suutarikin on.
Mitä muita kunnon ammatteja tiedät.
Kirvesmies
12
1020
Vastaukset
- ii-li
Olen tehnyt elämäntyöni sellaisessa ammatissa, että olen tutustunut moniin, moniin erilaisiin töihin ja ammatteihin ja moniin erilaisiin yrityksiin. - Olen nähnyt hyviä ja huonoja johtajia, hyviä ammattimiehiä, myyntimiehiä, IT-osaajia, sairaanhoitajia, pappeja, lääkäreitä, maahanmuuttajia, valtion tai kunnan virkamiehiä ja -naisia, juoppoja ja ketkuja. Ketkuillakin saattaa olla sellainen taito, joka saa heidät pysymään "kunniallisten" ihmisten sarjassa.
Sen vuoksi olen galleriasivullenikin kirjoittanut: "Elämäni aikana olen oppinut kunnioittamaan kaikkea ammattitaitoa ja osaamista, oli ammatti tai harrastus mikä tahansa. Työni vuoksi olen nähnyt, että jokaisella on jotakin sellaista osaamista, jota muilla ei ole."
Ja edellä kirjoitetussa on joka sana totta. - Käden taidot ovat häviämässä jo Suomestakin. Itse olen sellaisissa töissä lähinnä "peukalo keskellä kämmentä" -tyyppiä. Mutta nuorena olin kahden remonttimiehen repsikkana. Heiltä olen oppinut enemmän kuin oikeastaan mistään muusta. on todella hieno ammatti. Veljeni on eräs Suomen parhaista (voidaan nähdä mm ns. AAA-sertifikaatiosta, joka on ainoastaan 4,3 %:lla käden taidon omaavista) ja olen todella ylpeä pikkuveljestäni!
- M75*
Onko veljelläsi mahdollisuuksia toteuttaa kykyjään ja osaamistaan käytännössä? Jututin hiljattain timpuriksi opiskelevaa nuorta miestä. Tivatessani häneltä, opetetaanko enää perinteistä kirvesmiestaitoa, hän pudisti päätään.
Kun nykyrakentamista seuraa, se näyttää lähinnä elementtien pystyttämiseltä. - BilMan
M75* kirjoitti:
Onko veljelläsi mahdollisuuksia toteuttaa kykyjään ja osaamistaan käytännössä? Jututin hiljattain timpuriksi opiskelevaa nuorta miestä. Tivatessani häneltä, opetetaanko enää perinteistä kirvesmiestaitoa, hän pudisti päätään.
Kun nykyrakentamista seuraa, se näyttää lähinnä elementtien pystyttämiseltä.Ammattikoulussa saatu puusepän oppi on kyllä aika laaja.
Sen kolmivuotiskaudella opittu tietotaito on mielestäni aika laaja.
Rakennusalan ensiaskeleet, ja sen myötä saatu koulutus kokonaisuudessaan ovat aika kattavat perusopetukseltaan.
Rakennuksen runko,betoni/puu opetetaan. Materiaalit, käyttö, käsittely, kestävyys.
Tulityöt, laatoitus, maalaus. Viimeistely, puun käyttäytyminen, kuivuus, ym. ym. tärkeät asiat siellä nuoret oppivat.
Tiedän tämän omakohtaisesti, kun poikani on valmistumassa nyt keväällä.
Itsellänikään ei ole peukalo keskellä kämmentä. - BilMan
BilMan kirjoitti:
Ammattikoulussa saatu puusepän oppi on kyllä aika laaja.
Rakennusalan ensiaskeleet, ja sen myötä saatu koulutus kokonaisuudessaan ovat aika kattavat perusopetukseltaan.
Rakennuksen runko,betoni/puu opetetaan. Materiaalit, käyttö, käsittely, kestävyys.
Tulityöt, laatoitus, maalaus. Viimeistely, puun käyttäytyminen, kuivuus, ym. ym. tärkeät asiat siellä nuoret oppivat.
Itsellänikään ei ole peukalo keskellä kämmentä.Enää ei vestellä kiiloja, enää ei temmillä kaiverrella oven lukkopesiä. Enää ei!
Nyt on sirkkelit, jyrsimet ja tärystimet. Nyt on!
Eli mennään ajan mukana. - M75*
BilMan kirjoitti:
Enää ei vestellä kiiloja, enää ei temmillä kaiverrella oven lukkopesiä. Enää ei!
Nyt on sirkkelit, jyrsimet ja tärystimet. Nyt on!
Eli mennään ajan mukana.Sinulla BilMan tuntuu olevan ensikäden tietoa timpurin koulutuksesta ja ymmärrystä sen päälle. Jäinkin vähän ihmettelemään haastattelemani nuoren miehen mielipidettä. Saattoi olla ettei hän käsittänyt kysymystäni, kun kysyin perinteisestä timpurin työstä.
Kyllähän suomalainen kirvesmiestaito on tunnettua maailmallakin. Kun Alvar Aalto rakennutti korkeatasoista yksityistaloa Ranskassa, niin hänelle kelpasivat vain suomalaiset kirvesmiehet. - Uusisuvi
BilMan kirjoitti:
Ammattikoulussa saatu puusepän oppi on kyllä aika laaja.
Itsellänikään ei ole peukalo keskellä kämmentä.tekijöitä, niin miksiköhän katot romahtelee siellä sun täällä?
M75* kirjoitti:
Kun nykyrakentamista seuraa, se näyttää lähinnä elementtien pystyttämiseltä.Kävin juuri hänen luonaan kylässä ja "tarkastamassa" hänen viimeisimmän omakätisesti rakentamansa talon. Joka neliösentti ensiluokkaista työtä. Hutilointia hän ei voi sietää.
- M75*
Uusisuvi kirjoitti:
tekijöitä, niin miksiköhän katot romahtelee siellä sun täällä?
Epäkelvot hallit ja niiden romahtaminen on kyllä pantava ahneiden rakennuttajien piikkiin. Pitää saada yhä suurempaa yhä nopeammin ja yhä halvemmalla. Samantapainen lienee myös hometalojen syntyhistoria. Betonielementeistä kootut talot eivät hengitä, sähköinen ilmastointi ei riitä kosteuden loitolla pitämiseen. Ei tätä voi panna timpurien piikkiin.
- heidänkin työ on ammatti
Siistiän (siivoojan)ammatti on aina yhtä pätevä kun kaikki muukin.Mutta sille ei vieläkään osata panna arvoa,siinäkin tarvitaaa ammattitaitoa.
Missä olisi konttorit,laitokset,tehtaat ja jopa kadut ja puistotkin ellei olisi siistijöitä.
Sairaala siistijöillä pitää olla jo koulutuskin.- ammattitaitoisilla
siivoojilla, on ollut oma koulutuksensa jo vuosikymmeniä. Se on vaadittu moneenkin eri paikkaan. Minusta siistijä-nimikkeestä tulee mieleen pölyjen pyyhkijä, pintahommien tekijä.
Johtaja voi olla päiviä pois toimestaan, eikä kukaan huomaa eroa, mutta siivoojan poissaolo kyllä huomataan välittömästi.
- käsityöläisen
työskentelyä on ilo katsella,
eikä voi olla ihailematta millaisella tieto/taidolla
työ etenee
kyllä muutenkin ihailu herää, kun näkee ihmisen huolella ja hellin käsin suorittavan jotain askaretta,,,kiireettä
ikäänkuin kunnioittaen aikaa, tehtävää ja välineitä joita kulloinkin työhön käytetään.
nykyajan kiire, ei suo sellaista "nauttimisen tunnnetta". Työ on pakonomaista suoritteiden suorittamista, jollekin, joka odottaa tulosta.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei205323- 501381
- 11807
Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?
Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️58778- 47769
- 46762
Mitä teet nainen
Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,52757Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle49746Onko oikein? Kaikki naiset "jäivät rannalle" Maajussille morsian -pääsarjasta - He ovat mukana!
JES, Maajussille morsian starttaa ja tiedossa on tuttuun tyyliin kaksi eri ohjelmaa: Maajussille morsian ja Maajussille8734Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa
Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom132725