Mondeon ohjauksesta laahaavaa ääntä?

h-ford

Kyseessä -03 Mondeo, yli 100 tkm mittarissa. Rattia pyörittäessä siitä kuuluu laahaavaa ääntä. Rahinaksi sitä ei voi kutsua, vaan jonkinlaiseksi ujeltavanoloiseksi laahauksesta johtuvaksi. Ääni vaihtelee jonkin verran ilman lämpötilan (mahdollisesti?) ja ajomäärän vaikutuksesta eli aamulla liikkeelle lähdettäessä ääntä ei yleensä kuulu.

Onko kokemuksia? Mistä johtunut ja miten korjattu?

9

1766

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elvis

      Mulla -97 Mondeo. Kuuluu ääni vaikka auto ei liiku, mutta ratti on käännetty jompaankumpaan ääriasentoon. Itse en ole syytä löytänyt.

      • janne_

        jos ei ääriasennossa ääntele niin on vikaa eikä päinvastoin


    • Syy oli

      se ovaali merkki siinä keskellä.
      Nyt laahaava ääni on poistunut, kuin vaihdoin fordin autoon!!
      Tee sääkin!!

    • tarpeeksi öljyä?

    • -01

      Oireet mun Mondeossa täsmälleen samanlaiset.
      Lämpötilalla tai ajomäärällä voi olla jotain tekemistä asian kanssa, en vain tiedä mitä.

      Ohjaustehostimen öljyn tarkistin ja oli "lähes" minimissä mutta ei kuitenkaan liian alhaalla, joten vaikea uskoa että vika olis siinä.

      Ilmoittele jos löydät syyn "ujellukseen", mä ilmoittelen myös.

      • h-ford

        Eipä minullakaan ole ohjaustehostimen nesteestä puutetta. Asiaa on yritetty auttaa kerran laittamalla jotain voitelua ratissa olevaan liukupintaan, jota kautta välitetään ainakin turvatyynyn tarvitsemat sähköiset tiedot - näin minulle ainakin kerrottiin. Se ei kuitenkaan poistanut laahaavaa ääntä. Ongelmahan on vähän siinäkin että korjaamolle mennessä pitäisi olla tilanne päällä. Koska ilmiön esiintyminen riippuu ehkä ajomäärästä tai lämpötilasta, on korjaamokäynnin ajoittaminen hieman hankalaa. Mutta asia pitää tutkia, se on selvä. Palaan täällä asiaan jos ja kun vika löytyy.


      • -01
        h-ford kirjoitti:

        Eipä minullakaan ole ohjaustehostimen nesteestä puutetta. Asiaa on yritetty auttaa kerran laittamalla jotain voitelua ratissa olevaan liukupintaan, jota kautta välitetään ainakin turvatyynyn tarvitsemat sähköiset tiedot - näin minulle ainakin kerrottiin. Se ei kuitenkaan poistanut laahaavaa ääntä. Ongelmahan on vähän siinäkin että korjaamolle mennessä pitäisi olla tilanne päällä. Koska ilmiön esiintyminen riippuu ehkä ajomäärästä tai lämpötilasta, on korjaamokäynnin ajoittaminen hieman hankalaa. Mutta asia pitää tutkia, se on selvä. Palaan täällä asiaan jos ja kun vika löytyy.

        eli kun rattia kääntää kuuluu jostain ratin takaa myös suhinaa ja se "laahaus".
        Ootko huomannu saman?
        Talvella ei mielestäni kuulunut mitään ääniä, ei ainakaan sitä laahausta ja suhinasta en oo varma.
        Lämpötilalla täytyy olla jokin merkitys asiaan.

        Täytyy käydä kyselemässä paikalliselta Fordilta jos ne asiata sattuu mitään tietämään.


      • -01
        h-ford kirjoitti:

        Eipä minullakaan ole ohjaustehostimen nesteestä puutetta. Asiaa on yritetty auttaa kerran laittamalla jotain voitelua ratissa olevaan liukupintaan, jota kautta välitetään ainakin turvatyynyn tarvitsemat sähköiset tiedot - näin minulle ainakin kerrottiin. Se ei kuitenkaan poistanut laahaavaa ääntä. Ongelmahan on vähän siinäkin että korjaamolle mennessä pitäisi olla tilanne päällä. Koska ilmiön esiintyminen riippuu ehkä ajomäärästä tai lämpötilasta, on korjaamokäynnin ajoittaminen hieman hankalaa. Mutta asia pitää tutkia, se on selvä. Palaan täällä asiaan jos ja kun vika löytyy.

        Paikallisella Fordilla sain neuvoksi voidella rattiakselin läpivientikumia. Siis se kumiholkki josta rattiakseli menee läpi konehuoneen puolelle.

        Kokeilin (eilen illalla) crc:tä kun "parempaa" öljyä ei ollut saatavilla ja laahaava ääni poistui. Välittömästi voitelu ei auttanut vaan "laahasi" vielä muutaman ratinpyöräytyksen jälkeen, mutta tänään töistä tullessa ei enää "narissut".

        Ja se suhinahan on tietenkin ohjaustehostin, mitä kyllä arvelinkin, mutta kun ääni tuntui tulevan ihan ratin takaa. Ohjaustehostimen ääni kulkeutuu rattiakselia pitkin auton sisälle.

        Toivottavasti tuo laahaava ääni johtuu siitä kumisesta läpiviennistä (jota on helppo hoitaa), ettei ollut vaan väliaikainen hiljaisuus.


    • fgh

      Olen itsekkin miettinyt, onko autossa joku vika kun kuuluu laahaava ääni kun autoa peruuttaa tallista pois ja kääntää samalla. Renkaat ovat kyllä 205 leveät, joten syy voi olla tässäkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1081
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      136
      979
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      303
      777
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe