Jos et ole sakujen johtava

ammatti

kasvattaja ja todella täydellinen, niin suosittelen että tänne ei enää kannata kirjoittaa. Eikä varsinkaan kysyä neuvoa johonkin ongelmaan. Palstan laatu on todella tippunut. Täällä vain suositellaan et ei otettas koiraa ollenkaan, jos ei tosiaan ole n.30 vuotista kasvattaja kokemusta. Pahaa mieltä saa vain , ei neuvoja, kuten voisi odottaa.Ja vain paha suopasia akkoja täälä purkaa ja jakaa huonoa omaatuntoaa toisille, ehkä kun itse on epäonniostunut. En tiedä, mut tilanne on tällainen!

11

1108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juuh..

      Niin, ei kannata harkitakkaan sakemannin ottamista ellet ole:

      Miettinyt rotua ja sen hankintaa 3,5v.

      Lukenut netistä tietoa 2v.

      Lukenut alan kirjallisuutta 3v.

      Ollut kentillä auttamassa ja katsomassa 5v.

      Omistanut ennen sakemannia, joka vähintään on elänyt 13 vuotiaaksi, koska ensimmäiseksi koiraksi juuri sakemanni ei ole hyvä.

      Kasvattanut vähintään 5 koiraa.

      Harrastanut näyttelyitä ym. 10v

      Jos täytät nämä kriteerit, ole hyvä ja ota yhteyttä sopivaan kasvattajaan ja ota koira vaikka koeajalle ensin muutamaksi kk:ksi. Jos pärjäät, voit ottaa haltuusi ikioman sakemannin.

      MUISTA: Ota selvää kasvattajista ennen kuin ostat pennun. Voi kestää muutamakin vuosi ennen kuin sopiva koira löytyy. Älä silti lannistu, oikea löytyy jos on löytyäkseen..

      Nämä suomi24 keskustelut muistuttaa juuri tätä. Ja kuten edellä mainitun tekstin myötä, ei ole ikinä mahdollista hankkia saksanpaimenkoiraa, sillä aina on oltava kokemusta niistä. Ja kuinkas ollakkaan, ei ole mahdollistuutta saada kokemusta, koska koko koiraa ei saa edes ostaa jos se sattuu olemaan ensimmäinen!!!

      • jäipäs vielä

        Ja jäipäs vielä kirjoittamatta että:

        Palveluskoira ei ole hyvä ensimmäiseksi koiraksi.

        "ILMOITUS: Halutaan antaa hyvä ja rakastava koti seropi/rotukoiralle ilman papereita, koira tulisi ensimmäiseksi koiraksi, sekä perheenjäseneksi. Hinta 100-300€"

        "VASTAUS: MIKSI IHMEESSÄ HALUAT OSTAA SEKAROTUISEN KOIRAN!!!??? TIESITKÖ ETTÄ PAPERITTOMAN KOIRAN OSTO ON PENTUTEHTAILUN TUKEMISTA!!! Ota mielummin yhteyttä hyvään ja luotettavaan kasvattajaan. Saat sieltä terveen ja hyvän koiran. Muutama satanen lisää tuohon hintaan ja saat kunnon paperikoiran"

        "KYSYMYS: Missä päin suomea löytyisi tällainen kasvattaja, joka kasvattaa paperittomia koiria, sillä mikään kasvattaja ei myy koiraa, jos se on juuri se ENSIMMÄINEN koira - Hmm, ei mistään(?)

        Toivottavasti viestin idea meni perille..


      • Juuh..

        Itse puhuin sitten todellakin omasta koirasta.. Lasketaankono lapsuudessa olleet koirat (isällä sakemanni ja vieläpä "mielenvikaisimmasta päästä) sekä siskolla 2 sekarotuista. Eli voisimpa sanoa että kokemusta kyllä on!

        Mutta kun tuollaistakaan ri välttämättä lasketa kokemuksen piikkiin ja vieläkään ei olla valmiita koiran ottamiseen..


