Voiko hammaslääkäri kieltäytyä hoitamasta....

ei haluttu asiakas

Voiko hammaslääkäri todellakin kieltäytyä hoitamasta sellaista potilasta kenellä on c-hepatiitti?
Olen nyt joutunut jo pidemmän aikaa tälläisen kohtelun kohteeksi kun olen yrittänyt päästä hoidattamaan hampaani kuntoon yksityisellä sektorilla....eli kaikki paikat mihin olen ottanut yhteyttä niin kaatuvat kun kerron mitä sairautta sairastan,eli siinä vaiheessa minulle sitten sanotaan että otappa yhteyttä kunnalliseen terveyskeskukseen se on ainoa paikka missä voidaan c-hepatiitti potilaan hampaat hoitaa että meillä ei ole mahdollisuutta sellaiseen!
Voiko hammaslääkäri tosiaan toimia näin ....eikö lääkäri kuin lääkäri omaa mitään vastuuta c-hepatiitti potilaista...onhan nekin ihmisiä siinä missä muutkin...vai eikö ole?

41

5558

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kieltäytyä

      Kyllä voi kieltäytyä. Tartuntavaarallisia tauteja potevien hammashoito on keskitetty paikkoihin, jotka on varusteltu siten, että hoitohenkilökunnan mahdollisuus saada tartunta on mahdollisimman pieni. Tämä koskee myös muita tartuntavaarallisia tuteja, ei pelkästään hepatiittia.
      Tässä tapauksessa lääkärikin on vain ihminen, joka ei halua itselleen c-hepatiittia.

      • on jos asia pitää paikkaansa

        Jos näin on niin on HULLUA...sillä oletetaan seuraavaa...
        ihminen joka menee hammaslääkäriin niin voihan hän vaikka tietämättään kantaa AIDSia,vyöruusua,kuppaa,herpestä tai oikeastaan ihan mitä vaan tai sitten voi olla myös niin että tietää sairastavansa jotain tuollaista tautia mutta ei ota sitä puheeksi eikä mitenkään mainitse asiasta...voihan siinäkin aivan samalla tavalla saada vaikka minkä tartunnan ja siinä vaan on kyseessä potilaan rehellisyys (eli kertooko vai ei)joo kylläpä tuntuu hullunkuriselta toiminnalta...sitten vielä tuohon suojautumiseen ei siinä mitään erikoisia suojauksia tehdä laitetaan vaan yhdet tai kahdet kumihandut käteen ja mahd.joku muovinen suoja naamalle...eli eiköhän tuollaiset suojatarpeet luulisi löytyvän jokaiselta lääkäriltä.Sen verran mitä minä asiasta tiedän niin eihän tuo hepatiitti edes tartu kuin verikontaktissa ei siis jos vaikka ollaan samassa huoneessa niin silloin ei kyseinen tauti lennä ihmisestä toiseen eihän kyseessä ole kuitenkaan mikään lintuinfluenssa tms. joka voi tarttua vaikka ihan noin vaan vaan kyllä siihen tarvitaan verta ja vastapuoliselta myös haava josta tuo saastunut veri pääsee tämän puhtaan ihmisen veren saastuttamaan.
        Minun mielestä tässä on kysymys vaan ihmisten epäluulosta ja siitä ettei tästä taudista ole kovinkaan paljon tietoa/faktaa saatavilla!
        Yksi suuhygienisti sanoi minulle kerran että jokainen hammaslääkäri on tehnyt sellaisen "valan" joka velvoittaa hoitamaan myös c-hepatiitti potilaat!


      • ei ole
        on jos asia pitää paikkaansa kirjoitti:

        Jos näin on niin on HULLUA...sillä oletetaan seuraavaa...
        ihminen joka menee hammaslääkäriin niin voihan hän vaikka tietämättään kantaa AIDSia,vyöruusua,kuppaa,herpestä tai oikeastaan ihan mitä vaan tai sitten voi olla myös niin että tietää sairastavansa jotain tuollaista tautia mutta ei ota sitä puheeksi eikä mitenkään mainitse asiasta...voihan siinäkin aivan samalla tavalla saada vaikka minkä tartunnan ja siinä vaan on kyseessä potilaan rehellisyys (eli kertooko vai ei)joo kylläpä tuntuu hullunkuriselta toiminnalta...sitten vielä tuohon suojautumiseen ei siinä mitään erikoisia suojauksia tehdä laitetaan vaan yhdet tai kahdet kumihandut käteen ja mahd.joku muovinen suoja naamalle...eli eiköhän tuollaiset suojatarpeet luulisi löytyvän jokaiselta lääkäriltä.Sen verran mitä minä asiasta tiedän niin eihän tuo hepatiitti edes tartu kuin verikontaktissa ei siis jos vaikka ollaan samassa huoneessa niin silloin ei kyseinen tauti lennä ihmisestä toiseen eihän kyseessä ole kuitenkaan mikään lintuinfluenssa tms. joka voi tarttua vaikka ihan noin vaan vaan kyllä siihen tarvitaan verta ja vastapuoliselta myös haava josta tuo saastunut veri pääsee tämän puhtaan ihmisen veren saastuttamaan.
        Minun mielestä tässä on kysymys vaan ihmisten epäluulosta ja siitä ettei tästä taudista ole kovinkaan paljon tietoa/faktaa saatavilla!
        Yksi suuhygienisti sanoi minulle kerran että jokainen hammaslääkäri on tehnyt sellaisen "valan" joka velvoittaa hoitamaan myös c-hepatiitti potilaat!

        pelkästään hoitohenkilökunnan "pelko" tartunnasta, vaan erityisesti muiden potilaiden suojeleminen. Hepatiitti- ja HIV-potilaiden hoito vaatii muutakin kuin vain "ne hanskat ja maskin": ko. hoitotilanteessa peitetään kaikki pinnat, suojataan instrumenttien varretkin ja jälkikäteen sterilointiin käytetään erityisiä aineita. Hoitoa on kai keskitetty erityisesti suu- ja hammassairauksien poliklinikoille, missä sitten on kaikkien alojen erityisammattilaisia saatavilla, jotta hoito voidaan suorittaa mahdollisimman vähillä käynneillä. On ihan potilaan oma etu päästä keskitetysti hoitoon.


      • vain
        ei ole kirjoitti:

        pelkästään hoitohenkilökunnan "pelko" tartunnasta, vaan erityisesti muiden potilaiden suojeleminen. Hepatiitti- ja HIV-potilaiden hoito vaatii muutakin kuin vain "ne hanskat ja maskin": ko. hoitotilanteessa peitetään kaikki pinnat, suojataan instrumenttien varretkin ja jälkikäteen sterilointiin käytetään erityisiä aineita. Hoitoa on kai keskitetty erityisesti suu- ja hammassairauksien poliklinikoille, missä sitten on kaikkien alojen erityisammattilaisia saatavilla, jotta hoito voidaan suorittaa mahdollisimman vähillä käynneillä. On ihan potilaan oma etu päästä keskitetysti hoitoon.

        Ei sitä hoitohuonetta enää nykyään tarvitse muoviin vuorata, jos potilaaksi tulee hepatiitin- ym. kantaja. Lääkäri ja hoitsu suojautuu mahdollisesti takkiin, tuplahanskoihin ja visiirimaskiin.

        Porista otetaan vesi pois ja porien jäähdyttämiseen käytetään fysiologista suolaliuosta ruiskusta (näin estetään se mahdollisuus että seuraava potilas saisi tartunnan porista).

        Hoidon jälkeen pinnat pyyhitään pitkävaikutteisella bakteereja tappavalle liuoksella. Ja instrumentit huolletaan niinkuin muutkin: pesu ja sterilointi.

        Että kyllä siellä yksityiselläkin olisi mahdollisuus hoitaa. Ehkä ovat vaan turhan pelokkaita.
        Ja eihän sitä ikinä tiedä mitä tarttuvaa tautia seuraava potilas kantaa tietämättään...tai ei kerro sairaudestaan.


      • määrää
        vain kirjoitti:

        Ei sitä hoitohuonetta enää nykyään tarvitse muoviin vuorata, jos potilaaksi tulee hepatiitin- ym. kantaja. Lääkäri ja hoitsu suojautuu mahdollisesti takkiin, tuplahanskoihin ja visiirimaskiin.

        Porista otetaan vesi pois ja porien jäähdyttämiseen käytetään fysiologista suolaliuosta ruiskusta (näin estetään se mahdollisuus että seuraava potilas saisi tartunnan porista).

        Hoidon jälkeen pinnat pyyhitään pitkävaikutteisella bakteereja tappavalle liuoksella. Ja instrumentit huolletaan niinkuin muutkin: pesu ja sterilointi.

        Että kyllä siellä yksityiselläkin olisi mahdollisuus hoitaa. Ehkä ovat vaan turhan pelokkaita.
        Ja eihän sitä ikinä tiedä mitä tarttuvaa tautia seuraava potilas kantaa tietämättään...tai ei kerro sairaudestaan.

        Tähän asiaan pätee jokin laki tai asetus, joka määrittelee vaarallista tartuntatautia sairastavien potilaiden hoitoa. C.hapatiittihan on luokiteltu sellaiseksi ja muistaakseni siitä on myöskin ilmoitusvelvollisuus.
        EU:kin on määritellyt, mitä lääkkeitä tai hoitoja esim. c-hepatiittia sairastava saa ilmaiseksi, ja myös sen, missä hoitojen tulee tapahtua.
        Ei tässä varmaan ole kyse siitä, että ýksityinen ei uskalla/halua/viitsi hoitaa hepatiittipotilasta.
        Ennenhän c-hepatiitin luultiin tarttuvan herkemmin ihmisestä toiseen, kuin mitä se todellisuudessa kai tarttuukaan. Osa säännöksistä saattaa pohjautua vanhoihin ohjeisiin, joita ei ole vielä voitu asetuksista johtuen korjata ajan tasalle.
        Tästä asiasta kannattaa kysyä lääkäriltä. He kuitenkin ovat alan asiantuntijoita tämän suhteen.


      • ja luulottelua
        määrää kirjoitti:

        Tähän asiaan pätee jokin laki tai asetus, joka määrittelee vaarallista tartuntatautia sairastavien potilaiden hoitoa. C.hapatiittihan on luokiteltu sellaiseksi ja muistaakseni siitä on myöskin ilmoitusvelvollisuus.
        EU:kin on määritellyt, mitä lääkkeitä tai hoitoja esim. c-hepatiittia sairastava saa ilmaiseksi, ja myös sen, missä hoitojen tulee tapahtua.
        Ei tässä varmaan ole kyse siitä, että ýksityinen ei uskalla/halua/viitsi hoitaa hepatiittipotilasta.
        Ennenhän c-hepatiitin luultiin tarttuvan herkemmin ihmisestä toiseen, kuin mitä se todellisuudessa kai tarttuukaan. Osa säännöksistä saattaa pohjautua vanhoihin ohjeisiin, joita ei ole vielä voitu asetuksista johtuen korjata ajan tasalle.
        Tästä asiasta kannattaa kysyä lääkäriltä. He kuitenkin ovat alan asiantuntijoita tämän suhteen.

        >ja myös sen, missä hoitojen tulee tapahtua

        ja höpö höpö.

        käytännössä se hoitopaikka on se sama terveyskeskushammashoitola, missä sinä tai lapsesi ovat hoidossa.


      • ja näin on
        on jos asia pitää paikkaansa kirjoitti:

        Jos näin on niin on HULLUA...sillä oletetaan seuraavaa...
        ihminen joka menee hammaslääkäriin niin voihan hän vaikka tietämättään kantaa AIDSia,vyöruusua,kuppaa,herpestä tai oikeastaan ihan mitä vaan tai sitten voi olla myös niin että tietää sairastavansa jotain tuollaista tautia mutta ei ota sitä puheeksi eikä mitenkään mainitse asiasta...voihan siinäkin aivan samalla tavalla saada vaikka minkä tartunnan ja siinä vaan on kyseessä potilaan rehellisyys (eli kertooko vai ei)joo kylläpä tuntuu hullunkuriselta toiminnalta...sitten vielä tuohon suojautumiseen ei siinä mitään erikoisia suojauksia tehdä laitetaan vaan yhdet tai kahdet kumihandut käteen ja mahd.joku muovinen suoja naamalle...eli eiköhän tuollaiset suojatarpeet luulisi löytyvän jokaiselta lääkäriltä.Sen verran mitä minä asiasta tiedän niin eihän tuo hepatiitti edes tartu kuin verikontaktissa ei siis jos vaikka ollaan samassa huoneessa niin silloin ei kyseinen tauti lennä ihmisestä toiseen eihän kyseessä ole kuitenkaan mikään lintuinfluenssa tms. joka voi tarttua vaikka ihan noin vaan vaan kyllä siihen tarvitaan verta ja vastapuoliselta myös haava josta tuo saastunut veri pääsee tämän puhtaan ihmisen veren saastuttamaan.
        Minun mielestä tässä on kysymys vaan ihmisten epäluulosta ja siitä ettei tästä taudista ole kovinkaan paljon tietoa/faktaa saatavilla!
        Yksi suuhygienisti sanoi minulle kerran että jokainen hammaslääkäri on tehnyt sellaisen "valan" joka velvoittaa hoitamaan myös c-hepatiitti potilaat!

        Jokainen voi mielesään pohtia haluaako jonkun vakavan taudin tieten tahtoen esim. c-hepatiitin, kun siihen ei ole tehokasta hoitoakaan.
        Hammaslääkärille menevän tulee luonnollisesti täyttää esitietolomake rehellisesti ja jos ei tiedä sairastavansa vakavaa tautia niin lomakkeessahan on kohta EN TIEDÄ. Se kyllä laittaa hälytyskellot soimaan hoitohenkilöstöllä.
        Näille tartuntariskipotilaille on kunnissa omat hoitopisteet ja -henkilöstö, mikä onkin aivan järkevää. Niinpä yksityispuolen riskipotilaat ohjataan myös niihin hoitoon.
        "Yksi suuhygienisti" on puhunut vasten parempaa tietoa. Mikään vala ei velvoita eikä pakota edes hammaslääkäriä moiseen toimintaan.
        Mielestäni kannattaa pitää mielessä lentävää lausetta, jonka mukaan mikään ei ole niin varmaa kuin kuolema!


      • sanottava vielä....

        että terveydenhoitoväkeä (siis kaikkia) koskee hoitamisvelvollisuus...jos et usko niin meneppä hieman lukemaan lakipykäliä tai ihmisoikeuksien sivuilta myös löytyy tarkempaa tietoa...ketään EI SAA SYRJIÄ TERVEYDENTILAN TAKIA....sitten yksi pikkujuttu...eli googletappa vaikka esim.hiv käsikirja ja lukase potilaan oikeudet....siellä nimittäin sanotaan hyvin selkeästi että jopa hiviä sairastavat ovat oikeutettuja samoissa paikoissa saamaan hoitoa kuin ns. muka terveet immeiset...eli miten mukamas c-hepatiitti eroaa hivistä ettei hepatiitti potilaat kuuluisi hoidettavien joukkoon EN TAJUA TODELLAKAAN?


      • viisauden hammas
        määrää kirjoitti:

        Tähän asiaan pätee jokin laki tai asetus, joka määrittelee vaarallista tartuntatautia sairastavien potilaiden hoitoa. C.hapatiittihan on luokiteltu sellaiseksi ja muistaakseni siitä on myöskin ilmoitusvelvollisuus.
        EU:kin on määritellyt, mitä lääkkeitä tai hoitoja esim. c-hepatiittia sairastava saa ilmaiseksi, ja myös sen, missä hoitojen tulee tapahtua.
        Ei tässä varmaan ole kyse siitä, että ýksityinen ei uskalla/halua/viitsi hoitaa hepatiittipotilasta.
        Ennenhän c-hepatiitin luultiin tarttuvan herkemmin ihmisestä toiseen, kuin mitä se todellisuudessa kai tarttuukaan. Osa säännöksistä saattaa pohjautua vanhoihin ohjeisiin, joita ei ole vielä voitu asetuksista johtuen korjata ajan tasalle.
        Tästä asiasta kannattaa kysyä lääkäriltä. He kuitenkin ovat alan asiantuntijoita tämän suhteen.

        onhan hammashygienistillä tai hammas lääkärillä itsellään puhtaat välineet. suusta suuhun ,onko jrrkeä. ölen huomannut kun olen mennyt hammashygienistille hän toimii yksin kuka huoltaa välineet uusiin, kun kävi kahvilla juoruamassa, ei kukaan ,jatkoi samoilla välineillä anteeksi pyytämättä. oli myöhässä puolituntia,pitäisikö kiittää vai laittaa moite hammashygienistien tarkastus maksuista ja muista ylimääräistä maksuista.repii kiilteet hampaista sillä seurauksella että olin terveempi ennen sinne menemistä.


      • Luulo ei ole tietoa
        viisauden hammas kirjoitti:

        onhan hammashygienistillä tai hammas lääkärillä itsellään puhtaat välineet. suusta suuhun ,onko jrrkeä. ölen huomannut kun olen mennyt hammashygienistille hän toimii yksin kuka huoltaa välineet uusiin, kun kävi kahvilla juoruamassa, ei kukaan ,jatkoi samoilla välineillä anteeksi pyytämättä. oli myöhässä puolituntia,pitäisikö kiittää vai laittaa moite hammashygienistien tarkastus maksuista ja muista ylimääräistä maksuista.repii kiilteet hampaista sillä seurauksella että olin terveempi ennen sinne menemistä.

