peräkärryä B-kortilla

mara

Eli,jos perävaunu painaa tyhjänä 500 kg ja sen suurin kokonaismassa saa olla 900 kg,saako kyseistä perävaunua vetää tyhjänä B-kortilla,vai pitääkö olla "pikkuee" kortti??

24

11484

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • otteessa

      määräävä. Eli Pikku-Eemeli.

    • Perävaunumyyjä

      Ajokorttiasioissa tekninen kokonaismassa määrää. Se on eri asia kuin kytkentämassa.

      Noissa painoluokissa, joista kyselet, oleellista on se ettei B-kortilla perävaunun tekninen kokonaismassa saa kilollakaan ylittää vetoauton omamassaa.

      Kilo yli, ja tarvitset BE-ajokortin eli "pikku-een". Ja huomaa: vaikka perävaunu olisi tyhjä.

      Perävaunun tekninen kokonaismassa on merkitty perävaunun rekisteriotteeseen. Vetoauton omamassa on merkitty vetoauton rekisteriotteeseen.

      Hieman suuremmissa painoissa törmätään sitten yhdistelmän kokonaismassaan.

      Kannattaa todellakin huomata että kytkentämassa ja tekninen kokonaismassa ovat kaksi eri asiaa.

      Kysymykseesi siis ei voi täsmällisempää vastausta antaa, koska yksi oleellinen tekijä kysymyksestäsi puuttuu - vetoauton omamassa. Sitä et ilmoita, ja se on juuri se ratkaiseva tekijä.

      Turvallista reissua, ja maksiminopeus aina enintään 80 km/h. Jarrullisella tai jarruttomalla.

      Toivottavasti tästä oli apua!

    • Perävaunumyyjä

      Teen asian Sinulle helpoksi. Jos vetoautosi omamassa on enemmän kuin 900 kg, saat vetää 900 kg kokonaismassaista perävaunua B-kortilla.

    • ABCDE

      Oleellinen asia on se, että B-kortilla vetoauton ja perävaunun KOKONAISMASSA ei saa ylittää 3500 kiloa.

      • ikämies tutki

        Oleellinen asia on se, että
        1) B-kortilla ajettaessa vetoauton ja perävaunun KOKONAISMASSA ei saa ylittää 3500 kiloa ja
        2)perävaunun kokonaismassa (vaunu kantavuus) EI SAA YLITTÄÄ vetoauton omapainoa(tyhjää autoa).

        Kokonaispaino ( auto kuorma) lasketaan vain yhdistelmän kokonaismassassa. Kaksi selkeää ehtoa siis täytettävänä yht´aikaa. Asiaan ei vaikuta, vaikka vedettäessä perävaunu olisikin tyhjä, koska sen kokonaismassa määrää oikeuden kuljettaa sitä. Samoin vaikka vetoauto olisi ylilastattu, sitäkään ei huomioida yhdistelmän kuljetuksessa muuten kuin siinä kokonaismassan määrittämisessä.

        Eikö ole selkeä virkamiehen tulkinta? Oikeastaan kun sitä rupeaa miettimään, niin se on oikein looginen.

        Ks AKE.fi ja ajokorttimääräykset. Siellä on selkeä tietopaketti!


      • Perävaunumyyjä
        ikämies tutki kirjoitti:

        Oleellinen asia on se, että
        1) B-kortilla ajettaessa vetoauton ja perävaunun KOKONAISMASSA ei saa ylittää 3500 kiloa ja
        2)perävaunun kokonaismassa (vaunu kantavuus) EI SAA YLITTÄÄ vetoauton omapainoa(tyhjää autoa).

        Kokonaispaino ( auto kuorma) lasketaan vain yhdistelmän kokonaismassassa. Kaksi selkeää ehtoa siis täytettävänä yht´aikaa. Asiaan ei vaikuta, vaikka vedettäessä perävaunu olisikin tyhjä, koska sen kokonaismassa määrää oikeuden kuljettaa sitä. Samoin vaikka vetoauto olisi ylilastattu, sitäkään ei huomioida yhdistelmän kuljetuksessa muuten kuin siinä kokonaismassan määrittämisessä.

        Eikö ole selkeä virkamiehen tulkinta? Oikeastaan kun sitä rupeaa miettimään, niin se on oikein looginen.

        Ks AKE.fi ja ajokorttimääräykset. Siellä on selkeä tietopaketti!

        Ikämies veti tiiviin tietopaketin. Tuosta asia kyllä varmasti kävi kaikille selväksi.

        Melko yleisesti tiedetään tuo 3500 kg:n kokonaismassaraja, mutta kovin monelle tulee täydellisenä yllätyksenä tuo vetoauton omassan ja perävaunun teknisen kokonaismassan suhde. Siis aivan erityisesti kevyehköissä henkilöautoissa ja jarrullisen esimerkiksi 900 kg:n kokonaismassaisen perävaunun kohdalla.

        Siis silloin kun jäädään vielä hyvin kauas tuosta 3500 kg:n kokonaismassasta. Yllättävän monelle tämä asia selvinnyt vasta esimerkiksi rajanylityksen yhteydessä tullissa: siihen on jäänyt perävaunu, tai sitten on jouduttu hakemaan toinen kuljettaja.

        AKE:n sivustoilla asiat on selvitetty hyvinkin täsmällisesti. Sieltä löytyy tarkka selvitys myös kuorma-autopuolen pikku-e kortiksi kutsutusta C1E ajokortista, jonka kohdalla B ja BE kuviosta poiketen jälkimmäiseen rinnastettava C1E rajaa perävaunun teknisen kokonaismassa enintään vetoauton omamassan suuruiseksi.

        Tällä on merkityksensä ns. 3500 kg:n pakettiauto/kuorma-autoluokassa ( siinä jossa auto on täsmälleen sama, mutta rekisteröidään joko 3500 kg kokonaismassalla pakettiautoksi tai 3550 kg kokonaismassalla kuorma-autoksi). Pakettiautolla ja BE-ajokortilla päästään parhaimmillaan 7 tonnin yhdistelmämassaan, ja lähes aina suurempaan yhdistelmämassaan kuin samalla autolla kuorma-autoksi rekisteröitynä ja C1E ajokortilla.

        Tämäkin asia AKE:n sivulla selvästi esitetty, mutta siitä eivät kovin monet alan ammattilaisetkaan aina ole selvillä, esimerkiksi autokoulut, saati käyttäjät. Hyvin yleinen uksomus on ettää C1E oikeuttaa millä tahansa enintään 7,5 tonnin kokonaismassaisella kuorma-autolla enintään 12 tonnin yhdistelmämassaan.

        Tämänkin ajokortin kohdalla siis on ylärajana tietty kokonaismassa, mutta KÄYTÄNNÖSSÄ USEIMMITEN RAJAAVIN TEKIJÄ ON VETOAUTON OMAMASSA.

        Tämä pätee täysin myös B ajokorttiin jarrullista perävaunua vedettäessä, ja sitä tuossa alkuperäisessä vastauksessani yritin korostaa. BE onkin sitten toinen juttu, aivan toinen juttu. Sen kohdalla kun vetoauton OMAMASSALLA ei ole käytännössä lainkaan merkitystä, vaan kokonaismassat ratkaisevat - ja kytkentämassat määrää käytännössä aina auton valmistaja.

        Vaikka ajokorttiasiat ovat hyvin selkeitä ja yksinkertaisia, tuottavat ne monille runsaasti päänvaivaa. Eikä ole aivan harvinaista että poliisikin sakottaa nimenomaan BE-kortillista väärin perustein, siis ei kytkentämassan mukaan vaan perävaunun teknisen kokonaismassan mukaan.

        Yhtä usein taitaa lipsahtaa C1E-kortillinen sakoitta tai huomautuksitta 3,5 tonnin perävaunun kanssa ratsiasta vaikkapa 2200 kg omamassaisen vetoauton kanssa.

        Mutta alkuperäisen kysyjän tiedonjanon tyydytti täsmällisin nimimerkki "Ikämies".

        Vaikka itse asettaisinkin nuo rajaukset toiseen järjestykseen, siis ensimmäiseksi tuon kohdan 2, ja toiseksi kohdan 1, koska siten homma olisi loogisempi.

        Kiitos Ikämiehelle!


      • Perävaunumyyjä

        Saivarrellaan hiukan: tuo 3500 kg ei ole B ajokortilla suurin sallittu yhdistelmän kokonaismassa. Eikä siis olennaisinta ole 3500 kg yhdistelmämassa.

        B-ajokortilla yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa on 4250 kg (3500 kg 750 kg = 4250 kg). Tähän päästään annetuin raja-arvoin: vetoauto enintään 3500 kg kokonaismassainen, perävaunu enintään 750 kg kokonaismassainen. Tuohon perävaunupainoon asti perävaunun jarrullisuus tai jarruttomuus ei muuta tilannetta.

        Esimerkiksi kaikkein keveimmät asuntovaunut ovat enintään 750 kg kokonaismassaisia, mutta niissä on silti jarrut. Jarrut tulevat varmasti yleistymään myös muissa enintään 750 kg kokonaismassaisissa perävaunuissa.

        Ennen kuin joku älähtää katsastupakosta, kannattaa perehtyä asiaan huolella.

        Kaikki nämä tiedot löytyvät AKE:n erittäin hyviltä nettisivuilta. Kannattaa tutustua!


      • BECE
        Perävaunumyyjä kirjoitti:

        Saivarrellaan hiukan: tuo 3500 kg ei ole B ajokortilla suurin sallittu yhdistelmän kokonaismassa. Eikä siis olennaisinta ole 3500 kg yhdistelmämassa.

        B-ajokortilla yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa on 4250 kg (3500 kg 750 kg = 4250 kg). Tähän päästään annetuin raja-arvoin: vetoauto enintään 3500 kg kokonaismassainen, perävaunu enintään 750 kg kokonaismassainen. Tuohon perävaunupainoon asti perävaunun jarrullisuus tai jarruttomuus ei muuta tilannetta.

        Esimerkiksi kaikkein keveimmät asuntovaunut ovat enintään 750 kg kokonaismassaisia, mutta niissä on silti jarrut. Jarrut tulevat varmasti yleistymään myös muissa enintään 750 kg kokonaismassaisissa perävaunuissa.

        Ennen kuin joku älähtää katsastupakosta, kannattaa perehtyä asiaan huolella.

        Kaikki nämä tiedot löytyvät AKE:n erittäin hyviltä nettisivuilta. Kannattaa tutustua!

        Katsastus mennyt seuraavasti. Jos hankkii jarrullisen kärryn, jonka kokonaispaino on tasan 750 kg tai alle, niin ei tarvitse katsastaa koskaan (saman kuin jarruttomien). Näin saadaan useammasta henkilöauto peräkärry yhdistelmistä laillinen. Aika monessa perheluokan autossa on jarruttoman kärryn kokonaispaina raja 400 - 500 kg. Keväiset mökkikuormat painaa kuitenkin usein yli sen rajan. Oman kärryn omapaino on 190 kg ja jos vetopainoraja on 400 jää lastille huimaavat 210 kg.

        Ja lopuksi vielä oma lempilauseeni: "Onneksi omista BECE kortin, joten riittää se, että tarkistan auton ja kärryn osalta laillisuuden; kortti riittää aina, kun ei ole kysymys henkilökuljetuksista.


      • Perävaunumyyjä
        BECE kirjoitti:

        Katsastus mennyt seuraavasti. Jos hankkii jarrullisen kärryn, jonka kokonaispaino on tasan 750 kg tai alle, niin ei tarvitse katsastaa koskaan (saman kuin jarruttomien). Näin saadaan useammasta henkilöauto peräkärry yhdistelmistä laillinen. Aika monessa perheluokan autossa on jarruttoman kärryn kokonaispaina raja 400 - 500 kg. Keväiset mökkikuormat painaa kuitenkin usein yli sen rajan. Oman kärryn omapaino on 190 kg ja jos vetopainoraja on 400 jää lastille huimaavat 210 kg.

        Ja lopuksi vielä oma lempilauseeni: "Onneksi omista BECE kortin, joten riittää se, että tarkistan auton ja kärryn osalta laillisuuden; kortti riittää aina, kun ei ole kysymys henkilökuljetuksista.

        Noinhan se juttu menee. Enintään 750 kg kokonaismassaista JARRULLISTA kärryä ei todellakaan tarvitse katsastaa.

        Itse olen kyllä sitä mieltä että tuo katsastusvapaus on kovin väärä myyntivaltti. Ei nykyaikaisissa laadukkaissa jarrullisissa perävaunuissa mitään katsastusongelmia ole.

        Ja kun on kunnollinen jarrullinen kärry niin hyötykuormaakin kulkee melkein autolla kuin autolla 600 - 900 kg, ja melkoisen paljon turvallisemmin kuin jarruttomalla kärryllä.

        Hyvä on sekin muistaa että vaikka kärryä ei tarvitsisi koskaan katsastaa, sen tulee aina liikenteessä olla täysin kunnossa.

        Mutta kyllä oma älynsä todellakin on jarrullisessa 750 kg kokonaismassaisessa vaunussa. Yhdistelmä pysähtyy nopeammin, ja kuormaa saa olla enemmän. Järkevä juttu.


      • BECE
        BECE kirjoitti:

        Katsastus mennyt seuraavasti. Jos hankkii jarrullisen kärryn, jonka kokonaispaino on tasan 750 kg tai alle, niin ei tarvitse katsastaa koskaan (saman kuin jarruttomien). Näin saadaan useammasta henkilöauto peräkärry yhdistelmistä laillinen. Aika monessa perheluokan autossa on jarruttoman kärryn kokonaispaina raja 400 - 500 kg. Keväiset mökkikuormat painaa kuitenkin usein yli sen rajan. Oman kärryn omapaino on 190 kg ja jos vetopainoraja on 400 jää lastille huimaavat 210 kg.

        Ja lopuksi vielä oma lempilauseeni: "Onneksi omista BECE kortin, joten riittää se, että tarkistan auton ja kärryn osalta laillisuuden; kortti riittää aina, kun ei ole kysymys henkilökuljetuksista.

        Miksi mainostat BECE-korttia, eikö pelkkä maininta CE:stä riittäisi. Nimittäin jos CE:n suorittaa niin samalla saa E:n myös B:n perään. Vai pitääkö ihan älytä pyytää ajokorttilupahakemuksessa erikseen. Sepä vasta olisikin virka-intoiselle poliisille onnen hetki, kun kortissa lukisi B CE ja henkilöauton perässä olisi raskas traileri. Vähän mallia tapaus Kim Räikkönen.


      • Miehillä myös A
        BECE kirjoitti:

        Katsastus mennyt seuraavasti. Jos hankkii jarrullisen kärryn, jonka kokonaispaino on tasan 750 kg tai alle, niin ei tarvitse katsastaa koskaan (saman kuin jarruttomien). Näin saadaan useammasta henkilöauto peräkärry yhdistelmistä laillinen. Aika monessa perheluokan autossa on jarruttoman kärryn kokonaispaina raja 400 - 500 kg. Keväiset mökkikuormat painaa kuitenkin usein yli sen rajan. Oman kärryn omapaino on 190 kg ja jos vetopainoraja on 400 jää lastille huimaavat 210 kg.

        Ja lopuksi vielä oma lempilauseeni: "Onneksi omista BECE kortin, joten riittää se, että tarkistan auton ja kärryn osalta laillisuuden; kortti riittää aina, kun ei ole kysymys henkilökuljetuksista.

        Lopuksi lempilauseeni: minnekkäs jäi se A siitä ajokortista vai ollaankos sitä niin untuvikkoja, että BECE on armijasta mutta ei saa edes mopopyörää ajaa!


      • Miehillä myös A kirjoitti:

        Lopuksi lempilauseeni: minnekkäs jäi se A siitä ajokortista vai ollaankos sitä niin untuvikkoja, että BECE on armijasta mutta ei saa edes mopopyörää ajaa!

        Ei tosiaan tarvitse pähkäillä saako ajaa.

        ABECEDE ADR


      • BECE
        Miehillä myös A kirjoitti:

        Lopuksi lempilauseeni: minnekkäs jäi se A siitä ajokortista vai ollaankos sitä niin untuvikkoja, että BECE on armijasta mutta ei saa edes mopopyörää ajaa!

        unohtui mainita tuo ADR EKL..

        EKL-kortte Suomessa on muistaaksen alla 2000 kpl

        En minä niitä mopokortteja edes tarvitse.


      • En ole katkera...
        BECE kirjoitti:

        unohtui mainita tuo ADR EKL..

        EKL-kortte Suomessa on muistaaksen alla 2000 kpl

        En minä niitä mopokortteja edes tarvitse.

        No se A-kortti onkin taysikasvuisilla. Niitähän ei nykynuorisolle niin vain myönnetäkään ja siitä syystä se puuttuu nuorisolta


      • miksi ylitys
        Perävaunumyyjä kirjoitti:

        Saivarrellaan hiukan: tuo 3500 kg ei ole B ajokortilla suurin sallittu yhdistelmän kokonaismassa. Eikä siis olennaisinta ole 3500 kg yhdistelmämassa.

        B-ajokortilla yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa on 4250 kg (3500 kg 750 kg = 4250 kg). Tähän päästään annetuin raja-arvoin: vetoauto enintään 3500 kg kokonaismassainen, perävaunu enintään 750 kg kokonaismassainen. Tuohon perävaunupainoon asti perävaunun jarrullisuus tai jarruttomuus ei muuta tilannetta.

        Esimerkiksi kaikkein keveimmät asuntovaunut ovat enintään 750 kg kokonaismassaisia, mutta niissä on silti jarrut. Jarrut tulevat varmasti yleistymään myös muissa enintään 750 kg kokonaismassaisissa perävaunuissa.

        Ennen kuin joku älähtää katsastupakosta, kannattaa perehtyä asiaan huolella.

        Kaikki nämä tiedot löytyvät AKE:n erittäin hyviltä nettisivuilta. Kannattaa tutustua!

        Miksi 3500kg ylitys on sallittua 750kg painoisella peräkärryllä.Seuraavassa lauseessa kun puhutaan ajoneuvo yhdistelmissä tarkasti 3500kg ylityksessä tarvitaan be kortti.Eikö auto alle 3500kg ja peräkärry 750kg olekkaan yhdistelmä.


      • Perävaunumyyjä
        miksi ylitys kirjoitti:

        Miksi 3500kg ylitys on sallittua 750kg painoisella peräkärryllä.Seuraavassa lauseessa kun puhutaan ajoneuvo yhdistelmissä tarkasti 3500kg ylityksessä tarvitaan be kortti.Eikö auto alle 3500kg ja peräkärry 750kg olekkaan yhdistelmä.

        Asia on äärimmäisen yksinkertaisesti selitetty Aken sivuilla. Oikein kehyksissä eli raameissa.

        Katsohan sieltä linkistä "ajokortit" linkki "ajokorttiluokat" niin johan selviää!

        Mutta jippo on siinä että perävaunun kokonaismassa saa olla enintään 750 kg. Jos se on yli eli kyseessä on jarrullinen kärry niin BE vaaditaan yhdistelmän kokonaismassan ylittäessä 3500 kg.


      • arjen tullessa
        Perävaunumyyjä kirjoitti:

        Asia on äärimmäisen yksinkertaisesti selitetty Aken sivuilla. Oikein kehyksissä eli raameissa.

        Katsohan sieltä linkistä "ajokortit" linkki "ajokorttiluokat" niin johan selviää!

        Mutta jippo on siinä että perävaunun kokonaismassa saa olla enintään 750 kg. Jos se on yli eli kyseessä on jarrullinen kärry niin BE vaaditaan yhdistelmän kokonaismassan ylittäessä 3500 kg.

        Tarkistetaan arjen tullessa auto koulun lapuista.


      • Bkortin suhteen
        arjen tullessa kirjoitti:

        Tarkistetaan arjen tullessa auto koulun lapuista.

        Löysin sitten minäkin tuon paino rajan Bkortti luokan kohdalta.Piti vain käydä katsastus konttorin seinältä lukemassa.3500kg 750kg on 4520kg.Eikun menoks.Olette oikeassa.


      • Mies_pohjoisesta
        Bkortin suhteen kirjoitti:

        Löysin sitten minäkin tuon paino rajan Bkortti luokan kohdalta.Piti vain käydä katsastus konttorin seinältä lukemassa.3500kg 750kg on 4520kg.Eikun menoks.Olette oikeassa.

        Mitäs sitten kun nyky autojen rekisteriotteissa lukee että voit vetää vaikka vain 650 kg jarrutonta kärryä.
        Onko niin että noi kortti asiat ohittaa nämä rekisteriote asiat?
        Vai onko niin että tällaisella 650 kg rajoituksella ei voi vetää näitä 750kg kokonaispainoisia jaruttomia kärryjä?


      • Perävaunumyyjä
        Mies_pohjoisesta kirjoitti:

        Mitäs sitten kun nyky autojen rekisteriotteissa lukee että voit vetää vaikka vain 650 kg jarrutonta kärryä.
        Onko niin että noi kortti asiat ohittaa nämä rekisteriote asiat?
        Vai onko niin että tällaisella 650 kg rajoituksella ei voi vetää näitä 750kg kokonaispainoisia jaruttomia kärryjä?

        Nyt menevät asiat hiukan sekaisin. Vetoauton rekisteriotteessa mainittu arvo, esim. tuo 650 kg, on kytkentämassa. Se on aivan eri asia kuin perävaunun tekninen kokonaismassa.

        Kytkentämassa ja perävaunun tekninen kokonaismassa tapaavat mennä monelta sekaisin, vaikka ne ovat aivan eri asioita.

        Sen jarruttoman perävaunun tekninen kokonaismassa on 750 kg, ja tarkasti ottaen on niin että jos vetoautosi omamassa on vaikkapa 740 kg, tarvitset BE ajokortin.

        Mutta käytännössä tähän ei ihan hevillä törmätä, sillä mikä vetoauto nykyään voisi olla noin kevyt. Ja jos on, niin sen rekisteriotteessa melko varmasti kytkentämassa on merkitty pienemmäksi kuin tyhjän jarruttoman vaunun omamassa, esimerkiksi 100 kg., tai perävaunun vetoa ei sallita lainkaan.

        Kyllä tuohon BE ajokorttivaatimukseen ihan oikeasti törmätään vasta jarrullisten vaunujen puolella.

        Kytkentämassan merkitys on suuri, ja siihen kannattaa perehtyä. Mikä asia kyllä suurelta osalta jarruttomien vaunujen käyttäjistä näyttää kokonaan unohtuneen. Luotetaan sokeasti siihen että 750 kg kokonaismassaisella jarruttomalla vaunulla saa aina autolla kuin autolla vetää täyttä kuormaa = 750 kg kokonaismassaa.

        Jotkut merkit, esimerkiksi Chrysler, rajaavat kuitenkin kytkentämassan hyvin hyvin alhaiseksi. Myös joissain maastureissa ja nelivetoisissakin pikapeissa kytkentämassa saattaa ollaa 300, 400 tai 500 kg, siis jarruttomalle kärrylle.

        Voit siis huoleti vetää 750 kg kokonaismassaista perävaunua henkilöautolla, jonka rekisteriotteeseen kytkentämassaksi on merkitty 650 kg. Mutta kuorma on jätettävä 100 kg vajaaksi, siten että kun kärry ratsiassa punnitaan, sen kokonaismassa on enintään 650 kg.

        Jos vetoautosi rekisteriotteessa jarruttoman perävaunun kytkentämassaksi on merkitty 650 kg, ja puhutaan tämän päivän autosta, niin autosi omamassa on ilmeisesti 1300 kg tai enemmän.

        Oliko selvityksestä apua?


      • Mies pohjoisesta
        Perävaunumyyjä kirjoitti:

        Nyt menevät asiat hiukan sekaisin. Vetoauton rekisteriotteessa mainittu arvo, esim. tuo 650 kg, on kytkentämassa. Se on aivan eri asia kuin perävaunun tekninen kokonaismassa.

        Kytkentämassa ja perävaunun tekninen kokonaismassa tapaavat mennä monelta sekaisin, vaikka ne ovat aivan eri asioita.

        Sen jarruttoman perävaunun tekninen kokonaismassa on 750 kg, ja tarkasti ottaen on niin että jos vetoautosi omamassa on vaikkapa 740 kg, tarvitset BE ajokortin.

        Mutta käytännössä tähän ei ihan hevillä törmätä, sillä mikä vetoauto nykyään voisi olla noin kevyt. Ja jos on, niin sen rekisteriotteessa melko varmasti kytkentämassa on merkitty pienemmäksi kuin tyhjän jarruttoman vaunun omamassa, esimerkiksi 100 kg., tai perävaunun vetoa ei sallita lainkaan.

        Kyllä tuohon BE ajokorttivaatimukseen ihan oikeasti törmätään vasta jarrullisten vaunujen puolella.

        Kytkentämassan merkitys on suuri, ja siihen kannattaa perehtyä. Mikä asia kyllä suurelta osalta jarruttomien vaunujen käyttäjistä näyttää kokonaan unohtuneen. Luotetaan sokeasti siihen että 750 kg kokonaismassaisella jarruttomalla vaunulla saa aina autolla kuin autolla vetää täyttä kuormaa = 750 kg kokonaismassaa.

        Jotkut merkit, esimerkiksi Chrysler, rajaavat kuitenkin kytkentämassan hyvin hyvin alhaiseksi. Myös joissain maastureissa ja nelivetoisissakin pikapeissa kytkentämassa saattaa ollaa 300, 400 tai 500 kg, siis jarruttomalle kärrylle.

        Voit siis huoleti vetää 750 kg kokonaismassaista perävaunua henkilöautolla, jonka rekisteriotteeseen kytkentämassaksi on merkitty 650 kg. Mutta kuorma on jätettävä 100 kg vajaaksi, siten että kun kärry ratsiassa punnitaan, sen kokonaismassa on enintään 650 kg.

        Jos vetoautosi rekisteriotteessa jarruttoman perävaunun kytkentämassaksi on merkitty 650 kg, ja puhutaan tämän päivän autosta, niin autosi omamassa on ilmeisesti 1300 kg tai enemmän.

        Oliko selvityksestä apua?

        Kiitos selityksestä.

        En tullut tosiaan aatelleeksi että se on kytkentämassa, joka on rekisteriotteessa.

        Sama ilmeisesti pätee myös jarrullisiin kärryihin?


      • Perävaunumyyjä
        Mies pohjoisesta kirjoitti:

        Kiitos selityksestä.

        En tullut tosiaan aatelleeksi että se on kytkentämassa, joka on rekisteriotteessa.

        Sama ilmeisesti pätee myös jarrullisiin kärryihin?

        Totta. Pätee jarruttomiin ja jarrullisiin kärryihin.


      • automaattisesti
        BECE kirjoitti:

        Miksi mainostat BECE-korttia, eikö pelkkä maininta CE:stä riittäisi. Nimittäin jos CE:n suorittaa niin samalla saa E:n myös B:n perään. Vai pitääkö ihan älytä pyytää ajokorttilupahakemuksessa erikseen. Sepä vasta olisikin virka-intoiselle poliisille onnen hetki, kun kortissa lukisi B CE ja henkilöauton perässä olisi raskas traileri. Vähän mallia tapaus Kim Räikkönen.

        Jos suorittaa CE:n saa samalla automaattisesti BE:n ja saa myös DE;n jos on ennestään D. Samanlaisia periaatteita noudatetaan jos hankkii C1E:n tai D1E:n. Se onkin mielenkiintoisempaa, jos CE-kortin omistaja suorittaa myöhemmin D:n, tuleeko siitä automaattisesti DE. Tai suorittaa edes D1:n. DE-yhdistelmä taitaa olla erittäin harvinainen, mutta D1E voisi olla yleisempi. Ja hassu juttu syntyy siitä, jos on CE D, eikä silti saa vetää pienehköä linja-autoa peräkärryn kanssa, esim. orkesterin keikka keikkabussia.


      • PieniE
        Perävaunumyyjä kirjoitti:

        Totta. Pätee jarruttomiin ja jarrullisiin kärryihin.

        Kiitos Perävaunumyyjälle todellakin selventävistä vastauksista. Mistään en ole löytänyt BE kortin teoreettista yhdistelmän kok.massaa, 7000kg pintaan josta mainitsit. Nyt voin lähteä pakukauppaan ja ajella vaikka 2500kg kärry perässä. Jos paku sallii...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      17
      2204
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      84
      2158
    3. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1407
    4. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1386
    5. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1257
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      146
      1198
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      251
      906
    8. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      78
      889
    9. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      173
      874
    10. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63
      864
    Aihe