    • Riva

      ex kasvattajana ja 8 sakun omistajana.Itse ainakin annan ihan realisista neuvoa,koska tiedän,että saksanpaimenkoira ei ole mikään helppoheikki.Itsellä on ollut jo 8 sakua ja nyt kun olen ottamassa pentua niin rotu ei ole enää saku vaan ihan muu ja syy on se, että ei enää ole aikaa eikä kunnianhimoa kouluttaa saksanpaimenkoiraa.Meillä on nyt 2 v saku joka on värivirheellinen joten sen koulutus on omaan tarpeeseen ja vahtikoirana erittäin hyvä. Joten kun on tietoa niin miksi sitä ei anna eteenpäin.
      Totuus on yleensä karun kuulosta ja nykyään kun saksanpaimenkoira on enemmän suojelu painotteinen niin luonne on paljon vaativampi kun 10 v sitten.
      Toki saksanpaimenkoira sopii eka koiraksi, jos on aikaa ja kunnianhimoa.
      Saksanpaimenkoira on vaativa koira joka vaatii omistajalta hyviä hermoja ja huumorintajua. Jos tämän palstan kirjottelut saa mielentilan järkkymään, niin todella kannattaa miettiä onko palveluskoira oikea rotu.

      • juuri

        Tuota juuri tarkoitan "Toki saksanpaimenkoira sopii eka koiraksi, jos on aikaa ja kunnianhimoa." On vain niin ilkeä kun jos olet alkamassa hankkimaan koiraa ja päätynyt palveluskoiriin, ei tarvitse silti leimata että "EI olisi aikaa eikä kunnianhimoa koko touhuun" Siis jos et ole ikinä omistanut esim. palveluskoiraa, niin jokin aina estää sen hankkimisen ja alkaa harrastamaan palveluskoirarotuja..

        Mutta niin kun yritän tässä selvittää pointtiani, ja se on: että jostain se homma on alotettava! Ja mitä teet kentällä jos ei ole koiraa jota "valmentaa", kun sinulle ei ole sitä myyty!


      • ekakoira

        Meillä saku ekana koirana. Kokemusta on muista roduista lapsuudenkodissa. Pitää kyllä myöntää että en ihan tiennyt mihin pääni pistin kun sakemannin ostin.

        Kuitenkaan tuota en mistään hinnasta pois antaisi :) Mutta seuraava koira voi olla joku ihan muu... Vaikka eihän sitä tiedä. Ja tämäkin vasta 1½ vuotias.

        Itse olen luonteeltani hyvin periksiantamaton ja jämäkkä. Luulen, että juuri siksi olen pärjännyt hyvin tämän rodun kanssa. Ja onhan tähän tottunut, että aina joutuu miettimään asioita koiran kannalta. Ei sitä enää ajattele niin, mutta jos joku olisi pari vuotta sitten tullut sanomaan, mitä kaikkea tämän koiran takia tulen tekemään niin tuskin olisin uskonut..

        Että en välttämättä myöskään "lämpimästi" suosittele, ei sillä, sopii kyllä joillekkin. Mutta sakemannin kanssa tulee aina mutkia matkaan ja meno ei ole todellakaan aina ruusuilla tanssimista. Tuskin minkään muunkaan rodun kanssa, mutta erityisesti tämän kanssa joutuu tekemään töitä!

        Kovasti onnea ja tsemppiä saksanpaimenkoiraa ottaville!


    • sannah

      Näin eripuraista meininkiä ja aggressiivisia ihmisiä saa kaukaa hakea. hmm, tuli tuossa mieleen kun jotkut pitävät sakemanneja hankalina ja mielenvikaisina niin eiköhän se johdu ihan vain omistajasta!!??ainakin näistä "riva" ym perusteella..yäk. näille sivuille en enää tule ja toivottavasti ei IKINÄ törmätä missään!!!!!

      • Riva

        kestä kuulla totuutta? Ja kuka on agressivinen?
        Jokainen lukee viestit oman mielialan mukaan.
        Tuota, mistäs syystä sinä tänne kirjoitit??


    • Meil ekana koirana saku ja on opetettu tottelemaan, mut kotona on yks perheen jäsen eikä sen odoteta olevan mikää näyttely koira tai et sen pitäs tottista käydä tai mitään muuta. Hyvin tuon kaa toimeen tulee. Ja kasvattaja kehotti hakee sille koulutus tunnukset, kun niin hyvin tottelee. Ehkä maailman ihmistä millyttämisen halusin rotu minusta. Ja meidänkii koiraa sanotaan mielenvikaseks sillä perusteella, kun kielessä mustä laikku. Ei pitäs aina tyrmätä toisten ajatusta vaan antaa oma näkökulma eikä lytätä toisten.

    • iimuli

      olen myöhässä, mutta olemme suosittelleet saku narttua ekaksi koiraksi...joskus urostakin.. riippuu koiran taustoista ja ostajan tarpeista. kaikki ovat pärjänneet yhteistyöllä, jopa hyvin pitkälle ja on hankittu uusiakin koiria. REHVASTELUA... mikä voi sopia yhtään paremmin ekaks, kun mukava sakemanni. OHJEET on annettu mukaan ja yhteyttä pidetty tiiviisti. 1 tuli takaisin, kun oli liian "villi". tossa se nyt porukassa köpöttelee! EI muuta kun siitä vaan, kasvattajiakin on enemmän, kun yhteen junaan.

    • Sakullinen x2

      Minä olen ottanut ensimmäiseksi omaksi koirakseni sakemannin, tosin koin olevani siinä kohdin viisas, että otin nartun. Helpompaa koiraa tuskin voisi olla, tämä on ollut helppo kouluttaa, oppivainen, joskus vähän korvaton, mutta kaikin puolin on hyvin mennyt ja bh-koetta lähdetään suorittamaan kohta. Otin koiran kotikoiraksi, mutta innostuuhan noiden kanssa harrastamaan ja nyt sitten ihan kilpailumielessäkin... Hyvältä kasvattajalta tästä läheltä on ja siitä iso plussa: hyviä neuvoja, koulutusapua.. ollut tarjolla. Kasvattajiakin on moneen junaan. Itse olen kyllä luonteeltani hyvinkin peräänantamaton ja jämäkkä, joten ehkä siinäkin mielessä oikea koira.

      Nyt niitä on kuitenkin jo kaksi, uusikin tulokas on narttu. Nuorikko erittäin viettivoimaisesta linjasta ja vaatii varmasti vähintään yhtä paljon aikaa, koulutusta, leikkiä ja yhteistä menoa kuin vanhempi mammamme. Mutta jos ihminen haluaa saksanpaimenkoiran, en näe mitään syytä ottaa puudelia vain siksi, että pitää ensin olla joku "harjoittelukoira". Hyviä, tulostakin näyttäviä kasvattajia löytyy kyllä ja myyvät fiksun tuntuiselle kokemattomallekin ihmiselle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naisiin ei ole luottamista

      Ainakaan useimpiin suurin osa hakee vain hyötyä miehistä tavalla tai toisella.
      Ikävä
      121
      3000
    2. Olet niin lähellä

      .... mutta en tiedä haluatko nähdä tai kuulla minusta. Minulla on ikävä sua, minua nuorempi nainen.
      Ikävä
      54
      2273
    3. Mies miten reagoisit jos

      satuttais näkemään sattumalta?
      Ikävä
      56
      2199
    4. Minun täytyisi lopettaa

      Kaipaaminen. Siksi kun en pysty mihinkään. Tulee vain harmia kun kaipaan. Olen niin väsynyt, ei kiinnosta mikään, enkä e
      Ikävä
      32
      2094
    5. Miksi rikkaiden pitäisi

      maksaa köyhien ja laiskojen verot, en ymmärrä tätä laskuoppia?
      Maailman menoa
      192
      1559
    6. Tänään onkin hyvä päivä

      Selata koko päivän Tinderin hunajaisia naisia. Jospa löytyy se rakkaus. Vähän kuin pelaisi hedelmäpelejä. 💘🍑🍍
      Sinkut
      61
      1449
    7. Sun kannattais nainen yrittää edes ehostaa

      ittees ja olla tyylikkäämpi. Oot kuin navettapiika. Ei millään pahalla. 😃 Mieheltä
      Ikävä
      121
      1392
    8. Kuvaile kaivattusi luonnetta

      Millaista ihmistä kaipaat?
      Ikävä
      58
      1330
    9. Muistatko? Juha Mieto täräytti Farmilla suorat sanat - Nyt hiihtäjälegenda uudelleen tosi-tv:ssä!

      Näinköhän Mietaalle käy Miina Äkkijyrkän kohtalo… Edellisellä Farmi-kaudella Mietaa teki ns. miesten töitä ahkerasti, pä
      Tv-sarjat
      8
      1143
    10. Melankolian kosketus

      Olet ihana enkä saa sinua öisinkään mielestäni; olet se nouseva aurinko joka minua valvottaa. Rintaani pakottaa ja silmi
      Ikävä
      59
      1063
    Aihe