        Oletko varma että hygienisti jatkoi sinun hoitoasi samoilla välineillä joita käytti edelliselle potilaalle? Ainakin minä olen huomannut että jokaisessa hammashoitolassa missä olen käynyt, hammaslääkäri ja hygienisti laittaa käytetyt välineet sivuun laatikkoon joka viedään sitten sopivan tauon aikana puhdistettavaksi. Eräässäkin hoitolassa on vastaanottohuoneen ovenpielessä kaksipuolinen kaappi josta välinehuoltaja käy hakemassa käytettyjen työvälineiden laatikot ja vie puhdistettavaksi.

        Eihän hammaslääkärillä tai hygienistillä ole vain yhdet välineet, käsityövälineet, poranteriä ym. on suurempi varasto joista osa on puhdistuksessa ja asiakkaan hoidossa aina puhtaita ja desinfioituja.


    • että joku

      on päättänyt ketkä hoitavat hepatiittipotilaita, mutta kylläkin tuntuu tosi ihmeelliseltä että tauti voisi levitä muille potilaille. Hammaslääkäri on joka tapauksessa maskin kanssa ja hanskoineen suojattu ja instrumentteja tule joka tapauksessa steriloida potilaiden välillä eli jokaikinen bakteeri tai virus tapetaan instrumenteila. Ainoa paikka voisi olla esim vessa tai odotushuone mutta onhan ulkonakin yhteiskunta ja onneksi ei rinnuksiin ole kirjoitettu mita tarttuvaa tautia jokainen kantaa. Hyvä että tunnet vastuutta ja ilmoitat asiasta hammaslääkärille, pahinta on jos joku ei kerro jos esim harrastaa suojaamatonta seksiä. Mutta minusta tämä menee överiksi

    • maksavaivainen

      Vähän outoa kuitenkin, sillä luulisi että nykyään lääkärit ja hammashoitajat voivat suojautua niin hyvin, ettei tarvitse pelätä tarttuvien tautien leviämistä. Eräällä tutulla oli krooninen aktiivinen hepatiitti ja joku hammaslääkäri epäili ottaa häntä potilaakseen. Kuitenkin hammaslääkärin mies oli sanonut puolisolleen, että enemmän sen potilaan tarvitsee varoa sinua kuin sinun häntä. Joten potilaanhan on kai varottava niitä infektioita enemmän ja lääkäri voi suojautua nykypäivänä. Tiedetäänköhän asiaan vastausta esim. Hammaslääkäriliitossa? Itse olen joutunut kokemaan hammashoitohenkilöstön pelkoa muinoin maksasairauteni vuoksi.

    • ja itku kurkussa

      Minun hammaslääkäri kieltäytyi minua hoitamasta, vaikka olen täysin terve. Hän sanoi minulle, älä varaa aikaa minulle! Olisikohan pitänyt ilmoittaa asiasta jonnekin? Onko hänellä tosiaan oikeus valikoida potilaansa ketä hoitaa ja ketä ei? Kyseessä yksityinen hammaslääkäri.

      • ammantinharjoittaja

        On, yksityinen lääkäri on täysin vapaa valitsemaan potilaansa ja tekemänsä toimenpiteet. Esim. monet kiihkouskovaiset lääkärit eivät suostu määräämään e-pillereitä naisille, koska pitävät ehkäisyä syntinä. He eivät tietenkään tee abortteja eivätkä puolla niitä.

        Sama valinnanvapaus pätee hammaslääkäreihin, yksityinen lääkäri saa valita potilaansa. Tai pitäiskö paremminkin sanoa asiakkaansa.


      • laki ja oikeus
        ammantinharjoittaja kirjoitti:

        On, yksityinen lääkäri on täysin vapaa valitsemaan potilaansa ja tekemänsä toimenpiteet. Esim. monet kiihkouskovaiset lääkärit eivät suostu määräämään e-pillereitä naisille, koska pitävät ehkäisyä syntinä. He eivät tietenkään tee abortteja eivätkä puolla niitä.

        Sama valinnanvapaus pätee hammaslääkäreihin, yksityinen lääkäri saa valita potilaansa. Tai pitäiskö paremminkin sanoa asiakkaansa.

        Entä missä on hippokraatteen vala, joka velvoittaa hoitaamaan potilasta auttamaan kivussa ja säryssä???
        Ei voi olal totta että hammaslääkäri kieltäytyy antamasta hoitoa kipuun?!!!
        Miksi AIKA YLEENSÄ ANNETTTIIN HOITAMATTOMALLE LÄÄKÄRILLE?


      • tottaaaa!
        ammantinharjoittaja kirjoitti:

        On, yksityinen lääkäri on täysin vapaa valitsemaan potilaansa ja tekemänsä toimenpiteet. Esim. monet kiihkouskovaiset lääkärit eivät suostu määräämään e-pillereitä naisille, koska pitävät ehkäisyä syntinä. He eivät tietenkään tee abortteja eivätkä puolla niitä.

        Sama valinnanvapaus pätee hammaslääkäreihin, yksityinen lääkäri saa valita potilaansa. Tai pitäiskö paremminkin sanoa asiakkaansa.

        Ai kun yksityinen hammaslääkäri päivystää, niin hän saa käännyttää epämiellyttävän terveen potilaan pois, vaikka hän hakee hoitoa kipuihinsa??


      • hän sitten
        ammantinharjoittaja kirjoitti:

        On, yksityinen lääkäri on täysin vapaa valitsemaan potilaansa ja tekemänsä toimenpiteet. Esim. monet kiihkouskovaiset lääkärit eivät suostu määräämään e-pillereitä naisille, koska pitävät ehkäisyä syntinä. He eivät tietenkään tee abortteja eivätkä puolla niitä.

