Oletko nähnyt kuoleman?

PellePeloton

Nyt vähän vakavampi aihe. Se sallittakoon.
Oletko ollut läsnä läheisesi kuoleman hetkellä?

Minä olen. Poikani kuoleman hetkellä pidin häntä kädestä kiinni, ja toivon saattaneeni hänet turvallissti rajan taakse. Loppujen lopuksi, tilanne oli selkeyttävä ja seesteinenkin.
Millaisia kokemuksia Sinulla on?

25

3294

Vastaukset 25

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wanha isä

nähnyt. Tunsin kyllä selvästi, kun vierelläni oli ja mukaankin olisin kelvannut.
      Kun sanoin olevani valmis lähtemään ja kysyin, vieläköhän lapseni isää tarvitsisi, kuolema väistyi. Nyt lapsi on mielisairaalassa enkä tiedä mitä tai ketä tarvitsee.
      Kaikesta voi siis neuvotella?

Minä olen valmis lähtemään...

• M75*

Jokunen ilta sitten jäin DVD:ltä katsomaan Akira Kurosawan elokuvaa Punaparta. Ymmärrän P.P., että tarkoitat kuoleman näkemistä livenä, mutta ehkä tämä kokemukseni näinkin on mainitsemisen arvoinen.

En nimittäin koskaan ole nähnyt niin vaikuttavaa vanhan miehen kuolemaa, kuin tässä japanilaisessa sairaalaelokuvassa. Lieventäviä lääkkeitä ei ollut, vanha lääkäri sanoi aloittelevalle lääkärin alulle, että katso tarkkaan, se on arvokas kokemus! Nuori lääkäri ei kestänyt.

• koiramme sain saatella eläinlääkärin luona rajalle. En halunnut jättää rakasta nelijalkaista ystäväämme yksin lääkärin kanssa, vaan silittelin sitä rauhallisesti ja hyvästelin sen levolliseen uneen matkalle kohti autuaampia metsästysmaita.

Vanhempani kuolema nouti yllättäen yöllä, mutta levollisesti olivat molemmat lähteneet.

Kun minulle soitettiin sairaalasta äitini kuoltua, en ollut ehtinyt ajatella asiaa yhtään eteenpäin valmiiksi. Sanoin haluavani tulla hyvästelemään hänet, vaikkei minulla ollut vähäisintäkään tietoa, miten sen tekisin. Matkalla ostin äitini lempikukkia ja onnistuin tavoittamaan tyttäreni puhelimella. Hän lupasi tulla mukaan. (Miesystävääni kielsin lähtemästä tuekseni, koska hän ei ollut äidilleni läheinen, ja asia tuntui minusta hyvin intiimiltä.)

Äitini hyvästeleminen kuoleman jälkeen osoittautui myöhemmin ajatellen viimeiseksi "opastustehtäväkseni" vanhempana omalle tyttärelleni. Koin olevani täysin valmistautumaton ensimmäistä kertaan vastuullisena, tapahtumasta vastaavana henkilönä äitini ruumiin ääressä. Aina oli ollut joku muu vanhempi ja vastuullisempi niitä asioita hoitamassa tai ne oli jätetty ammatti-ihmisten hoidettavaksi. Myöhemmin kuulin, että virsikirjan takanakin on joitain ohjeita, virsiä tai rukouksia viimeiselle matkalle lähtijöitä saattaville. Silloin en niistä mitään tiennyt. Kunnioituksella ja oman vaistoni ohjaamana toimin niin, että tapahtumasta jäi kaunis muisto meille kaikille. Koska pelkäsin sisareni alkavan puhua perinnöistä tai touhuta muita arkisia asioita heti paikalle tultuaan, halusin ensin itsekkäästi hyvästellä äidin rauhassa, ennen kuin kutsuin muita paikalle. Varhaisena aamuna odottaminen oli muutenkin paikallaan, varsinkin kun kuulin, ettei ruumiin siirtämisellä ei ollut mitään kiirettä.

Tiesin, että äiti itse oli kammoksunut kuolleen kohtaamista, ja hän oli kieltänyt jopa isän arkun avaamisen sukulaisille ennen hautausta. Tiesin myös, että äiti kunnioitti minun oikeuttani tehdä toisenlaisia valintoja. Jälkikäteen tuntui hyvältä, etten jättänyt hyvästelemättä äitiäni, vaikka jätinkin hänen pesemisensä ja pukemisensa vieraiden tehtäväksi toisin kuin olin häntä hyvästellessäni ajatellut.

