Elikkä meidän koira ei pidä ketään meistä "johtajana" elikkä ei tottele oikein ilman herkkuakaa ja silloin käy liikakierroksilla.
mikä avuksi?
Johtajuus
17
1060
Vastaukset
- RIITTÄÄ JO!
Unohtakaa kaikki helvetin johtajuudet ja kikka-kakkoset. Tästä nyt on jauhettu jo kyllästymiseen asti. Olipa ongelma mikä hyvänsä, aina on olevinaan kyse jostain v--tun johtajuudesta! Paskan marjat, taas on keksitty uusi termi, jos ei osaa ihmiset elikoitaan kouluttaa. Älkää ostako koiria, jos ette pärjää niiden kanssa. Älkääkä vinkuko johtajuudesta. Johtajuutta ei ole se, että sinä menet ovesta ensin. Johtajuutta on se, että luotat koiraasi ja se sinuun. Perkele
- stop tykkänään
Hyvä, olen aivan samaa mieltä, tympii minuakin nämä "johtajuusjupinat". Miettikää kaikki tarkemmin :
Koiran "dominoiva" käytös johtuu luottamuspulasta. - on koiran
stop tykkänään kirjoitti:
Hyvä, olen aivan samaa mieltä, tympii minuakin nämä "johtajuusjupinat". Miettikää kaikki tarkemmin :
Koiran "dominoiva" käytös johtuu luottamuspulasta.omistajan perusasia eli arvojärjestys laumassa. Ja sen tosiaan on oltava kohdallaan jotta koirasta tulee hyvin sosiaalinen ja helposti käsiteltävä. Annatko sinä lastenkin mennä vapaassa kasvatuksessa eli ne määrää tahdin ..kö?
Koirillekin täytyy laittaa rajat ja se on lauman johtaja joka ne määrittelee. - edellä todettiin
on koiran kirjoitti:
omistajan perusasia eli arvojärjestys laumassa. Ja sen tosiaan on oltava kohdallaan jotta koirasta tulee hyvin sosiaalinen ja helposti käsiteltävä. Annatko sinä lastenkin mennä vapaassa kasvatuksessa eli ne määrää tahdin ..kö?
Koirillekin täytyy laittaa rajat ja se on lauman johtaja joka ne määrittelee.On täydellisen naurettavaa kuvitella, että sinä olet koirasi johtaja seuraavilla perusteilla:
- menet ovista ensin
- pyytää luvan erilaisiin asioihin (syöminen, ovesta meneminen jne.)
- antaa käsitellä itseään, esim. leikata kynnet
- tottelee peruskäskyjä jne.
Silloin, kun voit sanoa rehellisesti luottavaasi koiraasi (sen kuuliaisuuteen, käytökseen jne.) kaikissa tilanteissa ja toisinpäin (koira voi luottaa sinun johdonmukaiseen ja oikeutettuun käytökseesi), olet koiran johtaja. Johtajuus on suhde, ei mitään temppuja. Kaikki ongelmat eivät johdu johtajuudesta tai lähinnä sen puutteesta. - ja höpöppööööö
Koiran "dominoiva" käytös johtuu luottamuspulasta.No ei. Koiran dominoiva käytös ei johdu luottamuspulasta, mutta sen sijaan se dominoivalla käytöksellään osoittaa, ettei ole reliaabeli sinuun nähden, eli kyse on johtajuusongelmasta ihan kunten jumaliste ennen stop tykkänään -typpiä kirjoitteli. Jos haluaa tulkita väärin, sen voi tehdä aina ja kaikkialla.
Koiran "dominoiva" käytös johtuu luottamuspulasta.koiraasi, jos se ei tottele sinua lainkaan?
Ja kikat ovat tärkeitä kouluttamisessa. Vai perustuuko sinun koulutussysteemisi koiran lyömiseen? >:[- Emäntä
Koiran "dominoiva" käytös johtuu luottamuspulasta.Se, että koira pitäisi ihmisiä laumanaan, on vanha uskomus. Tosin minäkin koin valaistumisen vasta äskettäin. Käväise kirjastossa, ja lue Turid Rugaas:Rauhoittavat signaalit ja Dominanssi -totta vai tarua (en nyt muista kirjoittajaa). Meillä koiraa kasvatetaan oikeastaan juuri samalla tavalla kuin lapsia tullaan kasvattamaan. Olemme määrätietoisia, tiukkoja tietyissä asioissa, mutta myös rakastavaisia. Emme lyö.
