Appelsiinista iho-ongelmia?

mantskuli

Ootteko kuullu sellaista, että appelsiini aiheuttaisi ihottumaa yms. muita iho-ongelmia? Tätini puhui ohi mennen jotakin sellaista, mutta en tajunnut kysyä enempää. Onko kokemuksia?
Itse nimittäin syön paljon hedelmiä ja usein kasvoihin tuleekin punaisia, haaleita länttejä. Olisikohan appelsiinit syyllisiä? :D

12

16779

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kajsa29

      Luin: appelsiini-iho-ongelma ;)

      • Maija

        Sama vika täällä ;-)


    • sigrid46

      tulee, minulle tulee pieniä, punaisia, kipeitä näppyjä etenkin sormiin ja sormen väleihin, sekä suun rakkuloita sitrus hedelmistä.
      Erään tuttavani kasvoihin ilmestyi isoja punaisia ruman näköisiä läiskiä, miltei kuin paiseita. jotka hilseilivät. Tulipa mieleeni kerran kysyä häneltä: syötkö appelsiineja, hän sanoi; mandariineja. Pyysin häntä tarkkailemaan, kun seuraavan kerran nauttii sitrus hedelmiä, tuleeko niistä läiskiä. Niin kävi, että hänen ihonsa muutui samanlaiseksi punapattiseksi syötyään appelsiineja.
      Kyllä niistä allergia oireita tulee.

    • Tukehdun siihen

      Kaikki sitrushedelmät ovat hyvin allergisoivia. Ja kuulemma allergia on aika yleinenkin. Itselläni on ollut 15 vuotta sitrusallergia. minulle tulee oireena yleensä huulien/ suun ja kurkun turpoaminen. Eli henki menee. Mutta olen saanut myös todella kovan ihoreagtion, kun ruuassa oli sitrunapippuria. Koko keho oli nokkosihottuman vallassa.

      Mieheni onnistui loikuttamaan appelsiinimehua pöydälle tässä taannoin. Riensin rätin kanssa sitä kuivaamaan. Ja samalla hetkellä alkoi käsien kirvely ja punoitus.

      • atoopikko...

        Vaihtoehtoisia C-vitamiinin lähteitä...?


      • melkein tukehsuin
        atoopikko... kirjoitti:

        Vaihtoehtoisia C-vitamiinin lähteitä...?

        Katsopa www.fineli.fi

        Ravintotekijät/ eniten ja vähiten

        Siellä voi selailla elintarvikkeita vaikka millä eri kriteereillä. Esimerkiksi mitkä hedelmät sisältävät eniten c-vitamiinia. Sitä kautta voi etsia itsellensä appelsiinin korvaavan hedelmän tai muun ruoka-aineen.

        Mielenkiintoset sivut.


      • Mistä_johtuu

        Äiti on allerginen sitrushedelmien kuorille, mutta voi syödä niitä jos joku toinen kuorii. Hänen kasvonsa ja silmänympärykset turpoavat ja punoittavat, kun hän kuorii esim. mandariineja.


      • tatttsotsa

        "Hänen kasvonsa ja silmänympärykset turpoavat ja punoittavat, kun hän kuorii esim. mandariineja."

        Olisiko syynä hedelmien kuoreen ruiskutetut myrkyt?


      • Mistä_johtuu

        Voihan se olla. Naapurin mieheltä lähtee nahka käsistä samasta syystä, hänkin voi syödä sitrushedelmiä, ellei tarvitse kuoria niitä. Aika pahoja myrkkyjä ovat.


    • Kerrotaan

      Appelsiinit ja appelsiinien sukulaishedelmät aiheuttavat munuaisvaurioita.
      Keltaiset sitruunat eivät.

    • Marjul

      30.3.18 Olen puristanut itse appelsiineista mehua ja juonut sen. Jonkun ajan kuluttua poskeni alkavat punoittaa.En silti ymmärtänyt, että punnitus johtuu appelssneista! Tämä on toistunut monta kertaa lopputalven aikana. Tänään söin kermaista jälkiruokaa, jossa oli appelsiininpaloja - ei kestänyt kauaa ,kun poskeni punoitti ja iho oli muhkurainen ja epätasainen. Nyt. tajuan ,että olen allerginen appelsiineille ,vaikka lapsena en ole sitä ollut. Enkä ole syöny enkä juonut appelsiineja moneen vuoteen ennenkuin nyt lopputalvesta ,joten: ymmärrän,että appelsiinit taikka minä olen muuttunut erilaiseksi. M K-S

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2052
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      46
      1591
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe