Hindulaisuuden piirissä hyväksytään se, että"henkisiä teitä" on monenlaisia, ja tässä korostuu se hindujen perustavanlaatuinen uskomus,että ei voida puhua vain yhdestä pelastukseen johtavasta tiestä.Traditioon vaikuttavat opettajat ovat kyllä määritelleet eri menetelmiä,jotka voivat auttaa ihmisyksilöä hänen pyrkiessän mokshaan.
Ne sopivat erilaisille persoonallisuuksille ja ovat yhdistettävissä erilaisiin elämäntyyleihin.He ovat hahmotelleet pääpiirteittäin kolme "henkistä tietä"(marga),jotka edustavat eri tapoja,joilla ihmiset etsivät yhteyttä Jumaluuteen.Niitä nimitetään tiedon (jnana-marga),toiminnan (karma-marga) ja hartauden (bhakti-marga) teiksi.
Tiedon tie (jnana-marga) ovat tunnusomaisia kurinalainen opiskelu,eettiset harjoitukset ja meditaatio.Meditoitaessa keskitytään usein johonkin nimenomaiseen pyhien kirjoitusten filosofiseen jaksoon tai toistetaan mantraa.
Näiden harjoitusten lähtökohtana on käsitys,jonka mukaan se,että ihminen joutuu elämään kurjuudessa ja vailla kosketusta brahmaniin,johtuu tietämättömyydestä.Tieto vapauttaa ihmisen minuuden rajoista ja rajallisuudesta,jotka hän on tiedon avulla oivaltanut.
Useimmat aloittavat matkansa tiedon tietä pitkin gurun (opettajan) johdolla miettimällä itseyden olemusta.Tällöin ei pyritä pelkästään itseyden älylliseen ymmärtämiseeen,vaan intuitiiviseen viisauteen,jonka avulla yksilö tajuaa välittömästi,että hänen sielunsa on samaa olemusta kuin maailmanhenki.
Tälläinen meditaatio vaatii tiukkaa fyysistä ja psyykkista kurinalaisuutta (mm.tunteiden hillintää),ja se sopii erityisesti harjoitettavaksi erakon askeettisen elämäntavan puitteissa.Erakkona ja askeettina vietettävät elämänvaiheet suovat ihmiselle ympäristön,joka tukee tiedon tien kulkijaa,koska hänellä ei näiden aikana ole sosiaalisia velvoitteita ja hän näin ollen voi keskittyä ruumiinsa ja sielunsa hillintään ja puhdistamiseen.
Toiminnan tietä (karma-marga) kulkeva ihminen puolestaan keskittyy suorittamaan epäitsekkäästi hänelle maailmassa määrättyjä tehtäviä ja velvollisuuksia (svadharma).Tällöin oletetaan,että ihmisen on välttämättä tehtävä työtä palkkansa vastineeksi.
Koska työllä saavutetut edut kuitenkin ovat tilapäisiä,ne vangitsevat ihmisen noidankehään.Hän työskentelee toteuttaakseen jonkin nimenomaisen toiveensa,mutta tuloksena on vain pettymys,jonka hän tuntee miellyttävän kokemuksen mennessä ohi tai menettäessä uutuudenviehätyksensä.
Toive tai halu motivoi ihmisen toimintaa,mutta lopulta se tuottaa tuskaa ja pettymyksiä-ja sitoo puolestaan ihmisen kiertokulkuun.Sen joka pyrkii mokshaan toimien samalla edelleen aktiivisesti maailmassa,ei pidä kiintyä toimintansa tuloksiin.
Hän voi suorittaa hänelle määrätyt tehtävänsä epäitsekkäästi maailman ja luomakunnan hyväksi tai sitten toimia Jumalan nimessä ja pyhittää työnsä sekä sen hedelmät Jumalalle.Kummassakin tapauksessa ihmisen toiminta maailmassa muodostuu joukoksi tietoisia henkisiä harjoitteita.Uhrautuva,epäitsekäs työ ja palvelu,luja itsekuri,nöyryys ja kuuliaisuus ovat luonteenomaisia niille hurskaille miehille ja naisille,jotka kulkevat vaikeaa tietään maailmassa,silti kuulumatta maailmaan.
Hartuden tie (bhakti-marga) kulkijat saattavat viettää joko askeetin tai yhteiskunnan toimivan jäsenen elämää,mutta joka tapauksessa heille moksha merkitsee täydellistä antautumista Jumalalle.Bhagavad-gitassa Krishna ilmoittaa olevansa korkein Jumaluus,joka tulee ihmiseksi voidakseen luoda henkilökohtaisen suhteen ihmisiin.
Bhaktin tielle onkin tunnusomaista juuri henkilökohtainen suhde Jumalaan.Yksittäiset ihmiset pääsevät vapaiksi Jumalan armon ja suoran henkilökohtaisen Jumalyhteyden avulla.Bhakti on suosittu pelastuksen tie,koska Jumala on siinä lähestyttävissä ja koska hän on persoonallinen olento.
Henkilökohtaisen Jumalsuhteen luomiseen ei tarvita erityistietoja eikä erityistä pyhää kieltä tai rituaalia.
Kolmesta tärkeimmästä pelastustiestä siis karma-margalle on luonteenomaista työn ja palvelun pyhittäminen Jumalalle.
Ja jnana-margalle omien ajatusten keskittäminen todellisen itseyden tajuamiseen.
Bhakti-margassa taas ihminen ennen kaikkea tuntee ja kokee Jumalan tunteillaan ja aisteillaan.
Kunkin tien kulkija orientoituu siis eri tavalla,mutta mikään niistä ei sulje toisia pois.Monet hindut ottavat vaikutteita useista eri harjoitusjärjestelmistä luodessaan oman yksilöllisen hengellisen tiensä ja käytäntönsä.
Pelastukseen johtavat tiet
4
2851
Vastaukset
- Madhava
"eettiset harjoitukset" - laajennatko tästä?
- ...
"Niin on: kolme asiaa on pysyvää; usko, toivo ja rakkaus, mutta suurin niistä on rakkaus".
Rakasta lähimmäistäsi kuten itseäsi ja Jumalaa yli kaiken, ja kohtele lähimmäistäsi kuten haluaisit itseäsi kohdeltavan.
Tässä on koko laki ja kaikki profeetat ja pyhät kirjoitukset. Bhakti-marga on varmin tie takaisin Jumalan yhteyteen. Karma-marga on puolestaan läheisin luterilaisuudelle. - Anonyymi
Pyyteettömyyttä (etiikka), uskonolliset yms. tunteet, rakkaus (pyyteetön), oikea toiminta (pyyteetön, jumalalle), sisäinen tiedostus (psyyke), sisäinen/ulkoinen ymmärrys, sisäinen/ulkoinen tieto.
Uskomiseen, tunteisiin liittyvät ovat kristinoppi, islam, juutalaisuus.
Tekemiseen liittyvät on etiikkaa, eikä siinä tarvii uskoa välttämättä mihinkään, kuin ns. pyyteettömyyteen, oikeaan toimintaan. Ei saavuteta mitään; on jo saavutus itsessään, vaikka tosin voi syventyä ja pysyä oikean toiminnan tiellä (kaikki uskonnot ja ei-uskonnot).
buddhalaisuus on erityisesti tiedostuksen alueella, jota ilman siellä ei oikein voi edistyä, vaikka ovat tosin luoneen palvonnallisenkin suuntauksen, siis uskonnollisen, tunteiden jutun.
Osa hindulaisuudesta on filosofinen tie; tiedon tie.
hindulaisuus on kaikessa, eikä välttämättä jaa niitä erillisiksi.- Anonyymi
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17883955/bhagavad-gita--matka-ajattomaan-viisauteen
Srila Bhaktivinod Thakur toteaa, että totuutta ei voi kadottaa - sen voi vain unohtaa. Bhagavad-gita on kaunis teos, joka voi näyttää meille heräämisen ja muutoksen tien. Gitan kautta voimme ymmärtää, että koko aineellinen maailma on lukuisia toisiinsa kytkeytyneitä olemassaolon tasoja, joista jokaista voidaan elää miljoonia elämiä. Henkilökohtaisen evoluution tiellä ne ovat kuitenkin vain ponnahduslautoja kohti henkistä itsetuntemusta ja Jumalan tuntemusta. Jos Bhagavad-gitaa ei olisi, voisimme vaeltaa ikuisesti näillä olemassaolon tasoilla kuin osallistujat monimutkaisessa tietokonepelissä ilman mitään käsitystä siitä, mihin mennä seuraavaksi. Gita on suurin kompassi, joka on annettu antanut ihmiskunnalle ja jonka avulla voi tehdä matkan kuoleman maailmasta ikuisen tietoisuuden maailmaan. Ja magneetti, joka vetää puoleensa nuolen, joka osoittaa tien täydellisyyteen, on bhakti. Gitan metafyysinen kompassi osoittaa myös muita maamerkkejä, kuten maallisen toiminnan, meditatiivisen joogan tai tiedon viljelyn. Tästä syystä sen opetukset ovat merkityksellisiä niin monille eri henkisille koulukunnille. Vain jumalallinen rakkaus ja kauneus voivat pelastaa maailman...
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita
sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi2416042Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä
On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..1185834Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä
Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi2314917Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu
Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu144274Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään
voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa624176Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään
mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät684097Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour
(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa274092Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin
ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali323658Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä
Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa572554En koskaan tule sinulle tätä kertomaan
Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.401790