        Sama valinnanvapaus pätee hammaslääkäreihin, yksityinen lääkäri saa valita potilaansa. Tai pitäiskö paremminkin sanoa asiakkaansa.

        otti minut edes sisään??? Jouduin maksamaan tyhjästä käynnistä turhaan!!!!!!


      • ei olisi
        ammantinharjoittaja kirjoitti:

        On, yksityinen lääkäri on täysin vapaa valitsemaan potilaansa ja tekemänsä toimenpiteet. Esim. monet kiihkouskovaiset lääkärit eivät suostu määräämään e-pillereitä naisille, koska pitävät ehkäisyä syntinä. He eivät tietenkään tee abortteja eivätkä puolla niitä.

        Sama valinnanvapaus pätee hammaslääkäreihin, yksityinen lääkäri saa valita potilaansa. Tai pitäiskö paremminkin sanoa asiakkaansa.

        todellakaan kannattanut olla rehellinen vaan mennä vaan olevinaan terveenä hoidattamaan hampaat niin olisinpa ainakin päässyt muittamutkitta hoitoon ...ikävää siinä vaan olisi sitten ollut se että mahdolliseti lääkäri olisi voinut saada tuon taudin ...mutta kuinka periaatteessa voisin muuten tulevaisuudessa toimia jos ei rehellisellä toiminnalla saa hoitoa ...toisinsanoen älä puhu totta ni saat asiallista hoitoa ...mutta taas toisaalta minut on kasvatettu rehellisyyteen,joten minkäs teet?


      • ongelmat
        ei olisi kirjoitti:

        todellakaan kannattanut olla rehellinen vaan mennä vaan olevinaan terveenä hoidattamaan hampaat niin olisinpa ainakin päässyt muittamutkitta hoitoon ...ikävää siinä vaan olisi sitten ollut se että mahdolliseti lääkäri olisi voinut saada tuon taudin ...mutta kuinka periaatteessa voisin muuten tulevaisuudessa toimia jos ei rehellisellä toiminnalla saa hoitoa ...toisinsanoen älä puhu totta ni saat asiallista hoitoa ...mutta taas toisaalta minut on kasvatettu rehellisyyteen,joten minkäs teet?

        tässäkin toiminnassa olisivat minimissä, jos tämä mainitsemasi rehellisyys olisi varteenotettavaa, ja tärkeällä sijalla toiminnassa!

        Kansalaisten ei tarvitsisi kirjoitella semmoisista kokemuksista, joista he ovat runsaasti kertoneet mm. neljä sivua taaksepäin otsikolla YKSITYISET HAMMASLÄÄKÄRIT RAHASTAVAT!

        Vilkaiseppa!


      • näreet
        hän sitten kirjoitti:

        otti minut edes sisään??? Jouduin maksamaan tyhjästä käynnistä turhaan!!!!!!

        Olisit jättänyt maksamatta, jos ei kerran mitään tehty etkä saanut apua vaivaasi etkä muutakaan neuvontaa.

        Mistä siis oikeastaan maksoit ja kuinka paljon ? Rahastaa kyllä osataan. Joo.

        Pidä varasi seuraavalla kerralla. Maksat vain todellisesta työstä (toimenpiteestä), neuvonnasta tai ohjeista.
        Hyvän päivän tervehdykset täytyy tulla tulla ilmaiseksi myös hammaslääkäreiltä.


    • on niin, että

      jokaisen vastaanoton desinfiointi, sterilointi jne on mitoitettava niin, että JOKAINEN potilas on MAHDOLLINEN infektion kantaja. Toisin sanoen koskaan ei voi täysin tietää, että joku ei olisi infektiovaarallinen, vaan hygienian taso on yksinkertaisesti oltava niin hyvä että siitä huomimatta vaaraa ei ole hammashoitohenkilökunnalle tai muille potilaille.

      Toisaalta, jos potilas tiedetään viruksen kantajaksi, osataan tämä huomioida ja toimia sen mukaan. Kun näin on, niin "ylimääräisiä suojauksia" todella käytetään. Enää ei kuitenkaan koko vastaanottoa vuorata muoviin, niin kuin vielä muutama vuosi sitten, mutta kaikki turha tavara kyllä viedään pois huoneesta. Turbiinia ei käytetä, koska vesispray leviää kauemmas kuin mikromoottorilla. Käytetään enemmän kertakäyttötuotteita jne ja nämä kaikki hävitetään tartunnanvaarallisena jätteenä (joka on määräysten mukaan merkittävä keltaisella merkillä). Näin siis Laakson sairaalassa Helsingissä, jonne on keskitetty tartunnanvaarallisten potilaiden hoito. Onhan sielläkin tarkkaa, etteivät "virukset" mene sekaisin, eli tuskin haluaisit HIV:tä C-hepatiitin kaveriksi!

      Hammaslääkäreille on annettu ohjeet, että jos pitää virallista päivystysvastaanottoa (enää tällaista systeemiä ei kai olekaan Helsingissä?)tai on ostopalvelussa mukana, potilaaksi voi tulla myös tartunnanvaarallisia ja näitä pitää olla valmiudet hoitaa. Tavallisella vastaanotolla se valitettavasti kuitenkin teettää aika paljon töitä; paitsi tuo turhan saneeraus niin kyseiset potilaat tulisi sijoittaa päivän viimeisiksi varmuuden vuoksi.

      Ohjeet on annettu nimenomaan sen vuoksi, että infektiopotilaat juuri hoitamattajättämisen pelosta eivät jättäisi ilmoittamatta tartunnastaan. Kiireellistä hoitoa vaativa hoito ja ensiapu on joka tapauksessa annettava.
      Vähemmän kiireellisen hoidon suhteen sitten on hammaslääkäreillä ilmeisesti henk. kohtaisia omia käytäntöjä. Toiset hoitavat, toiset eivät.

      Valitettavasti tuo C-hepatiitti on myös leimautunut pitkälti piikkihuumeiden käyttäjien ongelmaksi, joten silläkin voi olla osuutta asiaan. Tässä varmaan on vähän pärstäkertoimellakin merkitystä: jos näyttää siistiltä ja normaalilta, eikä mahdolliselta pöllyiseltä narkkarilta, voi hoitoa saada helpommin...


      Joka tapauksessa, näissä infektiohoitoyksiköissä hammashoito on ihan hyvää. Sinne ei myöskään ole niin pitkiä jonoja kuin muuhun kunnalliseen hoitoon. Suosittelisin tätä vaihtoehtoa.

      • todellisuutta

        suurissa terveyskeskuksissa kuten helsingissä on mahdollisuus keskittää erityishoitoja joihinkin hoitopisteisiin.

        keskisuurissa ja pienissä terveyskeskuksissa tällaista mahdollisuuttta ei ole: siellä esim c-hepatiittipotilaat "pyörivät" muun arkirutiinin joukossa jossain satunnaisessa hoitopaikassa, missä just silloin sattuu olemaan mahdollisuus tarjota hoitoa.

        ja mitä pienempi on paikkakunta, sitä arempia / haluttomampia ovat potilaat kertomaan vaivoistaan ja yleissairauksistaaan, joiden he tietävät leimaavan negatiivisesti.

        eli käytännössä saa aina varautua siihen, että jokainen hoidossa oleva potilas saattaa olla esim c-hepatiittiin sairastunut.


    • ..........

      voi ja kaupungillahan hepatiitti potilaat lähetetään suoraan erikoisyksikköön hoitoon...

      • korjauksia

        joita kaupungin terveydenhoito periaatteesta ei tee, eli kaikki proteettiset hommat, jos potilas ei halua muovipaikkoja jos on oikomista, tai jos kemiat eivät pelaa????


      • omat hoitopaikat
        korjauksia kirjoitti:

        joita kaupungin terveydenhoito periaatteesta ei tee, eli kaikki proteettiset hommat, jos potilas ei halua muovipaikkoja jos on oikomista, tai jos kemiat eivät pelaa????

        Ne tehdään siellä, minne on keskitetty kaikkien yleisvaarallisia tartuntatuteja sairastavien hammashoidot. Osa hoidoista ja lääkkeistä on potilaille ilmaisia, joten miksi pitää edes yritää ängetä itseään paikkoihin, joissa ei hoideta ja joissa ei voida hoitaa??
        Nämä asiat on ihan selvästi määritelty ja jokaisen, joka hepatiittia sairastaa, pitää myös ymmärtää olla ja elää sillä tavalla ettei sitä tautia tartuta muille.
        Ei kyse ole mistään kemioista tai haluttomuudesta hoitaa ketään.


      • tartuntavaarallinen
        omat hoitopaikat kirjoitti:

        Ne tehdään siellä, minne on keskitetty kaikkien yleisvaarallisia tartuntatuteja sairastavien hammashoidot. Osa hoidoista ja lääkkeistä on potilaille ilmaisia, joten miksi pitää edes yritää ängetä itseään paikkoihin, joissa ei hoideta ja joissa ei voida hoitaa??
        Nämä asiat on ihan selvästi määritelty ja jokaisen, joka hepatiittia sairastaa, pitää myös ymmärtää olla ja elää sillä tavalla ettei sitä tautia tartuta muille.
        Ei kyse ole mistään kemioista tai haluttomuudesta hoitaa ketään.

        tauti että saa kunnon hoitoa julkisessa terveydenhoidossa? Taviksia ajetaan tylysti pois ja haukutaan jos yrittää jotain proteeseja tulla laitattamaan.


      • valitettavasti on
        tartuntavaarallinen kirjoitti:

        tauti että saa kunnon hoitoa julkisessa terveydenhoidossa? Taviksia ajetaan tylysti pois ja haukutaan jos yrittää jotain proteeseja tulla laitattamaan.

        Kyllä se taitaa näin olla valitettavasti.
        Aikaa varattaessa sanotaan, että aikoja saa varata vasta puolen vuoden päästä ja sitten kun soittaa puolen vuoden päästä, niin kehoitetaan menemään yksityiselle.


      • Vältä kunnallista hoitoa
        valitettavasti on kirjoitti:

        Kyllä se taitaa näin olla valitettavasti.
        Aikaa varattaessa sanotaan, että aikoja saa varata vasta puolen vuoden päästä ja sitten kun soittaa puolen vuoden päästä, niin kehoitetaan menemään yksityiselle.

        Sittenhän kannattaisi jo alunperin mennä sinne yksityishammaslääkärille - jos rahat suinkin riittää. Näyttää, että kunnallinen puoli on aivan tukossa ja jokseenkin riittämättömin voimavaroin yrittää tehdä työtään.

        Voiko tullaisessa "sarjatuotannossa" ja urakkatahdissa puhua mistään hoidon laadusta ja työn kehittämisestä, kun potilaita tulee ovista ja ikkunoista ?


      • ....mutta mitäs...
        Vältä kunnallista hoitoa kirjoitti:

        Sittenhän kannattaisi jo alunperin mennä sinne yksityishammaslääkärille - jos rahat suinkin riittää. Näyttää, että kunnallinen puoli on aivan tukossa ja jokseenkin riittämättömin voimavaroin yrittää tehdä työtään.

        Voiko tullaisessa "sarjatuotannossa" ja urakkatahdissa puhua mistään hoidon laadusta ja työn kehittämisestä, kun potilaita tulee ovista ja ikkunoista ?

        teet jos yksityiset doctorit eivät halua tai muuten muka kykene hoitamaan meitä ns. tartuntatautisia?