• PellePeloton

...lisää kokemuksia kaipaan.

Minusta kuolemisen näkeminen, varsinkin läheisen, on ainutlaatuinen, jälkeenpäin mahtava kokemus, jota paitsi kenenkään en soisi jäävän.
      Siitä oppii hyvin paljon, eikä omaansakkaan sitten niin kovin pelkää.

Nykyäänhän kuoleminen on piilotettu. Kuollaan sairaalassa, "kuolemisen tehtaassa". Jäljellejääville jää vain arkku, jota sitäkään ei yleensä avata, edes siunaustilaisuudessa.

Aivan varmasti kuolemisen näkeminen ja kokeminen "täysimääräisenä" kypsyttää itseä väistämättä tulevaan täältä lähtemiseen.

Lisää kokemuksia. Kiitos!

• sisko

En ymmärä mitä hienoa on kokea lähimmäisensä kuoleman kokemisessa. Minä en ainakaan ottanut mahtavana kokemuksena sitä, kun yritin elvyttää miestäni. Oli kaikkea muuta. Se hätä ja osaamattomuuden tunne ensi- kertalaisella. Se oli kauheaa

• Tyttärentytär

Isoäitini oli 80-vuotias ja asui tyttärensä, minun tätini perheen kanssa. Aikaa tapahtumasta on kulunut 36 vuotta.

Mummu ei ollut sen enempää sairas kuin sen ikäiset yleensäkin. Hän ei kuitenkaan enää pystynyt asumaan yksin maaseudulla, joten tytär huolehti hänestä.

Eräänä sunnuntaiaamuna tytär soitti kaikille lähimmille sukulaisille, että mummu oli kuollut yöllä nukkuessaan. Hän oli vielä illalla kymmenen aikaan kinannut politiikasta ja kaikki oli ollut,kuten tavallisesti. Tajuttuaan mitä oli tapahtunut, Tytär oli soittanut heti silloiselle kunnanlääkärille, jonka vastaanotolle mummu oli joskus viety. Ei hän siellä kuitenkaan kovin usein käynyt. Hämmästykseksemme lääkäri oli sanonut tyttärelle, että ei hän sinne turhaan tule ja, että kyllä hän kirjoittaa kuolintodistuksen ilmankin, koska kuitenkin oli joskus mummua tutkinut.

Koko lähisuku, noin parikymmentä ihmistä, syöksyi tätini olohuoneeseen, jossa mummu makasi sohvalla käpertyneenä, kuin olisi nukkunut.

Sitten soitettiin poliisille, koska meillä oli sellainen luulo, että ainakin sieltä jonkun täytyy tulla käymään, koska kuolema oli tapahtunut kotona. Poliisilaitokselta vastattiin, että mitä he siellä tekevät, jos vanha ihminen kuolee. Eli he eivät tulleet. Koko porukka siinä sitten ihmetteli, että mitä nyt tehtäisiin.

Minä ja serkkuni nuorimpina sitten lähdimme kävellen, ei meillä silloin mitään autoja ollut, monen kilometrin päähän hakemaan senaikaista terveyssisarta, koska emme yhtään tienneet mitä vainajille yleensä oli tapana tehdä. No, tietenkään terveyssisar ei ollut kotona. Jätimme hänelle pyynnön tulla käymään, kun hän tulisi kotiin.

Oli jo iltapäivä kun hän vihdoin tuli ja oli meille vihainen, kun emme olleet suoristaneet vainajaa, joka oli jo kangistunut. Me emme olleet ymmärtäneet, koska meistä kukaan ei ollut joutunut tekemisiin sellaisen asian kanssa aikaisemmin. Terveyssisar sitten kuitenkin laittoi hänet sellaiseen kuntoon, että hänet voitiin panna arkkuun. Vielä piti saada arkku ja vainajan poiskuljetus. Minne, sekin oli meille epäselvää. Kaiken lisäksi oli sunnuntai-ilta, joten hautaustoimistotkin olivat kiinni. Sitten joku muisti, että mummu oli ollut hyvä ystävä entisen seurakuntansa nuoren suntion kanssa. Tiesimme myös, että tämä suntio ajoi toisinaan läheisessä kaupungissa vapaa-aikanaan hautaustoimiston autoa. Kaikkien vastoinkäymisten jälkeen oli ihme, että saimme hänet puhelimella kiinni. Hän lupasi lähteä heti kotoaan n. 60 km:n päästä ja hakea hautaustoimistosta auton ja arkun ja viedä mummun entisen seurakuntansa ruumishuoneelle. Sen hän myös teki ja olimme todella kiitollisia.

Minua lukuunottamatta mummun haudalla ei käy enää muita sukulaisia, koska kaikki lähimmät, jotka siellä joskus kävivät, ovat kuolleet. En minäkään käy usein, mutta olin tavattoman yllättynyt, kun kerran haudalla käydessäni, siellä oli kaunis ruusukimppu. Sitä ihaillessani ja omaa kukkaani istuttaessani, näin vieraan miehen tulevan haudalle. Tarkemmin katsottuani, tunnistin suntion, mummun ystävän. Hän kertoi, että oli kaikki nämä vuodet kastellut haudalla olevia monivuotisia kuunliljoja ja vienyt sinne jatkuvasti kirkosta poistettuja hyviä kukkia. Tämä oli enemmän kuin olisin ikinä voinut kuvitella sinänsä vieraan, mummua yli 50 vuotta nuoremman ihmisen tekevän. Olin hänelle todella kiitollinen.

• mam48

työssäni läsnä kymmenien ihmisten kuoleman hetkellä.Myös isäni ja mieheni olen samassa paikassa saatellut kuolemaan.Olen oppinut suhtautumaan kuolemaan yhtä kauniina tapahtumana,kuin syntymäkin.En osaa surra vainajaa,vaan suren omaisten ikävää.Itsellenikin jäi vaan kova ikävä ja huono omatunto siitä,etten sanonut tai tehnyt asioita mitä olisi mielestäni pitänyt isäni ja mieheni elinaikana tehdä.

• PellePeloton

Liikuttava kertomus tämäkin

Ihmetyttää vain tuo viranomaisten passiivisuus. Mutta ehkä tuolloin, 36 vuotta sitten, säännöt olivat toisenlaisia.

Nykyään aina, kun joku sattuu kuolemaan sairaalan ulkopuolella, se on poliisiasia. He sitten päättävät kuka ja minkälainen lääkäri kirjoittaa kuolintodistuksen, ja mihin vainaja ensikädessä viedään.
        Sairaalassa kuolleiden kohdalla ei poliisia tarvita, lääkärin lausunto riittää.
        Erikoistapauksena tilanteet, joissa on syytä epäillä kuolemantuottamusta. Mutta se on eri asia.

• Iltamyöhä
        mam48 kirjoitti:

työssäni läsnä kymmenien ihmisten kuoleman hetkellä.Myös isäni ja mieheni olen samassa paikassa saatellut kuolemaan.Olen oppinut suhtautumaan kuolemaan yhtä kauniina tapahtumana,kuin syntymäkin.En osaa surra vainajaa,vaan suren omaisten ikävää.Itsellenikin jäi vaan kova ikävä ja huono omatunto siitä,etten sanonut tai tehnyt asioita mitä olisi mielestäni pitänyt isäni ja mieheni elinaikana tehdä.

vietti viimeiset hekensä vanhainkodissa, sokeana ja mielikin vähän järkkyneenä. Isällä oli lasisilmä vasemmassa silmässä ja viherkaihi vei toisestakin näön. Äitini soitti minulle, että isä on lähellä loppuaan ja niin hain äidin ja menimme isää katsomaan. Olimme varmaan vain kymmenisen minuuttia hänen luonaan, kun huomasin, että hän oli kääntänyt sen oikean silmän mustuaisen aivan silmän siihen nurkkaan, millä puolella sänkyä minä olin. Sanoin hänelle, että minuko sinä katsot, silloin hän siirsi sen mustuaisen toiseen silmän nurkkaan, äiti istui toisella puolen sänkyä. Jälkeenpäin vasta ymmärsin sen olevan hyvästijättö.
        Isä ei voinut puhua enää mitään. Vanhuksillehan ei välttämättä anneta edes vettä enää siinä vaiheessa, ruuasta puhumattakaan. Sen verran kuitenkin hänen järki vielä pelasi, että hyvästit pystyi heittämään.
        Heti kohta tuli hoitajat ja veivät isän käsittelyynsä. Olivat jotenkin tylyjä, mutta ymmärrän kyllä. Oli vuoronvaihdon aika, ehkä sen vuoksi ylityötä ja vainaja on hoidettava siistiksi ennen kangistumista. Tulimme parin tunnin päästä uudelleen. Sitten isä oli jo arkussa, kansi auki, aulan lattialla. Voimme jättää hänelle hyvästit siinä rauhassa.

• jemina

Mieheni oli pitkään tajuttomana ennen kuolemaansa, reagoi kuitenkin ääniin. Viimeisenä yhteisenä sunnuntaipäivänä olin hänen luonaan koko päivän 11 tuntia, tiesimme että loppu tulee pian.
      Pidin hänen kädestä kiinni, silitin hänen poskeaan ja puhuin hänelle, toistin kuinka paljon me häntä rakastamme ja kiitin häntä yhteisistä vuosista. Muistan, että taustalla sairaalahuoneessa meillä soi hiljaa radio, sieltä tuli jalkapallo ottelu selostusta koko päivän, mieheni lempiohjelmaa
      Miehelläni oli vahva kipulääkitys ja lähtö oli rauhallinen. Olen kiitollinen siitä, että minulla oli mahdollisuus ja voimia saattaa häntä. En enää pelkää kuolemaa, uskon jälleennäkemiseen, tiedän että, sitten kun oma aikani koittaa mieheni tulee minua vastaan.
      Vanhempiani en pystynyt saattamaan, isäni kuoli sairaskohtaukseen ennen kuin kenellekään omaiselle ehdittiin ilmoittaa, äiti taas yöllä sairaalassa.
      Olen toki nähnyt kuolemaa ennenkin, nuorena sairaalaharjoittelijana. Olen jopa pessyt ja laittanut kuntoon vainajan, niin kuin sairaalassa on tapana. Se on kuitenkin aivan toisenlainen kokemus, koska kyse oli vieraista ihmisistä.

• PellePeloton

Kiitos kokemuksistasi. Hiukan samantapaisia minullakin mielessäni on, joskaan kipulääkepökkyrää pojallani ei ollut silloin lähdön hetkellä.

Olen aina ihmetellyt, miten nuo sairaalatyöntekijät, kuoleman ammattilaiset, sen hommansa kestävät. Ehkä siihen sitten luutuu, eikä tunne mitään, kun itselle vieraista kuolijoista on kyse.
        Minun poikani tapauksessa sairaalahenkilökunta oli todella hienotunteista, ammattitaitoista ja ymmärtävää, huolimatte siitä, että heillä oli paljon tehtävää myös elävien potilaittensa kanssa.

• tärkeää, että on

saattamassa omaa poikaa tuonpuoleiseen

• vierellä

Sain olla vierellä,kun miehen kuoli 3v sitten.Lähtö sairaalassa oli hyvin rauhallinen.Ei pystynyt puhumaan moneen viikkoon,ja oli poissa oleva.Hän katsoi minua silmillä,jotka kertoivat"minä en tahdo,onko minun pakko".Jos mieheni olisi ollut lapsi olisin ottanut hänet syliini.
      Ajatus pysähtyy usein juuri siihen hetkeen.Teinkö kaiken oikein?

• Mielestäni rakkaudessa tehdyt teot eivät koskaa voi olla vääriä. (Sillä lohdutin tytärtäni, kun hän isänsä kuoltua mietti, olimmeko toimineet oikein ja mikä olisi ollut isänsä tahto.)

Ei rakas ja rakastava ihminen voi tehdä mitään väärää tuollaisella hetkellä. Luulen, että miehesi halusi senkin sinulle silmillään kertoa. Sisimmässäsi sinäkin varmaan sen tiedät.

• inkeri39

miehelleni suusta suuhun elvytystä.Yöllä heräsin hänen pitkään viimeiseen henkäykseensä.

• sisko

Tavallaan olen. Olin nimitäin itse siinä tilassa joitakin vuosia sitten. Olin leikkauksessa ja sitä tietä menossa, mutta palauttivat pöydälle.
      Tunne ja se matka tuntui oikein mielyttävältä ja olisin mielelläni mennyt perille asti. En pelkää, kun tilanne tulee taas esiin.

• Hellu

Hei

Maaliskuussa olimme hiihtämässä rakkaani kanssa. Hän sai ilmeisesti sydänkohtauksen. Häntä yritettiin elvyttää. Huusin hänelle, että yritä rakas. Hän raotti hiukan silmiään, mutta ei pystynyt enempään. Saimme olla yhdessä ainoastaan 2 v 7 kk. Sellaista aikuisrakkautta 49v/64v. Nyt on niin kamalan ikävä, että meinaa järki mennä. Olen mielestäni ihan yksin, vaikka en tietenkään ole. Onhan minulla lapsia, kylläkin pois kotoa.

Kävin häntä vielä katsomassa ruumishuoneella ja kappelissa ennen polttohautausta. Hän oli siinä, vaikka ei ollutkaan. Annoin suukkoja ja arkku suljettiin. Oli hyvä, että kävin häntä katsomassa. Siitä jäi hyvä kokemus.

Oli muuten viimeinen hiihtopäivä täällä päin Suomea (Varsinais-Suomi). Miksi ihmeessä menimme ylipäätään hiihtämään? Siksi tietenkin, että oli kaunis päivä. On tässä tullut käytyä monenlaista jos, jos, asiaa läpi. Minun on vain surtava, eipä ole muutakaan vaihtoehtoa. Viikon päästä tapahtuneesta on 1 kk, jokohan sitten...helpottais?

• kokemus kun menettää yllättäen rakkaansa.Minä olin äidin kuollessa hänen vieressä.Pidin kättä suun kohdalla jo tunsin viimmeiset henkäykset.Se tuntui ihmeelliseltä.
        En nähnyt sitä mitä huoneessa tapahtui mutta tiesin että en ollut yksin.Vanhan ihmisen kuolema on kaunis.

• Outo lintu

Mustapukuinen mies lierihattu päässä seisoi sairaalahuoneen ovella ja kulki potilaan sängyn perässä röntgenissä käynnin. Vanhus kertoi tämän ennen kuolemaansa, tietäen,että noutaja oli tullut. Kuolema vieraili samana iltana.

• äidin ääni

sanoi äitini viimeisessä puhelinkeskustelussamme. Matkaa oli sairaalan teho-osastolle pari sataa kilometriä. Matka oli minulle mahdoton rahallisesti taksilla, joka olisi ollut ainoa kulkuväline puolen yön aikaan.

"Minä lähden nyt... Olen rukoillut meidän kaikkien puolesta... Kaikki on nyt hyvin... Tule vasta sitten, kun minä olen lähtenyt... Käy rauhassa nukkumaan... Nyt rukoillaan vaan!"

Äitini kuoli seuraavana päivänä nukkuessaan. Hänellä oli kädet ristissä rinnalla ja ikään kuin levollinen hymy huulillaan. Laskin kukkakimpun äitini rukoileville käsille.

On olemassa juutalainen sanonta: " Kun ihminen kuolee nukkuessaan, hän nukahtaa enkelin suudelmaan".

Olisin halunnut olla saattamassa äitiäni ajasta ikuisuuteen. Nyt ajattelen, että ehkä hänellä oli minua parempi saattaja...

Äidin ääni ja rukoilevat kädet eivät koskaan unohdu.

• Jo riittäisi minulle...
        äidin ääni kirjoitti:

sanoi äitini viimeisessä puhelinkeskustelussamme. Matkaa oli sairaalan teho-osastolle pari sataa kilometriä. Matka oli minulle mahdoton rahallisesti taksilla, joka olisi ollut ainoa kulkuväline puolen yön aikaan.

"Minä lähden nyt... Olen rukoillut meidän kaikkien puolesta... Kaikki on nyt hyvin... Tule vasta sitten, kun minä olen lähtenyt... Käy rauhassa nukkumaan... Nyt rukoillaan vaan!"

Äitini kuoli seuraavana päivänä nukkuessaan. Hänellä oli kädet ristissä rinnalla ja ikään kuin levollinen hymy huulillaan. Laskin kukkakimpun äitini rukoileville käsille.

On olemassa juutalainen sanonta: " Kun ihminen kuolee nukkuessaan, hän nukahtaa enkelin suudelmaan".

Olisin halunnut olla saattamassa äitiäni ajasta ikuisuuteen. Nyt ajattelen, että ehkä hänellä oli minua parempi saattaja...

Äidin ääni ja rukoilevat kädet eivät koskaan unohdu.

aavisti kuolemia. Milloin haisi kalma, milloin meni vanhanaikaisiin vaatteisiin pukeutuneita ihmisiä johonkin taloon. Hautajaissaatto vai noutajat? Pian talossa kuoli joku.
        Ei kertonut äiti meille mitään, naapureilta tai salaa kuulin.
        Minulle ei ole periytynyt mitään tällaista lahjaa. Oman edellisen kuolemani vain muistan ja tapahtumat vähän ennen syntymääni tähän olemassaoloon.
        Toivottavasti tämä on viimeinen kerta täällä. Luulen, että tilit alkavat olla tasan. Toivottavasti olisi...

• leaorvokki

Näin unen kilpa-auto saapui maaliviivalle.
      Kilpa-autossa oli makuasennossa mustapukuinen mies
      Jalkaterät suoristuivat.
      Siirsin katseeni kasvoihin,tunnistin isäkseni.
      Katselin kilparadalle ympäriinsä pieniä harmaita esineitä.
      Yksi punainen suuri esine.
      Aamulla siskoni soitti,isäni oli kuollut.
      Sanoin että tiedän.

Noin 2 kuukauden kuluttua näin unen.
      Menin hautakammioon oikealla puolella lepäsi isäni
      vasemmalla toinen mies.
      Isäni nousi ja käveli minua kohti.
      Heräsin.

• joka sai lapsen kohta.Unessa täti istui lapsi sylissä ja katosta kuului virren veisuuta.Joku mies juoksi pyssyn kanssa ja ampui sen lapsen.Kuollut isoäiti käveli aina mutkan pirtissä.
        Lapsi kuoli synnytykseen napanuora kiristyi kaulan ympäri.Mummuni sanoi kun kerroin että se lapsen mummi oli hakemassa sitä lasta.

Äitini oli vimeisiä kuukausia sairaalassa.Kerran kun menin sen luokse kysyin onko ketään käynyt katsomassa.Äiti sanoi on Aapan Liisa vainaa kävi kahden lapsen kanssa,niitten lasten kanssa jotka kuolivat synnytyksessä.

• PellePeloton

Tämän kekusteluketjun aloittajana haluan laittaa sille myös pisteen.

Mielihyvällä panen merkille, että niin monet jaksoitte raskaista kokemuksistanne kertoa.

En ole mikään "kuolemisterapeutti", tavallinen ihminen vain.
      Mielenkiinnolla olen kokemuksenne lukenut, ja niistä oppinut.

Omakohtainen kokemukseni, poikani kohdalla, ei suinkaan, silloin tapahtumahetkellään ollut kovinkaan miellyttävä; yhtä avuton olin, kuin te muutkin.
      Vasta paljon myöhemmin olen oivaltanut tuon tilanteen hienouden. Siinä poika, viime hetkellään, oikeastaan opetti isälleen elämän arvot, ja asioihin suhtautumisen.

Kiitos teille, keskustelijat!

Toivottavasti joskus jutellaan valoisimmissa merkeissä. PP

• itha39

olet vahva ihminen todella, kun pystyt käsittelemään nuin vaikeaa asiaa.jokainen äiti ja isä toivovat että oma lapsi kohtais kuoleman hyvin paljon itsensä jälkeen.minun kodistani on sota vienyt neljä poikaa,että kyllä aikanaan sielläkin on kärsimys ollut lähiomaisilla.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on suurin syy

Ettet halunnut minua?
      Ikävä
      119
      783
    2. Poliisin potkija

Kukahan oman elämänsä sankari oli potkaissut poliisia? Iltalehdessä oli juttua.
      Haapavesi
      20
      716
    3. Mikä on ollut

Ihanin kohtaamisemme?
      Ikävä
      39
      685
    4. Sinä mies olisit

ollut se kenet haluan. Edelleen pidän sinua kaikkein ihanimpana ja tärkeimpänä. Kukaan muu ei ole niinkuin sinä. Mutta s
      Ikävä
      32
      639
    5. Miksi jätit minut

Epätietoisuuteen? Tiedän että pelkäsit mitä siitä seuraa jos asiat tulevat mutta silti. Miksen merkinnyt tarpeeksi?
      Ikävä
      38
      567
    6. Kun et ota yhteyttä, tarkoittaako se

Että olet menny elämässä eteenpäin ja et myös toivo minulta naiselta viestiä enää?
      Ikävä
      63
      526
    7. kehtaisitko esitellä kaivattusi

läheisillesi? 🤔
      Ikävä
      34
      525
    8. Tykkäisitköhän todellisuudessa jutella

Minun kanssa kahdestaan, vai onko tämä palstailu enemmän sinun juttu minun suhteen?
      Ikävä
      50
      519
    9. Kaipaatko vielä exää?

Jos olet ihan rehellinen
      Ikävä
      76
      517
    10. Mitä haluaisit

Sanoa itsellesi juuri nyt?
      Ikävä
      63