Mistä moraali tulee?

MunNimi

Markku Koivisto kysyi taannoisessa TV2:n Jumala-illassa Arno Kotrolta, mistä moraali sitten tulee, kun Kotro oli todennut, ettei moraaliselle toiminnalle ole edellytyksenä 2000 vuotta vanhan mytologiakirjan sisältö.

Onko moraali absoluuttinen, Jumalan antama säännöstö kuten nähdäkseni uskonnollisissa piireissä tavataan ajatella?

Vai onko kyseessä eri ihmisyhteisöjen käytännön tilanteiden ja mahdollisesti yksittäisten ihmisten päähänpistojenkin pohjalta aikojen saatossa muodostama 'paketti' kirjoitettuja (laki) ja kirjoittamattomia sääntöjä, joilla asiat on aikojen kuluessa jaoteltu hyväksyttäviin ja ei-hyväksyttäviin asioihin?

Moraalillehan kuitenkin ovat tyypillisiä aikakausien saatossa esiintyvä vaihtelevuus, vähemmän yksiselitteisyys sekä yksilöiden, uskontojen ja kansakuntien tasolla esiintyvät eroavaisuudet jne.

Mitäs siis tuumaatte; mistä moraali tulee?

13

399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikä erottaa

      ihmisen eläimestä. Näemmekö ihmisen, vai mitä tahansa muuta: erivärisen, -kokoisen, eri uskonnon edustajan, rikollisen, prostituoidun jne. Ja kohtelemmeko heitä oikeasti sen mukaisesti, ei vain puheen tasolla. Mikä ministeri se sellainen on, joka ei ole koskaan jalallaan astunut metroon?

      • Mun_Nimi

        >Inhimillisyydentaju on se, mikä erottaa ihmisen eläimestä<

        ..on se, joka muun muassa erottaa ihmistä eläinlajina muista lajeista.


    • tarjasusanna

      moraali on yhteinen ja yksityinen..
      siihen vaikuttaa jokaisen ihmisen sisälle asennettu mekanismi - mutta kulttuuri ja ihmisen henkilökohtaiset kokemukset vaikuttavat myös syvästi siihen

    • mrxx

      Ei Koivisto sitä tarkoittanut, että vain uskova ihminen voi omata hyvän moraalin. Pointti oli selkeesti se, että kristinusko on antanut kaikille meille hyvät ja hienot arvot joiden mukaan monet elävät, vaikkei uskossa olisikaan, ja nyt oli huoli se, että mistä lapset saisivat nämä samat arvot jos uskonnonopetus kokonaan lakkautettaisi kouluissa. Uskon kyllä, että omatunto on asetettu meille kaikille ilmoittamaan Jumalan antaman moraalin, mutta sen tukena varmasti on uskonnon opetuksella ollut jonkinlainen rooli kasvatuksessa. Jokaisenhan kuitenkin tulis tietää, että omaatuntoakin voi korvata monella erilaisella opetuksella kuten natsi-Saksasta saimme huomata.

      • Mun_Nimi

        Enhän aloituksessa väittänytkään, että Koivisto tarkoitti sitä tai tuota. Lainasin vain melko suoraan heidän repliikkejään alustukseksi tälle avaukselle.

        Sen sijaan nyt tässä vaiheessa voin todeta, että uskovaisten parissa melko usein esiintyy ajattelua, että jollei ihminen ole uskossa niin silloin se voi/saattaa tehdä mitä tahansa. Tämän osoitti esimerkiksi ko. ohjelmassa ja kyseisessä 'moraali-kohdassa' nuorenparin miespuolisen tyypin heittämä kovaääninen ja mielestäni varsin asiaton letkautus tyyliin "niin ja kun meillä ei ole mitään tiettyä moraalia niin mehän voidaan sitten käydä vaikka naapurin vaimoa tervehtimässä" vihjaten sillä ateistien moraalista. 'Tervehtiä' -sanan paikalle voit ite laittaa asiayhteyteen osuvamman sanan, mitä en ite tehny ku sheriffi kerran ilmeisesti sellasen vuoksi viestini poisti, vaikka muuten oli asiallinen.


        >Jokaisenhan kuitenkin tulis tietää, että omaatuntoakin voi korvata monella erilaisella opetuksella kuten natsi-Saksasta saimme huomata.<

        Niinpä, ja on muitakin esimerkkejä kuten se, minkälaista toimintaa klu klux klanin tyypit harjoittivat aikanaan, millä tuntuu olevan vieläkin huolestuttavankin paljon kannatusta jenkkilän konservatiivien parissa.


      • ei useinkaan aiheuta toisille ihmisille hyvää. Lienee turha eritellä tälläkin palstalla esille tulleita fundamentalistisia katsontakantoja, joiden tarkoituskin on pelkästään korostaa uskovaisen omaa hurskautta ja vahvistaa hänen omia "pyhyyden tunteitaan".


    • "Sanomme ihmistä moraaliseksi olennoksi sillä perusteella, että hän tekee eron hyvän ja pahan, oikean ja väärän välillä. Tätä kykyä nimitetään moraalitajunnaksi. Toisten mielestä se on synnynnäinen, kuten kyky tuntea kipua ja nautintoa. Toiset pitävät sitä kasvatuksen tuloksena.

      - - Sitä moraalitajunnan toimintaa, joka kohdistuu omaan käyttäytymiseemme, sanomme omaksitunnoksi. Sen synnystä on esitetty monenlaisia teorioita.

      Omaatuntoa on pidetty Jumalan äänenä. Toisen teorian mukaan omatunto syntyy kasvatuksen tuloksena, joten se on yhteiskunnan ääni. Kolmas käsitys pitää omaatuntoa alkuperäisenä ihmisen ominaisuutena.

      Omantunnon arvostusta osoittaa, että monet pitävät omantunnon vapautta ihmisikeuksiin kuuluvana."

      (Harva, Urpo, Moraalin ongelmia, ss. 9,10. Keuruu,1979.)

    • vaikka tarkoittaakin pahan ja hyvän erottamista toisistaan, on tietysti erittäin vaikeaselkoinen käsite. Ajattelisin moraalin olevan uskonnollista dogmeista erillinen, sisäsyntyinen ominaisuus. Sen voisi määritellä olevan luontainen ymmärrys, joka estää tekemästä toisille ihmisille tai eläimille pahaa.

      Jos moraalin määritelmälle lähdetään hakemaan perustaa uskonnosta, ollaan hakoteillä. Uskonto (kristillisyys) perustuu Raamattuun, joka taas välittää kirjoittajiensa 2000 vuoden takaisia moraalikäsityksiä. Heidänkin moraalinsa on ollut subjektiivinen, kuten se on nykyihmisilläkin. Kaikkia Raamatun kirjoittajilta kopioituja käsityksiä moraalista ei mitenkään voi nykymittapuun mukaan pitää hyvinä eikä moraalin yleisen määritelmän mukaisina. Raamatun opetukset johtavat nimittäin usein kärsimyksen aiheuttamiseen.

      Moraalikäsitys voi olla ihmisillä täysin erilainen. Paitsi erilaiset vakaumukset, voivat moraalia muuttaa tietyt aivoja degeneroivat ja psykoottiset sairaudet. Mielestäni moraalin voi määritellä ainoastaan yleisellä tasolla: kärsimyksen aihteuttamista estävä sisäinen tunne. Se olisi yleiskielen merkitys moraali-sanalle. Se lienee oikeastaan synonyymi omalletunnolle. Jokaisen ihmisen omatunto on kuitenkin subjektiivinen.

      Moraali subjektiivisena käsitteenä voi siis olla sisäsyntyistä tai uskonnosta kumpuavaa. Kasvatuksella lienee myöskin osuutensa moraalikäsitysten muodostumiseen.

      Olen yrittänyt tehdä eroa "yleisen" moraalikäsitteen ja henkilökohtaisen, subjektiivisen moraalikäsitteen välille. Niitä pitäisi tarkastella jossain määrin erillisinä.

      • Mun_Nimi

        geenistöömme pohjautuvalla moraalitajulla lienee silläkin oma osuutensa moraalikäsityksissämme. Lisäksi uskon, että ainakin osittain moraalitaju on kehittynyt ihmiseen myös käytännön tilanteiden seurauksena ja niistä opittuna ajatteluna, jotka sitten ovat periytyneet sukupolvilta toisille.

        Annan yhden, hiukan kärjistävänkin esimerkin, jossa ajatuksena on, miksi tappaminen on moraalitonta, jos sen yhteydessä voi enää moraalittomuudesta puhuakaan. Kuitenkin, hyväksyttävä/ei-hyväksyttävä-jaottelussa tappaminen menee sinne ei-hyväksyttävien asioiden puolelle. Ja tappamisen suhteen haluaisin ajatella kyseessä olevan jo sisäsyntyinen tajumme pitää sitä ei-hyväksyttävänä, mutta näin käsittäisin asian menevän, mikäli tappamisen ei-hyväksyttävyys opittaisiin vain käytännön tilanteen sanelemana.

