Tilltal på nätet

Våren är kommen! (Trots att det snöar igen! =) )

Ett forskarteam bad mej sätta igång en (livlig) diskussion om tilltal på nätet.

Mer information om forskningen finns här: http://www.rumaccc.unimelb.edu.au/Address/Swedish.html

Teamet håller på med ett projekt om tilltalsformer i franska, tyska och svenska (för svenskans del till exempel pronomenen du och ni, eller titel och efternamn) dvs. hur man faktiskt tilltalar varandra men också hur man diskuterar frågor som rör tilltal i chatgrupper, nyhetsforum och bloggar.

Här är några frågor som vi kunde ge svar på:

1.Är det någon skillnad på hur man tilltalar någon på svenska beroende på om kommunikationen sker on-line eller off-line, eller inom olika områden på webben?
… I epost
… I chatgrupper och nyhetsforum
… I bloggar

2. Har sådana eventuella skillnader, såvitt du vet, blivit ämne för diskussion i andra chatgrupper och nyhetsforum?
… Ifråga om tilltalsbruket inom själva chatgruppen/nyhetsforumet
… Ifråga om tilltalsbruket i annan nätbaserad kommunikation
… Ifråga om tilltalsbruket i off-line-kommunikation?

3. Är det någon skillnad på tilltalsbruket (online eller off-line) mellan svenskan i Sverige och finlandssvenskan?

4. Känner du till några problem vad det gäller att välja lämplig tilltalsform i elektronisk kommunikation i något annat språk än svenska?

Så, ordet är fritt :)
Jag hoppas en livlig diskussion kring ämnet :)

-shaNppis :)

5

647

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wahls Öhrar

      Jag har inte märkt nån skillnad mellan finlandssvenska och rikssvenska.
      Jag har använt elektronisk post de senaste 16 åren och har svenskspråkiga kolleger inom storindustrin i Finland, Sverige och andra håll i världen.
      Formerna är mycket avslappnade och alla använder "du" i alla sammanhang.
      Ett undantag kan vara om man närmar sig en helt ny obekant kontakt första gången, då tror jag (detta är mycket subjektivt...) att finlandssvenskarna är snabbare att använda formen "ni".
      Efter etablerad kontakt är det "du" som gäller.

    • nollgranskning

      Har de lite ont om jobb? Finns det inga viktigare saker att granska???

    • forska

      om detta fenomen i finskan, inte svenska, och på det sättet visa din fosterländskhet.

    • Vox

      Här kommer mina svar på frågorna.

      1.Är det någon skillnad på hur man tilltalar någon på svenska beroende på om kommunikationen sker on-line eller off-line, eller inom olika områden på webben?
      … I epost
      … I chatgrupper och nyhetsforum
      … I bloggar
      Mitt svar: "Du" är det som gäller i alla sammanhang även om texten för övrigt är mindre vårdad i chatgrupper.

      2. Har sådana eventuella skillnader, såvitt du vet, blivit ämne för diskussion i andra chatgrupper och nyhetsforum?
      … Ifråga om tilltalsbruket inom själva chatgruppen/nyhetsforumet
      … Ifråga om tilltalsbruket i annan nätbaserad kommunikation
      … Ifråga om tilltalsbruket i off-line-kommunikation?
      Mitt svar: Jag kan inte påminna mig att någon tagit upp frågan om tilltalsbruket på nätet, däremot har jag nu och då stött på inlägg som har tagit upp frågan om tilltalsbruket "du" och "ni" ute i samhället.

      3. Är det någon skillnad på tilltalsbruket (online eller off-line) mellan svenskan i Sverige och finlandssvenskan?
      Mitt svar: På nätet har jag inte märkt någon skillnad.

      4. Känner du till några problem vad det gäller att välja lämplig tilltalsform i elektronisk kommunikation i något annat språk än svenska?
      Mitt svar: Ja, på finska händer det ibland att jag är villrådig. Tilltalsformen "sinä" (du) överväger framför "te" (ni).

    • Norrköpingsbo

      Brukar då och då flumma in på detta forum, bor i Sverige sedan barndomen fast behärskar finska.

      "Ni-reformen" avskaffades redan på 60-talet i vanligt umgänge i Sverige och skulle inte vilja påstå att dataåldern och framför allt ungdomen på något sätt är på väg att återinföra den. Snarare tvärtom.

      Råkade ut för något som min bekant uppfattade som oerhört komiskt när jag för några år sedan besökte ett bibliotek i Fredrikshamn eller Hamina, och den finskspråkiga bibliotekarien konsekvent sade ni till mig och jag du till henne, utan att jag själv ens tänkte på det.

      Hur det är bland er finlandssvenskar vet jag inte, eftersom det fåtal jag känner är så goda bekanta att vi automatiskt är du med varandra.

      Men som sagt du-reformen är definitivt här för att stanna och för att ännu definitivare bli cementerad av data- och chatgenerationen. Och jag tycker att det är positivt, eftersom man genom att säga du vet att man pratar med en människa, inte flera.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      5953
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3625
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1925
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1919
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1748
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1586
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1522
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1408
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1406
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1327
    Aihe