Hindulaisuuden piirissä hyväksytään se, että"henkisiä teitä" on monenlaisia, ja tässä korostuu se hindujen perustavanlaatuinen uskomus,että ei voida puhua vain yhdestä pelastukseen johtavasta tiestä.Traditioon vaikuttavat opettajat ovat kyllä määritelleet eri menetelmiä,jotka voivat auttaa ihmisyksilöä hänen pyrkiessän mokshaan.
Ne sopivat erilaisille persoonallisuuksille ja ovat yhdistettävissä erilaisiin elämäntyyleihin.He ovat hahmotelleet pääpiirteittäin kolme "henkistä tietä"(marga),jotka edustavat eri tapoja,joilla ihmiset etsivät yhteyttä Jumaluuteen.Niitä nimitetään tiedon (jnana-marga),toiminnan (karma-marga) ja hartauden (bhakti-marga) teiksi.
Tiedon tie (jnana-marga) ovat tunnusomaisia kurinalainen opiskelu,eettiset harjoitukset ja meditaatio.Meditoitaessa keskitytään usein johonkin nimenomaiseen pyhien kirjoitusten filosofiseen jaksoon tai toistetaan mantraa.
Näiden harjoitusten lähtökohtana on käsitys,jonka mukaan se,että ihminen joutuu elämään kurjuudessa ja vailla kosketusta brahmaniin,johtuu tietämättömyydestä.Tieto vapauttaa ihmisen minuuden rajoista ja rajallisuudesta,jotka hän on tiedon avulla oivaltanut.
Useimmat aloittavat matkansa tiedon tietä pitkin gurun (opettajan) johdolla miettimällä itseyden olemusta.Tällöin ei pyritä pelkästään itseyden älylliseen ymmärtämiseeen,vaan intuitiiviseen viisauteen,jonka avulla yksilö tajuaa välittömästi,että hänen sielunsa on samaa olemusta kuin maailmanhenki.
Tälläinen meditaatio vaatii tiukkaa fyysistä ja psyykkista kurinalaisuutta (mm.tunteiden hillintää),ja se sopii erityisesti harjoitettavaksi erakon askeettisen elämäntavan puitteissa.Erakkona ja askeettina vietettävät elämänvaiheet suovat ihmiselle ympäristön,joka tukee tiedon tien kulkijaa,koska hänellä ei näiden aikana ole sosiaalisia velvoitteita ja hän näin ollen voi keskittyä ruumiinsa ja sielunsa hillintään ja puhdistamiseen.
Toiminnan tietä (karma-marga) kulkeva ihminen puolestaan keskittyy suorittamaan epäitsekkäästi hänelle maailmassa määrättyjä tehtäviä ja velvollisuuksia (svadharma).Tällöin oletetaan,että ihmisen on välttämättä tehtävä työtä palkkansa vastineeksi.
Koska työllä saavutetut edut kuitenkin ovat tilapäisiä,ne vangitsevat ihmisen noidankehään.Hän työskentelee toteuttaakseen jonkin nimenomaisen toiveensa,mutta tuloksena on vain pettymys,jonka hän tuntee miellyttävän kokemuksen mennessä ohi tai menettäessä uutuudenviehätyksensä.
Toive tai halu motivoi ihmisen toimintaa,mutta lopulta se tuottaa tuskaa ja pettymyksiä-ja sitoo puolestaan ihmisen kiertokulkuun.Sen joka pyrkii mokshaan toimien samalla edelleen aktiivisesti maailmassa,ei pidä kiintyä toimintansa tuloksiin.
Hän voi suorittaa hänelle määrätyt tehtävänsä epäitsekkäästi maailman ja luomakunnan hyväksi tai sitten toimia Jumalan nimessä ja pyhittää työnsä sekä sen hedelmät Jumalalle.Kummassakin tapauksessa ihmisen toiminta maailmassa muodostuu joukoksi tietoisia henkisiä harjoitteita.Uhrautuva,epäitsekäs työ ja palvelu,luja itsekuri,nöyryys ja kuuliaisuus ovat luonteenomaisia niille hurskaille miehille ja naisille,jotka kulkevat vaikeaa tietään maailmassa,silti kuulumatta maailmaan.
Hartuden tie (bhakti-marga) kulkijat saattavat viettää joko askeetin tai yhteiskunnan toimivan jäsenen elämää,mutta joka tapauksessa heille moksha merkitsee täydellistä antautumista Jumalalle.Bhagavad-gitassa Krishna ilmoittaa olevansa korkein Jumaluus,joka tulee ihmiseksi voidakseen luoda henkilökohtaisen suhteen ihmisiin.
Bhaktin tielle onkin tunnusomaista juuri henkilökohtainen suhde Jumalaan.Yksittäiset ihmiset pääsevät vapaiksi Jumalan armon ja suoran henkilökohtaisen Jumalyhteyden avulla.Bhakti on suosittu pelastuksen tie,koska Jumala on siinä lähestyttävissä ja koska hän on persoonallinen olento.
Henkilökohtaisen Jumalsuhteen luomiseen ei tarvita erityistietoja eikä erityistä pyhää kieltä tai rituaalia.
Kolmesta tärkeimmästä pelastustiestä siis karma-margalle on luonteenomaista työn ja palvelun pyhittäminen Jumalalle.
Ja jnana-margalle omien ajatusten keskittäminen todellisen itseyden tajuamiseen.
Bhakti-margassa taas ihminen ennen kaikkea tuntee ja kokee Jumalan tunteillaan ja aisteillaan.
Kunkin tien kulkija orientoituu siis eri tavalla,mutta mikään niistä ei sulje toisia pois.Monet hindut ottavat vaikutteita useista eri harjoitusjärjestelmistä luodessaan oman yksilöllisen hengellisen tiensä ja käytäntönsä.
Pelastukseen johtavat tiet
5
2753
Vastaukset
- Madhava
"eettiset harjoitukset" - laajennatko tästä?
- Anonyymi
Shrila Bhaktivinod Thakur
Durlabha mānava-janma
durlabha manava-janma labhiya samsare
krsna na bhajinu duhkha kahiba kahare? [1]
(1) Ihmiselämä on harvinaisin tilaisuus saavuttaa henkinen täydellisyys. Mutta minulle on jäänyt vain suru, koska minä, jolle tämä suuri mahdollisuus on annettu, menetin sen, koska en koskaan palvonut Jumalaa, Krishnaa! Voi, kenelle kertoisin tämän epäonnen tarinan?
'samsara' 'samsara' kari' michhe gela kala
labha na ha-ila kichhu, ghatila janjala [2]
(2) Elämä toisensa jälkeen on kulunut tässä aineellisessa maailmassa, kaikki aikani on mennyt hukkaan (materialistisen perhe-elämän orjuudessa). En ole saanut yhtään mitään ja olen kokenut vain ongelmia ja huolia.
kisera samsara ei chhayabaji praya
ihate mamata kari vrtha dina yaya [3]
(3) Millainen maailma tämä on? Se on kuin taikurin illuusio (kuin taikalyhdyn esitys, jossa silmieni edessä leikkii lukuisia varjoja ja optisia illuusioita). Koska olen itsekkäästi kiintynyt tällaiseen kangastukseen, pidän tämän maailman ohimeneviä illuusioita ”minulle” ja ”minun” kuuluvina. Näin päivä toisensa jälkeen kuluu turhaan.
e deha patana ha'le ki rabe amara?
keha sukha nahi dibe putra paribara [4]
(4) Mitä minulle jää jäljelle, kun tämä ruumis kaatuu kuolleena maahan? Silloin eivät poikani eivätkä rakkaimmat läheiseni pysty antamaan minulle minkäänlaista onnea.
gardabhera mata ami kari parisrama
kara lagi' eta kari, na ghuchi la bhrama [5]
(5) Teen joka päivä kovasti töitä kuin aasi, ja silti ihmettelen, kenen vuoksi yritän niin kovasti? Olen edelleen niin monien illuusioiden vallassa!
dina yaya michha kaje, nisa nidra-vase
nahi bhavi marana nikate achhe vase [6]
(6) Tuhlaan jokaisen päiväni turhiin ja merkityksettömiin asioihin, ja yöni kuluvat unen vallassa. Enkä ajattele hetkeäkään koko vuorokauden aikana, että kuolema on aina läsnä.
bhala manda khai, heri, pari, chinta-hina
nahi bhavi, e deha chhadiba kona dina [7]
(7) Elän huoletonta elämää: syön, ulkoilen, pukeudun haluamallani tavalla, mutta en ajattele sitä, että jonain päivänä minun on luovuttava tästä kehosta.
deha-geha-kalatradi-chinta avirata
jagichhe hrdaye mora buddhi kari hata [8]
(8) Sydänparkaani piinaavat jatkuvat huolet toimeentulostani ja huolet, jotka johtuvat kehostani, kodistani, vaimostani, sukulaisistani ja julkisista velvollisuuksistani. Nämä huolet aiheuttavat minulle kärsimystä ja tuhoavat järkeni.
haya, haya! nahi bhavi—anitya e saba
jivana vigate kotha rahibe vaibhava? [9]
(9) Voi, voi! Miten valitettavassa tilanteessa olenkaan! Olen uppoutunut näihin ongelmiin ajattelematta, että ne ovat lyhytaikaisia ja katoavat pian unholaan. Mitä aineelliselle omaisuudelleni tapahtuu kuolemani jälkeen?
smasane sarira mama padiya rahibe
vihanga-patanga taya vihara karibe [10]
(10) Kun ruumiini heitetään polttohautausmaalla olevaan kuoppaan, se vain makaa siellä liikkumattomana. Varikset, korppikotkat, muurahaiset ja madot kerääntyvät paikalle ja herkuttelevat sillä!
kukkura srgala saba anandita ha'ye
mahotsava karibe amara deha la'ye [11]
(11) Kulkukoirat ja shakaalit iloitsevat, juhlivat ja herkuttelevat ruumiillani.
ye dehera ei gati, tara anugata
samsara-vaibhava ara bandhu-jana yata [12]
(12) Katsokaa, tämä on tämän aineellisen ruumiin lopullinen kohtalo! Ja hämmästyttävää on, että kaikki maalliset saavutukseni, kotini, perheeni ja ystäväni tulevat kokemaan saman kohtalon!
ataeva maya-moha chhadi buddhimana
nitya-tattva krsna-bhakti karuna sandhana [13]
(13) Siksi rukoilen jokaista järkevää ihmistä: hylätkää kaikki nämä māyān luomat kangastukset ja etsikää puhdasta omistautumista Jumala Krishnalle, sillä se on ainoa ikuinen totuus!
kjh
- ...
"Niin on: kolme asiaa on pysyvää; usko, toivo ja rakkaus, mutta suurin niistä on rakkaus".
Rakasta lähimmäistäsi kuten itseäsi ja Jumalaa yli kaiken, ja kohtele lähimmäistäsi kuten haluaisit itseäsi kohdeltavan.
Tässä on koko laki ja kaikki profeetat ja pyhät kirjoitukset. Bhakti-marga on varmin tie takaisin Jumalan yhteyteen. Karma-marga on puolestaan läheisin luterilaisuudelle. - Anonyymi
Pyyteettömyyttä (etiikka), uskonolliset yms. tunteet, rakkaus (pyyteetön), oikea toiminta (pyyteetön, jumalalle), sisäinen tiedostus (psyyke), sisäinen/ulkoinen ymmärrys, sisäinen/ulkoinen tieto.
Uskomiseen, tunteisiin liittyvät ovat kristinoppi, islam, juutalaisuus.
Tekemiseen liittyvät on etiikkaa, eikä siinä tarvii uskoa välttämättä mihinkään, kuin ns. pyyteettömyyteen, oikeaan toimintaan. Ei saavuteta mitään; on jo saavutus itsessään, vaikka tosin voi syventyä ja pysyä oikean toiminnan tiellä (kaikki uskonnot ja ei-uskonnot).
buddhalaisuus on erityisesti tiedostuksen alueella, jota ilman siellä ei oikein voi edistyä, vaikka ovat tosin luoneen palvonnallisenkin suuntauksen, siis uskonnollisen, tunteiden jutun.
Osa hindulaisuudesta on filosofinen tie; tiedon tie.
hindulaisuus on kaikessa, eikä välttämättä jaa niitä erillisiksi.- Anonyymi
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17883955/bhagavad-gita--matka-ajattomaan-viisauteen
Srila Bhaktivinod Thakur toteaa, että totuutta ei voi kadottaa - sen voi vain unohtaa. Bhagavad-gita on kaunis teos, joka voi näyttää meille heräämisen ja muutoksen tien. Gitan kautta voimme ymmärtää, että koko aineellinen maailma on lukuisia toisiinsa kytkeytyneitä olemassaolon tasoja, joista jokaista voidaan elää miljoonia elämiä. Henkilökohtaisen evoluution tiellä ne ovat kuitenkin vain ponnahduslautoja kohti henkistä itsetuntemusta ja Jumalan tuntemusta. Jos Bhagavad-gitaa ei olisi, voisimme vaeltaa ikuisesti näillä olemassaolon tasoilla kuin osallistujat monimutkaisessa tietokonepelissä ilman mitään käsitystä siitä, mihin mennä seuraavaksi. Gita on suurin kompassi, joka on annettu antanut ihmiskunnalle ja jonka avulla voi tehdä matkan kuoleman maailmasta ikuisen tietoisuuden maailmaan. Ja magneetti, joka vetää puoleensa nuolen, joka osoittaa tien täydellisyyteen, on bhakti. Gitan metafyysinen kompassi osoittaa myös muita maamerkkejä, kuten maallisen toiminnan, meditatiivisen joogan tai tiedon viljelyn. Tästä syystä sen opetukset ovat merkityksellisiä niin monille eri henkisille koulukunnille. Vain jumalallinen rakkaus ja kauneus voivat pelastaa maailman...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.2976844Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652069- 1751797
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151287- 1121257
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71156RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541066Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411031Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288982