        Oletetaan ihmisyhteisö, jossa 'moraalia' ei vielä ole muodostettu. Ollaan siis ikäänkuin puhtaalla pöydällä. Jokin ihmisyhteisön yksilöistä saa jostain päähänsä alkaa tappamaan muita yhteisönsä yksilöitä vaikkapa maasta löytämällään karahkalla. Syntyy luonnollisestikin paniikki ja hätä yhteisön keskuudessa niiden osalta, jotka eivät vielä toistaiseksi ole tiedostavaa tilaansa, joko lopullisesti tai väliaikaisesti, menettäneet karahkan iskun voimasta. Yhdessä tuumin he päättävät taltuttaa pimahtaneen yksilön, sillä kaikki he kokevat tilanteen olevan uhkaava myös heidän oman hengissäsäilymisen suhteen. Pimahtanut tapetaan kivittämällä.

        Myöhemmissä keskusteluissaan yhteisön henkiin jääneet yksilöt keskustelevat, että joo, ei hitto vie me voida sellaista toimintaa hyväksyä yhteisössämme, jota tämä pimahtanut harjoitti. Alkavat kutsua ko. toimintaa tappamiseksi, jota tosin ovat mahdollisesti harjoittaneet jo aiemminkin mutta vain muiden eläinlajien suhteen. Ensimmäinen sääntö syntyy yhteisön moraaliin, joka kuuluu näin omalla kielellämme vaikkapa näin: 'ei saa tappaa'.

        Edellinen antaa kieltämättä aika eläimellisen kuvan ihmisestä, mutta, a wot, yhtenä eläinlajina muiden joukossa soisin ihmisen nähtävänkin, jolla vain sattuu olemaan hiukan muista eläinlajeista poikkeavia ominaisuuksia ja potentiaalia.


        Aloituksessa kirjoitin kirjoitetuista säännöksistä. Esimerkiksi lakimme sisältämät koukerot ajattelen olevan nimenomaan mainitsemasi "yleisen" moraalikäsityksen tuotoksia, osa sitä.

        Lisänä ovat kunkin henkilökohtaiset eli mainitsemasi subjektiiviset moraalikäsitteet, jotka nähdäkseni ovat siis moraalikäsitysten variaatiota yksilötasolla sekä uskontojen ja muiden vastaavien yhteisöjen parissa esiintyvät moraalikäsitykset, joista esimerkkejä riittää tälläkin palstalla.


        >Mielestäni moraalin voi määritellä ainoastaan yleisellä tasolla: kärsimyksen aihteuttamista estävä sisäinen tunne. Se olisi yleiskielen merkitys moraali-sanalle<

        Varsin hieno ja mielestäni jopa yksiselitteinen määritelmä moraalille.


      • ilmenee
        Mun_Nimi kirjoitti:

        geenistöömme pohjautuvalla moraalitajulla lienee silläkin oma osuutensa moraalikäsityksissämme. Lisäksi uskon, että ainakin osittain moraalitaju on kehittynyt ihmiseen myös käytännön tilanteiden seurauksena ja niistä opittuna ajatteluna, jotka sitten ovat periytyneet sukupolvilta toisille.

        Annan yhden, hiukan kärjistävänkin esimerkin, jossa ajatuksena on, miksi tappaminen on moraalitonta, jos sen yhteydessä voi enää moraalittomuudesta puhuakaan. Kuitenkin, hyväksyttävä/ei-hyväksyttävä-jaottelussa tappaminen menee sinne ei-hyväksyttävien asioiden puolelle. Ja tappamisen suhteen haluaisin ajatella kyseessä olevan jo sisäsyntyinen tajumme pitää sitä ei-hyväksyttävänä, mutta näin käsittäisin asian menevän, mikäli tappamisen ei-hyväksyttävyys opittaisiin vain käytännön tilanteen sanelemana.

        Oletetaan ihmisyhteisö, jossa 'moraalia' ei vielä ole muodostettu. Ollaan siis ikäänkuin puhtaalla pöydällä. Jokin ihmisyhteisön yksilöistä saa jostain päähänsä alkaa tappamaan muita yhteisönsä yksilöitä vaikkapa maasta löytämällään karahkalla. Syntyy luonnollisestikin paniikki ja hätä yhteisön keskuudessa niiden osalta, jotka eivät vielä toistaiseksi ole tiedostavaa tilaansa, joko lopullisesti tai väliaikaisesti, menettäneet karahkan iskun voimasta. Yhdessä tuumin he päättävät taltuttaa pimahtaneen yksilön, sillä kaikki he kokevat tilanteen olevan uhkaava myös heidän oman hengissäsäilymisen suhteen. Pimahtanut tapetaan kivittämällä.

        Myöhemmissä keskusteluissaan yhteisön henkiin jääneet yksilöt keskustelevat, että joo, ei hitto vie me voida sellaista toimintaa hyväksyä yhteisössämme, jota tämä pimahtanut harjoitti. Alkavat kutsua ko. toimintaa tappamiseksi, jota tosin ovat mahdollisesti harjoittaneet jo aiemminkin mutta vain muiden eläinlajien suhteen. Ensimmäinen sääntö syntyy yhteisön moraaliin, joka kuuluu näin omalla kielellämme vaikkapa näin: 'ei saa tappaa'.

        Edellinen antaa kieltämättä aika eläimellisen kuvan ihmisestä, mutta, a wot, yhtenä eläinlajina muiden joukossa soisin ihmisen nähtävänkin, jolla vain sattuu olemaan hiukan muista eläinlajeista poikkeavia ominaisuuksia ja potentiaalia.


        Aloituksessa kirjoitin kirjoitetuista säännöksistä. Esimerkiksi lakimme sisältämät koukerot ajattelen olevan nimenomaan mainitsemasi "yleisen" moraalikäsityksen tuotoksia, osa sitä.

        Lisänä ovat kunkin henkilökohtaiset eli mainitsemasi subjektiiviset moraalikäsitteet, jotka nähdäkseni ovat siis moraalikäsitysten variaatiota yksilötasolla sekä uskontojen ja muiden vastaavien yhteisöjen parissa esiintyvät moraalikäsitykset, joista esimerkkejä riittää tälläkin palstalla.


        >Mielestäni moraalin voi määritellä ainoastaan yleisellä tasolla: kärsimyksen aihteuttamista estävä sisäinen tunne. Se olisi yleiskielen merkitys moraali-sanalle<

        Varsin hieno ja mielestäni jopa yksiselitteinen määritelmä moraalille.

        >Mielestäni moraalin voi määritellä ainoastaan yleisellä tasolla: kärsimyksen aihteuttamista estävä sisäinen tunne. Se olisi yleiskielen merkitys moraali-sanalle<
        >Varsin hieno ja mielestäni jopa yksiselitteinen määritelmä moraalille.<

        Kyllä, ytimekkäästi määritelty. Moraalin määrittely ei vielä kerro, mistä moraali tulee ja miten se ilmenee.

        Minä uskon, että vanhurskas Jumala on istuttanut moraalin tajun ihmismieleen. Sitä eivät mitkään opit, jotka sotivat sen periaatteita vastaan, voi horjuttaa.
        Sekä periaattena että käytännössä moraali ilmenee Jeesuksen etiikan "kultaisessa säännössä" : Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, niin tehkää tekin heille.
        Moraalisten tunteiden pyytettömyys kajahtaa myös moitteessa: Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi.

        Kultainen sääntö on tosin paljon vanhempi kuin kristinusko ja varsinkin negatiivisessa muodossaan laajalle levinnyt jo ennen Jeesusta.
        Esim. Epiktetos: "Mitä et tahtoisi kärsiä itse, älä koeta sälyttää sitä toisten kannettavaksi."
        Kultainen sääntö tavataan kielteisenä myös varhaisemmissa juutalaisissa teksteissä ja monissa muissa uskonnoissa.
        Ei ole vaikea selittää, miksi kielteinen "kultainen sääntö" on levinnyt laajemmalle kuin sen myönteinen versio. Negatiiviset käskyt saavat alkunsa tekojen paheksumisesta, kun taas positiiviset käskyt saavat alkunsa tekemättä jättämisten ja laiminlyöntien paheksumisesta. Ihmisten suuttumuksen herättää paljon helpommin toiminta kuin toiminnan puute.

        Aiheesta voi lukea Raamatusta Jeesuksen kertomusta lampaista ja vuohista. Matt. 25:35-45

        Korkeinta totuuden kunnioittamista ei ole sen julistaminen, vaan sen etsiminen. Etsivä löytää.
        Myös käytännön moraalin suhteen tämä pitänee paikkansa.

        Valitettavaa on, että monille Kristuksestakin on tullut vain uusi lainsäätäjä, toinen Mooses, joka jätti heille jälkeensä vain uskonnollisen ja moraalisen opin.


      • ilmenee kirjoitti:

        >Mielestäni moraalin voi määritellä ainoastaan yleisellä tasolla: kärsimyksen aihteuttamista estävä sisäinen tunne. Se olisi yleiskielen merkitys moraali-sanalle<
        >Varsin hieno ja mielestäni jopa yksiselitteinen määritelmä moraalille.<

        Kyllä, ytimekkäästi määritelty. Moraalin määrittely ei vielä kerro, mistä moraali tulee ja miten se ilmenee.

        Minä uskon, että vanhurskas Jumala on istuttanut moraalin tajun ihmismieleen. Sitä eivät mitkään opit, jotka sotivat sen periaatteita vastaan, voi horjuttaa.
        Sekä periaattena että käytännössä moraali ilmenee Jeesuksen etiikan "kultaisessa säännössä" : Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, niin tehkää tekin heille.
        Moraalisten tunteiden pyytettömyys kajahtaa myös moitteessa: Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi.

        Kultainen sääntö on tosin paljon vanhempi kuin kristinusko ja varsinkin negatiivisessa muodossaan laajalle levinnyt jo ennen Jeesusta.
        Esim. Epiktetos: "Mitä et tahtoisi kärsiä itse, älä koeta sälyttää sitä toisten kannettavaksi."
        Kultainen sääntö tavataan kielteisenä myös varhaisemmissa juutalaisissa teksteissä ja monissa muissa uskonnoissa.
        Ei ole vaikea selittää, miksi kielteinen "kultainen sääntö" on levinnyt laajemmalle kuin sen myönteinen versio. Negatiiviset käskyt saavat alkunsa tekojen paheksumisesta, kun taas positiiviset käskyt saavat alkunsa tekemättä jättämisten ja laiminlyöntien paheksumisesta. Ihmisten suuttumuksen herättää paljon helpommin toiminta kuin toiminnan puute.

        Aiheesta voi lukea Raamatusta Jeesuksen kertomusta lampaista ja vuohista. Matt. 25:35-45

        Korkeinta totuuden kunnioittamista ei ole sen julistaminen, vaan sen etsiminen. Etsivä löytää.
        Myös käytännön moraalin suhteen tämä pitänee paikkansa.

        Valitettavaa on, että monille Kristuksestakin on tullut vain uusi lainsäätäjä, toinen Mooses, joka jätti heille jälkeensä vain uskonnollisen ja moraalisen opin.

        on mielestäni hyvä. Tuolla asennoitumisella on mahdollista saavuttaa se moraalin yleinen merkitys, josta mainitsin. Ajatellaanpa moraalin olevan peräisin sitten Jumalalta tai puhtaasti evoluution seurausta, on sen toteuttaminen yleisessä merkityksessään myönteistä sekä yksilön että yhteisön kannalta.

        Raamatusta voidaan löytää myös yleispäteviä, hyviä elämänohjeita. Usein sitä kuitenkin käytetään vahingoittamistarkoituksessa. Voitaisiinko ajatella, että Raamattua myönteisellä tavalla lukevalla olisi jo lähtökohtana se sisäsyntyinen moraali? Hyvään pyrkivä löytää Raamatusta kehoituksia hyvään, pahaan pyrkivä pahaan.


      • Mun_Nimi

        päähän määrittelysi moraalista tai se, minkä moraalisen toiminnan taustalta näet löytyvän eli "kärsimyksen aihteuttamista estävä sisäinen tunne".

        Ehkäpä juuri tuo tunne on sisäsyntyinen, geenistöömme koodattu ominaisuus. Ja käytännön tilanteissa me sitten tämän ominaisuuden pohjalta enemmän tai vähemmän omakohtaisesti määrittelemme, mikä on moraalitonta. Tappaminen lienee ollut melko triviaali tapaus eikä siihen todennäköisesti ole tarvittu esittämäni kaltaista tragediaa heh.


    • saapuisi

      moraali, tai edes vähän moraalia, pienikin ripaus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei sua enään tunnista

      Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      90
      5177
    2. Huomenet naiselle

      Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      53
      4066
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

      Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      25
      2179
    4. Etsin vastaantulevista sua

      Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      27
      1887
    5. Kaikesta muusta

      Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1795
    6. Hyvää yötä.

      Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1434
    7. Ajatteletko koskaan

      Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      28
      1250
    8. Tekis mieli lähestyä sua

      Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1036
    9. T, miten mun pitäis toimia

      Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      981
    10. Kyllä hävettää!

      Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      980
    Aihe