Konginkangas

Animaatiossa

Aamu TV:ssä SKaL :n edustaja puhui palturia.
Hän väitti että mitään ei ollut tehtävissä.
Miksi kuljettaja ei ohjannut autoa heti ojaan , kun peräväunukin oli siellä jo monen metrin osuudelta. Kuljettaja veti perävunut ojasta linja-auton eteen. Tapauksessa että menettää yhdistelmän hallittavuuden , on turvallisempaa ohjata ojaan kun yrittää suoristaa yhdistelmää koko kaistan leveydeltä. Tutkintalutakuntahan löysi perävaunun lumeen tekemät jäljet jotka olivat pikällä pientareella.

51

13507

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikka tommosen yhdistelmän missä vaunu tulee poikittan perässä erottaa jo pitkältä?

      • Vaaraa

        Jos olis ollut Ruotsinkärry niissä valojen käyttö on sallittu, olis bussikuski nähnyt heitelehtivän kärryn riitävä ajoissa.


      • Antti antenni
        Vaaraa kirjoitti:

        Jos olis ollut Ruotsinkärry niissä valojen käyttö on sallittu, olis bussikuski nähnyt heitelehtivän kärryn riitävä ajoissa.

        Kaikkien muiden autoilijoidenhan pitää ajaa ojaan, kun rekkakuski ei saa ylipainoista ja ylinopeudella kuljettamaansa yhdistelmää pysymään tiellä. Jos nopeus on tilanteen mukainen, vaikka 60kmh niin varmasti pysyy tiellä ja oikaisemiiseenkin on marginaalia.


      • Iceman
        Antti antenni kirjoitti:

        Kaikkien muiden autoilijoidenhan pitää ajaa ojaan, kun rekkakuski ei saa ylipainoista ja ylinopeudella kuljettamaansa yhdistelmää pysymään tiellä. Jos nopeus on tilanteen mukainen, vaikka 60kmh niin varmasti pysyy tiellä ja oikaisemiiseenkin on marginaalia.

        ..rahtivehkeellä monia henkilö- ja pakettiversioita väistänyt.
        Kuitenkin TAPAUKSEEN EI OLLUT VAIKUTUSTA ALLE 10%:n ylikuormalla, kokonaispaino 60tkg.
        Alamäki oli kirkkaalla jäällä, jossa EI JARRUTUS HILJENNÄ VAUHTIA, ainoastaan aiheuttaa kärrin puskemisen, joka vaikeuttaa hallintaa heiluri-ilmiönä.
        Ko. tapauksessa vaihtoehdon ennakkoon tietäessä, kuski olisi aivan takuulla laskenut koko paskan ojaan, eikä edes yrittänytkään oikaista.
        Tervetuloa kokeilemaan kongin- tai vastaavassa mäessä, kun lähdet valumaan JÄISTÄ MÄKEÄ ja PIDÄT JARRULLA vauhdin kuudessakympissä.
        (lämpimät renkaat/jää/kitka/ massa)
        EN VÄHEKSY tapauksen seurauksia, sen tuomaa tuskaa uhreille ja omaisille, jonka määrää me emme kukaan voi ymmärtää.
        On todella törkeätä, että piti menettää ihmishenkiä, ennenkuin päätäjät ja kuljetusketjun eri osapuolet tajuavat, kuinka liian tiukalle vedetty, hintakilpailtu (kiitos EU, ns.sipulinistuttaja osa-aika kuljetusyrittäjät rahdin alihinnoittelulla, kauppa ja teollisuus voitto/optiohuumassa)
        kuljetusala, myös henkilöliikenne, on unohtanut kriteereistä tärkeimmän, turvallisuuden, koska se ei tuota.


      • asiaakin
        Iceman kirjoitti:

        ..rahtivehkeellä monia henkilö- ja pakettiversioita väistänyt.
        Kuitenkin TAPAUKSEEN EI OLLUT VAIKUTUSTA ALLE 10%:n ylikuormalla, kokonaispaino 60tkg.
        Alamäki oli kirkkaalla jäällä, jossa EI JARRUTUS HILJENNÄ VAUHTIA, ainoastaan aiheuttaa kärrin puskemisen, joka vaikeuttaa hallintaa heiluri-ilmiönä.
        Ko. tapauksessa vaihtoehdon ennakkoon tietäessä, kuski olisi aivan takuulla laskenut koko paskan ojaan, eikä edes yrittänytkään oikaista.
        Tervetuloa kokeilemaan kongin- tai vastaavassa mäessä, kun lähdet valumaan JÄISTÄ MÄKEÄ ja PIDÄT JARRULLA vauhdin kuudessakympissä.
        (lämpimät renkaat/jää/kitka/ massa)
        EN VÄHEKSY tapauksen seurauksia, sen tuomaa tuskaa uhreille ja omaisille, jonka määrää me emme kukaan voi ymmärtää.
        On todella törkeätä, että piti menettää ihmishenkiä, ennenkuin päätäjät ja kuljetusketjun eri osapuolet tajuavat, kuinka liian tiukalle vedetty, hintakilpailtu (kiitos EU, ns.sipulinistuttaja osa-aika kuljetusyrittäjät rahdin alihinnoittelulla, kauppa ja teollisuus voitto/optiohuumassa)
        kuljetusala, myös henkilöliikenne, on unohtanut kriteereistä tärkeimmän, turvallisuuden, koska se ei tuota.

        Näissä jutuissa. Herra kylmämies on varmaan kans kokenu (onnekseen) läheltäpiti tilanteen,ku on ihan oikeasti ottanu ne oikeat arkumentit asiasta esille.Eli kaikki te Idiootit jotka luulette,että ammatti autoilialle on jonkin sortin vaihto-ehto ammattiaan suorittaessa ajaa kolari,edes pieni voivat painua tohtorin puheille!! Sillä,ette tekään ole ekana heittämässä sitä tietokonettanne ikkunasta pihalle ekasta errorista? häh!? Ja varmaan kaikki logistiikan ympärillä puuhailevat yhtyvät kannustamaan Myös sitä UHRIA!! joka sattuman oikusta oli sen kohtalokkaan rekan puikoissa ja myöhemmin "matkustajana" sillä Kuski Ei Aja Tarkoituksellisti Kolaria!


      • rekkapoika
        Antti antenni kirjoitti:

        Kaikkien muiden autoilijoidenhan pitää ajaa ojaan, kun rekkakuski ei saa ylipainoista ja ylinopeudella kuljettamaansa yhdistelmää pysymään tiellä. Jos nopeus on tilanteen mukainen, vaikka 60kmh niin varmasti pysyy tiellä ja oikaisemiiseenkin on marginaalia.

        menkääpä tonne nelostielle ajelee vaik neljää kymppiä ni paljonko mäen päällä on sit vauhti? ei oo kuulkaa mikään kaaheen laakee aakee tuo jyväskylän ja pulkkilan väli


      • puolipäiväkuski

        Kattelin tossa tota animaatiota
        http://www.onnettomuustutkinta.fi/video/konginkangas.mpg
        ja siinä vaiheessa ku perävaunu alkaa puskemaan vetarista ohi, linja-auto on jo aivan liian lähellä. Siinä vaiheessa ojaanvetämisestä puhuminen noiden kuskien puolesta on kyllä turhaa. Jos vastaan tulee yhdistelmä ja ykskaks kärry ilmestyy vetoauton takaa omalle kaistalle, voi tolla kelillä olla aika vähän tehtävissä. Sitäpaitsi kuka miettii yhdistelmän tullessa vastaan, että peräkärry voi yllättäen tulla tuolta takaa mun kaistalle? En usko, että kukaan, sillä jokainen joka ajelee suomen maanteillä kohtaa kymmeniä yhdistelmiä lyhyenkin matkan aikana. Ja sama toisinpäin. Siinä vaiheessa ku se kärry on aluks alkan heijjaamaan niin tuskin se kuski on aatellu et se puskee sieltä ykskaks bussin eteen. Sehän ilmeisest oli hetken luullutkin et kolari oli vältetty. Ja niille jotka sanoo et on vehkeist kiinni ettei kärryy pitää katella ku ajaa yhistelmää, nii saa olla melko yhdistelmät että et peiliin koskaan katso. Itse olen opiskelija, mutta ajelen aina joulu- ja kesälomat yhistelmiä ja kyllä sitä kärryä on tapana vähän katella. Siitä sen oman väsymyksenkin huomaa kun rupee kärry luikertelemaan. Ja se et kärry lähtee vetelee omii linjojaan ei välttämättä oo niin harvinaista kun näissä keskusteluissa jotkut henkilöautoilijat luulevat. Kehäkolmosella joulun alla oli itsellä kärry linkussa kun joku ohitti, vaihtoi eteen minun kaistalleni ja löi jarrut lukkoon kun meinasi ajaa liittymän pitkäksi ja jo tuli kuskista matkustaja ihan ympäristön ansioista. Ja tuommoista tapahtunee enemmän ajaville enemmänkin. Onneksi ei kolissut.

        En tiedä kenen syytä Konginkankaan turma oli, mutta semmoset spekulaatiot että "ite olisin ajanu ojaan" tai että "onnettomuutta ei olisi sattunut jos kuski olisi kääntänyt rattia sillä sekunnilla siihen suuntaan" ovat vähän turhia, koska kuka tahansa millä tahansa vehkeellä tienpäällä ajanut tietää, että joskus jotkut asiat tuppaavat yllättämään. Siinä vaiheessa olisi hyvä jos olisi jättänyt tietenkin pelivaraa, mutta aina se ei vain riitä... Silti toivoisin, että tuomiot kuljettajaa kohtaan eivät toteutuisi, sillä minusta tuntuu että tarpeeksi huonolla tuurilla kelle vain voisi käydä samoin.


