus vuosina -75 - -85. Todettu samaan aikaan työperäiseksi kun kerrottiin, ettei mitään enää ole tehtävissä.
Omat keuhkot vinkuu - ja katselen isopapan tilannetta ja mietin onko oma tilanteeni joskus sama - ja todennäköisyys siihen hirvittää.
Mutta - nyt taas synkistelin -
Hyvää viikonloppua ja lämpöiset halaukset sulle testipäivään. Pidän kädestä täältä kaukaa.Kiitos vastauksestasi.
Mun isällä on kanssa asbestipölykeuhko. On eläkkeellä. Mutta hän on muusta syystä eläkkeellä.
Asbestoosi n. 10%
Mutta hänellä on keuhkojen toiminta 125 % normaalista. Laajentuma?
Ei tarvitse lääkitystä. Mutta henki kulkee vaikeasti.
Kaikkea hyvää teidän papalle!! - torui kun ei ollut
meillläkin sitä kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi.
Mun isällä on kanssa asbestipölykeuhko. On eläkkeellä. Mutta hän on muusta syystä eläkkeellä.
Asbestoosi n. 10%
Mutta hänellä on keuhkojen toiminta 125 % normaalista. Laajentuma?
Ei tarvitse lääkitystä. Mutta henki kulkee vaikeasti.
Kaikkea hyvää teidän papalle!!kolmisen vuotta sitten todettuun keuhkoahtaumaa paremmin tutkituttanut. Ahtaumassa on lääkärin mukaan usein kyse myös keuhkosyövästä.
No mistä ihmeestä pappa sen olisi ymmärtänyt - kun ei ymmärtänyt diagnoosia tekevä lääkärikään! Pappa teki kaiken mitä lääkäri käski.
Nyt ehkä vajaa vuosi sitten hän kävi uudelleen pahentuneiden oireiden vuoksi lääkärissä. Suoraan sairaalaan tutkimuksiin ja hoitoihin.
Muutaman kerran sai solumyrkkyä helpottamaan tilannetta - ja sen jälkeen paperit eteenpäin Hesaan, voiko antaa sädehoitoa. Sieltä ei mitään ole kuulunut.
Toisessa keuhkossa on jäljellä 10-20% toisessa vähän enemmän. Syöpä levinnyt pahasti.
Luin palleatiivisen hoidon kirjasta, että kuoleva voidaan nukuttaa kun loppu on käsillä. Näin hän kuolee nukkuessaan. Siitä oli kirjassa esimerkkitapaus - nuorehko mies. Oli karmeaa luettavaa, mutta jos on sairaalassa viime hetkillä ei tarvitsisi tukahtua kuoliaaksi. En tiedä missä pappa viimeiset hetket haluaa olla, enkä usko että meistä kukaan on vielä hänelle tätä mahdollisuutta kertonut, jollei lääkäri ole. Pappa ei anna mieheni tulla lääkärin vastaaotolle, vaikka muutoin ovat hyvin läheisiä. Suojelee näin varmasti miestäni, mutta mieheni kärsii. Lääkäri ei saa kertoa mitään, mitä pappa ei anna. Mutta faktat tiedämme ja näemme myös.
Eli isäsi uudelleen tutkimuksiin - kunnon sellaiset, koska näin ripitettiin pappaani - on tämä tilanne varmasti monella muullakin. Sitä tyytyy siihen arvioon mitä saa, eikä osaa mennä seurantatutkimuksiin ajoissa.
Papalle nuo solumyrkyt tehosivat hyvin - mutta kun kaikki oli jo liian myöhäistä. Ehkäpä jos kaikki olisi tapahtunut 3-4 vuotta sitten...
Papallakaan ei ollut lääkitystä - henki kulki vähän niin ja näin, mutta käveli paljon koiran kanssa päivittäin. Ulkoilmaihminen ja hyväkuntoinen.
Siis isäsi jatkotutkimuksiin - ehdottomasti näin voitte välttää sen, että mietitti kuten me nyt - mitä jos... miksei me tajuttu...
Yö meni taas itsellä niin ja näin - kahden jälkeen ylös puhaltelemaan PEF:iä, lukemat hyvät, mutta vähän normaalia alhaisemmat 525 / 533 / 512 ja lämpöä vain 36,0. Illalla oli 36,2. Aamulla 36,5. Normaali minulla on 36,8.
Nyt aamulla lämpö on 36.2 ja PEF 551 / 564 / 564.
Eli minulla on tämän ikäiseksi ja kokoiseksi 158 cm normaalia parempi PEF.
Nyt menen laittelemaan miehen synttäreitä -
Jakasmista sulle ja huolehdi, että isäsi menee jatkotutkimuksiin - ;-) - Homeherkkä
evät raitisilmakypärä kirjoitti:
kuka sitä haluaisi huvikseen päässä pitää!
Järjetöntä rahan haaskausta olla myöntämättä! Raakalaismaista toimintaa anojaa kohtaan.
Kukaan joka sitä ei tarvitse, ei edes tiedä mistä on kyse kun sanoo sanan raitisilmakypärä.
Eli jopa on äärimmäistä säästämistä - ja taas aivan väärässä paikassa! Tämä säästö maksaa sinulle terveytesi, hyvinvointisi ja yhteiskunnalle lisäsairastumisenasi...
ÄÄKS:::: -Kuulin tuossa äskettäin juttua, että vakuutusyhtiökin kieltäytyi korvaamasta työpaikallaan homeen takia vakavasti sairastuneelle (ammattitauti todettu) raitisilmakypärää.
Taitaa olla yleinen käytäntö koko maassa.
No perheeni ja läheiseni huokasivät helpotuksesta kun peruin vastaanottoajan.
Olen pärjäillyt Silner hengityssuojaimilla kuusi lumetonta kautta. Koska sen käyttöön liittyy omat hankaluutensa aion marssia kauppaan ja ostaa raitisilmakypärän.
Sain tuolla aikaisemmin niistä tosi hyviä vinkkejä; kiitos heille.
Se vain on nähtävä niin, että tällaista kuin ennaltaehkäisevää terveydenhoitoakaan tässä maassa homeallergikoille ei ole järjestetty viralliselta taholta. Siitäkin tulee huolehtia itse.
Tk:n apuvälineyksikön vastaava totesikin, että raitisilmakypäriä heillä ei ole tarjota, mutta happipulloja on.
Olen tuotakin vaihtoehtoa miettinyt miten reagoisin mikäli joutuisin kilkuttelemaan happipullon kanssa monien muiden homeallergikkojen tavoin. Ihailen heidän rohkeuttaan.
Mielikuvissani näen itseni pyytämässä lääkäriltä vahvinta unilääkereseptiä tai kokeilisin missä ajassa (muutama tunti, vuorokausi, kaksi?) keuhkot tilttaa lopullisesti lumettoman ajan luonnon homeitiöaltistuksessa. - varmasti se takaportti,
Homeherkkä kirjoitti:
Kuulin tuossa äskettäin juttua, että vakuutusyhtiökin kieltäytyi korvaamasta työpaikallaan homeen takia vakavasti sairastuneelle (ammattitauti todettu) raitisilmakypärää.
Olen pärjäillyt Silner hengityssuojaimilla kuusi lumetonta kautta. Koska sen käyttöön liittyy omat hankaluutensa aion marssia kauppaan ja ostaa raitisilmakypärän.
Se vain on nähtävä niin, että tällaista kuin ennaltaehkäisevää terveydenhoitoakaan tässä maassa homeallergikoille ei ole järjestetty viralliselta taholta. Siitäkin tulee huolehtia itse.
Tk:n apuvälineyksikön vastaava totesikin, että raitisilmakypäriä heillä ei ole tarjota, mutta happipulloja on.
Olen tuotakin vaihtoehtoa miettinyt miten reagoisin mikäli joutuisin kilkuttelemaan happipullon kanssa monien muiden homeallergikkojen tavoin. Ihailen heidän rohkeuttaan.
Mielikuvissani näen itseni pyytämässä lääkäriltä vahvinta unilääkereseptiä tai kokeilisin missä ajassa (muutama tunti, vuorokausi, kaksi?) keuhkot tilttaa lopullisesti lumettoman ajan luonnon homeitiöaltistuksessa.mutta kyllä on hirveää, ettei auteta. Ja joo kyllä olen itsekin miettinyt, että missä vaiheessa itse vihellän pelin poikki. Se on meillä monella varmasti takaraivossa -
Oma tilanteeni vielä helppo, sulla hirveän vaikeaa - joten ymmärrän ajatuksiasi hyvin.
Vai, että happipulloja löytyy - täytyy pitää mielessä jos tilanne paljon pahenee, että itse on itseään autettava.
Harva saa uusia keuhkoja, en tiedä onko kukaan homeista sairastunut saanut. Ja jos tuo verenpaine tuhoaa sitten sen lopun terveyden - on kaikki palikat kasassa.
Mutta niin kauan kuin tilanne on kohtuullinen tässä keikutaan, kenenkään vaivoiksi en aio jäädä - sen päätöksen olen tehnyt jo aikaisemmin.
Jaksamista sulle - toivottavasti joku vielä järkiintyisi ja esim. jättäisi muutaman happipullon hankkimatta ja auttaisi noilla raitisilmakypärillä! Hemmetti! - Homeherkkä
varmasti se takaportti, kirjoitti:
mutta kyllä on hirveää, ettei auteta. Ja joo kyllä olen itsekin miettinyt, että missä vaiheessa itse vihellän pelin poikki. Se on meillä monella varmasti takaraivossa -
Oma tilanteeni vielä helppo, sulla hirveän vaikeaa - joten ymmärrän ajatuksiasi hyvin.
Vai, että happipulloja löytyy - täytyy pitää mielessä jos tilanne paljon pahenee, että itse on itseään autettava.
Harva saa uusia keuhkoja, en tiedä onko kukaan homeista sairastunut saanut. Ja jos tuo verenpaine tuhoaa sitten sen lopun terveyden - on kaikki palikat kasassa.
Mutta niin kauan kuin tilanne on kohtuullinen tässä keikutaan, kenenkään vaivoiksi en aio jäädä - sen päätöksen olen tehnyt jo aikaisemmin.
Jaksamista sulle - toivottavasti joku vielä järkiintyisi ja esim. jättäisi muutaman happipullon hankkimatta ja auttaisi noilla raitisilmakypärillä! Hemmetti!Kyllä tuo sanonta, en halua olla kenenkään vaivana, näyttää istuvan vankasti suomalaisessa identiteetissä.
Olen kuullut tuota lausetta toistettavan elämäni aikana lukemattomia kertoja.
Suomen mielenterveysseura vietti tällä viikolla Itsemurhan voi ehkäistä-kampanjaa (Hesari 31.3).
Seura halusi kuulla itsemurhan yrittäneiden kokemuksia sekä tietää miltä läheisen itsemurha tuntui.
Seuran mielestä yksi itsemurhaan johtava syy on masennus, mutta se yleistyy koko Euroopassa, kun taas itsemurhat ovat yleisiä lähinnä Itä-Euroopassa.
"Onko suomalaisessa MASENNUKSESSA jotain sellaista, joka johtaa helpommin itsemurhaan? Vai ovatko syynä ITÄINEN KULTTUURIPERINNE, SANKARUUS ja SELVIYTYMINEN, koska pärjääminen on meille tärkeää?" mielenterveysseuran kehittämisjohtaja Liisa Saaristo kyselee.
Oikeastaan en löydä yhtään yhtymäkohtaa koskien oman mieleni ja Saariston mielen tuottamista ajatuksista. Ne näyttävät olevan niin etäällä toisistaan kuin itä on lännestä.
Kysymys ei ole masennuksesta, sankaruudesta eikä edes selviytymisestä.
Elämänkokemuksen karttuessa olen nähnyt tilanteita, joiden perusteella puolisoni ja minä jo ennen sairastumistani olimme tehneet toinen toisillemme lupauksen ottaa letkut irti ja päästää toinen menemään vaikka siitä joutuisi vankilaan.
No elämä ei testannut meitä siltä osin olisimmeko lunastaneet lupauksemme toinen toisillemme vai olisiko se jäänyt lunastamatta.
Onneksi lainsäädäntö on muuttunut noista ajoista; hoitotestamentilla voi esittää hoidon suhteen tahtonsa.
Eli minuun kohdistuen; ei tarvitse hoitaa mikäli joutuisin autokolariin, kohtaisin sydän-aivoveritulpan, syövän jne., eli aina sattuu ja tapahtuu.
Mitä omaan tilanteeni tällä hetkellä tulee, sitä voi verrata vaikkapa niihin toisinajattelijoihin, jotka joutuvat VAIN kotiarestiin tapetuksi tulemisen sijasta poliittisten näkemystensä vuoksi.
No KARMAstani johtuen, tällä planeetalla vallitsevat LUONNONLAIT toimivat kohdallani samoin kuin noiden toisinajattelijoiden kohdalla.
Elämä on eri pelikentillä pelaamista, ja jossain vaiheessa vain huomaa, että kun itse suhtautuu leikkimielisesti tuohon peliin, se heijastuu myös heihin joita rakastaa verottamatta liiaksi heidän energiaansa heidän oman elämänpelinsä suhteen. - jokaisesta sekunnista
Homeherkkä kirjoitti:
Kyllä tuo sanonta, en halua olla kenenkään vaivana, näyttää istuvan vankasti suomalaisessa identiteetissä.
Olen kuullut tuota lausetta toistettavan elämäni aikana lukemattomia kertoja.
Suomen mielenterveysseura vietti tällä viikolla Itsemurhan voi ehkäistä-kampanjaa (Hesari 31.3).
Seura halusi kuulla itsemurhan yrittäneiden kokemuksia sekä tietää miltä läheisen itsemurha tuntui.
Seuran mielestä yksi itsemurhaan johtava syy on masennus, mutta se yleistyy koko Euroopassa, kun taas itsemurhat ovat yleisiä lähinnä Itä-Euroopassa.
"Onko suomalaisessa MASENNUKSESSA jotain sellaista, joka johtaa helpommin itsemurhaan? Vai ovatko syynä ITÄINEN KULTTUURIPERINNE, SANKARUUS ja SELVIYTYMINEN, koska pärjääminen on meille tärkeää?" mielenterveysseuran kehittämisjohtaja Liisa Saaristo kyselee.
Oikeastaan en löydä yhtään yhtymäkohtaa koskien oman mieleni ja Saariston mielen tuottamista ajatuksista. Ne näyttävät olevan niin etäällä toisistaan kuin itä on lännestä.
Kysymys ei ole masennuksesta, sankaruudesta eikä edes selviytymisestä.
Elämänkokemuksen karttuessa olen nähnyt tilanteita, joiden perusteella puolisoni ja minä jo ennen sairastumistani olimme tehneet toinen toisillemme lupauksen ottaa letkut irti ja päästää toinen menemään vaikka siitä joutuisi vankilaan.
No elämä ei testannut meitä siltä osin olisimmeko lunastaneet lupauksemme toinen toisillemme vai olisiko se jäänyt lunastamatta.
Onneksi lainsäädäntö on muuttunut noista ajoista; hoitotestamentilla voi esittää hoidon suhteen tahtonsa.
Eli minuun kohdistuen; ei tarvitse hoitaa mikäli joutuisin autokolariin, kohtaisin sydän-aivoveritulpan, syövän jne., eli aina sattuu ja tapahtuu.
Mitä omaan tilanteeni tällä hetkellä tulee, sitä voi verrata vaikkapa niihin toisinajattelijoihin, jotka joutuvat VAIN kotiarestiin tapetuksi tulemisen sijasta poliittisten näkemystensä vuoksi.
