Hortonin neuralgia

minä vaan

Onko kyseistä sairautta sairastavia?
Mulla diagnosoitiin viime viikolla se ja nyt olen jonossa magneettikuvaukseen.
Miten lääkitys?
Eniten mua jännittää se kuvaus, olen ahtaanpaikan kammoinen... Miten pitkää siinä joutuu olemaan ja meneekö kokonaan sen laitteen läpi?? Pliis kertokaa!!

15

14520

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..hui

      Hyvä, että pääset magneettiin. Minullakin on vähän ahtaan paikan kammoa, mutta kun pitää vaikka silmät kiinni siitä selviää. Minä olen suunnilleen vyötäröön asti aina siellä tuubissa. Siinä on aikamoinen ääni ja kolina siinä vehkeessä, mutta hyvin se menee. Usko pois. Aika voi olla noin puoli tuntia, riippuu, mitä sinulta kuvataan.
      Lääkkeistä sen verran, että kokeiltu on. Vaikka mitä. Lähinnä epi-lääkkeitä. Kuulostaa hullulta, mutta esim Lyrica oli aluksi mulle oikein sopiva lääke.
      Hyvin se kuvaus menee, häntä pystyyn vaan. Kunhan saat vielä kunnon lääkityksen, pystyt vähän elämäänkin. :)

    • Hortonisti

      Täällä yksi samaan kastiin kuuluva....
      Itselläni samainen sairaus, kroonisena.

      Lääkitys mulla on melkoinen:
      estolääkkeet(päivittäin):
      Topimax, Verpamil ja Noritren
      kolmen kuukauden välein:
      Botox, injektioina päähän ja dystonian hoitoon
      Päivittäin:
      Durekal(kalium-tabletit, topimaxin aiheuttaman kaliumin puutoksen estoon), melatoniini (iltaisin, helpottamaan öitä, auttaa nukkumista, kehon oma hormoni, jota käpyrauhanen tuottaa liian vähän, mitä ilmeisimmin...)
      Kuuriluontoisesti, ellei botox tehoa:
      Prednisolon, viiden päivän kuureja 80mg päivässä
      Anervan 2 2 tablettia päivässä kahden viikon kuureina
      Näitä vuorotellaan, kun kummankaan pidempiaikainen käyttö ei ole hyvästä...
      Täsmälääkkeenä: Imigran-injektio, annostuksessa lukee 1-2(-3) päivässä, neuologi tosin sanoi, että ota useampi mikäli tarve vaatii.
      (joskus on päiviä, että on mennyt neljäkin...)
      Siinä tais tullakin nuo päälääkkeet, ainakin likimain kaikki... =)

      Itse olen hortonin kanssa paininut nyt useamman vuoden. Diagnoosi on kuitenkin ollut vuoden päivät, ennen hoidettiin komplisoituneen migreenin diagnoosilla...

      Itse kun magneettiin menin, sain ottaa omaa musiikkia mukaan. Pyysin laittamaan levyn kovalle, että kolinan yli jotain kuulee...
      Melko syvällähän siellä laitteessa on, kun pää edellä sinne menee. Kuitenkin peilin kautta näät koko ajan hoitajan/koneen käyttäjän lasin toisella puolella ja paniikkinappula on kädessä.
      Rennot ja mukavat vaatteet päälle ja kaikki turhat metallit kannattaa jo jättää lähtiessä kotiin. Itsellä korujen riisumiseen meni saman verran aikaa kun kuvaukseen... Se reipas puoli tuntia...
      Tääl meilläpäin siel huonees oli kyl tuolikin, jos olis halunnu ottaa saattajan mukaan. Sun kannattaa varmaan kysästä sairaalasta mitkä käytännöt siellä on... Jonkun tutun läsnäolo vois olla rauhottava...
      Hyvin se menee...

    • misa

      minulla aivan järjetön. Saan aina rauhoittavaa ennen kuvausta,mutta se ei kokonaan vie pelkoa pois. Pidän silmät siitä asti kiinni kun pöytä alkaa liikkumaan. Minulla myös aina saattaja mukana joka varpaita kutittelee että tiedän avun olevan todella lähellä. Meteli on kova tuubissa. Hyvin se menee. Kestää 1/2-1 tunnin riippuen vähän. Minulla myös aina varjoaine laskimoon tehosteena.

    • Ei tiiä...

      Kerrotteko millaisesta sairaudesta on kyse?

      • Hortonisti

        Sarjoittainen päänsärky

        Sarjoittainen päänsärky eli Hortonin päänsärky on migreenin sukulaistauti ja kuuluu migreenin tapaan kolmoishermon poikkeavasta toiminnasta johtuviin päänsärkyihin. Se eroaa migreenistä useassa piirteessä. Toisin kuin migreenissä, sarjoittaista päänsärkyä sairastavista suurin osa on miehiä. Noin joka tuhannes mies sairastuu tähän tautiin eli Suomessa on ainakin 2500 sarjoittaisesta päänsärystä kärsivää miestä. Naisia on noin 1000.

        Särky on aina samalla puolella, tyypillisesti toisen silmän seudussa, harvemmin ohimolla tai takaraivolla. Särky on valmiiksi kehittyneessä taudissa erittäin voimakasta ja kestää 15 minuutista kolmeen tuntiin, joskin se voi uusiutua jopa kahdeksan kertaa vuorokaudessa. Särkyyn liittyy ainakin yksi seuraavista oireista samalla puolella kuin särky: Silmän punoitusta, kyynelvuotoa, sieraimen tukkoisuutta, kirkkaan vetisen eritteen tulo sieraimesta, otsan ja kasvopuoliskon hikoilua, mustuainen voi olla pienempi, yläluomi voi roikkua ja silmäluomen turvotus. Lisäksi uusien määritelmien mukaan levoton liikehdintä on mukana oireissa. Yksittäinen kohtaus tulee usein aamuyöllä mutta myös heräämisen tai nukahtamisen jälkeen. Kohtauksen aikana on vaikea pysyä paikallaan ja usein potilaat kävelevät ympäriinsä painaen kipeätä aluetta.

        Erikoisin piirre tässä säryssä on sen jaksoittaisuus, eli tauti kiusaa muutaman viikon tai muutaman kuukauden ja pitää sitten kuukausien tai jopa vuosien tauon. Särkyjaksot seuraavat usein valon määrän vaihtelua eli ne alkavat tavallisesti joko keväällä tai syksyllä. Lisäksi suuri osa tätä tautia sairastavista miehistä on keskimittaa pidempiä, kasvoissa on keskimääräistä enemmän ilmeryppyjä ja tupakan polttaminen on tyypillistä. Tauti ei kuitenkaan johdu tupakasta. Sarjoittaisesta päänsärystä kärsivillä naisilla ei löydy niin paljoa yhteisiä piirteitä kuin miehillä mutta tupakointi on erittäin yleistä myös naisilla.

        Kohtaukset hoidetaan ihonalaisesti annostetulla sumatriptaanilla (Imigran) tai joissain tapauksissa hengittämällä 15 minuutin ajan 100 % happea. Tableteista ei yleensä ole lainkaan apua kohtausten hoidossa, koska kohtaus on tyypillisesti lyhyt eikä tabletti ehdi auttaa. Estohoitona voidaan käyttää esimerkiksi verapamiilia (useita eri valmistenimiä), poikkeustapauksissa ja tarkan seurannan alaisena kortisonia tai ergotamiinia. Joskus saatetaan käyttää tiettyjä epilepsialääkkeitä.
        Markku Nissilä

        Ko. kirjoitus on lainattu sivustolta: www.nuppikipu.com

        Kyseinen kirjoittaja on minua hoitava neurologi ja pätevä työssään! Itse kuulun tuohon pieneen naisten vähemmistöön. =)


    • minä vaan

      Joo tutulta kuullostaa noi oireet.. Mulla edellinen sarja kesti 8 kk ja nyt on remissio, ollut jo 2 kk!!! Jee!
      Mitenkä se lääkitys, katsotaanko vasta kuvien jälkeen vai? Pelottaa joka ilta kun menee nukkumaan että jos se yöllä taas alkaa....

      • Hortonisti

        Yöt on kieltämättä melko h****tiä...
        Vaikka melko kahtia jakautunutta neurologia rintamalla lääkärit ovat melatoniinin tuomasta avusta, itselläni kyseinen hormoni, on parantanut yöunen laatua (tulipa melkoinen hirviölause (= ).

