Heips!
Olen peruskoulun viimesellä ja valitsin lukion monista vaihtoehdoista. Mutta en ole enää ollenkaan varma haluaisinki sittenkään sinne :/
Vanhin veljistäni on käynyt aikoinaan lukion ja opiskelee nyt yliopistossa. Hän on kertonut, ettei se lukeminen ole ollenkaan kivaa ja aikoo EHKÄ jättää yliopiston kesken. Hän haluaisi jo töihin ja päästä tienaamaan...
Vanhin siskoistani meni myös aikoinaan lukioon ja kirjotti ihan hyvillä arvosanoilla itsenä sieltä pois. Mutta nyt hän menee ammattikouluun (metalli linjalle) koska sanoo, että se on ollut hänen suurin haaveensa jo monta vuotta mutta meni lukioon koska se oli "muka hienompaa". Hän sanoo että katuu sitä enemmän ku mitään muuta. Kolme vuotta elämästään täysin hukassa.
Itseäni vuotta vanhempi sisko meni vuosi sitten lukioon mutta jättää nyt ekan vuoden jälkeen kesken ja hakee kauppikseen. Teija on sitä mieltä, ettei lukiossa ollut mtn minkä takia sinne pitäis jäädä...
Nyt on mun valinta. Tuntuu, että en mäkään sinne halua :( Mitä mieltä te LUKION käyneet on?
(Tää ei oo sit mikään "Lukio hot, amis not" tai toisin päin. keskustelu!)
"Kadun että menin lukioon"
36
5887
Vastaukset
- lukiontokalla88
Minulle lukioon hakeminen kaksi vuotta sitten oli itsestäänselvyys. Ammattikoulujen puolelta ei löytynyt yksinkertaisesti mikään mikä olisi vähäänkään kiinnostanut. En ole katunut, että tulin lukioon, vaikka välillä jatkuva lukeminen on uuvuttavaa. Jotenkin sitä vaan on jaksanut tsempata kun on miettinyt sitä tunnetta kun saa painaan sen valkoisen lakin päähän.
Ammattikoulu on kuitenkin yhtälailla varteenotettava vaihtoehto, ja sanoisin että ammattikoulutuksen arvostus on noussut ihan viimevuosien aikana tuntuvasti. Kaikista kun ei voi eikä tarvi tulla maistereita tai tohtoreita. Käsittääkseni ammattikoulun suorittaneille olisi tulevaisuudessa tarjolla todella paljon työpaikkoja. Kaikista fiksun vaihtoehto olisi tehdä kaksoistutkinto, eli lukio ja amis yhtäaikaa. Tällaisen tutkintoyhdistelmän suorittaneet ovat kysyttyä tavaraa ainakin meidän opon mukaan.
Valinta on kuitenkin sinun. Jos lukeminen ei kuitenkaan tunnu innostavalta suosittelen lämpimästi ammattikoulua. Ja nykyäänhän voi ammattikoulustakin jatkaa esimerkiksi yliopistoon, joten teitpä minkä tahansa valinnan niin kaikki ovet pysyvät sinulle avoimina.- lukion
käynyt voi ihan hyvin mennä senkin jälkeen ammattikouluun, eihän se nyt mikään huono juttu ole sekään.
Kaksoistutkinto voi olla ihan ok, mutta kovin moni uupuu sillä tiellä ihah turhaan. Yhtä hyvin voi ensin käydä lukion ja sitten mennä ammattikouluun, jos on siinä vaiheessa varma, että sitä haluaa. - Jos olisin
Itse tekisin sinuna niin, että menisin suoraan avoimen yliopiston puolelle suorittamaan kursseja, niin pääset koko turhasta lukiosta, sekä saat heti alle yliopisto-opinnot.
Avoimen väylän kautta pääset suoraan opiskelijaksi ilman että heität hukkaan 3vuotta elämästäsi. Tietenkin kielitaitoa vaaditaan eri tasolla kuin ihan peruskoulussa. Mutta itse olisin suoraan yläasteelta mennyt avoimeen yliopistoon ja valmistunut kauppatieteiden maisteriksi 21-vuotiaana. - Opiskelija17
Jos olisin kirjoitti:
Itse tekisin sinuna niin, että menisin suoraan avoimen yliopiston puolelle suorittamaan kursseja, niin pääset koko turhasta lukiosta, sekä saat heti alle yliopisto-opinnot.
Avoimen väylän kautta pääset suoraan opiskelijaksi ilman että heität hukkaan 3vuotta elämästäsi. Tietenkin kielitaitoa vaaditaan eri tasolla kuin ihan peruskoulussa. Mutta itse olisin suoraan yläasteelta mennyt avoimeen yliopistoon ja valmistunut kauppatieteiden maisteriksi 21-vuotiaana....ja lehmät lentää.