      • kunnallinen
        ....mutta mitäs... kirjoitti:

        teet jos yksityiset doctorit eivät halua tai muuten muka kykene hoitamaan meitä ns. tartuntatautisia?

        puoli ei suostu hoitamaan eikä yksityinen suostu tekemään MALTILLISIN HINNOIN, pitäisikö ruveta itse vääntämään kultahampaita vanhoista koruista


      • odotan tai siis olen jo
        kunnallinen kirjoitti:

        puoli ei suostu hoitamaan eikä yksityinen suostu tekemään MALTILLISIN HINNOIN, pitäisikö ruveta itse vääntämään kultahampaita vanhoista koruista

        viikon ajan odotellut ministeriltä jonkunlaista vastausta...mutta joko he ovat siellä ministeriössä heivanneet viestini roskiin (mikä voi olla hyvinkin todennäköistä heiltä)tai sitten voipi olla että ehkäpä he miettivät tähän vastausta,sillä jokaisen suomen kansalaiselle kuuluu perusterveydenhoito jne jne....eli kun lakikirjaa hieman avaa ja lukasee niin kyllä sieltä vaan oikeuksia löytyy,jotka todellakin pitäisi koskea aivan kaikkia tartuntataudista huolimatta...mutta käytäntö on kuitenkin aivan jotain muuta...miten se ylipäätään voi näin hullusti mennä eli laki sanoo aivan muuta mutta käytännössä ei sitten olekaan mukamas mitään oikeuksia?
        En todellakaan voi ymmärtää!Jos kohta ei rupea mitään hyssälän liisalta kuulumaan vastausta niin enpä tosiaan tiedä onko enää muita vaihtoehtoja kysellä omista oikeuksista kuin nykyinen pressa eli tarja halonen...sittenhän sen näkee ottaako ees "kallion kiltsi"asiaan mitään kantaa?


      • mutta mutta
        odotan tai siis olen jo kirjoitti:

        viikon ajan odotellut ministeriltä jonkunlaista vastausta...mutta joko he ovat siellä ministeriössä heivanneet viestini roskiin (mikä voi olla hyvinkin todennäköistä heiltä)tai sitten voipi olla että ehkäpä he miettivät tähän vastausta,sillä jokaisen suomen kansalaiselle kuuluu perusterveydenhoito jne jne....eli kun lakikirjaa hieman avaa ja lukasee niin kyllä sieltä vaan oikeuksia löytyy,jotka todellakin pitäisi koskea aivan kaikkia tartuntataudista huolimatta...mutta käytäntö on kuitenkin aivan jotain muuta...miten se ylipäätään voi näin hullusti mennä eli laki sanoo aivan muuta mutta käytännössä ei sitten olekaan mukamas mitään oikeuksia?
        En todellakaan voi ymmärtää!Jos kohta ei rupea mitään hyssälän liisalta kuulumaan vastausta niin enpä tosiaan tiedä onko enää muita vaihtoehtoja kysellä omista oikeuksista kuin nykyinen pressa eli tarja halonen...sittenhän sen näkee ottaako ees "kallion kiltsi"asiaan mitään kantaa?

        terveydenhoito ja suun terveydenhoito ei ole lain mukaan subjektiivinen oikeus (kuten esim. on lasten päivähoito -tarkoittaa että hoitopaikka on järjestyttävä, kun niin vaaditaan). Suun terveydenhoitoa kunnat antavat RESURSSIENSA PUITTEISSA. Näin se vaan on.

        Kannattaa soitella eri yksityisille asemille ja vastaaotoille ja kertoa tilanteensa suoraan hammaslääkärille. Ei siis ajanvaraukselle tai hammashoitajalle, vaan lääkärille. Ainakin Helsingin keskustasta löytyy yksityisiä, jotka hoitavat myös tartuntapotilaita. Tähän täytyy vain tietää varautua (esim. siis päivän viimeinen aika).


      • tai perusoikeuksia,joten ku...
        mutta mutta kirjoitti:

        terveydenhoito ja suun terveydenhoito ei ole lain mukaan subjektiivinen oikeus (kuten esim. on lasten päivähoito -tarkoittaa että hoitopaikka on järjestyttävä, kun niin vaaditaan). Suun terveydenhoitoa kunnat antavat RESURSSIENSA PUITTEISSA. Näin se vaan on.

        Kannattaa soitella eri yksityisille asemille ja vastaaotoille ja kertoa tilanteensa suoraan hammaslääkärille. Ei siis ajanvaraukselle tai hammashoitajalle, vaan lääkärille. Ainakin Helsingin keskustasta löytyy yksityisiä, jotka hoitavat myös tartuntapotilaita. Tähän täytyy vain tietää varautua (esim. siis päivän viimeinen aika).

        II. Perusoikeudet

        5 §

        Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.

        Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.


      • kannattaa soitella yksityis...
        mutta mutta kirjoitti:

        terveydenhoito ja suun terveydenhoito ei ole lain mukaan subjektiivinen oikeus (kuten esim. on lasten päivähoito -tarkoittaa että hoitopaikka on järjestyttävä, kun niin vaaditaan). Suun terveydenhoitoa kunnat antavat RESURSSIENSA PUITTEISSA. Näin se vaan on.

        Kannattaa soitella eri yksityisille asemille ja vastaaotoille ja kertoa tilanteensa suoraan hammaslääkärille. Ei siis ajanvaraukselle tai hammashoitajalle, vaan lääkärille. Ainakin Helsingin keskustasta löytyy yksityisiä, jotka hoitavat myös tartuntapotilaita. Tähän täytyy vain tietää varautua (esim. siis päivän viimeinen aika).

        joo kyllä tosiaan olen soitellut enemmän kuin tarpeeksi jopa muihin paikkakuntiin kuin missä itse asun (n.200kilometrin säteellä erisuuntiin)mutta ikävä kyllä tuosta ei ole ollut apua sillä olen kuin punainen vaate aina heti sen jälkeen kun ilmoitan tästä sairaudestani ja toisessa päässä käytös muuttuu myös sillä samalla sekuntilla,joten eipä juuri ole apua tuosta neuvostasi kiitos vaan!


      • kyllä ihan
        mutta mutta kirjoitti:

        terveydenhoito ja suun terveydenhoito ei ole lain mukaan subjektiivinen oikeus (kuten esim. on lasten päivähoito -tarkoittaa että hoitopaikka on järjestyttävä, kun niin vaaditaan). Suun terveydenhoitoa kunnat antavat RESURSSIENSA PUITTEISSA. Näin se vaan on.

