Tasokokeesta (JLPT)

JapanilaisenMies

Japanin tasokoe (JLPT) sitten tuli ja meni sitten. Ykköstä yritin ja yritykseksi se jäi. Pitää vain yrittää tänä vuonna uudestaan.

Onko muita kokeeseen valmistautujia palstalla? Olisi hienoa vaihtaa ajatuksia siitä miten kokeeseen kannattaisi valmistua.

7

2119

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harakka

Tein nelostason viime jouluna, ja se meni sen verran kevyesti läpi että ajattelin yrittää kolmosta tänä vuonna.

Eipä tässä mitään vinkkejä tosin ole, harjoittelen kolmostason kanjeja silloin kun käsilläni on kynä, paperia ja ylimääräistä aikaa, mutta muuten en ole vielä sen kummemmin opiskellut (jos normaaliin päiväjärjestykseen kuuluvia japanin tunteja, mangan lukemista, levyjen kuuntelua jne. ei lasketa). Ajattelin kesällä katsella uusia oppikirjoja Japanista, niin jos syksyllä saisi itseopiskeltua vähän reippaammin kun tuskin tunneillekaan olen menossa. Kirjavinkkejä otetaan vastaan!

• JapanilaisenMies

Omasta kolmostasostani on jonkin verran aikaa joten en oikein uskalla sen kummemmin neuvoa, muuten kuin käyttämään japania vain niin paljon kuin mahdollista.

Pari hyvää kirjaa tosin tulee mieleen. Nämä olen lukenut monta kertaa ja niistä saa aina uutta irti.

Making Sense of Japanese.
        http://www.amazon.com/gp/product/4770028024/sr=8-1/qid=1145546051/ref=pd_bbs_1/102-2566848-5164137?_encoding=UTF8
        Kerrassaan loistava kirja japanin perusteista. Ja tämän luettuaan ei enää koskaan ajattele että japani olisi jotenkin epämääräinen kieli.

Basic Connections.
        http://www.amazon.com/gp/product/4770028601/qid=1145546289/sr=2-1/ref=pd_bbs_b_2_1/102-2566848-5164137?s=books&v=glance&n=283155
        Hyvä kirja joka opettaa sujuvaa japanin lauseiden yhdistämistä.

• harakka
        JapanilaisenMies kirjoitti:

Omasta kolmostasostani on jonkin verran aikaa joten en oikein uskalla sen kummemmin neuvoa, muuten kuin käyttämään japania vain niin paljon kuin mahdollista.

Pari hyvää kirjaa tosin tulee mieleen. Nämä olen lukenut monta kertaa ja niistä saa aina uutta irti.

Making Sense of Japanese.
        http://www.amazon.com/gp/product/4770028024/sr=8-1/qid=1145546051/ref=pd_bbs_1/102-2566848-5164137?_encoding=UTF8
        Kerrassaan loistava kirja japanin perusteista. Ja tämän luettuaan ei enää koskaan ajattele että japani olisi jotenkin epämääräinen kieli.

Basic Connections.
        http://www.amazon.com/gp/product/4770028601/qid=1145546289/sr=2-1/ref=pd_bbs_b_2_1/102-2566848-5164137?s=books&v=glance&n=283155
        Hyvä kirja joka opettaa sujuvaa japanin lauseiden yhdistämistä.

Basic Connections minulla onkin sopivasti ennestään tilauksessa, mutta täytyy kirjoittaa tuo toinenkin ehdotus ylös.

Kirjastosta löytyi yllättäen mukaan Japanese for Everyone jota joku edellisessä kokeessa suositteli. Rakenteita siinä näytti ainakin olevan ihan kiitettävästi, joten taidan kopioida sen myöhemminkin luettavaksi.

• sasae

Minäkin kävin yrittämässä ykköstasoa (jos nyt puhumme samasta kokeesta, siitä joka oli viime joulukuussa). Ei mennyt läpi. Ei muuta kuin kanjien opiskeluun.

Tietokoneella voi hommata kanjit flashcard-ohjelmalla. Näin niiden opiskelu on hiukan kuin pelaisi tietokonepeliä.

Gambarismashou!

• JapanilaisenMies

Eiköhän se ollut sama testi. Eli
        nihongo nouryoku shiken
        Japan language proficiency test

Viime joulukuun testi oli kyllä rankka kokemus. Mutta tänä vuonna on tarkoitus yrittää uudelleen.

Mitä flashcard ohjelmaa käytät PC:llä?
        Etsin itse ohjelmaa johon saa helposti lisättyä kortteja, sillä opiskelen mieluiten kanjeja kokonaisten sanojen yhteydessä.

Palm:lle on olemass varsin hyvä ohejelma nimeltään SuperMemory. Mutta kortit siihen pitää tehdä Palm:ssa joka voi olla varsin hankalaa jos ei samassa koneessa ole japanin sanakirjaa.

• sasae
        JapanilaisenMies kirjoitti:

Eiköhän se ollut sama testi. Eli
        nihongo nouryoku shiken
        Japan language proficiency test

Viime joulukuun testi oli kyllä rankka kokemus. Mutta tänä vuonna on tarkoitus yrittää uudelleen.

Mitä flashcard ohjelmaa käytät PC:llä?
        Etsin itse ohjelmaa johon saa helposti lisättyä kortteja, sillä opiskelen mieluiten kanjeja kokonaisten sanojen yhteydessä.

Palm:lle on olemass varsin hyvä ohejelma nimeltään SuperMemory. Mutta kortit siihen pitää tehdä Palm:ssa joka voi olla varsin hankalaa jos ei samassa koneessa ole japanin sanakirjaa.

Sain sen flashcard-ohjelman kielikoulustani eli on heidän itse kehittämänsä. Sitä ei voi ostaa mistään. Joka oppituntia tavallaan pelataan niin kauan, että kaikki kanjit osaa.

Ja tuo testi se oli. Ykkönen oli tosiaan vaikea. Ja jossain helevetin kuusessa.

• Yatsu

Tarkoitus olisi yrittää tänä vuonna JLPT:n kakkostasoa. Töitä se kyllä teettää... Etenkin kanjeja pitäisi opiskella ahkeraan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      170
      2081
    2. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      37
      1465
    3. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      132
      1154
    4. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      56
      902
    5. olisit voinut mies edes

Pyytää anteeksi 🙏🫶
      Ikävä
      55
      846
    6. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      250
      814
    7. Kääminsä polttanut taksi suomussalmella

Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen
      Suomussalmi
      20
      792
    8. Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."

Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S
      Tanssii tähtien kanssa
      18
      735
    9. Aina ku nään sun kuvan

Tekis mieli kirjoittaa viesti: Moi kulta, on ikävä❣️🤗 ihan noin vain, lyhyt ja ytimekäs 😁🤭
      Ikävä
      58
      713
    10. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      198
      634
    Aihe