Hindulaisuuden piirissä hyväksytään se, että"henkisiä teitä" on monenlaisia, ja tässä korostuu se hindujen perustavanlaatuinen uskomus,että ei voida puhua vain yhdestä pelastukseen johtavasta tiestä.Traditioon vaikuttavat opettajat ovat kyllä määritelleet eri menetelmiä,jotka voivat auttaa ihmisyksilöä hänen pyrkiessän mokshaan.
Ne sopivat erilaisille persoonallisuuksille ja ovat yhdistettävissä erilaisiin elämäntyyleihin.He ovat hahmotelleet pääpiirteittäin kolme "henkistä tietä"(marga),jotka edustavat eri tapoja,joilla ihmiset etsivät yhteyttä Jumaluuteen.Niitä nimitetään tiedon (jnana-marga),toiminnan (karma-marga) ja hartauden (bhakti-marga) teiksi.
Tiedon tie (jnana-marga) ovat tunnusomaisia kurinalainen opiskelu,eettiset harjoitukset ja meditaatio.Meditoitaessa keskitytään usein johonkin nimenomaiseen pyhien kirjoitusten filosofiseen jaksoon tai toistetaan mantraa.
Näiden harjoitusten lähtökohtana on käsitys,jonka mukaan se,että ihminen joutuu elämään kurjuudessa ja vailla kosketusta brahmaniin,johtuu tietämättömyydestä.Tieto vapauttaa ihmisen minuuden rajoista ja rajallisuudesta,jotka hän on tiedon avulla oivaltanut.
Useimmat aloittavat matkansa tiedon tietä pitkin gurun (opettajan) johdolla miettimällä itseyden olemusta.Tällöin ei pyritä pelkästään itseyden älylliseen ymmärtämiseeen,vaan intuitiiviseen viisauteen,jonka avulla yksilö tajuaa välittömästi,että hänen sielunsa on samaa olemusta kuin maailmanhenki.
Tälläinen meditaatio vaatii tiukkaa fyysistä ja psyykkista kurinalaisuutta (mm.tunteiden hillintää),ja se sopii erityisesti harjoitettavaksi erakon askeettisen elämäntavan puitteissa.Erakkona ja askeettina vietettävät elämänvaiheet suovat ihmiselle ympäristön,joka tukee tiedon tien kulkijaa,koska hänellä ei näiden aikana ole sosiaalisia velvoitteita ja hän näin ollen voi keskittyä ruumiinsa ja sielunsa hillintään ja puhdistamiseen.
Toiminnan tietä (karma-marga) kulkeva ihminen puolestaan keskittyy suorittamaan epäitsekkäästi hänelle maailmassa määrättyjä tehtäviä ja velvollisuuksia (svadharma).Tällöin oletetaan,että ihmisen on välttämättä tehtävä työtä palkkansa vastineeksi.
Koska työllä saavutetut edut kuitenkin ovat tilapäisiä,ne vangitsevat ihmisen noidankehään.Hän työskentelee toteuttaakseen jonkin nimenomaisen toiveensa,mutta tuloksena on vain pettymys,jonka hän tuntee miellyttävän kokemuksen mennessä ohi tai menettäessä uutuudenviehätyksensä.
Toive tai halu motivoi ihmisen toimintaa,mutta lopulta se tuottaa tuskaa ja pettymyksiä-ja sitoo puolestaan ihmisen kiertokulkuun.Sen joka pyrkii mokshaan toimien samalla edelleen aktiivisesti maailmassa,ei pidä kiintyä toimintansa tuloksiin.
Hän voi suorittaa hänelle määrätyt tehtävänsä epäitsekkäästi maailman ja luomakunnan hyväksi tai sitten toimia Jumalan nimessä ja pyhittää työnsä sekä sen hedelmät Jumalalle.Kummassakin tapauksessa ihmisen toiminta maailmassa muodostuu joukoksi tietoisia henkisiä harjoitteita.Uhrautuva,epäitsekäs työ ja palvelu,luja itsekuri,nöyryys ja kuuliaisuus ovat luonteenomaisia niille hurskaille miehille ja naisille,jotka kulkevat vaikeaa tietään maailmassa,silti kuulumatta maailmaan.
Hartuden tie (bhakti-marga) kulkijat saattavat viettää joko askeetin tai yhteiskunnan toimivan jäsenen elämää,mutta joka tapauksessa heille moksha merkitsee täydellistä antautumista Jumalalle.Bhagavad-gitassa Krishna ilmoittaa olevansa korkein Jumaluus,joka tulee ihmiseksi voidakseen luoda henkilökohtaisen suhteen ihmisiin.
Bhaktin tielle onkin tunnusomaista juuri henkilökohtainen suhde Jumalaan.Yksittäiset ihmiset pääsevät vapaiksi Jumalan armon ja suoran henkilökohtaisen Jumalyhteyden avulla.Bhakti on suosittu pelastuksen tie,koska Jumala on siinä lähestyttävissä ja koska hän on persoonallinen olento.
Henkilökohtaisen Jumalsuhteen luomiseen ei tarvita erityistietoja eikä erityistä pyhää kieltä tai rituaalia.
Kolmesta tärkeimmästä pelastustiestä siis karma-margalle on luonteenomaista työn ja palvelun pyhittäminen Jumalalle.
Ja jnana-margalle omien ajatusten keskittäminen todellisen itseyden tajuamiseen.
Bhakti-margassa taas ihminen ennen kaikkea tuntee ja kokee Jumalan tunteillaan ja aisteillaan.
Kunkin tien kulkija orientoituu siis eri tavalla,mutta mikään niistä ei sulje toisia pois.Monet hindut ottavat vaikutteita useista eri harjoitusjärjestelmistä luodessaan oman yksilöllisen hengellisen tiensä ja käytäntönsä.
Pelastukseen johtavat tiet
4
2801
Vastaukset
- Madhava
"eettiset harjoitukset" - laajennatko tästä?
- ...
"Niin on: kolme asiaa on pysyvää; usko, toivo ja rakkaus, mutta suurin niistä on rakkaus".
Rakasta lähimmäistäsi kuten itseäsi ja Jumalaa yli kaiken, ja kohtele lähimmäistäsi kuten haluaisit itseäsi kohdeltavan.
Tässä on koko laki ja kaikki profeetat ja pyhät kirjoitukset. Bhakti-marga on varmin tie takaisin Jumalan yhteyteen. Karma-marga on puolestaan läheisin luterilaisuudelle. - Anonyymi
Pyyteettömyyttä (etiikka), uskonolliset yms. tunteet, rakkaus (pyyteetön), oikea toiminta (pyyteetön, jumalalle), sisäinen tiedostus (psyyke), sisäinen/ulkoinen ymmärrys, sisäinen/ulkoinen tieto.
Uskomiseen, tunteisiin liittyvät ovat kristinoppi, islam, juutalaisuus.
Tekemiseen liittyvät on etiikkaa, eikä siinä tarvii uskoa välttämättä mihinkään, kuin ns. pyyteettömyyteen, oikeaan toimintaan. Ei saavuteta mitään; on jo saavutus itsessään, vaikka tosin voi syventyä ja pysyä oikean toiminnan tiellä (kaikki uskonnot ja ei-uskonnot).
buddhalaisuus on erityisesti tiedostuksen alueella, jota ilman siellä ei oikein voi edistyä, vaikka ovat tosin luoneen palvonnallisenkin suuntauksen, siis uskonnollisen, tunteiden jutun.
Osa hindulaisuudesta on filosofinen tie; tiedon tie.
hindulaisuus on kaikessa, eikä välttämättä jaa niitä erillisiksi.- Anonyymi
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17883955/bhagavad-gita--matka-ajattomaan-viisauteen
Srila Bhaktivinod Thakur toteaa, että totuutta ei voi kadottaa - sen voi vain unohtaa. Bhagavad-gita on kaunis teos, joka voi näyttää meille heräämisen ja muutoksen tien. Gitan kautta voimme ymmärtää, että koko aineellinen maailma on lukuisia toisiinsa kytkeytyneitä olemassaolon tasoja, joista jokaista voidaan elää miljoonia elämiä. Henkilökohtaisen evoluution tiellä ne ovat kuitenkin vain ponnahduslautoja kohti henkistä itsetuntemusta ja Jumalan tuntemusta. Jos Bhagavad-gitaa ei olisi, voisimme vaeltaa ikuisesti näillä olemassaolon tasoilla kuin osallistujat monimutkaisessa tietokonepelissä ilman mitään käsitystä siitä, mihin mennä seuraavaksi. Gita on suurin kompassi, joka on annettu antanut ihmiskunnalle ja jonka avulla voi tehdä matkan kuoleman maailmasta ikuisen tietoisuuden maailmaan. Ja magneetti, joka vetää puoleensa nuolen, joka osoittaa tien täydellisyyteen, on bhakti. Gitan metafyysinen kompassi osoittaa myös muita maamerkkejä, kuten maallisen toiminnan, meditatiivisen joogan tai tiedon viljelyn. Tästä syystä sen opetukset ovat merkityksellisiä niin monille eri henkisille koulukunnille. Vain jumalallinen rakkaus ja kauneus voivat pelastaa maailman...
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1456069
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k253726Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1282911- 472568
- 372421
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä251945Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2691914Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt511858- 341633
- 281600