Miten saan 3 konetta (pöytäkone ja 2 läppäriä, toisessa on sisäänrakennettu WLAN) samaan nettiin niin, että ainakin läppärit ovat langattomassa netissä.
Koneiden välillä ei muuta tietoa tarvitse jakaa. (Ja oikeastaan koneiden ei miel. tulisi olla liian tiiviissä yhteydessä, etteivät esim tiedostot ja mahd. virukset "mene" toisiin koneisiin. Myös tulostin olisi hyvä saada toimimaan kaikilla koneilla.
Mulle ei ehkä kannata kertoa miten tälläinen rakennetaan, sillä itse en siihen pystyisi ;) Mutta, paljonkohan tälläinen tulisi maksamaan (jonkun muun asentamana?), tuleeko mitä ongelmia, entä mitä laitteita minun pitää ostaa? Tällä hetkellä netti on vain pöytäkoneessa, jossa on sisäänrakennettu modeemi.
Ja viimeisenä kysymyksenä, toimiihan tänä verkko hyvin esim alakerran ja yläkerran välillä?
Kiitos jos joku osasi auttaa, en oikein ymmärrä tätä langatonta verkkoa, ja olisi mukava tietää siitä jotain ja se, paljon se tulisi maksamaan, ennenkuin menen tietokoneliikkeeseen :)
langaton netti 3 koneeseen
7
1055
Vastaukset
- wlan sucks
Vittu mä olen saanut tarpeekseni koko wlan yms. rautapalomuuri kikkailusta. PERSEESTÄ! Vedän jatkossa kiltisti piuhaa ja tyydyn pelkkään kytkimeen/reitittimeen..
T. Janu- kiva
no ei oo kiva ett sit koko talo on täynnä kaiken maailman johtoja, joihin kaikki kompastuvat. Näissä vanhemmissa taloissa kun ne johdot pitäs melkeinpä näkyvästi vetää.
Internet yhteyden tyyppi vaikuttaa tilanteeseen. Oletan seuraavassa, että kyse on laajakaistasta.
Jos tulostin on kytketty johonkin koneeseen, tarvitaan sisäinen verkko. Joissakin tukiasemissa on myös kirjoitinliitäntä, jolloin työaseman ei tarvitsisi olla palvelimena.
Jos päytäkone on lähellä tukiasemaa (ja modeemia), kannattaa tässä välissä käyttää kaapelia. Monissa koneissa verkkoliitäntä on valmiina. Minulla toisessa pöytäkoneessa on WLAN-PCI-kortti. Toisessa koneessa on verkkokortti ja ulkoinen WLAN-ethernet-muunnin, joka on kylläkin tukiaseman hintainen.
Verkon toimintaan vaikuttaa tukiaseman ja koneen välisen matkan lisäksi välillä olevien esteiden laatu. Puinen välipohja ei vaimenna paljon, mutta teräsbetoni jo merkittävästi. Myös suuret keittiökoneet voivat haitata.
Hankelistalle tulisi esim:
- ulkoinen modeemi (ADSL 40-60€),
- WLAN-tukiasema (60-100€),
- PCMCIA-kortti kannettavaan (25-50€),
- verkkokortti pöytäkoneeseen (kortti- anttu-t
Tästä sinänsä ihan asiallisesta ehdotuksesta voit halutessasi tinkiäkin.
Itse ottaisin ADSL-modeemin ja WLAN-tukiaseman samassa boxissa, vaikkapa Zyxel 660HW, alle 90 euroa.
Sitten langattomiksi verkkokorteiksi voisit ottaa myös USB-versioita. Ovat halvempia, käyvät niin pöytä- kuin sylikoneeseenkin, ja itselläni on parinkympin euron A-link toiminut ihan moitteetta. Pöytäkoneeseen voit ostaa vielä USB-jatkojohdon, ja pystyt hakemaan USB-kortille hyvän paikan. Minulla nopeus nousi paljon kun vedin USB-kortin irti koneesta ja johdon päähän.
Alakerta ja yläkerta yhdellä tukiasemalla onnistuu, mutta hieman voit joutua hakemaan sijoituksia hyvän yhteyden hakemiseksi. - 1stMacFinn
anttu-t kirjoitti:
Tästä sinänsä ihan asiallisesta ehdotuksesta voit halutessasi tinkiäkin.
Itse ottaisin ADSL-modeemin ja WLAN-tukiaseman samassa boxissa, vaikkapa Zyxel 660HW, alle 90 euroa.
Sitten langattomiksi verkkokorteiksi voisit ottaa myös USB-versioita. Ovat halvempia, käyvät niin pöytä- kuin sylikoneeseenkin, ja itselläni on parinkympin euron A-link toiminut ihan moitteetta. Pöytäkoneeseen voit ostaa vielä USB-jatkojohdon, ja pystyt hakemaan USB-kortille hyvän paikan. Minulla nopeus nousi paljon kun vedin USB-kortin irti koneesta ja johdon päähän.
Alakerta ja yläkerta yhdellä tukiasemalla onnistuu, mutta hieman voit joutua hakemaan sijoituksia hyvän yhteyden hakemiseksi.Itse sanot, että ihan hyvin toimii, kun vedän jatkojohdolla jonnekin. Wlanin idea on se, ettei johtoja vedetä.
Parempi ostaa kunnon laitteet eikä pelleillä epävarmojen USB viritysten kanssa. - atat
1stMacFinn kirjoitti:
Itse sanot, että ihan hyvin toimii, kun vedän jatkojohdolla jonnekin. Wlanin idea on se, ettei johtoja vedetä.
Parempi ostaa kunnon laitteet eikä pelleillä epävarmojen USB viritysten kanssa.Niin, ehkäpä tuo on fiksua mikäli kyseessä on kunnollinen käyttöjärjestelmä. Win Xp on niin suolesta PCI lagattomien korttien ( Tuki sivut myöntävät yhteensopivuuden lähinnä usb wlan "kortteihin" ja zyxeliltä saadun palautteen mukaan xp hylkii tietyssä tapauksessa laitevalmistajien ajureita jotka ovat vähäisempiä usb korttien osalta.
Itse olen tappelemalla saanut msi:n ja Zyxelin kortit toimimaan pöytäkoneella.
Tietenkin kannattaa muistaa että langaton on viellä sen verran uusi tulokas että nimeen ei kannata luottaa. minulla on ollut ongelmia 3comin, zyxelin ja buffalon kanssa, ja muita en ole tähän asti rassannut. Hyvä jos homma toimii, mutta langattomassa on vittumaisempaa lähteä ratkoo ongelmia kun lankojen parissa. Ja suurin ongelma ehkäpä on xp jonka omat ajurit estävät muiden ajureiden toiminnan. Itsellä verkko toimii kunnolla mutta työtä se on vaatinut juuri tuon xp:n takia. Seuraava wlan kortti on kyllä tuo usb koska sen pystyy kokeilemaan helposti eri käyttisalustoilla. Itsekkin pidin aikanaan usb:tä ihan paskana mutta en enään. - anttu-t
1stMacFinn kirjoitti:
Itse sanot, että ihan hyvin toimii, kun vedän jatkojohdolla jonnekin. Wlanin idea on se, ettei johtoja vedetä.
Parempi ostaa kunnon laitteet eikä pelleillä epävarmojen USB viritysten kanssa.Puolen metrin pätkä riittää, että saat donglen irti koneesta, vaikka teipillä pöydän jalkaan tms.
En pidä langoista minäkään, mutt tuon verran voin nöyrtyä, jos saan sillä hyvän yhteyden aikaiseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.316216- 394032
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833363- 122928
- 122297
- 292292
- 1621926
- 241769
- 281554
- 1051392