Niin, kiinnostaisi tietää ja saada uusia haasteita. Nyt osataan jo perusjutut ja vähän muuta, mutta ryömimisen opettaminen on tähtäimessä.
Miten koira opetetaan ryömimään?
9
3459
Vastaukset
- miks?
miksi koiran pitäs opetella ryömimään? Mene rauniokoulutukseen, siellä ryömitään, mutta ei suinkaan huvin vuoksi.
- miks ei?
Idioottimainen asenne, kai sitä saa jokainen opettaa koiralleen mitä haluaa!
- koiralana
jokainen saa opettaa koiralleen mitä temppuja haluaa. Vaikka opettaisi pelkillä etutassuilla kävelemään, jos haluaa. Kouluttaminen on ihan hyväksi koiran ja ihmisen suhteelle, vaikka jutusta, mitä opetetaan, ei olisikaan käytännössä varsinaisesti hyötyä.
- ryömii
Käännä tuoli nurin ja tee sille "tunneli". Mene sen toiseen päähän ja houkuttele koira namin ja kannustuksen avulla luoksesi tunnelin läpi. Käytä sanaa ryömi taajaan ja heti kun koira alkaa lähestymään. Kaikki koirat eivät tule "tunnelista", mutta kannattaa yrittää.
- blondi-83
kokeiltiin niin että ensin maahan ja siitä sitten namupala kädessä, käsi maassa ja liikutin eteenpäin kättä ja sanoin ryömi.... Hyvin tietää mistä on kyse..
Käytin ilmeisesti samaa keinoa, kuin Blondi-83.
Eli houkuttelin koiran kädellä maahan (tämä koira ei tartte makupalaa houkutteluun) ja asetuin itse istumaan noin puolen metrin päähän koirasta. Koska matka on niin lyhyt, koira ei viitsinyt nousta, kun taputin polviani, että se tulisi luokseni. Ja koska se näin ryömi, annoin makupalan palkaksi. Sitten pikkuhiljaa pidensin matkaa, metriin ja sitten kahteen jne.
Nyt minulla on koira, joka ryömii käskystä luokseni tai vierelläni. Olen ilmeisesti edennyt liian nopeasti, sillä toisinaan koira nousee kesken ylös tai liikkeen lopussa istumaan.
Opetus kannattaa aloittaa miellyttävällä alustalla, esim. nurmikolla tai paksulla matolla, joka ei liusu. Vasta myöhemmin kannattaa siirtyä kovemmille alustoille ja harkita, ryömittääkö koiraa huonolla alustalla ollenkaan. Varmista myös, että koiran rakenne kestää ryömimisen.- vaivaa
Laita se koira maahan - pidä nami kuonossa kiinni ja ryömitä liikkuvan käden perässä. Älä jätä puolen metrin - metrin väliä, siinä elukka jo nousee. Eli koko ajan kuonossa kiinni edellä kulkee nyrkissä maata pitkin se nami ja koira ryömii perässä. Sitten siihen liitetään käsky, ryömi, ryömi, ryömi.... Tätä pitkään, sitten vähitellen maahanmano mukaan osaksi hommaa.
vaivaa kirjoitti:
Laita se koira maahan - pidä nami kuonossa kiinni ja ryömitä liikkuvan käden perässä. Älä jätä puolen metrin - metrin väliä, siinä elukka jo nousee. Eli koko ajan kuonossa kiinni edellä kulkee nyrkissä maata pitkin se nami ja koira ryömii perässä. Sitten siihen liitetään käsky, ryömi, ryömi, ryömi.... Tätä pitkään, sitten vähitellen maahanmano mukaan osaksi hommaa.
Kuten sanoin, etenin liian nopeasti. Tämä koira alkaa "reistaamaan", jos teen jotain, mitä se ei tajua. Se myös saattaa innostua vähän liikaa. Ja tiedoksi: Kaikenlainen namien kuonossapitely ei toimi tälle eläimelle. Siinä vaiheessa mä oon jo ilman sormia, joilla kaivaa uusi nami. Aloitin myös niin, että koira ei saanut tilaisuutta (= oppinut) nousemaan kesken. Siksi pitää edetä tarpeeksi hitaasti ja maassapysymisestä tulee reflexi. Koira oli silloin jotain 5-6-vuotias, joten tunsin sen tavat tosi hyvin. Rodultaan se on belgianpaimenkoira.
Neeta kirjoitti:
Kuten sanoin, etenin liian nopeasti. Tämä koira alkaa "reistaamaan", jos teen jotain, mitä se ei tajua. Se myös saattaa innostua vähän liikaa. Ja tiedoksi: Kaikenlainen namien kuonossapitely ei toimi tälle eläimelle. Siinä vaiheessa mä oon jo ilman sormia, joilla kaivaa uusi nami. Aloitin myös niin, että koira ei saanut tilaisuutta (= oppinut) nousemaan kesken. Siksi pitää edetä tarpeeksi hitaasti ja maassapysymisestä tulee reflexi. Koira oli silloin jotain 5-6-vuotias, joten tunsin sen tavat tosi hyvin. Rodultaan se on belgianpaimenkoira.
koira tekee nousemisa vain päälle viiden metrin matkoilla ja alustan vaihtuessa. Hoituu harjoittelulla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä681919- 1261381
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1321333- 1401064
- 101927
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten348868Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82754Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67654