A-ruotsin kirjoittaneet/kirjoittavat

Leeko

Olisi tarkoitus kirjoittaa A-ruotsi syksyllä ja mietin miten kesällä lukisin? Vinkkejä? Kuinka paljon luit ja mitä? Saako kirjastosta esim. vanhoja yo-kokeita tai kuuntelunauhoja?

3

914

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Etälukiolainen

Minä kirjoitin tänä keväänä pitkän ruotsin. Talvella hain radiosta ruotsinkielisen kanavan ja sitä kuuntelin. Melkein päivittäin kävin netissä lukemassa ruotsinkielisiä lehtiä. Ja sitten keväällä kirjoitin toistakymmentä ainetta vanhoista kokeiden otsikoista. Opettaja tarkasti ne. Oikeastaan mitä enemmän lukee sen parempi. Eikä sen niin väliä mitä. Sanavarasto karttuu koko ajan. Luin myös koululta saamiani vanhoja ruotsinkielisiä aikakauslehtiä. Ainakin minua auttoi kokeessa että ymmärsi suunnilleen mitä tekstit ovat suomeksi. Tuloksia tässä vielä odotellaan. Saattaa tulla M jos omat pisteet eivät ole yhtään laskeneet:-) Olen tyytyväinen.

• kielioppiasiat ovat täysin samat ja yhtä laajat sekä pitkän että keskipitkän ruotsin kokeissa. ainoa ero kokeissa on, että a-ruotsin kokeessa tarvitaan laajempaa sanavarastoa (näin ainakin minun ruotsin opettajan mukaan...)

itselläni oli jo reippaasti ennen kirjoituksia kielioppi hyvin hallussa, joten keskityin sanaston opiskeluun: kaikki ruotsin kirjojen sanastot opiskelin läpi ja kuuntelin tv- ja radiouutisia ruotsiksi...kyllä se siitä lutviutuu... arvosanaksi sain muuten C:n... (eli keskipitkän L:n...)

• Nimetön

Itse olen kirjoittanut sekä keskipitkän (1999, C) että pitkän ruotsin (2000, M). Mielestäni pitkän ruotsin koe oli jopa helpompi kuin keskipitkä koe, etenkin kuullunymmärtäminen joka oli minulle hankalin osuus. Joka tapauksessa olen erittäin tyytyväinen että kävin ruotsin uusimassa A-tasoisena, sillä Ruotsiin yliopistoihin pyrkiessä se vastaa samaa kuin olisi lukenut ruotsia äidinkielenä (ainakin omalla kohdallani tulkittiin näin). Eli tiettyjä aineita ei pääse lukemaan suoraan yo-todistuksen perusteella jos on kirjoittanut vain B-ruotsin.

A-tason kokeeseen tuskin valmistuin kovin kummoisesti, toisaalta eipä arvosanakaan ollut kovin kummoinen..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuolemanrangaistus

Mielestäni kuolemanrangaistus on väärin kaikissa tilanteissa. Vaikka joku olisi murhannut 10 ihmistä, hänen surmaaminen
      Laki ja rikos
      88
      6083
    2. Muistakaa persut, että TE petitte, ei kokoomus

Miksikö kukaan ei arvostele kokoomusta? No sen vuoksi, että kokoomus noudattaa vaalilupauksiaan. Sen sijaan TE persut,
      Maailman menoa
      308
      5397
    3. Riikka Purra ei estä tehomaksun käyttöönottoa

Sähkön hinnoittelua koskevan määräyksen on määrä astua voimaan vuoden 2029 alusta, Energiavirastosta kerrotaan. Määräyk
      Maailman menoa
      52
      3385
    4. Lopetan ikävöinnin

Ei meistä enää koskaan tule mitään. Olen ikävöinyt ja kaivannut enkä saa mitään vastakaikua ja lämpöä. Parempi erillään
      Ikävä
      12
      3095
    5. Outo ilmiö - vasemmistolaiset eivät kirjoita mitään kokoomuksesta

joka sentään johtaa hallitusta, ja jonka talouspolitiikkaa noudatetaan. Nämä muutamat vasemmistolaiset jotka täällä aina
      Maailman menoa
      106
      2749
    6. Jos kaikki lopulta kuolevat, onko edes pahimmillakaan rikoksilla mitään väliä?

Kaikki kuolevat lopulta. Siksi ihmisten tekemillä rikoksillakaan ei lopulta ole mitään merkitystä. Joidenkin mielestä t
      Filosofia
      10
      1720
    7. Sinä olet minun forEver

Sinä olet minun sielussain, sydämessäin, huulillain, sinä olet ain, Sinä olet vieressäin, kainalossain, sylissäin, ain,
      Ikävä
      21
      1620
    8. Väestöstä vain vassarit vaihtuvat nopeammin kuin persut

Kevääseen 2023 verrattuna vassareita 50 prosenttia enemmän, ja persuja 25 prosenttia vähemmän.
      Maailman menoa
      17
      1608
    9. Vihervassarit

Vihervassarit sitä, vihervassarit tätä. Minulla on paha mt-ongelma. Se tuli lobotomian jälkioireina. Vihervassarit tät
      Maailman menoa
      33
      1477
    10. Mies joka vetäytyy osoittaa teoillaan

Ettei halua olla tekemisissä. Mies joka ei vastaa viesteihin, ei halua sua. Mies joka jättää sut epätietoisuuteen, ei
      Ikävä
      183
      1142
    Aihe