This individual soul is unbreakable and insoluble, and can be neither burned nor dried. He is everlasting, present everywhere, unchangeable, immovable and eternally the same.
Siis jälleen todiste siitä, että sielu käsitettynä tietoisuudeksi länsimäiseen tapaan ei onnistu: tämän mukaan tietoisuus (sielu) olisi muuttumaton, mikä tuntuu oudolta, sillä tietoisuutemme muuttuu koko ajan, esimerkiksi unen ja valveen välillä tai huumeiden vaikutuksen alaisena.
sielun olemus 2
2
341
Vastaukset
- Govinda dasa
veedojen käsitys tietoisuudesta ei ole sama kuin tuo länsimainen. veedojen mukaan tietoisuus on aina sama yliaistillinen tarkkailija kaikilla eri olemassolon tasoilla eli valveilla,unessa,tajuttomana sekä transsissa. tietoisuus on sielun funktio. tietoisuus on hän joka kokee unet sekä valveillaolon.
tietoisuus on eri kuin mieli.mieli on jatkuvassa muutoksen virrassa (paitsi transsissa) mutta tietoisuus on hän joka havaitsee mielen liikkeet ja kontrolloi mieltä älykkyyden avulla (tai ainakin pitäisi kontolloida:)
kun veedoissa mainitaan sielun koko, on tällä tarkoitus kertoa meille että sielu on hyvin hienojakoinen. samalla tavoin kuin aurinko valaisee säteillään universumin, niin sielu valaisee ruumiin tietoisuudellaan.vaikka tietoisuus on levittäytynyt koko ruumiiseen, on se silti aina yliaistillinen sen suhteen eikä koskaan sekoitu siihen.- byxcz
Mikä on sielun koko? Jos se levittäytyy koko ruumiiseen, se ei enää ole atomin kokoinen....sovelletaanko tässä acintya-bheda-abheda-oppia..sielu on yhtäaikaa yhtä ja erillinen ruumiin kanssa?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.774642- 1801937
- 1241620
- 1321176
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161111- 351046
- 78953
- 52916
Hyvää huomenta!
Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as78882- 4848