No KARMAstani johtuen, tällä planeetalla vallitsevat LUONNONLAIT toimivat kohdallani samoin kuin noiden toisinajattelijoiden kohdalla.
Elämä on eri pelikentillä pelaamista, ja jossain vaiheessa vain huomaa, että kun itse suhtautuu leikkimielisesti tuohon peliin, se heijastuu myös heihin joita rakastaa verottamatta liiaksi heidän energiaansa heidän oman elämänpelinsä suhteen.täysin siemauksin. Kaikki on hyvin - taloudellisesti, perheenä, aviovaimona, äitinä, mummona.
Eli en ole tippaakaan masentunut - realiteetit sanelevat sen miten elämäni elän tai en. Elämän laatu pitää olla edes kohtuullinen, että jaksaa - ja jos oma vinkuminen rasittaa ja vie elämän myös perheeltä - ei hyvä.
Mutta eihän tässä mihinkään kiire enää ole. Nyt katsellaan miten elämä nämä palikat käteeni antaa. Nyt siis kaikki hyvin ja elämä muilta osin hymyilee leveästi - ylileveästi, mutta keuhkot vinkuu...
Eihän rakasta kotieläintäkään väkisin täällä pidetä, jos tilanne sellaiselta näyttää - vaikka kukaan lemmikin omistaja ei lemmikistään millään luopuisi. Mutta jos jäljellä on vain kurjuutta - on tilanne selvä..
Mutta siihen lienee kohdallani pahimmassakin tapauksessa vuosia, ellei kymmeniä - toivotaan ainakin. - raitisilmakypärä päässä
Homeherkkä kirjoitti:
Kuulin tuossa äskettäin juttua, että vakuutusyhtiökin kieltäytyi korvaamasta työpaikallaan homeen takia vakavasti sairastuneelle (ammattitauti todettu) raitisilmakypärää.
Mielikuvissani näen itseni pyytämässä lääkäriltä vahvinta unilääkereseptiä tai kokeilisin missä ajassa (muutama tunti, vuorokausi, kaksi?) keuhkot tilttaa lopullisesti lumettoman ajan luonnon homeitiöaltistuksessa.jatkuvasti ulkona ollessa. Kamalaa! Ja sairaan kallista!
- ASTMAA!!!
Homeherkkä kirjoitti:
Tuon määritelmän mukaan altistuksen seurauksena syntyvää keuhkoputkitason reagointia ja keuhkoputkissa olevaa tulehdusta nimitetään astmaksi. Keuhkoputkien tulehdusreaktiota yritetään hillitä astmalääkkein, joka hillintä homeallergikolla ei onnistu mikäli homeitiöaltistus jatkuu. Ja ainahan keuhkoputkitulehduskin voi kroonistua, eli vaikka altistus päättyy tulehdus pysyy lääkityksestä huolimatta noiden T-lymfosyyttien paikallejämähtämisen takia.
Niin sinä, minä kuin lukemattomat muutkin homeallergikot koemme vieraaksi tuon määritelmän kun mittatikkuna käytetään pef-puhalluksia.
TTL:llä 1990-luvun puoleenväliin asti ammattiastma heltisi kun altistuksen jälkeiset puhallusarvot tippuivat 15 %.
Kun noita ammattiastmoja alkoi tulemaan liikaa, TTL nosti arvon reilusti yli kahdenkymmenen, jonka seurauksena ammattiastmat vähenivät merkittävästi. Näin toimii maamme ns. vakuutuslääketiede, joka lääketieteen irvikuvana pitäisi korvata toisella sanalla.
No tuossa samaisessa Keuhkosairaudet kirjassa s. 603 on taulukko keukoissa ilmenevien ammattitautien luokittelu:
-ammattiastma
-allerginen alveoliitti
-ilmankostutinkuume
Keuhkoputkiston osalta astma ja allerginen keuhkoputkitulehdus on erotettu toinen toisistaan.
Ja näin pitäisi ollakin, koska altistuksen laukaisemassa akuutissa allergisessa keuhkoputkitulehduksessa keuhkoputkilta puuttuu supistumisherkkyys (hektinen reagointi), joka taas astmaattisesti reagoivalle on ominaista.
Astmaatisesti reagoivalla hengenahdistus on varhaisoire kuin myös yskä yöyskineen, joka oireilu puuttuu kokonaan allergisen keuhkoputkitulehduksen omaavilta.
Kun homealtistus synnyttää astman, herkällä astmaatikolla oireilu alkaa melko välittömästi (esim. silmät, äänen käheys, hengenahdistus, yskiminen) hänen jouduttuaan homeitiöaltistukseen.
Kun homealtistuksesta aiheutuu akuutti allerginen alveoliitti, homealtistus ei EDES aiheuta tuonkaltaista oireilua.
No lääketiedegurummehan mittaavat ruohonjuuritason kansalaisia käytössään olevilla mittatikuillaan.
Tällä hetkellä näyttää siltä, että nuo gurut olettavat meidän olevan toinen toistemme klooneja alkaen jo heidän laatimasta ruokavalioympyrästä. Sitä noudattamalla ja liikuntaa harjoittamalla terveys on taattu hamaan ikääntymiseen asti.
No, ikivanhan itämaisen lääketieteen filosofian tuottaman tiedon mukaan kaikki tarjottu ruoka ei sovi kaikille.Allergiaa, josta ei tule astmaako?
- Anonyymi
Homeherkkä kirjoitti:
-ammattiastma
-allerginen alveoliitti
-ilmankostutinkuume
No, ikivanhan itämaisen lääketieteen filosofian tuottaman tiedon mukaan kaikki tarjottu ruoka ei sovi kaikille.Kiitos kirjoituksesta. Olen samaa mieltä.
.
- mutta vain
yksi puuttuu ja sen takia kaikki ! Ovatko unohtaneet sen tahallaan?
- sitäkö tarkoitit
se tosiaan puuttui tästä.
- juskajj
sitäkö tarkoitit kirjoitti:
Näin kertoi lääkäri.
- vaan siitä
sitäkö tarkoitit kirjoitti:
puuttuu mikrobien tuottamat MYRKYT !
- ,.,.,.,.,.,.,
"Toisin kuin muualla, maame lääketiedeguruilla on se käsitys, että immuunijärjestelmää haittaavana tekijänä toimii ainoastaan SIITEPÖLYT, ELÄINEPITEELIT, KÄYTÄMÄMME PUHDISTUSAINEET, STESSI, AKTIIVINEN TAI PASSIIVINEN TUPAKANPOLTTO, ja HENGITTÄMÄMME PIENHUIKKASET."
Onko koulutus puutteellinen? - hmmm hmmm
"ASTMAN määritelmä (s.256) vuodelta 1995 on seuraava:
-ASTMA on KEUHKOPUTKIEN limakalvojen tulehduksellinen (infammatorinen) sairaus, jossa esiintyy monien tulehdussolujen kuten EOSINOFIILISTEN VALKOSOLUJEN, SYÖTTÖSOLUJEN ja T-LYMFOSYYTTIEN LISÄÄNTYMISTÄ. Alttiit henkilät saavat tulehduksen vaikutuksesta OIREITA, joihin tavallisesti kuuluu VAIHTELEVA JA ITSESTÄÄN TAI HOIDON VAIKUTUKSESTA LAUKEAVA KEUHKOPUTKIEN AHTAUTUMINEN.!"
Onko astmanne tämän tyyppinen, vai onko se vaikeammin hoidettavissa oleva? Tuleeko oireita työtiloissa, kodeissa ja ulkoa?
Miten paljon käytätte lääkitystä ja mitä? Onko Sympicort vaiko Pulmicort lääkkeenne ja miten olette pitänee annostusta kasassa? Onko lääkitys tapissa ja siitäkin huolimatta olo pahenee vain?
Miten koette astmalääkkeiden auttavan sairautenne hoidossa?
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi483766Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4783755Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan303019Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!902180- 1551900
- 1051740
- 1301569
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541430Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.401262Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l71138