Kysyisin muutamaa lausetta...

---

Mikä on Japaniksi:
1) (Esim.) Nina ottaa valokuvan (?)
2) (Esim.) Hyvää yötä (?)
3) (Esim.) Minun täytyy mennä (?)

4) (Esim.) Minä olen (?)
5) (Esim.) Sinä olet (?)
6) (Esim.) Hän on (?)

7) (Esim.) Anteeksi, minulla on kiire (?)

Kiitos jos joku vastaa tähän..

Niin ja voiko joku kiltti kertoa jonkun kivan runon Japaniksi ja myös suomentaa sen?^^
*Arigato*

3

541

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JapanilaisenMies

Useimmat noista sanotaan eri tavoin eri yhteyksissä. Mutta omat peruskohteliaat versioni ovat tässä.

1) Nina wa shashin wo torimasu
      2) Oyasuminasai
      3) Ikanakereba narimasen
      4) Nina to moushimasu
      5) Anata no namae wa nan desu ka
      6) Kare wa Matti-san desu / Kanojo wa Minna-san desu
      7) Sumimasen, chotto isogashii no desu

Mutta kuten jo sanoin, miten nämä sanotaan riippuu siitä kenelle puhut ja missä yhteydessä.

• Yatsu

Meille aina opetettiin, että "anata"-sanan käyttöä tulisi välttää. Voisiko tuon kohdan 5 aloittaa esim.

Sumimasen, onamae wa... ?

• The Real Jamo

...tulikin jo tuossa Japanilaisenmieheltä. Mitä runoon tulee... Kaipa tämä lainaus vuoden 1986 Pikku Jättiläisestä (© WSOY) kelvannee:

Kappale kansansadusta "Urashima Tarou", Satou Haruon versiona:

Otohime-sama wa, mazu, higashi no mado o akemashita. Mado no soto wa, ichimen no harugeshiki deshita. Sakura ya ume o hajime, kigi no eda ni wa, goshiki no hana ga utsukushiku sakimidarete imashita. Achira kochira de, uguisu mo saezutte imashita.

Tsugi ni, minami no mado o akeru to, soko wa natsu no keshiki desu. Ike o wataru soyokaze ni, hasu no hana ga, yurayura to yurete imasu. Aoao to shigetta kodachi kara, semi no koega kikoemasu.

Ja se käännös:

Prinsessa Oto avasi ensin itäänpäin olevan ikkunan. Ikkunan ulkopuolella oli täydellinen kevätmaisema. Kirsikankukka ja luumu kukkivat, jokaisen puun oksalla moniväriset kukat kukkivat kauniisti. Siellä täällä satakielikin lauloi.

Kun seuraavaksi avaa etelänpuoleisen ikkunan, on siellä kesämaisema. Lammen ylittävässä lempeässä tuulahduksessa lootuksenkukat keinuvat hiljalleen. Vehreästä ja tiheäkasvuisesta metsiköstä kuuluu heinäsirkan ääni.

Saattaa tuntua aika lamelta tekstiltä, mutta tuollapa minä (muun muassa) olen treenannut kieltä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      142
      2633
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      360
      1967
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1687
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      32
      1546
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      28
      1360
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1203
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1163
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      927
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      918
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      772
    Aihe