kulkukauppias

kerrohan kulkukauppiaasta

meillä kävi aina mies, jolla oli polkupyörään
sidottuja laatikostoja
niissä oli vaikka mitä tavaraa, kun se levitti
ne lattialle

14

825

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Repe

kun se kulkusenkauppias eli sillä kaupalla...

• Eemeli Julkunen

..., että tilaisimme valokuvasuurennoksia. Ehkä homma silloin piti leivässä?

• Liisi

Kuvakauppiaat kulkevat vieläkin palvelutaloissa ja maaseudulla. Tarjoavat heikkoa kuva-otosta, kirkonkuva kultakehyksissä, hinta 135 euroa.
        Kauppa käy kuin siimaa. Jälkipolvillekin mummo ostaa omat kappaleensa, samoin monet muut mummot.

Jälkipolvi kun saisi napin painalluksella digikamerallaan paremman otoksen ja sen printattua hyvälle paperille suurennettuna enintään kymmenesosa hintaan.
        Hävytöntä rahastamista !

• ostajan tuttu

Onkos joku vielä ostanut ovelta pölyimurin? Naapurista vanha yli 80 ikäinen osti. Oli se tosi kallis peli. Kauan oli kaupitellut ja lopulta mummo osti. Luulisi ettei kukaan enää ostaisi, kun kaupat on vääränään eri merkkisiä laitteta.

• Katleija-T
        ostajan tuttu kirjoitti:

Onkos joku vielä ostanut ovelta pölyimurin? Naapurista vanha yli 80 ikäinen osti. Oli se tosi kallis peli. Kauan oli kaupitellut ja lopulta mummo osti. Luulisi ettei kukaan enää ostaisi, kun kaupat on vääränään eri merkkisiä laitteta.

Aika rauhassa olen nykyään saanut olla ovelta ovelle kauppaajilta. Uskoa on kaupattu, huonolla menestyksellä. Ovitapit saranapuolelle laitatin ja turvaketjun, joka irtosi kun kerran tönäisin oven auki ketjun ollessa päällä. Hongkongista olisin saanut sen parilla eurolla.
        Ai niin, kerran mattopesua kaupattiin ovelta. Että jokos rouva on tänä vuonna mattonsa pessyt? Sanoin etten noita villamattojani joka vuosi pesetä, koska asun yksin. Myyjä selittämään, että kyllä huushollissa laskeutuu ruoan laiton seurauksena sellaista pinttynyttä rasvaa joka paikkaan. Esimerkkinä hän pyyhkäisi sormellaan siitä oven karmin yläreunasta ja aikoi voitonriemuisena näyttää minulle laapaisun tulosta. Hän oli hämillään, kun ei pölyä tullutkaan sormeen. Olin nimttäin edellisenä päivänä pessyt yläpölyt joka paikasta.En sitä miehelle kertonut. Hänen perustelunsa maton pesun jokavuotisesta tarpeesta ei onnistunut.

• Kuulo meni
        ostajan tuttu kirjoitti:

Isovanhemmat ostivat, kun ei tarvinnut kauppaan lähteä. Saivat etopelin, hirmu kovaäänisen ja hurjan kalliin. Ei siihen varaosia saanut.
        Meille kerrostaloasukkaille tuli nuori mies naukumaan ovelle ja lupasi imuroida, joten...
        Kun sai sitten kuulla, ettemme tällä kertaa vielä ole valmiita, hän kopisti imuroimansa tomun matolle.
        Selvän teki, jos meille yrittää, nenä jää oven väliin !

• aupa

Hyvin varhainen muistikuva minulla on muistissa kotipihasta. Kesäaikaan saapui kauppias, jolla oli erikoinen nelipyöräkärry. Iso kiinteä lava oli hyvällä katselukorkeudella seisten katsoen ja se oli "lokeroitu" väliseinillä. Astiat oli pakattu lastuvillaan. Lapsen mieli teki saada kiiltävä savi- tms kuppi, mutta kukas lapsen toiveita kyselemään.
      Sen koommin ei sellaista kauppiasta näkynyt. Näkikö ehkä joku muu ?

• jemina

Isäni setä oli aikansa savitaiteilija, teki kukkopillejä ja muita saviesineitä mitä hän kiersi ja kaupitteli. Hän myi myös nappeja ja neuloja. En tiedä oliko hänellä tuollainen kärry, mutta voisin hyvin kuvitella, että joku vastaava. En koskaan tavannut isosetääni olen vain kuullut isäni tarinat Muistona hänestä minulla on apina joka samalla on kulhon, esine on jo yli sata vuotta vanha.
        Kerrostalossa missä asun on alhaalla koodilukko, hyvä systeemi ei käy kaupustelijoita

• Ärsyttäviä
        jemina kirjoitti:

Isäni setä oli aikansa savitaiteilija, teki kukkopillejä ja muita saviesineitä mitä hän kiersi ja kaupitteli. Hän myi myös nappeja ja neuloja. En tiedä oliko hänellä tuollainen kärry, mutta voisin hyvin kuvitella, että joku vastaava. En koskaan tavannut isosetääni olen vain kuullut isäni tarinat Muistona hänestä minulla on apina joka samalla on kulhon, esine on jo yli sata vuotta vanha.
        Kerrostalossa missä asun on alhaalla koodilukko, hyvä systeemi ei käy kaupustelijoita

Vaihdoin puhelinnumeronikin näiden "terroristien"takia.Lehtiä yleensä kauppaavat.Sanon etten tilaa ja jätän puhelimen pöydälle.Ovat tähän mennessä osanneet puhelun lopettaa.
        Lapsuudessani oli näitä kulkukauppiaita,eikö niitä "laukkuryssiksikin"tituleerattu?

• Ärsyttäviä kirjoitti:

Vaihdoin puhelinnumeronikin näiden "terroristien"takia.Lehtiä yleensä kauppaavat.Sanon etten tilaa ja jätän puhelimen pöydälle.Ovat tähän mennessä osanneet puhelun lopettaa.
        Lapsuudessani oli näitä kulkukauppiaita,eikö niitä "laukkuryssiksikin"tituleerattu?

Sonera 060013404 klo:08-20

Elisa 060039404 klo:08-22

ei ole sen jälkeen soittoja tullut.

• Anskuliini

tämmöisen kävellen kulkevan miehen, ei ne kärryt mitkään suuret olleet ja hänellä oli kaikenlaisia ompelutarvikkeita ja pastilleja.
        Minä sain häneltä pienen fingerporin ja se on ollut aarteena koko elämäni.

• aupA

Muistikuvani on hatara, olin hyvin nuori. Tapahtumassa oli jotain niin normaalista poikkeavan erikoista, että se piirtyi mieleen. Kuuma hellepäivä, väkeä paljon pihamaalla, outo kärry ja vieras hevonen ja ne lastuvillassa olevat astiat, mitä ulotuin näkemään laidan yli. Se erikoinen laidallinen kärry saattoi olla ulkopuolelta vihreäksi maalattu. Tapahtui silloisessa Vaasan läänissä, myöhemmin Keski-Suomen lääni, ja ennen sotia päätellen miehistä ja hevosesta. Tiedoksi Jeminalle.

• oli kulkukauppias, joka meillä vieraili 40-luvulla.
      Hänen laukkunsa oli kuin haitari, mistä löytyi kaikkea 40-luvulla tarpeellista tavaraa, kuten hiusneuloja (luisia), täikampoja (joissa oli saivareita varten tiheä puoli ja isoja täitä varten harvempi puoli), oli kuminauhaa, hakasia, neppareita, nappeja ym.
      Hänen tulonsa oli meille lapsille suuri tapahtuma :-)

• Pien-Yrjö

"Tillin tallin tikka tanssi koivun konkelolla",lauloi sisko iloissaan kulkukauppiaan tavarataivaasta ja vierähti tuoliltaan lattialle levitettyjen laatikostojen päälle. Yhden laatikon päädyssä oli salvan sulkijana käytetty tikku pystyssä. Tikku piirsi haavan pitkin kulmakarvaa ja arpi näkyy vieläkin 68 vuotiaan kulmallisessa.
        Oli siinä pienikokoisella kauppiaalla kuntolenkkiä kerrakseen, kun työnsi pyörän tavaratelineellä mainitut päällekkäin ladotut laatikostot ja jättiläisnyytin vaatetavaraa. Talviteiden auki ollessa sama lenkki taittui kelkkaa työntäen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      20
      5323
    2. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      50
      1381
    3. Grilli lopettaa?

Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      11
      807
    4. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      58
      778
    5. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      47
      769
    6. Pitääkö luovuttaa?

Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      46
      762
    7. Mitä teet nainen

Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      52
      757
    8. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      49
      746
    9. Onko oikein? Kaikki naiset "jäivät rannalle" Maajussille morsian -pääsarjasta - He ovat mukana!

JES, Maajussille morsian starttaa ja tiedossa on tuttuun tyyliin kaksi eri ohjelmaa: Maajussille morsian ja Maajussille
      Maajussille morsian
      8
      734
    10. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      132
      725
    Aihe