- asfdadfs
Jos olisin kirjoitti:
Avoimen väylän kautta pääset suoraan opiskelijaksi ilman että heität hukkaan 3vuotta elämästäsi. Tietenkin kielitaitoa vaaditaan eri tasolla kuin ihan peruskoulussa. Mutta itse olisin suoraan yläasteelta mennyt avoimeen yliopistoon ja valmistunut kauppatieteiden maisteriksi 21-vuotiaana.Ainakin HKKK:n avoimessa homma menee niin, että jos haluaa 'kyökin kautta' sisään eli avoimen opintojen kautta, joutuu lukemaan sen tietyn opintopistemäärän 'hyvin arvosanoin' eli vähintään 60p keskiarvolla. Jos et ole lukio opintoja käynyt, esim matematiikan, tuotantotalouden, rahoituksen, laskentatoimen ym kurssien kanssa tulee vaikeuksia.. näin ollen joudut siis väkisinkin oppimaan miten derivoidaan, soveltamaan regressioanalyysiä, lineaarista optimointia, diskonttaaman ym perustyökaluja, joiden handlaamisessa on lukion tiedoista apua.
peruskoulupohjaisena joudut siis väkisinkin opettelemaan ylimääräistä valtavat määrät. ennenkaikkea tentteihin lukemisessa joutuu opettelemaan aivan uudenlaisen tiedonomaksumistaidon (esim 600sivua englanninkielistä jargonia pääsykoealueena).
melkeen helpommaks menee lukion kautta sisään hakeminen. - Tuta-DI+Kylteri
asfdadfs kirjoitti:
Ainakin HKKK:n avoimessa homma menee niin, että jos haluaa 'kyökin kautta' sisään eli avoimen opintojen kautta, joutuu lukemaan sen tietyn opintopistemäärän 'hyvin arvosanoin' eli vähintään 60p keskiarvolla. Jos et ole lukio opintoja käynyt, esim matematiikan, tuotantotalouden, rahoituksen, laskentatoimen ym kurssien kanssa tulee vaikeuksia.. näin ollen joudut siis väkisinkin oppimaan miten derivoidaan, soveltamaan regressioanalyysiä, lineaarista optimointia, diskonttaaman ym perustyökaluja, joiden handlaamisessa on lukion tiedoista apua.
peruskoulupohjaisena joudut siis väkisinkin opettelemaan ylimääräistä valtavat määrät. ennenkaikkea tentteihin lukemisessa joutuu opettelemaan aivan uudenlaisen tiedonomaksumistaidon (esim 600sivua englanninkielistä jargonia pääsykoealueena).
melkeen helpommaks menee lukion kautta sisään hakeminen.Kauppakorkean matikka on saakelin helppoa, kauheasti hienoja nimiä ja tentissä riittää että nappaa oikean kaavan ja lyö siihen tehtävässä annetut luvut. Lisäksi hyvä jos tentissä on yksi vaikeampi kysymys joka sekin on oikeasti ihan samantasoinen kuin "demoissa" olleet tehtävät.
Pääsykokeesta vielä että yksikään viidestä kirjasta ei ole englanniksi ja vaatii vaan perslihaksia jotta oppii mitä luki kansiksen kirjan 50. sivun kuvatekstissä. Ja ymmärtääkseni se 60 noppaa avoimessa antaa pääsykoeoikeuden vaikkei suoraan kyökin kautta pääsisikään sisään.
Nim. 37 oikein 1 tyhjä ja 2 väärin pääsykokeessa.
- lukion käyminen
koskaan mene hukkaan. Jos käy lukion ja menee sitten amikseen, niin sehän on hieno juttu, että on itselleen löytänyt sopivan ammatin. Ei se lukion käyminen kuitenkaan tee hänestä yhtään sen huonompaa ihmistä.
Voihan tietysti ajatella, että se kolme vuotta meni hukkaan, mutta se on mielestäni hyvin kapea näkökulma. Se saattoi mennä hukkaan siinä mielessä, ettei siitä sitten ollut apua tulevan ammatin hakemisessa, mutta ei kai ihmisen elämä nyt pelkästään työstä ole kiinni. Ja nyt hän ainakin tietää mitä tahtoo ja varmasti muutaman vuoden vanhempana osaa myös opiskella ammattiinsa kunnolla. Eikä sitä tiedä, vaikka tuossa ammatissakin jossain vaiheessa se lukion käyminen voisi osoittautua hyödylliseksi.
Jos nuori ihminen haluaa keskeyttää yliopiston ja päästä tienaamaan, niin siinä kyllä on aivan turhaa kiirettä.
Menet sinne lukioon ja katselet, kuinka se alkaa sujua. Jos tuntuu, ettei se ole oikea paikka, niin pääseehän sieltä sitten pois. Mutta sitten ei tarvitse myöhemmin ainakaan miettiä, että olisiko sitten pitänyt se käydä. Sellaisiakin ihmisiä tulee jatkuvasti eteen, muun muassa siskoni katuu nyt kovasti sitä, ettei tullut aikoinaan lukioon menneeksi. Häntä kun on alkanut kiinnostaa kovasti sellainen ammatti, jossa lukiota olisi tarvittu.
Nuorella ihmisellä ei pitäisi olla kiirettä mihinkään. Sinäkin joudut täyden eläkkeen saadaksesi käymään töissä suunnilleen 70-vuotiaaksi, vaikka aloittaisitkin alle kaksikymppisenä. Eli kokeile nyt millainen se lukio on, ja jos ei ota tulta, niin vaihda sitten sieltä pois. Se yksi vuosi - tai edes ne kolme vuotta - eivät loppuelämäsi kannalta ole mistään pois.- Ville
Olen samaa mieltä kuin edellinen. Lukio on yleissivistävä koulu, ja yleissivistys ei mene koskaan hukkaan, päätyi sitten loppuelämässä tekemään mitä tahansa. Ja lukiossa voi hyvin käydä niin, että kiinnostuu jostain alasta, jota haluaa opiskella/jonka parissa haluaa työskennellä.
Lukion jälkeen ei ole niin vanha etteikö silloin voisi uudestaan tehdä valintaa vaikkapa amikseen menosta. Silloin on 3 vuotta vanhempi, mutta se, joka väittää, että lukion opit olisivat meneet täysin hukkaan, on mielestäni väräässä.
Itse opiskelen yliopistossa ja olen työskennellyt opiskelujeni ohella useassa työpaikassa. Eniten opiskeluun kannustavat ihmiset työpaikoilla ovat 40 -henkilöt, jotka ovat aikoinaan pohtineet näitä samoja kysymyksiä ja sitten jämähtäneet kymmeniksi vuosiksi samalle työnantajalle tai ainakin samanlaisiin töihin. Lisäopiskelukin voi olla vaikeaa sitten, kun on perhettä tai asuntolainaa ja tottunut vuosien ajan säännöllisiin tuloihin, jotka ovat moninkertaiset esim. opintotukeen verrattuna. - eräs lukiolainen
Ville kirjoitti:
Olen samaa mieltä kuin edellinen. Lukio on yleissivistävä koulu, ja yleissivistys ei mene koskaan hukkaan, päätyi sitten loppuelämässä tekemään mitä tahansa. Ja lukiossa voi hyvin käydä niin, että kiinnostuu jostain alasta, jota haluaa opiskella/jonka parissa haluaa työskennellä.
Lukion jälkeen ei ole niin vanha etteikö silloin voisi uudestaan tehdä valintaa vaikkapa amikseen menosta. Silloin on 3 vuotta vanhempi, mutta se, joka väittää, että lukion opit olisivat meneet täysin hukkaan, on mielestäni väräässä.
Itse opiskelen yliopistossa ja olen työskennellyt opiskelujeni ohella useassa työpaikassa. Eniten opiskeluun kannustavat ihmiset työpaikoilla ovat 40 -henkilöt, jotka ovat aikoinaan pohtineet näitä samoja kysymyksiä ja sitten jämähtäneet kymmeniksi vuosiksi samalle työnantajalle tai ainakin samanlaisiin töihin. Lisäopiskelukin voi olla vaikeaa sitten, kun on perhettä tai asuntolainaa ja tottunut vuosien ajan säännöllisiin tuloihin, jotka ovat moninkertaiset esim. opintotukeen verrattuna.Yhdyn edellisiin. Olen ensimmäisen vuoden lukiolainen, ja olen todella tyytyväinen valintaani. Tottahan on, että lukiossa on paljon "turhaa" siis kaikenlaista pikkutietoa joista usein ajattelen, etä "mitähän tollakin tiedolla tekee". Mutta olen huomannut, että tähänastisesta lukionkäynnistä on ollut hyötyä. Kaikenlaiset vaikeat termit varjostavat elämääni, mutta lukiossa oppimani termit ovat jääneet mieleen ja selventäneet erilaisten teksien, kuten lehtien ym. ja mm. television dokumenteista saa enemmän irti.
Myös matematiikasta ja fysiikasta on ollut hyötyä käytännössä, toisin kuin peruskoulun pohjalta.
Tämän kaiken voi oppia ammattikoulussa, paremminkin ja syventävemmin, mutta niin kuin Ville kertoi, lukiossa voit kiinnostua jostain alasta, mistä et aikaisemmin edes tiennyt mitään.
Ja vaikka et tälläistä kokisi, sivistyksen ainakin saat, jos viitsit käydä kurssit tosissasi.
Hukkaan nämä kolme vuotta eivät mene. Aina oppii jotain, aina löytää jotain hyödyllistä ja kiinnostavaa, ja sitä paitsi, voithan käydä ammattikoulun lukion jälkeen. Ja sitten halutessasi jatkaa esim ammattikorkeaan.
