Tilltal på nätet

Våren är kommen! (Trots att det snöar igen! =) )

Ett forskarteam bad mej sätta igång en (livlig) diskussion om tilltal på nätet.

Mer information om forskningen finns här: http://www.rumaccc.unimelb.edu.au/Address/Swedish.html

Teamet håller på med ett projekt om tilltalsformer i franska, tyska och svenska (för svenskans del till exempel pronomenen du och ni, eller titel och efternamn) dvs. hur man faktiskt tilltalar varandra men också hur man diskuterar frågor som rör tilltal i chatgrupper, nyhetsforum och bloggar.

Här är några frågor som vi kunde ge svar på:

1.Är det någon skillnad på hur man tilltalar någon på svenska beroende på om kommunikationen sker on-line eller off-line, eller inom olika områden på webben?
… I epost
… I chatgrupper och nyhetsforum
… I bloggar

2. Har sådana eventuella skillnader, såvitt du vet, blivit ämne för diskussion i andra chatgrupper och nyhetsforum?
… Ifråga om tilltalsbruket inom själva chatgruppen/nyhetsforumet
… Ifråga om tilltalsbruket i annan nätbaserad kommunikation
… Ifråga om tilltalsbruket i off-line-kommunikation?

3. Är det någon skillnad på tilltalsbruket (online eller off-line) mellan svenskan i Sverige och finlandssvenskan?

4. Känner du till några problem vad det gäller att välja lämplig tilltalsform i elektronisk kommunikation i något annat språk än svenska?

Så, ordet är fritt :)
Jag hoppas en livlig diskussion kring ämnet :)

-shaNppis :)

5

701

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wahls Öhrar

Jag har inte märkt nån skillnad mellan finlandssvenska och rikssvenska.
      Jag har använt elektronisk post de senaste 16 åren och har svenskspråkiga kolleger inom storindustrin i Finland, Sverige och andra håll i världen.
      Formerna är mycket avslappnade och alla använder "du" i alla sammanhang.
      Ett undantag kan vara om man närmar sig en helt ny obekant kontakt första gången, då tror jag (detta är mycket subjektivt...) att finlandssvenskarna är snabbare att använda formen "ni".
      Efter etablerad kontakt är det "du" som gäller.

• nollgranskning

Har de lite ont om jobb? Finns det inga viktigare saker att granska???

• forska

om detta fenomen i finskan, inte svenska, och på det sättet visa din fosterländskhet.

• Vox

Här kommer mina svar på frågorna.

1.Är det någon skillnad på hur man tilltalar någon på svenska beroende på om kommunikationen sker on-line eller off-line, eller inom olika områden på webben?
      … I epost
      … I chatgrupper och nyhetsforum
      … I bloggar
      Mitt svar: "Du" är det som gäller i alla sammanhang även om texten för övrigt är mindre vårdad i chatgrupper.

2. Har sådana eventuella skillnader, såvitt du vet, blivit ämne för diskussion i andra chatgrupper och nyhetsforum?
      … Ifråga om tilltalsbruket inom själva chatgruppen/nyhetsforumet
      … Ifråga om tilltalsbruket i annan nätbaserad kommunikation
      … Ifråga om tilltalsbruket i off-line-kommunikation?
      Mitt svar: Jag kan inte påminna mig att någon tagit upp frågan om tilltalsbruket på nätet, däremot har jag nu och då stött på inlägg som har tagit upp frågan om tilltalsbruket "du" och "ni" ute i samhället.

3. Är det någon skillnad på tilltalsbruket (online eller off-line) mellan svenskan i Sverige och finlandssvenskan?
      Mitt svar: På nätet har jag inte märkt någon skillnad.

4. Känner du till några problem vad det gäller att välja lämplig tilltalsform i elektronisk kommunikation i något annat språk än svenska?
      Mitt svar: Ja, på finska händer det ibland att jag är villrådig. Tilltalsformen "sinä" (du) överväger framför "te" (ni).

• Norrköpingsbo

Brukar då och då flumma in på detta forum, bor i Sverige sedan barndomen fast behärskar finska.

"Ni-reformen" avskaffades redan på 60-talet i vanligt umgänge i Sverige och skulle inte vilja påstå att dataåldern och framför allt ungdomen på något sätt är på väg att återinföra den. Snarare tvärtom.

Råkade ut för något som min bekant uppfattade som oerhört komiskt när jag för några år sedan besökte ett bibliotek i Fredrikshamn eller Hamina, och den finskspråkiga bibliotekarien konsekvent sade ni till mig och jag du till henne, utan att jag själv ens tänkte på det.

Hur det är bland er finlandssvenskar vet jag inte, eftersom det fåtal jag känner är så goda bekanta att vi automatiskt är du med varandra.

Men som sagt du-reformen är definitivt här för att stanna och för att ännu definitivare bli cementerad av data- och chatgenerationen. Och jag tycker att det är positivt, eftersom man genom att säga du vet att man pratar med en människa, inte flera.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      65
      2147
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1732
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1418
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      244
      1402
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      237
      1347
    6. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      83
      1202
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1195
    8. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1165
    9. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      360
      1143
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      330
      1108
    Aihe