Vaimon vanhempien puuttuminen tilan hoitoon

Totaalisen kyllästynyt

Hieman taustaa kirjoitukselleni

Vaimoni on perinyt - tai oikeammin ostanut maatilan isältään, joka on viljellyt sitä vuodesta kypärä ja miekka. Tätä hommaa hän siis jatkaa kaikesta siitä huolimatta, että hänellä on myös tutkinto suoritettuna töihin, joista saatava tulo on paljon parempi kuin se, mitä maataloudesta saadaan kaikkien tukiaisten ym. jälkeen on tulossa.

Miksi sitten näin. Appeni on kuulleni todennut vaimolleni, että "on ihan sama, paljonko opiskelet ja mitä teet, mutta maataloutta sun on jatkettava, kuten on jatkettu tähänkin asti". Joten se siitä.... Ja akka totteli kultaisesti.

Tuossa vaiheessa, kun appi tuon totesi, niin olimme jo aviossa, ja totesin hänelle selkeästi, että minulla on omat työni ja hoidan ne, ja muut hoitakoot muut, joten ite en noihin sekaannu. Arvatkaa, mikä oli suun muoto?

Arvatenkin tästä riemastuttiin niin,ettei puhevälejä ollut, mutta mitä sitten. Ajattelin, että mulla on oma elämä, ja elän sitä, ja siihen ei kukaan ulkopuolinen sotkeudu - ei edes körtti.

Nykyhetkestä jotain
Nytten kun tämä toinen on saanut tehtyä esim. kevätkylvöt joiltain osin, niin tuo appi tulee kehumaan mulle, että "eikös X ole tehny kovan työn", kun sai kylvettyä....
- Tuohon totesin vain, että eihän anoppikaan suno nois hommis oo auttanu, joten miksi mun pitäis auttaa. (Anoppi ja meikku olivat muualla töissä). Tää oli sille liikaa, ja lähti autolla renkaat kuopien pois.

Kysynkin nyt:
Onko muilla vastaavia asioita havaittavissa, vai onko kyse vain pohjanmaan körttipitäjissä olevista sisäisistä asioista, joita en ymmärrä.
Ite lähden siitä, että hoidan oman leiviskäni, ja muut hoitakoot omansa

6

1364

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siskon mies

      Minulla on hieman vastaava harmi, mutta toiselta kantilta. Elikkä vaimo on ison talon tytär ja minä olen maaton maatalousopiston käynyt. Seurustellessa talon vanhaväki ja sisaret pitivät tarkasti huolen, etten vain mitenkään saanut ja voinut olla hyödyksi ja avuksi. Koska tila menee pojalle ja ns. onnenonkijoita ei kaivata. Niin tila on vaimon veljen perheellä ja minä elelen vaimon kanssa muissa töissä. Ja eipä yhteyksiä valitettavasti ole, kun suoraan sanottuna paiskottiin pihalle. Kyllä syö miestä, kun auttaa haluaa ja avuksi olla, mutta kun omat hehtaarit eivät riitä suvun piiriin.

    • maajustiina

      Tuttua on kirjoituksessi.Minä, ainoa maatalouskouluja käyneenä olen vastuussa vanhempieni mielestä siitä, että tilaa tulisi jatkaa...kannatti se tai ei, niin on aina tehty.Nyt käyn vieraalla töissä ja ymmärrän, että pienen maitotilan pitäminen ei leiville lyö.Lisäksi kun erosin avopuolisostani viime syksynä, oli ensimmäinen kysymys..."kukas ensi kesänä rehuhommiin tulee.." ex-avopuolisko taitoi maataloustöitä ja se miellytti vanhempiani.
      En kuitenkaan aio jatkaa tilanpitoa, koska minun pitää ajatella tulopuoltakin, eikä pelkästään vaalia perinteitä, vaikka haluaisin.Nykymaailma on siitä tehnyt pientilalla mahdottomuuden.Uusi avopuolisoni ei maamiehentaitoja osaa, enkä sitä häneltä vaadikkaan.Tämä ei tietenkään miellytä vanhempiani.En kuitenkaan ole ottanut vanhemmilleni työmiestä, vaan itselleni elämänkumppanin ja hän saa jatkaa omaa leipätyötää.