Ja sitten on vielä tämä yhdistelmätutkinto. Itse pidän sitä liian raskaana, ehkä hieman hyödyttömänäkin, ainakin itselleni. Minä koen, että on aikaa opiskella. Että ei tarvitse hätäillä työelämään päästäkseni. - littlewitch89
eräs lukiolainen kirjoitti:
Yhdyn edellisiin. Olen ensimmäisen vuoden lukiolainen, ja olen todella tyytyväinen valintaani. Tottahan on, että lukiossa on paljon "turhaa" siis kaikenlaista pikkutietoa joista usein ajattelen, etä "mitähän tollakin tiedolla tekee". Mutta olen huomannut, että tähänastisesta lukionkäynnistä on ollut hyötyä. Kaikenlaiset vaikeat termit varjostavat elämääni, mutta lukiossa oppimani termit ovat jääneet mieleen ja selventäneet erilaisten teksien, kuten lehtien ym. ja mm. television dokumenteista saa enemmän irti.
Myös matematiikasta ja fysiikasta on ollut hyötyä käytännössä, toisin kuin peruskoulun pohjalta.
Tämän kaiken voi oppia ammattikoulussa, paremminkin ja syventävemmin, mutta niin kuin Ville kertoi, lukiossa voit kiinnostua jostain alasta, mistä et aikaisemmin edes tiennyt mitään.
Ja vaikka et tälläistä kokisi, sivistyksen ainakin saat, jos viitsit käydä kurssit tosissasi.
Hukkaan nämä kolme vuotta eivät mene. Aina oppii jotain, aina löytää jotain hyödyllistä ja kiinnostavaa, ja sitä paitsi, voithan käydä ammattikoulun lukion jälkeen. Ja sitten halutessasi jatkaa esim ammattikorkeaan.
Ja sitten on vielä tämä yhdistelmätutkinto. Itse pidän sitä liian raskaana, ehkä hieman hyödyttömänäkin, ainakin itselleni. Minä koen, että on aikaa opiskella. Että ei tarvitse hätäillä työelämään päästäkseni.Kaksoistutkinto on raskas ja yo-kirjoituksiinkin joutuu valmistautumaan itsenäisemmin, koska amis kurssit menee lukion syventävien päälle
- omanäkökanta
Itse tunnen monia amiksen ja monia lukion käyneitä ihmisiä. Mitenkään 'amiksia' väheksymättä, lukion käyneet omaavat yleensä jonkunnäköisen yleissivistyksen, joten niiden kanssa on mahdollista jutella esim maailman menosta, poliitikasta ym ym. Sen sijaan amiksien kanssa keskustelut joudutaan rajaamaan auto/rakennus/vastaavaan 'käytännön' äijä-aiheeseen.. Hyviä kavereita kaikki, ei siinä mitään. Ei niiden lukion käyneiden kanssa voikaan sit puhua auton tunaamisesta ym, mutta jokatapauksessa erot on aika päivänselviä.
- Ruinaldo
Aikamoista yleistä taas edellisellä. Eivät kaikki amislaiset tuunaa autojaan, saati ole kiinnostuneita vain omasta alastaan.
- Ruinaldo
Yleistystä, tarkoitin.
- sdffsdfsdfsd
Ruinaldo kirjoitti:
Yleistystä, tarkoitin.
Nämä peruskoulusta suoraan yliopistoon lässyttäjät voivat pitää naamansa ummessa. Kypsymättömiä kateellisia *as*koja he vain ovat. Ei todellakaan ole 16 vuotiaasta yliopistomaailmaan. TODELLA SÄÄLITTÄVÄÄ. Jos ei ymmärrä, että lukioajan kolmen vuoden aikana saa irti niin paljon muutakin - ja se tieto ei ole edes se tärkein homma.
Ja mitenköhän 16 vuotias aikoo päästä sisään yliopistoon? Esim. Kauppikseen? Saa aikamoiset lahjat olla. Ensinnäkään edes matematiikan taidot eivät riitä sinne pääsyyn - puhumattakaan sitten taloustieteellisistä asioista. 40 sivun koealueet vaihtuu yli kymmenkeraiseksi. Millä nämä voi keskenkasvuinen lapsi omaksua. KILPAILU ON KOVAA.
Lähinnä säälittää nämä "lukio on turhaa".
Nimimerkillä,
Tämän kevään kirjoittaja. Päästötodistuksen kaikkien aineiden ka. 9,X - littlewitch89
Opetetaanhan lukiossa paljon turhalta tuntuvaakin, mutta myös paljon yleishyödyllisiä käytännön juttuja, jotka ihan oikeesti on must know-juttuja
- hensu
ei kannata mennä lukioon ellet halua käydä yliopistoa...amiksestaki pääsee ammattikorkeaan,niin parempi käydä se.. ite oon nyt abi ja koko ajan tuntuu että ois pitäny lopettaa lukio kesken aikoja sitten..Mut kuitenki kirjotin tänä vuonna ja huonoilla tuloksilla pääsin läpi. Tämän jälkeen meen amikseen(jos pääsen mihinkään ku on niin huonot paperit)..ja ois ollu paljon helpompaa mennä suoraan mennä suoraan sinne amikseen...Mut tsemppiä sulle jos jaksat lukee vielä kolme vuotta!:)
- ....
Itse olen 20-vuotias tytteli ja lukioni venyi neljään vuoteen, nyt aion suunnistaa ammattikouluun. Saan hyväksiluettua lukiossa käymiseni vuoksi noin vuoden pois ammattikouluopiskelusta, joten ammatin saan 1,5-2,5vuodessa. Eli ei se lukion käyminen ihan hukkaan mennyt edes tältä kantilta katsottuna. Välillä harmittaa että menin tuhlaamaan elämästäni neljä vuotta lukiossa vaikka en ole menossa ainakaan ihan hetkeensä ammattikorkeaan, yliopistoon en varmasti koskaan. Enkä vieläkään tiedä mikä tahdon olla "isona" joten ei se lukion käyminen auttanut siihenkään.
Kuitenkin olen saanut varmasti paljon enemmän yleissivistävää ja joskus hyödyllistäkin/tarpeellistakin tietoa kuin jos olisin käynyt vain ammattikoulun. Olen päässyt töihin mielestäni ihan yhtä hyvin kuin ammattikoulun käyneet kaverinikin, joten siltä kannalta ajateltuna olen kyllä ihan tyytyväinen valintaani. - sadfsfad
"ois ollu paljon helpompaa mennä suoraan mennä suoraan sinne amikseen...Mut tsemppiä sulle jos jaksat lukee vielä kolme vuotta!:")
Häviäjät menee aina siitä missä aita on matalin! Jos kaikki olis tollasia yhteiskunta ja kehitys alkais polkemaan paikoillaan.
3 vuotta ei ole mitään.. etenkin kun lukion aikana ei todellakaan tarvitse tehä mitään älyttömästi hommia jos on vähääkään älliä päässä. hyvien arvosanojen eteen sen sijaan joutuu ehkä vähän rehkimään - sekin vaan koeviikkoa edeltävinä päivinä sekä yo-kirjoituksia varten.. - vähän
sadfsfad kirjoitti:
"ois ollu paljon helpompaa mennä suoraan mennä suoraan sinne amikseen...Mut tsemppiä sulle jos jaksat lukee vielä kolme vuotta!:")
Häviäjät menee aina siitä missä aita on matalin! Jos kaikki olis tollasia yhteiskunta ja kehitys alkais polkemaan paikoillaan.
3 vuotta ei ole mitään.. etenkin kun lukion aikana ei todellakaan tarvitse tehä mitään älyttömästi hommia jos on vähääkään älliä päässä. hyvien arvosanojen eteen sen sijaan joutuu ehkä vähän rehkimään - sekin vaan koeviikkoa edeltävinä päivinä sekä yo-kirjoituksia varten..lukion jälkeen amis kestää 2 vuotta. kurssit tai oppitunnit ovat erillään peruskoulun käyneistä amiksista. eli saman ikäisten kanssa opiskelisit.
teoriaa lukion käyneillä ei ole, vain käytäntöä, siksi lyhyempi aika.
p.s. suosittelen lukion käymistä, jos
A) keskiarvo on päälle 7, mielellään vähintään 7,5
B) ei ole kiinnostavaa alaa amiksessa
C) haluaa alalle jossa tarvitaan yo-tutkintoa
D) jaksaa opiskella (useimmiten) intensiivisesti
- minä
tiedätkö jo, että mikä ala sinua kiinnostaisi, mihin amiksessa voisit mennä? itse tiesin heti, että menen lukioon, ja yksi syy oli se, että en vielä tiennyt mille alalle haluaisin opiskella, joten kolme vuotta lisää miettimisaikaa on hyvä. jos sinulla ei ole mitään tietoa, mikä ala kiinnostaa, suosittelen lukioa. :) eikä se todellakaan mene hukkaan. yleissivystystä tulee paljon, joka edellä on jo todettu. ja voihan sen lopettaa, jos ei jaksa olla siellä..
- Abineiti86
Luin kirjoituksesi, jossa jo hieman kaduit lukioonmenopäätöstäsi. Itse kirjoitin tänä keväänä ylioppilaaksi neljän vuoden lukio-opiskelun jälkeen. Yksi vuosi tosin oli välivuosi(, jonka jälkeen en todellakaan enää meinannu saada itseäni kirjojen ääreen...) Ylä-asteen jälkeen mulle oli itsestäänselvyys jatkaa lukioon, sillä olin luokan priimus ja elänyt koko pienen elämäni orjallista eloa koulukirjojen ja rankan urheilemisen parissa. Vanhemmat ovat aina odottaneet minulta PALJON, joten valkolakkikin kuului heidän suunnitelmiinsa ja minun oli saatava se. En kannusta sua menemään lukioon, jos tunnet, että haluat elämältäsi muutakin kuin koulua ja koeviikkoja yms... Kyllä elämässä pärjää yhtä hyvin ilman ytl:n sensorien kaikkivaltiaiden arvostelujen läpi kulkemistakin... ! :)
Lukio tosin ei ole pelkkä lukemisen ja intensiivisen opiskelun kehto. Itse olen kasvanut henkisesti tosi paljon näiden vuosien aikana. Täällä joku suositteli sulle suoraan avointa yliopistoa ylä-asteen jälkeen, mutta älä todellakaan noudata tuota neuvoa. Kyseinen henkilö ei taida olla lainkaan perillä yliopisto-opiskelusta... Kyllä se tietomäärä minkä lukiosta saa, on arvokasta. Lisäksi oppii oman opiskelutekniikkansa ja stressinhallintaa ym. taitoja, joita taatusti tulee myöhemmissä opiskeluissa tarvitsemaan. Itse kasvoin omien lukiovuosieni aikana koulukiusatusta ja hiljaisesta hikestä itsevarmaksi ja rohkeaksi nuoreksi aikuiseksi. Olen saanut valtavasti uusia kavereita ja nautin täysillä nuoruudestani! (Tosin suurin tekijä siihen, että muutuin näin valtavasti myös ajatuksiltani oli se Välivuosi!!!!) Olen lähdössä opiskelemaan tasan omaa unelma-alaani, enää en halua toteuttaa vanhempieni unelmia, vaan aion elää itselleni ja tehdä itse omat tulevaisuuttani koskevat päätökset!!!
Joo, tulipas taas kirjotettua! Mutta ihan oikeesti kannattaa kuunneella omaa "sisäistä" tahtoa... Lukio minulle oli aivan paras ratkaisu! Nyt oodotan innolla lakkiaisia! :) Ennen niitä on kuitenkin luvassa kahen viikon etelänmatka kavereitten kanssa!!! Mutta aurinkoista kevättä sinulle! Muista, että ei elämässä ole mihinkään hoppua, voithan alottaa lukion ja kokeilla miltä opiskelu siellä maistuu!
... Vaihdat sitten jonnekin muualle, jos alkaa ahdistamaan!!! :) - Niiskuneitööö
Hei! minä olen käynyt kauppaoppilaitoksen. Nykyisin opiskelen aivan toista alaa amk:ssa. Jos itse pääsisin vuoteen 2001 takaisin, valitsisin lukion. Peruskoulun jälkeen halusin vain ammatin ja nopeasti töihin. Valitettavati elämä ei ihan niin helppoa ole. Toimistotöitä (vakinaisia) on todella vaikea löytää. Nyt olen kaksi vuotta amk:ssa opiskellut ja tämäkään ala ei ole aivan unelma. Yliopistolle yritän päästä, mutta aika vaikeaa tulee olemaan pelkän kokeen kautta. Ammattikouluun kannattaa mennä vain jos 100 % varmuudella löytyy ala, joka kiinnostaa vielä valmistumisen jälkeenkin. Kyllähän amiksen on helpompi päästä amk:hon kuin ylioppilaan, siitä ei pääse mihinkään. Matikka ym. paljon helpompia ammattikoulussa. Jos taas valitsee ammattikoulun hetken mielijohteesta, kuten itse! niin saattaa käydä niin ettei ala enää kiinnosta, eikä töitäkään löydy. Olen siis opiskellut sekä ammattikoulussa että amk:ssa nyt väärää alaa. Jollain menee vähän kauemmin unelmajutun löytämiseen;) Mene lukioon niin, sitten on sen jälkeen enemmän väyliä auki. Itse suoritan juuri iltalukiossa pitkää matikkaa ja fysiikkaa. Ihan naurettan helppoa oli kauppiksen matikka! Mieti siis tarkkaan, mitä haluat! ei tule sitten masennusta, huonojen valintojen takia...
- Johku
"Kyllähän amiksen on helpompi päästä amk:hon kuin ylioppilaan, siitä ei pääse mihinkään. Matikka ym. paljon helpompia ammattikoulussa."
En nyt ehkä ihan käsittänyt. Onko amiksen oikeasti muka niin paljon helpompi päästä amk:hon? Entäs jos haluaa linjalle, missä luetaan paljon kieliä ja amiksessa niitä ei ole opetettu juuri yhtään? (ainakaan lukioon verrattuna)
Ja toiseksi: Miten ammattikorkeeseen pääsee helpommin, jos matikkakin on amiksessa helpompaa? Eikö luulisi, että lukion "vaikeammalla" matikalla olisi helpompi pyrkiä amk:hon?
Näistä asioista kaipaisin sinulta hieman tarkennusta :) Onhan totta, että jos käyt amiksessa esim. sairaanhoitajalinjan niin pääset amk:hon helpommin opiskelemaan kyseistä lähellä olevaa alaa, mutta lukiosta kuitenkin saa yleissivistävän koulutuksen. - Vastaaaaaaaaaan siulle
Johku kirjoitti:
"Kyllähän amiksen on helpompi päästä amk:hon kuin ylioppilaan, siitä ei pääse mihinkään. Matikka ym. paljon helpompia ammattikoulussa."
