Kirvesmies

on hyvä ammatti

suutarikin on.
Mitä muita kunnon ammatteja tiedät.

12

1020

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ii-li

Olen tehnyt elämäntyöni sellaisessa ammatissa, että olen tutustunut moniin, moniin erilaisiin töihin ja ammatteihin ja moniin erilaisiin yrityksiin. - Olen nähnyt hyviä ja huonoja johtajia, hyviä ammattimiehiä, myyntimiehiä, IT-osaajia, sairaanhoitajia, pappeja, lääkäreitä, maahanmuuttajia, valtion tai kunnan virkamiehiä ja -naisia, juoppoja ja ketkuja. Ketkuillakin saattaa olla sellainen taito, joka saa heidät pysymään "kunniallisten" ihmisten sarjassa.

Sen vuoksi olen galleriasivullenikin kirjoittanut: "Elämäni aikana olen oppinut kunnioittamaan kaikkea ammattitaitoa ja osaamista, oli ammatti tai harrastus mikä tahansa. Työni vuoksi olen nähnyt, että jokaisella on jotakin sellaista osaamista, jota muilla ei ole."

Ja edellä kirjoitetussa on joka sana totta. - Käden taidot ovat häviämässä jo Suomestakin. Itse olen sellaisissa töissä lähinnä "peukalo keskellä kämmentä" -tyyppiä. Mutta nuorena olin kahden remonttimiehen repsikkana. Heiltä olen oppinut enemmän kuin oikeastaan mistään muusta.

• on todella hieno ammatti. Veljeni on eräs Suomen parhaista (voidaan nähdä mm ns. AAA-sertifikaatiosta, joka on ainoastaan 4,3 %:lla käden taidon omaavista) ja olen todella ylpeä pikkuveljestäni!

• M75*

Onko veljelläsi mahdollisuuksia toteuttaa kykyjään ja osaamistaan käytännössä? Jututin hiljattain timpuriksi opiskelevaa nuorta miestä. Tivatessani häneltä, opetetaanko enää perinteistä kirvesmiestaitoa, hän pudisti päätään.

Kun nykyrakentamista seuraa, se näyttää lähinnä elementtien pystyttämiseltä.

• BilMan
        M75* kirjoitti:

Onko veljelläsi mahdollisuuksia toteuttaa kykyjään ja osaamistaan käytännössä? Jututin hiljattain timpuriksi opiskelevaa nuorta miestä. Tivatessani häneltä, opetetaanko enää perinteistä kirvesmiestaitoa, hän pudisti päätään.

Ammattikoulussa saatu puusepän oppi on kyllä aika laaja.
        Sen kolmivuotiskaudella opittu tietotaito on mielestäni aika laaja.
        Rakennusalan ensiaskeleet, ja sen myötä saatu koulutus kokonaisuudessaan ovat aika kattavat perusopetukseltaan.
        Rakennuksen runko,betoni/puu opetetaan. Materiaalit, käyttö, käsittely, kestävyys.
        Tulityöt, laatoitus, maalaus. Viimeistely, puun käyttäytyminen, kuivuus, ym. ym. tärkeät asiat siellä nuoret oppivat.

Tiedän tämän omakohtaisesti, kun poikani on valmistumassa nyt keväällä.
        Itsellänikään ei ole peukalo keskellä kämmentä.

• BilMan
        BilMan kirjoitti:

Rakennusalan ensiaskeleet, ja sen myötä saatu koulutus kokonaisuudessaan ovat aika kattavat perusopetukseltaan.
        Rakennuksen runko,betoni/puu opetetaan. Materiaalit, käyttö, käsittely, kestävyys.
        Tulityöt, laatoitus, maalaus. Viimeistely, puun käyttäytyminen, kuivuus, ym. ym. tärkeät asiat siellä nuoret oppivat.

Enää ei vestellä kiiloja, enää ei temmillä kaiverrella oven lukkopesiä. Enää ei!
        Nyt on sirkkelit, jyrsimet ja tärystimet. Nyt on!

Eli mennään ajan mukana.

• M75*
        BilMan kirjoitti:

Enää ei vestellä kiiloja, enää ei temmillä kaiverrella oven lukkopesiä. Enää ei!
        Nyt on sirkkelit, jyrsimet ja tärystimet. Nyt on!

Eli mennään ajan mukana.

Sinulla BilMan tuntuu olevan ensikäden tietoa timpurin koulutuksesta ja ymmärrystä sen päälle. Jäinkin vähän ihmettelemään haastattelemani nuoren miehen mielipidettä. Saattoi olla ettei hän käsittänyt kysymystäni, kun kysyin perinteisestä timpurin työstä.

Kyllähän suomalainen kirvesmiestaito on tunnettua maailmallakin. Kun Alvar Aalto rakennutti korkeatasoista yksityistaloa Ranskassa, niin hänelle kelpasivat vain suomalaiset kirvesmiehet.

• Uusisuvi
        BilMan kirjoitti:

tekijöitä, niin miksiköhän katot romahtelee siellä sun täällä?

• M75* kirjoitti:

Kävin juuri hänen luonaan kylässä ja "tarkastamassa" hänen viimeisimmän omakätisesti rakentamansa talon. Joka neliösentti ensiluokkaista työtä. Hutilointia hän ei voi sietää.

• M75*
        Uusisuvi kirjoitti:

tekijöitä, niin miksiköhän katot romahtelee siellä sun täällä?

Epäkelvot hallit ja niiden romahtaminen on kyllä pantava ahneiden rakennuttajien piikkiin. Pitää saada yhä suurempaa yhä nopeammin ja yhä halvemmalla. Samantapainen lienee myös hometalojen syntyhistoria. Betonielementeistä kootut talot eivät hengitä, sähköinen ilmastointi ei riitä kosteuden loitolla pitämiseen. Ei tätä voi panna timpurien piikkiin.

• heidänkin työ on ammatti

Siistiän (siivoojan)ammatti on aina yhtä pätevä kun kaikki muukin.Mutta sille ei vieläkään osata panna arvoa,siinäkin tarvitaaa ammattitaitoa.
      Missä olisi konttorit,laitokset,tehtaat ja jopa kadut ja puistotkin ellei olisi siistijöitä.
      Sairaala siistijöillä pitää olla jo koulutuskin.

• ammattitaitoisilla

siivoojilla, on ollut oma koulutuksensa jo vuosikymmeniä. Se on vaadittu moneenkin eri paikkaan. Minusta siistijä-nimikkeestä tulee mieleen pölyjen pyyhkijä, pintahommien tekijä.

Johtaja voi olla päiviä pois toimestaan, eikä kukaan huomaa eroa, mutta siivoojan poissaolo kyllä huomataan välittömästi.

• käsityöläisen

työskentelyä on ilo katsella,
      eikä voi olla ihailematta millaisella tieto/taidolla
      työ etenee
      kyllä muutenkin ihailu herää, kun näkee ihmisen huolella ja hellin käsin suorittavan jotain askaretta,,,kiireettä
      ikäänkuin kunnioittaen aikaa, tehtävää ja välineitä joita kulloinkin työhön käytetään.

nykyajan kiire, ei suo sellaista "nauttimisen tunnnetta". Työ on pakonomaista suoritteiden suorittamista, jollekin, joka odottaa tulosta.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      20
      5323
    2. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      50
      1381
    3. Grilli lopettaa?

Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      11
      807
    4. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      58
      778
    5. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      47
      769
    6. Pitääkö luovuttaa?

Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      46
      762
    7. Mitä teet nainen

Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      52
      757
    8. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      49
      746
    9. Onko oikein? Kaikki naiset "jäivät rannalle" Maajussille morsian -pääsarjasta - He ovat mukana!

JES, Maajussille morsian starttaa ja tiedossa on tuttuun tyyliin kaksi eri ohjelmaa: Maajussille morsian ja Maajussille
      Maajussille morsian
      8
      734
    10. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      132
      725
    Aihe