      • Totaalisen kyllästynyt

        .. näköjään se on niin, että toisen vanhempien painostus saa jonkun tekemään asioita, jotka eivät ole edes taloudellisesti järkeviä. Mites käännät tuollaisen henkilön pään, joka keikottaa kaikenaikaa vanhempiensa (appeni) puoleen.

        Ite koitan pitää huolen siitä, että poikamme pääsevät tekemään sellaisia hommia, kuin vainkin haluavat, ja tuohon ei vaikuta muiden mielipide... Saas nähdä onnistuuko.

        Kyllä tämä sisäpiirielämä alkaa korpeen totaalisesti.


      • maajustiina
        Totaalisen kyllästynyt kirjoitti:

        .. näköjään se on niin, että toisen vanhempien painostus saa jonkun tekemään asioita, jotka eivät ole edes taloudellisesti järkeviä. Mites käännät tuollaisen henkilön pään, joka keikottaa kaikenaikaa vanhempiensa (appeni) puoleen.

        Ite koitan pitää huolen siitä, että poikamme pääsevät tekemään sellaisia hommia, kuin vainkin haluavat, ja tuohon ei vaikuta muiden mielipide... Saas nähdä onnistuuko.

        Kyllä tämä sisäpiirielämä alkaa korpeen totaalisesti.

        Vaatii luonteen lujuutta pysyä omien päätöstensä takana.Syyllisyydentunne on pahin asia.Vanhemmat muistavat muistuttaa siitä, että oletko sinä se, joka lopettaa maatalouden tältä tilalta ja katkaisee pitkät perinteet.Ajattelematta mitään muuta, kuin omaa eläkettään ja sille pääsyä.

        On ajateltava omaa tulopuolta ja tulevaisuutta.Kun ei kannata, niin ei kannata.Kuitenki he itse sanovat, että pientila ei kannata...ja minun silti pitäisi tilanhoitoa jatkaa.Ristiriitainen asia.Mutta näin homma ikävän usein näyttää menevän.Useat ikäiseni maatilankasvatit ovat jatkaneet tilaa, että vanhemmat pääsevät eläkkeelle.Suurin osa ymmärtämättä, mihin oikein ryhtyvät ja useat ovat taloudellisissa vaikeuksissa.

        Jälkipolvilla olkoon oikeus päättää omasta elämästään ilman painostusta.Kouluttaa itsensä haluamaansa ammattiin ja päättää elämästään itse ilman vanhempien ohjausta.Olkoon kyse maataloudesta tai muusta ammattikunnasta.


    • Älä välitä siitä apeksesta ja hänen jutuista. Vanhan höperön juttuja. Keskityt vaan puolisoosi. Autat töissä jos sille tuntuu. Ihan normaalia juttua maatiloilla, kuuluu luontaisetuihin´:)

    • ohran vihne

      Aika hyvin olet saanut palautetta.
      Lisäisin tuohon vielä, että jokaisen meistä pitää ajatella omaa elämäämme. Lasten ja vaimon.

      Vanhemmat ja isovanhemmat ovat pois siitä päättävästä ketjusta.

      Sukupolvet seuraavat toisiaan. Jokaisen pitää väistyä aikanaan.

      Eihän tästä mitään tulisi, jos vanhukset johtaisivat tätä toimintaa ilman nykyaikaisia taitoja.

      Maatalous elää suuressa murroksessa. Perheviljely on kriisissä.

      Voimia Sinulle. Ja hyvää kesän alkua!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      3
      1964
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      253
      1663
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      245
      1570
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      54
      1534
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      105
      1398
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      17
      1250
    7. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      157
      1187
    8. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      282
      1172
    9. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1163
    10. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      34
      987
    Aihe