Kasvatatko lastasi niin, että kuljet ensin ovesta ja syöt itse ensin? :) - ole lapsi
Emäntä kirjoitti:
Se, että koira pitäisi ihmisiä laumanaan, on vanha uskomus. Tosin minäkin koin valaistumisen vasta äskettäin. Käväise kirjastossa, ja lue Turid Rugaas:Rauhoittavat signaalit ja Dominanssi -totta vai tarua (en nyt muista kirjoittajaa). Meillä koiraa kasvatetaan oikeastaan juuri samalla tavalla kuin lapsia tullaan kasvattamaan. Olemme määrätietoisia, tiukkoja tietyissä asioissa, mutta myös rakastavaisia. Emme lyö.
Kasvatatko lastasi niin, että kuljet ensin ovesta ja syöt itse ensin? :)Turid Rugaasin kirjat ovat myös hyviä, ovat samaa sarjaa Jan Fennellin kirjojen kanssa, siis sama periaate.
Koiraa ei kuitenkaan pidä kasvattaa kuten lasta, koira on lauman alin jäsen, ei missään nimessä samanarvoinen kuin ihminen, siis esim. lapsi.
Määrätietoinen ja rakastava pitää kuitenkin olla sekä koiran että lapsen kanssa eikä lyödä pidä kumpaakaan. Johtajuutta osoitat koiralle mm. siten, että menet ovista ensin ja syötkin ensin ainakin alussa, kun koiralle pitää osoittaa paikkansa laumassa (jos on siis ongelmia). - Emäntä
ole lapsi kirjoitti:
Turid Rugaasin kirjat ovat myös hyviä, ovat samaa sarjaa Jan Fennellin kirjojen kanssa, siis sama periaate.
Koiraa ei kuitenkaan pidä kasvattaa kuten lasta, koira on lauman alin jäsen, ei missään nimessä samanarvoinen kuin ihminen, siis esim. lapsi.
Määrätietoinen ja rakastava pitää kuitenkin olla sekä koiran että lapsen kanssa eikä lyödä pidä kumpaakaan. Johtajuutta osoitat koiralle mm. siten, että menet ovista ensin ja syötkin ensin ainakin alussa, kun koiralle pitää osoittaa paikkansa laumassa (jos on siis ongelmia).En usko että koira pitää ihmisiä laumanaan. Silloinhan se olisi vihainen kaikille ulkopuolisille, laumaan tunkeutujille. Oletko lukenut sen dominanssi-kirjan? Kannattaisi.. Opin, että koira ja susi ovat kaksi täysin eri asiaa - tutkitusti.
- m-li
Emäntä kirjoitti:
En usko että koira pitää ihmisiä laumanaan. Silloinhan se olisi vihainen kaikille ulkopuolisille, laumaan tunkeutujille. Oletko lukenut sen dominanssi-kirjan? Kannattaisi.. Opin, että koira ja susi ovat kaksi täysin eri asiaa - tutkitusti.
Nämä on näitä ikuisuuskysymyksiä. Itse en ole koskaan yrittänyt olla koiralleni koira, käyttäytyä kuten koira, olla alfasusi tai muutakaan OMASTA MIELESTÄNI päätöntä. Jokainen tietysti kouluttaa kuten parhaaksi näkee, mutta ainakin meillä on pärjätty hyvin. En mieti, miten koirajohtaja tässä ja tuossa tilanteessa tekisi, en murise enkä vingu, vaan olen niin kuin ihmisen pitää. Jos ihmisen on tarkoitus ymmärtää koiraa tekeytymällä koiraksi koirien joukkoon.... Kyllä minun mielestäni se on niin päin, että koira oppii tulkitsemaan omistajiensa /omistajaperheen mielialoja, käskyjä jne. hyvinkin herkästi.