        Itse pääsin hoitaavan lääkärin vastaanotolle vasta kuvauksen jälkeen, joten sen jälkeen alettiin sitten todenteolla sorvaamaan lääkitystä...
        Sitä veivattiinkin useampi vuosi, mutta minun kohdallani hortonkin todettiin vasta toisen neurologin astuttua kuvioihin (ensin hoidettiin migreenipotilaana).
        Kannattaa kysyä omalta neurologilta, mitä mieltä hän on melatoniinista. Ei siitä ainakaan haittaa voi olla. Se on kuitenkin elimistön oma hormoni. Sitä tosin saa vain Yliopiston Apteekeista, joten pienemmillä paikkakunnilla hankkiminen voi olla vaikeampaa... Itselläni ko. hormoni on siis vienyt kello kolmen kohtaukselta sen pahiman terän, eli en enää herää pakokauhun vallassa, joka yö vaan saan nukuttua yöni aamu kuuden kohtaukseen asti...
        Ilta 23.30 ja aamu kuuden särkyyn sillä ei ole vaikutusta, mutta edes yöt menevät joten kuten...


    • dg:horton

      Hei, tervetuloa onneksi pieneen joukkoomme. Kuvausta ei kannata turhaan jännittää, saadaan tärkeää tietoa. Et joudu kokonaan "putkeen" vaan pää "kuvun" alle. Ei kannata hermoilla, senkun köllöttelet hetken paikallaan:)
      Lääkityksissä on vaihtoehtoja ja kaikille sopiikin hieman erilaiset variaatiot. Kysy mieluummin asiantuntijoilta, saat "oikeaa" tietoa. Tai lue muista luotettavista lähteistä esim migreeniyhdistys.
      Itsellä Vermin estoon ja triptaanit ihon alle kohtauksiin. Toivottavasti Sinullekin löytyy toimivia, voi joutua hakemaan sopivaa, mutta palkitsee, kun sopivalöytyy, eikä tarvii täysillä kärsiä. tsemppiä!

    • ahtaanpaikankammoinen

      Kävin viimeviikolla magneettikuvauksessa. Kuvaussessio kesti puolisen tuntia mutta sen kesto kai riippuu ihan siitä mitä kuvataan ja onnistuuko kuvat heti ensimmäisellä otoksella vai ei. Eli vaikka mieli tekisi liikkua niin paikoillaan kannattaa pysyä, silloin se on nopeammin ohi. Mulle annettiin koneeseen mentäsessä kuulokkeet johon sai kuulumaan haluamansa radioaseman, ja vaikka kone pitikin meteliä (paljon!) musiikki sai ajatukset osittain pois tilanteesta. Samaten kun pitää vaan silmät kiinni ja koittaa ottaa rennosti kun kerta paniikkinappulakin on kädessä, niin kyllä se sujuu! Itse kun meinasin nukahtaa ahtaanpaikan kammosta huolimatta.. Tosin asiaan saattoi vaikuttaa edellisen yön 3 tunnin yöunet ja hyvä musiikki. =)

      Mulla tehtiin diagnoosi nelisen kuukautta sitten. Ekat kaksi viikkoa oli yhtä helvettiä kun hoitivat migreenipotilaana eikä edes ensiavun migreenitiputuksesta ollut apua. Minkäänlaista lääkereseptiä en saanut eli jouduin vain kitumaan jos en pystynyt lähtemään ensiapuun lääkittäväksi. Vihdoin ja viimein terveyskeskuksen päivystyksessä osui vastaan lääkäri joka epäili hortonia ja pisti samantien lähetteen neurologin ensiapuun, jossa ottivat TT-kuvat varoiksi (ei näkynyt mitään poikkeavaa) ja pistivät taas kiputiputukseen sekä lähetteen magneettikuviin. Sain Prednisolon kuurin (joka oli myös yhtä helvettiä koska kuuri vei yöunet enkä siis nukkunut kahtena viikkona käytänössä katsoen ollenkaan -korkeintaan kolme tuntia yössä ja sekin 10-30 min pätkissä) joka lopetti kipujakson.. Tosin vain neljäksi päiväksi. Sen jälkeen onkin ollut jokapäiväinen päänsärky enemmän tai vähemmän "kiukkuisena" sekä vihlaisukohtauksia jotka vievät melkein tajun. Työpaikkalääkäri määräsi Lyricaa, joka tuntuu pitävän päivittäiset säryt siedettävinä ja on harventanut kohtauspäiviä tuntuvasti (nyt oli lähes 2 vkon tauko ilman pahoja kohtauksia). "Kohtauscocktailina" olen käyttänyt Lyrican rinnalla Panacodia (ei auta mitenkään ilman Lyricaa, samoin kuin Lyricalla ei kohtauksien aikana ole mitään hyötyä ilman Panacodia mutta yhdessä helpottavat oloa). Tämä on tosin siinä mielessä huono apu, koska kohtaus ehtii yleensä mennä todella pahaksi ennenkuin lääkkeet tehoavat, eli kärsiä pitää ennen kuin olo hieman helpottuu eikä sekään vie särkyä kokonaan pois, tekee siitä vain siedettävän.. En myöskään tiedä onko tää cocktaili varsinaisesti sopiva apu hortoniin, mutta lääkäripulan takia asiantuntevan lääkärin pakeille on TODELLA vaikea päästä (aina vaan sanovat aikaa varatessa että kipuapua saa päivystyksestä, tervetuloa sinne) ja tää yhdistelmä tuo sentään edes jonkinlaisen avun kohtauksiin. Neurologin määräämä Imigranin nenäsumute on mulla yhtä tyhjän kanssa, edes ensiavun tiputuksessa (pistona, siis) annettu Imigran ei auttanut varttia kauempaa. Myös ketoriinia (joka kuulemma auttaa osalla potilaista?) ja joitakin migreenin hoitoon käytettäviä kipulääkkeitä (esim. naprokseeni) on kokeiltu mutta eivät tehonneet alkuunkaan.

      Ennen Prednisolon kuuria ja sen aikana kohtaukset tuli tasan kahden tunnin päästä heräämisen jälkeen, mutta nyt Lyrican kanssa (ja ennen sen aloitusta, näiden kahden lääkkeen väliissä kun oli parisen viikkoa väliä) ne on muuttunut enemmän epäsäännöllisiksi eli saattaa mennä monta tuntia heräämisen jälkeen ennenkuin kohtaus iskee eikä niillä ole minkäännäköistä säännönmukaisuutta, toisinkuin ennen Prednisolonia jolloin pystyin melkein kellosta katsomaan milloin kohtaus iskee. Myöskin suht säännöllinen kolmen päivän kohtausrytmi on kadonnut. Nyt ne kohtaukset iskee kun on iskeäkseen, jos iskee. Päivittäinen särky on kuitenkin tallella ja päälaelta ohimoon ulottuvat "sähköiset viillot" ja lähes jatkuva silmänseudun särky kiusaavat edelleen. Myös läpi yön kestävä, jatkuva ja tauoton kipu on uutta, koska missään vaiheessa en (kumma kyllä?) ole herännyt kipuun keskellä yötä vaikka muuten olenkin nukkunut levottomasti ja pätkittäin.

      Eli siis, nää on mun kokemukset tästä. En sitten tiedä onko neurologin antama diagnoosi oikea kun mukaan on tullut kovin kummallisia piirteitä mutta parempaakaan diagnoosia ei ole ollut tarjolla. Toivo elää että magneettikuvista ei löydy mitään vakavaa. Tuloksia odotellessa..

    • Dic

      Heippa!

      En nyt varsinaisesti mihinkään vastaa, haluan vain tiivistää itseni tänne. Minulla diagnosoitiin Nissilän toimesta Hortonin neuralgia 10 vuotta sitten, ollessani siis 16-vuotias lukiolaistyttö. Kohtaukset tulivat vuoden jaksoissa, kestivät 3-5 kk, 4-6 kohtausta päivässä, kohtauksen pituus 3-5 tuntia. Lääkkeinä oli Verpamil, Anervan ja kortisoni.

      Nyt jostain syystä Horton on pysynyt poissa (7 vuotta), vaikka jossain vaiheessa epäiltiin sen kroonistuneen. Mutta kohtauksen pelko ja mahdollisuus eivät ole muistista hävinneet ja siksi yritänkin pysyä ajantasalla lääkkeistä, hoidoista ja kanssasairastajista. Olin niin kovin yksin aikoinani sairauden kanssa...

      • Kortisonia en suosittele kenellekään. Sehän on stressihormoni eli laitat kroppaasi nappien muodossa lisää stressiä. Jos Horton on vielä sen verran kesy että kipujakso oikeasti taittuu sillä yhdellä kuurilla, silloin voi harkita mutta (omasta mielestäni) kortisonin haitat ovat aina hyötyjä suuremmat.

        Happihoito hyvät ihmiset. Se pitäisi olla aina ennen lääkkeitä. Pääsääntöisesti jos lääkkeellinen happi maskilla hengitettynä 15l virtauksella ei katkaise kohtausta, on kyse jostain muusta kuin Hortonista. Happea saa ainakin AGA:lta, jossain kunnissa TK:sta/sairaalasta. (Siis pullot kotiin)

        Itselläni kohtauksiin 1. Happi, 2. Imigran (suihke/tabletit, suihke toimii nopeammin, piikkeinäkin saa)

        Toimivaa estolääkettä en ole löytänyt, tällä hetkellä verpamil 3x120mg päivässä.

        Epilepsialääkkeetkin kun ovat vähän hakuammuntaa, koska vaikuttavat aivoissa samoilla alueilla joissa horton on mutta eivät ole suunniteltu Hortonin hoitoon. Topimaxista itsellä meni muisti ja puhekyky, ei ikinä enää. Deprakinea on nyt kaapissa mutta en ole kokeillut vielä.

        Moni (tk)lääkäri tyrkyttää Buranaa ja kodeiinipohjaisia keskushermostoon vaikuttavia kipulääkkeitä, niistä kannattaa pysyä kaukana.

        Lisäapuja jotkut saavat melatoniinista (apteekista reseptillä) jota saa kaupastakin Yömaitona ja esim. energiajuomista joissa on tauriinia. Varsinkin jos Horton ei ole vielä infernaalisessa asteessa.

        Lisätietoa: http://www.kolumbus.fi/geodun/cluster.htm

        Myös Facebookista löytyy "Hortoilijat" ryhmä.


    • Mikkireenihiiri

      Vertaan kovaa migreeniä, tai hortonia vesikidutukseen. Eihän vesikidutuksestakaan ole terveydellistä haittaa eihän? Helvetin vaikea on vain nukkua kun sua kidutetaan. Unenpuute ei ole terveellistä. Suosittelen menemään ulkomaille kokeilemaan kannabista maahan jossa siitä ei rankaista, kannabis oli ennen kieltolakia valtavirran migreenilääke. Varmista että olet sängyn lähellä koska uni/ helpotus tulee 15 min sisällä. Itsellä auttanut estolääkkeenä, joskus useitakin viikkoja vielä ulkomailla käynnin jälkeen. Tämä ei ole mitään huuhaata muttei toimi kaikilla lajikkeilla tai huonolaatuisella, ihmiset ovat myös yksilöitä. Lääkkeitä pillereinä olen kokeillut jo useampia, huonolla menestyksellä mutta ilmeisesti Lyrica niminen lääke voisi toimia. Koitan lisäravinteita yms. myös. Ja ruokavalion muutosta. Tämä työssäkäyvänä veronmaksajana on aika helvettiä. Ei meinaa aika riittää mitenkään arjen hoitamiseen koska se keskeytyy useaksi päiväksi kohtauksien takia. En suosittele itsehoitoa lääkkeillä mutta kun lääkäreiden tuntemus migreeniä kohtaan on aika vähäinen koska se liittyy endokannabinoidijärjestelmään ja sitä on tutkittu liian vähän. Toivotaan että tilanne muuttuu!

      Stemppiä kohtalotovereille!

    • tervetuloa.

      Migreeniliiton sivuilta saa tietoa.

      Facebookissa on horton tukiryhmä.

      hortoilija

      joten sinne vaan kaikki hortoilijat

    • Entinen kipuilija

      Olen kärsinyt sarjoittaisesta päänsärystä jo teini-iästä saakka. Ryhdyin kirjoittamaan blogia hortonista ja siitä miten se vaikuttaa elämääni. Blogista löytyy myös vinkkejä hortonin hoitoon. Blogini osoite http://sarjoittainenpaansarky.blogspot.fi/.

    • HajatelmiaHornasta

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2136
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      58
      2001
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1925
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe