Ehdotus Potterin jälkeen

neiti halla

Aiemmassa viestiketjussa itkettiin jo valmiiksi, kun Harry Potterin tarina loppuu.

Alkuvieroitukseen suosittelen Clive Barkerin kirjoittamaa Abarat-sarjaa, se on omasta mielestäni aika mahtava, vaikka tietysti ihan eri tyyppinen kuin Harry Potterit. Kannattaa lukea englanniksi.

Sitten kun akuutti hätä on ohi, kannattaa syventyä Stephen Kingin Musta torni-sarjaan (jonka viimeinen osa suomennetaan ensi tai tänä vuonna, ja MINUN elämäni loppuu siihen).

Sitten kun nuo on luettu (Barker taisi luvata 4 osaa ja Torneja on seitsemän), niin ei muista enää Pottereita kokonaan ja voi aloittaa ne alusta =)

100

16576

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • emäproo

      ..odottaa potterien jälkeen seuraavaa teinien joukkovillitystä. Tunnustan kyllä että kirjat ovat hyviä, mutta ne velhopukuiset kirjanjonottajat luovat stereotypioita jotka ovat haitallisia imagolleni.

      • Fantasian hamstraaja

        Suosittelen ehdottomasti (yli 14v) Robin Hobbin Näkijän taru trilogiaa ja sitä jatkavaa Lordi kultainen trilogia...
        NIIN parhaita....

        Tietoo tuleeks Harry Potterista 7 osaa... Tuli sellanen olo et ei mut... Tiestäskö joku paremmin..?


      • Fantastikko
        Fantasian hamstraaja kirjoitti:

        Suosittelen ehdottomasti (yli 14v) Robin Hobbin Näkijän taru trilogiaa ja sitä jatkavaa Lordi kultainen trilogia...
        NIIN parhaita....

        Tietoo tuleeks Harry Potterista 7 osaa... Tuli sellanen olo et ei mut... Tiestäskö joku paremmin..?

        Itse asiassa Näkijän tarun ja Lordi Kultaisen väliin kuuluu trilogia "Liveship Traders", jota ei ole suomennettu. Se kannattaa kuitenkin lukea ennen Lordi Kultaista, koska silloin sitä ymmärtää enemmän ja paremmin. Liveship Traders sijoittuu kahden muun sarjan välissä olevan 15 vuoden ajanjaksolle. Lisäksi se on valtavan hyvä sarja!


      • yli 20 osaa
        Fantasian hamstraaja kirjoitti:

        Suosittelen ehdottomasti (yli 14v) Robin Hobbin Näkijän taru trilogiaa ja sitä jatkavaa Lordi kultainen trilogia...
        NIIN parhaita....

        Tietoo tuleeks Harry Potterista 7 osaa... Tuli sellanen olo et ei mut... Tiestäskö joku paremmin..?

        jokskin aikaa riittää....


      • -kirja
        Fantasian hamstraaja kirjoitti:

        Suosittelen ehdottomasti (yli 14v) Robin Hobbin Näkijän taru trilogiaa ja sitä jatkavaa Lordi kultainen trilogia...
        NIIN parhaita....

        Tietoo tuleeks Harry Potterista 7 osaa... Tuli sellanen olo et ei mut... Tiestäskö joku paremmin..?

        Harry Potterien ja muiden fantasiakirjojen jatkoksi sopii myös maailman tärkein kirja "The Urantia Book". Urantia-kirjan ymmärtämisen edellytyksenä ovat perustiedot uskonnoista, tieteestä ja rajatiedosta. Avoin kriittisyys on todellakin hyödyksi! :-)

        Kirja löytyy kaikista kirjastoista tai verkosta:
        http://www.urantia.fi/
        http://www.cs.helsinki.fi/u/jharkone/gradu/gradu.PDF
        http://amabile.org/finnish/deusamabile.html

        http://www.urantia.org/
        http://www.truthbook.com/
        http://www.urantology.org/
        http://urantiabook.org/index_audio.htm
        http://www.enlightenment.com/media/interviews/byron.html
        http://beamsdoorway.bizland.com/urantia/zgffa.shtml

        Skepsiksen (suomalainen kultti :-) kunniakas käsitys asiasta: http://personal.eunet.fi/pp/ske/skepsis/Urantia.html


      • ...nyt epävarma...
        Fantasian hamstraaja kirjoitti:

        Suosittelen ehdottomasti (yli 14v) Robin Hobbin Näkijän taru trilogiaa ja sitä jatkavaa Lordi kultainen trilogia...
        NIIN parhaita....

        Tietoo tuleeks Harry Potterista 7 osaa... Tuli sellanen olo et ei mut... Tiestäskö joku paremmin..?

        Tarinassa kerrottiin että velhokoulu kestää seitsemän vuotta ja kuusihan on vasta käyty.
        Uskon että Harry Potter hoitaa hommat kotiin vielä viimesessä jaksossa. Siihen olettamukseen itse jäin 6.osan päätyttyä...


    • Omelie

      Itse suosittelen Anu Holopaisen Syysmaa sarjaa, todella hyvä ja kaiken lisäksi suomalainen! (Ilmestynyt kolmeosaa) myös muut Holopaisen sarjat ovat hyviä kuten Pohjoistuultenjälkeläiset ja sitten on myös Kristallien valtakunta, Noitien hovi sekä Gae Bolga..

      Myös Anne McCaffreyn Pernin lohikäärmeritarit on mahtava sarja!
      Kannattaa siis lukea nämä..! :D

      • Fantastikko

        Olen lukenutkin Holopaista jonkin verran teinivuosinani. Aivan mainio kotimainen kirja on Päivi Junttilan "Noidan tytär". Luin sen joskus tosi moneen kertaan ja suosittelen yhä lämpimästi. Siinä on syvällisiä ajatuksia.


      • yllätti positiivisesti

        ...


    • pörri

      itse olen kan pernin lohikäärme ritareiden kannalla ja myös garth nixin kirjoittaman sabrielin ja liraelin kannalla loistava sarja odottaa innolla jatkoa siihen...

      • ......

        Liraeli ja Sabriel kirjoille on jo ilmestynyt uusin osa Abhorsen... en kyl oo varma


      • ...... kirjoitti:

        Liraeli ja Sabriel kirjoille on jo ilmestynyt uusin osa Abhorsen... en kyl oo varma

        Abhorsen on ilmestyny jo sekä englanniks että suomeks, löytyy useimmista kirjastoista!


    • Winky

      kyllä, kannattaa lukea Lumen ja Jään maa-sarja.
      Kirjoittanut Ilkka Auer.
      Suomalainen kirjailija siis :)
      Ite tykkään siitä kun kirjassa miljoo ja paikka mistä kirja kertoo on Skandinaaviset. :) ;D
      Fenris jääkarhu, keskittyy ns. taikamaailmaan. Mutta ei taikasauva systeemiä mun mielestä.
      Tietenkin Lotr pitää kaikkien lukea :D
      Ja Eragon sarjaa suosittelen!(kirjailija Chirstian Paolini(?) )
      Dragonlance on mahtava. Sekin kannattaa lukea ja onhan noita lisääkin mutta ensimmäiset jotka tuli mieleen on tos :D

      • minä vaan

        Christopher Paolini, joka on kirjoittanut Perillinen-trilogian josta on ilmestynyt kirjat Eragon ja Esikoinen. Molemmat aivan mahtavia, joten kannattaa ehdottomasti lukea! :D


    • ehdotukseni

      Suosittelen kirjaa, Ennuskivien mahti, kirjoittanut Flavia Bujor. Alotti kuulema kirjottamaan kirjaa jo 12 vuotiaana ja oli muistaakseni 14 vuotias kun kirja ilmestyi.

    • pjotr

      ... joku aikuisten kirja. Tai siis joku sellainen jota ei ole kirjoitettu elokuvakässäriä ajatellen.

      • neiti halla

        Ei Torni ihan pienille sovikaan, eikä kyllä mielestäni Abaratkaan. Elokuvaversioista en tiedä.

        Tietty jos haluaa vaikuttaa sivistyneeltä, niin Raamattuhan on oikein mielenkiintoista luettavaa.
        Tässä vielä jotain (fantasiaan vivahtavia) teoksia, jotka ainakin minusta olivat loistavia:

        Paulo Coelho: Alkemisti
        King & Straub: Talismaani ja Pimeyden talo
        Guillaume Apollinaire: Mätänevä velho
        Kaikki Lovecraftin novellit
        Poen koko tuotanto
        Henry James: Ruuvikierre (löytyy kokoelmasta Amerikkalaiset aaveet)
        Hunter S Thompson: Pelkoa ja inhoa Las Vegasissa
        William S Burroughs: Alaston lounas

        Kaksi viimeistä eivät välttämättä ihan pienimpiä kiinnosta, ovat aika vaikeaselkoisia.


      • rööki
        neiti halla kirjoitti:

        Ei Torni ihan pienille sovikaan, eikä kyllä mielestäni Abaratkaan. Elokuvaversioista en tiedä.

        Tietty jos haluaa vaikuttaa sivistyneeltä, niin Raamattuhan on oikein mielenkiintoista luettavaa.
        Tässä vielä jotain (fantasiaan vivahtavia) teoksia, jotka ainakin minusta olivat loistavia:

        Paulo Coelho: Alkemisti
        King & Straub: Talismaani ja Pimeyden talo
        Guillaume Apollinaire: Mätänevä velho
        Kaikki Lovecraftin novellit
        Poen koko tuotanto
        Henry James: Ruuvikierre (löytyy kokoelmasta Amerikkalaiset aaveet)
        Hunter S Thompson: Pelkoa ja inhoa Las Vegasissa
        William S Burroughs: Alaston lounas

        Kaksi viimeistä eivät välttämättä ihan pienimpiä kiinnosta, ovat aika vaikeaselkoisia.

        Itse suosittelisin taru sormusten herraa siinä on jännitystä ,taikaa, jäljittämistä, miekkailua ja vähän kaikkee


    • Lukutoukka77

      Lue ajan pyörää. Se ei lopu koskaan. Siitä on jo ainakin 20 osaa, jotka kaikki ovat yhtä paksuja kuin azkabanin vanki. Kirjoittanut Robert Jordan.

      Puoliksi vitsinä ja puoliksi tosissaan. Sarja on ihan ok fantasiaa, mutta loppua kohden tuntuu, että kirjoittaja pitkittää kertomusta tahallaan. Aluksi se tempasi todella mukaansa. Tai ehkä minä vaan olen puutunut lukemiseen. :)

    • mä vaan

      Lukekaa Kirjoja ku harry potter loppuu ku se kirja oli muutenki tylsä...

    • Joku varmaan niin

      Niitä kannattaa ehdottomasti lukea. Ainakin ensimmäinen ja kolmas osa ovat aivan loistavia. Ne ovat mielestäni parempia fantasiakirjoja kuin Potterit, ja se on jo toki paljon sanottu se. Siellä on muuten velhokoulu myös, vaikkei ihan yhtä merkittävässä roolissa kuin Pottereissa. Tai ainakaan koulunkäyntiä ei kuvata niin tarkkaan.

      Ekassa osassa eli Maameren velhossa se koulu on kyllä ihan tärkeässä osassa, ja jotenkin tuntuu, että Rowling olisi siitä kirjasta saattanut jotain vaikutteita ottaa, kun paitsi että velhokoulun idea on sama, niin jotkin hahmotkin ovat ehkä pikkuisen samantyylisiä kuin eräät Potterin hahmot. Mitään koulunkäyntiä ei siinä kirjassa kuitenkaan kuvata yhtään niin tarkkaan kuin Pottereissa, ja se on kyllä muutenkin tyyliltään aika erilainen. Loistava kirja joka tapauksessa.

      Niin, ja siitä Maameri-sarjasta on joku minisarja tullut DVD:llä, mutta älkää nyt sitä katsoko ainakaan ennen kirjojen lukemista. Itse en ole sitä nähnyt, mutta olen lukenut, ettei sillä olisi paljon mitään tekemistä kirjasarjan kanssa ja että siinä olisi kirjojen juonet jotenkin pilattu... että niin.

      • on...

        kirjoittanut ne Maameren tarinat?


      • on...
        on... kirjoitti:

        kirjoittanut ne Maameren tarinat?

        Ursula K. Le Guin


    • Aika paljon fantasiaa porukka lukee. Taidan olla poikkeus, kun en oikein pidä fantasiasta. Tai ei "oikein" vaan "ollenkaan".

      Vähän vanhemmille lukijoille suosittelen Moby Dickiä, jota itse juuri kahlaan. Hemmetinmoinen tiiliskivi, mutta aivan rehellisesti sanottuna todella viihdyttävä. Ja sen lopetettuaan voi varmasti palata Pottereiden pariin.
      (Enkä nyt yritä aliarvioida palstalaisia tai mitään, mutta en usko, että olisin itsekään saanut paljoa irti jostain Moby Dickistä 14-vuotiaana.)

      Ei-niin-raskas voisi olla vaikkakaka... Rio Grande. Aloin lukea sitä tammikuussa vähän ennakkoluuloisesti, sillä en ole suomalaisen nykykirjallisuuden fani, mutta tykkäsin tästä kirjasta ehdottomasti. Mitään varsinaista juonta siinä ei ole, mutta kyllä siitä vaan saa paljon irti. Samoin Juoksuhaudantie.

      Melkein tekisi mieli ehdottaa Neil Gaimania, mutta veikkaan, että aika moni täällä on jo häneen tutustunut?

      • With goodness I pull.
        Tarkoitin tietysti *Canal Grandea*, en mitään Rio Grandea. Onko sellaista kirjaa edes olemassa..?
        Noin siinä käy kun aamuyöllä kirjoittelee :D


      • zero

        Lukekaa Margaret Weissin Fantasia Romaaneja.Ovat olleet Fantasian kärkeä jo vuosia.


    • Omituinen höpöttäjä

      Menkää kirjastoon, älkää ajatelko mille hyllylle tai minkä kirjaimen kohdalle, kävelkää hyllyjen välissä ja pysähtykää yhtäkkiä ja ottakaa käteenne ihan mikä kirja tahansa. Ei sitä tiedä mitä löytää. ;)

      • Minun tuurillani se olisi jotain tyyliin "pitsikirjontaa eläkeläisille" tjt.


    • ............................

      Jasmiinin tuoksu, kirjottanut Rani Manicka. Kertoo Malesialaisista ihmisistä 1916-luvulta 2000-luvulle asti. Siinä on toisinaan ällöttäviä kohtia, jotka ei sovellu lapsille, ei vättämättä kovin nuorillekaan, minuakin etoi, mutta ei niitä kohtia ollu sentään kovin paljon. Taikuuttakin on jonkinverran, ja ihmeellisiä juttuja.

      • jonska

        haluaisin mielipiteitä että olenko liian vanha lukemaan fantasiaa. olen lukenut lähes kaikki suomennetut fantasia tai siihen viittaavat kirjat ja olen 27 vuotias, onko meitä muita, kirjoittakaa. olis kiva tietää että olenko yksin...


      • Fantastikko
        jonska kirjoitti:

        haluaisin mielipiteitä että olenko liian vanha lukemaan fantasiaa. olen lukenut lähes kaikki suomennetut fantasia tai siihen viittaavat kirjat ja olen 27 vuotias, onko meitä muita, kirjoittakaa. olis kiva tietää että olenko yksin...

        Et ole. Mä olen 25 ja luen fantasiaa. Lisäksi tunnen itseäni vanhempia yhtä friikkejä lukijoita ja fantasiapelien pelaajia. Itse en jälkimmäiseen sarjaan tosin kuulu. Et ole yksin. Hyvälle kirjallisuudelle ei ole koskaan liian vanha.


      • Agathe
        jonska kirjoitti:

        haluaisin mielipiteitä että olenko liian vanha lukemaan fantasiaa. olen lukenut lähes kaikki suomennetut fantasia tai siihen viittaavat kirjat ja olen 27 vuotias, onko meitä muita, kirjoittakaa. olis kiva tietää että olenko yksin...

        ... minuun verrattuna! Hurahdin fantasiaan, kun sain 70-luvulla käsiini Taru Sormusten Herrasta (se on tullut luettua aika säännöllisin väliajoin sen jälkeen) ... sitten Susan Cooperin Pimeä nousee, Maameren tarinat jne. jne.

        Ai, mun ikäni? No, mun lapseni on sinun ikäinen - ja lukee fantasiaa vielä enemmän kuin minä!

        Lisäksi jo edesmennyt äitini myös piti esim. Belgarionin tarusta ja tietysti Tolkienista. Ei siis ikärajoja.

        Huvitti, kun LOTR leffan jälkeen jotkut fanit ihastelivat "ai, siitä on kirjakin"!!


      • Hieman höperö...
        Agathe kirjoitti:

        ... minuun verrattuna! Hurahdin fantasiaan, kun sain 70-luvulla käsiini Taru Sormusten Herrasta (se on tullut luettua aika säännöllisin väliajoin sen jälkeen) ... sitten Susan Cooperin Pimeä nousee, Maameren tarinat jne. jne.

        Ai, mun ikäni? No, mun lapseni on sinun ikäinen - ja lukee fantasiaa vielä enemmän kuin minä!

        Lisäksi jo edesmennyt äitini myös piti esim. Belgarionin tarusta ja tietysti Tolkienista. Ei siis ikärajoja.

        Huvitti, kun LOTR leffan jälkeen jotkut fanit ihastelivat "ai, siitä on kirjakin"!!

        Minä oon 23 ja ennen kuin luin Taru sormusten herrasta kirjan tai näin elokuvia luulin, että se sormus juttu on joku muinainen taru jostain esihysteeriseltä ajalta. :P


      • 39 v.
        jonska kirjoitti:

        haluaisin mielipiteitä että olenko liian vanha lukemaan fantasiaa. olen lukenut lähes kaikki suomennetut fantasia tai siihen viittaavat kirjat ja olen 27 vuotias, onko meitä muita, kirjoittakaa. olis kiva tietää että olenko yksin...

        rouva täällä lueskelee fantasiaa kaiken muun ohella myöskin.


      • nousee
        Agathe kirjoitti:

        ... minuun verrattuna! Hurahdin fantasiaan, kun sain 70-luvulla käsiini Taru Sormusten Herrasta (se on tullut luettua aika säännöllisin väliajoin sen jälkeen) ... sitten Susan Cooperin Pimeä nousee, Maameren tarinat jne. jne.

        Ai, mun ikäni? No, mun lapseni on sinun ikäinen - ja lukee fantasiaa vielä enemmän kuin minä!

        Lisäksi jo edesmennyt äitini myös piti esim. Belgarionin tarusta ja tietysti Tolkienista. Ei siis ikärajoja.

        Huvitti, kun LOTR leffan jälkeen jotkut fanit ihastelivat "ai, siitä on kirjakin"!!

        on todella ihana sarja, vieläkin, vaille nelikymppisenä pitää välillä hipsiä nuortenosastolle kirjastoon ja lainata ne.


      • joy
        jonska kirjoitti:

        haluaisin mielipiteitä että olenko liian vanha lukemaan fantasiaa. olen lukenut lähes kaikki suomennetut fantasia tai siihen viittaavat kirjat ja olen 27 vuotias, onko meitä muita, kirjoittakaa. olis kiva tietää että olenko yksin...

        Et tietenkään ole liian vanha! ;-)

        Itse olen animaattori ja 25v ja varmasti ammennan ainiaan itseeni inspiraatiota fantasiasta!

        Mielestäni tämänlaisilla nautinnoilla, kuten fantasialla ei tarvitse olla mitään ikärajaa.

        Fantasian kautta voi mielestäni sanoa helpommin asioita, jotka ovat arkoja ja vaikeita realistiseen kerrontaan. Mielestäni hiukan fantasiakirjallisuutta penkomalla voi perustella kiinnostustaan hyvinkin ansiokkaasti, vai mitä?! :-))

        Joy


      • tuya
        jonska kirjoitti:

        haluaisin mielipiteitä että olenko liian vanha lukemaan fantasiaa. olen lukenut lähes kaikki suomennetut fantasia tai siihen viittaavat kirjat ja olen 27 vuotias, onko meitä muita, kirjoittakaa. olis kiva tietää että olenko yksin...

        Itse olen 41 ja "opettanut" tyttäreni, joka on nyt 15 lukemaan fantasiaa. Pottereista käymme aina kisaa kumpi saa lukea ensin. Ja annamme toisillemme hyviä kirjavinkkejä ;-)


      • Agathe
        nousee kirjoitti:

        on todella ihana sarja, vieläkin, vaille nelikymppisenä pitää välillä hipsiä nuortenosastolle kirjastoon ja lainata ne.

        Onneksi jo aikanaan 70-luvulla löytyi divarista siistit ja kappaleet =)


      • Magrat
        jonska kirjoitti:

        haluaisin mielipiteitä että olenko liian vanha lukemaan fantasiaa. olen lukenut lähes kaikki suomennetut fantasia tai siihen viittaavat kirjat ja olen 27 vuotias, onko meitä muita, kirjoittakaa. olis kiva tietää että olenko yksin...

        että pyydät tuon ikäisenä oikeutusta omalle maullesi, lue vaikka Kalle Päätaloa jos siitä pidät.
        Itse luen fantasiaa ja 30 v on ollut jo kauan rikki


      • fairytailwitch
        jonska kirjoitti:

        haluaisin mielipiteitä että olenko liian vanha lukemaan fantasiaa. olen lukenut lähes kaikki suomennetut fantasia tai siihen viittaavat kirjat ja olen 27 vuotias, onko meitä muita, kirjoittakaa. olis kiva tietää että olenko yksin...

        Kysyit muilta onko 27-v liian vanha lukemaan fantasiaa. Minä vastaisin, että ei tottavie ole. Jos sellaiset tarinat sinua kiehtoo, nauti niistä niin kauan kuin haluat. Minä olen yli viisikymmentä ja luen muun lisäksi myös edelleen fantasiakirjoja (kaikki Potteritkin on tullut luettua). Itse asiassa tulin tänne hakemaan vinkkejä itselleni! Mukavia lukuhetkiä teille kaikille.


    • Lueskelija

      Lueppa vaikka puhelinluettoloa!

    • Oikea Tiedon Vaalijat(TM)(C...

      Luit aivan oikein. Luetaan hammastahna tuubin tuoteselostusta. Ei oo parempaa lukemista.

    • Em-Em
      • ... ja parku pääsi.

        Ostin uskissiskolle lahjaksi Pienet jumalat. Mokoma luki vain ensimäisen aukean, jossa sanotaan jotain pimeästä ovesta tulemisesta muistelen - kirja lensi suoraa päätä uuniin. Arvatkaa olenko ostellut sen jälkeen kirjoja hänelle.

        No juu - sitten listaa...

        1. Edgar Rice Burroughs
        2. Robert E. Howard
        3. Salvatore, Pratchett, Le Guin, Banks, Paolini, Harrison, Feist, Dragonlance, Forgotten Realms yms. elikkäs kevyttä, kevyttä... ;-)

        Koskettavin kirja itselle on ollut Nielsenin Vartija ja yököttävin kirja Dick:n Haudasta kohtuun.

        Nykykustannuksessa eniten harmittaa uuden Scifin puutos - pelkkää fantsua pukkaa.

        Mustaa tornia olen lueskellut sitä mukaa, kun suomennetaan. Omasta mielestäni King:n fantasia on tasapaksua puurtamista, mutta se pysyy kyllä paremmin kasassa kuin monella muulla kirjailijalla. Ihmettelen toisinaan lukiessani, miten niin huonolla mielikuvituksella voi kirjoittaa ylipäätään fantasiaa - toisaalta hattua täytyy sille nostaa. Jään odottamaan seuraavaa...

        Parhaillaan on menossa Holdstock:n Rautagraali - melkoista goottia. :-D


      • ... ja parku pääsi.
        ... ja parku pääsi. kirjoitti:

        Ostin uskissiskolle lahjaksi Pienet jumalat. Mokoma luki vain ensimäisen aukean, jossa sanotaan jotain pimeästä ovesta tulemisesta muistelen - kirja lensi suoraa päätä uuniin. Arvatkaa olenko ostellut sen jälkeen kirjoja hänelle.

        No juu - sitten listaa...

        1. Edgar Rice Burroughs
        2. Robert E. Howard
        3. Salvatore, Pratchett, Le Guin, Banks, Paolini, Harrison, Feist, Dragonlance, Forgotten Realms yms. elikkäs kevyttä, kevyttä... ;-)

        Koskettavin kirja itselle on ollut Nielsenin Vartija ja yököttävin kirja Dick:n Haudasta kohtuun.

        Nykykustannuksessa eniten harmittaa uuden Scifin puutos - pelkkää fantsua pukkaa.

        Mustaa tornia olen lueskellut sitä mukaa, kun suomennetaan. Omasta mielestäni King:n fantasia on tasapaksua puurtamista, mutta se pysyy kyllä paremmin kasassa kuin monella muulla kirjailijalla. Ihmettelen toisinaan lukiessani, miten niin huonolla mielikuvituksella voi kirjoittaa ylipäätään fantasiaa - toisaalta hattua täytyy sille nostaa. Jään odottamaan seuraavaa...

        Parhaillaan on menossa Holdstock:n Rautagraali - melkoista goottia. :-D

        Niin eihän Waltaria pidä unohtaa. Turms kuolematon pitäisi kyllä kaikkien fantasiaa näpeissään pyörittelevien kokea.


    • Kirja

      Harry Potter on yli puhuttu PASKA!!!! eihä sellaista kehtaa kukaan terve järkinen lukea!!!!

      • ...............

        Mikä on sinun mielestäsi maailman paras kirja, jos vaikka se sattuisi kiinnostamaan muitakin.


      • hedwing

        Harry Potterit ovat loistavia kirjoja, enkä ole erityisesti halunnutkaan olla täysjärkinen...vähempi järkisenä on paljon mukavampaa!!


      • 48v

        lukisitte aitoja oikeita elämänkertoja,eikä mitään hömppää.


    • potter kirjat

      tuleen kaikki potter kirjat!!!!

    • .............

      Sinuhe egyptiläinen, Mika Waltari

    • DeltaGreen

      En huomannut, että tätä olisi mainittu aikaisemmin, mutta kannattaa ehdottomasti tutustua George R.R. Martinin A Song of Fire And Ice -fantasiasaagaan.

      Englanniksi siitä on ilmestynyt jo neljä tiiliskiven paksuista opusta ja suomeksikin on tullut tietääkseni kaksi osaa (Valtaistuinpeli ja Miekkamyrsky).

      Tuo saaga ei ole sitten mitään kevyttä keijufantasiaa, vaan synkkää ja brutaalia keskiaikahenkistä tarinaa, jossa ei päähenkilöitä tai heidän hyveitään säästellä. Eli sopii vanhempaankin makuun.

    • kirjasta

      Muinainen taika, Marianne Curley, sopii ainakin nuoremmille ja miksi ei vanhemmillekin.

    • Tuota

      Jos haluaa painajaisia niin voi lukea Grimmin satuja.

    • Kun Hartsa loppuu, luen ihan mitä vaan muuta, niinkun tähänkin asti!!:-)anteeksi kaikille faneille, Potterit on mielestäni hieman ylimainostettuja.

    • rööki

      Olisi hyvä tämä animorphs siinä on seikkailua ja vähän ihmeellisyyttä eli (taikaa)

    • robert harris

      tuossa ehdoton kirja luettavaksi JOKAISELLE ihmiselle.

    • Slim

      Itse ajatelin polttaa seuraavatkin kirjat takassa kuten potteritkin, samal lail ne palaa!

    • Nnnnnn

      Miksi Harry Potter kirjat lopetetaan? Olen lukenut joka ikisen....

      • Nero

        Harry Potterin jälkeen ei ole elämää. Niin.


      • Tyttyy? (mikä nimi!?)
        Nero kirjoitti:

        Harry Potterin jälkeen ei ole elämää. Niin.

        Niin...Kamalaa, kerrassaan KAMALAA, kun ei tule enää Potteria...


    • Tuskainen

      Voih, ehkä tämä on vähän asian vierestä, mutta on aivan KAMALAA, että Potter loppuu, koska en voi enää sitten IKINÄ odottaa sellaisen mahtavan päivän tulevan, kun saan lukea UUDEN potterin. Se on aivan hirvittävän raastavaa... Ja sitten, kuinka moni itki Harry Potter kutosen viimeisessä luvussa?

      • Geraldine

        Tähän on vain nyt tyydyttävä! Olisipa kirjailijan helppo päättää tehdä vielä muutama kirja ja takoa samalla kasapäin rahaa, mutta luojan kiitos niin ei tule tapahtumaan. Parhaatkin asiat pilataan liioittelulla ja ahneudella.

        Maailma on kuitenkin täynnä mahtavia teoksia, niin kuin jo edellä olevat viestit todistavat! Kirjat ja hyvä lukeminen eivät tästä maailmasta lopu!

        Ai niin ja lopuksi; jos joku vielä sanoo, että ei pidä Pottereista, mutta ei ole lukenut niistä yhtäkään vaan on katsonut vain elokuvan, niin en tiedä mitä teen! Kuulen tätä itse ihan liikaa, kun tulee ko. kirjoista puhe. Ei minua häiritse se ettei joku pitäisi kirjoista, vaan se että mielipide muodostetaan lukematta!

        En itkenyt. (Viitaten aikaisempaan viestiin).


      • Tonda

        Otfried Preusslerin kirjoittama Mustan myllyn mestarion on tarkastamisen arvoinen kirja. Kirjassa on myöskin pääosassa eräänlainen velhokoulu, joskin paljon säännöiltään ankarampi ja vaativampi kuin Tylypahka.


    • fantasiaaa

      David Eddings: Belgarionin taru ja Malloraen taru sekä Eleniumin ja Tamulin tarut ja monet monet muut Eddingsin kirjat

      Weis - Hickman: lähes kaikki kirjat

      R.A.Salvatore: Forgotten Realms -kirjat

      Robert Jordan: Ajan Pyörä -sarja

      Redwallin taru, en muista nyt kirjoittajaa...

      Taru Kolmesta Miekasta, sama juttu kuin edellisessä... (huono muisti)

      Mika Waltari: Sinuhe ja Mikael Karvajalka

      Eiköhän tuossa ollut valinnanvaraa fantasian ystäville... Ja ihan vaan loppumerkinnäksi... Olen itse 29 ja olen rakastanut fantasiaa, kauhua ja scifiä kirjojen muodossa siitä asti, kun ensimmäiset kyseisen lajin kirjat luin joskus 10v...

      • ....

        Taru kolmesta miekasta on Tad Williamsin kirjottama. Ja noihin kannattais lisätä myös Robin Hobbin ja George R.R. Martinin kirjat jotka on jo mainittu aikasemmin tässä keskustelussa, tosin ne ehkä molemmat sopii paremmin vähän vanhemmille lukijoille.


    • Potterfani.

      Loppu. Ne Potterit voi lukea vaikka miten monta kertaa. Nyt on kai viides kierros menossa...

    • hansuz

      Aku Ankka on paljon älyllisempää kuin jo potteri,,hyvä kun loppus

      • ............................

        Aku Ankka lehdet on nykyään äärimmäisen tylsiä, paitsi Don Rosan jutut.


    • vaikka

      Kannattaa lukea mm. Stephen Kingin Lohikäärmeen silmät, todella hyvä kirja.
      Kuningas Arthur tarustosta tykkääville Avalonin Usvat 1 ja 2. Noista ainakin saa jo sisältöä elämään. Tietysti sivistyksen kannalta olisi suotavaa lukea Dumasin Kolme muskettisoturia. Alottakkee vaikka noilla.

      • Kaveri tietää

        Jep. Mä tunnen henkilökohtaisesti tuon Potterin kirjoittajan ja voin tietysti paljastaa jo nyt, että uusi kirjasarja on suunnitteilla.

        Työnimenä on Harry Potterin poika ja uusi aave, joten nimestä voi jo päätellä mihin suuntaan ollaan menossa.

        Sarjasta on tulossa 17-osainen, sillä tarkoituksena on kertoa Harryn pojan kehityskaari syntymästä täysi-ikäisyyteen asti, kirja per vuosi -vauhdilla.

        Sen jälkeen Joanne kertoi kirjoittavansa ehkä vielä yhden sarjan, jossa pääosassa on Harry Potterin pojantyttö Dawtry Potter. Mutta se jää vielä nähtäväksi.


      • Omelie
        Kaveri tietää kirjoitti:

        Jep. Mä tunnen henkilökohtaisesti tuon Potterin kirjoittajan ja voin tietysti paljastaa jo nyt, että uusi kirjasarja on suunnitteilla.

        Työnimenä on Harry Potterin poika ja uusi aave, joten nimestä voi jo päätellä mihin suuntaan ollaan menossa.

        Sarjasta on tulossa 17-osainen, sillä tarkoituksena on kertoa Harryn pojan kehityskaari syntymästä täysi-ikäisyyteen asti, kirja per vuosi -vauhdilla.

        Sen jälkeen Joanne kertoi kirjoittavansa ehkä vielä yhden sarjan, jossa pääosassa on Harry Potterin pojantyttö Dawtry Potter. Mutta se jää vielä nähtäväksi.

        Tuli vielä yksi suomalainen kirjailija mieleen nimittäin Tuulia Aho.. hän on kirjoittanut fantasia kirjan Kuikansulka johon on luvannut jatkoakin tulevaisuudessa.
        Suosittelen lämpimästi kaikille, etenkin n. 12-17 vuotiaille mutta saa sitä muunkin ikäiset lukea.. :)


      • Kaveri tietää kirjoitti:

        Jep. Mä tunnen henkilökohtaisesti tuon Potterin kirjoittajan ja voin tietysti paljastaa jo nyt, että uusi kirjasarja on suunnitteilla.

        Työnimenä on Harry Potterin poika ja uusi aave, joten nimestä voi jo päätellä mihin suuntaan ollaan menossa.

        Sarjasta on tulossa 17-osainen, sillä tarkoituksena on kertoa Harryn pojan kehityskaari syntymästä täysi-ikäisyyteen asti, kirja per vuosi -vauhdilla.

        Sen jälkeen Joanne kertoi kirjoittavansa ehkä vielä yhden sarjan, jossa pääosassa on Harry Potterin pojantyttö Dawtry Potter. Mutta se jää vielä nähtäväksi.

        Tuskinpa sä nyt Rowlingia tunnet.Rowling on sanonut että Harryn seikkailut päättyvät 7. kirjaan.


      • ..........

        viiraako sulla päässä? kukaan täysjärkinen ei usko tota. Mää luin jostain että sun rakas joannesi on ns. patentoinut Harry Potterit jolloin ilman hänen lupaansa kukaan ei saa kirjottaa Pottereita. Hän itse on ilmoittanut kirjapainoille että myy paino-oikeudet (tai jotain sinne päin) vain seitsemään kirjaan.


      • hasselpähkinäheidi
        Kaveri tietää kirjoitti:

        Jep. Mä tunnen henkilökohtaisesti tuon Potterin kirjoittajan ja voin tietysti paljastaa jo nyt, että uusi kirjasarja on suunnitteilla.

        Työnimenä on Harry Potterin poika ja uusi aave, joten nimestä voi jo päätellä mihin suuntaan ollaan menossa.

        Sarjasta on tulossa 17-osainen, sillä tarkoituksena on kertoa Harryn pojan kehityskaari syntymästä täysi-ikäisyyteen asti, kirja per vuosi -vauhdilla.

        Sen jälkeen Joanne kertoi kirjoittavansa ehkä vielä yhden sarjan, jossa pääosassa on Harry Potterin pojantyttö Dawtry Potter. Mutta se jää vielä nähtäväksi.

        niinkö?! ihanaa!!! ich liebe die harry potter bucher! kuinka joku voi olla niin onnekas, että tuntee henk.koht. ite rowlingin!!!


    • soopaa...

      Kannattaa kokeilla seuraavia:

      George Orwell, 1984
      Aldous Huxley, Uusi uljas maailma

      ja sitten lopuksi
      Ray Bradbury, Fahrenheit 451

      Nämä kirjat pistävät miettimään maailman menoa.

      Orwell oli vaan 20 vuotta väärässä. Huxley ennakoi hyvin suunnan mihin ollaan menossa. Bradbury kirjoitti jo aikoinaan TV-huoneista jotka ovat interaktiivisia. jne jne.

      • heinh-5r

        siinäon asiaa jota ei ole haary potterissa


    • Uumenalan apina

      R.A. Salvatoren Forgotten Realmsin Drow-sarjat vievät mennessään. Kannattaa tutustua.

    • Buffy

      Hankkikaa kaikki Buffy vamppyyrin tappaja sarjan jaksot ja katsokaa ne. :D

    • ketsueki

      käytä sivuja vessa paperina ja polta loput niin pian kuin mahdollista... voit vielä pelastaa itsesi massa kirjan tuholta...

    • Nimetön

      Harry Potter on skeida, yliskeida !
      Star Trek on skeida, yliskeida !
      Taru sormusten herrasta on skeida, yliskeida !
      Kaikki skeidaa !

      skeida skeida skeida !!

    • kunnon kirjat

      ??????

    • Nimetön

      että mitä tehdä kun potterit luettu?? HANKKIA ELÄMÄN!!!!

    • Jaa-a, hyviä on nuo Barkerin ja Kingin teokset joo... Jos on lukematta J.R.R. Tolkienit niin niissähän sitä puuhaa riittää.
      Aloittelee Hobitilla, sen perään Sormusten Herra ja siihen vielä Silmarillion. Ja jos löytyy niin Keskeneräisten tarujen kirja ja Keski-Maan historian kaikki osat. :)
      Antoisia lukuhetkiä.

      • maza1

        mikähän TYRKKy nostetaan seuraavaksi jalustalle?
        Kaikella on aikansa.Nykyään ne ovat vain ohikiitäviä ilmiöitä!


      • lklk
        maza1 kirjoitti:

        mikähän TYRKKy nostetaan seuraavaksi jalustalle?
        Kaikella on aikansa.Nykyään ne ovat vain ohikiitäviä ilmiöitä!

        Tuskin kukaan vähään aikaan sellasta vastaavaa kirjaa pystyy kirjoittamaan mistä tulee tälläinen ilmiö.


    • Mariina

      Kalle päätalon iijokisarjaa. Ei lopu ihanheti kesken ja sitten voi lukasta koillismaa sarjan. Mutta lueppa ekaks sittenki sateenkaari pakenee :-)

    • bevk

      Lukekaa raamattua siitä ei lopu jatko-osat.
      Se avautuu jokaiselle yksilöllisesti.Se on samalla oppikirja, runokirja, lääkärinkirja, romaani, historiankirja ja tieteiskirja mm.
      Raamattu on yleishyödyllinen ja siinä on koko elämän kirjo siis sopivaa luettavaa lapsille, aikuisille ja vanhuksille.
      Raamatun sanoma on esim. elämä ja rakkaus.
      HYVIÄ LUKUHETKIÄ!

      • unohdit

        mainita, että se on myös ja ennen kaikkea SATUKIRJA. Ei se kyllä muuta olekaan.


      • bevk
        unohdit kirjoitti:

        mainita, että se on myös ja ennen kaikkea SATUKIRJA. Ei se kyllä muuta olekaan.

        Mitäs se Potteri on?


    • TurkoosiPostia

      Voi myös Lukea vanhoja Harry Pottereita.
      Itse luin pitkästä aikaa harry pottereita, kuutoskirjan (kun sain sen).
      Luin sen jälkeen kaikki ilmestyneet uudestaan.
      Sitten suosittelen vähän villimpää fantasiaa
      Guy Gabriel Kay (jotenkin noin) Kesäpuu
      Se sarja on nimeltä Fionavarin kuvakudos
      Aivan ihana kirja!
      Ja Terry Pratchettia joka on NIIN kaukana Harry Pottereista.

      • ;)
        Mä tahtoisin että Harry Potter"saaga" jatkuisi tai jos ei jatku niin ainakin "Jo-Täti" saisi kirjoittaa jonkin muun tyyppistä kirjallisuutta loppuelämänsä


    • Magrat

      Terry Prachett on loistavaa luettavaa Harry Potterin jälkeen.
      Fantasiaa kierteellä, tätä lukee meillä koko, huusholli.
      ja kikattelee lukiessaan

    • ptter fani

      en kyllä yhtään tiedä mitä sitten luen kun potter loppuu se on kyllä melko hyvä kirja sarja juuri sain itse uusimman potterin käsiini ja en ole vielä ehtinyt lukea muuta kun 2 sivua

    • potter fani

      en kyllä yhtään tiedä mitä sitten luen kun potter loppuu se on kyllä melko hyvä kirja sarja juuri sain itse uusimman potterin käsiini ja en ole vielä ehtinyt lukea muuta kun 2 sivua

    • masa2

      lue vaikka suomensodista jossa kerrotaan totuutta missä menee nyky nuorilla akkahousuun jos pitäis ite lähtee17 vuotiaana savottaan

    • anti-harry

      siis oikeesti mitä tehdä kun harry loppuu onko se jotain heroiiniä johonka haette suputexsiä.. SIIS HAH hah´.. säälittävää TODELLA SÄÄLITTÄVÄÄ!!!

    • krisukat

      Klassikkoja tietenkin. Mika Waltarin historialliset romaanit Sinuhesta Angelokseen, jonka kautta E. A. Poen tuotantoon, suuret venäläiset; Tolstoi, Tsehov, Dostojevski ym. Ei maailmasta hyvät kirjat heti lopu! Löytyy vielä vaikka H. G. Wells, P. K. Dick, Lovecraft, Bloch, Robert Howard (kolme jälkimmäistä kirjoitti aikoinaan Pulp-julkaisu Weird Talesiin) ja vaikka Kata Kärkkäinen! Tai no, ehkei Kata sentään, ei ole tehokkaampaa lukuharrastuksen tappajaa kuin katan opukset. Hyi, ulostetta!

    • Ayla :)

      Auelin kirjasarja on aivan upea. Se kertoo cro-magnonin ihmislapsesta, Aylasta, joka päätyy adoptoiduksi neandertalin ihmisten joukkoon ja kasvaa siellä mutta hänet häädetään pois heidän keskuudesta ja hän joutuu kohtaamaan oman kaltaisensa ihmiset uudestaan. Hän on unohtanut syntymäkielensä ja kulttuurinsa kokonaan ja kokee useita kulttuurishokkeja.

      Tapahtumat siis sijoittuvat jääkautiseen eurooppaan jolloin ihmislajeja oli vielä kaksi.

      Minun selittämänä kuulostaa ehkä tylsältä mutta tiedän monia Potter ja tolkien faneja joiden mielestä Auel on parempi.

      Jos antropologia kiinnostaa tippaakaan niin tämä on sopivaa luettavaa.

    • Ulla

      Olen korviani myöten täynnä kaikkea Harry Potteriin liittyvään tekstiin. Taidankin jo arvella kuka tämän viestin takana on. Meidän luokalla on nimittäin vain muutama tyttö, ja kaikki paitsi minä ja YKSI muu tyttö vihaavat Potteria. Ja englanniksi vielä. Jos minulla on kuusi tuntia enkkua viikossa, niin miksi helvetissä mun pitäisi lukea jotain saatanan tyhmää harhakirjaa englanniksi ? Ottakaa tupakka suuhun ja olkaa hetki lukematta kokeisiinne ja lukematta kirjoja. Menkää ulos, ja vielä KAVEREIDEN kanssa ! Niin normaalit ihmiset elää.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nokialaisen koulun pihalta löytyi nuoren ruumis

      Näin kertovat iltapäivälehdet ja Nokian uutiset. Mitähän on tapahtunut..?
      Nokia
      144
      3124
    2. Missäs lynkkausjoukot piileksii?

      Tänään lähilehden kirjoituksessa paikallinen entinen pizzayrittäjä kertoi muuttaneensa pois Sysmästä. Syynä oli koulukiu
      Sysmä
      53
      966
    3. Mies hävisi oikeudenkäynnin koronapassista valtiota ja Fazeria vastaan määrättiin korvaamaan lähes

      https://yle.fi/a/74-20091554 Henkilö liikkui ilman Koronapassia ja yritti päästä aamiaiselle Fazer kahvilaan,
      Maailman menoa
      218
      869
    4. Haluisin jutella sulle siitä

      Mistä mennään. Tiedän yhteyden.
      Ikävä
      40
      828
    5. Tulihan tästä

      Meidän "jutusta" vähän turhan suuri show tänne palstalle. Sivusta seurasin sitä enimmäkseen.
      Ikävä
      67
      824
    6. Haluaisitko sitten mies

      Että ottaisin sinuun yhteyttä?
      Ikävä
      43
      820
    7. En ymmärrä käytöstäsi, mies

      Jotain miehen logiikkaa? Et siis halua tutustua yhtään millään tavoin paremmin, vaikka ajatuksissasi näköjään joskus pyö
      Rakkaus ja rakastaminen
      62
      747
    8. Mitä ajattelisit siitä

      Miten reagoisit jos kaivattusi ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      43
      744
    9. Suomen edesottamukset Ukrainan sodassa jaksavat ihmetyttää ulkomaisia työkavereitani

      Työskentelen korkean teknologian yrityksessä, jossa on ihmisiä ympäri maailmaa. Suuri osa ulkomaisista on kotoisin Aasia
      Maailman menoa
      237
      715
    10. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      46
      693
    Aihe