Emäntä kirjoitti:
En usko että koira pitää ihmisiä laumanaan. Silloinhan se olisi vihainen kaikille ulkopuolisille, laumaan tunkeutujille. Oletko lukenut sen dominanssi-kirjan? Kannattaisi.. Opin, että koira ja susi ovat kaksi täysin eri asiaa - tutkitusti.
Luulisi silti että kaikki tai ainakin monet eläinlajit hyväksyvät laumaan kuulumattomiakin otuksia "ystävikseen".
Luonto-ohjelmissa ainakin hyväksyvät.- LUOTETAAN!!!!!!!!
Kyllä se vaan niin menee, että laumassa johtaja on se johon muu lauma luottaa. Etkö koskaan ole joutunut kieltämään koiraasi ja ohjaamaan sitä toimimaan toisin. Johtaja kieltää ja käskee.
Olet tainnut käsittää sanan johtaja väärin. Se ei tarkoita mitään hitleriä, vaan laumassa ylimpänä olevaa koiraa tai ihmistä. Kaikilla laumassa elävillä eläimillä on johtaja, johon luotetaan ja jota kunnioitetaan. Se myös pitää niskoittelevat yksilöt kurissa. Ilman johtajaa laumassa vallitsisi täysi kaaos.
Kannattaisi sinunkin perehtyä laumakäyttäytymiseen, esim. hevosia, koiria, kanoja tarkkailemalla oppisit johtajuudesta paljon.
- HC_NiNNu
Hanki apua ongelmakoirakouluttajalta tai kasvattajalta tai joltain muuten kokeneelta, joka voi seurata koulutusta.
Ongelman hoito riippuu myös rodusta. Itse teen niin kun koirat ja alistan koiran kun se ei tottele.
Ja vaikka johtajuus on suhde, eikä kasa temppuja, niin jotkut temput voi vahvistaa tuota suhdetta.- koiruus
siis mitsu ei perustu lyömiseen
auttaisiko sellanen juttu että kun koira syö kaiken ja tuhoaa kun lähtee kotoa niin että on ekaksi 5 min pois ja tulee takas antaa herkun sit on aina 5 ennemmän pois ja toistaan saman?
Odotin kyllä kehittävämpää keskustelua , huomaattehan 14 w kirjottaman viestin heti ekana
ainakin kieli oli sitä... - sekaisin
koiruus kirjoitti:
siis mitsu ei perustu lyömiseen
auttaisiko sellanen juttu että kun koira syö kaiken ja tuhoaa kun lähtee kotoa niin että on ekaksi 5 min pois ja tulee takas antaa herkun sit on aina 5 ennemmän pois ja toistaan saman?
Odotin kyllä kehittävämpää keskustelua , huomaattehan 14 w kirjottaman viestin heti ekana
ainakin kieli oli sitä...Siis mikä nyt on oikein ongelmana, johtajuus mutta miten se ilmenee että koira ei pidä teitä minään?
Koirako tuhoaa kaiken kun lähdette pois, kuten tuossa (ehkä) kirjoitat?
Hieman on sekavaa nyt tässä ketjussa kaikki...
- hyvä linkki
Luin nuo muiden viestit, ja niistä et valitettavasti saanut ollenkaan apua kysymykseesi. Riitelevät vain johtajuusjutuista, kuten tavallista.
Koiran johtajaksi pääsemiseksi tarvitaan kikkoja, ja niitä voit lukea esim. Jan Fennellin kirjoista Kuutelen koiraani ja Koulutan koirani, ovat aivan erinomaisia kirjoja, jossa näitä hyviä kikkoja on paljon. Lainaa kirjat kirjastosta.
Tässä myös hyvät Toko-sivut:
http://kotisivu.mtv3.fi/toko/liikkeidenkoulutus.htm
Nämä kannattaa myös lukea:
http://kotisivu.mtv3.fi/toko/tottelem.htm
http://www.kolumbus.fi/hukka-putki/vinkkivihko.htm - paivansadeko
tämän linkin sisällön. Täyttä asiaa, koiran käyttäytymisestä. Opituista tavoista, perinnöllisistä seikoista. Myös asiaa johtajuudesta sekä laumasta yleensä.
http://www.citybelgit.fi/citybelgit/juttuja/ongelmakoirakurssi.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271944
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001690Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy561306Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?731265Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M311008Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47916Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51913Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44872- 108830
Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37830