Ei auta aikaisempi lähtö

Täällä monet hokevat tuota samaa, että lähde aikaisemmin, niin ei tarvi pitää niin kiirettä.
Ei se siitä miksikään muutu, vaikka lähtisi kuinka aikaisin. Kun on pitkiä välimatkoja, niin ei niitä viitsi hitaasti tehdä. Autolla kun on tarkoitus mennä johonkin, niin matkalla on turhaa kuluttaa aikaansa typerästi hidastellen. Maisemien katselijat ovat sitten asia erikseen. Välimatkat lyhenevät ajallisesti nopeutta nostettaessa, eivät aikaisemmin lähtemällä.

Jaahah, nyt ei ehdi enempää aiheesta, pieni lepohetki ja matka jatkuu, hitaampi olis vasta puolivälissä.

20

1226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • präääm prääääm

      Siis autolla ei saa tuhlata aikaa, mutta sen sijaan uthlaat sitä kirjoittelemalla tänne.

    • lähtö

      "Ei se siitä miksikään muutu, vaikka lähtisi kuinka aikaisin."
      Muuttuuhan, turvallisemmaksi muille ja jopa itsellesi. Ei pitkä matka ole puolustus, se on tekosyy. Jos pidät sitä syynä, on aika vaihtaa kiireesti! työtä. Olet vaaraksi muille tielläliikkujille! Sinähän tiedät mitä se tarkoittaa ;)

      • järki käteen

        "Muuttuuhan, turvallisemmaksi muille ja jopa itsellesi."

        Todista tuo väite. Eikö jokainen liikenteessä vietetty minuutti ole vaarrallinen?
        Osoita keskinopeuden ja käytetyn ajan välinen vaarallisuusfunktio, tai lopeta paskanpuhuminen.


      • etkö tajua?
        järki käteen kirjoitti:

        "Muuttuuhan, turvallisemmaksi muille ja jopa itsellesi."

        Todista tuo väite. Eikö jokainen liikenteessä vietetty minuutti ole vaarrallinen?
        Osoita keskinopeuden ja käytetyn ajan välinen vaarallisuusfunktio, tai lopeta paskanpuhuminen.

        toki jokainen minuutti on vaarallinen, mutta kovaa ajettaessa se minuutti on huomattavasti VAARALLISEMPI. Hitaasti ajettaessa matka-aika toki kasvaa (minuutteja on enemmän), muuta päästäänkö siinä yhtä suureen todennäköisyyteen joutua onnettomuuteen - sama MATKAHAN on joka tapauksessa kuljettava.


      • nopeus
        etkö tajua? kirjoitti:

        toki jokainen minuutti on vaarallinen, mutta kovaa ajettaessa se minuutti on huomattavasti VAARALLISEMPI. Hitaasti ajettaessa matka-aika toki kasvaa (minuutteja on enemmän), muuta päästäänkö siinä yhtä suureen todennäköisyyteen joutua onnettomuuteen - sama MATKAHAN on joka tapauksessa kuljettava.

        lienee n. 10-20 km/h:n ylinopeus, jota suurin osa autoilijoista ajelee. Eli mennään virran mukana.
        Siitä kun lähdetään nostamaan tai laskemaan vauhtia, niin vaarallisuus lisääntyy exponentiaalisesti.
        Siinä sulle alkua sille funktiolle.


      • väitteesi
        nopeus kirjoitti:

        lienee n. 10-20 km/h:n ylinopeus, jota suurin osa autoilijoista ajelee. Eli mennään virran mukana.
        Siitä kun lähdetään nostamaan tai laskemaan vauhtia, niin vaarallisuus lisääntyy exponentiaalisesti.
        Siinä sulle alkua sille funktiolle.

        nopeusrajoituksen mukaan (tai jopa sen alle) ajamisen vaarallisuudesta? Esitä nyt se funktio, ole hyvä. Toki suurin osa ajaa virran mukana - niin minäkin.


      • Sama tyyppi
        väitteesi kirjoitti:

        nopeusrajoituksen mukaan (tai jopa sen alle) ajamisen vaarallisuudesta? Esitä nyt se funktio, ole hyvä. Toki suurin osa ajaa virran mukana - niin minäkin.

        Mene ja pysäytä autosi moottoritielle, näet käytännössä kuinka vaarallista on liikkua muita hitaampaa.
        Kenties seuraavaksi muutaman vuoden kuluttua, kun sinut on paikattu sairaalassa, kokeilet samaa, mutta vaikkapa 20km/h nopeudella....

        Itse voisit perustella, että miksi nopeusrajoituksen mukainen vauhti olisi turvallisin. Siksikö, että se sattuu olemaan tienpitäjän näkemys, vai miksi? Perusteluja kiitos.


      • näin päin
        Sama tyyppi kirjoitti:

        Mene ja pysäytä autosi moottoritielle, näet käytännössä kuinka vaarallista on liikkua muita hitaampaa.
        Kenties seuraavaksi muutaman vuoden kuluttua, kun sinut on paikattu sairaalassa, kokeilet samaa, mutta vaikkapa 20km/h nopeudella....

        Itse voisit perustella, että miksi nopeusrajoituksen mukainen vauhti olisi turvallisin. Siksikö, että se sattuu olemaan tienpitäjän näkemys, vai miksi? Perusteluja kiitos.

        todistustaakkaa lueta: pitää muka perustella, miksi rajoituksia (tai muita säännöksiä) pitää noudattaa. Sinunhan se pitää perustella, miksi niitä EI ole syytä noudattaa.
        "Mene ja pysäytä autosi moottoritielle..." - eipäs nyt liioitella; olen puhunut rajoitusten mukaan ajamisen turvallisuudesta/vaarallisuudesta. Moottoritielle pysäyttäminen tai HUOMATTAVASTI rajoitusta hitaammin ajaminen tuskin on sitä, mistä olen puhunut.


      • Sama heppu
        näin päin kirjoitti:

        todistustaakkaa lueta: pitää muka perustella, miksi rajoituksia (tai muita säännöksiä) pitää noudattaa. Sinunhan se pitää perustella, miksi niitä EI ole syytä noudattaa.
        "Mene ja pysäytä autosi moottoritielle..." - eipäs nyt liioitella; olen puhunut rajoitusten mukaan ajamisen turvallisuudesta/vaarallisuudesta. Moottoritielle pysäyttäminen tai HUOMATTAVASTI rajoitusta hitaammin ajaminen tuskin on sitä, mistä olen puhunut.

        Väite: On vaarallista ajaa muita hitaampaa.
        Vastaväite: Ei ole vaarallista ajaa muita hitaampaa.
        Kumotaan vastaväite triviaalilla esimerkillä: Pysäytä moottoritielle, niin henki pois.

        MOT.

        Enkä minä ole väittänyt, että rajoituksia ei pitäisi noudattaa. Väitin, että kun muutkin ajavat ylinopeutta, niin on turvallisinta ajaa itsekin ylinopeutta, eli virran mukana.

        Ellet edelleenkään tajua, niin olet oikeasti tyhmä.


      • vastaväitteesi
        Sama heppu kirjoitti:

        Väite: On vaarallista ajaa muita hitaampaa.
        Vastaväite: Ei ole vaarallista ajaa muita hitaampaa.
        Kumotaan vastaväite triviaalilla esimerkillä: Pysäytä moottoritielle, niin henki pois.

        MOT.

        Enkä minä ole väittänyt, että rajoituksia ei pitäisi noudattaa. Väitin, että kun muutkin ajavat ylinopeutta, niin on turvallisinta ajaa itsekin ylinopeutta, eli virran mukana.

        Ellet edelleenkään tajua, niin olet oikeasti tyhmä.

        triviaalilla esimerkillä - näinhän väitit, meniköhän sanat sekaisin (vai olenko/oletko tyhmä??????)
        Triviaali esimerkkisi ei liity mitenkään siihen, mistä olen puhunut - vai liittyykö?
        Sanoinhan itsekin ajavani virran mukana (en olekaan tyhmä?)


      • Sama heppu
        vastaväitteesi kirjoitti:

        triviaalilla esimerkillä - näinhän väitit, meniköhän sanat sekaisin (vai olenko/oletko tyhmä??????)
        Triviaali esimerkkisi ei liity mitenkään siihen, mistä olen puhunut - vai liittyykö?
        Sanoinhan itsekin ajavani virran mukana (en olekaan tyhmä?)

        (vai olenko/oletko tyhmä??????)

        Olet


      • taisi pikku
        Sama heppu kirjoitti:

        (vai olenko/oletko tyhmä??????)

        Olet

        pääsi tyhjentyä - enkä saanut mitään perusteluita mihinkään väitteeseesi (harmi, täytyy siirtyä muille foorumeille - heippa toope.)


      • heppu
        taisi pikku kirjoitti:

        pääsi tyhjentyä - enkä saanut mitään perusteluita mihinkään väitteeseesi (harmi, täytyy siirtyä muille foorumeille - heippa toope.)

        Et saanu mitään perusteluja = et ymmärtänyt mitään.
        Kukas palstan saivartelijoista sä oot? K.Äimänen? Sohvatiikeri? Joku muu, kuka?


      • lähtö2
        nopeus kirjoitti:

        lienee n. 10-20 km/h:n ylinopeus, jota suurin osa autoilijoista ajelee. Eli mennään virran mukana.
        Siitä kun lähdetään nostamaan tai laskemaan vauhtia, niin vaarallisuus lisääntyy exponentiaalisesti.
        Siinä sulle alkua sille funktiolle.

        Kommenttini näköjään sain jonkinlaista "keskustelua" aikaan vaikka olikin tarkotettu ketjun alottajalle (vai liekö ketjun alottaja mukana tässä perustelemassa miksi saisi ajaa ylinopeutta). Ei se ole turvallisin nopeus, se on vain jonkun kouhon ajama ylinopeus jota toinen, kolmas, neljäs jne. kouho ajaa muka perustellusti. "Saan ajaa ylinopeutta kun muutkin ajaa".. ei juma, ei kannata olla noin *diootti, järki peliin kun istahdetaan ratin taakse.


    • Äkkilähtö

      Kun tarpeeksi monta kertaa todistaa itselleen, että "pitää" ajaa ylinopeutta, alkaa lopulta uskoa väittämään.

      Kiire on osoitus huonosta organisointikyvystä.
      Ei muusta.

      Otetaan esimerkki:
      Aion tänään ajaa Jyväskylästä Ouluun (300 km).
      En ole aiemmin ajanut ko. matkaa.
      Oletan siis rajoitusten olevan 80-100 välillä.
      Varaan matkaan 4 tuntia.

      Oletettavasti ehdin ajoissa.

      Mutta jos minun pitää olla Oulussa 2,5 tunnin kuluttua ja laitoin vasta kahvin kiehumaan, on todennäköistä, että en ehdi.

      Se on helppoa, kun sen oivaltaa.
      Kaikki eivät oivalla, vaikka yrittävät koko ikänsä.

    • nissinen

      On se niin monesti itsekin testattu ettei 80 km/h tasaisella vauhdilla häviä kovinkaan kummoisesti verrattuna jokaista nopeusrajoitusta 5 km/h ylinopeutta ajettuna. On tullut testattua useaan otteeseen 250 km matkalla.

      Elämä ei saa olla minuuteista kiinni, vaan elinpäivistä.

    • stima

      on helppo laskea. jos KESKINOPEUS nostetaan esim 90:stä 100km/h, säästyy 40s/10km. Täytyy tietysti huomioida että jos on muuta liikennettä väisteltävänä, 10 keskinopeuden nostoon täytyy välillä ajaa tosi lujaa.

      • sekunttia...

        Hurraa kun on mahtavaa :)


      • Jeps

        Sadan kilometrin matkalla tuo säästö on reilu kuusi ja puoli minuuttia. viidensadan kilometrin matkalla matkan kesto siis lyhenee n. 33:lla minuutilla.


      • Jeps kirjoitti:

        Sadan kilometrin matkalla tuo säästö on reilu kuusi ja puoli minuuttia. viidensadan kilometrin matkalla matkan kesto siis lyhenee n. 33:lla minuutilla.

        ...noinkin pienellä keskinopeuserolla. Noin pitkällä matkalla aikaa saa säästettyä huomattavasti enemmänkin.

        Tänään ajoin erään pätkän kokeeksi ilman taukoja ja pidin yllä suht tasaista ylinopeutta, mutta ei kuitenkaan mitään suurta ylinopeutta. Matkan pituus 280 km ja enimmäkseen satasen rajoituksia, mutta myös 80:n ja 60:n alueita ja aivan lyhyt 120:n pätkä (n. 20 km), sekä paljon muuta liikennettä, eli ohitettavia ja ohituspaikkojen odotusta.

        En tiedä mikä olis keskinopeus rajoitusten mukaan ajaen, mutta varmaan 80 km/h ei ehkä olis ainakaan kovin kaukana. Silloin ajoaika olisi 3 h 30 min. Minä käytin matkaan 2 h 40 min.

        Hiljaisen liikenteen aikana tuo aika alittuu kevyesti (esim. öisin), eikä kummassakaan tapauksessa ajaminen mitään stressaavaa ole, ei ollut tänäänkään, vaikka ohitella saikin paljon, hauskaa paremminkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      95
      3761
    2. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      44
      3091
    3. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      79
      2997
    4. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      19
      2795
    5. Menen nyt koisimaan

      Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2714
    6. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      52
      2422
    7. Mitä tuntemuksia

      Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      19
      2177
    8. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      60
      2088
    9. Oletko uhriutuja?

      vaikka itse olet rääkännyt toista ja aiheuttanut ties mitä toiselle.
      Tunteet
      58
      1886
    10. KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!

      Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1838
    Aihe