        Kannattaa soitella eri yksityisille asemille ja vastaaotoille ja kertoa tilanteensa suoraan hammaslääkärille. Ei siis ajanvaraukselle tai hammashoitajalle, vaan lääkärille. Ainakin Helsingin keskustasta löytyy yksityisiä, jotka hoitavat myös tartuntapotilaita. Tähän täytyy vain tietää varautua (esim. siis päivän viimeinen aika).

        noinkaan muuten mene että muka tärkeämpää on lasten päivähoito kuin ihmisten terveys!Tai jos vaikka olisikin niin ajattelehan nyt hiukan itsekin mitä pulinoita suustasi ilmoille lasket...perustuslaissa myös nimittäin sanotaan että valtion on edistettävä jokaisen kansalaisen terveyttä ei heikennettävä!


      • aikeet
        kyllä ihan kirjoitti:

        noinkaan muuten mene että muka tärkeämpää on lasten päivähoito kuin ihmisten terveys!Tai jos vaikka olisikin niin ajattelehan nyt hiukan itsekin mitä pulinoita suustasi ilmoille lasket...perustuslaissa myös nimittäin sanotaan että valtion on edistettävä jokaisen kansalaisen terveyttä ei heikennettävä!

        Äskettäin on laissa päätetty hoitotakuusta, johon myös kuuluu hammashoito. Eri kunnissa vain tulkitaan tuo hoitotakuu eri tavalla. Isoissa kaupungeissa on alimitoitetut resurssit ja päätetty että hoitotakuu tarkoittaa särkeviä hampaita. Suurin epäkohtahan on ettei voi myöntyä että yksityistä hammashoitoa tarvitaan ja nostaa koorvaus järkevään tasoon. Onneksi on Tallinnan, Turkin ,Puolan ym apu saatavissa. Mikset sinä hepatiittipotilas lähde Tallinnaan, sielläpä on parempaa hoitoa kuin täällä kotoSuomessa ja varmaan ei niin hysteerisiä.


      • tosiaan miksipä en lähtisi
        aikeet kirjoitti:

        Äskettäin on laissa päätetty hoitotakuusta, johon myös kuuluu hammashoito. Eri kunnissa vain tulkitaan tuo hoitotakuu eri tavalla. Isoissa kaupungeissa on alimitoitetut resurssit ja päätetty että hoitotakuu tarkoittaa särkeviä hampaita. Suurin epäkohtahan on ettei voi myöntyä että yksityistä hammashoitoa tarvitaan ja nostaa koorvaus järkevään tasoon. Onneksi on Tallinnan, Turkin ,Puolan ym apu saatavissa. Mikset sinä hepatiittipotilas lähde Tallinnaan, sielläpä on parempaa hoitoa kuin täällä kotoSuomessa ja varmaan ei niin hysteerisiä.

        mutta en tullut ajatelleeksi tuota ulkomailta hoidon saamista...ainoa mikä tietty hiukan voi olla esteenä ni on toi "kielimuuri"...viron kieli on hiukka hakusessa ja enkkukin on mitä on...eli ei oo kehumista...mutta muuten kyllä.
        Hyvä idea kuitenkin,nimittäin tarkoitus olisi juuri saada kaikki kerralla kuntoon vaikka sitten nukutuksessa.Pitää hiukan tiedustella asiasta...pitäähän ne hampaat kuitenkin jossain hoidattaa jos ei kerta omassa kotimaassa saa hoitoa sairautensa takia.


      • virolaiset
        aikeet kirjoitti:

        Äskettäin on laissa päätetty hoitotakuusta, johon myös kuuluu hammashoito. Eri kunnissa vain tulkitaan tuo hoitotakuu eri tavalla. Isoissa kaupungeissa on alimitoitetut resurssit ja päätetty että hoitotakuu tarkoittaa särkeviä hampaita. Suurin epäkohtahan on ettei voi myöntyä että yksityistä hammashoitoa tarvitaan ja nostaa koorvaus järkevään tasoon. Onneksi on Tallinnan, Turkin ,Puolan ym apu saatavissa. Mikset sinä hepatiittipotilas lähde Tallinnaan, sielläpä on parempaa hoitoa kuin täällä kotoSuomessa ja varmaan ei niin hysteerisiä.

        karsastaa hepatiittipotilaita sillä jo eilen laitoin heille sähköpostia jossa tiedustelin ottaako he vastaan jne...no eipä ole mitään vastausta ainakaan vielä kuulunut,joten aika umpikujassa olen jälleen...sen suhteen että hampaani saisin jossain hoidettua kuntoon...mutta ei hyvältä näytä ainakaan vielä.


    • näinon

      Hammaslääkärit voivat myös tartuttaa potilaan omilla sairauksillaan änkeämällä potilaan suuhun ilman mitän suojuksia tai tartuttaa uuden potilaan edellisen bakteereilla. Joissakin paikoissa ei desinfioida tuolia koko päivänä saatikka muulloinkaan ja muukin hyginenisyys on hakusessa.

      • Oletko_aivan_varma

        Mistä tiedät mitä ja miten desindioidaan potilaiden välillä? Oletko työskennellyt tuollaisessa paikassa? Potilashan ei näe mitä vastaanottohuoneessa tapahtuu potilaiden välissä.


      • Potilaseinäe
        Oletko_aivan_varma kirjoitti:

        Mistä tiedät mitä ja miten desindioidaan potilaiden välillä? Oletko työskennellyt tuollaisessa paikassa? Potilashan ei näe mitä vastaanottohuoneessa tapahtuu potilaiden välissä.

        Valitettavaa, mutta siellä minne potilas ei näe, voidaan tehdä mitä vaan. Siellä hammaslääkäri voi toteuttaa vapaasti niitä syvimpiä tunteitaan potilastaan kohtaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      3744
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2274
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe