Huu-haa-hankkeita

McLeod

Sanottakoon heti alkuun, että kannatan lämpimästi sisävesiväylien kehittämistä kanavoinnilla. Mutta kun koko asialle tehdään hallaa esittämällä täysin epärealistisia hankkeita ja laskelmia.

Esimerkiksi tämä esitys Porvoonjoen kanavoinnista Lahden Vesijärvestä Suomenlahdelle. Lahtelainen suunnittelutoimistohan asiaa on esittänyt ja hakenut vielä kahdelta maakuntaliitolta suunnittelurahaa hanketta varten. No, onneksi maakuntaliitoissa oli järki päässä. Suunnittelutoimisto laskee kirkkain silmin, että kanavointi maksaisi 60 miljoonaa euroa. Huh-hei!

Kun ensin kaivettaisiin maakanavaa 25-30 kilometriä Vesijärveltä Porvoonjoelle osin täyteen rakennetun infrastruktuurin läpi, niin siihen hupenisi jo kevyesti 100 miljoonaa. Jos Porvoonjoen nimellä kulkeva oja rakennettaisiin vesiliikenneväyläksi, jossa voisi liikkua kajakkia suuremmalla aluksella, niin se vaatisi ruoppauksia kymmenien kilometrien matkalla. Tähän sitten vielä pitkälti toistakymmentä sulkua ja kohtuullinen määrä siltoja, niin kyllä siinä 200 miljoonaa palaa puhki äkkiä.

Toinen on sitten tämä Kuusankoski-Heinola -reitti. Ihan vakavissaan tehdyssä laskelmassa puhutaan ympärivuotisesta risteilytoiminnasta ja 60 000 matkustajasta vuodessa. Huh-huh! Mikä ihme tuossa reitissä olisi sellainen täysin poikkeuksellinen vetovoimatekijä, jolla tuolaisiin matkustajamääriin päästäisiin. Ja millaisella paatilla olisi tarkoitus risteilyjä ajaa ympärivuotisesti? Vertailun vuoksi tilastotietoa: viime kesänä koko Kymijoen vesistön alueella kuljetettiin 62 000 matkustajaa.

Kyllä Suomen sisävesillä uusille kanaville on tarvetta, mutta jotain rotia näille huuhaa-hankkeille.

17

1596

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaakkois-suomelainen

      tuosta kymijoen kanavasta on tapeltu kohta varmaan 20 vuotta. sinänsä sääli, sillä hyötykäyttö joelle nostaisi rantatonttien hintoja, avaisi uuden mielenkiintoisen kuljetusreitin sisämaahan suomenlahdelta (mitenköhän olisi käynyt upm:n voikkaan tehtaan, jos paperin olisi voinut uittaa proomuilla kotkaan ja siitä maailmalle) ja avaisi uusi amahdollisuuksia liiketoiminnalle (rantaravintolat, kahvilat, vierasvenesatamat yms.)

    • vaihtoehto

      Eikös tuo porvoonjoen valjastaminen vesiliikenteelle vaatisi aikamoisen määrän siltojen korottamisia, vai suunnitteleeko joku kanavaa sulkuineen vesireitille jossa korkeuden puolesta mahtuu kulkemaan vain traileriveneet. Enkä tarkoita vain purkkareita vaan kun matkaveneellä kulku nyt pysähtyy jo ennen Gluckauf-ravintolalaivaa...

      Halvempaa värvätä sadaksi vuodeksi traileritakseja porvoonjoelta Vesijärvelle odottamaan rantaan.

    • Matkapurjehtija

      Saimaan kanavan sijasta olisi pitänyt kanavoida Kymijoki ja yhdistää Päijänne Saimaaseen. Ei olisi jokavuotista vääntöä naapurin kanssa milloin mistäkin kanavaan liityvästä ja liittymättömästä aiheesta.
      On tainnut mennä jo kanavan hinta erilaisissa palavereissa ja kauttakulkumaksuissa.

      • 18+5

        No tuo se vasta varsinaista jälkiviisautta on, kun Saimaan kanava rakennettiin alunperin jo 1800-luvun puolivälissä. Vaikka sitä sitten 1900-luvulla pariinkin otteeseen paranneltiin, niin perusratkaisu on tuo alkuperäinen.


    • oli sinun ehdotus

      Sanoit kannattavasi sisävesien kanavointia. Arvostelit vain olemassa olevia ehdotuksia ilman mitään rakentavaa omaa ajatusta. Mihin tällainen keskustelu johtaa .... ei mihinkään.. Mikä hanke sinusta olisi toteuttamiskelpoinen?

      • McLeod

        Niin, ei tuosta Porvoonjoen kanavoinnista hyvällä tahdollakaan saa realistista hanketta. Sen sijaan Heinola-Kuusankoski -väylästä kyllä, mutta se olisi myös perusteltava realistisesti eikä kuten nyt.

        Kyllä sisävesiväyläverkosto kehittämistä tarvitsee, mutta silloin olisi ajateltava hiukan laajemmalla perspektiivillä. Ajatteluun tulisi ottaa mukaan koko Järvi-Suomi, joka pitää sisällään niin Vuoksen, Kymijoen kuin Kokemäenjoenkin vesistöt. Pitäisi miettiä, mihin tarkoitukseen vesireittejå tarvitaan, kuinka ne palvelevat parhaiten kokonaisuutta, mikä on tärkeysjärjestys ja mitkä olisivat kustannustehokkaimmat ratkaisut. Yksi oleellinen seikka on myös suunnitellun reitin lähipotentiaali, koska kaikissa tapauksissa matkailun peruskäyttäjäkunta löytyy lähipotentiaalista.

        Kannatan lämpimästi vesikuljetuksia, koska ne on yhtä pitävästi niin idässä kuin lännessäkin todistettu edullisimmaksi, ympäristöystävällisimmäksi ja turvallisimmaksi kuljetusmuodoksi. EU patistaa voimakkaasti kehittämään sisävesikuljetuksia. Kanavoinnin mitoitus olisi silloin jäissä kulkevalle DAS-mallialukselle, jonka pituus on 90 metriä, leveys 13,5 metriä ja syväys 3,5 metriä. Alikulkukorkeudeksi tarvittaneen 10-12 metriä.

        Vesikuljetusväylästön tulisi kattaa kuitenkin kaikki vesistöjen varrella olevat potentiaaliset talousalueet. Tässä mielessä maan toiseksi suurimman talousalueen Pirkanmaan jättäminen vesiteiden ulkopuolelle olisi aika merkillistä.

        Itse asiassa reitillä Päijänteeltä Pohjanlahdelle tarvitaan vähemmän kaivettua maakanavaa kuin suunnitellulla Kymijoen reitillä! Poikittaisreitti Saimaalta Poriin olisi todellinen sisävesien valtaväylä, jonka piirissä olisivat kaikki näiden suurvesistöjen varrella olevat merkittävät talousalueet ja jolla siten olisi merkitystä myös maan sisäisissä kuljetuksissa. Saimaan ja Päijänteen yhdistämiselle ainoa oikea reitti kulkee Mäntyharjun kautta - ei mistään Leppävirran ja Suonenjoen välisestä korvesta.

        Ihan oma lukunsa on sitten matkailu- ja veneilymitoituksen kanavointi. Valtio kerää tuloja veneilystä 100 miljoonaa euroa vuosittain ja valtion menot veneilystä ovat 30 miljoonaa euroa vuodessa. Jos tuosta 70 miljoonan vuosittaisesta nettohyödystä käytettäisiin vaikkapa 20 % vuosittain 10 vuoden ajan matkailu- ja veneilykanavien rakentamiseen, olisi kaikki matkailun ja veneilyn kannalta tärkeät reitit kanavoitu. Tuolla rahalla nimittäin saataisiin yli 40 kappaletta noin puolen kilometrin mittaista sululla varustettua kanavaa matkailumitoituksella.

        Kaikki tällaiset ajatukset kuitenkin tyrmätään liikenneministeriössä, jonka liikennehankkeille kehittämä yhteiskuntataloudellisen hyödyn laskentamalli ei anna mitään toivoa näille vesitieinvestoinneille. Sehän ei ole mikän ihme, koska laskentamalli on kehitetty maaliikenteen - erityisesti tieliikenteen - lähtökohdista. Se ei ota lainkaan huomioon sellaista arvostuseriä, jotka nimenomaan vesiväyläinvestoinneissa ovat merkittäviä ja korostavat niitä arvostuseriä, jotka tieliikenteessä ovat merkittäviä.

        Olisihan tästä aiheesta enemmänkin kirjoitettavaa, mutta naputellaan lisää sitten, jos asiallista keskustelu jatkuu.


      • myös ihmetellyt
        McLeod kirjoitti:

        Niin, ei tuosta Porvoonjoen kanavoinnista hyvällä tahdollakaan saa realistista hanketta. Sen sijaan Heinola-Kuusankoski -väylästä kyllä, mutta se olisi myös perusteltava realistisesti eikä kuten nyt.

        Kyllä sisävesiväyläverkosto kehittämistä tarvitsee, mutta silloin olisi ajateltava hiukan laajemmalla perspektiivillä. Ajatteluun tulisi ottaa mukaan koko Järvi-Suomi, joka pitää sisällään niin Vuoksen, Kymijoen kuin Kokemäenjoenkin vesistöt. Pitäisi miettiä, mihin tarkoitukseen vesireittejå tarvitaan, kuinka ne palvelevat parhaiten kokonaisuutta, mikä on tärkeysjärjestys ja mitkä olisivat kustannustehokkaimmat ratkaisut. Yksi oleellinen seikka on myös suunnitellun reitin lähipotentiaali, koska kaikissa tapauksissa matkailun peruskäyttäjäkunta löytyy lähipotentiaalista.

        Kannatan lämpimästi vesikuljetuksia, koska ne on yhtä pitävästi niin idässä kuin lännessäkin todistettu edullisimmaksi, ympäristöystävällisimmäksi ja turvallisimmaksi kuljetusmuodoksi. EU patistaa voimakkaasti kehittämään sisävesikuljetuksia. Kanavoinnin mitoitus olisi silloin jäissä kulkevalle DAS-mallialukselle, jonka pituus on 90 metriä, leveys 13,5 metriä ja syväys 3,5 metriä. Alikulkukorkeudeksi tarvittaneen 10-12 metriä.

        Vesikuljetusväylästön tulisi kattaa kuitenkin kaikki vesistöjen varrella olevat potentiaaliset talousalueet. Tässä mielessä maan toiseksi suurimman talousalueen Pirkanmaan jättäminen vesiteiden ulkopuolelle olisi aika merkillistä.

        Itse asiassa reitillä Päijänteeltä Pohjanlahdelle tarvitaan vähemmän kaivettua maakanavaa kuin suunnitellulla Kymijoen reitillä! Poikittaisreitti Saimaalta Poriin olisi todellinen sisävesien valtaväylä, jonka piirissä olisivat kaikki näiden suurvesistöjen varrella olevat merkittävät talousalueet ja jolla siten olisi merkitystä myös maan sisäisissä kuljetuksissa. Saimaan ja Päijänteen yhdistämiselle ainoa oikea reitti kulkee Mäntyharjun kautta - ei mistään Leppävirran ja Suonenjoen välisestä korvesta.

        Ihan oma lukunsa on sitten matkailu- ja veneilymitoituksen kanavointi. Valtio kerää tuloja veneilystä 100 miljoonaa euroa vuosittain ja valtion menot veneilystä ovat 30 miljoonaa euroa vuodessa. Jos tuosta 70 miljoonan vuosittaisesta nettohyödystä käytettäisiin vaikkapa 20 % vuosittain 10 vuoden ajan matkailu- ja veneilykanavien rakentamiseen, olisi kaikki matkailun ja veneilyn kannalta tärkeät reitit kanavoitu. Tuolla rahalla nimittäin saataisiin yli 40 kappaletta noin puolen kilometrin mittaista sululla varustettua kanavaa matkailumitoituksella.

        Kaikki tällaiset ajatukset kuitenkin tyrmätään liikenneministeriössä, jonka liikennehankkeille kehittämä yhteiskuntataloudellisen hyödyn laskentamalli ei anna mitään toivoa näille vesitieinvestoinneille. Sehän ei ole mikän ihme, koska laskentamalli on kehitetty maaliikenteen - erityisesti tieliikenteen - lähtökohdista. Se ei ota lainkaan huomioon sellaista arvostuseriä, jotka nimenomaan vesiväyläinvestoinneissa ovat merkittäviä ja korostavat niitä arvostuseriä, jotka tieliikenteessä ovat merkittäviä.

        Olisihan tästä aiheesta enemmänkin kirjoitettavaa, mutta naputellaan lisää sitten, jos asiallista keskustelu jatkuu.

        Kannatan myös rekkaliliikenteen siirtämistä meri ja rautateteihin. Sisävesikanavat olisivat ihan hyvä vaihtoehto, hillitsemään kasvavaa raskasta liikennettä. Tänäpäivänä taitaa suurin osa suomen sisäisestä liikenteestä mennä rekoilla? Kemistä ajetaan paperia jätkänsaareen rekoilla todella ihmeellistä. Olisiko noista sisävesi väylillä mittän käyttöä kun rannikkokaupungeistakin ajetaan rannikkokaupunkiin rekoilla. Ulkomaankauppaa näillä sisävesikäyttöön tarkoitetuilla laivoilla ei ehkä kannattaisi ajaa? Tietysti poikkeuksiakin varmasti olisi.


      • Kanavakasööri
        McLeod kirjoitti:

        Niin, ei tuosta Porvoonjoen kanavoinnista hyvällä tahdollakaan saa realistista hanketta. Sen sijaan Heinola-Kuusankoski -väylästä kyllä, mutta se olisi myös perusteltava realistisesti eikä kuten nyt.

        Kyllä sisävesiväyläverkosto kehittämistä tarvitsee, mutta silloin olisi ajateltava hiukan laajemmalla perspektiivillä. Ajatteluun tulisi ottaa mukaan koko Järvi-Suomi, joka pitää sisällään niin Vuoksen, Kymijoen kuin Kokemäenjoenkin vesistöt. Pitäisi miettiä, mihin tarkoitukseen vesireittejå tarvitaan, kuinka ne palvelevat parhaiten kokonaisuutta, mikä on tärkeysjärjestys ja mitkä olisivat kustannustehokkaimmat ratkaisut. Yksi oleellinen seikka on myös suunnitellun reitin lähipotentiaali, koska kaikissa tapauksissa matkailun peruskäyttäjäkunta löytyy lähipotentiaalista.

        Kannatan lämpimästi vesikuljetuksia, koska ne on yhtä pitävästi niin idässä kuin lännessäkin todistettu edullisimmaksi, ympäristöystävällisimmäksi ja turvallisimmaksi kuljetusmuodoksi. EU patistaa voimakkaasti kehittämään sisävesikuljetuksia. Kanavoinnin mitoitus olisi silloin jäissä kulkevalle DAS-mallialukselle, jonka pituus on 90 metriä, leveys 13,5 metriä ja syväys 3,5 metriä. Alikulkukorkeudeksi tarvittaneen 10-12 metriä.

        Vesikuljetusväylästön tulisi kattaa kuitenkin kaikki vesistöjen varrella olevat potentiaaliset talousalueet. Tässä mielessä maan toiseksi suurimman talousalueen Pirkanmaan jättäminen vesiteiden ulkopuolelle olisi aika merkillistä.

        Itse asiassa reitillä Päijänteeltä Pohjanlahdelle tarvitaan vähemmän kaivettua maakanavaa kuin suunnitellulla Kymijoen reitillä! Poikittaisreitti Saimaalta Poriin olisi todellinen sisävesien valtaväylä, jonka piirissä olisivat kaikki näiden suurvesistöjen varrella olevat merkittävät talousalueet ja jolla siten olisi merkitystä myös maan sisäisissä kuljetuksissa. Saimaan ja Päijänteen yhdistämiselle ainoa oikea reitti kulkee Mäntyharjun kautta - ei mistään Leppävirran ja Suonenjoen välisestä korvesta.

        Ihan oma lukunsa on sitten matkailu- ja veneilymitoituksen kanavointi. Valtio kerää tuloja veneilystä 100 miljoonaa euroa vuosittain ja valtion menot veneilystä ovat 30 miljoonaa euroa vuodessa. Jos tuosta 70 miljoonan vuosittaisesta nettohyödystä käytettäisiin vaikkapa 20 % vuosittain 10 vuoden ajan matkailu- ja veneilykanavien rakentamiseen, olisi kaikki matkailun ja veneilyn kannalta tärkeät reitit kanavoitu. Tuolla rahalla nimittäin saataisiin yli 40 kappaletta noin puolen kilometrin mittaista sululla varustettua kanavaa matkailumitoituksella.

        Kaikki tällaiset ajatukset kuitenkin tyrmätään liikenneministeriössä, jonka liikennehankkeille kehittämä yhteiskuntataloudellisen hyödyn laskentamalli ei anna mitään toivoa näille vesitieinvestoinneille. Sehän ei ole mikän ihme, koska laskentamalli on kehitetty maaliikenteen - erityisesti tieliikenteen - lähtökohdista. Se ei ota lainkaan huomioon sellaista arvostuseriä, jotka nimenomaan vesiväyläinvestoinneissa ovat merkittäviä ja korostavat niitä arvostuseriä, jotka tieliikenteessä ovat merkittäviä.

        Olisihan tästä aiheesta enemmänkin kirjoitettavaa, mutta naputellaan lisää sitten, jos asiallista keskustelu jatkuu.

        "Poikittaisreitti Saimaalta Poriin olisi todellinen sisävesien valtaväylä, jonka piirissä olisivat kaikki näiden suurvesistöjen varrella olevat merkittävät talousalueet ja jolla siten olisi merkitystä myös maan sisäisissä kuljetuksissa. Saimaan ja Päijänteen yhdistämiselle ainoa oikea reitti kulkee Mäntyharjun kautta - ei mistään Leppävirran ja Suonenjoen välisestä korvesta."

        Juuri näin. Suomen halki pitäisi päästä vesitse.

        Harmi vain ettei meillä ole riittävän valveutuneita politikkoja, jotka ymmärtäisivät laittaa kanavahankkeet vireille.


    • Näsimeri

      Pitäisi tehdä kanava Helsingistä Hämeenlinnan kautta Tampereelle myötäillen kolmostietä.
      Hanke voidaan rahoittaa myymällä rantatontteja.

    • Pohjoisen poika

      Kanava Oulusta jäämerelle toisi varmasti monenlaista etua Suomelle.

    • 10+18

      Fakta: ei ole uskottavaa, että yhtään kanavaa rakennettaisiin puhtaasti matkailu-/veneilytarkoituksiin.

      Valistunut arvaus: teollisuuden yms. logistiikkatarpeita kanaville EI OLE, koska Sisä-Suomi on joka tapauksessa kuolevaa aluetta!

      • Jebulis..

        "Fakta: ei ole uskottavaa, että yhtään kanavaa rakennettaisiin puhtaasti matkailu-/veneilytarkoituksiin."

        Uusimmat kanavat,Juankosken ja Karjalankosken kanavat, rakennettiin juuri matkailukäyttöön.