      • asiaa ja hyvin
        puolipäiväkuski kirjoitti:

        Kattelin tossa tota animaatiota
        http://www.onnettomuustutkinta.fi/video/konginkangas.mpg
        ja siinä vaiheessa ku perävaunu alkaa puskemaan vetarista ohi, linja-auto on jo aivan liian lähellä. Siinä vaiheessa ojaanvetämisestä puhuminen noiden kuskien puolesta on kyllä turhaa. Jos vastaan tulee yhdistelmä ja ykskaks kärry ilmestyy vetoauton takaa omalle kaistalle, voi tolla kelillä olla aika vähän tehtävissä. Sitäpaitsi kuka miettii yhdistelmän tullessa vastaan, että peräkärry voi yllättäen tulla tuolta takaa mun kaistalle? En usko, että kukaan, sillä jokainen joka ajelee suomen maanteillä kohtaa kymmeniä yhdistelmiä lyhyenkin matkan aikana. Ja sama toisinpäin. Siinä vaiheessa ku se kärry on aluks alkan heijjaamaan niin tuskin se kuski on aatellu et se puskee sieltä ykskaks bussin eteen. Sehän ilmeisest oli hetken luullutkin et kolari oli vältetty. Ja niille jotka sanoo et on vehkeist kiinni ettei kärryy pitää katella ku ajaa yhistelmää, nii saa olla melko yhdistelmät että et peiliin koskaan katso. Itse olen opiskelija, mutta ajelen aina joulu- ja kesälomat yhistelmiä ja kyllä sitä kärryä on tapana vähän katella. Siitä sen oman väsymyksenkin huomaa kun rupee kärry luikertelemaan. Ja se et kärry lähtee vetelee omii linjojaan ei välttämättä oo niin harvinaista kun näissä keskusteluissa jotkut henkilöautoilijat luulevat. Kehäkolmosella joulun alla oli itsellä kärry linkussa kun joku ohitti, vaihtoi eteen minun kaistalleni ja löi jarrut lukkoon kun meinasi ajaa liittymän pitkäksi ja jo tuli kuskista matkustaja ihan ympäristön ansioista. Ja tuommoista tapahtunee enemmän ajaville enemmänkin. Onneksi ei kolissut.

        En tiedä kenen syytä Konginkankaan turma oli, mutta semmoset spekulaatiot että "ite olisin ajanu ojaan" tai että "onnettomuutta ei olisi sattunut jos kuski olisi kääntänyt rattia sillä sekunnilla siihen suuntaan" ovat vähän turhia, koska kuka tahansa millä tahansa vehkeellä tienpäällä ajanut tietää, että joskus jotkut asiat tuppaavat yllättämään. Siinä vaiheessa olisi hyvä jos olisi jättänyt tietenkin pelivaraa, mutta aina se ei vain riitä... Silti toivoisin, että tuomiot kuljettajaa kohtaan eivät toteutuisi, sillä minusta tuntuu että tarpeeksi huonolla tuurilla kelle vain voisi käydä samoin.

        artikoloitu teksti.luulis tyhmemmänkin ymmärtävän.


      • pp66
        Antti antenni kirjoitti:

        Kaikkien muiden autoilijoidenhan pitää ajaa ojaan, kun rekkakuski ei saa ylipainoista ja ylinopeudella kuljettamaansa yhdistelmää pysymään tiellä. Jos nopeus on tilanteen mukainen, vaikka 60kmh niin varmasti pysyy tiellä ja oikaisemiiseenkin on marginaalia.

        oliko sillä oikeesti ylinopeutta aasi kato animaatio


    • rekkamies

      Ajappa itse rekkaa silleen ettet katso peiliin kokoajan... rekkamies ei varmaankaan ole huomannut bussin tulevan sieltä edestä päin ja kaikki huomio siirtyi perävaunun takaisin saamista tielle... ja otappa se huomioon että jos rekkamies ei huomannut bussia niin miksi se olisi ajanut sen ojaan??? entä jos sieltä ei olisi bussia tullutkaan?? se olisi jatkanut samalla nopeudella kummissiin ja yrittänyt saada sen takaisin tielle sillä se MAKSAA jos se vaunu tipahtaa tieltä kokonaan ja kellahtaa hankeen... ja varsinkin ku siel oli sitä paperia niin tavara olisi pilalla ollut... sinun pitää opetella katsomaan asiaa toisestakin kulmasta

      • kalustossa on

        kyllä kalustossa on vika jos pitää kokoajan katsoa peiliin, minulta suostuivat korjaamaan saman valmistajan on/off jarrut vasta kun kirjoitin liikenneministeriön Caven'lle kirjeeen perävaunun käytöksestä. Närkö oli saanut AKE:n kirjoittamaan kirjeen katsastus konttoreille ettei NÄrkon ylitehokkaisiin jarruihin tule puuttua. Siksi pyynnöt valmistajalle, tai alemmille virkamiehille puuttua asiaan eivät aiheuttaneet mitään reaktiota.


      • Siksi kun sieltä tuli bussi...

        Siksi kun sieltä tuli bussi vastaan, ajoneuvo on aina pidettävä omalla kaistalla. Olen useilta rekkamiehiltä kuullut kun he kehuvat vastaavaa tapahtuvan ja sitten vaan kaasua lisää niin se oikenee. Taitaa välinpitämätön tapa olla olla suurin syy tähän onnettomuuteen. Jos ne yhdistelmät on niin vaikee aja , miksi niitä ei ajeta kiskoilla. Hullujahan te puhutte.


      • stycke
        kalustossa on kirjoitti:

        kyllä kalustossa on vika jos pitää kokoajan katsoa peiliin, minulta suostuivat korjaamaan saman valmistajan on/off jarrut vasta kun kirjoitin liikenneministeriön Caven'lle kirjeeen perävaunun käytöksestä. Närkö oli saanut AKE:n kirjoittamaan kirjeen katsastus konttoreille ettei NÄrkon ylitehokkaisiin jarruihin tule puuttua. Siksi pyynnöt valmistajalle, tai alemmille virkamiehille puuttua asiaan eivät aiheuttaneet mitään reaktiota.

        Ei Närko jarruja tee, mm. Wabco tekee.

        Kaverilla on ajokkina "dollymoduli"-yhdistelmä, jossa on EBS:t (ei ABS, vaan EBS, sähköohjatut jarrut) koko matkalla. Vaan kun oli erroria välissä, dolly antoi aina täydet jarrupaineet, kevyessäkin jarrutuksessa. Meni muutama päivä ennenkuin vika saatiin korjattua, kaveri kehui että sohjokelillä joka ainoassa jarrutuksessa ns. kakka hakkasi kalsareita...


      • stycke
        Siksi kun sieltä tuli bussi... kirjoitti:

        Siksi kun sieltä tuli bussi vastaan, ajoneuvo on aina pidettävä omalla kaistalla. Olen useilta rekkamiehiltä kuullut kun he kehuvat vastaavaa tapahtuvan ja sitten vaan kaasua lisää niin se oikenee. Taitaa välinpitämätön tapa olla olla suurin syy tähän onnettomuuteen. Jos ne yhdistelmät on niin vaikee aja , miksi niitä ei ajeta kiskoilla. Hullujahan te puhutte.

        Helppo se on hulluja puhua sieltä VSC-avensiksen ratin takaa. (Alkupään VSC= Vehicle Stability Catastrophe, korjattiin sittemmin)


      • pp66
        Siksi kun sieltä tuli bussi... kirjoitti:

        Siksi kun sieltä tuli bussi vastaan, ajoneuvo on aina pidettävä omalla kaistalla. Olen useilta rekkamiehiltä kuullut kun he kehuvat vastaavaa tapahtuvan ja sitten vaan kaasua lisää niin se oikenee. Taitaa välinpitämätön tapa olla olla suurin syy tähän onnettomuuteen. Jos ne yhdistelmät on niin vaikee aja , miksi niitä ei ajeta kiskoilla. Hullujahan te puhutte.

        mee ittees nuija


    • lapinpolttaja

      voi,miksi,miksi...ehkä ne,jotka vastaavaa kokeneet tietävät.on nämä kaasulla oikaisiat,jotka itkevät rajoittimia,on ojaan ajajat,jotka inttää miksi,miksi ei ohjannut ojaan,ynnä muut jälkiviisaat.mutta kukaan joka ei ole kokenut sitä,kun kärri lähtee,ei voi sanoa mitään.mutta lähdetään miksi,miksi linjalle.miksi samana yönä paikan ohittaneet rekat eivät törmänneet linja-autoihin,miksi vielä pahemmissa keliolosuhteissa samassa paikassa,ylinopeudella,ylikuormalla,alivireisenä ym,ym sattunut vastaavaa...miksi paria minuuttia ennen kolaria paikan ohittanut rekka moikkasi vilkulla bussille,joka vastasi vilkautuksella... maailmassa on monta ihmeellistä asiaa...

    • EDUSTAJAT

      EN kuullut kyseistä haastattelua, mutta valitettavasti SKAL edustajat puhuvat yleensäkin varsin paljon palturia.
      Olisihan onnettomuus ollut estettävissä monella tavalla, esim. yhdistelmä oli osittain vasemmalla puolella jo ennen mäen harjaa, reitti oli kujettajalle hyvin tuttu.
      Kyllä perus ongelma on siinä että kuljettaja ja yritys eivät piitanneet kuljettajan väsymystä vähentävästä ajoaika lainsäädännöstä, eikä suurimmasta sallitusta nopeudesta, jonka tarkoitus on varmistaa ajoneuvojen hallintaa ja pienentää mahdollisten onnettomuuksien seurauksia.

      Kyseessä oli selvä laittomilla aikatauluilla kilpailu.
      Valitettavasti SKAL menee usein laistapiittaamattomien puolelle, lakia seuraavien jäsentensä haitaksi.

      • VAHINKOLAPSItoisessapolvessa

        Meitä eitoivotuja piiankersoja ei siunattu perheeseen, miksi kalja on kallista, miksi kaikki jälkiviisaat on tällä palstalla ,miksi
        nimimerkit:edustaja ja animaatio, eivät ole saaneet leikkiä rekoilla hiekkalaatikossa, miksi...niin, miksi,,,


      • ei olisi
        VAHINKOLAPSItoisessapolvessa kirjoitti:

        Meitä eitoivotuja piiankersoja ei siunattu perheeseen, miksi kalja on kallista, miksi kaikki jälkiviisaat on tällä palstalla ,miksi
        nimimerkit:edustaja ja animaatio, eivät ole saaneet leikkiä rekoilla hiekkalaatikossa, miksi...niin, miksi,,,

        lähdetty ollenkaan liikkeelle sattumoisena iltana, olisi parhaiten vältytty tältä ikävältä sattumalta.
        eikö yleensäkin onnetomuus ole monen sattuman summa.
        samalla lailla jokainen uhri on omaisille rakas ja korvaamaton, olkoonkin sitten aiheuttaja henkilöauton kuljettaja, tai rekan, tai vaikka jonkun muun ammattikunnan.
        kyllä se aamulla kiireessä töihin matkaava henkilöauto joka lähtee luisuun jäisellä tiellä, aiheuttaen kuolonkolarin, on myös korvausvelvollinen vastapuolelle.
        siis tässä nyt näkee, että jokaisen uhrin omaisen pitää viedä asiat käräjille ja maksumies löytyy ratin takaa.


      • Kuljettajahan veti kärryn o...
        ei olisi kirjoitti:

        lähdetty ollenkaan liikkeelle sattumoisena iltana, olisi parhaiten vältytty tältä ikävältä sattumalta.
        eikö yleensäkin onnetomuus ole monen sattuman summa.
        samalla lailla jokainen uhri on omaisille rakas ja korvaamaton, olkoonkin sitten aiheuttaja henkilöauton kuljettaja, tai rekan, tai vaikka jonkun muun ammattikunnan.
        kyllä se aamulla kiireessä töihin matkaava henkilöauto joka lähtee luisuun jäisellä tiellä, aiheuttaen kuolonkolarin, on myös korvausvelvollinen vastapuolelle.
        siis tässä nyt näkee, että jokaisen uhrin omaisen pitää viedä asiat käräjille ja maksumies löytyy ratin takaa.

        Kuljettajahan veti kärryn ojasta vastaantulijoiden kaistalle, miksei jättänyt sitä kunnialla ojaan jos se kerran oli jo siellä.
        Tämän seurauksena hän surmasi viattomia ihmishenkiä.


      • stycke
        Kuljettajahan veti kärryn o... kirjoitti:

        Kuljettajahan veti kärryn ojasta vastaantulijoiden kaistalle, miksei jättänyt sitä kunnialla ojaan jos se kerran oli jo siellä.
        Tämän seurauksena hän surmasi viattomia ihmishenkiä.

        Et viittis näyttää mulle, miten sellainen massa *vedetään* ojasta kun pito ei riitä suoraan menemiseen? Se tulee sieltä, pyysit tai et, sillä primitiivireaktio on varmasti yrittää pitää rattaat radan puolella. Sinäkin koitat varjella kallista metallinhohtoväriä jos sedanisi lähtee räpylöistä. Jos ääritilanteessa ryhdytään ajattelemaan, tulee aina vahinko. Monesta tilanteesta on selvitty ehjänä selkäydinreaktiolla - jos se on ollut oikeaksi opittu.


    • FHxXx

      Eihän tätä p*skan jauhamista kukaan jaksa enää!

      -Sivuvalot laillisiksi. (ruotsin malliin) , sillä olisi tämäkin onnettomuus vältetty..

      • ainakin

        puukärryissä sivuilla ledi lappuja vaikka millä mitalla.ja tuskin kuski tahallaan sitä kärryä tielle veti vaan siinä tapauksessa se kärry alako ohjaama autoa.


      • rekkapoika
        ainakin kirjoitti:

        puukärryissä sivuilla ledi lappuja vaikka millä mitalla.ja tuskin kuski tahallaan sitä kärryä tielle veti vaan siinä tapauksessa se kärry alako ohjaama autoa.

        luultavasti olet sokea kyl rekoissa on sivuilla ääri valoja useampikin ja taka ja etu kulmissa on ylhäällä ja alhaalla. käyppä optikolla näkös tarkastamassa


      • joojoo
        rekkapoika kirjoitti:

        luultavasti olet sokea kyl rekoissa on sivuilla ääri valoja useampikin ja taka ja etu kulmissa on ylhäällä ja alhaalla. käyppä optikolla näkös tarkastamassa

        on on mutta kun niitä saisi olla vielä enemmän kuten ruotsissa.


      • weeti

        Tuskin kuitenkaan transpointin vehkeissä mitään ylimääräist olis.. varmasti olis näkynyt paremmin


      • stycke
        rekkapoika kirjoitti:

        luultavasti olet sokea kyl rekoissa on sivuilla ääri valoja useampikin ja taka ja etu kulmissa on ylhäällä ja alhaalla. käyppä optikolla näkös tarkastamassa

        Mitähän eroa on Transpoängin ja Ristimaan kalustolla? Ensinmainitussa on vain se, mikä on välttämätöntä, eikä mitään ylimääräistä. Jälkimmäisessä on ylimääräistä niin paljon, ettei ole varma mikä on välttämätöntä. Nojoo, Ruotsissa tosiaan näkee kyllä sellaisia valomeriä että oksat pois, sellainen jos tulee poikittain vastaan niin jopa "buusikuletaja, amatimies" sen oivaltaa valojen määrästä.


    • teppo

      Senkin nämä tänne kirjoittelevat voisivat koittaa ymmärtää, että tuo animaatio on ainoastaan tutkintalautakunnan MIELIPIDE tapahtumien kulusta. Samalla logiikalla kuin animaation pohjalta sanotaan kuskin vetäneen kärryn bussin eteen, voidaan sanoa Suomen ampuneen Mainilan laukaukset, koska Neuvostoliitto väitti niin.

      Sitäkin asiaa kirjoittelijat voisivat miettiä, että muuttavatko ne takapyörät sillä hetkellä olemattomiksi kun ne osuvat lumipenkkaan? Olisiko mahdollista, että penkka on tökännyt vastaan ja kärry on itse pukannut itsensä tielle? Verratkaa tilannetta vaikka siihen kun henkilöautosta lähtee takapää alta. Eihän sekään tarkoita automaattisesti auton pyörähtämistä, mutta ei sitä kukaan tiedä etukäteen palautukoo pito, miten äkillisesti ja millä hetkellä.

      Jos yhdistelmän kuski olisi päättänyt ohjata vetoauton metsään samalla hetkellä kuin kärry ponkaisi ojasta tielle, se olisi voinut kiskaista samalla vetoauton takapyörät irti tiestä ja koko yhdistelmä olisi voinut pyörähtää tielle poikittain ja pysähtyä siihen. Yksi vaihtoehto olisi ollut myös se, että kärry olisi noussut hiukan rauhallisemmin ojasta ja käyttäynyt niin rauhallisesti että se olisi vakavoitunut ennen bussin kohtaamista.

      • Hanna Karttunen ins.

        Miten ne jäljet sinne hankeen on tulleet, tuskin jos tienvarressa on pitkällä matkalla molemmin puolin 6 metrin matkalla penkassa aurattu lunta kärryllä, kyllä siinä vaiheessa pitää jo ohjata penkkaan ja luovutta. Mutta lopputulos on nähtävillä kun ei voida myöntää että on ajettu lian lujaa tilanteessa jossa pitäis ajaa pienemmällä nopeudella. Tällätavoin jää nopeusreserviä kiihdyttää. Mutta mitä se voi auttaa jos kerran keli on niin liukas, eihän sitä silloin voi edes kiihdyttää ?


      • penkalla?
        Hanna Karttunen ins. kirjoitti:

        Miten ne jäljet sinne hankeen on tulleet, tuskin jos tienvarressa on pitkällä matkalla molemmin puolin 6 metrin matkalla penkassa aurattu lunta kärryllä, kyllä siinä vaiheessa pitää jo ohjata penkkaan ja luovutta. Mutta lopputulos on nähtävillä kun ei voida myöntää että on ajettu lian lujaa tilanteessa jossa pitäis ajaa pienemmällä nopeudella. Tällätavoin jää nopeusreserviä kiihdyttää. Mutta mitä se voi auttaa jos kerran keli on niin liukas, eihän sitä silloin voi edes kiihdyttää ?

        Missä lukutaito????????????
        " Olisiko mahdollista, että penkka on tökännyt vastaan ja kärry on itse pukannut itsensä tielle?"
        Kukaan ei oo väittäny etteikö kärri olis käyny penkassa!?!

        Insinöörin puhetta..

        Jos yhdistelmä ei mene penkan läpi niin se ei mene! Käsität varmaan?!? Missä kohdassa kuski ajoi liian lujaa? Kuski ajoi jopa alle korkeimman sallitun nopeuden. Kunnes tuli alamäki, jossa nopeus kasvaa. Ymmärtänet painovoiman lain? Kun kärri lähtee heittelehtimään, sitä ei saa oikaistuksi kuin lisäämällä kaasua. Noiden yhteisvaikutuksesta nopeus kasvoi yli sallitun. Ymmärrät? Oletko koskaan muuta kuin nähnyt rekan? Et oo tainnu olla kyydissä..? Kannattaa kokeilla ja viisastua niin ei täälläkään tarvii tietämättömyyttään paljastaa.


    • 12e480

      Ja nyt turvat kiinni, saman asia ruotiminen ei tuo kuolleita takaisin, eikä muuta enää mitään.

      Iceman kirjoitti asiaa, itekin voin omista kokemuksista ehkä jollekulle kertoa, jos osaa asiallisesti keskustella.

      Kyllä täällä näitä urpoja riittää, henkilöauto- tai "rekka"kuskeja(=ajanut 3kk joskus intin jälkee) jotka "osaa ajaa" ja tietää miten juna oikastaan liukkaalla...
      ja hyvä louskutella nimettömänä leukojaan...

      • 12e480

        SITÄPAITSI

        Jonkun verran kysyy luonnetta ajaa 60t painava yhdistelmä ojan pohjalle tarkoituksella JOS EDES TAJUAA SITÄ SIINÄ VAIHEESSA HARKITA,KUN RATTAAT ON LINKUS.


      • FHxXx
        12e480 kirjoitti:

        SITÄPAITSI

        Jonkun verran kysyy luonnetta ajaa 60t painava yhdistelmä ojan pohjalle tarkoituksella JOS EDES TAJUAA SITÄ SIINÄ VAIHEESSA HARKITA,KUN RATTAAT ON LINKUS.

        ...


      • Luonnetta riittää vetää per...
        12e480 kirjoitti:

        SITÄPAITSI

        Jonkun verran kysyy luonnetta ajaa 60t painava yhdistelmä ojan pohjalle tarkoituksella JOS EDES TAJUAA SITÄ SIINÄ VAIHEESSA HARKITA,KUN RATTAAT ON LINKUS.

        Luonnetta riittää vetää perävaunu vastaantulijoidenkaistalle ja tappaa23 ihmistä


      • lehtola

        ja pian tarttis tehdä enne kun taas tulee lisää ruumitaa noilla tappovehkeillä joissa kuljettajasta tulee liian usein matkustaja .
        Emme elä misään euroopassa tai amerikssa jossa on sulaa ympäri vuoden.


      • Todisti
        lehtola kirjoitti:

        ja pian tarttis tehdä enne kun taas tulee lisää ruumitaa noilla tappovehkeillä joissa kuljettajasta tulee liian usein matkustaja .
        Emme elä misään euroopassa tai amerikssa jossa on sulaa ympäri vuoden.

        Tietämättömyytensä,si oikein tosissaan. Ameriikassa sekä Euroopassa SATAA Lunta ja vetää tiet jäähän samallalailla,ku tääl pohjolassakin. Suurimpana erona vaan on VALVEUTUNEEMMAT tien hoitajat. Ne laittaa tiet sulki,ku tulee pääkallo keli. Eli kannattais ottaa siitä jo oppiakin täälläkin. Kun nyky autot eivät läheskään aina ole TALVI varusteltuja,nii turhaa niillä on ees yrittää kulkea ,ku ei siihen kelien puolesta ole mahdollisuutta. Oli täs n.kk si kans lievästi liukasta ainaki eteläisessä Suomessa,niin liukasta,että radio julkisti koko ajan tieltä suistumisia(rekkojen) vaik itte laski ainaki 17 H-autoa tieltä poistuneena. Mutta enpä ollu ennen hähny lähes joka pysäkillä parkissa yhdistelmiä odottamassa olosuhteiden parantumista. On todella V...n Säälittävää todeta,että vaati kymmenien kuoleman,ennenku Yhtiöt sekä ne joiden nimi lukee ovessa,että ennen kaikkea niiden kenen nimi lukee Rahti kirjassa suvaitsevat kuskien tunnustaa voimattomuutensa keli oloja vastaan. Ja vielä Lehtolalle tiedoksi,ettei Tää Kuskien morkkaaminen todellakaan saa muutoksia aikaan. Aina tarvitaan dramatiikkaa,että Herrojen sanelu politiikalle tulee stoppi edes hetkeks aikaa. Sillä uskallan Väittää,ettei yksikään KULJETTAJA Ole ollu peesaamassa näiden nyky mittaisten ja Paino suhde vammaisten yhdistelmien puolesta.


      • just
        Luonnetta riittää vetää per... kirjoitti:

        Luonnetta riittää vetää perävaunu vastaantulijoidenkaistalle ja tappaa23 ihmistä

        tämmöiset viestit voisikin sitten poistaa.


    • kuinkahan kauan tästä aiheesta jaksetaan repiä aihetta? Jotenkin vaan alkaa olla aika kaluttu aihe. uhreja ei saa takasi vaikka kaikki sitä haluais.
      Se on tullut kyllä jo selväks että ihan joka "jamppa" esson pöydässä olis tilanteen hoitanu paremmin, ainakin puheissaan, että sitä ei kai enää kenenkään tartte täälä setviä.

      Ja edelliseen tekstiin sen verran, että mua on tullut henkilöauto samaa kaistaa vastaan, ja olin muuten itte ihan omalla kaistalla, ja kyllä mulla ainakin vaistomainen reaktio oli yrittää väistää oikealle niin paljon kun tarve vaatii. Ja sillä kertaa se vaati just niin paljon, että hakelastissa ollut yhdistelmä oli ohjattava lumihankeen ja ojaan. Nurin meni koko paska, mutta kukaan ei saanut kun henkisiä vammoja. Tämän kerron vain siksi, että loppuisi se mitä tehdä ja mitä ei vatvominen. Ihan varmaan jokainen kuka tuolla tien päällä liikkuu tekee tuollaisessa tilanteessa kaikkensa onnettomuuden välttääkseen.

      Mä ainakin annan jo tämän asian olla. Eiköhän jotain muitakin aiheita keskusteluun löydy. Esim. rahtarien ajotaito skabat, ja se että kaatoko Kake keilan vai ei?

      • ei tässä ehdi

        Ei tässä ehdi edes lukea uusia viestejä, saati virheitä korjata. Toki tämä onnettomuuden aiheuttanut porukka joutaisi pois tienpäältä, nyt kilpailevat laittomin aikatauluin, aiemmin pelastettiin 300 milj. markalla suoraan veronmaksajilta.


      • lehtola

        Joo annetaan asian olla , jos selitykset on tätä luokkaa ja ammatti taito, saadaan pian taas lisää syyttömiä ihmisuhreja.
        Ratkaisu , nopeuden rajoitin kesällä 75-80kmh ja talveksi 65kmh. Kuskeille pakollinen 8h työaika max, ja yhdistelmien max paino 40tonnin ja perävaunu oltava vetoautoa kevyempi. Kun täällä se on niin suurio ongelam että se puskee päälle.


      • 12e480
        lehtola kirjoitti:

        Joo annetaan asian olla , jos selitykset on tätä luokkaa ja ammatti taito, saadaan pian taas lisää syyttömiä ihmisuhreja.
        Ratkaisu , nopeuden rajoitin kesällä 75-80kmh ja talveksi 65kmh. Kuskeille pakollinen 8h työaika max, ja yhdistelmien max paino 40tonnin ja perävaunu oltava vetoautoa kevyempi. Kun täällä se on niin suurio ongelam että se puskee päälle.

        Selvästikään SINULLA TALIAIVOLLA ei ole mitään tietoa siitä, miten täysperä käyttäytyy liukkaalla... Se kuule lähtee jopa pihalla 10km/h nopeudessa puskemaan kun on tarpeeksi liukasta...


      • lehtola
        12e480 kirjoitti:

        Selvästikään SINULLA TALIAIVOLLA ei ole mitään tietoa siitä, miten täysperä käyttäytyy liukkaalla... Se kuule lähtee jopa pihalla 10km/h nopeudessa puskemaan kun on tarpeeksi liukasta...

        ja sinä taliaivo sitten olet sitä mieltä että perävaunut saa puskea mihin huvittaa.
        Joo eihme että olet pysynyt vielä tiellä , vai oletko jo perävaunullasi aihettanut ihmisuhreja ?


    • hitto

      Kokeile itse kaatua seisaaltasi ilman että otat esim kädet avuksi niin tiedät MIKSI!! SAATANAN IMBESILLI.Tai koita edes joskus säikähtää kunnolla niin voit aavistaa että MIKSI.

      • Olise se yhdistelmän saanut...

        Olise se yhdistelmän saanut ojaan turvaan jo monta kertaa ennen kuin surmatyö tapahtui.

        Jos katsotte onnettomuustutkintalutakunna animaatiovideon joka perustuu niihin jälkiin mitä perävaunu on piirtänyt penkkaan , ymmärrätte että kuski on yksin syyllinen tapahtumaan. Tietenkin jos kuvittelee että koko tie, mukaan lukien vastaantlevien kaista kuuluu rekoille , olen sanaton


      • hyvä
        Olise se yhdistelmän saanut... kirjoitti:

        Olise se yhdistelmän saanut ojaan turvaan jo monta kertaa ennen kuin surmatyö tapahtui.

        Jos katsotte onnettomuustutkintalutakunna animaatiovideon joka perustuu niihin jälkiin mitä perävaunu on piirtänyt penkkaan , ymmärrätte että kuski on yksin syyllinen tapahtumaan. Tietenkin jos kuvittelee että koko tie, mukaan lukien vastaantlevien kaista kuuluu rekoille , olen sanaton

        että täällä rupee semmoset neuvomaan toistakymmentävuotta ajaneita rekkakuskeja jotka ei ole ajanu hiacee isommalla.

        EI SE OLE NIIN HELPPOA JA YKSINKERTAISTA KUN JOKU INSINÖÖRI/ TUTKIJA SANOO


      • insinörttejä
        hyvä kirjoitti:

        että täällä rupee semmoset neuvomaan toistakymmentävuotta ajaneita rekkakuskeja jotka ei ole ajanu hiacee isommalla.

        EI SE OLE NIIN HELPPOA JA YKSINKERTAISTA KUN JOKU INSINÖÖRI/ TUTKIJA SANOO

        Piirtihän yksikin erääseen valtatielle tulleeseen liikenne ympyrää sentään 10cm isomman ringin ajo väylälle,ku tietokone animaatio olisi vaatinut!!


    • jos

      siellä oli niin kova penkka vastassa ettei yhdistelmä vaan menny läpi..?? Saattoi saada jostain kohdasta kimmokkeen ja palasi takaisin ajoradalle. Ei asiat ole noin mustavalkoisia miksi te niitä yritätte vängätä.

    • Rattimatti

      .........Prkl.......... Äly hoi, älä jätä!!!!! Ei tiedä, mitä oikein sanoisi. Kaiken maailman puuta heinää sitä saakin lukea.

    • Anonyymi
    • Janppaz

      Se on helppo sanoa siitä kun ei varsinaisesti tiedä hommasta yhtäänä mitään..

      • Viisasta.

        Täällähän on ammatti taitosta porukkaa.
        Sitä ja tätä ja tota.
        MIKSI.miksi miksi miksi.
        Just näin,se on niin helppoa jälkikäteen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      63
      1809
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      79
      1187
    3. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      73
      1083
    4. 45
      1075
    5. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      949
    6. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      939
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      880
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      833
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      818
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      35
      779
    Aihe