En nyt ehkä ihan käsittänyt. Onko amiksen oikeasti muka niin paljon helpompi päästä amk:hon? Entäs jos haluaa linjalle, missä luetaan paljon kieliä ja amiksessa niitä ei ole opetettu juuri yhtään? (ainakaan lukioon verrattuna)
Ja toiseksi: Miten ammattikorkeeseen pääsee helpommin, jos matikkakin on amiksessa helpompaa? Eikö luulisi, että lukion "vaikeammalla" matikalla olisi helpompi pyrkiä amk:hon?
Näistä asioista kaipaisin sinulta hieman tarkennusta :) Onhan totta, että jos käyt amiksessa esim. sairaanhoitajalinjan niin pääset amk:hon helpommin opiskelemaan kyseistä lähellä olevaa alaa, mutta lukiosta kuitenkin saa yleissivistävän koulutuksen.Todellakin on helpompi! Esim. fysiikka & kemia on yksi sama, sain kurssista 5. Ja kurssin sisältö kauppiksessa: esitelmä aminohapoista (plakiointia netistä) ja sitten raksi-ruutuun koe. Että sillai ja aiheet kurssilla käsitteli jotain tuotetuntemusta, missä lämpötilassa elintarvikkeitä säilytetään?!?! Matikan -kurssit käsitteli yllätysyllätys pelkästään kauppamatematiikkaa helppoja prosenttilaskuja ja korkolaskentaa, kaavat suoraan kirjasta! Amk-haussa lukiolainen saa samat pisteet sekä pitkästä että lyhyestä matikasta, hiukan sortoa pitkän lukeneille. No monilla aloilla amk:ssa riittää helppo kauppismatikka. Itse opiskelen insinööriksi. Haussa Kemia&fysiikka -kurssista sain 5 eli täydet pisteet, matikan -kurssien keskiarvo oli 4,2 eli toiseksi parhaat pisteet, viestintä 4 ja ruotsi sekä englanti 4. Amiksessa oli kylä helppoa;) Mutta mie aherran tuon ylioppilastutkinnon ja pääsen yliopistoon!
- tauno sammu
Itse kävin lukion lähinnä omaisten painostuksesta, ja joka puolelta syötettyjen leveän leivän valheiden sokaisemana, vaikka meninkin ammattikorkeaan. Luulisin että hyödyllisempää olisi ollut mennä amikseen vaikka metallipuolelle, kun konepuolella nykyään olen.
Lukiossa käytin aikani enimmäkseen kaikenlaisiin pilipalikursseihin keramiikasta filosofiaan, joista ei ollut muuta hyötyä kuin että sain vaaditun määrän kursseja kasaan ja asenne opetukseen oli sen mukaista.
Ammattikorkeassa sitten piti opetella hitsaamaan ja sorvaamaan ja purkamaan koneita ynnä muuta käytännöllistä, joskaan ei kovin paljoa.
Lukiota suosittelisin jos ei halua tehdä mitään ja on menossa yliopistoon, sillä lukiosta pääsi ihan oikeasti lukematta läpi, ja samoilla papereilla eteenpäin.
Ammattikorkeaan jos taas haluaa niin voi ihan hyvin mennä ammattikouluun olettaen että käy sen myös kunnolla.
Itselleni oli oikeastaan se ja sama kumman kävin, lukiossa sai kuitenkin itse väsätä lukujärjestyksensä ja oli muutenkin todella vapaata, mikä oli ihan hyvä juttu.- Gillian
Kyllähän lukiosta varmaan pääsee "lukematta läpi" niinkuin tämä iänikuinen sanontakin kertoo, mutta minä ainakin halusin panostaa opiskeluuni ja saada kunnon paperit, jotta on sitten muuallekin mahdollisuuksia kuin vain ammattikouluun.
- .....
Jos haluat elää nuoruutes kirjojen kanssa, mene sitten lukioon. Mutta jos haluat työ elämään ja tienaamaan aijemmin kannattaa mennä ammattikouluun. Minun mielipide lukiosta: Siellä saa yleissivistystä ja vaatii jatko-opintoja.
On se tietysti hienoo lukee n kolme vuotta elämästä yhden helvetin lakin takia.
oon lukion ykkösellä meinaan lähtee amikseen.- se sitten hienoa
neljäkymmentäviisi vuotta elämästä tehdä sitä samaa työtä johon alle kaksikymppisenä meni.
Tarkoitan vain sitä, että kolme vuotta nuoren ihmisen elämässä on koko elämän kannalta täysin merkityksetön aika ajatella, että se menisi hukkaan. Kyllä niitä töitä ehtii tehdä myöhemminkin sitten.
- Hautaanko teillon kiire?
Voin näin kokemuksesta sanoa, että niitä vääriä teitä teillä tuskin on. Jotkut reitit ovat vain hitaampia kuin toiset.
lukion tai ammattikoulun voi käydä ihan missäjärjestyksessä haluaa.
ja kaksoistutkinto EI vastaa lukion päättötodistuksen antamaa yleissivistystä! (=paremmat valmiudet pärjätä jatko-opinnoissa =vähemmän hampaiden kiristelyä tulevaisuuden opinnoissa)- Ma-Yok
siitä minäkin aikoan sanoakiin! hyvin sanottu!
- abityttönen2006
Kävin lukion ja nyt olen vain vaille valmis abi. Kolmen vuoden kokemus maailman parhaassa lukiossa on antanut minulle paljon ystäviä ja uusia näkökulmia elämään. Hetken harkitsin ysiluokalla amiskaan menoa,mutta onneksi en mennyt.
Unelmani on päästä auttamaan niitä jotka tarvitsevat apua, mutta selvää alaa en osaa päättää. Vielä kuukausi sitten päätin, että haluan Amk hoitoalalle, mutta lukion vuosien jälkeen se tuntuu turhalta ja opiskelun hukkaamiselta. Hain Amk ja viime hetkellä vaihdoin matkailun ekaksi. Hoitoalalla maksetaan kovasta työstä liian vähän palkkaa ja en halua jämähtää siihen.
Olen keskiverto oppilas elikkäs keski-arvo on kasissa ja kirjoituksista tulee näillä näkymin C,M ja E ja ainiin se ruotsin A:D. Olen salaa unelmoinut lääkikseen hakua, mutta yhden kemian kurssin käyneenä haluan pitää väli-vuoden ja käydä iltalukiossa lisää kemiaa ja fysikkaa ja mahdollisesti parantaa keskiarvoani ja mahdollisesti korottaa kirjoituksieni tuloksia.
Ajattelin siis yliopiston hakua.Pidän välivuoden ja mietin tarkkaan mihin haluan ja mitä "jaksasin" lukea. Samalla tavalla lukio voi olla sinulle lisää aikaa tuova välivaihe. Monet tädit ja sedät ovat sanoneet,että kolme vuotta on lyhyt aika elämässäsi ja jos vietät sen sivistäen itseäsi niin hyvä vain. Itse ajattelen ehkä samalla tavalla, kuin sinä. Miksi menisin lukio opiskelun jälkeen Amk "hukkamaan" n.4 vuotta elämästäni vain mennäkseni alipalkkatuihin aloihin?! Ja älä anna perhetaustasi vaikuttaa mitä itse haluat!
Suositelen ylittämään rajojasi ja välttämään paikkoja mistä aita on matalin! Amiskan kautta pääsee kyllä hyviin aloihin, mutta tiedätkö 9 vuoden peruskoulutuksen jälkeen mitä haluat tehdä todennäköisesti loppuelämäsi?
Olen huomannut, että kaikki jotka ovat lukiosta amiskaan vaihtaneet ovat olleet keskivertoa huonompia opiskelijoita. Harvat "hyvät" oppilaat ovat vaihtaneet lukiosta amiskaan. En kiellä,että niitäkin löytyy suomesta.
Tulipas tekstiä:), mutta lyhyeesti sanottuna suosittelen lukioon menemistä. Joku taisikin sanoa edellisissä teksteissä, että mihin tämä maa joutuisi jos kaikki menisivät siitä mistä aita on matalin. - littlewitch89
Itse kun vuosi sitten tein päätöksen, ei se ollut helppo kyllä tuli amistakin mietittyä. mutta jälkeenpäin en oo katunu, esim.psykologia on antanu paljon hyödyllisiä käytännön tietoja ja taitoja. Kaikki opiskelu vaatii töitä, myös amis. Pidetään lukiossa hauskaakin diskojen ja erilaisten retkien esim. teatteriin sekä teemapäivien muodossa. Ja aina voi vaihtaa amikseen jos siltä tuntuu päinvastoin on hankalampi tehdä
- arska86*
mikä sun puh.num on?
- gree
Vähän aiheen vierestä, mutta tietääkö joku, miten lukion käyneet hakevat ammattikouluun? Ilmeisesti siinä on eri käytäntö kuin peruskoulusta ammattikouluun hakevilla, joilla on se normaali yhteishaku
- Ma-Yok
Rehelisesti sanottu ettäs lukion vaikea mutta pitä jaksa lopujen lopuksi pääset ruokiman oma perhe ja itseäsi tarpeeksi kun koskaan alussa ei jaksa mutta lopuussa saat suuri osaa siitä jotku luule ettäs se on aikaa hukaminen mutta ei ole!
T.Ma-Yok bollaz - lukion käynyt tyyppi
Joo kaduttaa kun kävin lukion. 3 vuotta meni hukkaan, sillä minun arvosanoilla ja lukemisella ei sitten päästykään yliopistoon. Lukioon tulikin mentyä vain, koska kaveritkin meni. Eli vähän sama tilanne kun sinun vanhimmalla isosiskollasi.
Nyt voisin olla onnellisesti työelämässä jos olisin heti menny amiskaan, eikä tehä pätkätöitä ja etsiä opiskelupaikkkaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236819Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401221Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61817Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93784Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14726- 43723