    • Sorso&Kuikku

      Hienoa olisi jos kaikki suomen järvet yhdistettäisiin toisiinsa kanavilla. Luotaisiin näin uusi(vapaa) työpaikka, kun itse ottaisin loppatilin ja lähtisin kanava kierrokselle. Työ voitaisiin teettää nuorisolla joita on nykyään jouten enempi kuin nälkäsiä vuonna 1866. Myös "mamut" olisivat halukkaita edistämään meidän veneiliöiden elämänlaatua.
      Yhtään "uutta" työpaikkaa nämä kanavahankkeet ei tuo. Sen voi jokainen todeta kiertämällä näitä, jo tehtyjä kanavia. On siellä rikkumaton luonnonrauha.

      • Juup...

        "Yhtään "uutta" työpaikkaa nämä kanavahankkeet ei tuo. Sen voi jokainen todeta kiertämällä näitä, jo tehtyjä kanavia."

        Satamakaupungit hyötyy kun yöpyvät veneilijät tuhlaa rahojaan kaupungilla. Tottakai työpaikkoja syntyy.


    • Vettä pitkin

      Miten olisi veneilykanava Mäntyharjun reitillä Päijänteen ja Saimaan välillä ?
      Muutamia 50-200 metrisiä kanavakaivantoja ja yksi pitempi, arviolta noin 2 km. pitkä kanava Mäntyharjun Kallaveden ja Saimaan välille. Vedenkorkeuserot pääsääntöisesti noin metrin luokkaa. Tuollaisella 30 metrisellä sulkuvälillä ja 5-6 metrin siltakorkeuksilla kustannukset sitä luokkaa, että pysyisi jossain järjessä.
      Tähän maakuntien yhteistyötä ja järvimatkailu lisääntyisi ,ainakin kanavien läheisyydessä. Tämä ns. etelän kanava olisi paljon suuremman veneilijäjoukon ulottuvilla kuin mitä on Jyväskylän pohjoispuolisilla kanavilla.
      Veikkaan että liikennemäärät näillä kanavilla olisivat toteutuessaan karkeasti samaa luokkaa kuin mitä nyt on Vääksyn kanavalla.

    • Sörsir

      Tulukeepa laskemaan paateja tänne savonkanaville. Niihen tuotolla ei elä yksikään palvelu.

    • Karjalan kanavat

      Saapi nähhä tekkeekö veli venäläinen uudet kanavat suomenlahden ja laatokan välille ja sieltä edelleen syväriä pitkin ääniselle ja sieltä taas vienanmerelle ?
      Hevosmiesten tietotoimisto idästä kertoo ropakantana jotta putinin poika olis päättäny, että sieltä jatkossa kuletaan jäämerelle ja edelleen koillisväylää pitkin kauko-itään.
      Jos näin käypi, voitasko me suomitsuhnat jotenkin hyötyä tästä ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

      Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      110
      1631
    2. Miksi teillä meni...

      ...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      167
      1571
    3. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

      Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      168
      1485
    4. Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."

      The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise
      Tv-sarjat
      23
      1288
    5. Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!

      Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys
      Maailman menoa
      90
      1174
    6. Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle

      Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su
      Perussuomalaiset
      146
      953
    7. Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän

      Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c
      Perussuomalaiset
      70
      951
    8. Nainen näytät mummolta. :D

      Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      91
      831
    9. Sofia Virta vertasi Karjalan evakoita nykymatuihin

      Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta avasi sanaisen arkkunsa, eli tyhmyyden tynnyrinsä, valtiovarainministeri Riikka Purr
      Maailman menoa
      186
      790
    10. Rokotevastaiset aiheuttaneet lasten kuolemat USA:ssa, eivätkä pyydä anteeksi

      Jo kaksi lasta kuollut tuhkarokkoon Texasissa, koska rokotevastaiset ovat toimillaan tuhonneet suojaavan rokotekattavuud
      Maailman menoa
      207
      759
    Aihe